KESKUSTELUT > RISTIKOT > SK 14/2025
11926. SK 14/2025
Ylläpito4.4.2025 klo 13:35
Tällä viikolla Toni Pitkälältä kaksitähtinen kuvaristikko ja Jari Keräsen piilosana.2. Heppu4.4.2025 klo 16:47
Ristikko oli hieno, helmenä ”ei alaisen päälle?” Minusta kakkosta kovemmasta päästä. Kelallakin vihjettä jäin miettimään että rimmaako ratkaisun kanssa? Ja kelluu, ehkä kelluu ehkä ei. En tiedä.
3. Siru4.4.2025 klo 19:07
Minä ajattelin, oisko Kelallakin-vihje jäänyt vähän vajaaksi! Ei kyllä paljon ratkontaani haitannut! Hieno ristikko!
4. anna h6.4.2025 klo 12:09
Olen samaa mieltä edellisten kanssa, kelallakin pitäisi olla hieman lyhyempi. Mutta sopivan haasteellinen tämä ristikko, hyvä, samoin kuin Keräsen piilosanakin.
5. Jiikoo6.4.2025 klo 13:23
Ristikko ei ollut ainakaan minulle helppo ollakseen kakkonen, tehtävää jäi toisemmallekin päivälle. Lounaisnurkka ja avainkirjain 14 täyttyivät viimeiseksi – siksikin, että yritin vääntää väkisin väärällä 5 Emman voittajalla.Ratkoin A4-arkille tekaisemallani kopiolla, koska lehden paperi tahtoo olla lyijykynilleni liian sileänkiiltävää. Vihjettä KELALLAKIN piti tihrustaa lopuksi lehdestä: onko sen ensimmäinen kirjain jotenkin muista poikkeava tai ylikruksattu? Mielestäni ei, vihjeen kaikki kirjaimet vaikuttavat yhdenveroisilta. Pieni kosmeettinen haitta tai hidaste.
Keräsen piilikseen saakka en ole vielä edes ehtinyt, viikonlopun urakat laahaavat vähän jälkijunassa... Aikaisemmin minulla oli tapana aloittaa SK-tehtävät piiliksestä, mutta on tainnut kiepsahtaa toisin päin.
6. Tarkkailija6.4.2025 klo 13:43
Lainaus: 5. Jiikoo 6.4.2025 klo 13:23Ristikko ei ollut ainakaan minulle helppo ollakseen kakkonen, tehtävää jäi toisemmallekin päivälle. Lounaisnurkka ja avainkirjain 14 täyttyivät viimeiseksi – siksikin, että yritin vääntää väkisin väärällä 5 Emman voittajalla.
Ratkoin A4-arkille tekaisemallani kopiolla, koska lehden paperi tahtoo olla lyijykynilleni liian sileänkiiltävää. Vihjettä KELALLAKIN piti tihrustaa lopuksi lehdestä: onko sen ensimmäinen kirjain jotenkin muista poikkeava tai ylikruksattu? Mielestäni ei, vihjeen kaikki kirjaimet vaikuttavat yhdenveroisilta. Pieni kosmeettinen haitta tai hidaste.
Keräsen piilikseen saakka en ole vielä edes ehtinyt, viikonlopun urakat laahaavat vähän jälkijunassa... Aikaisemmin minulla oli tapana aloittaa SK-tehtävät piiliksestä, mutta on tainnut kiepsahtaa toisin päin.
Kyllä se K-kirjain on vihjeessä KAAPELI haalempi kuin muut kirjaimet. Sävyero on kyllä pieni ja voi jäädä huomaamatta. Vihje ei ole mielestäni looginen, jos sävyeroa ei ole. E-kirjastosta ristikon kopioin ja suurensin kuvaa reilusti asiaa tarkastellessani. Kakkoseksi oli minustakin tavanomaista vaikeampi.
7. Jiikoo6.4.2025 klo 13:50
Tarkkailija, kiitos kannanotosta tuohon KELALLAKIN-vihjeeseen. Sävyerollahan tuo vihje tosiaan tulee loogiseksi.Jos oli ristikko työläs, niin Keränen ei ollut vetänyt ruuvia kovinkaan tiukalle. Piilis ratkeili varsin juohevasti.
8. Inga6.4.2025 klo 20:01
Aloitin vasemmasta ylälaidasta ja hyvin eteni. Näitä on ilo tehdä. Kun takkuaa siirränristikon syrjään ja jatkan hetken päästä tai vasta seuraavana päivänä. Ilman nettiä en saisi mitään valmiiksi.
9. Kartsa6.4.2025 klo 21:53
Oli vähän kovempi kaksitähtinen, mutta ratkesi kyllä. Eihän ne tähdet läheskään aina kerro vaikeudesta: tekijät yrittävät sekoittaa vihjeillä ratkojien päät ja ratkojat pyrkivät päästä tekijöiden pään sisään eli ajatuksiin... Sitä me kaikki teemme, joten on hyvä, että tällaisia eri vaikeustasoja on, varsinkin kun osa hauista vaatii mm. kohtuullista tieteellistä ymmärrystä (kemia, fysiikka eritoten). Itse kullakin on tietysti omat vahvuutensa ongelmien ratkaisuun. Omalta osaltani voin sanoa, että esim. kolmikon IJL 3-tason vihjeet ovat usein niin ovelia, etten pysty näkemään sinänsä loogista tulosta ennen ratkaisua.
10. Jukkis7.4.2025 klo 09:57
"...varsinkin kun osa hauista vaatii mm. kohtuullista tieteellistä ymmärrystä (kemia, fysiikka eritoten)..."Juu, hauki on aika vaativainen kala.
11. Jiikoo7.4.2025 klo 11:31
Lainaus: 10. Jukkis 7.4.2025 klo 09:57"...varsinkin kun osa hauista vaatii mm. kohtuullista tieteellistä ymmärrystä (kemia, fysiikka eritoten)..."
Juu, hauki on aika vaativainen kala.
Juu, minunkin hauikseni vaatisivat treenausta, leuanveto ei sujuisi nyt juuri mihinkään malliin...
12. Markku7.4.2025 klo 16:47
Rohkenen epäillä, että vihjeiden MATT ja VÄSYNEEN APU? ratkaisusanojen risteytyessä on tapahtunut laatijalle pikku lipsahdus. Ei haitannut.Minulle kakkoseksi vaativa ratkaistava. Ei tullut helpolla valmista.
13. Jiikoo7.4.2025 klo 18:13
Lainaus: 12. Markku 7.4.2025 klo 16:47”Rohkenen epäillä, että vihjeiden MATT ja VÄSYNEEN APU? ratkaisusanojen risteytyessä on tapahtunut laatijalle pikku lipsahdus.”
Markku, tarkistapa vielä tuo kohta! Minulla nuo vihjeet solahtivat yhteen kuin käsi kätehen, sormet sormien lomahan.
14. PM7.4.2025 klo 19:34
Pitkän maalla vietetyn viikonlopun jälkeen SK osui käsiini vasta su-iltana, jolloin aloitin Piiliksen ratkonnalla. Aluksi löysin vihjeiden ensi lukemisella vain vähän vastaussanoja, mutta lopulta tehtävä oli "vain" miedohkon haasteellinen.Ristikko oli vuorossa tänään, päivän aikaa vieneiden asioiden lomassa. Osoittautui mielenkiintoiseksi ratkoa, varsinkin kun etenin alhaalta ylöspäin. Samaa mieltä kuin monet edellä, että ollaan kaksitähtisten haasteellisemmalla osastolla. Vihjeet ovat mielestäni aivan ok, joskin rastin erään vihjeen alkukirjaimen päällä paperilehdessä bongasin vasta ristikon jo ollessa täynnä. Monipuolinen oli sanasto (ja kirjaimisto myös) nytkin, kuten laatijalta voi odottaa.
15. Markku7.4.2025 klo 19:41
Jìikoolle. Kiitos herätyksestä. Havahduin epäluulostani ja korjasin virheeni.
16. Eikka10.4.2025 klo 09:24
Lainaus: 6. Tarkkailija 6.4.2025 klo 13:43Kyllä se K-kirjain on vihjeessä KAAPELI haalempi kuin muut kirjaimet. Sävyero on kyllä pieni ja voi jäädä huomaamatta. Vihje ei ole mielestäni looginen, jos sävyeroa ei ole. E-kirjastosta ristikon kopioin ja suurensin kuvaa reilusti asiaa tarkastellessani. Kakkoseksi oli minustakin tavanomaista vaikeampi.
Eipä taida tuollaista vihjettä(!) olla... Mutta kritiikki kohteesta on aiheellinen.
Täytyy sanoa, että oli minulle yksi haasteellisimmista 2-tähtisistä aikoihin. Eikä ole yllätys, että laatija on Pitkälä. Anagrammasin (uusverbi) kaakossa väärin, olisi ollut oiva ratkaisu.
17. Tarkkailija10.4.2025 klo 09:58
Pyydän anteeksi sitä, että laitoin vihjeen väärin - kyse oli ihan ajatuskatkosta. Vihje on siis KELALLAKIN, jossa K-kirjain on harmaalla. Ongelma vihjeessä on se, että sävyero on varsin pieni ja se saattaa jäädä huomaamatta. Muu seikka kuin pieni sävyero saisi olla osoittamassa vihjeen ideaa. Harmaasävykuvituksessa sävyjen käyttö jonkin asian esittämiseen pitäisi kieltää kokonaan.
18. Eikka10.4.2025 klo 11:25
Juu, vielä ei saisi paljastella. Siitä huolimatta: tavaramerkkikorvauksia odotellessa. Perinteiset rasti, yliviivaus ja nuoli ovat selkeitä poistovihjeitä.
19. ++juh10.4.2025 klo 13:57
KELALLAKIN-vihjeen ekan K:n päällä näyttää olevan tummanharmaa rasti, joka lienee ollut alun perin punainen.
20. Jontte10.4.2025 klo 14:26
Minusta tämä oli hieno ristikko. Tosin enemmän lähemmäs kolme kuin kaksi tähteä. Koko viikon olen tätä pakertanut silloin tällöin. Ratkaiseva ahaa oli, kun selvitin vihjeen "väsyneen apu". Yes. Nyt voi syventyä tämän päivän SK:n ristikkoon.
21. Heppu10.4.2025 klo 15:44
Ne jotka ovat nähneet kelallakin vihjeen ekassa koossa jotain painovammaa, ovat minun näkemäni mukaan saaneet SKn erikoispainoksen. No moka, mikä moka hienossa ristikossa.
22. Tarkkailija10.4.2025 klo 16:03
Katso8n digiversiota. En minä ++juh mukaista mitään rastia näe. Hyvin pienen sävyeron vain.https://i.ibb.co/ycjYKgs2/Screenshot-2025-04-10-16 -00-51-35-754cf9a4094c34a8eeb04648e2e3eb8d.jpg
23. Eikka10.4.2025 klo 17:25
Minulla paperiversiossa tällainen, suurennettuna. https://aijaa.com/bcgWfy
Selkeämpääkin erottelua on nähty.
24. ++juh10.4.2025 klo 17:28
Netissä ratkottavasta – ei siis näköislehdestä – versiosta tallennetusta kuvasta napattu vihjeruutu, josta ilman pehmennystä tehty 4-kertainen suurennos, josta vielä gammakorjattu versio arvolla 1,34:http://ristikkotuumin.fi/tmp/sk-2025-14-kelallakin .png
25. Eikka10.4.2025 klo 17:46
Yksi syy lisää kaivata värejä takaisin SK-ristikoihin.
26. Funny10.4.2025 klo 17:53
Voidaan myös kysyä, eikö laatija tiedä, että ristikot julkaistaan mustavalkoisina. Vähän isompi rasti olisi poistanut ongelman.
27. Tarkkailija10.4.2025 klo 18:24
Vasta nyt hahmotan ++juh mainitseman rastin ekan kirjaimen päällä. Katsoin ratkoessani näköislehdestä ottamaani kopiota ekan kirjaimen vain haaleampana K-kirjaimena enkä mitään rastia aieimmin huomannut. Hieman näytti vain kirjain kenottavan, ei muuta. Ei oikein huonommin eka kirjain voi erottua muista kirjaimista. Harmaasävykuvituksen tuoma väriongelma on jäänyt laatijalta täysin vaille huomiota.
28. Eki10.4.2025 klo 18:25
Kieltämättä K tai X ovat kaikkein vaikeimpia ruksattavia.
29. spa11.4.2025 klo 08:35
En siis ollenkaan ymmärrä, miksi täällä vouhkataan tuosta KELALLAKIN-vihjeestä, sehän on selvä kuin pläkki:Aapeli Aapelinpoika Kela, syntynyt Suomussalmella 7. syyskuuta 1884 :)
30. Eikka11.4.2025 klo 09:46
Lainaus: 29. spa 11.4.2025 klo 08:35En siis ollenkaan ymmärrä, miksi täällä vouhkataan tuosta KELALLAKIN-vihjeestä, sehän on selvä kuin pläkki:
Aapeli Aapelinpoika Kela, syntynyt Suomussalmella 7. syyskuuta 1884 :)
Aivan, Anssi Aapelinpoika Kela on sukua suoraan alenevassa polvessa. Olisi muuten sopivampi vaihtoehto Kelan pääjohtajaksi kuin (hännän)huippu Satonen.
31. tonimikael11.4.2025 klo 19:56
Kiitos palautteistanne. Onhan KELALLAKIN-vihjeen K:n ruksi tosiaan huonosti näkyvä. Teen ristikon ensin värillisenä ja lähetän sen sitten mustavalkoistettuna (älkää pelätkö, en laita tuota sanaa ristikkoon) eteenpäin. Tämä on tärkeä palaute minulle, etten toista kertaa toista huonohkoa vihjettä moista. Kivoja ratkontahetkiä edelleen ja kivaa kesän odotusta teille!
Ystävällisin terveisin Toni Pitkälä, laatija
32. Eikka11.4.2025 klo 20:28
Musta -> mustata, valkoinen -> valkaista, joten mustavalkoinen -> mustavalkaista?No joo, toivoisin päinvastaista kehitystä eli värit takaisin SK-ristikoihin.
33. Jiikoo11.4.2025 klo 20:35
Lainaus: 32. Eikka 11.4.2025 klo 20:28Musta -> mustata, valkoinen -> valkaista, joten mustavalkoinen -> mustavalkaista?
Niinpä, ja jos joku mulkaisee oikein pahalla silmällä, lienee parasta tyytyä vain vastamulkaisemaan.
34. Simi22.4.2025 klo 14:31
Aluksi ei tuntunut aukeavan millään. Vähitellen sain hahmoteltua puoliksi. Jätin lepäämään useaksi päiväksi. Tänään nappasin lehden käteen ja istuin partsille. Sain tehtyä valmiiksi. Mikä mielihyvän tunne.
KOMMENTOI