KESKUSTELUT > RISTIKOT > RISTIKOIDEN ANAGRAMMI-VIHJEET
11708. Ristikoiden anagrammi-vihjeet
Rune1.11.2024 klo 14:35
Näyttää siltä, että ristikoiden laatijat ovat edelleen kovin ihastuneita anagrammi-vihjeisiin laadinnoissaan. Joissain ristikoissa on melkein joka kolmas vihje sellainen, jossa pitää siirrellä kirjaimia tai tavuja ratkaisun saadakseen. Kovasti kyllästyttää. Vuosia sitten ne olivat ihan hauskoja jippoja, mutta ei valitettavasti enää. Anagrammeille on paikkansa omina juttuinaan.2. Eikka1.11.2024 klo 15:03
Ei välttämättä minukaan mielivihjeitäni, mutta ihan joka kohtaan ei kannata yrittääkään anagrammiratkaisua. Sellaistakin näillä sivuilla on näkynyt. Anagrammiin vihjataan yleensä melko selvästi ("sekaisin" tms.). Tämä ei tietenkään koske yksittäisten tavujen tai kirjainten vaihtamista tai poistamista samalla tavoin vihjeessä ja ratkaisussa.
3. pösilö1.11.2024 klo 16:25
Jotta ratkaisu ei kävisi liian helposti, näkee joskus laitetun vihjeen, jossa anagrammin lähtösana on itse pääteltävä !Esim kaupunki kaaoksessa - marita . Repikää siitä.
4. Eikka1.11.2024 klo 16:39
Lainaus: 3. pösilö 1.11.2024 klo 16:25Jotta ratkaisu ei kävisi liian helposti, näkee joskus laitetun vihjeen, jossa anagrammin lähtösana on itse pääteltävä !
Esim kaupunki kaaoksessa - marita . Repikää siitä.
Esimerkissäsi sanotaan mikä on kyseessä (kaupunki), vihjattu anagrammiin (”kaaoksessa”) ja annettu ko. kirjaimet (marita). Aika vähän jää mielestäni revittäväksi. Tai epäselväksi.
5. Ylläpito1.11.2024 klo 17:05
Eiköhän vastaus ollut Marita.
6. Eikka1.11.2024 klo 17:33
Lainaus: 5. Ylläpito 1.11.2024 klo 17:05Eiköhän vastaus ollut Marita.
Siinä tapauksessa sama tarina eri järjestyksessä: anagrammi, mieti joku kaupunki ja vastaus ylläri, ylläri: Marita. Ei edelleenkään tarvita tuohta tai pelihousuja revittäviksi.
7. pösilö1.11.2024 klo 18:23
Anteeksi, ilmaisin asiani hieman epäselvästi, kun annoin ratkaisusanan.Uusi yritys : Kaupunki kaaoksessa , kuusi kirjainta. Saa suorittaa !
8. MMM1.11.2024 klo 18:29
Imatra on viitattu kaupunki. Ei varmaan ollut kovin helppo tajuta, mutta miten vaikea oli hoksata, riippui risteävistä.
9. Eikka1.11.2024 klo 18:38
Lainaus: 8. MMM 1.11.2024 klo 18:29Imatra on viitattu kaupunki. Ei varmaan ollut kovin helppo tajuta, mutta miten vaikea oli hoksata, riippui risteävistä.
Juurikin näin. Muutamakin kirjain olisi loistava apu. Mutta ”pösilö”, tarkennuksesi oli aiheellinen ja valaiseva.
10. iso S2.11.2024 klo 09:56
Kuusikirjaimisia kaupunkeja on lukuisia, kun edes maata ei ole rajattu. Ristikon julkaisuaikakin saattaa vaikuttaa asiaan. Jos tuollainen tilanne olisi tullut eteeni joitakin aikoja sitten ja olisin saanut poikittaisista toiseksi kirjaimeksi varman A;n, niin olisin epäröimättä arvannut Napoli. Siellähän oli taannoin järkyttävä roskakaaos, kun mafia järjesti puhtaanapidon lakon. Olosuhteiden uhrina en olisi edes epäillyt anagrammin mahdollisuutta ja virheelliseen "varmaan" kaupunkiin eksyminen olisi jarruttanut pahasti tuon tienoon ratkaisemista.Anagrammeja vastaan minulla ei ole sellaisenaan mitään. Joskus ne ovat varsin hykerryttäviäkin, kun tulos on jollakin tavalla täysin yllättävä. Tietenkin liiallinen saman vihjetyypin toistaminen on tylsää. Liika on liika ja kohtuus ei välttämättä ole liian vähän.
Kikkavihjeisiin pätee sama kuin harvinaista tietoa vaativiin vihjeisiin: jos niitä pakkaa liikaa yhteen aukioon niin ristikko lakkaa olemasta iloinen asia ja homma menee umpimähkäiseksi arvailuksi ja hatarien arvausten yhteen sovittamiseksi. Pitäisi olla ainakin yksi sana jonka pystyy selvittämään normijärjellä kohtuuajassa, jolloin siitä saisi tukirankaa oudolle hötölle. Ristikot tehdään (tai ainakin pitäisi tehdä) ratkottaviksi. Ei välttämättä helposti, eikä välttämättä kaikkien, mutta ainakin muutamien kymmenien!
11. pösilö2.11.2024 klo 11:33
iso S : Ristikot tehdään (tai ainakin pitäisi tehdä) ratkottaviksi.Enempää samaa mieltä en voisi olla !
Toivottelee entinen lappeenrantalainen.
12. iso S2.11.2024 klo 18:15
[Entinen olen minäkin. Kesällä kävin Linnoituksessa luokkakokouksessa. 55 vuoden jälkeen tunnistin naamasta kaksi. Toinen olin minä itse.]
KOMMENTOI