KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS VIIKONLOPPU 7.-8.12.2024

11825. IS Viikonloppu 7.-8.12.2024

Ylläpito7.12.2024 klo 09:27
Vuokilan ja Lavoniuksen 2 ja puol!
2. pelaaja7.12.2024 klo 14:17
Onpa sympaattinen kakspuolonen! Kauttaaltaan ainakin minun silmilläni katsottuna hyväntuulinen ja keltaiset sitten kruununa. Pitää kummata ratkaisut pois, niin voi sitten joskus ankean päivän piristykseksi ratkoa uudelleen.
3. MMM7.12.2024 klo 18:45
Lainaus: 2. pelaaja 7.12.2024 klo 14:17
Onpa sympaattinen kakspuolonen! Kauttaaltaan ainakin minun silmilläni katsottuna hyväntuulinen ja keltaiset sitten kruununa. Pitää kummata ratkaisut pois, niin voi sitten joskus ankean päivän piristykseksi ratkoa uudelleen.

Keltaisten idea on kyllä upea - suuri kiitos laatijalle. :) Ei ihan heti avautunut.
4. Rampe7.12.2024 klo 18:57
Keltaisten idea avautui täälläkin vasta kun ristikko oli täynnä, eikä silloinkaan ihan pian.
Mutta se oli sitten sitäkin hienompi.
Kakspuolonen on varmaan ihan oikea rankkaus vaikeustasosta. Alussa tuntui pahemmalta, kun ei oikein lähtenyt aukeamaan.
5. Eki7.12.2024 klo 20:25
Pääkuvan nappasin viime kuun loppupuolella Sanaseppojen vuotuisessa työkokouksessa, jossa myös nautitaan ateriat. Olin paikalla kunniaylisanasepon ja SM-kisojen järjestäjän ominaisuudessa.

Oli juuri koviksen idea haussa ja siitähän se löytyi suoraan edestäni.
6. Kaapo7.12.2024 klo 21:43
Uumoilen pientä epätarkkuutta ellei peräti virhettä yhdessä vihjeessä.
7. Kp7.12.2024 klo 21:52
Pitää olla tarkka
8. Portteri7.12.2024 klo 22:05
Vihje vege häiritsee
9. Eki7.12.2024 klo 22:06
Ei kannata antaa häiritä!
10. Jiikoo7.12.2024 klo 23:25
Kaapo (6.), olen huomannut varmaankin saman epätarkkuuden (eri vihjeessä kuin tuo VEGE!, jonka ehkä mieluummin näkisin toisin kirjoitettuna).

Keltaisten idea on upea! Kun 1. pysty vasemmalta ratkesi, aloin jo vähän ounastella mitä muihin on odotettavissa.

Ratkaisustani puuttuu yhä kolme kirjainta, ne tärkeät numeroidut ruudut 1–9 sentään täytetty.
11. Kuju8.12.2024 klo 13:58
Minulla jää kolme kirjainta vajaaksi kohdasta, jossa lintu istuu kivellä ja synonyymi pitäisi mennä alas.

Lisäksi eka keltainen vasemmalla on sisällöltään outo, liekö jotain väärin

"VEGE"-vihje on "epäkonventionaalisesri" kirjoitettu

Lähetän kuitenkin ratkaisun.
12. isoäiti8.12.2024 klo 14:41
Hienot päälauseet!
13. Justiina8.12.2024 klo 14:57
Olihan se mukava ristikko, vähän 'piilosanamainen'. Kun vasen laita ratkesi ensin niin oli helppo melkein arvata muut keltaiset sanat. Vimppana ratkesi tuo synonyymivihje. Tavis, piilis ja kääntis olivat myös kivat, ei liian helpot eikä liian vaikeat.
14. Justiina8.12.2024 klo 15:07
...ilman sen kummempia vihjailuja niin joillekin varmaan päivänselvää tuo 'kookoohon', itse piti Googlesta tarkistaa, että löytyykö ratkaisusanalla mitään. Olin ihan hakoteillä.
15. iso S9.12.2024 klo 11:09
Lainaus: 10. Jiikoo 7.12.2024 klo 23:25
Kaapo (6.), olen huomannut varmaankin saman epätarkkuuden (eri vihjeessä kuin tuo VEGE!, jonka ehkä mieluummin näkisin toisin kirjoitettuna).

Keltaisten idea on upea!
-------------------------------------------------- -------------------------------
En ole varma olenko huomannut samaa epätarkkuutta. Yksi ratkaisu on kyllä vähän "väljä" vihjeeseen nähden.

Idea oli upea vai pitäisikö pikemminkin kehua idean toteutusta. Ideahan sinänsä ei ole ensimmäinen laatuaan. Kuten Justiina totesi (13), vähän 'piilosanamainen'.
-------------------------------------------------- -------------------------------
Lainaus: 11. Kuju 8.12.2024 klo 13:58
Minulla jää kolme kirjainta vajaaksi kohdasta, jossa lintu istuu kivellä ja synonyymi pitäisi mennä alas.

Lisäksi eka keltainen vasemmalla on sisällöltään outo, liekö jotain väärin.
Sama lokki kivellä -tienoo ratkesi viimeiseksi, mutta lopputulos on ihan pässinlihaa.

Eka keltainen vasemmalla käynnistää moitteettomasti lauseiden trilogian, eli jotain lie väärin jos ei istu teemaan.
Lainaus: 14. Justiina 8.12.2024 klo 15:07
...ilman sen kummempia vihjailuja niin joillekin varmaan päivänselvää tuo 'kookoohon', itse piti Googlesta tarkistaa, että löytyykö ratkaisusanalla mitään. Olin ihan hakoteillä.
Oli päivänselvää, ei tarvinnut tarkistaa. Lyhyesti perehdyin aiheeseen vuonna 1970. Kylmän rauhallisesti, voisi sanoa: pakkasta loi noin 30 astetta.
Minua lievästi hämmästytti oikeassa reunassa melko alhaalla oleva vaakasana, vihjeenä syvyysverbi. KIelonen ei tunne, mutta Nykäsestä löytyy. Ilmari Kianto on käyttänyt sanaa (ei perusmuodossa) kirjassa "Vanha pappila" vuonna 1922: "Vasta sitten, kun oli -------- pohjaan saakka ja syvyyden todennut, rauhan sielulleen sai kanottimestari ja niinkuin jättiläiskaakkuri räpylöillään patiloi kaksipäisellä airollaan kotivalkamaan."

Nykyään äidinkielenopettaja patistaisi kirjoittamaan kanoottimestari ja niin kuin. En tiedä mitä sanoisi patiloimisesta, mutta eipä tiedä Nykänenkään. Lienee kainuulaista kansanperinnettä ja mitäpä tuosta, ei onneksi ollut tässä ristikossa.

Tätä ratkoi mielikseen, kun vaikeutta ei ollu kiristetty tuskanpunaiselle. Toteutuskin oli taattua tavaraa. Lavonius on kuin norsu kostealla rantahiekalla: tekee selvää jälkeä.
16. PM9.12.2024 klo 17:51
Tälle aamulle jäi Koviksesta vielä muutamia sanoja ratkottaviksi kahden viikonloppuiltaratkontasession jälkeen. Lounaassa pääosin. Kun sitten enää viisi kirjainta puuttui, oli käytettävä tiedon lähteitä. Ne auttoivat sen verran, että enää yksi piilokirjain olisi löydettävä, nelikirjaimisen ps sanan. Lieneekö siinä kohdassa jokin 'koviksissa yleinen', jonka kyllä ratkoin? Näyttää jäävän avoimeksi tuo kirjain, ja siten myös sana.

Keltaiset on mainio. Onnistuin sen ratkomaan melkein ilman takeltelua, joskin yksi sana jäi tähän aamuun. 'Kookohon' liittyvään tutustuin samana vuonna kuin iso S eikä asia ole unohtunut. Laadukas kauttaaltaan, mm. ylhäällä vihje 'tällaisella tämä' (lisäksi kaksi nuolta, joita en tähän saa) tuotti hauskat vastaussanat.

Ihan annetun vaikeusasteen raameihin en saa tätä sopimaan, menee hieman haasteellisemmaksi.
17. Jluinssi9.12.2024 klo 18:18
Tietääkö kukaan 9.12.24 is kryptokuvan sanaa
18. Ylläpito9.12.2024 klo 18:21
Mitä näet kuvassa?
19. Jluinssi9.12.2024 klo 18:26
Vinossa olevan kirjan, mikä melken nojaa sivutukeen
20. Ylläpito9.12.2024 klo 18:27
Kyllä ja haet lauseesi lopussa olevasta sanasta muodon, joka kuvaa kirjan tilannetta.
21. Jluinssi9.12.2024 klo 18:38
Ktos
22. iso S9.12.2024 klo 19:21
Lainaus: 16. PM 9.12.2024 klo 17:51
'Kookohon' liittyvään tutustuin samana vuonna kuin iso S eikä asia ole unohtunut.

Nykyään lähes kaikki on kevyttä, sokeritonta, laktoositonta, gluteenitonta, lihaperäisetöntä, hajutonta ja/tai mautonta. Kuin tulevaa ennakoiden tuo käsissäni käväissyt vekotin oli mallia kevyt. Luultavasti myös aika monia noita muita luettelemiani.Toimi kakistelematta pakkasesta huolimatta, mitä ei voi sanoa kaikista muista esillä olleista.
23. Jaska9.12.2024 klo 19:22
Täydet puolikovispisteet Ekille, vaikka 2½-alaraja ylittyi vain niukin naukin. Valitettavasti vain vaillinaisestii ratkottuna. Keltaisen kupletin juoni näet avautui vasta PP:n paikallistuntemuksen avulla. Kehtasi vielä sanoa, että kuuluu yleissivistykseen:(

16. Ristikossa on kolme helppoa nelikirjaimista pystysanaa, joissa piiloruutu. Yksi sanakirjoista löytymätön duaali oli kylläkin tarjolla.
24. eol9.12.2024 klo 20:22
Lainaus: 23. Jaska 9.12.2024 klo 19:22
"16. Ristikossa on kolme helppoa nelikirjaimista pystysanaa, joissa piiloruutu."

Mutta kaikkiaan piiloruudullisia nelikirjaimisia pystysanoja on enemmänkin kuin kolme.
25. Jiikoo9.12.2024 klo 20:48
Lainaus: 10. Jiikoo 7.12.2024 klo 23:25
”Ratkaisustani puuttuu yhä kolme kirjainta, ne tärkeät numeroidut ruudut 1–9 sentään täytetty.”

Huomasin juuri, että vastaushan on yhä lähettämättä. Nyt ne täyttyivät pikku viilauksilla risteäviin, vähän duaalin makuakin olin samalla maistavinani. Kirjaimiin 1–9 ei ollut tarvetta kajota eikä vastauskaan ole enää lähettämättä.

Minulle tuo oikeanpuoleinen pystykeltainen oli sattuneesta syystä täsmätärppi ja jotenkin jopa ajankohtainen. Sen en uskoisi mitenkään kuuluvan kaikkien yleissivistykseen.
26. Jaska9.12.2024 klo 21:22
24. Joo en huomannut neljättä. En sitäkään vaikeaksi luokittele. Yhden arvasin suoraan ilman risteävää apua, joka saattaa olla se PM:ää askarruttanut.
27. PM10.12.2024 klo 19:49
Tuo nelikirjaiminen sana askarruttaa edelleen. Se vaikuttanee helpolta heti kun sen löytää tai näkee ristikkotehtävän ratkaisusta tuonnempana.

Kovisten sanoista enemmistö on vaikeita ratkonnan alkaessa, mutta ratkonnan edetessä sanojen löydyttyä niistä useimmat näyttävätkin helpoilta! Ratkottu kovis koostuu enimmäkseen helpoista sanoista.

Keltaisten oikeanpuoleisen pystysanan äkkäämisessä oli minullekin avuksi samantyyppinen havainto kuin Jiikoolla. Viimeinen löytämistäni keltaisista oli keskellä alempi pystysana.
28. Jaska10.12.2024 klo 22:01
27. PM, oletko varma. ettei ko. sanan risteävissä ole virhettä?
29. PM10.12.2024 klo 22:29
Oli virhe risteävässä sanassa, asia ratkesi! Ja kyseinen vastaussana on helppo!
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *