KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS VIIKONLOPPU 17.-18.2.2018

9553. IS Viikonloppu 17.-18.2.2018

Eki16.2.2018 klo 12:35
Riku Rosenvallin kolmosen tai kolmemiikan toteutti Heli Kärkkäinen.
2. Pr17.2.2018 klo 11:22
Oli oikein viihdyttävä kolmonen. Ei kuitenkaan niin vaikea kauttaaltaan että jo alkuunpääsy olisi hankalaa. Mutta on siellä muutama liukumiina ratkojan päänmenoksi. Jaskahan varmaan tekee kattavan analyysin sanapituuksista, mutta onhan noita muutamakin pitkä rimpsu ja 10 x 7 aukiokin. Eli ei ole Rosenvall päästänyt itseään helpolla. Ja kiitos myös Helille selkeästä ulkoasusta!
3. Mie17.2.2018 klo 12:29
Löysin siivotessa vanhemman lehden jossa oli Rosenvallin kolmonen, ja sitä oli nautinto ratkoa, pari sanaa enää puuttuu. Eli odotan tätäkin innolla, eikun lehden ostoon!
4. O17.2.2018 klo 14:56
Nautittava kolmosen ristikko. Monia hyviä vihjeitä, joista yks on HAAVOISTAKIN.

Kiitos Riku Rosenvall ja Heli Kärkkäinen!
5. Juha N17.2.2018 klo 16:03
Onnittelut ja kiitokset Rikulle. Tosi hyväsanainen 10x5 ja 7x10 kirjaimen yhdistelmäaukio. Ja sillä tavalla sopivan lempeä yhdistelmä kieroja ja helpompia vihjeitä, että varmaan aika iso määrä ratkojia kokee ilon tuon hirmuaukionkin selättämisestä. Erikoiskiitos keksinnöistä KÄVELY KUN EDESSÄ ja KYSYEN VAKUUTUS - kovisvihjeitä minun mieleeni. Aivan täyskolmonen tämä ei helpompien vihjeidensä ansiosta/takia ole, vaan pikemminkin kolmemiikka.

Helin muuten hienossa toteutuksessa on yksi kauneusvirhe, sillä eräs vihje on tekstattu hieman väärin. Rikun manuskriptissä olleen merkin väärintulkinta?
6. Jaska17.2.2018 klo 18:59
Keskipituus 6,6 valio. Pisimpien pituudet jätän kiinnostuneiden itse laskettaviksi
7. Portteri18.2.2018 klo 03:49
tuntuu vihdoin, että alan päästä kovisten makuun. Vielä ois vasen yläreuna selättämättä. Kovikset ruvennu ratkeamaan kun olen tajunnut käyttää suomenkielen sanan rakenteita hyväks varsinkin loppuosia niin se auttaa monesti meikäläisen alkuun. Lisäksi olen oppinut pilkkomaan isommat sanat vihjeiden kera osiin ja jos saan jonkun yhdyssanan osan ratkastua niin siitä pääsee jo hyvin alkuun :).
8. Ahti18.2.2018 klo 08:58
Ala-aukio teetätti hieman töitä. Samaa mieltä Juhan kanssa kauneusvirheestä. Ristikon ratkeaminen ei kuitenkaan tuohon detaljiin hyytynyt.
9. Rampe18.2.2018 klo 11:09
Pidin ja pidän kovasti. Parhaat vihjeet minunkin mielestäni nuo Juha N:n mainitsemat.
Tosin jälkimmäistä tapausta mietin pitkään niin, että ajattelin vaakavihjettä pystyyn ja päinvastoin ja olin jopa löytävinäni selityksiä. Lopulta tajusin vihjeen hienouden ja oman hölmöyteni.
10. tuula x19.2.2018 klo 08:32
Kuusi tuntia meni lauantai-iltana ja yönä ristikon ratkomiseen ja monenkin erikoispitkän sanan ihmettelyyn. Mielenkiintoinen oli laadinta, ja valmis tapaushan tämä olisi muuten, mutta täytyy tunnustaa ehkä tyhmyyteni, kun en pitkään mietittyänikään saa "OKIN" vihjeen merkitystä ratkaisusanaan ymmärrettyä.

En myöskään aivan alalaidassa keskellä olevan UNKI-sanan piilokirjainta ja siten käsitystä vihjeeseen. Jäänpä niitä vielä mietiskelemään, ja jos nämä eivät valkene, niin kyselen myöhemmin niitä täältä.

Hauskoja vihjeitä todella oli paljon, em. Kimono?, ja siivillä varustettuna kertoo missä on.

Kiitos taas laatijalle laadukkaasta ajanviettestä.
11. Tarja19.2.2018 klo 11:08
Ensin ajattelin, etten kommentoi, mutta olihan tämä niin huippuhyvä ristikko, että on pakko muutama kehu kirjoittaa. Jo mainittu iso aukio oli erityisen hyvä siinäkin mielessä, että kaikki sanat olivat luontevia eikä yhtään väkisin keksittyä ollut mukana (muistan eräänkin konebimbon). Sanasto oli poikkeuksellisen hyvä 20-, 15-, 14-, jne-kirjaimisine sanoineen. Vihjeet oli mietittty jokainen tarkkaan siten, että oli löydetty ihan uusiakin jekkuja eikä missään menty siitä, missä aita on matalin (toki muutama helppo pitääkin olla, jotta pääsee alkuun). Hyviäkin vihjeitä oli vielä paranneltu, kuten IRMA AALTO ALASTAROLTA. Välttämättä jokainen ratkoja ei näitä hienouksia edes huomaa. Itseäni viehätti monien muiden lisäksi vihje TUTUKSI 1955. Jos listaisin ristikoita, niin ihan kärkijoukkoon tämä menisi.
12. Jiikoo19.2.2018 klo 11:41
Haa! Tämä on vasta toinen Rosenvall-kolmoseni, ja saattaa hyvinkin jäädä yritykseksi tämäkin. Alkuunpääsy oli kiven alla, mutta kaakonkulman upea 10 × 7 -aukio on sentään täyttynyt! Myös Juha N:n vihjaileman kauneusvirheen olin löytävinäni. Paljon on kuitenkin ruutuja vielä valkoisina. Kypsytellään, haudutellaan!
13. Jiikoo19.2.2018 klo 16:34
Hieno ristikko! Minulle toki varsin työläs – vaati runsasta Ratkojien, Ristikkorengin ja kumin käyttöä. Täynnä, joskin kaksi kirjainta jäi vähän epäilyttämään. Arvontaan riittävät 9 kirjainta tuntuvat sentään riidattomilta ja varmoilta. Uskon oppineeni tästä tehtävästä koko joukon kovismetkuja, KIITOS!
14. Mie19.2.2018 klo 22:22
Hmm, hieman on vaikea, mutta saa nähdä paljonko saan omin avuin täytettyä. Joitakin kohtia olen jo hoksannut.
15. Ibex22.2.2018 klo 22:31
Olinkin jo ehtinyt ajatella, että mahtoiko olla kolmemiikka, kun sain näinkin äkkiä hitua vaille valmiiksi. Aloittelin tiistaina, sain sanan sinne, toisen tänne muiden hommien lomassa, ja tänään lähtikin yhtäkkiä luistamaan niin, että melkein itsekin säikähdin. Yksi kirjain enää puuttuu ja kahden vihjeen logiikka epäselvä (toinen sama kuin tuula X:lla, eli "OKIN", toinen Tarjan hyvänä vihjeenä listaama TUTUKSI 1955). Puuttuva kirjain ei ole edes piilosellainen, kyselen siitä sekä utelen noita logiikoita sitten tarkemmin kun kysellä saa, jos en kekkaa sitä ennen itse. Hyviä vihjeitä on listattu yllä paljon ja olen samaa mieltä, lisäisin omista suosikeistani vielä PENNIN KERA VASTAAN. Kiitokset laatijoille, olipa tämä taas mainiota aivoverrykettä!
16. Ibex23.2.2018 klo 09:35
Ja nukkumaan mennessä välähti tietenkin päähän vihjeen TUTUKSI 1955 ratkaisu. Nauratti oma tyhmyys.
17. Ritu26.2.2018 klo 19:26
Tänään istahdin uudelleen Riku Rosenvallin koviskolmosen äärelle. Ruoskinnan sijaan päätin tällä kertaa palkita itseni oikeista oivalluksista antaen käden käydä silloin tuolla avonaisella karkkipussilla.
Vaan eipä tästä tullutkaan karkkipäivä, muutama hassu sana siellä täällä. No, hampaat kiittää. Kerään sisua ja jatkan huomenna.
18. Ritu27.2.2018 klo 11:40
Tänä aamuna heräsin intoa ja sisua puhkuen, että nyt se "pirulainen" täytyy selättää. Vaan eipä ole kuin puoliksi selätetty.
Ala-laidan pääkuvasta lähtevät siniset ruudutkin ovat saaneet uuden valkoisen pohjavärin kumittamisen jäljiltä.
Alaosa ristikon puoliväliin asti ratkottu, ilman apuvälineitä, siis ihan ite! :).
Siksipä intoni sen ratkomiseen loppuun asti on vielä tulenpalava.
Rosenvallin Riku on minulle laatijana uus tuttavuus, mutta lähettäisin terveisiä hänelle jo tämänkin perusteella, että jos hänen tulevatkin koviksensa ratkeavat näin "ihanite"-tyylillä ilman oppaita ja googletuksia, niin tässä on yksi ratkoja lisää niitä ratkomaan.
19. Jiikoo27.2.2018 klo 12:14
Ritu, saat epäilemättä Rosenvallisi täyteen, koskapa minäkin sain. Edellinen/ensimmäinen yritykseni tämän laatijan luomusten parissa oli neljännesvuosi sitten, lauantai-IS:n 3-kovis 25.11.2017. Siihen en saanut sanoja tusinaa enempää enkä ole jaksanut kaivaa esiin sittemmin julkaistua ratkaisua opetellakseni sieltä tämän maestron ”käsialaa”. Mielestäni kolmosissakin on melkoisesti eroja jopa saman laatijan eri luomusten kesken, ja tämänkertainen RR sopi ruoansulatukselleni paljon edellistä paremmin.
20. Ritu27.2.2018 klo 14:52
Ulkona mahtavasta auringonpaisteesta huolimatta kävi hyytävän kylmä viima. Se ajoi minut takaisin hikoilemaan Rikun aatosten kimppuun. Nyt pääsin jo kenties samoille aaltopituuksille, kun enää pieni osa vasenta yläkulmaa ratkomatta.
Joissakin vihjeissä ratkaisusanan löytymistä helpotti kovasti viime aikoina ratkomani muut ristikot.
Nyt olis ollut numeroitujen ruutujenkin kirjaimet valmiina. Mut minkäs teet, kun älli leikkaa liian myöhään. Tosin suuri voitto se on haastaa itsensä sellaiseen, mistä ei etukäteen voi tietää onko omilla kyvyillään mahdottomuuden äärellä.
21. Ritu27.2.2018 klo 18:06
Vaikka tekee kipeää, ei haittaa...
Nyt on fiilikset katossa kuin Suomen lätkäjoukkueen MM-pelin jälkeen vuonna 1995.

Ja kipeää teki ja monen monituista kertaa. Tuskallisinta oli oppia luopumaan omista ahaa-elämyksistään, niistä oikeiksi luulemistaan ratkaisusanoista ja antaa pyyhekumin viuhua. Olo aina noiden jälkeen sama kuin lottovoittajalla, joka just tajus vain nähneensä unta.

Olen joskus ajatellut, että kun pidemmältä aikaväliltä keräisi kaikki parhaimmat ristikoiden konnankoukut yhteen, niin siitä varmaan syntyisi lähes täydellisyyttä hipova ristikko.
Onnittelut Rosenvallin Rikulle, onnistuit laatimaan jo yhden niistä.
22. HHS27.2.2018 klo 18:26
Komppaan Ritua! Eilen illalla löysin tämän ristikon vasta, oli jossain lehtien alla. Nyt olen selvittänyt oikean alakulman, muualla sana siellä, toinen täällä. On kyllä vaikea, mutta nautin.
23. Jaska27.2.2018 klo 19:07
Täytyy yhtyä vuolaisiin kehuihin, koska ristikko on paitsi RR:n paras minun ratkomistani, myös vuoden IS-koviskärkinoteeraus. Juha N:n mainitsema virhe menee uskoakseni Helin ja tarkastajan piikkiin, ellei tarkastaja ollut RR itse. Lapsus ei silti vaikuta arvosanaan 10. Mutta se olisi voinut olla jopa 10+, jos RR olisi suoran nimivihjeen RAHKOLA sijaan käyttänyt koko ristikon linjaan paremmin istuvaa vihjettä. Sellainen olisi syntynyt myös vaihtamalla ratkaisusanan toinen kirjain.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *