11591. Unia

Ari18.6.2024 klo 07:38
Hyvää huomenta!

Näitkö hyvän ja mieleenpainuneen unen?
Täällä voit kertoa, millaisia unia olet nähnyt. Näitä on mukava kaikkien naureskella. :)
2. Ari18.6.2024 klo 07:38
Olin sorakuskina viemässä kuormaa ja olin kippaavinani kuorman ja lähdin aika vauhdilla siitä sitten vetiselle soratielle, jossa huomasin, etten muistanutkaan kipata, joten täysi kuorma olikin vielä lavalla ja tulikin sitten kiire etten uppoa tiehen. Onneksi oli jo vauhtia ja sitä täytyikin pitää yllä ettei uppoa. Ei se auttanut kuin palata takaisin ja heräsin.
3. iso S18.6.2024 klo 10:51
Minä näen aika usein lennokkaita unia, jopa kirjaimellisesti, eli sellaisia joissa osaan lentää. Tilanne lähtee yleensä siitä että on kiire jonnekin. Askel kevenee ja muuttuu pitemmäksi ja pitemmäksi, kunnes on vaikeuksia saada kontaktia maahan. Se hidastaa, joten on nopeampaa antaa periksi ja lentää.

Ensimmäinen lentouni lähti pakkotilanteesta. Kävelin siskoni kanssa jyrkkäseinäisessä kurussa. Vastaan oli tulossa kaksi karhua. Käännyimme takaisin, mutta sieltä oli tulossa kolme karhua. Näyttivät rauhalliselta eikä kuru ollut kovin kapea, joten arvelin että ehkä onnistumme ohittamaan karhut. Sisko sai valitettavasti päähänsä yrittää häätää karhut kiviä heittämällä, mutta siitähän ne vain suuttuivat ja alkoivat rynniä kohti molemmista suunnista. Totesin että nyt ole muuta keinoa kuin lentää pakoon, kun pystysyoria seinämiä ei voinut kiivetä. Räpyttelin käsiäni vimmatusti ja onnistuinkin nousemaan ilmaan. Silloin painovoima menetti minusta otteensa ja ja kohosin vaivattomasti kurun reunalle ja ylikin. Kokemattomana lentäjänä en hallinnut tilannetta ja olisin kai noussut pilviin asti, mutta sain kiinni ohuen männyn latvasta. Kiipesin sitten männystä kiinni pitäen alas. Kun sain jalat maahan, painovoima sai minusta taas otteen. Unille tyypilliseen tapaan tilanteessa voi tulla "leikkausvirheitä", esimerkiksi henkilö voi vaihtua toiseksi eikä siihen kiinnitä mitään huomiota. Tässä unessa siskon kohtalo jäi epäselväksi. Osasiko hänkin lentää vai päätyikö karhujen lounaaksi? Aamulla sisko oli kuitenkin elossa, mutta ei muistanut koko tapausta. Outoa.

Jatkossa olen oppinut hallitsemaan lentoa. Voin kaarrella mieleni mukaan, nousta ja laskeutua. Toisaalta yhtä usein toistuva uni on päinvastainen. Askel muuttuu painavammaksi ja painavammaksi. Jalkoja pakottaa ja eteneminen hidastuu hidastumistaan.

Joskus minulla on lievää taipumusta selkouniin. Wikipedia: "Selkouni on unta, jota nähdessään henkilö tiedostaa näkevänsä unta. Useimmiten selkounessa pystytään myös jossain määrin vaikuttamaan unen sisältöön." Minulla tyyppiesimerkki tästä on uni jossa löydän rahaa. Huomaan maassa kolikon, poimin sen ja vieressä on pari kolikkoa lisää. Sitten kolikot muuttuvat suuremmiksi ja niitä löytyy enemmän ja enemmän, etenkin kun vähän rapsuttaa maata. Saattaa löytyä seteleitäkin. Kohta on taskut ja kädet täynnä. Aamulla harmittaa kun rahat eivät olekaan tallella. Nykyään voin unessa poimia yhden kolikon, mutta yleensä annan olla jos niitä löytyy enmmän. Unta se vain on. Voi olla että tämä vielä kostautuu tosielämässä. Jätän rahat kun luulen näkeväni unta.

Kuulemma unet ovat yleensä mustavalkoisia ja unen näkijä vain kuvittelee värit aamulla unta muistellessaan. Tiedä sitten miten tämä on todistettu. Kuitenkin väitetään, että oikeasti värillisten unien näkeminen on selvästi yleisempää naisilla ja taiteellisilla ihmisillä. En myönnä kuuluvani kumpaankaan ryhmään, mutta voisin vannoa että minulla on ainakin usein technicolor-värit ja muutkin aistit. Useimmiten silti mykkäfilmejä joissa olen vain katsojana.

Kerran näin mustavalkoisen unen. Katselin jotakin tsekkiläistä elokuvaa. En olisi ymmärtänyt sanaakaan, mutta onneksi siinä oli suomenkieliset tekstit.

Uniin liittyy mielenkiintoinen kokemus intin ajalta. Oli menty useita vuorokausia vähillä unilla. Kun pääsi istahtamaan, nojasi männyn kylkeen ja sulki silmät niin alkoi välittömästi nähdä unta. Samalla kuitenkin kuuli ympäristön äänet eli ei ollut täysin unessa. Tämä varmistui kun avasi silmänsä: ympäristön äänet jatkuivat ja uni katosi. Kun sulki silmät uudelleen, uni oli pyörinyt taustalla ja pieni pätkä oli jäänyt näkemättä. Uni jatkui siitä mihin se oli ehtinyt silmien aukiolon aikana!
4. Jaska18.6.2024 klo 23:05
Näin unta kesästä kerran. Se tapahtui talvella. Värikäs oli.
5. Ari5.7.2024 klo 06:10
Olin perheeni kanssa reissussa ja tapasin siellä vanhoja kavereitani, jotka pyysivät syömään sellaiseen paikkaan, jossa sai valita oman annoksensa sellaisista erilaisista vaihtoehdoista joita sattui tiskillä olemaan. Valikoima vaihteli kaiken aikaa. Syöntiaikaa oli minuutti, ja jos kerkesi syömään annoksensa ennen kuin tarjottimella ollut kello pärähtää, sai samaan hintaan mennä hakemaan uuden annoksen. Minuutin aikana siis sai syödä niin monta annosta kuin kerkesi. Epäonnekseni en meinannut löytää tyhjää pöytää jossa syödä, joten jouduin melko kauas ja minä hädin tuskin kerkesin tuon yhden annoksen vetäistä, vaikka se oli melko pieni. Sisälsi pienen paketin neliön muotoisia lepämäisiä juttuja voipaperiin käärittynä, miniskidi tee joku pikkiriikkinen juoma ja kaksi mikrokokoista omenaa.
Oli se onni, ettei perheeni nähnyt kun hotkin ruokiani...
6. Ari9.7.2024 klo 06:47
Olin sisarusteni kanssa viemässä jotain muuttokuorman tavaroita kerrostalon ullakolle. Muita oli menossa tavaroiden kanssa hissillä jo ylempänä ja itse olin alempana. Huusin että jos he voisivat pysähtyä että minäkin tulisin hissiin. No, siskoni kuuli ja he pysäyttivät hissin, mutta se pysähtyi jotenkin virheellisesti ettei sitä saanut enää liikkeelle. Kävelin noita puisia kapeita portaita ylöspäin, kunnes huomasin että pääsin niillä ihan ullakolle asti, ilman avaimia! (Hissillä olisi päässyt vain ylimmän kerroksen rappukäytävään.) Olin siis ensimmäisenä ullakolla, mutta tavaroita minulla ei ollut mukana.

Sitten heräsin, kävin vessassa ja jatkoin unia.

Uni jatkui niin, että olimme ullakolla josta kävelin huoneeseen, jossa olikin myös joku nainen, luultavasti kiinteistövälittäjä, sekä äitini ja siskoni. Etsin itselleni tuolia ja sanoin että tuntuu kuin leijuisin, joten haluan istua ja otin tuolin alleni. Silloin tuo nainen hieman vilkaisi minua.
Sitten heräsin taas.
7. iso S9.7.2024 klo 09:39
Ullakosta näin unta jo 1960-luvulla.

Unessa oli johdanto, jossa kävelin koulusta kotiin vanhemman veljeni kanssa. Veli vaihtui nuoremmaksi ja hänen kanssaan menimme ullakolle, joka on kotiseudun murteella vintti. Siellä oli noin puolen metrin korkuinen karvainen olento, joka nappasi oven lukkoon ja ilmoitti olevansa vintin henki ja nyt olisimme lopun ikäämme hänen orjiaan. Hätä ei lue lakia: ainoa pakotie oli lattiassa oleva tuuletusputki, halkaisijaltaan vajaat 10 senttiä. Hyppäsimme siihen ja liuimme ylimmän asuinkerroksen porraskäytävälle. Hieman ahdasta oli, mutta unessa homma onnistui. Paosta raivostunut vintin henki heitti perään 30-senttisen rautakuulan ja hyvin sekin luisti, mutta ehdimme sopivasti hypätä tieltä pois.

Ilmeisesti tieto tuosta unesta kantautui Hollywoodiin. George Lucas sovelsi samaa ideaa Indiana Jones -elokuvassa, mutta viekkaasti muutti yksityiskohtia: kuula oli paljon isompi, kiveä ja vieri rinnettä pitkin eikä pystysuoraa putkea. Muuten olisin voinut vaatia suurta summaa tekijänoikeuskorvauksena. Harmittava takaisku.
8. Ari11.7.2024 klo 09:29
Se oli jokin pelikone, jossa halusin varmuuskopioda pelin. Jostain syystä ajattelin, että painamalla Shift+Return saisin tehtyä sen, ja sen tehtyäni alkoi tapahtua piirilevyllä. Satoja pieniä osia liikkuivat enemmän yhtenäiseen asentoon. Koneessa oli siis jonkinlainen sähkömekaaninen muisti. Pelkäsin että nyt koko kasetti tyhjenee, mutta seikkailupeli menikin alkutilaan, jossa piti alkaa rakentamaan pelikenttää uudestaan pelattavaan muotoon. Pelikentän oli siis jo aiemmin joku rakentanut jota me pelattiin ja kyseessä oli jonkinlainen pelinrakennuspeli.
9. Funny13.7.2024 klo 13:50
Näen lähes joka yö vaiherikkaita unia, mutta niistä ei muista paljon yksityiskohtia. Tällä kertaa sattui mukava tapahtuma. Erinäisten seikkailujen jälkeen päädyin auton kyytiin, ja tehtiin jokin liikennevirhe. Siinä oli joitakin lapsia, jotka huusivat: "Ei noin saa ajaa!" Tuumailin, että miksi fiksuista lapsista tulee aikanaan tyhmiä autoilijoita.
10. iso S14.7.2024 klo 12:25
Siskollani oli yksitoikkoinen, tai itse asiassa oikeastaan kaksitoikkoinen univalikoima. Samat kaksi unta toistuivat jokseenkin samanlaisina.

Ensimmäisessä hän käveli viidakkopolkua pitkin ja huomasi että joukko alkuasukkaita seurasi. Sisko yritti juosta pakoon, mutta liaanit ja muu tiheä kasvusto jarruttivat. Juuri kun alkuasukkaat olivat saavuttamassa ja tuikkaamassa keihäällä ahteriin, hän pääsikin äkkiä reilusti eteenpäin. Sama kuvioi toistui toistumistaan ja aamulla hän heräsi hiestä märkänä.

Toisessa unessa hän oli poimimassa marjoja ja kuuli mättäältä sihahduksen. Siinä oli käärme, jonka hän tappoi. Siihen aikaan se oli laillista, varsinkin unessa. Sitten niitä käärmeitä ilmestyi lisää ja lisää ja hän tappoi ne kaikki, nylki ja kutoi nahoista maton. Valitettavasti nahat tuppasovat kuivumaan ja matto olisi mennyt pilalle jos sitä ei olisi kastellut. Lopun yötä hän kantoi järvestä kasteluvettä ja heräsi aamulla hiestä märkänä.

Minulla sentään valikoima on parantunut. Alle kymmenvuotiaana vielä näin usein sellaista unta, jossa olen palavassa niin korkeassa rakennuksessa ettei sellaista ollut Lauritsalassa olemassakaan. Yleensä ulkopuolella oli palomiehiä pelastuspurjeen kanssa. Joskus ehdin hypätä, joskus heräsin ennen kuin uskalsin loikata tai ennen kuin liekit tavoittivat, jos palomiehiä ei ollut. Jossakin vaiheessa ajattelin että tuollaisten unien näkeminen on tylsää. Kuin ihmeen kaupalla siihen ne loppuivatkin.

Ainakin kaksi ennustavaa unta olen nähnut 1960-luvulla.

Ensimmäinen liittyy kirjapainoalan lakkoon. Sitä oli kestänyt vajaat kaksi viikkoa, kun näin näin unta jossa silnterihattuihin ja mustiin pukuihin sonnustautuneet miehet kättelivät toisiaan ja totesivat, että kolme viikkoa se kesti mutta onneksi viimein sopu löytyi. Asiayhteyttä ei varsinaisesti mainittu, mutta unen pettämättömällä logiikalla tajusisin että siitä lakosta oli kysymys. Lakko kesti sitten päivälleen kolme viikkoa.

Tuosta innostuneena päätin nähdä toisenkin enneunen ja onnistuinkin siinä. Näin unta että mummon kissa saa keväällä kaksi pentua. Voisi tietysti sanoa että tuo ei ollut kovin kummoinen ennustus, kun sillä kissalla oli tapana tehdä joka kevät kaksi pentua. Kyseisenä keväänä se kuitenkin yllätti ja teki neljä. No, olivathan ne kaksi ensimmäistä kuitenkin oikein ja ehkä olisin nähnyt ne kaksi seuraavaakin, jos olisin katsonut unen loppuun! Oli miten oli, ensimmäisen unen osuvuus oli 100 prosenttia ja toisen vähintään 50, keskimäärin 75. Ei huono.
11. Funny4.8.2024 klo 11:39
Olin joutunut takaisin kouluun. Harjoiteltiin jonkun näytelmän esittämistä. Olin jopa mukana näytelmän kirjoittamisessa. Mutta harjoituksissa en selvinnyt ollenkaan vuorosanoistani, vaikka kädessä oli teksti. Se oli todella noloa, ja harmitti vielä vähän aikaa, kun olin jo herännyt unesta. Mutta sitten keksin puolustuksen. Unissani eivät kirjoitetut tekstit koskaan näy selväkielisinä niin, että niistä ymmärtäisi jotakin.
12. pius5.8.2024 klo 04:24
Klo on puol viis, näkis edes unia mutta kun valvottaa.
13. iso S13.8.2024 klo 10:14
Netistä poimittua:

Korkeanpaikanleiri Sveitsissä
Optimaalinen aika korkeanpaikanleirille 1500-3000m korkeudessa olisi yli 3 viikkoa, jolloin elimistössä ehtii tapahtua merkittävämpiä adaptaatiomuutoksia ohueen ilmanalaan mutta jo viikon aikana keho ehtii polkaista käyntiin akuutin vaiheen mekanismit.

Itse jouduin tyytymään 6 päivään ja korkeuteen 560-2222 metriä. Kehossa ei ole havaittavia muutoksia, mutta saattoi vaikuttaa mutkan kautta uniin.

Siskoni oli matkan aikana hoitamassa kissaa ja koiraa. Tästä kehkeytyi uneen muunnelma: olimme vaimon kanssa hoitamassa vaimon siskon lemmikeitä, jotka osoittautivat kolmeksi leijonaksi. Hieman hirvitti, vaikka kovin kesyjä ja ystävällisiä olivat. Yöksi halusimme kuitenkin teljetä ne yhteen huoneeseen. Niiden paimentaminen kamariin oli lievästi hankalaa: kun yhden sai sisään niin toinen tuli ulos. Lopulta kaikki olivat sisällä. Ovessa ei valitettavasti ollut lukkoa ja se aukesi huoneesta ulospäin. Oven kahva oli käsittämättömän matalalla, noin 20 senttiä, joten neuvoin vaimoa laittamaan kirjoja alle, etteivät leijonat pysty kääntämään kahvaa. Vaimo laittoi pari kirjaa, jotka eivät olleet riittävän paksuja. Etsin lisää. Osoittautui että oven vieressä oli liukuovi. Yksi leijonista työnsi sen auki ja tuli ihmettelemään touhujamme. Samalla ulko-ovelta kuului tervehdys. Varoitin tulemasta sisään, täällä on leijonia! No, käyn vain pikaisesti. Osoittautui että kyseessä on rehuja kauppaava AIV-mies. Ihmettelin eikö olisi parempi kaupata maaseudulla, jossa on lehmiä. Mies myönsi että onhan se tavallaan niinkin, mutta kaupungissa ihmiset asuvat lähempänä toisiaan ja kontaktien saaminen on sen vuoksi nopeampaa. Ettekö voisi kuitenkin muutaman säkin ostaa niin ne ovat sitten valmiina, jos hankitte lehmiä? Ei kiitos. Hätistin äijän ulos ja menein lukitsemaan ulkooven. Ei siellä mitään lukkoa ollut ja koko ovi oli hutera pajunoksista tai vastaavista kepeistä kyhätty pariovi, joka hajoaisi kevyesti nykäisemällä. Hulluja nuo turkulaiset!

Se uni häipyi ja jossakin vaiheessa alkoi uusi. Nyt olin siirtynyt menneisyyteen ja lomareissulla Suomessa. Viivyin muutaman päivän kauan aikaa sitten tuntemani pariskunnan luona. Mies pysytteli taustalla eikä muistaakseni puhunut mitään. Tavallaan ei ihme, koska hän kuoli yli 40 vuotta sitten. Vaimon kanssa juttelin niitä näitä. Hänkään ei liene enää elossa. Tytär luullakseni on, mutta en muista oliko hän unessa kotona. Tästä unesta ei jäänyt kovin selkeitä muistikuvia. Voi johtua siitä että maailma vei eri puolelle Suomea ja yhteys katkesi kauan sitten. Alitajunnalla on kuitenkin pitkä muisti. Lämpimät terveiset kuitenkin tuonpuoleiseen ja tyttärelle oletettuun tämänpuoleiseen.
14. Funny26.8.2024 klo 22:57
Joskus sairaana näkee karseita unia. Sain yhtäkkiä ikävän flunssan, ja iltaisin nukkumaan mennessä on ollut kenkku olo. Parina yönä uneni ovat olleet hyvin sotkuisia, hommassa ei päätä eikä häntää. Asiaan on vaikuttanut se, mitä olen tehnyt illalla, katsellut Areenasta poliisisarjoja, lukenut Mauri Sariolan romaania sekä viimeksi ratkonut ristikoita. Tauluakin olen välillä vähän maalannut. Flunssa ei estä puuhailemasta kaikkea, jos kuumetta ei pahemmin ole.

Unessa nähtävästi yritin ratkoa sekä ristikkoa että rikoksia, mutta eihän se yhtaikaa voi onnistua. Kurja oloni kai heijastui sillä tavalla, että ei tapahtunut mitään myönteistä kehitystä. Normaalisti unessa tapahtumat etenevät vauhdilla, ja yllättäviä käänteitä tapahtuu vähän väliä. Nyt oli vain sitä samaa junnaamista.
15. iso S27.8.2024 klo 08:59
Tuttu juttu. Tuosta palautui mieleen vastaava kokemus.

Joskus kymmeniä vuosia sitten olin kuumeinen ja näin unenhorteessa pitkänsitkeää unta. Olin olevinani armeijassa ja piti laittaa kiväärit kekoon. Normaalisti se tarkoittaa koko ryhmän kivääreitä, mutta minulla oli vain oma ja taisteluparin kivääri. Eihän kahta kivääriä saa millään ilveellä pysymään pystyssä vaikka miitä millä tavalla tahansa sovittelee yhteen. Aina ne kellahtivat sivulle, mutta käsky on käsky ja mahdotontakin käskyä pitää noudattaa. Aamuyöllä havahduin sen verran hereille että sain itseni vakuutetuksi siitä että olen siviilissä eikä minun tarvitse laittaa kivääreitä kekoon, kokoon eikä likoon. Loppuyön nukuin rauhallisesti.
16. Funny3.9.2024 klo 11:48
Pitkästä aikaa olin hankkinut auton. Ikkunasta sitten katselin pihalla nököttävää kärryä ja ihmettelin, miksiköhän olen tuollaisen ostanut. Se näytti aivan turhan leveältä, minulle kävisi paremmin jokin pikku kottero. Siinä oli himmeä punaruskea maali, joka peitti koko auton. Ymmärsin, että ajoon lähtiessä luukut poistuvat lasien päältä. Auton nokka oli aivan luisu, ulkonevat lokasuojat vahvistivat urheiluauton vaikutelmaa. Kylään poikennut serkkunikin ihmetteli, mitä olen tullut ostaneeksi.

Aina välillä unissa minulla on enemmänkin autoja. Vanha rakas kullanvärinen kuplakin joskus ilmestyy takaisin autojen taivaasta. Kolme autoa vielä menee, mutta joskus on ollut neljä pihassa. Silloin tarvitsin erityisen autojen järjestelijän avuksi, piha kun oli edelleen pieni. Unessakin tajusin kyllä, että hommassa ei ole paljon järkeä.
17. iso S3.9.2024 klo 12:04
Olisiko tuo jonkinlainen selkounen esiaste? Tajuat että tilanteessa ei ole järkeä, mutta et sitä että näet unta.

Oli miten oli, taas muisti palaa pätkittäin. Useaan kertaan olen nähnyt sellaista unta, että ajan autoa takapenkillä istuen tai maantienopeutta peruuttaen. Matkustajat peittävät näkyvyyttä ja varsinkin juuri ennen mäenharjaa ei pysty muutenkaan näkemään miten tie jatkuu. Matkustajat luulevat että minulla on homma hallinnassa, mutta totuus on se että ajoittain tuurilla ja ihan arvauksen varassa mennään. Syystä tai toisesta on pakko jatkaa eikä totuutta voi paljastaa. Eräänlainen huijarisyndrooma? Ainakin toistaiseksi on ehjin nahoin selvitty eikä edes osa pelleistä ole kärsinyt, toisin kuin vitsissä kävi kun sirkuksen autot joutuivat ketjukolariin.
18. Funny6.9.2024 klo 12:10
Menin työpaikkahaastatteluun. Siellä oli mies, joka muistutti nuorehkoa naapuriani (jonka kanssa juuri illalla olin jutellut). Tuo mies antoi minulle erikoisen keltaisen kapineen. Se oli kovaa muovia, täynnä muhkuroita ja koloja, aika lailla kulmikkaan pesusienen kokoinen ja näköinen. Minun pitäisi sen avulla ottaa hänestä valokuva. Siinä ei ollut mitään, mikä olisi muistuttanut kameraa tai puhelinta. Huomasin kuitenkin pienen reiän, joka näytti toimivan etsimenä. Tähysin sen läpi miestä, joka ojenteli kaulaansa ja väänteli naamaansa. Nyt kuvan olisi voinut ottaa, mutta missä laukaisin? Narun päässä roikkui pieni tikku. Arvelin, että se toimii laukaisimena, kunhan löydän kolon, johon se työnnetään. Alkoi olla selvää, että työpaikan saamisen ratkaisisi, onnistuisinko ottamaan kuvan. Kaikki mahikset kuitenkin menivät, kun heräsin. Todella outo uni, jota herättyäni olen ihmetellyt.
19. iso S7.9.2024 klo 10:37
Johdannoksi: mummoni asui samassa mökissä veljensä lesken kanssa. Mummollani oli "porstuan" vasemmalla puolella yksi huone, toisella mummolla oikealla puolella kaksi. Mummoni oli pienviljelijä, sillä toisella oli muutama lehmäkin. Navetta oli loivassa rinteessä sijaitsevan mökin alapuolella.

Jossakin vaiheessa näin unta että olin pihamaalla mökin ja navetan välissä. Navetan takana olevan pellon suunnasta lensi matalalla navetan yli valtava lentolisko, jonka siipien kärkiväli oli selvästi suurempi kuin navetan pituus. Näky oli hyvin samankaltainen kuin ensimmäiseen Star Wars -elokuvan alussa, jossa valtava avaruusalus lipuu katsojan "yli" niin eettä aluksen pohjassa näkyy hillitön määrä kaikenlaisia yksityiskohtia. Lentolisko tuntui vilkaisevan minua, joten varmuuden vuoksi siirryin navetan katokseen suojaan.

En muista, milloin tuon unen näin. Kauan sitten, mutta mummo oli joka tapauksessa kuollut paljon aikaisemmin (1968). Star Wars ilmestyi 1977. Oletan, että uni tuli joitakin vuosia sen jälkeen kun olin tuon elokuvan nähnyt, joten Lucas on keksinyt vastaavalta näyttävän kohtauksen varastamatta ideaa minulta. Unen näkemisen aikaan minulla ei ollut enää mitään tekemistä tuon mökin kanssa, mutta useita siihen liittyviä unia olen nähnyt vielä viime vuosinakin. Lapsuuden ja nuoruuden ajan muistot nousevat esiin.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *