KESKUSTELUT > RISTIKOT > PUNAINEN PELIKAANI 6/2024

11691. Punainen Pelikaani 6/2024

Eki13.10.2024 klo 17:24
Täällä päämajassa tämä lehti on jo olemassa ja alkavalla viikolla se tulee tilaajille. Kyllähän sitä kelpaa taas ratkoa.

Ilmo Juhani ja Heli vastaavat päätösaukeamasta, mutta sitä edeltävä Tonin ja Antti V:n aukeama lienee lehden vaikein.
2. outsider14.10.2024 klo 19:47
Missä siellä sivulla 35 on kannen avainsanan paikka?
3. Ylläpito14.10.2024 klo 20:25
Se on kansikisaa varten. Arvotaan 100 euroa joka kuukausi.
4. outsider14.10.2024 klo 20:30
Mutta mihin se kansikisan avainsana laitetaan? Ohje sanoo, että sivulle 35.
5. Ylläpito14.10.2024 klo 20:32
Ahaa, kirjoittakaa sinne mihin vaan, alareunassa on tilaa. Kokonaan lehden lähettäviltä se löydetään myös kannesta. Pitääpä tarkentaa ensi kerralla.
6. EE14.10.2024 klo 20:35
Minusta avainsanat pitäisi edelleen olla ristikoissa. Säännöthän voisi olla siten, ettei pelkillä avainsanoilla voita mitään vaan koko ristikko tulee olla täytetty/ lähetetty. Jotenkin "kalseaa" kun avainsanat puuttuvat. Avainsanat takaisin.
7. outsider14.10.2024 klo 20:36
Sivuja seuraava sivustaseuraaja kiittää!
8. Minni14.10.2024 klo 22:33
Lainaus: 6. EE 14.10.2024 klo 20:35
Minusta avainsanat pitäisi edelleen olla ristikoissa. Säännöthän voisi olla siten, ettei pelkillä avainsanoilla voita mitään vaan koko ristikko tulee olla täytetty/ lähetetty. Jotenkin "kalseaa" kun avainsanat puuttuvat. Avainsanat takaisin.
Täysin samaa mieltä !
9. Jiikoo15.10.2024 klo 00:06
Onkohan sivulle 17 jäänyt otsikko RIIMIPIILIS vanhan taittopohjan jäljiltä? Loppusointuja ja runollista poljentoa ei ole pahemmin havaittavissa. Piiliksen arvoa tämä ei tietenkään alenna, rautaista laadintaosaamistahan tehtävä osoittaa! Taisi siihen toki mennä aikaakin enemmän kuin edellisen sivun kahteen piilikseen. Ristikoihin en ole vielä tutustunut.

* * *

Nuo avainsanakisat olen mieltänyt jonkinlaiseksi lohdutuspalkintomahdollisuudeksi. Vaikka ristikko tai piilis jäisi kovasta yrityksestä ja ajankäytöstä huolimatta vähän vajaaksi, on avainsanan ehkä saanutkin täyteen ja täten päässyt lähemmäksi mahdollisuutta osallistua pyyhe- tms. arvontoihin. Tämän oljenkorren menetys on toki menetys.
10. Ylläpito15.10.2024 klo 00:30
Tosiaan, jäänyt väärä otsikko.

On toinen mahdollisuus voittaa ne samat palkinnot.
11. pelaaja15.10.2024 klo 18:53
Jopas yllätti avoristikon pääkuva ehtiväisyydellään.
12. Ylläpito15.10.2024 klo 21:16
Pelikaanit ovat ristikkolehdistä ylivoimaisia ajankohtaisuuden osalta.
13. Johanna16.10.2024 klo 02:09
Päivä muuttuu aina heti paremmaksi kun Punainen Pelikaani kolahtaa postiluukusta. Etenkin näin (kausi)masennukseen taipuvaiselle ristikot tuovat ihan valtavasti iloa, joten kiitos siitä. Tällä kertaa lehti ilahdutti erityisesti jostain syystä myös kansikuvallaan ;) Valoisaa syksyä tätä kautta kaikille laatijoille ja ratkojille
14. Eki17.10.2024 klo 13:27
Avoristikossa on semmoinen tilanne, että oikean ratkaisun saadakseen pitää erään näyttelijän tilalle vaihtaa hieman harvinaisempi likikaima.
15. Maija18.10.2024 klo 18:18
Avainsanat takaisin pliis. Ilman niitä ratkominen on tylsää. Ne kun sai valmiiksi tiesi tehneensä jotain oikein.
16. Wexi18.10.2024 klo 23:44
Punainen Pelikaani on tullut tutuksi vuosien varrella. Laatijoiden "tyyliin" ja tehtävien ulkoasuun on silmä tottunut, joista pääosin pidän. En kaikista, mutta siitä huolimatta kuuluvat nekin kokonaisuuteen. Samoin tietyt rutiinit ratkoessa toistuvat, etenen pääsääntöisesti järjestyksessä, mutta käärmeen jätän viimeiseksi (tai toiseksi viimeiseksi, jos lehti täyttyy, jolloin olen pakotettu ratkomaan myös krypton).
Käärme jää hännille, koska ratkon sen ruutupaperille, ja valmiinkin ratkaisun kirjoittaminen lehteen vaatii minulta suurta huolellisuutta niiden pienien "ruutujen" takia.

Nyt on tullut rutiineihini muutos, jota en ota ilolla vastaan.
Avainsanojen puuttuminen vaivaa minua. On tullut tavakseni hyväksyä tehtävä, ja "leimata" se valmiiksi kirjoittamalla avainsana omalle rivilleen. Tämä on hyödyllinen tapa silloin, kun lähes valmis tehtävä jää hetkesi huilimaan, ja jatkan muualla.

Ps. Olen saanut vuosien varrella useitakin pahiksia valmiiksi "oletettujen" avainsanojen avulla.
Joten eiköhän palata totuttuun käytäntöön...
17. Kuuno19.10.2024 klo 19:01
Kiitokset Viitamäelle, huikea laadinta.
18. Ylläpito (siirto Päivi)20.10.2024 klo 11:25
Avainsanat takaisin, oli kyllä pettymys, kun avasin uuden pelikaani, avainsanoista on ollut suuri apu tällaselle keskinkertaiselle ratkojalle. Tosi kauan olen ratkonut punaista pelikaania ja saanut poikanikin innostumaan, mutta nyt pitää harkita, että lopetanko pelikaani ostamisen.
19. Ylläpito20.10.2024 klo 11:27
Päivi aloitti turhaan uuden säikeen.

Emme ollenkaan arvanneet näitä esille tulevia seikkoja ja on todennäköistä, että avainsanat palaavat jo seuraavassa numerossa.
20. Kaapo20.10.2024 klo 11:48
Kärmeestäkin on kadonnutt keskivälin kirjain.
21. Ylläpito20.10.2024 klo 11:51
On se siellä vähän eri paikassa kuin ennen!
22. Joutilas20.10.2024 klo 12:37
Olen täysin samaa mieltä, kuin 17. Kuuno. Tätä paremmaksi jos ristikko menee, niin se on pilalla. :) Kyllä Viitamäki tarjosi todellisen herkkupalan. Pitkälä oli tällä kertaa armollinen, mikä ei tarkoita sitä, että ristikko oli huono. Hyvä se oli!
Minusta on outoa, että julkaisija itse tarjoaa (piilo)helpotuksia ristikoihin avainsanan muodossa, kun samalla ratkojilta avun antaminen kielletään määräajan aikana. (Ainakin epävirallisesti.) Avainsanat, jos niitä tarvitaan, pitäisi olla epäsanoja, jotta vältytään em. avustamiselta.
23. iso S20.10.2024 klo 17:03
Minusta julkaisijalla on oikeus määritellä ristikon vaikeusaste ja sen voi tehdä tai jättää tekemättä avainsanan avulla. Muutenhan helpot ristikot pitäisi kieltää kokonaan, kun ratkojaa autetaan naurettavan helpoilla vihjeillä!

Ristikkoon voi myös piilottaa asiasta mitenkään ilmoittamatta jonkin sanan tai lauseen, joka kulkee viistosti. Sekin helpottaa ratkaisemista ja ainakin osittain ratkaisun oikeellisuuden vahvistamista, jos jujun sattuu huomaamaan. Tällainen piilo voi olla kiva yllätys.

Sinänsä olen pienessä mielessäni samaa mieltä, että avainsanan tehtävänä pitäisi olla pyrkimys varmistaa ratkaisun oikeellisuus. Silloin kirjaimet pitäisi valita sellaisista kohdista, joissa ratkoja todennäköisesti tekee virheen. Jos julkaisija päättää kääntää avainsanan tarkoituksen sellaiseksi, että oikein ratkaissut palkitaan ylimääräisellä sanalla niin ei sitä mikään laki estä.

Huomattakoon, että tämä tarjoaa kierolle laatijalle tai julkaisijalle keinon höynäyttää ratkojia. Jos missään ei väitetä että avainsana on oikea sana, niin siihen voi tehdä tahallaan yhden kirjaimen virheen. Kun tämä virhe vielä sovitetaan sellaiseen kohtaan, että ilmeinen virhe oikaistuna johtaa kahteen oikeaan ristikon sanaan (siis ei epäsanaan), niin moni avaisanaa ratkonnan apuna käyttävä menee ansaan. Ihmetelee vain, miksi ei ymmärrä kahden sanan yhteyttä vihjeeseen - kun todellisuudessa nuo sanat ovat väärin ja yhteyttä ei siksi ole.
24. Päättäriratkoja20.10.2024 klo 17:34
Sekin olisi voinut olla hauska juju, että avainsanaruudukon pystyriveille olisi ilmestynyt oikeita sanoja avoristikkotyyliin.

Minäkin käytin avainsanoja ristikon täyttymisen merkiksi, mutta pärjään kyllä ilmankin. Laitan vaan jonkun muun merkin sivun reunaan, kun tulee valmista.
25. Minä21.10.2024 klo 14:54
Tässä seurailen toisten kommentteja ja mietin missä viipyy minun PuPe! Ei tullut tänäänkään laatikkoon, lasku tosin tuli :(
26. Matias-Myyrä21.10.2024 klo 17:17
Eki arveli säikeen alussa, että Tonin ja Antti V:n aukeama lienee lehden vaikein. Minulle näyttää kuitenkin Lähteenmäen tavukko olevan tällä kertaa kaikkein hankalin. Siinä on yksi hankala kohta, johon en meinaa millään saada vihjeisiin sopivia sanoja ristiin. Olen käyttänyt Lähteenmäkeen aikaa varmaan saman verran kuin Tonin ja Antti V:n ristikoihin yhteensä.
27. pelaaja21.10.2024 klo 18:40
Olipa 'mukava' kuulla, että Matias-Myyrällä on hankaluutta Lähteenmäen tavukossa. Itse olen nimittäin mykkäkouluvaiheessa just sen kanssa. Pistän vähän paremmaksi: minulla on vaikeuksia kahdessa kohtaa. Toisessa vähän, toisessa enemmän. Kompastuskivet ovat kuitenkin vain hyväksi, joten jospa tästä nyt saan potkua ja pääsen eräänä päivänä etiäpäin.

Kadonneista avainsanoista sen verran, että minäkin tykkäsin niistä. En osaa selittää tarkemmin, ne vaan kuuluivat asiaan ja sinetöivät ristikot antaen niille nimen.
28. Lars21.10.2024 klo 20:34
Jep, vasta ihan alkuvaiheessa ratkonnassa kun muuttotohinoissa meinas edellinenkin jäädä täyttämättä, no jotain siihen rustasin ja pistin postiin. Minusta avainsanat saisivat tulla takaisin, en tiedä kuinka paljon ne lisäävät työtä mutta jotenkin niihin on tottunut. Kieltämättä muutaman kerran olen saanut niistä lisävinkkiä vaikeimpiin ristikoihin oletuksella että ne ovat oikeita sanoja. Mutta julkaisija päättää... kiitos kuitenkin taas laadukkaasta lehdestä, saa vähän purkaa muuttostressiä näitten kanssa...
29. Funny21.10.2024 klo 21:19
Hassu, juttu, mutta olenkohan ainoa, joka ei avainsanoja koskaan tutki. Kun en lähetä ratkaisuja, en ole ollut tarkkaan selvillä, mihin niitä käytetään, vaikka se on varmaan jossain lihavalla painettuna selitetty. Minä vain pyrin ratkomaan, ja katson, mihin se riittää. Avainsanan avulla voisi kai saada selville jonkun kirjaimen, mutta vaikea uskoa, että se paljonkaan edistäisi ristikon täyttymistä.

Nyt on muuten vaikeita tehtäviä lehden lopussa. Aloitin Liljeroosista, joka osoittautui tavallista hankalammaksi. Pitkälä ja Viitamäki myös ovat tosi kiperiä. Asiaan vaikuttaa varmaan se, että edellinen lehti täyttyi pahisten osalta jo aikaa sitten, joten tässä välillä on ollut turhan pitkä tauko koviksista. Vie aikansa, että saa aivot oikealle aaltopituudelle.
30. happonen21.10.2024 klo 23:47
Lähteenmäestä aloitin kuten tapana on. Mutta mitähän ihmettä on tapahtunut, lähes täysin kuvaton on ristikko! Ja tekijän naivistinen kuvitus kun on koko lehden parasta antia. Tulikohan kiire laatijalle? On kyllä myös poikkeuksellisen huonoja sanoja mukana: yksi englantia oleva ei lainasanaksi laskettava ja pääkuvan lähistöllä on kyllä aivan omituista murretta sekä vihjeessä että ratkaisussa... Lähteenmäki on kyllä yleensä lehden kohokohta mutta nyt tuli kyllä lievä pettymys.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *