KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS VIIKONLOPPU 23.-24.10.2021

9884. IS Viikonloppu 23.-24.10.2021

Ylläpito23.10.2021 klo 08:32
Tänään Arto Kuivasen kolmemiikka, maksimissaan, oletamme.
2. Jiikoo23.10.2021 klo 10:27
Lupaavaa. Olen juuri urakoinut kaksi Kuivasen 2½-rankattua PuPe 6:sta, joten on sopiva vaihde päällä! :•)
3. Joutilas23.10.2021 klo 14:20
Kiitokset viihdyttävästä ristikosta, minkä vaikeus oli mielestäni lähempänä kakkosta, kuin kolmosta. Tosin kahden vihjeen "juoni" on vielä ymmärtämättä, vaikkakin ratkaisu niihin lienee oikein, koska muodostuivat risteävistä "oikeista" sanoista.
4. Jiikoo23.10.2021 klo 17:26
Ehkäpä tälle 2½ olisi riittänyt, koska ei vienyt aikaa päivätolkulla. Tulinkohan miettineeksi samaa juonta kuin Joutilas, olin kuitenkin lopulta saavinani idean päästä kiinni.

Ihan kiitettävän rattoisaa laatuaikaa joka tapauksessa tuli vietettyä tämän luomuksen parissa! Kyllä Kuivanen puolestani paikkansa ansaitsee näillä sivuilla.
5. Elva23.10.2021 klo 20:13
Ristikko oli viihdyttävää ratkottavaa. Mukavaa kun välillä on sujuvammin täytettäviä laatimuksia. Minulle jäi myös erään ratkaisusanani idea tajuamatta, vaikka uskonkin sen olevan oikein.

Piilis oli erinomaisen hauska täytettävä, hieman tavallista haastavampi. Erityismaininta vielä Taviksesta ja Ristiksesta, joista yleensä aloitan ne olivat taas kerran kivan kekseliäät.

Kiitokset kaikille laatijoille!
6. Justiina23.10.2021 klo 20:50
Kolme miikasta huolimatta mukavammin ratkesi kuin kahden edellisen viikon kovikset! Oli oikein kiva. Ja sille oudolle vihjeelle/ratkaisulle löytyi oikein hyvä selitys!
7. Kaapo23.10.2021 klo 21:19
Kaikki ovat siis ratkaisseet vihjeen ERILLISENÄ EI PUHU paisi minä ja ehkä Joutilas?
8. Jiikoo23.10.2021 klo 23:27
Kaapo, kirjoittaessani postausta 4. en muistanut, että mainitsemasi vihje oli jäänyt minulla ratkoessa epäselväksi ja vaati tarkistusta. Nyt jäljestä päin suoritin sen(kin) osalta salapoliisityötä ja löysin uskoakseni ihan oikean selityksen.
9. Joutilas24.10.2021 klo 08:31
Hyvin Kaapo 7. löysi minulle ymmärtämättömäksi jääneen vihjeen; toinen oli 1234K5=123. Nyt, yhden yön "väyrystelyn" jälkeen, molempiin löytyi selitys.
10. Elva24.10.2021 klo 09:09
Yön yli nukuttuani selkeni myös minulle epäselväksi jäänyt numerovihje, joka olikin ainoa vielä hämäräksi jäänyt kohta.
11. Tuomas L.24.10.2021 klo 11:08
ERILLISENÄ EI PUHU vaatii tietoa, jota ei välttämättä noin vain löydy jokaiselta ratkojalta.
12. Kuju24.10.2021 klo 13:09
Minun kannalta täsmäkalibrointi tuo 3-. Meni juuri varttia vailla kolme tuntia. Mutta googlailuakin tarvitsi.
13. Mie24.10.2021 klo 20:21
Kiva ristikko, mutta itselleni tuli tunne että ehkä 2,5 jos ihan sitäkään. Ratkesi helposti, vain oikea alanurkka vei hieman pidempään.
14. happonen25.10.2021 klo 10:46
Oli mielenkiintoisia sanoja ja melkoisen avara rakenne tässä. Toisaalta oli muutama vähän tympeämpi sana ja suorastaan kuukkelia huutava vihje. Kokonaisuutena ihan ok ratkottavaa kyllä. Vaikeusaste hieman vaihteli: alkuun oli erittäin helppo päästä, mutta oikean alanurkan kanssa piti tovi taistella.
15. Jaska25.10.2021 klo 13:04
Avaruutta on tosiaan riittämiin, kp erinomainen 9,2. Laajoja aukioita ei ollut, mutta viisi ehjää kulma-aukiota todistaa niin ikään laatijan hallitsevan tekniikan. Toteutuksen yleisilme miellyttävä. Plussaa myös Aunen&Anteron&Oken tribuuttisinisistä. Vihjeet sopivia vaikeustasoon, mutta sanastossa pari kärkikastin triviaalia liikaa torppaa huippupisteet. Kun ei enää kiinnostanut asiallisten erillisen ja chuukin jälkeen tsekata sonnin oikeellisuutta, joutuu Kuivanen tyytymään magnaan.
16. PM25.10.2021 klo 14:11
Ratkottuna ja täynnä nyt. Kahdella alarivillä oli tarvis katsoa apuja, ja ´erillisenä ei puhu´ jää vihjeenä odottamaan, avautunee uskoakseni tuonnempana. Ratkomukseni uskon kuitenkin olevan oikein. Laskelmaa tekemättä kiinnitin myös huomioni siihen, minkä Jaska on tapansa mukaan laskenut, eli että sanaston keskipituus on korkea.
17. Jaska25.10.2021 klo 18:56
Luulisin, että lukemaan kiinnittävät huomionsa useammatkin viestini lukijat. Sen pitää olla 5,92.
18. ++juh26.10.2021 klo 00:19
Nokitan Jaskan lukeman 5,95:een (98 sanaa, 307 vastausruutua, joista 31 piiloruutua).

2×307 – 31
–––––––––
      98
19. Jaska26.10.2021 klo 10:24
Laskin näköjään eilen plusruudut (sanapituus yli 6) väärin. Oikea luku on 77. Miinusruutuja on 82. 77 - 82 = - 5, eli valioraja vain viiden ruudun päässä. 588 - 5 = 583. 583/98 = 5,95.
20. happonen26.10.2021 klo 13:03
"ERILLISENÄ..." avautuu (siis selittyy) Googlen avustuksella kunhan saa sen ensin ratkottua risteävien avulla. Mutta oli mielestäni melkoisen hankala vihje suhteessa ristikon yleiseen vaikeustasoon. Vihjeen taustalla oleva juttu oli kyllä minulle aivan tuntematon asia.
21. Komirec26.10.2021 klo 15:57
[Onkohan jossakin julkisesti olemassa jotakin ristikkotermistöä ja laskukaavoja, joilla ristikon rakennetta määritellään?]
22. Keltanokka26.10.2021 klo 16:57
Mukava ratkottava ja selkeä ulkoasu. Muutama haa-elämyskin ristikkoon mahtui. Vaikeusaste myös minun mielestäni ennemmin kakkosella alkava.
23. iso S26.10.2021 klo 22:05
Lainaus: 21. Komirec 26.10.2021 klo 15:57
[Onkohan jossakin julkisesti olemassa jotakin ristikkotermistöä ja laskukaavoja, joilla ristikon rakennetta määritellään?]

Termistö löytyy ainakin teoksesta Erkki Vuokila: Sanaristikot.

Ristikon rakennetta voi parhaiten arvioida ja arvostella ns. aistinvaraisesti. Päteviä ja yleisesti hyväksyttyjä kaavoja ei taida olla pilvin pimein. Yksi selkeä on tuo sanojen keskipituuden laskeminen: (vaakasanojen kirjainten määrä + pystysanojen kirjainten määrä) / sanojen kokonaismäärä.

Piilokirjainten osuus kaikista kirjaimista kertoo myös jotain. Ristikon aukioisuudellekin on joku yrittänyt kehitellä laskukaavoja.
24. iso S27.10.2021 klo 00:30
Jatkuu....

Jaska on harrastanut yhtä laskelmaa, joka sivuaa ristikon rakennetta ja ainakin mittaa laatijan osaamista ja/tai viitseliäisyyttä: nelikirjaimisten sanojen prosenttiosuus kaikista sanoista. Vastaavasti voi laskea esimerkiksi yli viisikirjaimisten (tai joku muu pituus) osuuden.

Ristikon lokeroisuutta voi tarkkailla. Miten tukkoinen ristikko on? Miten moni sana puhkaisee reitin aukioihin?

Yksi mittari on ristikon suurimman aukion koko. Se kertoo kuitenkin laatijan näyttämisen halusta eikä koko ristikon rakenteesta.

Näiden ja ties minkä muiden mittareiden avulla voi vertailla laatijoita toisiinsa, mutta varsinkaan pienien erojen perusteella ei voi julistaa voittajia. Sanaston ja vihjeiden laatu on ylivoimaisesti tärkein asia, ja silloin mennään vahvasti makuasioiden puolelle. Tkoki voi laskeskella fakkisanojen määrää, kirjainvalikoiman monipuolisuutta, skandien ja harvinaisten kirjainten (Q, W, F, G, Z, X. C, B, 'u, hattu-s ja hattu-z) osuutta ja muodostaa näiden perusteella mielipiteitä puolesta ja vastaan, mutta nämähän eivät liity ristikon rakenteeseen.

Joka tapauksessa on syytä muistaa, että mikä tahansa mittari voi kääntyä itseään vastaan. Jos keksitään joku rakenteen hyvyyttä kuvaava mittari ja laatijat saavat sen perusteella enemmän rahaa ja kunniaa, tätä mittaria aletaan palvoa ja löydetään keino parantaa omaa suoritusta tuon mittarin valossa - ja samalla heikennetään ristikon muita ominaisuuksia enemmän kuin parannettiin tätä yhtä.

Ohjelmoinnin alalla "nerokkaat" johtajat ovat kokeilleet vastaavaa. Ohjelmoijille alettiin maksaa piiskarahaa sen mukaan, kuinka monta riviä ohjelmakoodia he suolsivat per aikayksikkö. Tuloksena oli sellaista spagettikoodia jonka ylläpito oli työlästä tai jopa mahdotonta. Sitten huomattiin, että yksi ongelma tässä oli se että ohjelmia ei dokumentoitu kunnolla, joten alettiin maksaa kommenttirivien määrän perusteella. Tulos: jos ohjelmassa vaikkapa nollattiin jokin laskuri, koodaaja lisäsi siihen kommentin: nollataan laskuri. Ei sitä, mitä tuo laskuri laskee ja miksi se tässä kohtaa nollataan. Täysin hyödytön kommentti ylläpidon kannalta, mutta taas kilahti ropo taskuun.
25. Jaska27.10.2021 klo 10:57
Laatijan ylimääräinen palkitseminen on iso S:ltä hieno idea. Se toimii seuraavasti. Jokaisesta vähintään 7-kirjaimisesta sanasta kilahtaa laatijan tilille ko. sanan pituus miinus kuusi euroa. Progressiivisesti siis 1, 2, 3, 4...euroa per sana. Yhteissumman kohtuullinen yläraja olisi sata euroa normaaliin palkkion lisäksi. Vakituisessa työsuhteessa oleville bonus lisätään seuraavaan kuukausipalkkaan. Sanojen pitää tietenkin täyttää laatukriteerit

Toivon Sanarisin toteuttavan ehdotukseni pikimmiten. Muut kustantajat seuraavat kyllä alan johtotähteä.
26. happonen27.10.2021 klo 16:10
Olen kyllä täysin samaa mieltä iso S:n kanssa siitä, että sanaston ja vihjeiden laatu ratkaisevat. Sanojen pituuden venyttäminen johtaa helposti erinäisiin "pakkorakoihin" ja ratkontaelämyksen kannalta huonoihin sanoihin. Toki muutama laatija osaa kyllä tämänkin taiteenlajin, siis hyvän ja pitkän sanoituksen.

Yleensä parhaat tunnelmat saan tasavaikeasta ja tasaisen hyvin sanoitetusta / vihjeytetystä ristikosta. 4*4 -aukiot tai pohjan "röpelöisyys" eivät ole minulle ratkojana mikään maailmanloppu, jos laatu muilta osin on kunnossa.

Eli korkea keskipituus on mielestäni hieman yliarvostettu asia, koska siihen liittyy helposti muita laadullisia lieveilmiöitä.
27. Jaska27.10.2021 klo 16:24
Erittäin harvoin huippuammatilaisten töissä.
28. Iso S28.10.2021 klo 11:27
Juu, mutta huipun olemukseen kuuluu että valitettavan harvat ovat sellaisia. Nelosketjuun kuuluvien kannattaa ymmärtää tasonsa ja kurkottaa vain niin korkealle kuin kompuroimatta kykenee.
29. Arska9.11.2021 klo 15:10
1-8?
30. Elva9.11.2021 klo 15:32
Arska, LIIMAYLEE
31. Pike9.11.2021 klo 16:05
Arska, 1-8??????????
32. Pike9.11.2021 klo 16:07
Arska taisi tietääkin tuon yhdeksännen.
33. Arska9.11.2021 klo 16:52
Kiitos Elva että jaksat jeesailla
34. Jiikoo9.11.2021 klo 17:14
Elva, saitko todellakin noin? Sen mukaan saisin risteäviksi pystyyn HILJAA!! = KURY ja vaakaan sinipohjaisena PYTEMPI. Minulla 1–9 = LIIMAILEE ja ”pitkä sininen” = KIERTOTIETÄ VIELÄKIN PITEMPI MATKA.
35. Elva9.11.2021 klo 21:20
Jiikoo, huomasin kommenttisi vasta äsken. Sinulla on tietenkin kirjain 6. oikein. Minulla on kolmas sininen sana JYTYMPI kun pitäisi olla PITEMPI. Ihmettelinkin sanaa, mutta niin vaan Google tunsi jytymmän, ja arvelin että se on taas näitä minulle tuntemattomia kaikkien muiden tietämiä sanoja. Minulla oli HILJAA!! = KÄRY ja TUNTUREILLA = RAJAT ja TAKANA = PERÄT. Kyllähän KURI, PAJAT ja PEPUT kuulostavat huomattavasti paremmilta. Vähän olin tyytymätön, mutten siinä määrin että olisin älynnyt ryhtyä muutoshommiin. Kiitos joka tapauksessa korjaamisesta.

Sori, Arska, yritän parantaa tapani!
36. Elva9.11.2021 klo 21:48
Jiikoo, äsken korjaillessani omia sanojani huomasin, ettei TUNTUREILLAKIN ollutkaan PAJAT vaan tietenkin PAPAT (tämä yhdistelmä on muuten viime viikkoina ollut useassa ristikossa).
37. Jiikoo9.11.2021 klo 23:49
Elva, ”It's a strong way to Tippavaara/Tipperary!”

:•)

Ihan metkat ja likipitäen osuvat sanat olit löytänytkin!
38. Jiikoo10.11.2021 klo 00:00
Noista Tuntureista vielä: poikani halusi antaa minulle keväällä merkkipäivälahjaksi ihan varta vasten tätä tarkoitusta varten hankkimansa pappa-Tunturin! En katsonut voivani ottaa lahjaa vastaan, koska tiedän noiden kapistusten kulttimaineen ja sen mukaisen hintatason. Olisi ollut loukkaus ottaa lahja vastaan ja jättää se jonnekin mökin liiterin nurkkaan homehtumaan. Olen sinnitellyt läpi elämäni ilman moottoroitua 2-pyöräistä enkä tässä iässä aio enää muuttaa tapojani. 4-pyöräisistä 4-pyöräiseen: seuraava ajokkini tulee varmaan olemaan rollaattori...

Kävin minä sillä lahjaksi tyrkytetyllä Tunturilla sentään kerran hakemassa Hesarin 2 km:n päässä olevasta ”naapuri”-talosta”, jonne aviisimme perjantaiauliksineen mökkeilyaikoina kannetaan.
39. Ritu10.11.2021 klo 09:32
Joskus kauan sitten taisin tännekin kirjoitella, että kun vuosia sitten ensimmäisen kerran törmäsin vihjeeseen TUNTUREILLA, niin vieläkin muistan kun kirjoitin ratkaisusanaksi porot. Ja mikä itseäni naurattanut hetki se silloin olikaan, kun risteävien avulla siihen vihdoin sain PAPAT. Nuo säilyvät pitkään mielessä juuri sen ainutlaatuisen ja hykerryttävän oivaltamishetken takia, jonka vuoksi jaksaa painia joskus tosi pitkäänkin saman ristikon parissa, että kokisi tuollaisia hetkiä aina uudestaan ja uudestaan. Valmiita vastauksia saadessa se tunne jää vääjäämättä laimeammaksi tai jos sitä edes silloin tuleekaan.
Harmitus, että minulta jäi tämä kovis muiden kiireiden takia väliin.
40. iso S10.11.2021 klo 10:23
Tunturi valmisti 1950-luvulta vuoteen 1996 asti myös mopoja.

Tunturi Maxi oli Tunturipyörä Oy:n valmistama mopomalli. Maxi tunnetaan myös lempinimellä ”Pappa-Tunturi”. Se on käsivaihteinen ja siinä on useimmiten kaksi vaihdetta, mutta siitä valmistettiin vuosina 1970–1973 kolmivaihteista mallia, joka poistettiin tuotannosta vähäisen kysynnän vuoksi.

Tunturi Start on Tunturipyörän valmistama mopomalli. Niitä valmistettiin vuosina 1970–1984 sen jälkeen, kun poljinpakko poistui. Nykyään ne ovat myös jonkin tasoisia harvinaisuuksia: niitä ei enää juuri yleisillä teillä näe. Näitä noin 45 kilometrin tuntivauhtiin kykeneviä mopoja kutsutaan usein myös lempinimellä ”Pappa-Tunturi”.

Tunturi Automat on Tunturipyörä Oy:n valmistama automaattivaihteinen ja keskipakokytkimellä varustettu mopomalli, jota valmistettiin vuosina 1965–1984. Tunturi Automatia kutsutaan usein myös "Pappa-Tunturiksi".

Tunturi mopot. 58 kpl 330 € - 5 000 € hintaista kohdetta myytävänä luokassa mopo.

Noista lainauksista selviää, että Pappa-Tunturi on katoavaa kansanperinnettä, joka ei ole vielä suostunut täysin katoamaan. Parikymppiset ratkojat eivät välttämättä ole moisista kuulleetkaan eikä tuo nimitys ole sillä tavalla olennainen asia kuin vaikkapa Suomen presidenttien nimet. Siksi tämä on esimerkki ristikoissa esiintyvästä ikäsyrjinnästä, joka kohdistuu välillä vanhoihin ja välillä nuoriin. Hyvä sentään että syrjintä on jossakin määrin tasapuolista!

Pappa-Tuntureista hykertyvä kuuluu varttuneempaan väestöön tai on kuullut juttuja isoisänsä hurjasta menneisyydestä prätkäjätkänä. Myönnän tuntevani nimityksen, mutta hykertymistä hillitsee se että omalla isoisälläni oli huomattavasti tyylikkäämpi Solifer Export ja isällä selvästi harvinaisempi Göricke. Mopomerkkien rasismin lievittämiseksi mainitsen vielä kolmannen polven valinnat: vanhemmalla veljelläni oli Helkama De Luxe ja nuoremmalla Helkama Mini (eräänlainen Honda Monkeyn edeltäjä, ei aivan yhtä pienipyöräinen). 1960-luvun loppupuolella nämä maksoivat 840 ja 630 markkaa. Muiden hinnoista minulla ei ole muistikuvaa.
41. Jiikoo10.11.2021 klo 13:20
Pysyttäköön asian ulkopuolella: Tunturipyörä Oy oli aikanaan kotimaisessa omistuksessa oleva perheyritys. Yksi omistajaperheen pojista oli kurssikaverinani saksan kielen kurssilla Bremenissä 1968 ja hänen vanhempi veljensä osui puolestaan kurssikaveriksi RUK:n samaan komppaniaan kanssani 1970. Fiksuja kelpo kavereita molemmat!

Toinen omista pojistani on taipuvainen mobilismi-nimiseen sairauteen ja hän on yrittänyt sitä (olemattomalla menestyksellä) tartuttaa minuunkin. Hänellä on pihoille ja nurkkiin kertyneitä 2- 4- ja 6-pyöräisiä moottoriajoneuvoja siellä täällä. Hänen minulle lahjaksi tyrkyttämänsä pappa-Tunturin (38.) ohella laivastoon kuuluu yksi Solifer Export.
42. Arska10.11.2021 klo 18:09
Elva huomasin kyllä painovirheesi.ihanin kanssa ja pöllön vastakohta enää puuttuvat
43. Jiikoo10.11.2021 klo 18:37
Arska, minun ratkaisussani usein ihanin kanssa = SAMA (”ihan sama!”) ja viisaana pidetyn pöllön vastakohta on AASI. Risteävistä koto = INSTRUMENTTI, kauppa keskellä ”tyttöjä” = LIAT ja Aaltosta etelästä = AAMU. Kaikki ymmärrettävissä, vaikka osa kieronlaisesti vihjeitettyjä.
44. Arska10.11.2021 klo 19:54
Kiitos Jiikoo. Kauppa liat? Miksi
45. Elva10.11.2021 klo 20:20
Arska, K keskellä LIKAT.
46. Arska10.11.2021 klo 22:19
No niin tietysti. Kiitos Elva
47. Tarja13.11.2021 klo 11:42
Lainaus: 7. Kaapo 23.10.2021 klo 21:19
Kaikki ovat siis ratkaisseet vihjeen ERILLISENÄ EI PUHU paisi minä ja ehkä Joutilas?

Ratkaisusana on siis TELL. Teller on yhdysvaltalainen taikurikoomikko, joka esiintyy yhdessä Penn Fraser Jilletten kanssa. Esiintyessään Teller ei puhu lainkaan. Minulle kyseinen henkilö oli täysin tuntematon, mutta äsken sattumalta osui silmään MTV3:n tv-ohjelmatiedoissa: "klo 16.00 Penn & Teller: Naruta meitä (12). Paluu tulevaisuuteen. Kausi 7, osa 21/28."
Jos ohjelma pyörii suomalaisella yhdellä isoimmalla tv-kanavalla, voidaan kai ajatella, että henkilö sopii ristikkovihjeeseen.
48. tiipii13.11.2021 klo 12:48
Ovathan Penn ja Teller taikurimaailman ikoneita. Olleet alalla 70-luvulta saakka. Eri Tv-formaatit ovat pyörineet suomen(kin) teeveessä jo 80-luvulta asti. Nykyään Naruta meitä (Fool us) taitaa tulla kahdesti viikossa kotimaan kanavilta (MTV3, SUB)

Uskaltaisin väittää että Penn ja Teller ovat maailmanlaajuisesti alansa tunnetuimmat nimet, jopa David Copperfieldiä suurempia (nykyään). Noora Karmasta ja Iiro Seppäsestä puhumattakaan.
49. uki13.11.2021 klo 15:21
Miten 1234k5=123 ratkaisuksi tulee taika ?
50. urho13.11.2021 klo 15:24
taikka vs. tai
51. uki13.11.2021 klo 18:03
Kiitos urho. Enpä olisi keksinyt itse. Nyt tuntuu niin selvältä, että hävettää.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *