KESKUSTELUT > RISTIKOT > KUKA HALUAA VALMIITA VASTAUKSIA?

12531. Kuka haluaa valmiita vastauksia?

Ylläpito1.5.2026 klo 14:14
Minski1.5.2026 klo 13:49
KUKA KUMMA on niin autuaan tietämätön ristikoiden ratkomiseen liittyvästä (valitettavasti kirjoittamattomasta) koodistosta, että julkaisee valmiita ratkaisuja "Ratkojissa" VIIKKO lehden ilmestymisen jälkeen?! Tai toisin aseteltuna: Kuka on niin täynnä omaa erinomaisuuttaan ja ratkojan taitojaan, että varastaa muilta oivaltamisen ilon, kun ratkaisut lävähtävät silmille kesken parhaan pohdinnan ja vihjeiden kaivelun?!

Toki voi vedota siihen, ettei Ratkojia ole pakko käyttää, mutta ensinnäkin sivusto on hyvä työkalu vihjeiden taustakartoituksessa, kun esim. liikutaan itselle tuiki tuntemattomissa aihepiireissä. En kaipaa sieltä suoria vastauksia, vaan apuja vihjeiden tulkintaan. Toiseksi, ja ennen kaikkea: Mitä ihmeen järkeä on julkaista ratkaisuja siinä vaiheessa, kun kaikilla on vielä aktiivinen ratkontavaihe päällä? Eikö voisi odottaa edes kuukautta, ennen kuin oksentaa oman hölmöytensä koko ristikkokansan nähtäville?

Pahoitteluni kärkkäistä sanavalinnoista, mutta nyt kyllä harmittaa vietävästi!!

64. juju1.5.2026 klo 13:57
Tästähän on peistä taitettu. Ratkojat on nykymuodossaan (ilman mainosblockereita ) täynnä mainoksia. Eiköhän siitäkin jotain johtopäätöksiä voine tehdä.
Eli, kuka hyötyy?

65. Minski 1.5.2026 klo 14:11
En ihan saa kiinni ajatuksesta? On vaikea kuvetalla PuPen tilaajaa tai irtoratkojaa, joka haluaisi vain hakea suorat vastaukset jostain sivustolta ja mekaanisesti täyttää ne ruutuihin. Miksi? Saadakseen mikroskooppisen pienen mahdollisuuden voittaa rahaa (tai Vuokilan julkaisun)? Toki helpompien ristikkojulkaisujen ratkojissa varmaan on näitäkin, mutta PuPen tapauksessa uskoisin, että ylivoimainen enemmistö saa kiksit nimenomaan itse oivaltamisesta, ja tällöin se, että vastaukset löytyvät suoraan joltain sivustolta saa pikemminkin karttamaan tätä sivustoa kuin ruttoa, ei hakeutumaan sen pariin. Jolloin mainostaja päin vastoin menettää potentiaalisia katsojia.

Ymmärsinkö jotenkin vikaan kommenttisi?
2. Eikka1.5.2026 klo 15:05
Koomisinta Ratkojissa on tuo nimi. Itse olen ehdottanut, että se muutettaisiin muotoon Kopioijat. Ratkomisen kanssahan tuolla kopioimisella ei ole juurikaan tekemistä.

Toinen mielenkiintoinen asia on sinne kirjoittavien ihmisten (ja Lehdon) luki- ja hyperartikulaatiohäiriöt. Viimeisimpänä legendaarinen Toto "Gutugno" ja kaikki muut variaatiot hänestä.
3. juju1.5.2026 klo 16:40
Ajatellaanpa vaikka Googlea. Ketkä ovat sen asiakkaita? Niinpä. Emme me, vaan ne jotka hyötyvät valtavista kävijämääristänsä, siis yritykset.
Analogia, kun tietyn sivuston kävijämäärä kasvaa riittäväksi, voinee sinne alkaa myydä mainoksia.
Ja hyötyviä on muitakin kuin pieni ratkoja.
Eli, teoriassa niitä valmiita vastauksia sinne kannattaa myös keskitetysti laittaa sen, joka rahallisesti hyötyy?
Onko näin oikeasti, sitä en tiedä. Kunhan vain esitän skenaariota.
4. Jaska1.5.2026 klo 19:25
Mikä on Ratkojien ratkaisusana? No tietenkin raha.
5. Minski1.5.2026 klo 19:58
Juju, meinaatko siis, että joku kaupallinen taho sinne niitä vastauksia syöttää? Eihän tietty tänä päivänä tiedä, minkälaisilla agendoilla tai mistä intresseistä kukin toimii -niin kummallisia asioita tässä maailmassa tapahtuu nykyään ja niin ihmeellisiä kytköksiä ihmisillä tuntuu olevan. Mutta itse kyllä epäilen, että joku tavan "Risto Ratkoja" on vaan niin hölmö, että omasta onnistumisestaan humaltuneena ja yhtään nenänvarttaan pidemmälle ajattelematta tuuppaa tuonne saitille satkaisuja sitä mukaan, kun niitä kekkaa. Ainakin haluaisin uskoa niin.

Toisaalta, olen itsekin kiinnittänyt huomiota siihen, että Ratkojat ei nykyään edes toimi kunnolla mainoksettomana versiona. Sivujen avautuminen kestää todella kauan ja koko saitti menee aivan liian usein kokonaan jumiin. Olen siis viime aikoina vähentänyt huomattavasti saitin käyttöä, kun potuttaa niin pirusti, ettei oikein mitään saa enää ilman mainoksia.

Enemmän olen tarvinnut Ratkojia esim. Hesarin perjantairistikon kanssa, kun ei oikein riitä aika tai edes mielenkiinto etsiä kartoista jotain Senegalin jokea tai Kroatian kyläpahasta, tai kahlata googlesta 1800-luvulla suopotkupalloa pelannutta tsetseeniä, jonka nimi on Crgfsa.

PuPessa sen sijaan parasta on juuri ovelat vihjeet, jotka vaativat aivotyötä ja palkitsevat ahaa-elämyksillä. Juuri näissä tapauksissa minua ihmetyttää, miksi ihmeessä joku, joka pystyy ratkomaan Suomen kovimpia ristikoita ja ovelimpia vihjeitä, mitenkään haluaisi löytää VALMIITA vastauksia joltain saitilta? Saatika sitten juuri lehden ilmestyttyä? Eikö siinä tapuksessa (jos siis tämä olisi ratkojien toiveena), ratkaisut olisi vaan helpompi painaa suoraan samaan lehteen? Voisi siitä sitten aina kurkistaa, jos ei heti aukene? Ja tarkoitan tällä siis sitä, että eikö tälle ratkaisuja nettiin lataavalle järjen jättiläiselle tule mieleen, että jos PuPen ratkojat toivoisivat valmiita ratkaisuja, ne varmaan olisi jo aikaa sitten alettu painaa samaan lehteen, niin kuin muissakin ristikkojulkaisuissa?

Minusta tuo on vähän sama, kuin jossain höntsäpelissä tai kotikisassa huijaaminen; En ole oikein koskaan ymmärtänyt, miten voitosta tai saavutuksista voisi aidosti nauttia (ja tuntea, että on oikeasti saavuttanut jotain), jos tulos on saatu huijaamalla? (Toki ammattiurheilu on asia erikseen, koska siellä mukaan tulee tuo Jaskankin manitsema raha. Se jo itsessään hämärtää "puhtaan" saavutuksen rajoja.)
6. juju1.5.2026 klo 20:17
Voi katsella Ratkojat Oy -firman tietoja verkosta.

Luulin minäkin, että pupettajalle ei apuja olisi ollut tarjolla, mutta esim. edellisen PuPen Viitamäen koviksesta apuja löytyi erittäin runsaasti
Olen Koviksissa vielä aika tuore, toisin kuin esim. HS-ristikossa, ja niinpä opiskelumielessä Ratkojia PuPessakin käytin.
HS-ristikot lopetin vuoden alusta. Kk-ristikon vielä teen, kuten tuon uusimmankin.
7. Funny1.5.2026 klo 20:39
Taannoin juttelin erään naisen kanssa, joka oli eläkkeelle jäätyään muutama vuosi sitten ruvennut ratkomaan Hesarin ristikoita. Hän kertoi, että on jo oppinut niitten metkuja niin, että ratkominen sujuu. Mutta myönsi "lunttaavansa" ratkojat-sivustolta yhtä ja toista. Hän sanoi, että ilman apuja hän olisi nopeasti menettänyt kiinnostuksensa noihin ristikoihin.

Kuinka minusta tuntuu, että monikaan ei halua katsoa heti kaikkia tarjolla olevia vastauksia, vaan yrittää ratkoa itse mahdollisimman paljon. Jos vaihtoehtoina ovat, että ristikko jää kesken taikka saa sen täyteen hieman avustettuna, niin kummanko useimmat valitsisivat? Mutta ymmärrän, että joitakin jotka haluavat selvitä ilman apuja, tilanne saattaa harmittaa. Mutta jos haluaa selvitä ilman apuja, silloin ei pidä myöskään googlata, tutkia muita tietolähteitä, kilauttaa kaverille taikka lukea HS-säikeitä täällä.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *