KESKUSTELUT > RISTIKOT > HS 30.1.2026

12198. HS 30.1.2026

Jiikoo29.1.2026 klo 21:56
Nyt päästi Aulis melkoisen helpolla. Tyhjää oli enää luoteisessa 5 × 4 -pikkuaukiossa, kun tuli kutsu iltateelle alakertaan ja piti jättää ratkontakone tyhjäkäynnille. Sieltä palattua meni varttitunti tuota aukiota setviessä. Kun äijä F1 selvisi, piti kuvasta DE1 saatua sanaa viilata ja siinähän toinenkin ukko D2 tuli tutummaksi. Koko ristikko kasassa.

Keskimääräistä helpompiahan nämä tapahtui-ristikot ovat yleensäkin. Kun Googleen syöttää päivämäärän kerrallaan, pääsee aika monesti heti jyvälle. ”Kronikkaa” minulla ei ole enkä sitä ja sen ilmeisiä virheellisyyksiä. kaipaakaan.

DE17–18 tuijotti aloittaessani paperilta niin palavin kiilusilmin, että hänen nimensä piti raapustaa ihan ekana. Naama jäänyt mieleen vaikka en ole ollut vuosikymmeniin tekemisissä.
2. Uusi30.1.2026 klo 09:55
Minullakin luoteiskulma kesken. En tunnista henkilöitä.
Z 21 myös vielä tajuamatta. Odottelen keskusteluja.
3. Jiikoo30.1.2026 klo 10:07
Uusi, jos Z21 ei näy paperilehdessä kunnolla, niin ehkä tästä näköislehdestä napatusta kuvasta selviää paremmin:

https://imgur.com/a/1PHErIZ
4. Jiikoo30.1.2026 klo 10:20
Uusi, luoteiskulman henkilöistä D2 haiskahtaa eräältä 500+ vuotta sitten vaikuttaneelta ruotsalaiselta sotapäälliköltä, vaikka en kuvan päähinettä ole nähnyt netistä löytämistäni kuvista. Ehkä tahallaan retusoitu tuo töyhtölisuke? F1 on nähdäkseni saksalainen 1800-luvun teollisuusmies, jonka yritys ehti valmistaa mm. ompelukoneita ja polkupyöriä ennen kuin seuraajat siirtyivät muihin tuotteisiin. H1:n täytynee olla koomikko ihan kotimaista tuotantoa.
5. Seniori30.1.2026 klo 10:29
HS:n painojälki ja vihjeiden tekstit kiduttivat ihmisen silmiä taas kerran.- Ei kiinnosta.- Parempaakin on tarjolla.
6. Uusi30.1.2026 klo 10:42
Jiikoo, kiitos. Nyt tuli valmista.
7. Rampe30.1.2026 klo 11:14
Kiitos, Jiikoo!
Z21 oli minulla auki ja sitämyöten muutama outo vaakasana sen alapuolella.
Tosin tuo logo näkyy hyvin ristikon nettiversiosta, mutta paperilehdestä ei pikkutekstin lukeminen ainakaan minun silmilläni onnistu.
Itse ristikko taisi olla helpoin viimeaikojen "Tapahtui"-ristikoista ja täyttyi reilussa tunnissa oikeaa alakulmaa lukuunottamatta.
Sotapäällikön ja teollisuusmiehen arvasin, "Detta om detta"-koomikon tunnistin pienestä paperilehden kuvastakin.
8. intoko30.1.2026 klo 15:31
Onkohan laatijalla tapahtunut virhe ratkaisusanan oikeinkirjoituksessa, kun yksi kirjain suhahtaa kuin hammas puuttuisi?
9. Ukko30.1.2026 klo 17:02
Luoteiskulma on kyllä täynnä, mutta kummastelen vektoritietomuotoa (G1). Oudoksun myös sanaa, joka muodostui E3:een. Käsi tiputtaa kuppiin jotakin.
10. Pena30.1.2026 klo 17:26
Lainaus: 8. intoko 30.1.2026 klo 15:31
Onkohan laatijalla tapahtunut virhe ratkaisusanan oikeinkirjoituksessa, kun yksi kirjain suhahtaa kuin hammas puuttuisi?
Taitaa 5 olla yhtä ruutua liian alhaalla ?
11. Pena30.1.2026 klo 17:30
Lainaus: 10. Pena 30.1.2026 klo 17:26
Lainaus: 8. intoko 30.1.2026 klo 15:31
Taitaa 5 olla yhtä ruutua liian alhaalla ?
Korjaus 4 pitäis olla yhtä ruutua alempana.
12. Rampe30.1.2026 klo 18:09
Ukko,
kyllä minun ratkaisusanani G1:een tuntuu olevan ulkomaan kielellä "geospatial vector data format". Sokeripala ei jää kahvikupposen pinnalle kellumaan.
13. Intoko30.1.2026 klo 19:19
Onkohan numero 4 ruutua ylempänä kuin pitäisi? Laatijan virhe?

Lainaus: 1. Jiikoo 29.1.2026 klo 21:56
Nyt päästi Aulis melkoisen helpolla. Tyhjää oli enää luoteisessa 5 × 4 -pikkuaukiossa, kun tuli kutsu iltateelle alakertaan ja piti jättää ratkontakone tyhjäkäynnille. Sieltä palattua meni varttitunti tuota aukiota setviessä. Kun äijä F1 selvisi, piti kuvasta DE1 saatua sanaa viilata ja siinähän toinenkin ukko D2 tuli tutummaksi. Koko ristikko kasassa.

Keskimääräistä helpompiahan nämä tapahtui-ristikot ovat yleensäkin. Kun Googleen syöttää päivämäärän kerrallaan, pääsee aika monesti heti jyvälle. ”Kronikkaa” minulla ei ole enkä sitä ja sen ilmeisiä virheellisyyksiä. kaipaakaan.

DE17–18 tuijotti aloittaessani paperilta niin palavin kiilusilmin, että hänen nimensä piti raapustaa ihan ekana. Naama jäänyt mieleen vaikka en ole ollut vuosikymmeniin tekemisissä.
14. Raipe30.1.2026 klo 19:24
ehkä G1:n ratkaisusanaa ei kannattane etsiä Väisälän vektorioppikirjasta.
15. intoko30.1.2026 klo 20:23

Onkohan numero 4 ruutua ylempänä kuin pitäisi? Laatijan virhe?

16. Sir Wanderer30.1.2026 klo 21:08

Samaa mieltä, ristikko ratkesi melko nopeasti. Piti tosin taas googlailla nimiä ja paikkakuntia, mutta ilmeisesti ristikkoaa ei ilman näitä erikoisnimiä saa kasattua. -En tiedä, mitä "kronikalla" tarkoitat, mutta itse kyllä käytän Wikipedian sivustoa eri vuosien tapahtumista, syntyneistä, kuolleista jne., jos ei tapahtuma muuten selviä. Eihän näitä ikämies muuten millään muista.
17. Sir Wanderer30.1.2026 klo 21:16
Lainaus: 9. Ukko 30.1.2026 klo 17:02
Luoteiskulma on kyllä täynnä, mutta kummastelen vektoritietomuotoa (G1). Oudoksun myös sanaa, joka muodostui E3:een. Käsi tiputtaa kuppiin jotakin.

Käsi nimenomaan tiputtelee kupissa olevaan veteen ilmeisesti teepussia.
18. Heppu30.1.2026 klo 22:45
Tapahtui niin että ilman kahta intialaista ei tästäkään selvitty.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *