KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS VIIKONLOPPU 11.-12.1.2025
11852. IS Viikonloppu 11.-12.1.2025
Ylläpito10.1.2025 klo 01:03
Huomenna Brigitta Kalpa ja kovis 3-.2. Mie11.1.2025 klo 02:34
Kiitos tiedosta, ehkä pitää Iltis taas ostaa vaikka taas ovat nostaneet sen hintaa, kipuraja on jo ylitetty, mikä on harmi sillä Iltiksen Kovikset ovat parhaita ja ulkoasultaan hillittyjä.
3. Jiikoo11.1.2025 klo 10:09
Mie, minulla Iltiksen irtonumeroiden kipuraja ylittyi jo jonkin aikaa sitten. Siirryin IS Digi Extran tilaajaksi. Maksan muistaakseni noin 7 euroa kuussa ja saan sillä kaikki Iltiksen näköislehdet ladattavaksi koneelleni. Tekaisen haluamistani ristikoista (Windows Paintin kautta) A4-tulosteet. Halpaa, helppoa ja toimivaa!
4. iso S11.1.2025 klo 10:56
Usean vuoden ajan olen toiminut Jiikoon tapaan. Äsken juuri printtasin päivän ristikot. Vastaustekstareihin ei ole mennyt senttiäkään, kun Iltis ei ole minulta mitään kysynytkään.
5. Joutilas11.1.2025 klo 14:55
Minulle Iltis ainoastaan lauantaisin ostettuna ei ole liian kallis. Halvempaa, näinkin paljon aikaa vievää viihdettä, on vaikea keksiä.Tämä Brigitan kovis oli todellakin mieluisa, vaikkei yksi sininen lause vielä ihan auennut. Johtuneeko iästäni???
Minä arvioisin vaikeudeksi 2½, mutta miellyttävyydeksi 3, mikä koulussa vastaa 10:ä. Kiitokset.
6. Portteri11.1.2025 klo 17:15
Ite kävin kirjastos kopioimas koviksen. Meil päin värille 1€ . 40 sentil pärjäis mustavalkosena mut välil väril o ristikois väliä.
7. Rampe11.1.2025 klo 18:14
Joutilas oli ensimmäinen joka kommentoi itse ristikkoa ja näkyy ymmärtäneen laatijan idean minua paremmin.Luulen ratkoneeni ristikon oikein, mutta yhdenkään sinisen yhteyttä vihjekuvaan en tajua!
Minun puolestani kuvat olisivat voineet esittää ihan mitä vain.
Voi olla, että koen valaistumisen ja kadun tätä kommenttia, mutta nyt tilanne on tämä.
8. Matias-Myyrä11.1.2025 klo 18:29
Mullakin oli kovis täysi ennen kuin tajusin yhteyden sinisiin. Ei mitään moittimista, hyvä ristikko ja vaikeusaste suunnilleen oikein laitettu.
9. eol11.1.2025 klo 19:34
Kaikin puolin mainio ja mukavasti tekijälleen ominainen kovis. Erityiskiitos pääkuvalle ja siitä lähteville sinisille.
10. isoäiti11.1.2025 klo 19:57
Pidin kovasti pääkuvan ideasta. Siitä lähteviä lauseita sai miettiä ihan riittävästi, vaikka idean tunnistinkin heti. Ei erityisen haastava, mutta sanasto erinomainen. Kolmemiikka pikkuisen yläkanttiin minun mielestäni.
11. Jiikoo11.1.2025 klo 21:22
Lähtökohtaisesti ylivaikea minulle, mutta kainalosauvojen tuella näköjään umpeen luominen onnistuu kaltaiseltani vajakiltakin. Pääkuvalauseet ainakin olisivat olleet täysin keksimätön paikka ilman risteävistä saatuja kirjaimia! Luulen silti ymmärtäväni niiden yhteydet vihjeisiin. Ylimmän lauseen keskimmäiseen sijoitin aluksi nelijalkaiseen viittaavan piilokirjaimen, mutta kumittaahan se piti. Keskimmäisen lauseen sanomasta minulla ei ollut hajuakaan (sic!), vaikka olen viikon päästä 3 vuotta täyttävän epelin isoisä. Alimman lauseen kaverin lajitoveri ryömi kerran takapihallamme avoimen jalkateräni ylitse istuessani pöydän ääressä, jalat pöydän alla. Lauseen sanomasta voi mielestäni olla mieltä jos toistakin. Yhden virheellisen kirjaimen äkkäsin ja korjasin juuri ennen tämän (viestini, ei ristikon) lauseen kirjoittamista. Ratkaisuni (1–9) olen postannut jo muutama tunti sitten. Kivaa lauantaiohjelmaahan tämä oli! Brigitta Kalpan hengentuotteet ovat aina tervetulleita haasteita!
12. PM11.1.2025 klo 21:47
Sain koviksen ratkotuksi muutama tunti sitten. Kokemuksen voisin kiteyttää kahteen kohtaan, joista toinen luonnollisesti oli ratkonnan onnistuminen aloituspäivänä. Toinen oli yksityiskohta, kun kahden risteävän sanan yhteinen kirjain viipyi ja viipyi ennen löytymistään, vaikka lähellä oli kaikki muut ratkenneet. Nuo vihjeet ovat 'näissä joskus nukuttu' ja ''materiaalin' alussa'. Lopulta kyseinen kirjain löytyi.
Ylimmän ja alimman sinisen vihjeyhteyden uskon käsittävällä, keskimmäinen on vielä haussa. Vaikeusasteen koen asettuvan annetun alapuolelle hieman. Tietolähde tuli tarpeelliseksi vain antiikin filosofin kohdalla. Mieluisa ratkontatehtävä!
13. Mumma12.1.2025 klo 15:18
Upea ristikko ilman kikkailua! Ei anagrammeja, ei erisnimiä eikä ennen kaikkea Googlea. Risikon perusidea, oivallus toteutui hienosti.
14. pelaaja12.1.2025 klo 15:29
Mukavaa Kalpaa! Hauska pääkuvajuttu. Sen yksi elementti auttoi ystävällisesti ymmärtämään loputkin. Ihanan anagrammiton ja muutenkin kirjaimet ja tavut oikeilla paikoillaan, siitä iso lisäplussa.
15. Kuju12.1.2025 klo 18:46
Omasta mielestäni alapuolikas oli 2+ tasoa ja yläpuolikas 3 tasoa.
16. happonen12.1.2025 klo 21:25
Samaa mieltä Kujun kanssa vaikeustason vaihtelevuudesta. Oikein viihdyttävä ristikko kuitenkin. Pääkuvat antoivat odottaa sanaleikkejä, jotka pikkuhiljaa avautuivatkin yksi kerrallaan. Ei tympeitä vihjeitä tai sanoja. Kulttuuritrivian määrä oli minimoitu, mitä nyt yksi kirjallisuusknoppi taisi olla. Hyvät tunnelmat jäi tästä. Tuoppeja en tällä kertaa kumonnut mutta arvelisin 1,5 mallasjuomaa vaatineeksi jos kuppilassa olisin ratkonut.
17. Nolla18.1.2025 klo 13:42
Pääkuvan huutomerkki jäi selitystä vaille - selvinnee ymmärtäneiden avituksella aikanaan. Ei tarvitse Googlen apuja Brigitan laadinnoissa, ihan vaan itse saa salat selville ajan kanssa. Saisi ottaa 'oppia' moni muukin huippulaatija. Iso kiitos laatijalle!
KOMMENTOI