KESKUSTELUT > RISTIKOT > HS 3365
11928. HS 3365
Nabe4.4.2025 klo 16:58
Onpa hankala ristikko tällä kertaa! Miksihän tänne ei ole kukaan vielä kommentoinut? Apuja kaipaisin, kiitos!2. Tarkkailija4.4.2025 klo 17:02
Minusta ristikossa on kuusi virhettä.
3. Satunnainen täyttelijä4.4.2025 klo 17:16
Lainaus: 2. Tarkkailija 4.4.2025 klo 17:02Minusta ristikossa on kuusi virhettä.
Missä kohtaa olet virheitä nähnyt? minä en ole vielä huomannut ja ristikko on lähestulkoon täytetty. Laita tiedoksi Tapiolle edellisen ristikon 3364 ohjeen mukaa ja tietenkin myös tähän säikeeseen niin voidaan yhdessä pähkäillä onko näin.
4. Tulkitsija4.4.2025 klo 17:24
Tällaiset virheet mielestäni: - A3 vihje pitäisi olla tuplaveellä, jotta oletettava ratkaisu täsmäisi
- Soittimen F-G1 toinen kirjain taas ei käy yksiin edellämainitun sanan viidennen (F3) kirjaimen kanssa,
tulee eri asiaa merkitseva nimike.
5. Vaari4.4.2025 klo 17:26
Lappalaiset harrastaa ristiinnaimista olipa mukava vihje aika juoni ristari minusta mutta olena noviisi
6. Tarkkailija4.4.2025 klo 17:27
Mahdolliset virheet, joista osan jo nimim. Tulkitsija toi esille. Mielestäni virheitä on enemmän kuin nimi. Tulkitsija esittää. Jos virheitä on näin paljon, se on kyllä eniten, mitä olen kohdannut.A3 Lavson mahdollisesti pitäisi olla Lawson, sillä sillä vihjeellä saisi ratkaisusanan. Vihjeellä Lavson en löytänyt lähelläkään toimivaa ratkaisusanaa.
F-G 1 ei tule kuvan laitetta, jos A3 vihje olisi Lawson. Löysin laitteen kuvan netissä hieman eri kulmassa ja olen melko varma, mitä kuva esittää. Eri F-G 1 vihjekuvalla ja vihjeellä Lawson ruudussa A 3, vihjeet A 3 & F-G 1 saisi toimimaan keskenään.
F 5 karttapaikan löysin, mutta sen viimeinen kirjain ei sovi vihjeeseen YLÖS MAASTA. Jos vihjeen YLÖS MAASTA sijaan olisi eri, kohta voisi toimia.
M 5 GROGILASI sijaan sain ratkaisusanan, jolle sopisi vihje SNAPSILASI. Ratkojat.fi jonkun tänään laittama ratkaisusana ei kohtaan mielestäni sovi. Ratkaisusana, jonka sain on looginen, sillä sille löytyy peruste netistä.
K 16 ELOKUVA sain ratkaisusanan, jolle sopisi vihje NÄYTTELIJÄ(TÄR). Sopiva elokuvaa en ainakaan löytänyt. Saatoin toki ratkoa väärinkin.
O 21 ei tule ratkaisusanaa. Vihjeitä on yksi enemmän kuin ratkaisusanoja.
7. Max Luftdruck4.4.2025 klo 17:30
F-G1 keyboard löytyy kyllä, niin kuin Dawsonkin.
8. Artsi4.4.2025 klo 17:36
Pidin tästä ristikosta. Yhdyn 7. Max Luftdruck näkemykseen A3 vihjeestä joka pitäisi olla Dawson. F-G1 keyboard löytyy kyllä. Joten en huomannut muita virheitä kuin A3 vihjeen kirjoitusasun.
9. Tulkitsija4.4.2025 klo 17:47
F-G3: Löytyy kyllä sopivan merkkinen keyboard, mutta se on näppäimistö, eikä kosketinsoitin ('sähköurut'),kuten vihjekuvassa. Urkujen toinen kirjain on eri.
10. Tarkkailija4.4.2025 klo 17:50
Tosiaan Dawson, ei Lawson, kuten vahingossa laitoin, olisi oikea vihje. Mielestäni F-G1 nimi on esillä vasemmassa yläkulmassa ja Auliksenkin kuvassa toinen kirjain on hahmotettavissa. Se on kyllä eri, mitä vihjeellä Lawson tulee. Ratkaisusana mukainen esine, on kyllä aivan eri kuin mitä on kuvassa.Aulis käytti mielestäni seuraavaa kuvaa (suttasin kuvasta laitteen nimen). Hän hieman laitto kuvan eri kulmaan, että se mahtuisi tilaan:
https://i.ibb.co/pj9gWqXC/Untitled96-2025040417461 6.jpg
11. Tiltti4.4.2025 klo 17:57
Elokuvan piilokirjaimiin tyssäsi. Muuten tuli täyteen v-w muunnoksineen. Pitänee jatkaa googlettelua ensimmäistä piilokirjainta vaihtelemalla, niin eiköhän tuokin vielä paljastu.
12. Jiikoo4.4.2025 klo 17:59
Pääsin tämän ristikon kimppuun eilen n. klo 21.30. Puolenyön aikoihin keskeyttäessäni olin saanut peittoa vasta n. 85 %. Perjantairistikko valmiiksi torstaina jäi nyt siis haaveeksi.Aamuvuorossakin homma jäi kesken kahden leffan (D1 ja K16) sekä edellisen kanssa risteävän Davsonin/Dawsonin osalta enkä osaa olla tyytyväinen sanoihin, joita vihjeistä F15 ja S9 on muodostuvinaan.
Tuntuu kuin laatija olisi viimeistelyssään ulkoistanut jotakin ratkojaparalle. Ratkojiin näkyy tänään tulleen jotakin uutta. Jokohan sommittelusta alkaisi tulla jotakin tänään iltalöysissä?
13. EK4.4.2025 klo 18:34
Puuttuuko D16 kirjaimia?
14. Tarkkailija4.4.2025 klo 18:35
Entä ne muut esittämäni kohdat. Netissä on GROGILASI ratkaisusanallatuoteluettelossa nimike snapslilasi - onko snapsi- ja grogilasi riittävän lähellä toisiaan käydäkseen synonymeistä.
Kairon lähellä on melko tunnettu paikka, mutta se ei sovi risteävään. En löytänyt risteävän kanssa sopivaa paikkaa.
Pari muutakin asiaa vielä mainitsin, joihin toivon kommentteja. Elokuva saattaa löytyä. D1 leffa on lisätty ratkojiin. Lisäsin minäkin sinne joitakin perin outoja ratkaisusanoja.
15. Jiikoo4.4.2025 klo 18:36
EK, puuttuu toki, mutta eikös vaakunakilvestäkin puutu kaistale?
16. Arto4.4.2025 klo 18:44
En ole vielä aloittanutkaan tämän ristikon ratkaisemista.Ylläolevat kohdat 1-15 luettuani on mielenkiintoista aloittaa ratkaiseminen.
Kuinkahan paljon virheitä löytyy ja löytyykö ?
17. Jiikoo4.4.2025 klo 18:52
Joo. Ratkojien ehdottamalla toimintaleffalla saan luoteiskulman täyteen. Dawson vaatii ristiin harvinaisia mieskaimoja ja kosketinsoitin F–G1 saa tyytyä kypärämerkin nimeen, jonka kaimoja lienee jonkinlaisina näppäimistöinäkin. Ristikkosanana tuttu myös sellisti Seppo Kimasen pianistipuolison nimenä. Kuvan keyboard on luullakseni vanhaa tuttua japsi-HiFi-merkkiä, joka oli muutama vuosikymmen sitten tunnettu kelanauhureistaantutumpi nimi.Toinen leffa: näkyypä löytyvän tutumpi nimi yhden välivokaalin verran lyhennettynäkin, joten se kohta kuntoon.
P5: Niilin suistosta löytyy yli 400 000 hengen kaupunki, jonka nimi sopi omaan ratkaisuuni.
M6: nimeltään tähän löytämääni lasia myydään netissä lähinnä snapsi- eikä grogilasina. Kuvassa se ei ole mielestäni oikein kumpikaan.
Ristikkoni on nyt täynnä, mutta vihjeistä F10, S9 ja M16 saamissani ratkaisusanoissa on vastenmielinen maku. Taidanpa jättää ratkaisuni lähettämättä ihan hygieniasyistä, olipa sitten oikea tai väärä.
18. Jiikoo4.4.2025 klo 18:54
Korjataanpa (17.): kelanauhureistaantutumpi nimi => kelanauhureistaan
19. EK4.4.2025 klo 18:59
Kiitos, Jiikoo.Enemmän valoa...
20. Tarkkailija4.4.2025 klo 19:01
"P5: Niilin suistosta löytyy yli 400 000 hengen kaupunki, jonka nimi sopi omaan ratkaisuuni."Sen minäkin laitoin (tarkistin asukasluvun), mutta viimeinen kirjain ei mielestäni sovi risteävän sanan kanssa. Maasta ei ainakaan Suomessa nouse ratkaisusanan mukaisia asioita.
Jos löysit elokuvan, minä en siinä onnistunut. Löysit D1 leffan ratkojista. Voisit ratkojiin lisätä sen toisen leffan nimen.
21. Tarkkailija4.4.2025 klo 19:06
MAASTA minulla olikin viimeinen kirjain väärin. Kohta on kunnossa. Siinä ei ollut mitään virhettä.
22. Artsi4.4.2025 klo 19:15
20. Tarkkailija. Kyllä D1 toimintaleffa löytyy googlaamalla mikäli sinulla on ratkaisu oikein.
23. Antero4.4.2025 klo 19:23
U-V 23 kuvan mies on tutun näköinen mutta nyt ei vaan raksuta...
24. Tarkkailija4.4.2025 klo 19:27
Lainaus: 22. Artsi 4.4.2025 klo 19:1520. Tarkkailija. Kyllä D1 toimintaleffa löytyy googlaamalla mikäli sinulla on ratkaisu oikein.
Tarkoitin leffaa K16, jota en löytänyt. D1 löysin kyllä.
25. Tarkkailija4.4.2025 klo 19:31
Lainaus: 23. Antero 4.4.2025 klo 19:23U-V 23 kuvan mies on tutun näköinen mutta nyt ei vaan raksuta...
Entinen jääkiekkoilija - tunnetaan ehkä paremmin lempinimellään. Minä en puolestani P-Q 27 en varmuudella tunnista. Z 22-23 en lähtenyt etsimään enkä kuvasta tunnista.
26. Antero4.4.2025 klo 19:38
P-Q 27 teki pitkän uran musiikin parissa
27. Jiikoo4.4.2025 klo 19:51
Lainaus: 25. Tarkkailija 4.4.2025 klo 19:31”Z 22-23 en lähtenyt etsimään enkä kuvasta tunnista.”
En yrittänyt ratkoessani tunnistaa minäkään, mutta nyt olen yrittänyt itselleni kertoa, että mies voisi olla italialaisniminen, Korsikalla syntynyt ranskalaislaulaja. Henry Theeliä lienee pidetty hänen jonkinlaisena suomalaisvastineenaan.
28. Tarkkailija4.4.2025 klo 19:53
Lainaus: 26. Antero 4.4.2025 klo 19:38P-Q 27 teki pitkän uran musiikin parissa
Arvelin eri muusikoksi. Kysyin vaimolta vahvistuksen toisesta henkilöstä. Vain se K16 elokuva kiusaa vielä.
29. Jiikoo4.4.2025 klo 20:00
Lainaus: 28. Tarkkailija 4.4.2025 klo 19:53”Arvelin eri muusikoksi. Kysyin vaimolta vahvistuksen toisesta henkilöstä.”
Näiden kuvien laatu on mitä on. Minäkin arvelin miestä erääksi näyttelijäksi, mutta muusikkonimellä googlattuani olin löytävinäni vihjekuvan toisinnon. Vanha kunnon Euroviisu-maestrohan se siinä!
Pääasia, ettei nimeen/ratkaisusanaan tarvitse kajota :•)
30. Tarkkailija4.4.2025 klo 20:38
K16 lähin osuma oli yksi kirjain pidempi nimi (yksi kirjain lisää sanan keskelle) ja se olisi TV-sarja, jonka itse asiassa toivoisin Ylen ostavan Suomeen - se tuskin on mahdollista. TV-sarjaan liittyen olen TV-sarjan aihetta koskevan äänikirjan vaimon kanssa kuunnellut. Muita piilokirjaimia kuin ko. TV-sarjaan liittyen en ole osannut kokeilla.
31. Aksu4.4.2025 klo 21:02
Vihje S9 on tosi kinkkinen: vihje on SIIRTYÄ eikä SIIRTÄÄ. Kaksi vaakariviä pitäisi saada muuttumaan muttei onnistu millään.
32. rampe4.4.2025 klo 21:16
S9:ään sain ihan kelvollisen ratkaisun,myös vaakarivit ihan ok
33. Rampe4.4.2025 klo 21:20
Muutin M16:n ratkaisusanassa yhden kirjaimen.
34. Aksu4.4.2025 klo 22:30
Hyvä, Rampe!Jos ja kun muutan "savikappaleita", niin onhan niitä kunttiakin. Kelvannee.
35. Rampe4.4.2025 klo 22:36
Näköjään on ehtinyt tulla kaksi uutta Rampea, pienellä ja isolla alkukirjaimella neljänj minuutin sisään.Kumpikaan niistä en ollut minä.
36. Allez4.4.2025 klo 23:29
Vain absolutisti ei ymmärrä mitä eroa on grogilasilla ja snapsilasilla. Ratkaisusana viittaisi jälkimmäiseen. Äskettäin joku vihjasi, että Aulis ottaisi kuppia. Ristikon perusteella taitaa olla päin vastoin.
37. mattip4.4.2025 klo 23:41
Lainaus: 30. Tarkkailija 4.4.2025 klo 20:38K16 lähin osuma oli yksi kirjain pidempi nimi (yksi kirjain lisää sanan keskelle) ja se olisi TV-sarja, jonka itse asiassa toivoisin Ylen ostavan Suomeen - se tuskin on mahdollista. TV-sarjaan liittyen olen TV-sarjan aihetta koskevan äänikirjan vaimon kanssa kuunnellut. Muita piilokirjaimia kuin ko. TV-sarjaan liittyen en ole osannut kokeilla.
Tarkkailija, meinaatko, että tuo filmin nimi olisi ryssitty pahan kerran ja siitä puuttuu yksi kirjain? Siitä on nyt kiinni mun ratkaisu.
38. Jontte5.4.2025 klo 06:19
Onko joku saanut kohtaan K16 jonkun järjellisen vastauksen. Minä en ole saanut edes järjetöntä elokuvaa. Auttakaa
39. Jiikoo5.4.2025 klo 06:51
Jontte, olen kirjoittanut vihjeestä K16 saatavaksi sanaksi Katariina Suuren venäläisversion suomalaisen Katariina-translitteraation vähennettynä yhdellä konsonantilla ja yhdellä vokaalilla. Näin saamani sana on Google-hakuni perusteella viittaavinaan johonkuhun näyttelehtijättäreen, ei elokuvaan. Parempaakaan en ole tuohon keksinyt. Jos laatija tuollaiseen väkivaltaan taipuu, niin ehkä ratkojankin on syytä nöyrtyä. Voinhan tietenkin olla ihan pihallakin, na dvore tjsp.Ruhtinaantytär, prinsessa Sophie Auguste Friederike von Anhalt-Zerbst jostakin Pommerista oli se myöhempi ”Venään rouva ylpeä”, jota vastaan Ruotsin kunkku Kustaa III ”vankkumatta taistella tiesi”, mikäli J. L. Runebergin Gamle Hurtigia ja Paavo Cajanderia on uskominen. Kummitteleiksen meille HS-ratkojille näköjäkseensä yhä.
40. Tarkkailija5.4.2025 klo 07:09
Lainaus: 39. Jiikoo 5.4.2025 klo 06:51Jontte, olen kirjoittanut vihjeestä K16 saatavaksi sanaksi Katariina Suuren venäläisversion suomalaisen Katariina-translitteraation vähennettynä yhdellä konsonantilla ja yhdellä vokaalilla. Näin saamani sana on Google-hakuni perusteella viittaavinaan johonkuhun näyttelehtijättäreen, ei elokuvaan. Parempaakaan en ole tuohon keksinyt. Jos laatija tuollaiseen väkivaltaan taipuu, niin ehkä ratkojankin on syytä nöyrtyä. Voinhan tietenkin olla ihan pihallakin, na dvore tjsp.
Ruhtinaantytär, prinsessa Sophie Auguste Friederike von Anhalt-Zerbst jostakin Pommerista oli se myöhempi ”Venään rouva ylpeä”, jota vastaan Ruotsin kunkku Kustaa III ”vankkumatta taistella tiesi”, mikäli J. L. Runebergin Gamle Hurtigia ja Paavo Cajanderia on uskominen. Kummitteleiksen meille HS-ratkojille näköjäkseensä yhä.
Uskon, että samaa näyttelijättären nimeä sinäkin tarkoitat ja samasta TV-sarjasta kirjoitat. Kyseessä olisi silloin pieneksi viaksi luokiteltava vihjeitysvirhe. Vihjeitysvirheen ja laadintavirheen ero on siinä, että vihjeitysvirheen voi korjata toisella vihjeellä, mutta laadintavirhe ei korjaannu vihjettä muuttamallakaan.
Jos ei joku parempaa vaihtoehtoa keksi, minunkin on päädyttävä samaan päätelmään kuin Jiikoo. Pahaltahan tähän päätelmään päätyminen tuntuu ja mielellään soisi löytävänsä jonkin toisen ratkaisun.
Ihan hauskaa on ollut tätä ristikkoa kanssasi julkisesti miettiä.
41. Raipe5.4.2025 klo 07:10
Sorry aito Rampe,olin täällä joskus parikymmentä vuotta sitten ja unohdin joka olin silloin,ehkä dementia on iskenyt kun olen j kasiviis,mutta slava saipa.
42. Tarkkailija5.4.2025 klo 07:17
K16 ELOKUVA. Ehkä Lehto vain on luullut näyttelijättären nimeä elokuvan nimeksi. Se olisi minusta järkevin selitys. IMDb sivustolla kyllä lukee "actress" ihan tiedon alussa, mutta kun kyse on elokuvatietokannasta, ehkä Lehto on hätäisyyksissään ajatellut, että IMDb:ssä luetellaan juuri elokuvia eikä ole lukenut löytämäänsä lähdeviittausta huolellisesti lävitse.
43. Rampe5.4.2025 klo 10:26
Slava Saipa!
44. suht aloittelija5.4.2025 klo 11:09
Ottamatta kantaa K16 elokuvaan minua ihmetyttää eniten S9:ään saamani ratkaisusana.
45. vaari5.4.2025 klo 11:33
kyl se A3 miun lehessä on D:llä
46. Tarkkailija5.4.2025 klo 11:50
Lainaus: 44. suht aloittelija 5.4.2025 klo 11:09Ottamatta kantaa K16 elokuvaan minua ihmetyttää eniten S9:ään saamani ratkaisusana.
Ekonomistien verbi.
47. iso S5.4.2025 klo 12:16
Lehdon kielitaidosta en tiedä, mutta nettilukutaidossa olen joskus ollut havaitsevinani puutteita. Tulokset viittaavat seuraavan kaltaiseen tapahtumien kulkuun (keksitty tarina, kun en muista todellisia esimerkkejä):Laatimukseen tulee sana Ponderosa. Se tuntuu hämärästi tutulta, mutta parasta varmistaa Googlella, jota hän ei kylläkään (vanhan) väitteensä mukaan käytä. Hakutuloksissa viitataan ensimmäisellä sivulla johonkin fiktiiviseen maatilaan, keltamäntyyn, tomaattiin, laminaattilattiaan ja muuhun epäolennaiseen, mutta sitten tärppää jotakin historiallisesti merkittävää: Kaleva kertoo: Ponderosa ratsasti historiaan. Selvä, tuosta varmaan kaikki ovat kuulleet. Vihjeeksi sopii ratsastaja. Jos avaisi linkin niin ehkä käsitys muuttuisi, mutta kun pelkkä otsikko kertoi jo kaiken...
Elokuvakannasta tietoa hakiessa oletusarvona on All, joka periatteessa tarkoittaa "kaikki", mutta käytännössä "ei ihan kaikki". Esimerkiksi kun hakusanana on Kennedy, saadaan lista jossa on kolme otsikkoa: people, titles ja interests. Ensimmäisen alla on näyttelijöitä ja todellisia henkilöitä, toisen alla elokuvien, sarjojen ja dokumenttien nimiä. Kolmannen alla ei ole mitään, eli elokuvakannan mielestä Kennedyssä ei ole mitään mielenkiintoista.
Hakua voi rajata klikkaamalla sanan All vieressä olevaa kolmiota. Vaihtoehdot ovat titles, tv episodes, celebs, companies, keywords ja advanced search. Jos haluaa etsiä elokuvia niin valinnalla titles ei tule näyttelijättäriä. Jos haluaa etsiä näyttelijättäriä niin valinnalla celebs ei tule elokuvia. Tulee kyllä miespuolisia näyttelijöitäkin, jos hakee pelkällä sukunimellä.
Kauan sitten pystyi hakemaan roolihahmon nimelläkin, kun esimerkiksi halusi tietää kuka tuota hahmoa näytteli. Nykyään tuo mahdollisuus on piilotettu sinne edistyneisiin hakuihin, jossa aukeaa paljon muitakin rajausmahdollisuuksia.
Jos esimerkiksi muistaa Bonanzan isähahmon Ben Cartwright, niin perushaku ei suoranaisesti tuota roolihahmoa löydä. Sen sijaan löytyy ainakin kolme tuon nimistä näyttelijää ja yksi tuottaja plus vino pino muita joiden sukunimi on Cartwright. Ällistyttävästi listalta löytyy myös Pernell Roberts, näyttelijä, Bonanza (1959-1975). Hän näytteli Benin poikaa Adamia. Otsikon titles alta löytyy lievästi salamyhkäisesti
Bonanza
1959–1973 TV Series
Lorne Greene, Michael Landon
Linkkiä avaamatta jää arvoitukseksi, miksi nuo kaksi nimeä mainitaan. Linkin avaamalla selviää, että Lorne Greenen roolihahmo oli Ben Cartwright ja Michael Landonin (myöhemmin tuttu sarjasta Pieni talo preerialla) rooihahmo oli Joseph 'Little Joe' Cartwright. Selviää myös, että tuossa hetki sitten opittu tieto on valeuutinen. Pernell Roberts ei näytellyt sarjassa vuosina 1959-1975, vaan 1959-1965. Sarjaa tehtiin vuoteen 1975 asti. Adam lähti maailmalle eikä tullut koskaan takaisin, koska Roberts halusi näyttelijänä uusia haasteita.
Roolinimeä on käytetty muuallakin, mm. tv-sarjassa Broken arrow, mutta sillä ei ole mitään tekemistä Ponderosan eikä Bonanzan isukin kanssa.
Mitä me tästä opimme? Emme välttämättä juuri mitään. Ehkä kuitenkin sen, että mitään tietoa ei välttämättä kannata purematta niellä.
Otsikon aiheesta kauemmaksi loitoten: Michael London oli vasenkätinen. Jos oikein muistan, niin sarjaa tehtiin aluksi hyvin pienellä budjetilla, kun sen menestykseen ei ollut lujaa luottamusta. Siksi Pikku Joe joutui käyttämään vakiomallista revolverikoteloa oikealla lonkalla ja veti vasemmalla kädellä ristiin. Myöhemmin hänelle teetettiin vasenkätisen kotelo ja veto tapahtui tavanomaiseen tapaan, vetävän käden puoleiselta lonkalta.
48. Satunnainen täyttelijä5.4.2025 klo 13:39
Lainaus: 47. iso S 5.4.2025 klo 12:16Lehdon kielitaidosta en tiedä, mutta nettilukutaidossa olen joskus ollut havaitsevinani puutteita. Tulokset viittaavat seuraavan kaltaiseen tapahtumien kulkuun (keksitty tarina, kun en muista todellisia esimerkkejä):
En tiedä saiko kukaan ideoita Auliksen ristikon ratkaisuun s:n vuodatuksesta - itse en jaksanut lukea yo lainausta enempää - ehkä se tyydytti kuitenkin henkilön tarvetta purkaa ajatusvirtansa ja saada siitä nautintoa joten OK.
49. Allez5.4.2025 klo 15:47
Ensin minua huvitti, kun Tarkkailija (2) kertoi löytäneensä 6 virhettä. Mutta ei se kaukanakaan ole. Olisiko laatijan ennätys peräti? Nyt joku vuosikymmeniä HS-ristikkoja ratkonut pian kertoo, ettei ole edes lähelläkään!Itse pidän näitä vihjeitä virheinä ja ne pakottavat vääriin ratkaisuihin:
1. (A3) Davson; nimellä ei löydy ratkaisusanaa
2. (FG1) kuva soittimesta; kyllä se näyttäisi olevan XXXX MPK Mini Play MK3 syntetisaattori
3. (M6) Grogilasi; ratkaisun perusteella se on kuitenkin snapsilasi
4. (K16) Elokuva; en usko, että löytyy 8-kirjaimista tuohon sopivaa elokuvaa
5. (OP21) Kuultavia, ääniä; miksi ylimääräinen vihje? onhan näitä tuplavihjeitä ollut, mutta turha
6. (S9) siirtyä; ratkaisu ei ole mielestäni synonyymi siirtymiselle
Nämä on mainittu jo aikaisemminkin, kunhan vain tein vielä yhteenvedon. Kannattaisikohan laatijan tarkastuttaa ristikko jollakin etukäteen. Muuttamalla vihjeitä ratkaisuista olisi saanut järkeviä.
50. lapatossu5.4.2025 klo 15:57
Lainaus: 48. Satunnainen täyttelijä 5.4.2025 klo 13:39En tiedä saiko kukaan ideoita Auliksen ristikon ratkaisuun s:n vuodatuksesta - itse en jaksanut lukea yo lainausta enempää - ehkä se tyydytti kuitenkin henkilön tarvetta purkaa ajatusvirtansa ja saada siitä nautintoa joten OK.
---
Minä luin ihan mielelläni isoS:n kirjoituksen -ristikon täyttöön en tosin vihjeitä enää kaipaa, mutta epäilenpä vahvasti, että sinun kirjoittamallasi on vähemmän tekemistä kyseisen ristikon kanssa kuin isoS:n tekstillä
51. Artsi5.4.2025 klo 16:25
49. Allez. Kävin lävitse aakkosjärjestyksessä laaditun listan elokuvista joka on todella pitkä pelkästään vokaalien a ja e suhteen. Olet oikeassa, että vihjeen K16 Elokuva ratkaisuksi ei löytynyt ainuttakaan sopivaa elokuvaa. Googlaamalla löytyi sellainenkin kummajainen elokuvan nimeksi jossa oli yksi ainut vokaali ja joka sopisi elokuvan ensimmäiseksi kirjaimeksi, mutta tässä tapauksessa se ei kuitenkaan tule kysymykseen.
Laatijan virheitä. Muutoin kiva ristikko.
52. Artsi5.4.2025 klo 16:34
51. Artsi. Siis elokuvat jotka alkaa vokaalilla a ja e otin esimerkiksi.
53. Kanka5.4.2025 klo 17:02
Onko J17 kyseessä kaupungin puisto Kauppatorin ja Erottajan välissä? Varmistaakseni, että K16 elokuvan ensimmäinen kirjain ainakin olisi oikein. En siltikään saa ratkaistua ko. elokuvaa. Onko kukaan päässyt maaliin tämän kanssa?
54. Noviisi5.4.2025 klo 17:25
Lainaus: 53. Kanka 5.4.2025 klo 17:02Onko J17 kyseessä kaupungin puisto Kauppatorin ja Erottajan välissä? Varmistaakseni, että K16 elokuvan ensimmäinen kirjain ainakin olisi oikein. En siltikään saa ratkaistua ko. elokuvaa. Onko kukaan päässyt maaliin tämän kanssa?
Sitä veikkaan minäkin.
55. Tarkkailija5.4.2025 klo 17:28
Lainaus: 49. Allez 5.4.2025 klo 15:47Ensin minua huvitti, kun Tarkkailija (2) kertoi löytäneensä 6 virhettä. Mutta ei se kaukanakaan ole. Olisiko laatijan ennätys peräti? Nyt joku vuosikymmeniä HS-ristikkoja ratkonut pian kertoo, ettei ole edes lähelläkään!
Itse pidän näitä vihjeitä virheinä ja ne pakottavat vääriin ratkaisuihin:
1. (A3) Davson; nimellä ei löydy ratkaisusanaa
2. (FG1) kuva soittimesta; kyllä se näyttäisi olevan XXXX MPK Mini Play MK3 syntetisaattori
3. (M6) Grogilasi; ratkaisun perusteella se on kuitenkin snapsilasi
4. (K16) Elokuva; en usko, että löytyy 8-kirjaimista tuohon sopivaa elokuvaa
5. (OP21) Kuultavia, ääniä; miksi ylimääräinen vihje? onhan näitä tuplavihjeitä ollut, mutta turha
6. (S9) siirtyä; ratkaisu ei ole mielestäni synonyymi siirtymiselle
Nämä on mainittu jo aikaisemminkin, kunhan vain tein vielä yhteenvedon. Kannattaisikohan laatijan tarkastuttaa ristikko jollakin etukäteen. Muuttamalla vihjeitä ratkaisuista olisi saanut järkeviä.
Oma listani komm. No 6. Sisälti karttapaikan suhteen väärin tiedon, sillä karttapaikka ja sen risteävä ovat ok.
Sinun listassasi olen eri mieltä kohdasta 6. Löysin ekonomien käyttämän verbin, joka nimen omaisesti tarkoittaa siirtymistä. Viidestä kohtaa olemme samaa mieltä.
56. Jiikoo5.4.2025 klo 17:56
Lainaus: 53. Kanka 5.4.2025 klo 17:02”Onko J17 kyseessä kaupungin puisto Kauppatorin ja Erottajan välissä? Varmistaakseni, että K16 elokuvan ensimmäinen kirjain ainakin olisi oikein. En siltikään saa ratkaistua ko. elokuvaa. Onko kukaan päässyt maaliin tämän kanssa?”
Maaliin pääsy on kyseenalaista. Tuosta puistosta olemme yhtä mieltä. ”Elokuvani” K16 viittaa naispuoliseen näyttelijään, ei elokuvaan. Ainakaan en ole löytänyt viitteitä kyseistä nimeä kantavasta elokuvasta. Saamani ratkaisusana on naispuolinen etunimi. Netistä löytyy seuraavanlainen luonnehdinta tuosta nimestä:
”Xxxxxxxx is a beautiful name derived from the Greek name Katherine, meaning 'pure'. It reflects elegance and possesses a timeless charm, often associated with strength and individuality. Though it has cultural significance in various regions, it is especially celebrated in Eastern European and Slavic cultures, where variants of the name are quite popular. The name is predominantly female and represents infallible determination and grace.”
Olen ollut 50+ vuotta aviossa yhtä tuon nimen muunnosta kantavan olennon kanssa. Nimiperhe on varsin laaja ja suosittukin.
57. Artsi5.4.2025 klo 18:31
56. Jiikoo. Elokuva Catherine the Great on tehty vuosina 1920 ja 1995, kun mainitsit Greek name Katherine. Vuoden 1995 versiossa oli pääosassa Catherine Zeta-Jones ja kesto 100 minuuttia. Tämä näin yhtenä löydöksenä. Vuoden 1920 versiossa pääosassa Lucia Höflich. Katherine nimestä on muunnoksia ilman c-konsonanttia. Olemme päätyneet samaan ratkaisuun.
58. Allez5.4.2025 klo 20:03
Lainaus: 47. iso S 5.4.2025 klo 12:16Lehdon kielitaidosta en tiedä, mutta nettilukutaidossa olen joskus ollut havaitsevinani puutteita. Tulokset viittaavat seuraavan kaltaiseen tapahtumien kulkuun (keksitty tarina, kun en muista todellisia esimerkkejä):
Laatimukseen tulee sana Ponderosa. Se tuntuu hämärästi tutulta, mutta parasta varmistaa Googlella, jota hän ei kylläkään (vanhan) väitteensä mukaan käytä. Hakutuloksissa viitataan ensimmäisellä sivulla johonkin fiktiiviseen maatilaan, keltamäntyyn, tomaattiin, laminaattilattiaan ja muuhun epäolennaiseen, mutta sitten tärppää jotakin historiallisesti merkittävää: Kaleva kertoo: Ponderosa ratsasti historiaan. Selvä, tuosta varmaan kaikki ovat kuulleet. Vihjeeksi sopii ratsastaja. Jos avaisi linkin niin ehkä käsitys muuttuisi, mutta kun pelkkä otsikko kertoi jo kaiken...
Voi Pyhä Sylvi tätä jorinointia! Ylittää jopa Jiikoon tuotokset. Ja lapatossu lukee näitä mielellään. No, meitä on moneen junaan ja osa jää asemallekin.
Elokuvakannasta tietoa hakiessa oletusarvona on All, joka periatteessa tarkoittaa "kaikki", mutta käytännössä "ei ihan kaikki". Esimerkiksi kun hakusanana on Kennedy, saadaan lista jossa on kolme otsikkoa: people, titles ja interests. Ensimmäisen alla on näyttelijöitä ja todellisia henkilöitä, toisen alla elokuvien, sarjojen ja dokumenttien nimiä. Kolmannen alla ei ole mitään, eli elokuvakannan mielestä Kennedyssä ei ole mitään mielenkiintoista.
Hakua voi rajata klikkaamalla sanan All vieressä olevaa kolmiota. Vaihtoehdot ovat titles, tv episodes, celebs, companies, keywords ja advanced search. Jos haluaa etsiä elokuvia niin valinnalla titles ei tule näyttelijättäriä. Jos haluaa etsiä näyttelijättäriä niin valinnalla celebs ei tule elokuvia. Tulee kyllä miespuolisia näyttelijöitäkin, jos hakee pelkällä sukunimellä.
Kauan sitten pystyi hakemaan roolihahmon nimelläkin, kun esimerkiksi halusi tietää kuka tuota hahmoa näytteli. Nykyään tuo mahdollisuus on piilotettu sinne edistyneisiin hakuihin, jossa aukeaa paljon muitakin rajausmahdollisuuksia.
Jos esimerkiksi muistaa Bonanzan isähahmon Ben Cartwright, niin perushaku ei suoranaisesti tuota roolihahmoa löydä. Sen sijaan löytyy ainakin kolme tuon nimistä näyttelijää ja yksi tuottaja plus vino pino muita joiden sukunimi on Cartwright. Ällistyttävästi listalta löytyy myös Pernell Roberts, näyttelijä, Bonanza (1959-1975). Hän näytteli Benin poikaa Adamia. Otsikon titles alta löytyy lievästi salamyhkäisesti
Bonanza
1959–1973 TV Series
Lorne Greene, Michael Landon
Linkkiä avaamatta jää arvoitukseksi, miksi nuo kaksi nimeä mainitaan. Linkin avaamalla selviää, että Lorne Greenen roolihahmo oli Ben Cartwright ja Michael Landonin (myöhemmin tuttu sarjasta Pieni talo preerialla) rooihahmo oli Joseph 'Little Joe' Cartwright. Selviää myös, että tuossa hetki sitten opittu tieto on valeuutinen. Pernell Roberts ei näytellyt sarjassa vuosina 1959-1975, vaan 1959-1965. Sarjaa tehtiin vuoteen 1975 asti. Adam lähti maailmalle eikä tullut koskaan takaisin, koska Roberts halusi näyttelijänä uusia haasteita.
Roolinimeä on käytetty muuallakin, mm. tv-sarjassa Broken arrow, mutta sillä ei ole mitään tekemistä Ponderosan eikä Bonanzan isukin kanssa.
Mitä me tästä opimme? Emme välttämättä juuri mitään. Ehkä kuitenkin sen, että mitään tietoa ei välttämättä kannata purematta niellä.
Otsikon aiheesta kauemmaksi loitoten: Michael London oli vasenkätinen. Jos oikein muistan, niin sarjaa tehtiin aluksi hyvin pienellä budjetilla, kun sen menestykseen ei ollut lujaa luottamusta. Siksi Pikku Joe joutui käyttämään vakiomallista revolverikoteloa oikealla lonkalla ja veti vasemmalla kädellä ristiin. Myöhemmin hänelle teetettiin vasenkätisen kotelo ja veto tapahtui tavanomaiseen tapaan, vetävän käden puoleiselta lonkalta.
59. Allez5.4.2025 klo 20:04
Oli liian pitkä teksti lainattavaksi, joten kommenttini jäi jo kolmanteen kappaleeseen.
60. Liisi5.4.2025 klo 20:06
Nettilukutaitoa vaaditaan myös ratkojilta. Jos jaksaa perehtyä snapsilasiosumaan, niin selviää, että laseja valmistettiin useita kokoja. Aulis omistanee grogilasit.
61. Tarkkailija5.4.2025 klo 20:33
Lainaus: 57. Artsi 5.4.2025 klo 18:3156. Jiikoo. Elokuva Catherine the Great on tehty vuosina 1920 ja 1995, kun mainitsit Greek name Katherine. Vuoden 1995 versiossa oli pääosassa Catherine Zeta-Jones ja kesto 100 minuuttia. Tämä näin yhtenä löydöksenä. Vuoden 1920 versiossa pääosassa Lucia Höflich. Katherine nimestä on muunnoksia ilman c-konsonanttia. Olemme päätyneet samaan ratkaisuun.
Mutta eikö elokuvan nimi pitäisi löytyä ristikkoon tulevassakin muodossa ainakin joltakin nettisivulta. Jos on kovin vaikeasti löydettävissä, on epäreilua edellyttää, että ratkoja sen löytää.
62. Artsi5.4.2025 klo 20:45
Hyvä 61.Tarkkailija. Lue kommenttini 51. ja 52. Siellä totesin myös laatijan virhe. Netistä minulla on tapana kaivella tietoja.
63. outsider5.4.2025 klo 21:08
Lainaanpa jälleen kerran Riitta Uosukaista ja erästä vanhempaa kirjailijaa:Tilulii, tilulii, tilulii...Ristikot pe ja la ovat jo matkalla kohti autuaampia arpajaisia.
64. lapatossu5.4.2025 klo 22:15
Nimimerkki Allez valitttaa liian pitkästä jorinasta, kopioi postaukseensa koko jorinan ja lisäilee omia kommenttejaan johonkin väliin... nyt tekisi mieli letkauttaa nimimerkin asemalle jäämisestä, mutta jätänpä tekemättä
65. Allez5.4.2025 klo 23:11
Liisi (60), nettilukutaitoani vahvistaakseni kysyn joskus myös tekoälyltä asioita, kuten onko Iittalan valmistamia XXXXX laseja myös grogilaseina. Tässä vastaus:XXXXX-niminen lasi, joka tunnetaan snapsilasina, ei ole varsinaisesti suunniteltu grogilasiksi. Grogilasit ovat yleensä suurempia ja tarkoitettu cocktaileille tai muille sekoitetuille juomille, kun taas snapsilasit ovat pienempiä ja tarkoitettu vahvoille alkoholijuomille, kuten snapsille tai likööreille.
Nettilukutaitosi on varmaan parempi kuin minun, mutta nyt todistustaakka jää sinulle.
66. lapatossu6.4.2025 klo 05:52
Tekoäly "löytää" vain ne asiat, mitkä on nettiin laitettu. Jos yhtään XXXXX-grogilasia ei ole myynnissä netissä, se ei tarkoita etteikö niitä joskus olisi voinut olla olemassa (ja ehkä Lehdon hyllyssä vieläkin)On myös mahdollista, että Lehto on muistanut väärin.
Me emme voi tietää ennenkuin joku löytää omista arkistoistaan tai hyllyistään jotain asiaan liittyvää tietoa
67. Tarkkailija6.4.2025 klo 07:17
Lainaus: 66. lapatossu 6.4.2025 klo 05:52Tekoäly "löytää" vain ne asiat, mitkä on nettiin laitettu. Jos yhtään XXXXX-grogilasia ei ole myynnissä netissä, se ei tarkoita etteikö niitä joskus olisi voinut olla olemassa (ja ehkä Lehdon hyllyssä vieläkin)
On myös mahdollista, että Lehto on muistanut väärin.
Me emme voi tietää ennenkuin joku löytää omista arkistoistaan tai hyllyistään jotain asiaan liittyvää tietoa
Jos kaikki myytävät lasit ovat olleet snapsilaseja, on varsin epätodennäköistä, että niitä olisi valmistettu grogilaseina. Kyllä mahdollisia grogilasejakin olisi nettikirppareilla myynnissä, jos niitä olisi valmistettu. Todistustaakka on minunkin mielestä Liisillä. Ts. osoita joskus nettiosoite tai valokuva paperidokumentista, niin uskon väitteesi.
68. lapatossu6.4.2025 klo 07:34
Minä en väitä asiassa puoleen enkä toiseen. Totean vain, että "emme voi tietää"Maailmassa on paljon asioita, joita ei ole netissä
69. Tarkkailija6.4.2025 klo 09:17
Hauska pääkuva ristikossa on ja suurimmalta osalta ristikkoa oli hauska ratkoa. Jos neljä vihjettä olisi vastannut ratkaisusanoja, ei ristikossa suuremmin olisi ollut huomautettavaa. Kaksi vihjettä on väärin huhtikuun kuukausiliitteesäkin. Ovatko Auliksen ristikot enää oikein milloinkaan?
70. Funny6.4.2025 klo 11:03
Lainaus: 68. lapatossu 6.4.2025 klo 07:34Minä en väitä asiassa puoleen enkä toiseen. Totean vain, että "emme voi tietää"
Maailmassa on paljon asioita, joita ei ole netissä
---
Todellakin, kaikkea ei löydy netistä, ja on vielä toinen juttu. Google löytää netin sisällöstä vain osan, jossain sanottiin, että 20 prosenttia. Välillä pitää tehdä arkeologisia kaivauksia päästäkseen jonkin asian jäljille.
71. Liisi6.4.2025 klo 11:41
Finnasta löytyy lasitehtaan mainos vuodelta 1938, kun panee hakuun XXXXX-lasit. Kuvassa koko sarja.
72. Noviisi6.4.2025 klo 12:42
Onko kukaan keksinyt S9 SIIRTYÄ-sanalle mitään risteävien sanojen kanssa toimivaa synonyymia?
73. Tarkkailija6.4.2025 klo 13:36
Lainaus: 72. Noviisi 6.4.2025 klo 12:42Onko kukaan keksinyt S9 SIIRTYÄ-sanalle mitään risteävien sanojen kanssa toimivaa synonyymia?
Olen siihen yrittänyt vinkkejä jo antaa. Finanssialaa eli rahojen siirtymiseen liittyvästä asiasta on kyse.
Lainaus: 71. Liisi 6.4.2025 klo 11:41
Finnasta löytyy lasitehtaan mainos vuodelta 1938, kun panee hakuun XXXXX-lasit. Kuvassa koko sarja.
Löytyy siitä kooltaan snapsilasista juomalasiin olevia laseja. Vaatii kyllä kekseliäisyyttää löytää esite.
74. Noviisi6.4.2025 klo 14:04
Lainaus: 73. Tarkkailija 6.4.2025 klo 13:36Lainaus: 72. Noviisi 6.4.2025 klo 12:42
Onko kukaan keksinyt S9 SIIRTYÄ-sanalle mitään risteävien sanojen kanssa toimivaa synonyymia?
Olen siihen yrittänyt vinkkejä jo antaa. Finanssialaa eli rahojen siirtymiseen liittyvästä asiasta on kyse.
Yrität ilmeisesti tarjota ratkojistakin löytyvää 9-kirjaimista verbiä mutta ongelma on siinä että ratkaisusanalle on 8-kirjaiminen paikka joten se ei toimi.
75. Allez6.4.2025 klo 14:12
Liisi (71), hyvin löydetty! Vihje SIIRTYÄ voi tosiaankin tuottaa tuollaisen ratkaisun. Tällä hetkelläkin epävakaiden pörssikurssien aikana monet ainakin harkitsevat SIIRTÄVÄNSÄ varoja rahastoista tai osakkeista johonkin vakaampaan sijoitusmuotoon. Eli aktiivimuodossa se on 9-kirjaiminen verbi ja voitaneen siis passiivimuodossa todeta 8-kirjaimisena. Hyväksyn.
Eli näiden jälkeen poistuu kuuden virheen listasta kaksi ja jäljelle jää vain neljä. Varsin normiristikko.
76. Maikku6.4.2025 klo 15:27
56. Jiikoo. Kyllä se elokuva taitaa jäädä arvoitukseksi. Minulla on nyt kolme vaihtoehtoa, joista yksikään ei taida olla oikea elokuva vaan jonkinlainen videototeutus. Mutta kyllä se naisen nimellä ehkä alkaa, ainakin minulla. Onhan tässä vielä aikaa, jos se jostakin löytyy.
77. Sir Wanderer6.4.2025 klo 22:00
Myöhäiseksi jäi tämänkin ristikon ratkonta viikonlopun muiden kiireiden vuoksi. Helppohan tämä oli, edellä mainituista virhevihjeistä huolimatta. Etenkin harmaat olivat nuyt harvinaisen selkeät helposti ratkeavat. Aiemmin manittujen virheioden ja epäselvyyksien lisäksi totean, että vihjeen S18 ensimmäinen kirjain on ainakin minun lehdessäni niin epäselvä, että hain pitkään ratkaisua aivan väärällä snalla. Kohdan P5 paikkakuntaa en onnistunut löytämään, joten ratkaisu perustuu pelkästään risteäviin.Aiemmin mainittujen outouksien lisäksi ihmettelen ratkaisua vihjeeseen H21. Ymmärrän sen, mutta sana ei liene kunnollista suomea.
78. lapatossu6.4.2025 klo 22:16
H21:stä tuleva sana löytyy Kielitoimiston sanakirjasta, joten on siis kunnollista suomea
79. Luke6.4.2025 klo 23:39
=> Sir Wallander(77)P5:een on täällä jo löydetty iso paikkakunta.
U1:n piilokirjain ei ole i eikä t!
80. Eikka7.4.2025 klo 09:53
Lainaus: 75. Allez 6.4.2025 klo 14:12Liisi (71), hyvin löydetty!
Vihje SIIRTYÄ voi tosiaankin tuottaa tuollaisen ratkaisun. Tällä hetkelläkin epävakaiden pörssikurssien aikana monet ainakin harkitsevat SIIRTÄVÄNSÄ varoja rahastoista tai osakkeista johonkin vakaampaan sijoitusmuotoon. Eli aktiivimuodossa se on 9-kirjaiminen verbi ja voitaneen siis passiivimuodossa todeta 8-kirjaimisena. Hyväksyn.
----------------------
Ei tuo mainitsemasi 8-kirjaiminen sana ole passiivissa, vaan eri (huomattavasti paremmin sopivan) verbin perusmuoto. Ristikoiden verbit ovat ratkaisusanoina aina aktiivimuodossa. Harmaissa varmaan tämäkin poikkeus sallittaisiin, mutta aika epätodennäköistä sekin olisi.
Tällä kertaa podium ruuhkautui lähinnä laadukkaista yhdyssanoista, mutta nostetaan himmeimille mitaleille A17 ja I24.
81. Lennarti7.4.2025 klo 15:52
A17 pari piilokirjainta ja ratksusu ei välähdä mieleeni.
82. Arto7.4.2025 klo 16:22
Lennrti 81: Vähän niinkuin kuva-arvoitus. Kaksi asiaa täytyy yhdistää, tuloksena yhdyssana.Ensin kaksi kuusta ja sitten 1960 -luvulla lasten rakastama klovni.
83. Lennarti7.4.2025 klo 17:12
Arto kiitos vinkistä, johan selvisi.
84. Intoko8.4.2025 klo 17:45
G1 keyboard ei sovi jos Dawson on se mikä siihen sopisi ristiin. Laatijan virhe (2 kpl), pitäisi olla K eikä R urkujen nimessä.
85. Ink9.4.2025 klo 10:29
Voisiko Davson olla tahallinen virhe, joka viittaa siihen että myös etunimessä on tahallinen tai tahaton virhe? Lehdollahan on näitä "keltomut" -tyyppisiä vihjeitä.
86. Eikka9.4.2025 klo 10:45
Lainaus: 85. Ink 9.4.2025 klo 10:29Voisiko Davson olla tahallinen virhe, joka viittaa siihen että myös etunimessä on tahallinen tai tahaton virhe? Lehdollahan on näitä "keltomut" -tyyppisiä vihjeitä.
Päivän pateanismi…. Jos Davson olisi tahallinen virhe, myös vastauksessa w pitäisi vaihtaa v:ksi. Mitkään muut vaihdot eivät olisi mahdollisia.
87. Ananias9.4.2025 klo 20:33
Toivottavasti havaintoni on, paitsi hyväntahtoinen, myös objektiivinen, mutta jotenkin tuntuu, että Auliilla pukkaa nykyään enemmän makulatuuria kuin kuunaan ennen?Muistatteko muuten semmoista TV:n lännensarjaa kuin Hai Tsäppäräl? Siitäkin sarjasta oli myynnissä Hellaksen levypurukumisarja ja kun paketista kuoriutui Manolito, oli ilo suuri.
88. Jiikoo9.4.2025 klo 21:39
Lainaus: 87. Ananias 9.4.2025 klo 20:33”...että Auliilla pukkaa...”
[Ananias, taidatpa taivuttaa laatijamaestromme nimeä ”antiikkiseen” malliin vähän läpällä! Myönnän auliisti, että kutittaa kivasti korvaa.
Vanhalla kunnon Euripideksellä (tai Euripidesillä?) :o) taisi olla näytelmä nimeltä Ifigeneia Auliissa, josta 1700-luvun säveltäjä Christoph Willibald Gluck väänsi oopperankin. https://fi.wikipedia.org/wiki/Aulis_(kaupunki)
Tiettyjen nykyisinkin yleisten nimien vanhat ja uudemmat taivutusmuodot elävät nähdäkseni sulassa sovussa: Tuomakset käyvät joulun alla Tuomaan markkinoilla, Tuomaat käyvät tuskin Tuomaksen markkinoilla ja sitä rataa.]
89. Jaska9.4.2025 klo 23:17
Kaikki kunnia Auliille, mutta älkäämme silti unohtako niin ikään Euripideen/Gluckin Ifigeneiaa Tauriissa. Paikka tunnetaan nykyisin myös yhtenä kärkituntumatriviaalina (4).
90. Jiikoo10.4.2025 klo 09:08
Jaska, kulkeeko tauriin kääntöpiiri jostakin Mustan meren pohjoisosien kautta?
91. Jiikoo10.4.2025 klo 09:40
Lainaus: 90. Jiikoo 10.4.2025 klo 09:08”Jaska, kulkeeko tauriin kääntöpiiri jostakin Mustan meren pohjoisosien kautta?”
Kirjoitin tuossa ”tauriin kääntöpiiri” pienellä alkukirjaimella, yritettyäni googlaamalla luntata oikeaa kirjoitustapaa. Pieni alkukirjain (gemena, pienaakkonen) vaikutti vallitsevalta. Nyt sattui silmiini artikkeli, jossa ollaan toista mielipuolta:
https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/lukemisto/5727 48df-dfb1-4a54-ab03-482700cd7242
”Mutta miksi ihmeessä Kravun ja Kauriin kääntöpiiri kirjoitetaan isolla alkukirjaimella? Kääntöpiirit ovat saaneet nimensä Kravun ja Kauriin tähdistöistä, sillä antiikin aikaan Välimerellä Aurinko paistoi kesäpäivänseisauksen tienoilla Kravun tähdistön suunnasta ja talvipäivänseisauksen aikaan puolestaan Kauriin tähdistön suunnasta.”
Kyllä tuo iso alkukirjain (VERSAALI, SUURAAKKONEN) tuntuu tässä minustakin luontevammalta ja oikealta.
KOMMENTOI