KESKUSTELUT > RISTIKOT > SEURA 90 V
11826. Seura 90 v
Eki8.12.2024 klo 18:50
Seura pyysi juhlanumeroonsa (49/2024) jotain spesiaalia. Mielestäni tulikin aika hauska aukeaman ristikko, jossa on historian lehtien havinaa ristikoiden maailmasta.2. MMM9.12.2024 klo 07:59
Kiitos taustan kertomisesta. Ihmettelinkin, miksi vanhoja lehden sivuja on ristikossa. Onnistunut ristikko minunkin mielestäni.
3. Ritu10.12.2024 klo 11:24
Minä olen tavallaan jäävi sanomaan mitään Seuran ristikoista. En pysty suhtautumaan niihin täysin neutraalisti. Se johtuu siitä, että Seuran ristikoissa kulkee minulla mukana vieläkin jokin tunne tai paremminkin tunnearvo, jota on vaikea selittää muilleVähän kuin muistaisi lapsuudenkodin ulkosaunan savun tuoksun tai oman äidin tekemien kalapullien maun. Ne vaan ovat ja pysyvät jossain aistien muistilokeroissa muistojen kultakuorrutteen päällensä saaneina.
Tutustuessani ristikoiden ihmeelliseen maailmaan, oli Seuran suurnuotta niitä ensimmäisiä ristikoita, joita kotona tutkiskelin. Muistan keränneeni ruutuvihkoon julkaistuista ratkaisuista vihje- ja ratkaisusanapareja. Almanakan ja koulusta saadun karttakirjan avulla löysin itsenäisesti vastauksia nimipäivä- ja maantietoon liittyviin vihjeisiin. Onpa yläasteelle menon aikoihin ollut Suurnuottaa kirjan päällisenäkin. Tarkemmin sanottuna päällisen päällisenä. Sattuneesta syystä, jonka arvannette.
Tässä Ekin laatimassa ristikossahan toisena pääkuvana oli Seuran nyt jo edesmenneen pilapiirtäjän, Titun, vanha pilapiirrossivu. Tuo sivu oli se, joka luettiin meillä Seurasta aina ensimmäisenä.
Hauska yhteensattuma, että tuo ristikon pääkuvassa ollut Titun aihe oli pikkujoulut. Samaisessa lehdessä oli nyt sarjakuvana B.Virtanen aiheenaan myös pikkujoulut , mutta toisenlaisissa merkeissä.
Yllättävän taidokkaalta tuo toisessa pääkuvassa ollut vanha Seurankin ristikko näyttää. Pääkuvasta lähtee valtaisa määrä ratkaisulauseita. Suurimpina eroina näen ainoastaan, että Ekillä ei ole alkupiiloja, kuvituksessa käytetään värejä ja nuo ratkaisusanojen paikkoja osoittavat nuolet puuttuvat.
Niin ja ennen on pitänyt lähettää koko ristikko arvontaan, nyt ovat nuo numeroidut ruudut on ristikoissa.
Olen joskus muistaakseni maininnutkin täällä, että pidän Reima Mäkisen kuvituksesta ko. lehden ristikoissa. Siinä on selvä ero vanhaan, muttei liian radikaali. Eli jos jostain syystä siihen pitäisi kuvittajana vaihtaa, niin en vaihtaisi H.Kärkkäiseen enkä Mäkelään(vaikka erinomaisia ovatkin), vaan rennommalla tyylillä piirtävään P.A.Manniseen. Mutta Reima Mäkinen on kyllä onnistunut valinta säilyttämään ristikoissa jotain tuosta menneiden vuosikymmenten nostalgiasta.
Onnittelut 90-vuotiaalle Seuralle ja Ekille kiitos mukavasta SeuraHistis-ristikosta!
4. iso S11.12.2024 klo 14:43
90 sinne ja 1990 tänne. Meillekin tuli 1990-luvulla Seura ja vaimo tykkäsi ratkoa Jokikokon laatimaa Suurnuottaa. Sitten 1996 aloin laatia ristikoita sivuharrastuksena. Kukaan ei ole profeetta omalla maallaan, joten minun tekeleeni eivät vaimolle kelvanneet. Jokikokko oli se ainoa oikea.Varsin rajallisesta laadintamäärästä huolimatta minulle tuli kaikki Semicin ristikkolehdet "laatijan kappaleina", joten laatimisen lisäksi minulle riitti paljon ratkottavaa. Jossakin vaiheessa vaimo alkoi olla sitä mieltä että perheessä käytetään kuvaristikoihin riittävästi aikaa ilman Seuraakin ja tilaus lopetettiin. Hän hurahti ensin japanilaisiin ristikoihin (Iisakin termein siluettiristikoihin) ja sitten sudokuihin, kun ne rantautuivat Suomeen. Kauan sitten hän siirtyi multisudokuihin, tavallset eivät kelpaa enää ollenkaan. Sellaisten suhteen Seuralla ei käsittääkseni ole mitään annettavaa, kuten ei monella muullakaan lehdellä.
Seuraa en ole sen jälkeen vakituisesri seurannut. Satunnaisesti on muutama käsiin osunut. Jokikokko poistui kuvioista kauan sitten. Kaikki kunnia vanhalle mestarille, mutta oletan että nykyään sana toistuu Seuran ristikoissa harvemmin kuin ennen! Kuten tuntemani ratkojan mieltymyksestä huomaa, sellainen "tavaramerkki" ei välttämättä haittaa harrastusta.
KOMMENTOI