KESKUSTELUT > RISTIKOT > SK 39/2026

12811. SK 39/2026

Utra24.9.2026 klo 11:50
Suomen Kuvalehdessä tällä viikolla Pitkälän yksitähtinen kuvaristikko ja Vuokilan piilosana, jonka ristikkosivun johdantopalstalla arvellaan olevan keskitasoa vaikeampi.

Piilosanassa mukavasti kahdeksan pitkää 13 kirjaimen sanaa, joten odotan tarjoavan erityisen antoisia ratkontahetkiä. Aloittelin piilistä muutaman helpomman sanan verran aamukahvilla ennen töihin lähtöä, mutta kovin syvälle en vielä ehtinyt paneutua sen syvempään olemukseen.
2. Jiikoo24.9.2026 klo 17:01
No, olihan tuo Vuokilan piilis toki selvästi työläämpi kuin Pitkälän 1-tähtinen ristikko, mutta on Ekiltä paljon pahempiakin nähty. Laadukkaita luomuksia molemmat, kuten SK:n tehtäväsivuilta on yleensäkin sopinut odottaa.

Piiliksessä avautuivat minulle viimeisinä pystysanat 5 ja 7, vaikka ne eivät sinänsä olleet kimurantimpia kuin muut 13-kirjaimiset.
3. Adelina24.9.2026 klo 17:57
Nautin kepeänlaisesta ristikosta, välillä tekee hyvää ratkoa yksitähtisiä.
Piilosana ei ollut kovin paha sekään. Aloitin lyhyistä sanoista, pitkistä viimeiseksi jäi V10, koska olin pari kirjainta ratkonut väärin, niin oudoksutti, että mistä ratkaisu muodostuu.
4. Utra25.9.2026 klo 12:07
Piiliksen täyttelin eilisiltana valmiiksi. Suurempi sanapituus tuo aina hivenen lisäkerrointa vaativuuteen, joten ehkä oli siksi hieman keskitasoa vaikeampi. Selkeä ratkottava kuitenkin oli ja sanat löytyivät paikoilleen eikä tarvinnut jäädä pitämään luovaa taukoa, vaan loppuun asti meni kertaistumalla. Minulla taisi viimeisinä ratketa pystyt ykkönen ja seiska.

Rakenteellisena harvinaisuutena ristikon kehystävät joka kantilla 13-kirjaimiset ja siten toisiinsa liitoksissa olevat sanat, mikä lienee teettänyt laatimiseen lisää vaikeuskerrointa runsasmääräisten pitkien sanojen muutenkin asettaman laadinnallisen haasteen lisäksi.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *