KESKUSTELUT > RISTIKOT > SK 49/2025
12147. SK 49/2025
Jiikoo4.12.2025 klo 11:43
A-luokan ajanvietettä aamupäiväksi: Toni Pitkälältä kiva **, tähditys kohdallaan. Antti Parkkisen piilis ratkeili pitkään juohevasti, mutta risteävät v17 ja p12 (aloituskirjain numerollinen piilokirjain) panivat lopulta ottamaan aikalisän. Parkkisen piiliksissä kysytään usein hyvänlaista yleissivistystä – kiitettävä juttu, mutta omien kykyjen taso harmittaa!2. Jiikoo4.12.2025 klo 13:43
Lainaus: 1. Jiikoo 4.12.2025 klo 11:43”...mutta risteävät v17 ja p12 (aloituskirjain numerollinen piilokirjain) panivat lopulta ottamaan aikalisän.”
Aikalisä auttoi. Nyt ip-istunnon alkajaisiksi vaakasana selvisi pian eikä pystysana vienyt sen jälkeen aikaa sen enempää. Kelpo vihjeet!
3. Ville4.12.2025 klo 14:58
Onko kukaan muu ratkonut kuin Jiikoo? Aina ekana?
4. Jontte4.12.2025 klo 15:36
Samaa mieltä Jiikoon kanssa. Nyt on Pitkälän tähdet kohillaan(ainakin minulle). Kiva ristikko
5. Jiikoo4.12.2025 klo 16:36
Lainaus: 3. Ville 4.12.2025 klo 14:58”Onko kukaan muu ratkonut kuin Jiikoo? Aina ekana?”
Ennen vanhaan sain SK:ni jokseenkin säännöllisesti torstai-iltapäivisin, joskus vasta perjantaina. Postin kulku on sittemmin harventunut niin, että saan SK:n vuoroviikoin torstaina/perjantaina – mutta silloin tällöin ”torstaiviikkoisin” jo varhaiskannon (aamu-HS) mukana! Tällainen tuuri kävi tänäänkin.
Tapaus Hesari: kaikille kantalehden tilaajille on tarjolla ilmainen oikeus tiettyjen netissä ilmestyvien näköislehtien lukemiseen; kustantamon muut lehdet ovat maksumuurin takana. HS Viikko kuuluu kantalehden tilaajien ilmaiseksi luettaviin. Sen ilmestyminen nettiin on vaikuttanut ajoittuvan torstai-iltaan klo 19.15–19.30 aikoihin. Siitä löytyvän ”perjantairistikon” voivat siis useimmat HS-ristikoiden ratkojat napata netistä ratkottavakseen jo torstaina.
Ratkontaan käyttämänsä ajan saanee jokainen valita vapaasti (luonnollisesti oman vapaa-aikansa puitteissa). Minulla joutonomilla tuo vapaa-aika ei onnekseni ole niukkuushyödyke vaan kuuluu harvoihin ylellisyyksiin. Katson ansainneeni sen. Ensimmäisen oikean tilipussini sain 1964 ja viimeksi olen tehnyt laskutettavaa työtä 2022 tai -23. Väliin mahtuu lähemmäs kuusi vuosikymmentä työtä (alkuvaiheessa tosin opiskeluvaiheiden katkomaa). Työttömyyskorvausta en ole saanut koskaan.
Pitäisikö minun odottaa Villeltä lupaa kommentoinnin aloittamiseen? Ja Villeltä sopisi odottaa enemmän rakentavaa keskustelua. Tavaramerkiksi jo aikaisemmilla nimimerkeillä tullutta toisten nälvimistä täällä tuskin kukaan haluaa lukea.
KOMMENTOI