KESKUSTELUT > RISTIKOT > SK 25-26/2025

11994. SK 25-26/2025

Ylläpito18.6.2025 klo 20:58
Kaksoisnumerossa on Brigitta Kalpan 2½, Antti Parkkisen piilosana ja Erkki Vuokilan sokkokrypto.

Tarkkasilmäinen sanaseppo on jo löytänyt piilosanasta kielioppivirheen! Nyt kaikki bongaamaan ja hepittämään!
2. Seppo-setä20.6.2025 klo 13:57
PS:sta löysin virheellisen sanavihjeen. Varsinainen kielioppivirhe se ei mielestäni ole. Sanojen merkitykseen liittyvä kylläkin. Lisäksi yksi aivan omituinen vihje, joka ei millään auennut. Löysin kyllä ratkaisusanan mutta en ymmärrä lainkaan miten se liittyy vihjeeseen, ei mitenkään!
3. Komppaaja20.6.2025 klo 14:02
Lainaus: 2. Seppo-setä 20.6.2025 klo 13:57
PS:sta löysin virheellisen sanavihjeen. Varsinainen kielioppivirhe se ei mielestäni ole. Sanojen merkitykseen liittyvä kylläkin. Lisäksi yksi aivan omituinen vihje, joka ei millään auennut. Löysin kyllä ratkaisusanan mutta en ymmärrä lainkaan miten se liittyy vihjeeseen, ei mitenkään!

Piilosanoissa saa leikkiä sanojen merkityksillä ja sanan merkitys saa kokonaisuuden kannalta olla eri, kuin mitä kontekstin perusteella olisi loogista. Kielioppi- tai merkitysongelmaa en havainnut. Yksi vihje oli myös minusta omintuinen enkä löytänyt siihen piilosanoille tyypillistä piilovihjettä lainkaan. Suora vihje vihjeessä ratkaisusanalle oli.
4. Jon20.6.2025 klo 15:40
Kyseessä on mielestäni kielioppivirhe. Vihjeen olennainen sana merkitsee aivan toisenlaista tekemistä kuin on tarkoitettu. Oikea sana on kyllä olemassa. Lisää hämäryyttä vihjeeseen luo englannissa, muttei suomessa, yleisen latinasta lainatun lyhenteen mukaan ymppäys.
5. PM21.6.2025 klo 07:43
Keskityin piilosanassa ratkomiseen. Kun löysin vastaussanoja vain niukasti vastaussanoja vihjeiden ensi lukemisella, arvelin ratkonnan vievän aikaa. Lähti kuitenkin aukenemaan, ja pääsinkin loppuun yhdellä istunnolla. Viimeisenä aukeni vihje vs13, jossa minulle on ok alku vihjeessä ja vastaussanassa. Oikein hyvän vihje - vastaussanaparin merkiksi huutomerkin kirjasin vihjeen ps3 kohdalle.

Ristikko oli haastavampi ratkoa. Pääkuvan ilmaisutkin haastavia hiffata. Nyt täynnä lähes, pääkuvan alla on yksi kyseenalainen vs sana vailla piilokirjainta.

Sokkokrypto on vielä aloittamatta.
6. Heppu21.6.2025 klo 11:28
Koko ei ratkaise (pun intended). Kalpan kakspuolosessa oli enemmän viihdykettä kuin Lehdon mainiossa Hesarin juhannuslakanassa. Monta herkullista vihjettä, ytimekkyydessään esim. "takia". Kyllähän tähän digisanakirjaa (esim toinen maa,) tarvitsi avuksi, mutta hoksottimilla mentiin lähes kauttaaltaan. "asuste villillä" jäi ymmärtämättä, vaikka ympäristö tuntuu niin oikealta kuin voi. Hieno ristikko.
7. Jontte21.6.2025 klo 15:10
Olen Hepun kanssa samaa mieltä ristikon hienoudesta. Mutta eteenpäin. Arvelen ymmärtäväni vihjeen "asuste villillä", mutta sen sijaan vihjeestä "opea-" saamaani vastausta en ymmärrä. Mielestäni sanan ympäristö on oikein. Täytyy siis todeta, minäkö tyhmä, nyt en ymmärrä
8. Jontte21.6.2025 klo 15:17
Peruutus. Nyt luulen ymmärtäväni vihjeen "opea-" vastauksen. Yes. Hyvää juhannusta kaikille.
9. Heppu21.6.2025 klo 18:09
Arvaan mikä sinulla oli hakusessa "opea" vihjeessä. Minä jouduin muuttamaan "muuttajilla", sinänsä hyvän, ratkaisun niin se villiasuste tuli ymmärrettäväksi.
10. Inga21.6.2025 klo 21:08
Upea ristikko ratkottavaksi. Lyhyet sanat auttoivat hahmottamaan pitkät. Monta oivallusta kuten esim. "katan kera heittänyt".
11. Elva21.6.2025 klo 23:09
Ilta kului upean ristikon parissa. Kuvan alla oleva alue sekä lounainen nurkka tuottivat eniten ongelmia, vaan en antanut periksi. Kiitos runsaan ajankäytön on ristikko nyt ratkottu ja myös ymmärretty.
12. Elva22.6.2025 klo 10:54
Ratkoin nyt aamulla piiliksen, joka avautui mukavasti ilman mitään kielioppihäiriiöitä.
13. Ylläpito22.6.2025 klo 11:14
Oikein hyvä, jos se ei monilla pistä silmään.
14. isoäiti22.6.2025 klo 12:24
Riittävän haastava piilis minulle, aikaa meni tuplasti tavanomaiseen verrattuna. Ongelmakohdan huomasin, mutta vastaus syntyi kuitenkin helposti. Enemmän päänvaivaa aiheutti sitten se, kun yritin miettiä, miten sen vihjeen oikeasti pitäisi olla. Erinomainen sanasto koko piiliksessä.
Ristikko ratkesi tasaisesti, Brigitta Kalpa laatii mukavaa ajanvietettä.
15. isoäiti22.6.2025 klo 12:25
Riittävän haastava piilis minulle, aikaa meni tuplasti tavanomaiseen verrattuna. Ongelmakohdan huomasin, mutta vastaus syntyi kuitenkin helposti. Enemmän päänvaivaa aiheutti sitten se, kun yritin miettiä, miten sen vihjeen oikeasti pitäisi olla. Erinomainen sanasto koko piiliksessä.
Ristikko ratkesi tasaisesti, Brigitta Kalpa laatii mukavaa ajanvietettä.
16. isoäiti22.6.2025 klo 12:28
[Taas kahteen kertaan! Minulta vaadittiin taas kerran uutta tunnistautumista ja silloin viesti lähtee tuplana. Jotain mättää, kun vain tietäisi, mikä.]
17. PM22.6.2025 klo 16:54
Aiemmin minulla eräs vs sana (5) oli kyseenalainen. Asia korjaantui vaihtamalla kaksi ps sanaa pääkuvan alla, olin vihjeistä ratkonut niihin eri sanat kuin laatija oli laittanut. Ei ollut kyse vihjeestä 'asuste villillä'.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *