KESKUSTELUT > RISTIKOT > LINNAN JUHLAT 2024

11746. Linnan juhlat 2024

Eki6.12.2024 klo 11:44
Kannattaa bongailla Sanaris Oy:n joukkoa tänään tv-lähetyksestä.
2. Heppuhei6.12.2024 klo 12:43
Minä olen vaan ratkonut näitä ristikoita viimeiset 25-vuotta. Ei tässä ole ehtyinyt tutustua kehenkään ristikontekijöihin. Joskus katsoin kuvia Sanariksen sivuilta, niin aika lailla saman näköisiä kaljupäitä olivat niin Vuokila kuin Pallonenkin.

Jos noista jompi kumpi on tuolla, niin tuskin edes YLE:n selostamon sanaristikoita ratkovat väkikään niitä kasvoista tunnistaa. Ai niin, sen Kärkkäisen voisi tunnistaa, kun hänellä on tukkaa hyvin tallella.

Olisi kuitenkin mukava tietää, että onko Linnan nykyisessä isänistössä joku innokas sanaristikoiden ratkojakin mukana. Vai mistä tämä tällainen muistaminen Suomen miljoonapäistä sanaristikoiden nyhertäjiä kohtaan nyt oikein on tullut?

Kuulemma Linnanjuhlien tämän vuoden teema on ”yhdessä”. Tää sana on pakko tulla jossakin tammikuun ristikoissa jo esille. Koko ristikonkin vois tehdä Linnanjuhlien kunniaksi.
3. Eki6.12.2024 klo 13:33
Ei ole illan vierasta vielä tässä mainittu.
4. Heljä-Maija6.12.2024 klo 15:17
V. 2018 seurasin lähetystä Linnan juhlista Teneriffalla ja bongasin kättelyjonosta Erkki ja Eeva Vuokilan!
5. Jiikoo6.12.2024 klo 15:44
Jos ei illan vierasta/vieraita ole vielä mainittu ja Eki ja Eeva ovat ansiokkaasti ristikkoväkeä siellä jo edustaneet, niin tulee mieleen joku/jotkut Sanaris-tallin tekijöistä, jolla/joilla on suurelle yleisölle tiedossa olevia meriittejä myös ristikkomaailman ulkopuolella. Pariskunta Tuomas Holopainen / Johanna Kurkela?
6. pelaaja6.12.2024 klo 15:47
Minä bongasin Vuokilat viime vuonna (vai oliko se edellisvuonna?). Ja kyllä juontaja ihan nimeltä heidät mainitsi sekä jotain sanaristikoihin liittyvää siinä sanoi. Pallosenkin olen muistavinani mutta sitä en saata vannoa. Katsotaanpa sitten, keitä kaikkia sinne tänään ilmaantuu. Itse en jostain syystä saanut kutsua, vaikka tunnen presidenttiparin ulkonäöltä hyvinkin.
7. Eki6.12.2024 klo 19:34
Hän livahti jo sisään 10 minuuttia sitten!
8. Funny6.12.2024 klo 19:56
Puupäähattu!
9. Jiikoo6.12.2024 klo 20:56
Jos kyseessä on kasvatustieteen tri P. A. Manninen, niin vilpittömät onnittelut huomionosoituksista minultakin – siitä huolimatta, että en itse ole oikein kotonani hänen sarjakuvamais-suurpiirteisten ristikkokuvitustensa parissa. Vika on minun vajavaisissa kyvyissäni tulkita hänen kuvavihjetaidettaan.

Kättelijäkavalkadia seurailin toisella silmälläni, mutta monta muutakin meritoitunutta pääsi suorittamaan ohimarssin.
10. Eki6.12.2024 klo 21:03
Juuri hänestä oli kysymys.
11. Heppuhei6.12.2024 klo 23:10
Oli onneksi niin outo vieras, ettei tällaisena, ihan rivimallisena ristikonratkojana häntä kai tarviikaan erikseen tietää ja tuntea.

"Pirkanmaalta on Linnan juhlissa edustettuna myös musiikin, arkkitehtuurin ja kuvataiteen
osaajia. Tamperelainen sarjakuvapiirtäjä P. A. Manninen eli Pekka Allan Manninen on tehnyt
pitkän uran. Hän sai Suomen sarjakuvaseuran myöntämän Puupäähattu-palkinnon tänä
vuonna."
https://www.aamulehti.fi/pirkanmaa/art-20000108687 62.html

Mannisen ristikontekijän taitoja ja historiaa ei perusteluissa mainita lainkaan. Mutta ehkei niistä ruudukoiden tekemisistä ole haittaakaan ollut vuosien varrella.
12. Jaska6.12.2024 klo 23:38
Paula Vesalan fermatisoitu Finlandian sovitus oli kerta kaikkiaan kamalaa kuultavaa.
13. TJV7.12.2024 klo 10:00
Sai minutkin vaihtamaan huonetta.
14. iso S7.12.2024 klo 10:58
Noin kuusi prosenttia minun geeneistäni oli kutsuttu mukaan. Tarvitsee vain mennä sukupuussa kolme tasoa ylös ja neljä tasoa alas. Silloin tällöin nimi on osunut lehdissä silmään ja huomasin kyllä, että sukunimi on sama kuin isoäidilläni. Se ei ole kilauttanut mitään kelloa, eiväthän kaikki Virtasetkaan ole keskenään sukua. Vasta muutama kuukausi sitten minulle selvisi tämä sukulaisuus, kun pikkuveli kävi ohimennen kyläilemässä tämän etäisehkön sukulaisen isoisän (kumminsa) luona ja sattui tapaamaan suvun luultavasti kuuluisimman, alallaan hyvinkin menestyneen.

Mainittu isoisä on kyllä tuttu. Hänen äitinsä ja minun mummoni asuivat samassa talossa ja hoitelivat toistensa selkävaivoja tallomalla. Mieleen on jäänyt kun mies tuli kerran äitimuoriaan katsomaan, vaikka oli loukannut oman selkänsä metsätöissä. Hän saapui Fiat kuusisatasellaan ja keplotteli itseään ulos pienestä autonvastikkeesta minuuttitolkulla. Sisua kyllä äijällä lie ollut itsellään, jaella jälkeläisille ei epäillyt ensinkään?

Siskoni viestitti minulle nähneensä sukua telkkarissa ja vaatimattomaan tapaansa kertoi että oli itse vaarassa tulla kutsutuksi kaksi vuotta sitten. Hän on periaatteessa jopa vielä taviksempi kuin minä, jos mahdollista, mutta luonteeltaan osallistuvampi ja helposti höynäytettävissä yhteen jos toiseenkin touhuun. On muun muassa ollut joukon jatkona esittelemässä sauvakävelyä jossakin päin Eurooppaa. Eräs tunnettu järjestö oli ehdottanut hänelle vuoden vapaaehtoisen titteliä, minkä seurauksena olisi mahdollisesti napsahtanut kutsu. Sisko oli kieltäytynyt kunniasta: mitä sinne ihmisruuhkaan hikoilemaan ja uusi mekkokin olisi pitänyt hankkia.

Samasta puusta olemme pudonneet. Ei minuakaan moinen keekoilutilaisuus houkuttele, mekon hankkimisesta puhumattakaan. Varmuuden vuoksi olen välttänyt tekemästä mitään kutsumisen arvoista, ettei tarvitse kieltäytyä.
15. Eki7.12.2024 klo 12:23
Miniristikon ratkojat (HS, IS, Aamulehti) saivat eilen vinkin tutusta osallistujasta hieman etukäteen.
16. Funny7.12.2024 klo 12:34
P.A.Mannisen ristikkokuvitukset poikkeavat joidenkin hienostuneesta piirrostyylistä, mutta samalla ne ovat erittäin havainnollisia. Niissä kuvataan osuvasti erilaisia tunnetiloja ja tapahtumia. Ei tarvitse tihrustella pieniä yksityiskohtia tai muuten ihmetellä, mitä kuvassa esitetään.
17. Jiikoo7.12.2024 klo 13:05
Lainaus: 12. Jaska 6.12.2024 klo 23:38
”Paula Vesalan fermatisoitu Finlandian sovitus oli kerta kaikkiaan kamalaa kuultavaa.”

Olen samaa mielipuolta. Niin karismaattisen uskottava kuin P. V. näyttelijänä onkin, eivät minun vaikkuiset korvani tykkää vähääkään hänen laulannastaan. Pikkutyttömäistä ohutta piipitystä – osaisi ehkä laulaakin, kunhan vain osaava opettaja opettaisi.
18. Vierailija7.12.2024 klo 14:26
Kyllä oli kamalaa katsottavaa, kun monet presidenttiparia huomattavasti vanhemmat naisvieraat - pettymyksekseni mm. Miitta Sorvali! - NIIASIVAT illan isännille! Noloa!!! Presidentti on meillä töissä, joten yli 12-vuotiailta niiaus on naurettavaa ja outoa käytöstä.
19. Heppu7.12.2024 klo 14:27
Linnan juhlat televisoituna ovat ihan pöyristyttävää kansallista perintöä. Jonkinlainen alamaisuus kurkkia parempien pöytiin tässä pilkottaa. Ja se vanha kuningasmielisyys klingeläisine ritarikuntien säätyihanteineen toinen kammottava sivujuonne.
Ja kansa tykkää, kansa on viisas.
20. Funny7.12.2024 klo 14:52
Pöyristyminen on nykyisin muotia. Kohteita riittää.
21. Heppu7.12.2024 klo 15:05
Lainaus: 20. Funny 7.12.2024 klo 14:52
Pöyristyminen on nykyisin muotia. Kohteita riittää.

Tämä muoti on jäänyt minulta huomaamatta.
22. pius7.12.2024 klo 15:20
Eipä tänä vuonnakaan tullut katsottua, itseasiassa ei enää moniin vuosiin kuten ei F!-kisojakaan.
23. Funny7.12.2024 klo 15:24
Olisi pitkä lista siitä, mitä ei ole tullut katsottua vuosiin, mutta miksi se jotakuta kiinnostaisi.
24. Heppu7.12.2024 klo 17:11
Lainaus: 22. pius 7.12.2024 klo 15:20
Eipä tänä vuonnakaan tullut katsottua, itseasiassa ei enää moniin vuosiin kuten ei F!-kisojakaan.

Samat ohitetut, ja monta muuta, minulla vaikka ei se kyllä tosiaan ketään kiinnosta.
25. seurailija7.12.2024 klo 17:36
Miksi jättää katsomatta, jos kukaan ei tiedä, että jätti katsomatta? Toisaalta, voihan sen katsoa, mutta väittää, ettei katsonut. Toisaalta, onko millään mitään väliä?
26. Funny7.12.2024 klo 18:08
Muistuu mieleen, miten aikoinaan joku Finnpanelin katsojalaskentaan osallistunut ei sinnekään kehdannut merkata, että katsoo Tuttu juttua.
27. kaplas7.12.2024 klo 18:29
Lainaus: 17. Jiikoo 7.12.2024 klo 13:05
Lainaus: 12. Jaska 6.12.2024 klo 23:38
”Paula Vesalan fermatisoitu Finlandian sovitus oli kerta kaikkiaan kamalaa kuultavaa.”

Olen samaa mielipuolta. Niin karismaattisen uskottava kuin P. V. näyttelijänä onkin, eivät minun vaikkuiset korvani tykkää vähääkään hänen laulannastaan. Pikkutyttömäistä ohutta piipitystä – osaisi ehkä laulaakin, kunhan vain osaava
opettaja opettaisi.

--------

Huh! Aika raju arvio hänen laulutaidostaan! Moni voi olla toistakin mieltä...
28. Jukkis7.12.2024 klo 19:36
Lainaus: 18. Vierailija 7.12.2024 klo 14:26
Kyllä oli kamalaa katsottavaa, kun monet presidenttiparia huomattavasti vanhemmat naisvieraat - pettymyksekseni mm. Miitta Sorvali! - NIIASIVAT illan isännille! Noloa!!! Presidentti on meillä töissä, joten yli 12-vuotiailta niiaus on naurettavaa ja outoa käytöstä.

----------------------

Toisenlainen näkemys niiaamisesta tämän viikonlopun Kansanradiossa:
https://areena.yle.fi/podcastit/1-72398729
Kohdassa 19 min 55 sek.
29. pius8.12.2024 klo 10:37
23.
"Olisi pitkä lista siitä, mitä ei ole tullut katsottua vuosiin, mutta miksi se jotakuta kiinnostaisi."

Miksi ilmoittaa katsovansa linnan juhlia, miksi se jotakuta kiinnostaisi?
30. Jaska8.12.2024 klo 12:42
27. Minä en arvostellut PV:n äänenväriä enkä laulutaitoa, vaan kamalaa sovitusta.
31. Jukkis8.12.2024 klo 14:56
Yritin Areenasta bongata tätä Mannista. Kun ei mitään hajua ulkonäöstä, niin katsoin Wikipediasta että näköjään tommoinen partakautensa aikaisen Pentti Saarikosken näköinen mies. Mutta lieneekö käynyt parturissa ennen juhlia, kun en pystynyt tunnnistamaan kättelyjonosta. Vinkkinä oli Ekin viesti 7, jonka mukaan olisi tullut noin klo 19.24, eli n. 39 minuuttia Areenastriimin alusta. Katselin pari minuuttia tuon kohdan molemmin puolin. Joten jos joku vinkkaisi aika tarkasti, missä kohdassa hän on bongattavissa, niin pääsisin jatkamaan elämää.
32. ++juh8.12.2024 klo 15:40
Manninen tulee ovesta 34 minuutin kohdalla, kättelee 34.37.
33. Eki8.12.2024 klo 15:51
Hänet myös hienosti esitellään. Ennen saliin menoa työnnetään Ylen selostajille salaperäisestä luukusta lappu, jossa kerrotaan, ketä on tulossa piakkoin. Näin selostajat tuntevat tulijat niin hyvin.
34. MMM8.12.2024 klo 16:11
Kuvaruutukaappaus
https://ibb.co/2ZdTQzZ
35. Jukkis8.12.2024 klo 16:19
Kiitos, nyt kelpaa elää. Mutta kun minä katson Areenasta, niin pressan kanssa kättely on kohdassa 33.59, ei 34.37.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *