KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS VIIKONLOPPU 4.-6.12.2021

9944. IS Viikonloppu 4.-6.12.2021

Ylläpito3.12.2021 klo 00:00
Perjantaita! Skyttää ja Kärkkäistä, merkitty kolme miinus, saattaa olla täyttä tavaraa. Piiliksessä Parkkinen.
2. JPR4.12.2021 klo 17:45
Mantan valinta Leinosen käsialaa ja jälleen se oli varsin maistuva luomus!

Tälläisessä numerossa jossa on kovis niin toivoisin Mantan olevan keskis-tasoa. Tämä palvelisi kaiken tasoisia laatioita.

Ai niin Kiitokset Leinoselle!
3. Joutilas5.12.2021 klo 08:13
Täyttä tavaraa oli Skyttä/Kärkkäinen pakettiin käärinyt. Ei tosin ollut niin kova paketti, kuin "luvattiin"; sanoisin 2½. Kuvan henkilö oli minulle arvoitus lähes loppuun asti, joten sinisiin en siitä saanut mitään apuja. "Heitetty alussa" oli mukava vihje, hymyilytti ratkeamisen ja ymmärtämisen jälkeen. Erästä "kikkailua" melko monta, mutta ei niin paljon, että olisi tarvinnut vetää hernettä nenään. Oikein mukava, tasapainoinen ratkottava. Lisäksi tykkäsin siitä, että monesta kohtaa pääsi helposti sisään, mutta sitten kuitenkin vaikeutui selvästi. Kiitokset!
4. iso S5.12.2021 klo 11:26
Lainaus: 2. JPR 4.12.2021 klo 17:45
Mantan valinta Leinosen käsialaa ja jälleen se oli varsin maistuva luomus!Tälläisessä numerossa jossa on kovis niin toivoisin Mantan olevan keskis-tasoa. Tämä palvelisi kaiken tasoisia laatioita.Ai niin Kiitokset Leinoselle!

Mantan valinta tulee Mantan porukasta, muut toimittaa Sanaris. On ymmärrettävää, jos nämä kaksi tahoa eivät koordinoi vaikeusasteita keskenään. Vähän sama juttu kuin telkkarissa, jossa kahdelta tai useammalta kanavalta voi tulla samaa katsojaryhmää kiinnostavaa ohjelmaa. Silloin ennen kun oli vain Ylen ykkönen ja kakkonen, ilmiselviä päällekkäisyyksiä vältelteltiin. Nyt kun kanavia on pilvin pimein ja ne ovat eri klikkien hallussa niin tilanne on toinen.

Vaikeusaste on tunnetusti ratkojakohtainen. Leinosella on jossain määrin oma tyylinsä vihjeityksessä ja voi kestää aikansa että tottuu siihen. Oletan että JPR tarkoitti, että Leinosen ristikko oli kovis. Minulla on Skyttä vielä ns. vaiheessa ja Leinonen ratkesi suht kivuttomasti. Minulle se ei ollut kovis eikä varsinkaan pehmis, joten kai se sitten oli sellainen keskis, minulle. Huomautettakoon, että Leinoselta irtoaa huomattavasti tätä tiukempaa tavaraa, jos hän niin haluaa. Toivottavasti ei aina halua...

Laatijoiden kannalta kauniisti ajateltu, että pitäisi palvella kaiken tasoisia laatijoita. Meidän ratkojien kannalta olisi toivottavaa, että lehti palvelisi kaiken tasoisia ratkojia! Sehän tässä tapauksessa toteututui varsin mallikkaasti, kun Pehmiksen ja Koviksen välimaastoon sijoittui Kimmo Sillankorvan kevytkeskis ja Leinosen keskikovis, joka oli helpompi kuin monet Iltiksen kakspuolikkaat.

Muuten, korvaani särähtää pahasti tuo "kaiken tasoiset laatijat". Jos laatijoiden tasosta puhutaan, niin silloin heistä voi käyttää luonnehdintoja huono, keskinkertainen, hyvä, erinomainen ja vastaavia. Varsinkaan niitä huonoja laatijoita ei minun mielestäni palvele millään tavalla se, että heidän ristikoitaan julkaistaan ratkojien riesaksi. Heitä pitää opettaa paremmaksi ja vasta sitten julkaisukynnys saa ylittyä. Todennäköisesti kuitenkin JPR sentään tarkoitti että eritasoisten ratkojien iloksi pitäisi julkaista tasapuolisesti vaikeudeltaan eritasoisia ristikoita. Ristikon vaikeusaste ei ole merkki laatijan tasosta. Hyvä laatija pystyy laatimaan hyvän pehmiksen ja hyvän koviksen, mutta huono laatija pystyy laatimaan vain huonon pehmiksen tai tosihuonon pahiksen. Jotkut laatijat tosin profiloituvat esimerkiksi kovisten laatijoiksi, mutta se ei ole kiinni taidosta, vaan kiinnostuksesta.
5. Saarivaari5.12.2021 klo 13:19
"Varsinkaan niitä huonoja laatijoita ei minun mielestäni palvele millään tavalla se, että heidän ristikoitaan julkaistaan ratkojien riesaksi. Heitä pitää opettaa paremmaksi ja vasta sitten julkaisukynnys saa ylittyä."

Entä jos laatija on "itsenäinen", tekee bisnestä eikä välitä ( osaa? ) kehittyä vuosikymmeniin?

Tiedän tapauksen enkä kajoa laatimuksiinsa...
6. Justiina5.12.2021 klo 16:27
No niin, se on täynnä! Epäilin jo itseäni, kun toissa viikon 2,5 kovis täyttyi vain puoliksi ja samoin viime viikon 3-. Tästä syystä tykkäsin tästä!
7. iso S6.12.2021 klo 12:03
Saarivaari, itsenäisiä bisneslaatijoita voi olla kahdenlaisia.

Vastuu on kustantajalla, jos tuotoksia julkaistaan jonkun muun tahon lehdissä. Silloin laatija käyttää hyväkseen lehden asiantuntemattomuutta tai välinpitämättömyyttä. Aikoinaan asunto lämpeni öljyllä ja minulle tuli erään öljy-yhtiön asiakaslehti. Sen ristkot laati joku tunari. Lähetin palautetta ja viittasin kintaalla erääseen laadukkaampia ristikoita tuottavaan tahoon. Jonkin ajan kuluttu ristikoiden laatu parani, en muista oliko asialla mainitsemani taho vai joku muu. Joka tapauksessa tuo julkaisu ymmärsi palautteen päälle.

Jos laatija tekee aidosti bisnestä eli julkaisee ristikkolehtiä ja/tai ristikkokirjoja omalla kustannuksellaan ja riskillään, niin vastuu on ostajilla. Valitettavasti ostaja ei aina ole ratkoja. Vain hölmö ratkoja ostaa huonoa tuotetta jatkuvasti, kun vaihtoehtoja on pilvin pimein, ja siinä tapauksessa saa mitä haluaa. Joillakin nyt on huono maku, samanlainen kuin kuulemma aikoinaan Helsingin herroilla, jotka etsivät huonoja naisia. Varmaan jonkin verran ristikkolehtiä ostetaan lahjaksi ratkoville tutuille ja tällaisia itse alaa harrastamattomia voi helposti hämätä korealla kannella, kun sisällön arvioimiseen ei ole osaamista. Tätä kautta menekki voi olla jatkuvaa, mutta ei mittavaa. Paha saa kyllä palkkansa, mutta niukemman kuin hyvä. Toivottavasti.

Tulkoon vielä kerran (ennen seuraavaa kertaa?) mainituksi, että itse ymmärsin lopettaa kun en kehittynyt eikä laadintapalkkioiden loppumisesta johtuva menetys huimannut päätä.
8. Jaska6.12.2021 klo 14:12
Sama juttu kuin Joutilaalla, uppo-outo kasvokuva. Siitä sai otteen vasta yhden sinisen sanan hahmotuttua riittävä. Mielestäni ei ihan yleistiedon raameihin mahtuva tunnistettavuudeltaan, mutta kiistämättä jälleen näppärä knoppi-idea sinisiin. Muutenkin taattua Skyttä-tasoa.

Leinosen miellyttävän kulma-aukioinen keskis ei ollut keskitasoa, vaan varsin hyvä sellainen, jos ei lasketa yhtä suosituksen vastaista aluetta. Koilliskulmaan johtaa vain yksi väylä.
9. PM7.12.2021 klo 17:12
Oli minullekin koviksen pääkuvan henkilö täysin outo. Löytyikin vasta, kun oli apua alasinisistä. Kuvaa voi myös tutkia muutoinkin kuin kasvojen osalta.

Alaosasta alkaen, jossa eräs vihje esiintyi muutamia kertoja, ja siitä hitaasti vyöryttäen oikean laidan kautta ylös eteni ratkontani. Yläosan sinisissä oli jo henkilö tiedossa helpottaen niiden löytämistä.

Tämä ristikko lienee ollut haasteellisimpia ratkomiani IS:n koviksia.

Kryptis ja Piilis ratkottuina jo myös, Mantan valinta seuraavaksi ratkontaan.
10. Jaska7.12.2021 klo 21:13
[Kappas, PM:kin löysi kiertotien. Niitä lienee montakin. Itse käytin hakua HS kuukausiliite syyskuu 2021]
11. iso S7.12.2021 klo 21:19
Jaska, totta turiset. Jostakin syystä minulta jäi huomioimatta koillisen eristäytyminen. Siinä Leinonen on tosiaan joutunut tällä kertaa tyytymään vähemmän kunniakkaaseen ratkaisuun. Rakennehan on melkoisen haastava. Yhden sivun mittaisessa ristikossa on kuusi vähintään 6*4-aukiota (joista kolmessa kulmassa 8*4 ja kahdesti 7*4) ja lisukkeena yksi 4*4.

Aukioiden laskemisessa on itse asiassa tulkintaongelma, kun siinä koilliskulmassa on kaksi 7*4-aukiota limittäin: toinen vaakasuorassa, toinen pystyssä. Näin ollen ristikon 270 kirjainruudusta (vastausruudusta) 188 eli 69,6 % on osallisena vähintään 4*4-aukiossa. Siitä huolimatta ristikon keskialue ei näytä lokerikolta eli kolme aukiota "sulautuu hyvin maastoon". Koilliskulma on kiistatta oma lokeronsa, vasemmanpuoleisissa kulmissa on hieman lokeron näköä vaikka niihin pääsee kahden ja kolmen vierekkäisen sanan kautta. Oikeaan alanurkkaan pääsee kolmen sanan kautta, mikä on täysin hyväksyttävä suoritus, vaikka ei välttämättä häikäisevä.
12. PM8.12.2021 klo 10:17
Tänne pääsee esim. sanaris.fi -> sanaristikot.net. Yhteys vaihtuu samalla suojattomaksi. Siksi vain lyhyesti, että nyt ratkottuina myös Mantan valinta. Kääntis ja Tavis.
13. eol8.12.2021 klo 10:46
Suojattu yhteys tänne:
https://sanaristikot.fi/
14. Elva10.12.2021 klo 17:00
Pidin paljon Koviksesta. Yllättävän sutjakkaasti ratkesi, eikä edes mitään epäselviä kohtia ilmennyt. Hienot vihjeet ja kekseliäät siniset.
15. Kati13.12.2021 klo 20:30
Koskas tähän saakaan apuja kysellä?
16. Jiikoo13.12.2021 klo 20:59
Kati, IS:n mukaan ”Ristikoiden ratkaisut on lähetettävä viiimeistään 13.12.2021.” Ymmärtääkseni sen mukaan huomenissa kyseleminen ei ole tuomittavaa.
17. Jiikoo13.12.2021 klo 21:02
Kati, onhan sinulla vielä lähemmäs kolme tuntia aikaa selvittää avoimet kohdat avuittakin ja pistää tekstaria menemään, hopi hopi!!
18. Kati13.12.2021 klo 21:03
Huoh, kiitos ;)
19. Kati14.12.2021 klo 09:34
"Petteri Sarpo" ja "suorituksena koskettaa" ? "Aiheuttaa itselleen päihtymystä" ja lanaava mies? Ja Jiikoo, kyllä on yritetty ja kovasti ????
20. Tarja14.12.2021 klo 09:48
Kyseessä Petteri Orpo, jossa O on muutettu Sa:ksi, siis OSAKSI.
Koskettavana minulla on VERRATON.
Päihtymykseen NAUKATA.
Lanaus ilmeisesti kuva, johon sain TIEMASSA.
21. Rampe14.12.2021 klo 10:37
Tästä samaisesta ristikosta minulta puuttuu yhdistävä kirjain vihjeille" Pekka pakinoissa" ja "heitetty alussa".
Kaksi mahdollista vaihtoehtoa on, mutta kumpikaan ei minulla sytytä mitään kummankaan vihjeen kohdalla.
Saisinko viisaammilta apuja tai selityksen?
22. Jiikoo14.12.2021 klo 10:46
Tarja, kuvassa lienee menossa pikemminkin jyräys kuin lanaus! Tiemassan muokkausta toki molemmat.

Jyrsintä ja poraus ovat lastuavan työstön termejä, porsintaa ja jyräystä esiintyy muilla ammattialoilla – viimeksi mainittua tässä todennäköisesti tien kestopäällystemassan tiivistyksessä.

Rampe: Pekka Lounela pakinoi nimimerkillä KALA, joten ”heitetty alussa” olisi sen mukaan ILOKATU. Syy jää minulta hämärän peittoon

Muuten: ollaanko täällä yhtä mieltä siitä, että 1–9 = HUKKASUKA kelpaa vastaussanaksi?
23. Jaska14.12.2021 klo 10:52
Jiikoo tarkoittaa arvontaan osallistuvaa avainsanaa. Sen ei pidä olla (IS:ssa) tarkoitteellinen sana.

I-LOKA-TU
24. Rampe14.12.2021 klo 10:56
Jiikoo, kiitos! Ainakin pakinoitsija selvisi, Ilokatu isolla tai pienellä menee mietintään. HUKKASUKA löytyy minultakin.
25. Jiikoo14.12.2021 klo 11:05
Jaska, kiitos oikaisusta! Yritän tallettaa (tallentaa?) visusti termipankkiini.
26. Tuomas L.14.12.2021 klo 11:18
Siis hiukan rautalankamaisemmin: alku = itu, heitetty = loka, näistä sisäkkäin ILOKATU. En tiedä, onko jossain päin Suomea olemassa Ilokatu, mutta tuollaista nimitystä voisi kai käyttää esim. Reeperbahnista.
27. Jiikoo14.12.2021 klo 11:18
Minulle tämä ristikko oli tosi työläs tapaus! Päähenkilö-vainaa ei kuulunut millään muotoa tuttavuuksiini, vaikka monta mööpelilafkan kaimaa tunnenkin ja hakkuaukion kaima löytyy kurssikaverina eräästä hyllyssäni olevasta matrikkelista. Kovalla ähellyksellä umpeen kuitenkin, onnittelen itseäni työvoitosta!
28. Jiikoo14.12.2021 klo 11:22
Tuomas L., nimensä puolesta kai Köydenpunojankatu (Helsingissä) voisi käydä Reeperbahnin käännöskaimasta. Ihan nykysaksaa tuo Reeper-alku ei ole, englannin sana rope on samaa juurta. Tämän ristikon kannalta yks´ lysti.
29. Jiikoo14.12.2021 klo 11:26
Lainaus: 28. Jiikoo 14.12.2021 klo 11:22
”...englannin sana rope on samaa juurta.”

Onhan meillä esimerkki lähempänäkin: toisella kotimaisella rep (-et).
30. Tarja14.12.2021 klo 13:31
Lainaus: 22. Jiikoo 14.12.2021 klo 10:46
Tarja, kuvassa lienee menossa pikemminkin jyräys kuin lanaus! Tiemassan muokkausta toki molemmat.

Jiikoo, en kaivanut suurennuslasia esille kuvaa katsoakseni, vaan poimin lanauksen Katin kysymyksestä "lanaava mies?".
31. Jiikoo14.12.2021 klo 14:07
Tarja, minä se olisin kaivannut suurennuslasia! En huomannut että se ”lanaaminen” periytyi Katin kysymyksestä. Tarkoitukseni ei ollut loukata saivartelullani kumpaakin.

Yli puoli vuosisataa sitten tietöissäkin olleena reagoin tavalla, joka saattaa kenties ärsyttääkin. Piti muuten niinkin äskettäin kuin syyskuussa verestää vähän vanhoja silmi... eikun muistoja ja kuskata 16 traktorin peräkärryllistä ”tiemassaa” (lue: täytemaita) mökillä 2 km:n matka paikasta A paikkaan B. Kuormaus lapiolla toki liikaa tässä iässä – vuokrasin 3,5-tonnisen pikkukaivurin ja mätin sillä kuormat itse.

Tulihan tuota mökkitietä kesällä lanattuakin, perälevyksi tai takalanaksi kutsutulla raaputtimella.

https://aijaa.com/cpqhAj
https://aijaa.com/JVqhRN
32. Jiikoo14.12.2021 klo 14:40
[Jatkanpa tässä kehuskeluani. Postaukseni 31. linkissä esiintyvä kippikärry on esiintynyt pari vuotta sitten jopa tässäkin sivustossa, Ristikkoarkistossa, Metsälehden Kryptossa. Postasin silloin Ekille joitakin kesänviettokuvia ja eikös tuo pahalainen pyytänyt lupaa käyttää yhtä niistä ristikkonsa kuva-aiheena!

https://aijaa.com/BogD1O

Ajoin kesällä 2019 lankomieheni metsästä korjaamiani lumituhopuita ensi hätään tuolla vanhalla kippikärrynraadolla (jonka sittemmin kesällä 2020 päivitin maanajoon kelpaavaksi mm. uusimalla lavan pohjan). Samaan aikaan poikani rakenteli minulle metsäajoon paremmin soveltuvaa, harvennuspuulle optimoitua telikärryä.

https://aijaa.com/OQhp7v

Sitä pääsin saman vuoden syksyllä hyödyntämäänkin. Tarkkasilmäiset huomannevat, että kärrystä puuttuu vielä sermi, saattavat alamäessä tiukkaan jarrutettaessa puut tulla niskaan! Olen ajatellut hitsailla sermin ensi kesänä.]
33. Ulanteri14.12.2021 klo 16:18
Lienee kuitenki masinistit.com tai joku veteraanitraktorien ja mobilistien keskustelupalsta oikeampi osoite 31 ja 32 kehuskeluille ja kuville. Tympäsee joihinki keskusteluihin täällä pesiytynyt tapa, että jaaritellaan asian vierestä pitkiäkin joutavan päiväisiä vuodatuksia kaiken maailman tekemisistä, joilla ei ristikon kanssa ole mitään tekemistä. Ei pahalla, vaan ajateltavaksi kommentoijille kirjotustensa sisällöstä.
34. Jiikoo14.12.2021 klo 17:49
Ulanteri, puhut täyttä asiaa! Minulla raukalla tahtoo mopo lähteä laukalle liian herkästi. Häpeämisen paikka.
35. Tarja14.12.2021 klo 22:36
Lainaus: 31. Jiikoo 14.12.2021 klo 14:07
Tulihan tuota mökkitietä kesällä lanattuakin, perälevyksi tai takalanaksi kutsutulla raaputtimella.

Hauska sattuma. Ratkomassani ristikossa on just nyt vihje HOITAA MÖKKITIETÄ. Mutta ei siihen tullut Jiikoo vaan saveta :D
36. iso S15.12.2021 klo 10:53
Lainaus: 26. Tuomas L. 14.12.2021 klo 11:18
En tiedä, onko jossain päin Suomea olemassa Ilokatu...

Postinumerohaun mukaan ei ole, mutta aikamoinen määrä ilolla alkavia löytyy. Tässä muutamia enemmän tai vähemmän lähelle osuvia:

Ilontie (Jäminkipohja)
Ilolankatu (Salo)
Ilolantie (25 kpl, mm. Vantaa)
Ilokallionkatu (Savonlinna)

Musiikkialalla nimi on mainittu:

https://peoplepill.com/people/hanna-riikka-siitone n
Revyylauluja (2005) (Komediateatteri Arena)
Levyllä kappale 10 "Ilokatu" yhdessä Heikki Kinnusen kanssa.

Nimi on "virallisesti" olemassa eli kovissa cd-kansissa, joten se on ristikkokelpoinen, vaikka ei välttämättä mallikelpoinen.
37. Jiikoo15.12.2021 klo 11:47
Mennäänpä vaihteeksi säikeen teemaan: Jättiksen (Kimmo Sillankorva) 1–9 minulla AYVAMVNER. Mitenkäs muilla?
38. Pike15.12.2021 klo 13:10
Sama täällä.
39. Elva15.12.2021 klo 13:53
Minulla oli jostain syystä jäänyt ristikko kesken ja yksi numero oli tietämättömissä. Mutta ratkoin nyt valmiiksi ja numerosarja stemmaa.
40. Elva15.12.2021 klo 13:55
po. kirjainsarja
41. Arska21.12.2021 klo 13:48
Enää aieo hiertää. Onko vinkkejä
42. Aree21.12.2021 klo 14:01
Tuleeko anatomia?
43. Elva21.12.2021 klo 14:15
Arska, näiden osasten merkityksestä on kyse.
44. Rampe21.12.2021 klo 14:58
Aree(42), Antilta on yleensä anatomia tullut.
45. Ylläpito30.12.2021 klo 01:46
Viimein löytyy anatomia.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *