KESKUSTELUT > RISTIKOT > SANASEPPO 2/05
1702. Sanaseppo 2/05
Eki21.6.2005 klo 13:19
Tänne etelään tuli jo kesä-Seppo, siis todennäköisesti kaikille myös juhannus-Seppo.Monen onneksi en tähän numeroon ehtinyt kirjoittaa mitään sananvalinnasta ristikoissa.
Kuka on sitä mieltä, että Viitamäen Antin selkeäkielistä filosofiaa olisi mukava nähdä Sanasepon sivuilla?
2. Just21.6.2005 klo 13:25
Minä ainakin.
3. hv21.6.2005 klo 13:33
Ilman muuta myös minä!
4. Timppa21.6.2005 klo 14:22
Joo, minä kans'!
5. Eki21.6.2005 klo 14:24
Alkukannatuksesta päätellen on kolumnistin pesti kolahtamassa sinne Keski-Suomeen.
6. Pekka Pietari21.6.2005 klo 14:26
Eki, mitä tarkoitat Viitamäen Antin "selkeäkielisellä filosofialla"?
7. tonimikael21.6.2005 klo 14:29
Jatkokannatan! :)
8. Eki21.6.2005 klo 14:32
Pekka Pietari, sitä kaikkea, mitä Antti on täällä kirjoittanut. No, ei ihan kaikkea.
9. Arja21.6.2005 klo 15:06
Tänneppä Itä-Suomeen ei ole sana-seppo vielä laatikkoon kolahtanut,olisihan se kiva saada juhannukseksi!!Viitamäen tekstit tervetulleita sanasepon sivuille :)
10. Sepposka21.6.2005 klo 15:52
on jo suorastaan riemastunut, hyvä Sanaseppo !
11. Olavi Kivalo21.6.2005 klo 15:59
Tuli mieleen tuosta 'Viitamäen Antin selkeäkielisestä filosofiasta' seuraavaa. Ristikonlaatijathan ovat viimeisen päälle kielenhuollon kannattajia. Tämä näkyy täälläkin loputtomana pohdiskeluna, joka koskee sanojen hyväksyttävyyttä, oikeinkirjoitusta ja sen sellaista. Mielestäni olisi hyvä, jos tämä vastuullisuus ulotettaisi koskemaan sanojen ja ilmaisujen oikeaa käyttöä. Löysä kielenkäyttö vesittää sanojen ja ilmaisujen perimmäistä sisältöä. Esimerkiksi filosofia, teoria, semantiikka ja moni muu ylevä sana on valjastettu löysässä kielenkäytössä palvelemaan käyttäjän asenteellisuutta, jota kautta ne ovat saaneet tarpeetonta väritystä ja painolastia. Esimerkiksi kun väitän, että Antilla ei luultavasti ole yhtenäistä oppirakennelmaa tai metodia, jota voisi kutsua filosofiaksi, aika moni voisi olla valmis teilaamaan väitteeni pelkäksi teoretisoinniksi tai semanttiseksi hölynpölyksi.
12. Eki21.6.2005 klo 16:29
Vähän saman kuin voimassa ja tehossa, filosofialle antaa Pesonenkin kolme eri merkitystä.Ensimmäinen on tiedettä.
Toinen viittaa elämänkatsomukseen tai -viisauteen.
Kolmannessa puhutaan vain ajattelutavasta.
Ehkä valitsin silti sanan filosofia harkitsematta.
13. ö21.6.2005 klo 17:16
Aika tiukka linjaus Olavi Kivalolta! Näitä lisää niin hyvä tulee.
14. MM21.6.2005 klo 17:25
Ja häipyy loputkin, ei niin oppineet ja vähemmän fanaattisesti oikeinkirjoitussääntöihin suhtautuvat tavalliset ristikonharrastajat.
15. iso S21.6.2005 klo 20:23
Minun filosofi-minäni sanoisi "jos tämä vastuullisuus ulotettaisiin", mutta sillä kutaleellahan on kaksihaarainen kieli löyhässä käytössä.Juuri tänään olin koulutuksessa ja kuulin luennoijan suusta uuden kielikuvan: ei me lähdetä sitä kissojen ja hiirien kanssa etsimään.
16. Olavi Kivalo21.6.2005 klo 21:39
Hyvä iso S, 'ulotettaisiin' on varmaankin oikein. Mutta kysymyksessä oli asenteellisuudesta nouseva kielenkäyttötapa. Siihen ei saa apuja kieliopista. Se vaatii itseensä menemistä. Olit koulutuksessa. Loistavaa. (Kielikuvakin oli.)
17. iso S22.6.2005 klo 08:21
Eipä mitään, ollaan suvaitsevaisia ja ymmärretään inhimillisiä virheitä ja lipsauksia. Niitä tulee jokaiselle ja meillä kaikilla on omat persoonalliset tapamme käyttää kieltä (vaimon mielestä on jotain hassua siinä, kun sanon "kaikkein viisas" tai että makkaralle mennyt sukka on pahanmakuinen).Vahingoniloinen koiranleuka vain helposti tarttuu tuollaiseen loistavaan tilaisuuteen, kun vastuullisen kielenkäytön puolestapuhuja kompastuu kengännauhoihinsa.
Otsikon asiaan: Sanaseppo tuli minullekin eilen ja pari ensimmäistä ehdin ratkoa. Yksi urputus asiavirheestä: "Lensivät ennen" on vihje missä lentää lähinnä mielikuvitus. Eivät ne lentäneet!
18. Lettu22.6.2005 klo 10:59
iso S > OK:n tekstissä olevassa sanassa - 'ulotettaisi' - ei ole virhettä. Lue teksti uudelleen läpi ja sijoita ns. "oikea muoto" alkuperäisen tilalle, niin huomaat kristallinkirkkaan eron näiden sanojen välillä.
19. tjn22.6.2005 klo 11:33
Pari vaatimatonta lainausta filosofiakeskusteluun: "Filosofia on vapautuksen voimia. Se on terveen järjen tykkitulta ja uskallusta ajatella omilla aivoillaan. Se on pyrkimystä kehitellä maailmanjäsennykseensä oma henkilökohtainen tyyli."
- Esa Saarinen : Filosofia
Kuka kuuluisa filosofi lausui seuraavasti:
"Tiedän vain yhden asian, sen nimittäin, etten suinkaan ole viisas, ja juuri siinä olen teitä viisaampi"?
Pitäisin Antin pohdintoja selkeästi filosofiankin piiriin kuuluvina.
20. Timppa22.6.2005 klo 12:09
Tänään kolahti Sanaseppo postiluukusta! Juhannus on pelastettu...:)
21. Olavi Kivalo22.6.2005 klo 12:44
Jos filosofian määritelmään halutaan liittää esimerkiksi luonnehdinta 'uskallus ajatella omilla aivoillaan', ja miksei haluttaisi, siitä ei seuraa käänteisesti, että jokainen, jolla on tämä uskallus, omaa samalla yhtenäisen filosofisen oppirakennelman tai metodin tai maailmanjäsennyksen. Tällainen henkilö voi toki pohtia filosofian piiriin kuuluvia kysymyksiä. Ei Lauri Viidallakaan ollut mitään käsitystä fysikaalisesta maailmanjäsennyksestä, vaikka pohti hulluuteen saakka teknistieteellisiä ja kosmologisiakin kysymyksiä.Ei tarvita muuten filosofia tajuamaan oman tietonsa mitättömyys. Tarvitsee vain tietää riittävän paljon. Mitä enemmän tiedät, sitä paremmin tiedät, miten vähän tiedät. Tästä sikiääkin tiedon ja viisauden ero.
22. ö22.6.2005 klo 13:11
Tietysti OK on oikeassa, jos filosofian ymmärretään tarkoittavan vain tieteenalaa. Ehkä Ekin olisi pitänyt puhua FILOSOFOINNISTA. Alunperin filosofia tarkoitti "viisauden ystävyyttä". Näin ymmärrettynä Antin teksti taas täyttää filosofian määritelmän.
Ja vielä lainaus Filosofian sanakirjasta: "Filosofinen elämänasenne merkitsee jokapäiväisessä kielenkäytössä tyyntä ja maltillista tapaa suhtautua erilaisiin elämänilmiöihin".
23. RA22.6.2005 klo 13:44
Minäkin näkisin mielelläni Antin selkeäkielisiä k i r j o i t u k s i a Sanasepossa. :-)
24. tjn22.6.2005 klo 15:03
RA osui (ö:n inspiroimana? ) filosofisesti naulan kantaan. :)En aio tämän enempää väitellä filosofian määrittelemisestä, sillä sitä on tehty jo antiikin ajoista lähtien.
Toisin kuin edellä väitetään, filosofia ei ole mikään " yhtenäinen filosofinen oppirakennelma tai metodi tai maailmanjäsennys" vaan, päinvastoin sisältää erilaisia oppisuuntia, joista voi valita mieleisensä. Tämän päivän filosofia on laaja käsite ja on viipaloitu suureen määrään erilaisia osa-alueita.
Eräs filosofian osa-alueista on logiikka. Leikkimielellä kysyn, mikä on OK:n vastauksen/väitteen logiikka (klo 12.44)?
Jos joku haluaa helposti ja kevyesti tehdä ensituttavuutta filosofian kanssa, suosittelen Montaignen Esseitä aluksi.
25. Olavi Kivalo22.6.2005 klo 15:07
Tästäpä pääsisin käynnistämään keskustelua luonnollisen kielen (natural language) vääristävästä vaikutuksesta pyrittäessä luomaan nykytietämykseen pohjautuvaa maailmankuvaa (tai -jäsennystä, jos halutaan). Luonnollinen kieli, siis se, jota jokapäiväisesti käytämme, laahaa auttamatta perässä kantaen painolastinaan historiallisia merkityksiä ja sen ylläpitämiä henkilökohtaisia assosiaatioita. Sellaisenaan se kyllä kelpaa runoilijoille, joille on suotu oikeus epämääräisyyteen ja vihjailevuuteen. (Tosin surkuhupaisia tuotoksia syntyy heti kun runoilija erehtyy käyttämään tieteellisiä metaforia.) Mutta olkoon. Lähden aamuvarhaisella Pyreneille vaeltamaan. Siellä gentianat ovat juuri aukeamassa.
26. Arja22.6.2005 klo 15:08
Minunkin, niinkuin Timpankin juhannus pelastettu,sanaseppo oli kolahtanut postilaatikkoon!! :)
27. Höh :(22.6.2005 klo 15:21
Yhyy, meille ei ole tullut. Maksoin jäsenmaksun muutama päivä myöhässä, vaikuttaakohan se? Lisäksi sen maksoin muistaakseni puolison tililtä, joten maksajan nimikin on "väärä", mutta onhan siinä viite. Tahtoo omansa pyhiksi :(. Opinpahan maksamaan laskuni ajoissa, yleensä maksankin, mutta tämä unohtui lehden väliin.
28. Marko22.6.2005 klo 16:18
Tänään saatiin lehti jo Forssaankin ja ilman muuta olisi mukavaa, että verkossa olevaa "sanailua" käytettettäisiin lehdessäkin. :)
KOMMENTOI