89. Otin

E.M.11.5.2003 klo 22:03
Artikkelissa "Taivutuksia ja vääriä merkityksiä" Eki siteeraa SK:n ratkojaa:

"En nyt muista, onko ristikoissanne esiintynyt kuvana kahva tai nuppi ja sanana sitten otin, mutta kiinnitän huomionne silti siihen, että otin on väline, jolla otetaan, samoin kuin kaavin on väline, jolla kaavitaan, raastimella raastetaan, saumaimella saumataan jne. Salaattiottimet on ihan käypä ottimien kuvavihjeeksi, mutta ei siis missään nimessä nuppi, vedin tai kahva. "

- Minusta tällainen ehdottomuus kuulostaa hätävarjelulta. Kyllä 'kahva' voi olla sama kuin 'otin'... ainakin jos edetään Nykysuomen sanakirjan mukaan näin:

- Hakusanalle 'otin' on annettu esimerkkinä:
"Karahvi, ilman o:ta 'kädensijaa' ".
> Mikäs se 'kahva' sitten on muu kuin - 'kädensija' ?
- Ainakin vanhan-kunnon Nykäsen mukaan sanalle 'kahva' on annettu merkitykset 'kädensija, ripa'.
> Jos kerran karahvin 'otinta' voidaan sanoa 'kädensijaksi'... niin miksei sitten 'kahvaa' voisi olla 'otin' - tai 'ripa'????
2. OSui11.5.2003 klo 22:15
Ainakin matkalaukun suhteen olen E.M:n kanssa samaa mieltä. Kahva on se väline, millä matkalaukku otetaan kannettavaksi. Oven kahva ei sitten ehkä voi olla otin?
3. ile11.5.2003 klo 22:40
Kyllä voi, mikäli kantaa saranoiltaan poistettua ovilehteä esimerkiksi remontoitavaksi kahvasta, siis ottimesta, roikottaen.
4. jepsjuu11.5.2003 klo 22:44
Otin on niin arkisen vieras sana kuin olla voi, ainakin mulle, mutta ymmärtäisin ottimena kaikkea, mihin voidaan tarttua ja siitä vetää tai pitää kiinni.

Ovenkahva (hantaaki) ei kääntyvänä sovi kovin hyvin ottimeksi. Mutta pelkkä nuppi, johon vain tartutaan ja vetämällä avataan ovi, voisi ehkä olla.

Samoin pelkkä kahva, kuten kapsäkissä tai kaatimessa, voisi olla myös otin.
Pinsetitkin kai tuntevat kai nimen ottimet.
5. ++juh11.5.2003 klo 23:15
Pääsääntö: _____IN on jotakin, JOLLA tehdään.

Otin on väline, JOLLA otetaan.
Kahva, ripa tai nuppi on osa, JOSTA otetaan (kiinni).
6. jepsjuu11.5.2003 klo 23:21
Noin se varmaankin on. En ole kyllä kuullut otin sanaa käytännössä juuri koskaan.
7. E.M.12.5.2003 klo 08:02
Mutta... onko Nykysuomen sanakirja sitten väärässä, kun antaa esimerkkinä ottimesta kirahvin kädensijan?? (Sillä ei oteta, vaan siitä otetaan kiinni?)
8. OSui12.5.2003 klo 09:04
Ainahan ottimesta pitää ensin ottaa kiinni, jotta sillä voisi ottaa jotain. Vaikkapa nyt sitten kirahvi (tai kaneli). Kirahvin kantaminen muusta kuin ottimesta kiinnipitäen saattaa johtaa otteen lipsahtamiseen!
9. Aulikki12.5.2003 klo 13:04
Ruokaohjeen lopussa voi olla maininta "ottimet kaksi lusikkaa" tai ottimina kaksi jotain muuta välinettä. Siellä voidaan myöskin sanoa "ottimena lusikka" tai "ottimena kauha", joten otinta voinee käyttää myös yksikön perusmuodossa, koska sen käyttö on luontevaa essiivissä.
Otinpa osaa otinkeskusteluun minäkin.
10. OSui12.5.2003 klo 13:31
Aulikinkin otinhuomiot vastaanotin ja otin huomioon. Jos on olemassa vastaanotin, niin onko myös myötäotin? Se olisi ilmeisesti joku otettavan liikkeeseen synkronoitu värkki, millä ottaminen tapahtuisi pehmeämmin kuin törmäyskurssilla toimivalla vastaanottimella.

Sarjassamme sijamuotojen aiheuttamia hämminkejä:
Siskoni nimi on Auli. Jos orjakauppa olisi Suomessa laillista, voisin myydä siskoni Aulikille. Jos Aulikilla olisi muitakin orjia, olisi korrektia sanoa, että Aulikin on Aulikin!
11. ++juh12.5.2003 klo 14:13
Ottimessa voi olla kädensija tai kahva, josta otinta kannetaan tai pidetään kiinni, kun ottimella otetaan.

Nykysuomen sanakirja on kyllä hyvä lähdeteos, mutta jotkin sen sanat, määritelmät tai esimerkit eivät enää ole nykysuositusten mukaisia. Aineisto on koottu 1930-luvulla ja teksti toimitettu 1940- ja 1950-luvuilla.
12. OSui12.5.2003 klo 14:41
++juh: edelleen hämärää. Sinun tulkintasi näyttäisi olevan se, että kahva ei ole missään olosuhteissa otin, mutta ottimessa voi olla kahva. Tästä kahvasta kiinnipitäen ottimella otetaan, tai vaihtoehtoisesti koko otinta kannetaan. Jos kannat, et ota? Eli ottimen kahva on kantamisen yhteydessä luonteeltaan ergonominen tai hygieninen, mutta ottamisen yhteydessä se saattaa lisäksi olla kytköksissä jonkinlaiseen ottimen mekaniikkaan (atuloiden ottopää liikkuu, kun kahvan puristusvoima vaihtelee).

Näin ollen matkalaukun kahva ei voine olla otin, eikä se ole edes ottimen kahva, koska matkalaukkua pakatessa tavarat liikkuvat, ei laukku. Vai onnistuuko joku jonglööri nappaamaan tavarakasan matkalaukkuun koskematta tavaroihin muulla kuin laukulla ja laukkuun muualle kuin kahvaan?

Vielä vähemmän oven kahva voi olla otin tai ottimen kahva, olipa se ripa-, nuppi- tai painikemallinen. Vai mitä ovella voi ottaa? Kenties lukua, jos joku paukauttaa ovella otsaan kahvasta kiinnipitäen. Silloinkaan ovi ei ole otin, vaan otatin.

Selkokielellä: anna tuomiosi, voiko matkalaukun kahva ja/tai ovenripa olla otin?
13. terok12.5.2003 klo 16:04
Minun käsittääkseni ovenkahvan tarkoitus on nimenomaan oven avaaminen, eli auki ottaminen. ++juhin määritelmän mukaan se on silloin minun mielestäni otin.
14. ile12.5.2003 klo 16:19
Hyvin usein sanaristikoissa esiintyy väite, että VASTAANOTIN on SAIN. Sanakirjoista tällaista sainta en ole löytänyt. Minkähänlainen värkki tässä mahtaa olla kysymyksessä?
15. ++juh12.5.2003 klo 17:03
OttimeLLA otetaan.
KahvaSTA otetaan, kahvaLLA ei.

=> Kahva ei ole otin.

m.o.t.
16. JiiTee12.5.2003 klo 20:51
Kahva ei siis ole otin, mutta onko se vedin?
17. J Takala12.5.2003 klo 20:56
Vedin se ainakin on Perussanakirjankin mukaan. Kahva siis.
18. Reijo tai Pale12.5.2003 klo 21:00
Jutteletko Jyrki keskenäsi vai onko JiiTee ihan toinen henkilö?
19. J Takala12.5.2003 klo 21:11
JiiTee on joku toinen henkilö.
20. E.M.12.5.2003 klo 21:18

Eikös otin voi olla myös kahva tai ripa, JOLLA kannetaan tai avataan? (Tekeminen ei tapahdu rivan tai kahvan sisäSSÄ vaan AVULLA).

Otin ei ole vanhentunut (yksikössäkään);
Timo Nurmen UUDESSA Suomen kielen sanakirjassa (1988):

"otin 1. kahva, kädensija 2. jonkin (ruoan) ottoväline"

P.S. Nimimerkki OSui oli huomannut minun unenpöpperössä tekemäni pianovihreeni - ja keksi siitä oivan vitsin eli kevennyksen, josta kiitokset! Eihän meidän niin kauhian tosissamme tarvitse näistä ristikkoasioista väitellä! Kirahvin kantaminen olisi tosi jännää puuhaa... ;)
21. jepsjuu12.5.2003 klo 21:18
Onko kahva painin?
22. E.M.13.5.2003 klo 07:36

Jepsjuu! - Oikeassa olet: Nykäsen mukaan 'painin' on

1. laite, jolla jtak painetaan - - , puristetaan; 2. laite, jolla jhk pintaan painetaan kuvioita - -; 3. Oven p. ' kahva, jota painamalla ovi aukaistaan, painike, ripa, kädensija'

Jäin vielä yön yli miettimään tuota ++juh'in määritelmää

"Pääsääntö: _____IN on jotakin, JOLLA tehdään.

Otin on väline, JOLLA otetaan.
Kahva, ripa tai nuppi on osa, JOSTA otetaan (kiinni). "

- Poikkeus vahvistaa säännön? - Esimerkkinä edellä mainittu 'painin' tai 'vedin'... tai vaikkapa 'kosketin', 'astin', 'valitsin' jne.; eikö -----IN-päätteiset substantiivit usein ole OSIA, joista tehdään jotain ('valitaan', 'kosketetaan', 'painetaan', 'vedetään'... ja - OTETAAN ??

Vielä Nykysuomen Synonyymisanakirjassa vuodelta 1988 OTIN -sanalle annetaan seuraavat vastineet:

(kädensija) kädensija, kahva, ripa, painike, kannike, sanka, vedin, varsi

Vuosi 1988 on sentään aika nuori? (Ei vielä vanhentunut?)
23. jepsjuu13.5.2003 klo 09:46
Jos maailmassa oisi kahva, niin siihen tarttuisin - on joskus laulettu. Ihmesana tuo kahva, kun se on otin, vedin, painin ja pidin.

Kahva, jolla painetaan ovi auki on painin ja paremminkin sanottuna painike.
Nuppi tai ripa, josta vedetään ovi auki on vedin (lankavedin).
Linja-autoissa oli katossa paikoillaan pysymistä varten kiinnipidin ja sen voisi katsoa olevan kapsäkissäkin ainakin kantamista varten.
Otin, on niin vaikea sanoa, missä se on, muuta kuin monikossa ottimet, työkalut joilla otetaan esim. sokeripalat sokerikosta (ikään kuin sormien jatkokappaleet). Ehkä yksikössä laite, jos joku vain keksisi, jolla voisi näpätä lompakon takataskusta. Vastaanotin on ainoa, jonka ymmärrän spekuloimatta ottimena.
24. J Takala13.5.2003 klo 10:35
Kameralla otetaan kuvia. Onko kamera siis OTIN?
25. MM13.5.2003 klo 10:44
Jos ratkoja osaa vihjeestä tällätä neljään tyhjään ruutuun sanan OTIN, olkoon se vihjekuva "virallisesti" mikä hyvänsä, niin eikös se silloin ole asiansa ajanut?
26. Eki13.5.2003 klo 11:07
Otin on yksi niistä sanoista, joita olen kuullut ratkojien myös vierastaneen, siksi(kin) tämä keskustelu on mielestäni tärkeä ja lopputuloksen pitäisi menna kaikkien laatijoiden korviin.
Se on vähän sama kuin musiikkikappaleiden sanoittajilla: kun tietää kaikki riimityssäännöt, sitten rikkoo niitä omalla vastuulla ja tietoisesti.
Telkkarissa kerran Juha Vainio alkoi keskustella Neumannin kanssa, että miksei Autiotalon sanoitus
"On silmissäs Andalusian yö
ja pimeessä pääni sun rinnalles lyön"
mene
"Nään silmissäs Andalusian yön
ja pimeessä pääni sun rinnalles lyön"?
Siihen keskustelu suomalaisten talkshow-ohjelmien tapaan sitten keskeytettiin.
Siinä hyvä esimerkki siitä, että ammattitaidolla voi tehdä kummia eikä asia siitä muutu ainakaan huonommaksi kenenkään mielestä.
27. OSui13.5.2003 klo 11:45
Vainio todella osasi sanoitushommat, mutta tässä ehdotteli mahdottomia. Jos kerran on pimeetä, niin silmissä olevaa Andalusian yötä ei näe!

Pään lyömisestä tulee mieleen Hirvoskan esittämä "Et usko kuinka koskeekaan", missä hän väittää jotakin tähän tyyliin: "tyynylle kun yksin pääni vien". Varsin makaaberilta kuulostavaa touhua kauniissa kappaleessa!
28. Eki13.5.2003 klo 11:53
Eihän Vainio halunnut koko sanoitusta uusiksi, mutta yritti nyt ystävällisesti neuvoa edes riimityksen alkeita.
Tämähän on sama kappale, jossa mennään aivovaurioon, johon ei tällaisessa yhteydessä olisi syytä mennä.
29. Antti Viitamäki13.5.2003 klo 12:06
Juu, menen kyllä (leikkisän?) OSuin linjoille tässä Autiotalo-asiassa. Vaikka ratkaisu vaikuttaa todella hyvältä, ja olisi varmasti kelvannut minulle jos Nipa olisi alunperin niin kirjoittanut, niin kyllä siinä on pieni merkitysero. "Pimeys" voidaan tässä yhteydessä ymmärtää vähän abstraktimminkin, mistä Nipa on saattanut päätyä tähän vaihtoehtoon. Se on muuten sitäpaitsi "Andalusian yöt", monikossa, samoin jostain käsittämättömästä syystä "rinnoilles"... :-)
30. OSui13.5.2003 klo 12:25
Niin, kaikki kunnia Vainiolle sekä osaamisesta että ystävällisyydestä. Ja kyllä, OSui on lähes aina leikkisä, myös tässä. Joskus on jutuissa totta toinen puoli, mutta joskus ei ensimmäinenkään.

Tuttavien kesken on joskus irvistelty noita sanoituksia. Niissä on joskus loppusoinnun vuoksi ja joskus pelkän ajattelemattomuuden takia sisäisiä ristiriitoja, varsinkin jos niitä tulkitsee kuin OSui Raamattua.

Esimerkiksi Matti ja Teppo: "näitä polkuja tallaan mä viimeiseen asti jos sä rakkaani seisot mun vierelläin." Käveleekö kertoja paikallaan? Tuskin, koska aikoo tallata useita polkuja. Miten rakas voi seisoa vierellä, kun toinen tallaa eteenpäin? Kysymyksessä täytyy olla jonkinlainen sivuvaunu, missä on seisomapaikka. Sekin tuntuu jotenkin epäkäytännölliseltä. Työnnettävä tai vedettävä kärry olisi ergonomisempi ratkaisu. Miksi muuten rakkaan pitää seisoa? Jos hän istuutuu, mitä tapahtuu? Hylkääkö kertoja rakkaansa moisen takia vai keksiikö parempaa tekemistä kuin näiden polkujen tallaaminen? Paljon jää arvailujen varaan, kun koko totuus ei mahdu riimiin.
31. J Takala13.5.2003 klo 13:01
Tuosta Matin ja Tepon kappaleesta saisikin erinomaisen lauluvideon, jossa kyseinen nainen seisoo sivuvaunussa ja veljeskaksikko laulaa.
32. jepsjuu13.5.2003 klo 14:31
Nyt pitää muistaa eräs asia, vaikka en niin Matin ja Tepon ystävä olekaan - ja kuka lie onkaan sanoittanut kappaleen, että sanonta; "rakkain sä seisot mun rinnallain" on kuvaava ilmaus avioliiton tapaisesta yhdessäolosta ja tuon ymmärtääkseni tietävät kaikki. Ei siinä konkreettisesti seisota aina - koko avioliittoaikaa.

"Näitä polkuja tallaan" on myös hieman kuvakulmainen ilmaus, mutta se sopii lauluun jo sinällään.

Mutta hauskaahan voi laulujen sanakäänteillä tehdä. Onhan sellainen laulu, jossa annetaan silmät ja suu ja kaikki muukin kehosta irtoava.
33. Eki13.5.2003 klo 14:41
Sanasepot-ohjelmassa käsittelimme näitä lauluja joskus vanhoina hyvinä aikoina. Itselleni jäi pari laulua, joita ei voi nauramatta kuunnella.

"Istuimme kahden tanssilavan luona..." Eivät sitten ainakaan sinä iltana tavanneet, ilmeisesti epäselvää informaatiota.

Munkkiniemen kreivissä on sama ongelma kuin Matilla ja Tepolla. Kun joku seisoo/istuu rinnalla, voi siinä olla vaikea saada henkeä.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *