KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS VIIKONLOPPU 19.-20.9.2026

12805. IS Viikonloppu 19.-20.9.2026

Ylläpito18.9.2026 klo 12:46
Huomenna Brigitta Kalpa ja ehkä jopa täyskolmonen. Piiliksessä Henrik Lahtinen.
2. Joutilas19.9.2026 klo 14:26
Kukaan ei tällä kertaa suoralta kädeltä kirjoittanut sinisiä lauseita ristikkoon, arvaan ma? Vaikeusaste mielestäni kohdallaan, ellei jopa hieman alhainen. Hyviä vedätyksiä ja mukavia vihjeitä. "Perunoista ja kanasta" oli yksi makoisimmista. "Upoksissakin" ja "ad" odottavat vielä valaistumista, vaikka heikko aavistus onkin jo olemassa. Jälkimmäisen ratkaisu saattaa jo itsessään kuvata vihjettä, tai sitten ei? :)
Vasemman alakulman kuvasta ei varmuudella selviä ratkaisusana, mutta joku senkin tietänee; minä en. Kyllähän pääkuvakin sinisine lauseineen melko kryptinen on, ainakin tällaiselle vanhalle hömelölle.
Kiitokset Brigitalle osallistumisesta lauantain viettooni.
3. kike19.9.2026 klo 15:59
Jummi, olipas Brigitalta hyvä ristikko.
Pähkäiltävää riitti, luulen ymmärtäväni idean.
4. anna h20.9.2026 klo 10:07
Ihan täyskolmonen. Oli kyllä mukava ja hienosti laadittu ristikko. Juju aukesi melko loppuvaiheessa. Onneksi oli alan tietoa itselläni hallussa, se toki auttoi, muuten ehkä olisin huuli pyöreänä vieläkin. Kiitos laatijalle !
5. Jiikoo20.9.2026 klo 11:11
Huhhuh! Joitakin hajakirjaimia vailla on yhä ja ymmärryskin on paikoitellen koetuksella – ei vähiten sen osalta, miten pääkuva liittyy ”pääkuvalauseisiin” (sisäpiirijuttujako?), mutta kirjainkoodin 1–9 olin saavinani (korvonani, tiinunani?) kasaan ja toivorikkaana tekstiviestitin.
6. anna h20.9.2026 klo 11:27
Jiikoo, pääkuva hyvinkin oleellisesti liittyy sinisiin lauseisiin. En tiedä miten sisäpiirin luokittelisin tässä, ei kuitenkaan minkään salaseuran tietämystä. Sen verran erikoisuutta että veikkaan että kaikki eivät tätä (helposti) hoksaa, itsellänikin kesti kuten totesin, mutta kun keksin ymmärrys aukesi heti.
7. Rampe20.9.2026 klo 11:50
Muutakin voi olla vialla, mutta kaksi kirjainta puuttuu ristikosta ja samalla viimeisestä sinisestä sanasta.
Kumpaankaan lauseeseen en saa minkäänlaista järkeä. Kuten en myöskään kuvaan oikeassa alanurkassa "PUSTA"-ruudussa.
8. isoäiti20.9.2026 klo 12:15
Ainakin täyskolmosen verran tein töitä ristikon kanssa. Kaiken muun lisäksi olin kirjoittanut vasemman laidan yhden sanan vokaalit väärinpäin, joten askartelin nurkan kanssa turhaan pitkään. Anna h:n tavoin ymmärsin kohtalaisen helposti lauseiden idean, mutta en kyllä usko kenenkään kirjoittaneen niitä ristikkoon tuosta noin vain eli Joutilaan kanssa olen samaa mieltä. Rampe, "pusta"-vihjeestä tulee ihan järkevä sana.
Kiitokset laatijalle antoisasta ajanvietteestä!
9. isoäiti20.9.2026 klo 12:17
Rampe, tarkoitin pusta-ruudussa olevasta vihjeestä tulee ihan järkevä sana.
10. Jontte20.9.2026 klo 15:05
Olipas kalpa kehitellyt erinomaisen kolmosen. Ongelmaksi muodostui, kun en ymmärtänyt sinisen auton sanomaa. Tekoälyn avulla sen lopulta selvitin. Mutta niin se vain meni, että selätin ristikon tajuamatta pääkuvan ideaa. Ehkä en ole siinä asiassa ainoa.
11. PM20.9.2026 klo 15:53
Käytin eilen aikaa koviksen ratkontaan enemmän kuin kolmen tähden edestä, ja tänään vielä yritin pyristellä. Lopulta oli hyväksytttävä omien tietojen ja oivalluskykyjen riittämättömyys.

Hakukoneilla olen nyt löytänyt lisää ratkaisusanoja alun toistakymmentä, osa uusia, osa osaamattomuuksia. Silti on vielä ruutuja vailla kirjaimia. Pääkuva ei auta yhtään, ilmaisuista minkäänlaista käsitystä ja niissäkin kirjaimia puuttuu. Voi olla, että risteävissä on ratkontavirheitä. Kuvan autossa olen kyllä matkustanut, mutta en ajanut enkä omistanut. Muutamia kansan ko. biilille antamia kutsumanimiä tiedän

Tekoälykään ei auta, en esim. löydä yhtään sopivaa saaristolintua, kun niitä laatijan (ja myös usean ratkojan hyväksynnän) mukaan tulisi olla ainakin kaksi.

Tämän koviksen ratkontani jo lopetin. Kun aikansa hakkkaa päätään seinään, pitää ymmärtää vaihtaa suuntaa. Tuonnempana toivoisin jonkun ystävällisesti kertovan täällä, mitä pääkuvasta olisi pitänyt osata oivaltaa.
12. Kaapo20.9.2026 klo 18:10
En myöskään ymmärrä lauseita.
Kummallinen tuulilasinpyyhin.
13. Jiikoo20.9.2026 klo 18:29
Lainaus: 11. PM 20.9.2026 klo 15:53
”Kuvan autossa olen kyllä matkustanut, mutta en ajanut enkä omistanut.”

[Minua ei auttanut sekään, että olen vuosina 1976–79 kuvan ajoneuvon sisaraluksen vuosimallia 1968 valitettavasti omistanut ja sillä ajanut. Keski-Eurooppaakin sillä koluttiin Sveitsin Alppeja myöten, vaikka sattui olemaan onneton yksilö – sen toistuvista konerikoista sai kärsiä aina juuri kesälomien aikaan. Väriltään se oli punainen, lieneekö sillä sitten ratkaisun kannalta mitään väliä... ]
14. happonen20.9.2026 klo 19:50
Paras Kalpa minkä olen ratkonut. Varsin tiukka, piti tilata jo kolmas mallasjuoma ja turvautua parin jumittavan nurkan avaamiseksi apuvälineisiin.

Erinomainen idea pääkuvassa, piti kyllä ihan loppumetreille asti ihmetellä mistä on kyse. OLI TULLA MANSEEN on kyllä sanana AAA-luokkaa ja PERUNASTA JA KANASTA on myös ihan priimaa.

Olen monesti dissaillut Kalpaa mutta jos tällaista tavaraa tulee jatkossakin niin pyydän nöyrästi anteeksi ja liityn fanijoukkoihin. Kiitos!
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *