KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS VIIKONLOPPU 12.-13.10.2024

11689. IS Viikonloppu 12.-13.10.2024

Ylläpito12.10.2024 klo 09:25
Tänään Vuokilan ja Lavoniuksen 2½-kovis. Vuokila onkin huilannut kesän kovisten osalta.
2. Matias-Myyrä12.10.2024 klo 15:22
Mielestäni ei ihan helpoimpia kakspuolikkaita. Olisi ihan hyvin voinut olla kolmemiikkakin.
3. Mummo12.10.2024 klo 17:18
Näin ensivilkaisun perusteella samaa mieltä Matias-Myyrän kanssa! Katsotaan miten lähtee kulkemaan.
4. Joutilas12.10.2024 klo 17:51
Peesaan edellisiä. Minulle ihan täysi kolmonen. Tässä ristikossa oli minulle niin paljon outoja asioita, että tavallaan oli erittäin monta vihjeetöntä ruutua ja sekös teki ratkonnan vaikeaksi. Vastapainona oli kyllä hyviä oivallusta vaativia vihjeitä. Pääkuvistakin makoisat lauseet. Kiitokset
5. pelaaja12.10.2024 klo 19:04
Onpa tosiaan hankala kakspuoloseksi. Täyttyi kuin täyttyikin ja hykertelen mielissäni esim. tuon pystykeltaisen kanssa. Tavoilleni uskollisena jäi taas vajaat 2 kysymysmerkkiä. Toista ymmärrän 70 %, toista 0 %. Ne vielä punnerrukseen eräänä päivänä.
6. Mummo12.10.2024 klo 19:07
Komppaan edellistä.
7. Kuju12.10.2024 klo 19:20
Iltapäivällä oli pari tuntia aikaa ja puolet täyttyi. Pitää jatkaa huomenna. On kyllä yli kakspuolikkaan.
8. narkisti12.10.2024 klo 21:04
Joku kolmosella alkava itselle. Pullollisen verran tutkin ja alanurkat vasta selvitetty.
9. Joutsilas13.10.2024 klo 00:20
Ratkottu on.
10. Kuju13.10.2024 klo 10:07
Ratkottu on suurella määrällä googlaiIua, jossain määrin jopa lunttausta. Oli monta sellaista, jota en olisi tiennyt tai kuullutkaan.
11. isoäiti13.10.2024 klo 11:24
Työtä piisasi ratkomisessa ainakin kolmemiikan edestä. Välillä jo arvelin, ettei edes ratkea kokonaan, mutta onnistui sentään. Vaakalause helpotti kovasti pystylauseen ymmärtämistä. Mielenkiintoinen kovis!
12. Kaapo13.10.2024 klo 13:36
Pystylause pelasti epätasaisen ristikon.
13. Jiikoo13.10.2024 klo 15:01
Koiruuksia kerrakseen, vaati istumalihaksia enemmän kuin 2½-rankatulta olisi odottanut. Oikeanpuoleinen keltapohjainen vaakasana tuli paperille viimeisenä, vaikka se oli jotenkin maistunut suussani jo eilen.
14. Mummo13.10.2024 klo 15:48
Tulihan se vihdoin täyteen! Jouduin kyllä turvautumaan googletteluunkin enemmän kuin 2-puolosen verran.. Yhtä jäin ihmettelemään: jos "noin kolme kiloa" ratkaisusana on minulla oikein (väittäisin olevan), niin risteävä "joskus laatijalla edessä" on mielestäni outo sanamuoto ???? Komppaako kukaan vai enkö vaan tajua? Keltaiset pääkuvista tulevat aikas hauskat!
15. isoäiti13.10.2024 klo 15:52
Mummo, "joskus laatijalla edessään" on ihan oikea vihje ratkaisusanalle.
16. Mummo13.10.2024 klo 15:57
Isoäiti: just hokasin itsekin!! Olinpas hätäinen.
17. EK13.10.2024 klo 17:02
Ihmetyttää nykyaikana nuo "kakspuoloset" jne. Ainakin kymmenyksen tarkkuuteen pitäisi päästä!
18. EK13.10.2024 klo 17:04
Siis ratkojien.
19. Kaarina O13.10.2024 klo 17:21
Taattua Ekiä, herkullinen eikä turhaa kikkailua. Googlailu jäi vähiin, muutaman vain varmistin.
20. Eki13.10.2024 klo 17:29
Sitä kikkailua nimenomaan välttelin ja se sitten tuntuu johtavan googlailuun.
21. PM13.10.2024 klo 22:14
Oli tietämättömyyttä keltaisissa ja muuallakin siksi paljon, että kolmostasoa tässä lähestytään. Oivallisuutta toisaalta niinikään keltaisissa ja useissa vihjeissäkin, mm. vasta äsken aukeni 'kuitua'- vihjeen alapuolisen vihjeen vastaussana. Miinus s-kirjainta ennen, siis vasemmanpuoleinen, mietityttää kaakossa, vastaussanan uskon ratkoneeni oikein.
22. Jaska14.10.2024 klo 13:40
Vai 2½, heh. Täyskolmonen oli. Luulisin laaditun jo alkukesästä muutaman kesäpäiväristikkomaisen vihjeen perusteella. Niistä paras lähti tosin Lavoniuksen kynästä. Keskipituus ja sanasto (sitä yhtä laskematta) erinomaiset. Ei ihan täyttä pistepottia siis.
23. Eki14.10.2024 klo 14:11
Kyllä kesäpäivävihjeet tehtiin heinäkuussa ja nämä pari viikkoa sitten. Keskipituus on koneeni mukaan 6. Teemu koeratkoi tätä 17 minuuttia, siitä "2½ plus" arvio, mutta ei uskottu kolme miikkaan.

Olin välillä aika pulassa laadinnan vyöryessä kaakkosta luoteeseen. Oli tulossa GILELS, eka L piilossa, jota en halunnut päästää. Lopulta monet asiat loksahtivat paikoilleen paremmin kuin olisin uskonut ja ei-toivotut sanat liki kaikkosivat. Vaikeutta teetti oikean alakulman alarivin sana, johon ei löytynyt muita alkuosia ja tästä tuli hankala jatko.
24. Ylihilseen14.10.2024 klo 16:31
Laittakaa joskus video pyörimään tuollaisen ratkonnan ajaksi. Eihän tuomoisia 17 minuutin ratkomisia voi muuten uskoa kukaan. Haluaisin esimerkiksi nähdä kuinka mestariratikoja kumittaa virheellisiä sanojaan pois. Vai eikö kumita, kirjoittaa vaan päättäväisesti entistä paksummalla päälle?
Täysi lauantai näiden kanssa aina menee, ja kumminpuruakin syntyy.
25. Eki14.10.2024 klo 16:55
Teemu ratkaisi tänään Sanalouhoksen 38 sekunnissa, mulla meni törkeät 42 sekuntia.

Uskokaa pois 17 minuuttia ja mahtuu siihen kumitusta.
26. Eikka14.10.2024 klo 17:15
Lainaus: 25. Eki 14.10.2024 klo 16:55
Teemu ratkaisi tänään Sanalouhoksen 38 sekunnissa, mulla meni törkeät 42 sekuntia.

Uskokaa pois 17 minuuttia ja mahtuu siihen kumitusta.


Tämänpäiväisessä louhoksessa F-sana (ei se perinteinen) oikeastaan ratkaisi koko tehtävän.
27. Eki14.10.2024 klo 17:17
Se oli juurikin noin!
28. Maikku14.10.2024 klo 17:46
24 Ylihilseen. Olen samaa mieltä kanssasi. En usko tuohon 17 minuutin satuiluun.
29. Eki14.10.2024 klo 17:54
Ette ole tainneet olla koskaan katsomassa SM-kisoissa, kun parhaat panevat vauhtia ratkontaan. Eka erä on ratkottu alle 4 minuurin ja visaisinkin reilussa 10 munuutissa, parhaimmillaan. Teemu on SM-kakkonen 1999, kunnes hänet kaapattiin laadintatiimiin. Mestaruus meni yhden kiistanalaisen kirjaimen takia.
30. Jaska14.10.2024 klo 17:57
Minulla törkeät päässälaskuvirheet, kp siis valio 6,00.

Minä skrivasin kovikseen miettimättäratkoin viisi ekaa sanaa. Sillä vauhdilla koko ristikko olisi täyttynyt noin vartissa. Mutta kuudes menikin jo väärin, ja jo ekassa tietoa vaativassa tuli tenkkapoo. Mahdollisesti Teemu ei tehnyt yhtään virhettä, ja ehkä kaikki tietopuoliset olivat aktiivimuistissa sekä luonnollisesti knopit ammattilaatijan hyvässä hallussa. Niinpä 17 minsaa ei ole ihme eikä kummakaan.
31. Ritu15.10.2024 klo 15:25
Minä odottelen vapaapäiviä tai edes vapaapäivää, jotta ehtisi ratkomaan. No eihän niitä ole eikä tule, kun aina tulee buukattua töitä niille. No mutta tässä taas ennen töihinlähtöä kokeilin vajaan tunnin ratkoa tätä kovista.

Laskin saamani ratkaisusanat tähän mennessä. Hurjat 22 kpl. Siis minulle se on tuohon aikamäärään paljon. Hidas hämäläinen kun olen. Tietenkään noista kaikkien sanojen oikeellisuudesta en voi vielä olla täysin varma. Mutta Irwinin Ei tippa tapa -kappaleen sanoja lainatakseni: kun on alkuun päästy niin antaa mennä vaan!

Olen myös ihka elävänä nähnyt näitä tyyliin 17 minuuttiin ratkovia niin minun ei tarvitse liittyä epäilevien Tuomasten joukkoon, etteikö mestareilta ratkonta sujuisi kovistenkin osalta nopsaan.

Koviksen osalta plussaa siitä, että aloituskohtia löytyi ja minulle jopa kaksi tällä kertaa. Aina ei tarvitse olla glamouria eikä extremeä, vaan harmaa arki voi olla sitä parasta niin kuin Lavoniuksen kuvitus tällä kertaa. Tuolla vähäisellä ja eleettömän selkeällä tyylillä on joku meneväisen ihmisen mieltä rauhoittava vaikutus.

Minusta on mukavaa, että sieltä täältä vihjeiden joukosta löytyy oivalluksen tuottama ratkaisusana. Se antaa varmuuden sille, että löydetty ratkaisusana on oikea ja on jotain mihin tukeutua, kun alkaa hahmottamaan risteäviä ympäriltä.
Koska yöllä palaan niin myöhään töistä niin tätä jatketaan sitten huomenna. Ennen unentuloa on sopivaa ratkoa enää tuo viereisen sivun taidepehmis uniristikkona. Ja jollei uni sen jälkeen tule niin unilääkkeestä menee myös tavis.
32. Lenni15.10.2024 klo 16:48
Ei tarvinnut googlailla eikä juuri kumitellakaan. Kiitoksia laatijoille.
33. Ritu18.10.2024 klo 11:55
Minun alkuun laittamistani (22 kpl) sanoista vaihtoon meni lähes puolet. Joskus kun ratkoo melkoisia alueita aivan toisilla sanoilla kuin mitä laatija niihin hakee, niin ihmettelee sitä, että miten tuollaiseen kykenee kukaan laatija.
Mutta kun asiaa pohtii siltä kantilta, että joutuuhan se laatijakin laatiessaan sovittelemaan sanoja risteävien kanssa sopiviksi, niin automaattisestihan se tarkoittaa samaa ratkojienkin osalta. Lisäksi vielä se, että vihjeet tehdään kieroiksi.
Ajatella, että useamman vuosikymmenen jälkeen tajuaa tuommoisenkin asian! :).

Pääkuvat eivät sinällään sykähdyttäneet, mutta niistä lähteneet keltaisiin tulleet ratkaisusanat kruunasivat minulle tämän ristikon. Pitkään siinä kyllä ylemmän pääkuvan osalta meni, että hiffasin mistä kyse, vaikkei siinä minulle mitään varsinaisesti outoa ollutkaan.

Omaa ratkontaani hidasti muutama alkuun kirjoittamani ratkaisusana. Varsinkin vasemmassa alalaidassa olisi valmista tullut huomattavasti nopeammin, kun olisin kekannut erään vihjeen alkuaan oikein.
Googlelta jouduin rukoilemaan apua niin oikealla yläkulmassa kuin yhden vihjeen osalta keskemmältä. Eli en mitenkään ylenpalttisesti.
Ajallisesti en osaa sanoa paljonko minulla tämän ratkomiseen meni aikaa, kun ratkoin sitä useampana päivänä. Sanon että paljon! Yhdellä istumalla ei missään nimessä olisi onnistunut. Takapuoli ei olisi kestänyt.

Tämä ristikkohan vaatii monien vihjeidensä osalta täyden ymmärryksen, jotta pääsee nauttimaan lopputuloksen hienoudesta. Suussasulavan hyvää makusteltavaa siinä riitti kerrakseen. Kiitos!
34. Funny18.10.2024 klo 12:18
Ainahan laatija joutuu sovittelemaan sanoja, mutta ratkojaan nähden on se ero, että laatija keksii vihjeet vasta jälkeenpäin. Ratkojan taas pitää sovitella sanat valmiisiin vihjeisiin. Mutta kun vihjeet tiedetään kieroiksi, niin onhan ratkojallakin tietysti aina pelivaraa. Välillä tosiaan ihmettelee, miten on aivan väärään sanaan saanut sopimaan niin monta risteävää.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *