KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS VIIKONLOPPU 7.-8.3.2026

12303. IS Viikonloppu 7.-8.3.2026

Ylläpito6.3.2026 klo 21:47
Huomenna Vaalamo/Kärkkäinen 3- ja Lahtisen piilis.
2. Jiikoo7.3.2026 klo 12:57
Vaalamon ansiokkaasti lievää eksotiikkaakin tarjoava kovis raapusteltu täyteen ja jopa hyväksyen ymmärretty. Kaakonkulman vihjeestä NAAPURISTA? saamani sana vaikuttaa viittaavan hieman etelämmäs kuin naapuriin.
3. Kaapo7.3.2026 klo 17:10
Taitaa olla Jiikoolla virhe.

Helpohkosta ristikosta jää minulla yksi ruutu tyhjäksi. Se on sydän-vihjeen piilokirjain.
4. pelaaja7.3.2026 klo 17:18
Nytpä tykästyin kovikseen aivan. Pitkät(kin) sanat solahtivat sujuvasti ristikkäin ilman kylmääviä aukioita. Yllä ja alla, hauskasti yllättävä vihjepari.
5. Jiikoo7.3.2026 klo 17:35
Kaapo, en ihan osta vielä epäilystäsi virheestä. Sydän-vihjeen piilokirjain mietitytti minuakin ihan kalkkiviivoille asti, mutta ihan tuttu ja mielekäs ratkaisuhan sille löytyi.
6. Joutilas8.3.2026 klo 10:14
Peesaan 3. Kaapoa kaikin osin. Sydän-vihjeen piilokirjaimeksi käy mielestäni vain yksi kirjain, mutta asiayhteys ei minulle avaudu.
Helpohko 3- tämä oli, mutta joitakin minulle outoja asioita siinä oli ja ne nostivat kyllä vaikeutta. Yhtään varsinaista helmeä en havainnut, mutta ihan mukava ratkottava tämä oli. Kiitokset!
7. Mumma8.3.2026 klo 11:24
No, minä en ihan helpoksi väittäisi! Mutta sydän-vihje on ihan triviaali.
8. Jaska8.3.2026 klo 14:17
Ollaanpa sitä tarpeettoman negatiivisia Vaalamon kolmemiikasta, jolle myös 2½-merkintä olisi passeli ollut. Olen pelaajan linjoilla. Sanastossa hieman hiertää eräs kirjoista ja kansista puuttuva. Sen helppo korvaus olisi poistanut ällältä miinuksen ja tuottanut huom. täysin virheettömän sydänemojin Vaalamolle. Paitsi että en olisi sitä osannut näppäimistä loihtia.
9. Funny8.3.2026 klo 14:26
Vaalamolla on aina joukossa erikoista sanastoa, siinä yksi syy, miksi tykkään hänen ristikoistaan. Hyvä, että ratkojan pitää tietääkin jotakin eikä vain ratkoa arvoituksia. Googlaamaan en rupea, risteävien avulla aina selviää, jos en jotakin sanaa tiedä.

Hassu juttu, heti kun on oudompi sana, moni ratkoja on varma, että laatijakin on tarvinnut hakukonetta. Ja kuitenkin kokeneen laatijan tuntema sanasto on moni verroin laajempi kuin nykypäivän evvk-kansan.
10. PM8.3.2026 klo 15:05
Eilen ratkoin koviksen ja ratkontani olikin oikeastaan koko ajan selkeää etenemistä, hitaasti mutta varmasti. Tapani mukaan toimin ilman ulkoisia apuja oivalluskykyni ja tietojeni varassa. Kolme kirjainta jäi puuttumaan, kaikki toiseksi ylimmällä vaakarivillä.

Faktantarkistusten jälkeen numeerinen yhteenveto
- kymmenkunta uutta tietoa / sanaa / sanan ja vihjeen yhteyttä
- seitsemän kirjainta meni vaihtoon, niistä pääosa 2. ja 3. vaakarivillä ja yksi numeroidussa ruudussa
Puuttuneiden kirjainten ollessa selvillä ihmetyttää, miksen niitä keksinyt. Mutta näitä sattuu koviksia ratkoessa.

Epäselvyyksiä vihjeiden ja vastaussanojen välillä ei jäänyt. Mielenkiintoinen havainto oli mm., kun muistui mieleeni eräs melodia viinilasivihjettä ratkoessani siinä vaiheessa, kun risteävät jo antoivat suuntaa vastaussanalle.
11. Jaska8.3.2026 klo 15:17
On mahdollista, että Vaalamo varmisti koneellisesti tsekkiohjaajan. Anteeksi, jos on mahdotonta. Minä muuten löysin sen engelsmannien Wikipediasta. Meidän vastaavan listasta kun puuttuu kyseinen alkukirjain. Paha moka listaajalta.
12. Eki8.3.2026 klo 15:20
Minä vaihdoin tsekkiohjaajan vihjeen, oli minulle ihan tuttu. Minun toissakertaisesta omasta koviksestahan sanottiin, että minun on pitänyt googlata, mutta kyllä ne kaikki sanat olivat itselle tuttuja. Vihjeisiin toki aina käytän kaikkia apuvälineitä.
13. happonen8.3.2026 klo 15:39
Paljon hyvää oli tässä ristikossa ja sitten vastapainoksi muutama aika tympeä sana. Ja tympeydet olivat tosiaan valtakunnan päälehden ristikoiden tasoa, muuten olisi kyllä ollut hieno sanasto.

Ei juurikaan jäänyt epäselvää, mitä nyt 1/5 -vihje ihmetyttää vielä. Kaksituoppinen eli samaa mieltä vaikeusasteesta mitä lehdessäkin luki
14. PM8.3.2026 klo 16:16
Tekoälystä on apua vihje - vastaussanaepäselvyyksissä. Uskoakseni se on luotettavampi kuin Wikipedia, sillä vastaus koostuu usean tietolähteen sisällöistä.

Itselläni 1/5 - vihjeen ja vastaussanan yhteys oli uusi asia, vastaussanan ratkoin kuitenkin oikein. Tarkistin asian tekoälyä käyttäen.
15. faketaxu8.3.2026 klo 16:20
Taitaa olla uusi ennätys kun yhteensä 25 sanan olemassaolo piti tarkistaa.

Sääliksi käy niitä nuoria ratkojia jotka Pop-ristikoiden kautta intoa täynnä hyppäävät tänne syvään päätyyn kohdatakseen Tsekkiohjaajia ja suurlähettiläitä. Ja nyt kun negatiiviselle linjalle hypättiin niin mainittakoon vielä etova yhden ruudun ulkonema vasemmassa laidassa, yäk.
16. Jiikoo8.3.2026 klo 16:44
Pipo-chapeau kaikille, jotka näitä maaliin saakka ilman apuneuvoja saavat! Minulle jokseenkin mahdottomuus. Siitä kaikkien ristikkolunttilappujen äidistä ei ollut vielä sanottavasti apua tätä eilen puolenpäivän kahden puolen ratkoessani; tänään voi tilanne olla siellä jo muuttunut. Muita nettiapuja jouduinkin sitten käyttämään siitäkin edestä ja varsin estottomasti käytinkin.

Vihjeen NÄKYY KORSOSSA ratkaisusana kävi mielessä varsin aikaisessa vaiheessa, mutta en tohtinut sitä pitkään aikaan kirjoittaa. Lopulta siihen oli turvauduttava. Mitähän korsolaiset tuosta tuuminevat?

Kaiken kaikkiaan: Jos kysytään, ketkä tästä ristikosta tykkäsivät, nostan empimättä käteni viittausasentoon!
17. Jiikoo8.3.2026 klo 16:57
Nyt minäkin tein kokeeksi tekoälylle vihjeeseen 1/5 liittyvän kysymyksen ”jos xxxx on yksi viidestä, niin mitä ne neljä muuta ovat?” Ja tyhjentävä vastaushan tuli kuin rohdosmyymälän hyllyltä!

Itselleni tuo ratkaisusana kyseiseen vihjeeseen oli umpivieras. Minä en ole meillä se, joka edes telkkarissa mokomia seuraa.
18. happonen8.3.2026 klo 18:04
Kiitos Jiikoo. 1/5 on nyt selvää pässinlihaa. Ja sama homma täällä, kyseinen osa-alue ei kuulu minunkaan mielenkiintoni kohteisiin. Huono vihje, ei minun mielestäni yleistiedoksi laskettavaa.
19. Jaska8.3.2026 klo 20:50
"Ei huono!" Lausujakin on yleistietoa.
20. Funny8.3.2026 klo 21:23
Aika vaikea määritellä, mikä on yleistietoa. Ovatko sitä esimerkiksi tv:stä tutut henkilöt? Eräillä laatijoilla heitä esiintyy paljon. Jos ei paljon katso telkkaria, ei kenties ole perillä noista nimistä. Minäkään en tietäisi juuri yhtäkään tv-kokkia, salkkarinäyttelijää taikka tosi-tv:n henkilöä, jos en lukisi Iltiksen juttuja. Entä sitten popparit taikka leffatähdet? Taikka menneen ajan iskelmätähdet? Muinaishistoriaa nykypäivänä, mutta ristikoissa nähtyjä. Pitääkö tietää jotakin alkoholeista, vaikka olisi absolutisti? Ratkojan kannattaa suunnata kiinnostuksensa kaikille mahdollisille aloille, jotta ei joudu vähän väliä googlailemaan. Ja silti laatijat tietävät vielä enemmän.
21. Joutilas9.3.2026 klo 08:53
Lukuun ottamatta viimeistä lausetta, olen samaa mieltä, kuin 20.Funny. Laatijat eivät välttämättä tiedä ratkojia enemmän (ja nyt en todellakaan puhu itsestäni), vaan he voivat valita käsiteltävät aiheet ja asiat mielensä ja tietämyksensä mukaan - ratkojat eivät. ;)
22. Funny9.3.2026 klo 09:30
Laatijoissa on tietysti eroa, mutta minusta ainakin kokeneitten ja etevien laatijoitten ristikoissa on aiheita laidasta laitaan. Ja vaikka laatijaa näyttäisikin kiinnostavan tietty ala, ei se tarkoita ettei hän muusta tietäisi. Tarvittaessa pitää kaikkien aihepiirien sanasto olla laatijalla hallussa.
23. iso S9.3.2026 klo 11:35
Samaa mieltä kuin Funny ja vielä enemmän samaa mieltä kuin Joutilas. Uskon että yksikään laatija ei tiedä kaikkea sitä mitä minä tiedän ja useat laatijat tietävät paljon sellaista mitä minä en tiedä. Kumpaankaan suuntaan toisen tiedot eivät ole toisen tietojen osajoukko.

Minä olin pitkään ratkoja ja tiedoiltani vajavainen. Sitten olin ratkoja ja laatija, enkä huomannut tietomääräni lisääntyneen kertaheitolla. Nyt olen taas pelkkä ratkoja, eikä tiedoissani tapahtunut välitöntä romahdusta. Yhtä sun toista on alkanut haalistua, mutta välillä opin jotain uuttakin.

Vaalamo on itse hyvä esimerkki tästä. Joka härillä kyntää, se häristä puhuu. Samassa kulmassa saattaa liihotella kaksi perhosta joista monet ratkojat eivät ole koskaan kuulleet. Useimpien ratkojien mukaan ei ole nimetty yhtään perhoslajia, mikä on tietysti kauhean epistä. Silti joku ratkoja saattaa olla jonkin Vaalamolle vieraan alan erikoisasiantuntija. Laatijat voivat olla keskimäärin nippelitietoisempia kuin ratkojat, mutta kummassakin ryhmässä on varmaan tasoeroja. Ratkojissa ehkä enemmän kuin laatijoissa.

Tästä ristikosta voi olla monta mieltä ja niin olenkin. On kovasti yritystä, osittain onnistunutta, osittain liikaakin. Kaikesta en nauttinut, mutta se ei ole välttänättä laatijan vika.

"Naapurista?" oli minulle ratkettuaan selvä tapaus. Kuka nyt missäkin asuu, mutta minun näkövinkkelistäni tuntomerkkeihin sopiva naapuri löytyy itäpuolelta. Tällä tarkoitan lähi-itää, tavalla jota ette ehkä ymmärrä.

Oikea alanurkka ratkesi viimeiseksi. Sen yläreunassa oleva isuihin vaati vielä ratkettuan usean minuutin tuumaustauon. Olen aikaisemminkin kompuroinut vastaavan kanssa. Minulla on varmaan siinä kohdassa sokea piste.

Joitakin vihjeitä en täysin ymmärrä vieläkään. Ei tarvitse selittää, ja yritän itse selittää ymmärtämättömyyttäni niin että en pakjasta mitään oleellista.

Pokka piti tänä: miksi juuri tänä, eikö muuten pitänyt? Jos piti, niin mitä piti? Pistoolia kainalokotelossa, ikivihreitä tangoja (sehän on Grön), päänsä? Jotenkin tuntuu että tässä leikitellään asialla joka ei varsinaisesti liity asiaan.

Kertamaksussa oli hänellekin tuttu? Kuka vai mikä oli hänelle tuttu? Viittaako tähän vai tuohon ratkaisuun? Riittäisikö vihjeen lyhennetty versio? Pitikö vain saada kahden ruudun vihjealueeseen täytettä?
mitä tarkoitan
Vasemmassa yläkulmassa olisi useita jupisemisen arvoisia kohtia, mutta ne tietävät ketkä ovat samaa mieltä ja ne ovat eri mieltä jotka ovat sitä mieltä että kulma on kirkasta priimaa.

Täyteen joka tapauksessa tuli, joten vaikeusasteen arviointi oli minun kohdallani oikein. EI täyttä kolmosta, mutta hikisempi kuin 2½. Täydet pisteet arvioijalle ja totutut ylistykset kuvittajalle. Se oli niin suurta, kaunista se oli niin, ja se mikä oli "valhetta" oli varmaan laatijan sepittämää.
24. Funny9.3.2026 klo 11:52
Tosiaan, iso S:n kirjoituksessa tulee esiin eräs juttu, jota olen itsekin tuuminut. Laatijan ei ehkä kannata panna ristikkoon kaikkea, mitä tietää. Vaikka kasata niitä perhosia. Mutta jos niin on käynyt, minusta ratkojan ei kannata sellaisista suivaantua taikka yökötellä. Joka laatijalla on oma tyylinsä, ja se on minusta rikkaus tässä ristikkomaailmassamme.
25. karike9.3.2026 klo 12:18
"Pitikö vain saada kahden ruudun vihjealueeseen täytettä?" - täytettä. Täyte ei mielestäni ollut kovin onnistunut.
26. Jiikoo9.3.2026 klo 12:44
Lainaus: 23. iso S 9.3.2026 klo 11:35
"Naapurista?" oli minulle ratkettuaan selvä tapaus. Kuka nyt missäkin asuu, mutta minun näkövinkkelistäni tuntomerkkeihin sopiva naapuri löytyy itäpuolelta. Tällä tarkoitan lähi-itää, tavalla jota ette ehkä ymmärrä.

Naapuruus on suhteellista. Totesin aiemmin (2.) NAAPURISTA-vihjeestä saamani sanan viittaavan vähän kauemmas kuin aivan rajantakaiseen (itä-)naapuriin. Helsingistä matkaa lintusten teitä likimain 2 000 km.

Voinhan toki olla väärässäkin, kuten Kaapo (3.) otaksuu.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *