KESKUSTELUT > RISTIKOT > RISTIKKO SK 32

4140. Ristikko SK 32

Pekka Harne11.8.2008 klo 15:01
Uusin Suomen Kuvalehti tarjosi Kilpakentällään Erkki Vuokilan kolmitähtisen. Ristikko sisälsi harvinaisen paljon henkilö- ja paikannimiä, jopa lähes puolet, eivätkä ne olleet niitä tavanomaisimpia.

Mitä sanookaan laatijan oma ohje kirjan "Sanaristikot" luvussa "Kuvaristikkosäännöt" (toisena kirjoittajana Juha Hyvönen): "Erisnimien ja etenkin henkilönnimien runsasta käyttöä ... tulee välttää." Tosin sama lähde sanoo, että "erikoisuutena tietovisaristikkokin voi olla jopa suositeltava".

Erisnimien googletuksesta käydään näillä sivuilla keskustelua lähinnä Hesarin ristikoiden yhteydessä. Nyt antaa itse Eki aihetta siihen. Eki, halusitko laatia tietoisesti tällaisen erisnimiristikon vai muotoutuiko siitä sellainen laadinnan "pakottamana"?
2. Aksu11.8.2008 klo 15:18
Miekii olen yrittänyt ratkoa tätä ristikkoa. Varmaan yli puolet on vielä kesken, varsinkin alaosassa. Erisnimiä tosiaan löytyy, ja luulen, että myös vihjeet KAI... ja U- viittaavat erisnimiin.

Piilosanasta puuttuu yhä pystykuutonen ja -seiska.
Ja kolmenneksi asiaksi vielä, että SK:n oma teksi muuttuu suttuiseksi, kun näiden tehtävien ratkominen vie niin kauan aikaa. Paperi taitaa olla turhan kiiltävää ja teksti on huonosti siinä kiinni.
3. PP11.8.2008 klo 15:50
Ei tosiaankaan ollut Ekin tyyliä. Ihmetykseni kasvoi ratkaisun edetessä, kun jatkuvasti sai olla googlettamassa sen verran outoa osa nimistöä oli.

Ristikko ei kuitenkaan ollut vaikea. Kaipasin kunnon Eki -kieroilua, mutta sitä ei ollut kuin nimeksi. Ehkä vihjeet
'lasta seuraava' ja ruutu, jossa oli 'u-' ja 'joilla' olivat lähinnä ekimäisiä. 'Markku Niemeltä' -vihje toi väkisinkin mieleen, että sen täytyy olla erästä tiettyä jänkää koskeva. Jouduin harhateille. Kuvasta lähtevät sanat olivat nerokkaita.

Yleensä Ekin vihjeet ovat mukavasti aivonystyröitä kutkuttavia ja oivalluksen aiheuttama ilo antaa hyvän mielen ja tunteen: tätä pitää saada lisää. Nyt jäi vähän plattu
jälkimaku.
4. [PP]11.8.2008 klo 15:54
[Aksu:
Minä en pysty ollenkaan ratkomaan SK:ta itse lehteen sen liukkauden takia. Niinpä otan valokopion ja kaikki sujuu kuin leikki. Saman teen IS -kovikselle.]
5. Tamara11.8.2008 klo 16:10
Aksulle
KAI... ja U- eivät viittaa ollenkaan erisnimiin! Mietipäs, kun siinä kai-sananperässä on kolme pistettä ja miten se u on, kun se on jostain sanasta erotettu.
Piilosanassa 7 ps esiintyy suoraan vihjelauseessa. 6 ps löytyy, kun sanot aaveaukioissa synonyymein.
Toivottavasti keksit!
6. Aksu11.8.2008 klo 16:40
Kiitos vihjeistä, Tamara! Olin jo hylännyt koko lehden. Piilosanat löytyivät, eikä tarvinnut mitään valmiita sanojani edes muuttaa. Aaveen synonyymiksi mietin vain haamua, eikä se sopinut siihen lainkaan.

Vuokilan ristikkoa saatan vielä miettiä. Yleensä en edes puutu SK:n ristikkoon, jos siihen on valmiiksi merkitty kolme tähteä. Kaksi tähteä riittää miulle oikein hyvin.
7. Tamara11.8.2008 klo 16:43
Pekka Harneelle
Henkilö- ja paikannimiä on uusimmassa SK:ssa tosiaan erittäin paljon - laskujeni mukaan 31 kpl! Minusta erisnimet eivät ole ratkojan suurin ongelma, sillä niihin löytyy vastaus aina jostain tietolähteestä.
Ristikosta löytyi pieni virhe: liikkuvan hevosen alapuolella pitäisi olla nuoli oikealta vasemmalle!

Onko ristikonlaatijoille tosiaan painettuja sääntöjä? Olen kuvitellut, että niitä koskevat samat käytännöt kuin painetun sanan julkaisemisessa yleensäkin - eli ei solvaavia eikä alatyylisiä ilmauksia!

PP:lle ja Aksulle
Minulle ei liukas paperi tuota ongelmaa, sillä täytän suoraan mustekynällä. Jos tulee virheitä, niin ei haittaa: suttaan vain päälle SK:ssa, sillä kilpailuun osallistuminen ei vaadi täytetyn ristikon lähettämistä. Hesarin ristikkoon liimaan korjauslappuja päälle. Niiden määrästä näkee, onko ristikko ollut vaikea vai helppo!
Aiemmin käytin lyijäriä, mutta valmiin ristikon kirjoittaminen mustekynällä toistamiseen oli maailman tylsintä hommaa!
On tietty peiteaineita, joilla ruudun saa taas valkoiseksi, mutta ne kuluvat äkkiä loppuun.
Kerran sain joululahjaksi poispyyhittävän mustekynän, mutta en pitänyt siitä, sillä jälki oli epätasainen.

Mitä kynää te toiset käytätte?
8. Aksu11.8.2008 klo 16:56
Siitä liikkuvasta hevosesta vähän. Itse tulkitsin sen niin, että sanakin pitää lukea oikealta vasemmalle, siis hevosen kulkusuuntaan. Ajattelin, että näissä ristikoissa ei nuolta tarvita.

Kysymykseesi vastaan, että käytän aina lyijytäytekynää. Jos lähetän ristikon vastaukseksi, niin useimmiten kirjoitan kuivamustekynällä päälle. Ristikot, jotka postitan, ovat 99 prosenttisesi HS:n ristikoita.
9. Tamara11.8.2008 klo 17:23
Aksulle
Miten ihmeessä jaksat kirjoittaa mustekynällä lyijykynän päälle eli saman tekstin kahteen kertaan? En jaksa tehdä kryptojakaan juuri sen vuoksi, että siinä on niin paljon pelkkää mekaanista kirjoittamista!

Kaikille
Mikä teidän mielestänne on paras ristikkolehti?
10. tyhmä11.8.2008 klo 17:25
TÄHTIRISTIKOT
11. tyhmä11.8.2008 klo 17:28
oho paikan ja henkilönimiä.... minkä ihmeen takia... tullut kiire rustata ristikko kasaan?
12. joopajoo11.8.2008 klo 17:42
kp alias kari alias tyhmä, rauhotu
13. Jaska11.8.2008 klo 17:49
Tamara, et ole tainnut huomata, että krypton ratkonnassa ei tarvitse täyttää varsinaista kryptoruudukkoa lainkaan. Riittää, että täyttää vain numerotaulukon, joka löytynee useimmista palkintokryptoista. Kai sinäkin jaksat siihen (noin) 25 kirjainta tällätä?!

Paras ristikkolehti on Punainen Pelikaani.
14. Aksu11.8.2008 klo 18:06
Tamara,
katsopa tämän saitin etusivulta linkkiä 'Satakunnan viikkoon' ja pistä kryptorenki päälle. Näitä nettikryptoja on tosi hauska mallata ja ratkoa!

Juu, kyllä mie jaksan kerran viikossa kahteen kertaan kirjoittaa Hesarin ristikot ja samalla tutkailla, josko löytyy vielä kirjoitusvirheitä.
15. KP11.8.2008 klo 18:14
Lähettäjä: joopajoo 11.8.2008 klo 17:42


kp alias kari alias tyhmä, rauhotu

EIPÄS OLEKKAAN
16. PP11.8.2008 klo 19:37
Tamara:
Hevonen juoksee takaperin, idästä länteen. Ei todellakaan mikään virhe!

Sanot: "Minusta erisnimet eivät ole ratkojan suurin ongelma, sillä niihin löytyy vastaus aina jostain tietolähteestä."

Hyvän ristikon tunnusmerkkinä pidän nimenomaan sitä, ettei
tietolähteitä TARVITSE käyttää. Siksi en pidä HS -ristikoista, vaikka niitä ratkonkin.

Kysyt myös: "Onko ristikonlaatijoille tosiaan painettuja sääntöjä? Olen kuvitellut, että niitä koskevat samat käytännöt kuin painetun sanan julkaisemisessa yleensäkin - eli ei solvaavia eikä alatyylisiä ilmauksia!"

Otapa nyt asiaksesi tutustua vaikka Erkki Vuokilan SANARISTIKOT -kirjaan aluksi. Sieltä löydät perustiedot laatimisesta ja säännöistä. Laatijoilla on kovat kriteerit.

Kerrot HS -säikeellä ratkoneesi jo neljännesvuosisadan. Minä panen paremmaksi. Olen ratkonut yli puoli vuosisataa,
ensimmäisestä kuvaristikosta lähtien. Helpot täytän kuulakynällä, mutta kovikset kumipäälyijykynällä. En todellakaan jaksaisi näperrellä joidenkin liimalappujen kanssa, niinkuin monet tuolla HS -säikeellä. Kun kirjoitan yhtä ratkaisua mietin jo toista.

Ehdottomasti paras ristikkolehti on PuPe.
17. Tamara11.8.2008 klo 19:57
Olen pahoillani tuosta hevosen liikkumissuunnan huomioimattomuudesta! Nyt kun mietin niin asia on päivänselvä!

Jaska ihmetteli, että enkö krypton ratkonnassa jaksa täyttää noin 25 ruutua! Eikö teidän tosiaan tarvitse kirjoittaa joka kohtaan niitä kirjaimia - miten te sitten päättelette, mikä sana mihinkin tulee? En nyt siis puhu mistään nettikrypton ratkaisemisesta.

PP, täytyypä tutustua Vuokilan Sanaristikot kirjaan, mitä sääntöjä sieltä löytyy. Eipä silti - en aio itse ruveta eläkepäivinäni ristikoita laatimaan. Siinä menisi varmaan hermot. Kyllä ristikoiden täyttäminen minulle riittää ja on mieluista puuhaa - mitä on turha mainitakaan, koska kerran niitä täytän. Valmiiksisaamisen ilo on sitä suurempi mitä vaikeammasta ristikosta on kysymys!

Itse pidän kaikkein eniten sellaisesta ristikkolehdestä kuin Kirppu (ei lasten kirppu). Siinä on hyvin monipuolisia tehtäviä eikä kryptoja - joita inhoan - lainkaan. Pidän erityisesti sanapiiloista. Onko "linjalla" joku samanmielinen?
18. ke11.8.2008 klo 20:08
Minustakin tuntui, että oli kiireessä tehty ja siksi niin paljon kiusallisia nimivihjeitä. Eikä ollut kolmen tähden veroinen.
19. Matti11.8.2008 klo 20:27
Tamara, minäkin inhoan kryptoja.
20. PP11.8.2008 klo 20:34
Kryptoja en varsinaisesti inhoa, mutta kun niissä ei ole mitään 'hohtoa'. Jätän ne vaan täyttämättä. Sokkokrypto on ainoa, joka vaatii vähän pähkäilyä ja niitä olen joskus tehnyt.
21. Aksu11.8.2008 klo 20:41
Hei!
Netissä on helppo täyttää kryptoja kryptorengin kanssa. Kokeilkaapa edes kerran!
Mutta sudokut ne vasta kauheita ovat. Niihin en koske.

Ja vastaus Tamaran kymysykseen: ristikkolehtiä en tilaa enkä osta.
22. Jaska11.8.2008 klo 21:53
Tamara, hyvän hahmotuskyvyn omaaville on tosiaan mahdollista, että kryptoa ei tarvitse täyttää kokonaan saadakseen selville kaikki kirjaimet. Se "ei lainkaan" oli liioittelua meidän tavallisten pulliaisten osalta, mutta siihenkin joku huippuhenkilö saattaa kyetä. Kokeile itse joskus, että varman kirjaimen löydettyäsi merkkaat sen heti taulukkoon. Itse olen saanut suht. usein taulukon täyteen kryptoruudukon jäädessä vielä vajaaksi. Näin ruista ranteessani säästyy ilman huiluuta seuraavaa tehtävää varten... :-)
23. Tamara12.8.2008 klo 16:15
Aksu, mikset koskaan edes osta ristikkolehtiä? Riittävätkö Sinulle pelkät eri lehtien ristikot? Minä olen varmaan "ristikkoriippuvainen", kun minulle eivät lehtien ristikot riitä. Sitä paitsi ne ovat usein aivan liian helppoja - haastetta pitää olla! Jos ristikon tekee alle 10 minuutissa, sehän on läpikirjoittamista. Ristikkolehdistä löytyy haastavampia tapauksia.

Yhteen aikaan minulle tuli useampia ristikkolehtiä (taisi tulla 5 eri lehteä), mutta niiden kanssa rupesi tulemaan kiire, sillä minun piti aina saada kaikki tehdyksi määräaikaan mennessä ja vielä lähettääkin! Kai se jonkinlainen pakkomielle oli. Niinpä lopettelin niitä lehtiä helpoimmasta päästä. Luovuin Silhuettiristikoistakin, tosin pitkin hampain. Mutta kun ne olivat niin aikaavieviä! Jopa käsityöharrastus pysyi muutaman vuoden taka-alalla. Nyt olen herätellyt sitäkin henkiin.

Sinäkään, Aksu, et pidä sudokuista. Minusta ne ovat kauhean mekaanisia. Ehkä en ole löytänyt niistä sitä jujua vaan ratkon poissulkemisperiaatteella. Eli tungen ruutuun ensin kaikki mahdolliset vaihtoehdot. Siitä etenemällä alkaa numeroita pudota pois.
Mies tekee joskus sudokua tietokoneella. Minä en tykkää tehdä tietsikalla edes kryptoa rengin avullakaan!

Joko rupesi porukalla olemaan SK 32:n ristikko valmiina?
24. Aksu12.8.2008 klo 17:16
Tamara,
miulle on riittänyt ristikoiden ratkontaan ne lehdet, joita kotiin on tilattu. Hesarin ristikoiden kanssa saan istua ihan tarpeeksi. Nykyisin saan ne tosin nopeammin valmiiksi juuri tämän sivuston ansiosta. Kiitokset teille, kaikki mukavat kamraatit!

Paikallisen sanomalehden ristikoita täytin innolla koko alkuvuoden ja vein ne useimmiten toimitukseen. Nyt, kun olen voittanut kahvipaketin (hah-haa!), taidan lopettaa sen täyttämisen. Paitsi jos on toimitukseen päin muita asioita, saatan täyttää ja viedäkin.

Siitä huolimatta, että olen aina pitänyt matikasta, niin en ole edes lasten helppoja sudokuita ratkaissut ainoatakaan!

SK 32 on levännyt koko päivän, siis ristikko keskeneräisenä.
25. tonimikael12.8.2008 klo 17:38
Aksu, sudokuhan ei sinänsä ole kovinkaan matemaattinen tehtävä. Numeroidenhan tilalla voisi yhtä hyvin olla vaikka kirjaimia, värejä, kuvioita tai mitä vaan. Minäkään en tykkää sudokuista. Matikasta kyllä tykkään. (Ja tähän vois joku näsäviisas jatkaa, että "vaikka lohi onkin paljon parempaa", mutta en minä. ;))
26. marjuko12.8.2008 klo 19:21
Aloitin pitkästä aikaa Ekin tekemää ristikkoa ja totesin, niin kuin aina ennenkin, että logiikka ei petä. Tässä nyt on paljon erisnimiä, mutta suurin osa selvillä. Vielä ei ole auennut reuna alavasemmalla mutta eiköhän se siitä. Aistia, Mikael Niemen alku ja Gallen-Kallela vielä vain hajakirjaimina. Pääkuvasta lähtevät sanat hauskat!
27. Apea12.8.2008 klo 20:05
marjuko:

Juuri sain valmiiksi. Mikael Niemi on rajan takaa. Gallen-Kallela teki töitä myös ilma sivellintä. Kun nämä hoksaat, niin aistit!
28. marjuko12.8.2008 klo 20:44
Hei Apea!

Kiitos! Kun älysin luopua muutamasta ennakkoasenteesta alkoi sujua. Hienoa että jeesasit alkuun!
29. marjuko12.8.2008 klo 21:01
PP,

ratkoin tässä pitkästä aikaa (pari vuotta ehkä) Ekin ristikkoa ja tosiaan kohtasin taas sen pettämättömän ilmiön: vihje ja ratkaisusana kohtaavat toisensa tasan tarkkaan lyhyimmän suoran päissä. Aikaisemmin tein enemmän hänen laatimuksiaan mm. Sanasepoissa. Ja aina tämä sama suoruus. Vaikka ketkuilisi, sekin on (pirun) loogista - anteeksi jos loukkasin korvaa. Se ei ole ihan helppo saavutus laatijalta.

Tämä on nyt siis minun kallioon hakattu kokemukseni ja näkemykseni. (Tai kalloon, omaani)
30. Aksu12.8.2008 klo 22:24
Jaa, joku oli hoksannut siirtää tämän säikeen takaisin ristikoihin.
Vasen alakulma vielä jumittaa. Pystysanoista vihjeisiin KORVAA ja LIIKKEELLÄ puuttuu molemmista loppuosa ja samalla kulman 4 x 4 ruutua.

Myös vihjettä JOILLA ei aivan osaa yhdistää ratkaisuun, jossa on tosin yksi piilokirjain. Joo, tai vihjeestä puuttuu eka kirjain?

Kiva vihje tosiaan se LASTA SEURAAVA. Muistuu mieleen Auliksen vihje PULLA SE OLISI ISOMPI tai jotakin sinnepäin (5 kirjanta).
31. marjuko12.8.2008 klo 22:43
Aksu,

Siihen KORVAA-vihjeeseen tulee sellainen sana jota käytetään vaikka uusintaottelussa, silloin saa tällaisen mahdollisuuden. LIIKKEELLÄ niin kuin vaikkapa Fortumilla tai Nokialla on sijoittajansa. Siihen HERJAAVAA minulle tuli -----us, mutta piilokirjaimen mukaan minulla on siinä samaa merkitsevä sana kuin pato.
32. marjuko12.8.2008 klo 22:52
Aksu, siis padot monikossa - onkohan se oikea sana? En keksi mitään muutakaan siihen.
33. marjuko12.8.2008 klo 22:56
Aksu, vielä yksi asia: jos lähetät vastauksen sähköpostina, siis vain numeroruutujen kirjaimet, ei tuolla piilokirjaimella ole niin väliä. Minä lähetin s-postina.
34. Aksu12.8.2008 klo 23:04
Kiitos avusta, marjuko!
Ei jäänyt kaivertamaan kuin vihje LISÄ! ja samalla ENNEN SYNTTÄREILLE MENOA USEIN. Jos lelukaupan kautta pitää mennä, niin en ymmärrä tosiaan sitä LISÄ!-juttua.

Padot oli miulla oikein. Piilokirjaimen kanssa ei ollutkaan paljon järjellisiä vaihtoehtoja. Myös vihje NENNE oli hauska. Mietin ensin, voisiko se olla jonkun julkimon etunimi. Mutta ei ollutkaan. Sisiliaan päädyin.
35. Aksu12.8.2008 klo 23:13
marjuko,
enpä meinannut lähettää. Hyvä kuitenkin, että voi s-postinakin toimittaa, kun tekstiviestin hintakin näkyy olevan meilkein euron suuruinen! (Ja siitäkin syystä, että ruutu 14 on miulle vielä arvoitus.)

Onhan noista Ilta-Sanomienkin nettiristikoista hintaa kertynyt. Lopetin jo sinne lähettämisen; neljä palkintoromaania riittäköön.
36. PP12.8.2008 klo 23:20
Aksu:
Onko sinulla jo siinä joilla - kohdassa ratkaisusanat. Jos on, niin alas tulee semmoinen sana, joka on ihmisaroilla, eikö vain. Katselepa koko ruutua ja mieti sitä kokonaisuutena, niin ahaa syntyy helposti.
37. Aksu12.8.2008 klo 23:27
PP,
kiitos, JOILLA-juttu jo selvisi.
38. marjuko12.8.2008 klo 23:40
Aksu,
se LISÄ! Ota eka kirjain erikseen ja ajattele sitä kokona. Siitä syntyy ratkaisusana ja selittyy se lelukin.
39. Aksu12.8.2008 klo 23:44
Haa! Kiiitos, marjuko! Sekin selvisi. Mutta huutomerkki kyllä hämäsi.

Hyviä öitä kaikillen!
40. Tamara13.8.2008 klo 00:05
Aika jännää, että tällä säikeellä useampi on maininnut pitävänsä matematiikasta, mutta inhoavansa sudokuja! Myös minä kuulun heihin.

Erikoista on kuitenkin se, että törmättyäni kerran perinteisestä poikkeavaan sudokuun (siinä oli numeroitten paikalla 9 kirjainta aakkosten alusta) pidin siitä oitis ja täytin heti!

Minkälaisista ristikoista voittaa kirjapalkintoja?
41. Aksu13.8.2008 klo 08:01
Hyvät huomenet!

Kirjapalkintoni olen saanut helpolla Ilta-Sanomien nettiristikosta. Joka viikko löytyy uusi ristikko ja vastata voi tekstiviestillä postimaksun hinnalla eli 0,70 eurolla. Kirjat ovat pehmeäkantisia Loisto-sarjan romaaneja.

Iltalehden nettiristikko on kökömpi täyttää ja mm. tänä aamuna siellä on yhä se viime viikon ristikko tarjolla. Iltalehden vastaus lähetetään sellaisenaan eikä se taida maksaa mitään. Iltalehden voittajista en ole löytänyt mitään tietoa, kun taas Ilta-Sanomat julkaisee voittajat.
42. Olavi Kivalo13.8.2008 klo 09:12
Ristikkopuolesta on tullut hömppäpuoli. Ristikkokeskustelu on tätänykyä ryhmäratkontafoorumi. Tämä säie alkoi lupaavalla kriiittisellä kannanotolla, mutta muuttui lähes oitis samanlaiseksi vinkkien ja terkkujen vaihdoksi kuin HS-säikeet.
43. ?13.8.2008 klo 09:27
Samaa mieltä Olavin kanssa.Kun olisikin edes vinkkien vaihtoa, mutta kun osa näköjään tykkää kirjoitella ummet ja lammet tekemisistään, katsomisistaan, syömisistään... ... ...

Turha tästä kyllä marmattaa.Se perinteinen vastaus on, että ei ol pakko lukea.
44. ?13.8.2008 klo 09:33
Itse hyppään tietyt nimimerkit yli vilkaisemattakaan tekstiä.
45. PP13.8.2008 klo 11:08
Huomasin liian myöhään, että säikeen avaaja on arvovaltainen rovasti Harne, vuoden 1999 SM -mestari.
Hän osoitti asiallisen ja aiheellisen kysymyksensä Erkki Vuokilalle, mutta Vuokilalla ei ilmeisesti ole ollut tilaisuutta vastata.

Valitettavasti ensin vain luin tekstin kiinnittämättä huomiota lähettäjään ja kirjoitin, mitä kirjoitin. Kun asia valkeni minulle, häpesin, mutta oli myöhäistä enää ruveta mitään anteeksipyytelemään.

Allekirjoitan kaikki, mitä Olavi Kivalo ja ? kirjoittaa. Täällä ei sentään vielä odoteta yhdessä vauvaa eikä aamulla kiitellä siitä, että joku toivotti illalla hyvää yötä!:-))

Toivottavasti Eki tulee pian vastaamaan Pekka Harnelle ja pelastaa, mitä pelastettavissa on.
46. PP13.8.2008 klo 11:50
Sain palautetta, ettei minulla ole tässä asiassa mitään anteeksipyydettävää. Omasta mielestäni on, kun rupesin kertoilemaan, mikä MINUSTA oli hyvä tai huono vihje. Pelkkä kritiikki olisi riittänyt. En silti usko Olavi Kivalon ihan asianomaista tarkoittaneen harhatielle joutumisesta.
47. ?13.8.2008 klo 11:55
PP, enkä minä. ET tosiaankaan kuulu siihen listaan,mitkä lukematta hypin yli.
48. marjuko13.8.2008 klo 13:06
Olavi Kivalo klo 09:12:
Onko ylipäänsä olemassa absoluuttisen objektiivista kritiikkiä? Ja kukahan sitä olisi oikeutettu esittämään?
49. tonimikael13.8.2008 klo 13:29
Aksu, Tamara, Marjuko, PP, .... Jatkakaa ihmeessä tarinointianne! :)
50. ?13.8.2008 klo 13:32
marjuko, onko joku puhunut absoluuttisen objektiivisesta kriitiikistä ?
51. Aksu13.8.2008 klo 13:41
Kiitos kannustuksesta, tonimikael!
Miulle riitti tämä SK 32 -säie, koska sain valmiiksi sekä ristikon että piilosanan. Kiitos vihjeenantajien!

Ja tää kolmen tähden ristikko oli ensimmäinen SK-ristikko, jonka onnistuin saamaan valmiiksi asti! Hurraa! Yleensä en edes aloita.
Auliksen ristikoissa pidän sitä hyvänä puolena, ettei vaikeusastetta ole mitenkään ilmoitettu. On vain tartuttava toimeen. Ja monesti, kun on varmat paikat täytetty, tulee epäilys huokauksineen: saankohan tämän täyteen?
52. marjuko13.8.2008 klo 13:54
tonimikael:
Kiitos! ; )
53. marjuko13.8.2008 klo 14:04
?
Eikö sitten ole? Jos odotukset ovat niin korkealla, että subjektiivinen minä-lähtöinen arvostelu on pahasta niin silloinhan päädytään henkilökohtaisesta näkemyksestä riippumattomaan ulkokohtaiseen kritiikkiin.
54. Jotarkka13.8.2008 klo 15:52
PPn lyönti meni vyötärön alapuolelle 11.08.
Toiseksiviimeinen kappaale "Täällä ei sentään
yhdessä odoteta......".
En viitsinyt jatkaa loppuun. Törkeyden huippu!
55. huokaus13.8.2008 klo 16:01
Hauskahan se oli, ja vielä hymiö laitettu perään että kaikki piukkapipotkin tajuaisi sen vitsimielellä heitetyksi.
56. lukija13.8.2008 klo 16:10
luin ja mielestäni täyttä piruilua ja naurut päälle.
57. Tamara13.8.2008 klo 17:15
Vauvanodotus on hieno asia! Onko väärin kertoa siitä kavereilleen? Vai eikö täällä kavereita ollakaan?
58. Jukkis13.8.2008 klo 17:27
Minulle tulee tästä puheena olevasta ristikosta vaikutelma, että Eki kokeilee, miten vastaanotetaan ristikko, jossa 3-tähtiseen vaikeusasteeseen pyritään erityisesti tietoa ja tiedonhakua vaativilla vihjeillä. Varmaan SK:n ensi tai seuraavassa numerossa hän sitten käsittelee asiaa "Pari sanaa ristikoista"-otsikon alla.

Minusta on hyvä, että ristikoiden laadinnassa käytetään erilaisia lähestymistapoja. Ei tämä parasta Vuokilaa ole, mutta ihan kivaa vaihtelua, ja minusta kolme tähteä on paikallaan. Minulla tuo ainakin on vielä aika kesken, ja hyvä jos noihin numeroituihin ruutuihin saan kaikki kirjaimet.
59. PP13.8.2008 klo 19:25
Nimim. huokaus oli siis ainoa, joka ymmärsi, mitä tarkoitin. Tähänkin pistän hymiön perään :'-(

Tamaralle: Lapsenodotus on maailman hienoin asia ja vielä hienompi asia on, kun ystävien kanssa saa jakaa tuntemuksensa. Ei tulisi mieleenikään heittää herjaa sellaisesta. HS -säikeellä on lämmin henki. Pysy heidän ystävänään.
60. RA13.8.2008 klo 22:16
Harnen Pekan alustuksen pohjalta / nimet ristikossa;

Kritisoin huhtikuussa Ekin IS Kovista (19.4.), josta löytyivät mm. seuraavat:

- DYNASTIA EMMA > SAMMS
- MEGATÄHTI > PINK
- OHJASI > LEAN
- NURMI TAI AHO > ARTO
- NÄYTTELEVÄ PIHLA > VIITALA
- FRANGENIN VAIMON SUKUA > LENA
- SUPERMALLI > TYRA
- LAULAJA BONNIE > RAITT
- ORREST GUMP > ILMI
- SUOMALAIS-RUOTSALAINEN KOKOONPANO > KENT

Nurisin (silloin) siitä, että jos tusinan verran vihjeitä on tällä lailla kallellaan leffa-, TV- ja musapuolelle, niin ratkonta on varmaan nautinto ko. alojen harrastajille - ja muille tylsää.

Kaikki nuo nimet ovat (ymmärtääkseni) tunnettuja, että kysymys ei suinkaan ole mistään "Indonesian pienimmän saaren ex-johtajan siskon miehen äidistä" ja kovisristikosta huolimatta vihjeitys noiden nimien kohdalla oli kikkailematonta ja suoraa, mutta silti...

Asioilla on puolensa - niin tässäkin:
- minusta teemaristikot ovat hienoja - silloinkin kun teema on itselle uppo-outo
- tarkoituksella tietopainotteiseksi rakennetut ristikotkin ovat mukavia pähkäiltäviä

Enpä oikein osaa itsekään määritellä, milloin ristikon 'nimitiputtelu' kääntyy ratkojakokemuksena negatiiviseksi.

No, ainakin silloin, kun nimet (usea nimi samassa ristikossa!) ovat niin spesiaalitietoa, etteivät ne kohtuullisella YLEISsivistyksellä löydy passiivisen muistin perukoilta edes sitten, kun nimi on muiden sanojen avulla ratkennut.

Toisaalta: Pelkät POIKA / POIKIA / TYTTÖ / TYTTÖJÄ / NAINEN / MIES / SUKUNIMI / MAA on ihan yhtä tyhjä vihjeenä. Tai oikeastaan vielä tyhjempi.
61. RA13.8.2008 klo 23:13
Kirjoitin tuossa yllä: "Enpä oikein osaa itsekään määritellä, milloin ristikon 'nimitiputtelu' kääntyy ratkojakokemuksena negatiiviseksi."

Jäin miettimään, että mikä sen ratkojan PLÄÄHin oikein tekee. Tuli mieleen, että yksi syy on varmaankin simppelisti se, että KUN ratkoja odottaa (laatijanimen tai ristikon paikan perusteella) oivallusristikkoa ja KUN sitten alkaakin tulla nimeä nimen perään...

Mää ja tiijä.
62. Olavi Kivalo14.8.2008 klo 22:35
Mielestäni nimien käyttöä ristikossa voi perustella tai se voidaan pelastaa sillä, että vihje on oikein valittu. Siis niin, että laatija ei tuputa vihjeellä omaa viitekehystään, jos se on suppea, vaan ajattelee (jos kykenee) koko ratkojakuntaa. Noin puolet RA:n luettelemista olisi täten ihan käypiä.

SK:n ristikon kohdalla olisi fundamentalisteilla tilaisuus syyttää laatijaa myös saman sanan käytöstä kahdesti, peräti kahdesti.
63. Eki15.8.2008 klo 00:25
Onpas yksi ristikko aiheuttanut keskustelua. Nyt tiedän pikkiriikkisen hiukkasen siitä, miltä Aulis Lehdosta tuntuu. Nooh, vitsivitsi.

Panin tosiaan fundamentalisteille mutta etenkin itselleni melkoisen haasteen heti ristikon kahden ensimmäisen sanan valinnassa. Siitä hain ristikolle tosi erikoista kohokohtaa, jonka erisnimien runsaus tuntuu mielipiteissä lähes kokonaan jyränneen alleen.

Kenenkään mielipidettä tai ratkontakokemusta en halua mitätöidä. Jokaisella on omat mieltymykset sekä kokonaisuuksissa että yksityiskohdissa. En edes yritä aina miellyttää samanlaista porukkaa. Kyllä yhden laatijan ristikoilla saa olla eroa. Onhan jo vaikeusaste yhdestä kolmeen tekijä, jonka ääripäissä sanasto ja vihjeistö on aivan erilaista, ainakin pitäisi olla. Silti on hyvä, mitä useampi vaikean ristikon vihje sopisi helppoonkin. Kuulostaako ristiriitaiselta. No sitä se ei ole, mutta se ei ole tämän ristikon juttu, joten se siitä.

Itse en laske erisnimiä - paikannimiä en edes laske niihin mukaan, siis laatimuksissa. Huomasin laadittuani, että tässä on paljon ihmisten nimiä. Olisihan niitä ollut helppo muutama poistaa, mutta kirjaimisto olisi huomattavasti latistunut tai sanasto lyhentynyt. Niinpä en muuttanut sitä laadintaa, mihin alun perin päädyin. Suomen Kuvalehteen laadin hieman erilaisia kuin muualle, lehden hengen huomioon ottaen. Olen myös ottanut asiakseni vältellä kikkailua (eihän se kokonaan tietenkään onnistu, ellei se ole ristikon teemana, kuten kerran oli), koska sitä on joillakin toisilla enemmän tai vielä enemmän. Monipuolisuus on tässäkin valttia.

Jaa että tässä oli päässyt laatija helpolla? Oletteko tosissanne? Oikeasta reunasta eteenpäin pääsy oli melkoisen ponnistuksen tulos. Tällaisella monipuolisella kirjainvalikoimalla ei laatimus synny "tuosta vaan" eikä syntynyt siis loppuosakaan. Vaikeusastetta en saanut rutistettua kovemmaksi. Se olisi herkästi johtanut lisäkikkailuun.

Ristikoitani saa vapaasti arvostella (mielellään ratkottuaan sen, ei pärstäkertoimen perusteella), niistä saa olla mitä tahansa mieltä ja sen saa siis myös sanoa. Tässä oli oma näkemykseni siitä, miksi ristikosta tuli sellainen kuin tuli. Sitähän ei voi kukaan muu tietää, sen voi vain yrittää arvata. Siksi toivon, että laatijat enemmän kirjoittaisivat ristikoittensa synnystä. Toni antoi hyvää esimerkkiä IS-koviksen 2.9. kohdalla.

Ja annetaan täällä vähän enemmän huumorille sijaa, välillä menee aika vakavaksi! Jätetään ylilyönnit omaan arvoonsa.
64. blondi15.8.2008 klo 22:17
Eki voisitko joskus laatia kahden pallon kovista?
olisiko se silloin kuitenkin kovis?
mielestäni kovikset kolmine palloineen on harvinaisten
herkkua.
65. blondi15.8.2008 klo 22:21
no niin. tässä nyt nähtiin. tuli väärä osasto.
oikeesti vahinko. tarkoitin IS-kovis ristikkoa. anteeksi Eki.
66. Eki15.8.2008 klo 22:58
Kaksi palloa on enempi keskis, niitä on tiistaisin. Kaks plussia on kyllä ollut, mutta on vaikea ennustaa etukäteen, onko joku 2+ vai 2½ vai jotain muuta.
67. blondi15.8.2008 klo 23:04
kiitos Eki valistuksesta. minulle ei tule SK-lehteä.
huomennahan se kovis tai keskis vasta tulee.
en ole edes yrittänyt kolmen pallon ristikoita.
2 ja ½ palloa olen joskus saanut täytettyä ja yhden
kerran voittanutkin. siitä olen ylpeä.
68. :-D15.8.2008 klo 23:12
Onnittelut, blondi!
69. :-D15.8.2008 klo 23:13
Millaisessa kuoressa laitoit?
70. Eki15.8.2008 klo 23:15
Oletko blondi koskaan ratkonut tiistain IS-Ristikkoextran keskistä?
71. albino15.8.2008 klo 23:20
Heissan Eki. Olen aina halunnut tietää voiko olla kovista jos ei ole palloja ollenkaan.
72. blondi15.8.2008 klo 23:29
ensin kiitos onnitteluista. typerämpään vastaan, että
tietysti vaaleanpunaisessa.
fiksumpaan, eli Ekille vastaan, että en vaivaudu.
liian helppoja!!! yllätys, yllätys.
albino sinulla täytyy olla punaiset silmät.
näetkö taivaan siis punaisena?
73. blondi16.8.2008 klo 00:50
vointeja sinulle Eki ja vielä kerran kiitos.
albinolle ja :-D kanssa. Onneksi :-D on iloinen!
74. :-D16.8.2008 klo 00:57
Nati nati.
75. blondi16.8.2008 klo 01:00
:-D hurmaavia unia. semmoisia tykkään katsella!
76. kyselijä16.8.2008 klo 11:05
Oululaisissa ristkkolehdissä näyttää olevan puolensivun ristikoita.... Tietääkö kuka tuo Päivärinta oikein on? Kun näyttää olevan hänen ristikoita joka lehdessä.
77. RA16.8.2008 klo 11:53
Tiedetään, tiedetään: Kari Päivärinta on juvalainen ammattilaatijavirtuoosi.

Täälläkin Muut aiheet -puolella hänellä on oma säikeensä: kp:n pulinakioski (säienro 4097)
78. joopajoo16.8.2008 klo 14:17
Jotenkin säälittävää, kun täytyy itseään tyrkyttää ja tuoda esille monilla eri nimimerkeillä ja monien otsikoiden alle, niinkuin tämä Päivärinta alias kp alias kari alias tyhmä alias kyselijä.
79. kp16.8.2008 klo 16:19
Kuule lopeta sinä tuo jonninjoutava jaarittelu (jos olet todellinen)...
80. pingu61.10.2008 klo 14:02
voisko joku minua auttaa ongelmani on iisakin krypto extran sivulta 35 olevan ratkaisusanan vaikeus. 9 kirjaiminen sana jossa on kuulemma eka kirjain p ja toka a ja siihen sit tyssäs. eli voisko joku jelpata mikä siihen tulee?? ja sit se vitsi krypto en pääse siinäkään alkuun voisko ekaa riviä valottaa. kiitos jos saan apua
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *