KESKUSTELUT > RISTIKOT > MANTAN MAINIOT RISTIKOT / TILAUS
12105. Mantan mainiot ristikot / tilaus
JK18.10.2025 klo 10:06
Tietääkö kukaan, onko Mantan mainioita ristikoita mahdollista tilata vuositilauksena? Se on mun äidin suosikkiristikkolehti ja keksin sen joululahjaideaksi, mutta nyt en ainakaan googlailemalla onnistunut löytämään mitään.Kiitos jo etukäteen!
2. iso S18.10.2025 klo 11:50
Voi voi, ei voi. Kaupan lehtihyllyltä pitää hakea. Useimmissa kaupoissa lehti löytyy kassojen luota, koska ainakin periaatteessa se myydään Ilta-Sanomien kylkiäisenä. Se voisi olla syy siihen että lehteä ei voi tilata. Toisaalta, saman kustanjan Suurta Ristikkoakaan ei voi ilmeisesti tilata ja sillä ei ole vastaavaa kytköstä Iltikseen.Osoitteestahttps://www.lehtikuningas.fi/
voi katsoa, onko haluttu lehti tilasttavissa. Lienee suhteellisen kattava.
Oman mielipiteeni mukaan äidilläsi on hyvä maku. Hyvä lehti, jos ei kaipaa idioottitason helppoutta tai hillitöntä vaikeutta. Eikä häiriinny Leinosen pähkinästä, joka on aika kova..
3. JK18.10.2025 klo 12:09
Kiitos paljon nopeasta ja asiantuntevasta vastauksesta.
4. Ritu18.10.2025 klo 12:43
Minulla on JK tiedossa sinulle yksi varma keino saada kyseisen lehden vuosikerta. Lehteä ei tosiaan voi tilata kuten iso S jo edellä kertoikin.Mantan mainioissa on ollut joskus takakannessa laatijaesittelyitä. Kun ne päättyivät niin tilalle tuli ratkojaesittelyt. Jokainen elämänsä ristikkotarinan lähettänyt saa palkkioksi kyseisen lehden vuosikerran. Siitä vaan JK äidin kanssa tarinaa väsäämään niin lehti kannetaan kotiin.
Osa on uskaltautunut kertomaan tarinansa kuvalla, osa tikku-ukko tai -akka piirroksen kera jne. Koko nimeäänkään ei tarvitse julkaista nimimerkkikin näyttää kelpaavan. Pääsia on siis kuvailla miten ristikot ovat tulleet ja liittyvät kyseisen henkilön elämään. Mielenkiintoisiahan ne ovat lukea.
Jokaisessa lehdessä on myös kuponki, johon vastaamalla on vuosikerran arvonnassa mukana. Muutaman kerran on itseäni tämä kuponkikisa onnistunut ja lehti kannetaan tälläkin hetkellä kotiin.
5. Ritu18.10.2025 klo 12:51
Vielä sen verran JK:lle, että jos äitisi helposti pystyy ratkomaan kokonaan Mantan mainiot niin onkohan Punainen pelikaani -ristikkolehti hänelle tuttu? Sen pystyy tilaamaankin ja taatusti löytyy haastetta aivonystyröille.
6. Rampe18.10.2025 klo 22:44
Itse tutustuin tähän Mantan mainiot ristikot-lehteen vasta pari viikkoa sitten ja ilokseni huomasin, ettei se ole niin läpikirjoitettavan helppo kuin suurin osa ristikkolehdistä tuppaa olemaan, vaan sen parissa viihtyy myös Iisakkeja ja Punaista pelikaania harrastava hevijuuseri.Ongelmana vain on se, että en tahdo sitä lehtihyllystä löytää, vaan pelkästään näitä helppoja. Ei kai sitä Iltasanomien kylkiäisenä sentään myydä, kuten iso S sanoi?
Siinähän on ristikoitakin enemmän kuin PuPe:ssa tai iisakissa.
Tosin ainoa numero, mihin olen tutustunut on viime vuodelta.
Ritulle sen verran, että jos JK:n äiti ratkoo Punaisen pelikaanin Sokkokrypton, niin on kyllä ihmemuori !
Minulle ne ovat aivan henkimaailman juttuja, vaikka muuten lehti on minullakin kohtuullisen hyvin täyttynyt.
7. Mosse19.10.2025 klo 11:33
Hei Rampe! Mantan Mainiot Ristikot -lehti löytyy tosiaan aina Ilta-Sanomien vierestä (kaupoissa kassan edestä). Sitä ei koskaan sijoiteta yleiseen lehtihyllyyn, missä kaikki muut ristikkolehdet ovat. Uusin Mantan numero ilmestyi viime torstaina 16.10.
8. Rampe19.10.2025 klo 16:11
Kiitos, Mosse!Täytyypä humenna katsella, niin on ensi viikoksi ratkottavaa.
9. Ritu19.10.2025 klo 17:39
Lainaus Rampe 18.10.2025 klo 22:44 "Ritulle sen verran, että jos JK:n äiti ratkoo Punaisen pelikaanin Sokkokrypton, niin on kyllä ihmemuori !
Minulle ne ovat aivan henkimaailman juttuja, vaikka muuten lehti on minullakin kohtuullisen hyvin täyttynyt."
Rampe, eipäs aliarvioida äitejä! No, ei minulla ole JK:n äidistä sen parempaa tietoa, että onko hänen ratkontataitonsa millaiset. Sanoisin että ainakin kohtuu hyvät, jos Mantan mainiotkin ratkeaa. Mistäpä me sen voisimme sitä tietää, vaikka olisi SM-kisojen konkari tai taidoiltaan ainakin sinne kuuluva.
Totta myös se, että Punaisessa Pelikaanissa vaaditaan jo kokemusta, älliä ja sisua ratkonnassa, kun visainen lehti kyseessä.
Olen itse tuon Mantan mainioiden suhteen nähnyt sijoittelussa ihan kumpaakin käytäntöä. Isommissa liikkeissä se on pääsääntöisesti löytynyt kassan vierestä olevasta telineestä, josta löytyy iltapäivälehtien muutkin liitelehdet.
Pienemmissä putiikeissa ihan tilan puutteen vuoksi se näkyy usein olevan ihan samassa telineessä kuin muutkin lehdet.
Käytännöt sen myynninkin suhteen vaihtelevat. Ei ole vielä tullut vastaan paikkaa, missä sitä ei ilman Ilta-Sanomia ole myyty. Toisinaan IS sattuu muutenkin olemaan telineestään loppu niin silloin ko. ristikkolehden myynti ihan ymmärrettävääkin ilman sitä.
10. JK20.10.2025 klo 18:25
Kiitos kaikille vinkeistä ja avusta! Ehkä mun ei tarviikkaan haudata ideaa ihan kokonaan. :)Iloista syksyn jatkoa!
KOMMENTOI