KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS VIIKONLOPPU 24.-25.1.2026
12195. IS Viikonloppu 24.-25.1.2026
Ylläpito23.1.2026 klo 20:39
Huomenna Kari Vaalamon ja Heli Kärkkäisen kolmemiikka.2. Ylläpito24.1.2026 klo 12:54
Yksi kirjoitusvirhe tainnut jäädä korjaamatta.
3. Joutilas24.1.2026 klo 13:42
Niin on, "KAAPTO"-vihjeestä voi t:n yliviivata. Ristikko oli ihan mukavaa ajanvietettä. Yksi öppiäinen oli minulle uusi tuttavuus, eikä yhdistekään ollut minulle tunnettu. Vaikeus arvioitu vähän yläkanttiin. Kiitokset!
4. Joutilas24.1.2026 klo 20:29
Vielä täytyy todeta, että kyllä ristikot ovat varsin opettavaisia. Tässä ristikossa vihje "HARJA-/MERI-" vastaus johti varsin mystisen ilmiön lähteille.
5. eol24.1.2026 klo 21:18
Aika mukava kovis todellakin. Sanasto oli mielestäni varsin hyvä - joitain vihjeitä taas olisi näkemykseni mukaan ehkä voinut vielä vähän viilailla. (Tuo jo mainittu koviksen kirjoitusvirhe osoittautui oman ratkontani suhteen hieman harmilliseksi: jotenkin se minun silmiini vaikutti kirjoitusvirheeksi sen verran epätodennäköisen oloiselta, että kesti turhan kauan vakuuttua virheen olemassaolosta. Tosin en yhtään vihjeen korjaamattomaan versioon sopivaa ratkaisusanaa osannut ristikkoon sovitella.)Ristikkoakatemian palstalla muun muassa aprikoidaan, ovatko muodot "paasin" ja "paasien" nykyään kelvollisia tietynlaista kiveä tarkoittavan paasi-sanan yksikön ja monikon genetiiveiksi. Tässä varmaan voi olla samaa mieltä kuin Kielonen: yksikössä "paasin" on väärin ja "paaden" oikein, mutta monikossa sekä "paasien" että "paatten" ovat oikein. Sana siis taipuu juuri samalla tavalla kuin käsi-sanakin: "käden" ja monikossa "käsien" tai vaihtoehtoisesti "kätten". (Kielonen kuitenkin panee muodot "kätten" ja "paatten" sulkuihin, ilmeisesti tosiaan pitäen niitä vanhahtavina.)
6. Jiikoo24.1.2026 klo 23:30
Jopahan oli kovis! Ilman apuja ei olisi tullut mitään, mutta maaliin yhtä kaikki nilkutin. Pitäisiköhän olla iloinen tämän myötä saadusta öttiäis- ym. opista? No, kiva ilta-aherrushan tämäkin oppitunti joka tapauksessa oli!
KOMMENTOI