KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS VIIKONLOPPU 24.-25.2.2024

11484. IS Viikonloppu 24.-25.2.2024

Ylläpito23.2.2024 klo 00:28
Huomenna Arto Kuivasen 2½ kovis. Piilis Henrik Lahtiselta.
2. seurailija 224.2.2024 klo 16:44
Ristikko tuo mieleen Ilmo Juhani Liljeroosin ristikot, pidin. :-)
3. Joutilas24.2.2024 klo 18:17
Kyllä tässä ristikossa omat ansionsakin oli. Etenkin värilliset olivat ihan hauskat. Mutta, koska tietämättömyyteni loistaa poronkusemaa etäämmälle, niin minulle siinä oli ihan liikaa nimiä ja sitä tehden kuukkeloitavaa. Koska olen vannoutunut omin avuin ristikko täyteen ratkoja, niin en hirveästi tykkää pläräämisestä. Tietysti itselle uusiin henkilöihin tutustuminen ei varmaan olisi pahitteeksi, mutta tässä iässä ei enää oikein viitsi, kun eivät pysy muistissa kuitenkaan. Kyllä tämä silti kiitoksen kestää.
4. Mumma24.2.2024 klo 19:37
Yhdyn edelliseen puhujaan. Aivan liikaa guugletettavaa! Parasta on, kun ristis ratkeaa harmaitten aivosolujen avulla.
5. PM24.2.2024 klo 19:40
Koviksen ratkontani sujui pitkälle melko helpon tuntuisesti. Sitten alkoivat minulle uudet henkilönimet hidastaa, ja myös kuvavihje vasemmalla lasien yläpuolella jäi avautumatta. Niinpä tusinan verran kirjaimia, eniten luoteessa, jäi puuttumaan, kun oli aika kaivaa tietolähteet esiin. Harmikseni huomasin useimpien outojen henkilönimien olevan pikemminkin uusia kuin pitkien aikojen takaa.

Oli kyllä ansioita minustakin.
6. pelaaja24.2.2024 klo 20:31
Minä kyllä tykkäsin TAAS Kuivasen koviksesta. Pari minulle tuntematonta nimeä eivät haitanneet, koska ne syntyivät ilmaiseksi hyvien risteävien avulla. Mainiot sanat pääteksteistä saivat yllättymään iloisesti tuollaisesta laatimistavasta. Sit kuitenkin 2 ratkaisusanaa jäi vielä ymmärtämättä, toivottavasti vain toistaiseksi.
7. Ritu25.2.2024 klo 18:05
Minulle on kertynyt IS:n viikonloppuristikoita jo vino pino, joihin ei ole ollut toistaiseksi aikaa käytettävissä. No, tuolla ne odottavat hetkeä, jolloin minusta tulee aikamiljonääri. Tosin nuo miljoonat tuntuvat hupenevat ennen kuin niitä ehtii saamaankaan.

Päätin kuitenkin nyt näin vapaapäivän kohdalle osuessa aloittaa tästä tuoreimmasta. Tavikseen jäi muutama tavu vielä auki. Jätän hautumaan. Toivottavasti sen ei tarvitse hautua yhtä pitkään kuin erään marraskuun Seura-lehden tavuristikon, joka muutaman tavun osalta ratkesi minulla vasta nyt helmikuun alussa.

Olen huomannut, että joskus kiireen ja liikenneruuhkan keskellä autoa ajaessa nautin suunnattomasti, kun radiosta tulee selkokieliset uutiset. Uutistenlukijalla ei ole kiire lukea uutisia ja siinä omakin mieli rauhoittuu mukana. Lavoniuksen Heikin luomassa pehmiksen yksinkertaisessa ulkoasussa on minusta jotain yhtä rauhoittavaa. Minulla ainakin katoaa kiire ratkoa ja saada se nopeasti valmiiksi. Vielä kun laatijana on Pallosen Teemu, niin kaikki palikat ovat kohdillaan.
Kiireettömyys on enemmänkin tunne, mutta sen huomaa myös tavallista tasaisemmasta käsialastani tuossa pehmiksessä. Tuollaiseen ristikkoon saatan käyttää enemmän aikaa ja viipyillä sen parissa ratkomalla vaikkapa ristikkoa tietyn suuntaisesti tai kehää kiertäen. Siis ristikosta oikeasti nauttien.

Kovis - ihme ja kumma - lähti minulta käyntiin ilman sen suurempia ihmettelyjä. Kaikkiin sinisiin sain sanan loppuosan risteävien avulla kohtalaisella vaivalla, mutta kahdesta oikeanpuolimmaisesta puuttuu vielä alkuosa risteävine sanoineen. No ilta on nuori niin eiku mietintämyssy uuteen asentoon ja hetken päästä uutta yritystä kehiin.

Myös minusta tässä ristikossa nimivihjeiden määrää olisi voinut karsia. Yksittäiset nimet siellä täällä, vaikka ne googlaten joutuisi selvittämäänkin, eivät ristikkoa heikennä, mutta ylenpalttinen nimien googlaus jo vähän häiritsee ja tavallaan syö onnistumisen tunnetta omien ahaa-elämysten jäädessä vähemmälle.

Mukavia löytöjä olivat eräs piirrosvihje, jossa mietiskelin saamani ratkaisusanan kelvollisuutta siihen. Kelpasihan se mainiosti oivallukseni jälkeen! Toinen oli sanallinen vihje, johon keksimääni ratkaisusanaa pidin siinä tiukasti ja muutellen risteäviä sanoja. Vasta kun tajusin, että virhe olikin juuri siinä missä sitä vähiten epäilin, niin sain taas nauttia tuosta taatusti jo moneen kertaan tunnemuistiinkin tallentuneesta pienestä hurmoshetken fiiliksestä, että keksinpäs!

Kivasti näillä tämänkin viikonlopun aivopähkinöillä sai taas ruosteenestoa pääkopan rapistuvaan koneistoon. Siitä kiitos tekijöille.
8. happonen25.2.2024 klo 18:18
Vaisu ristikko. Aiemmat kommentit jo avasivat syyt. Oliko pääkuvan lauseet lukittu jossain vaiheessa laadintaa ja lopputuloksena oli useampi aika tympeä sana, jotka vaativat kuukkelia ratkojalta?
9. Elva25.2.2024 klo 18:36
Kultin Tavis, Lahtisen Piilis ja Pajakosken Ristis olivat kaikki viihdyttäviä ja laadukkaita.

Kovis jää tuonnemmaksi.
10. Justiina25.2.2024 klo 19:46
Tavis, piilis ja kovis ratkottu, kaikki oikein mukavia, juuri sopivan haastavia minulle. Viimeisenä ratkesi epäselvä kuvavihje vasemmassa laidassa, yhden pystyrivin kirjaimen korjauksella.
11. narkisti25.2.2024 klo 23:40
Mikä vasemman reunan valokuvavihje on? Olikohan "kruunattu" sen yläpuolella. Digilehdessä sellainen suttu ettei saa mitään tolkkua.
12. Ylläpito25.2.2024 klo 23:42
Tahallaan epäselvä. Hahmotus riittää.
13. iso S26.2.2024 klo 11:04
Lainaus: 8. happonen 25.2.2024 klo 18:18
Oliko pääkuvan lauseet lukittu jossain vaiheessa laadintaa ja lopputuloksena oli useampi aika tympeä sana, jotka vaativat kuukkelia ratkojalta?

Oliko tuo huumoria? Juuri noinhan laatija toimii. Keksii pääkuvan idean ja siihen liittyvät lauseet. Nämä ovat ristikon kiinteä ydin, jonka ympärille muut sanat punotaan. Jos alkuasetelma on liian haastava, se kostautuu enemmän tai vaähemmän sanaston laadussa. Joskus auttaa pieni lauseiden hienosäätö, mutta sen pitää tapahtua niin ettei idea vesity. Harvemmin taitaa toimia sellainen että muuttaa jotakin lausetta oleellisesti ja pystyy säätämään pääkuvaa niin että se kattaa muuttunen tilanteen. Täytyy vain puskea tai luovuttaa. Aina ei voi voittaa, joskus pitää vain keksiä uusi idea?

Samansuuntainen maku minulle jäi täsätä ristikosta kuin usealla kommentoijalla. Turhan monta sellaista kohtaa oli joissa etenemistä oli melkein pakko avittaa Googlella ja se oli monessa kohdassa kovin helppo keino. Vasen reuna kokonaan ja varsinkin pääkuvan alla oleva osuus olivat vaativimmat ja tuntuivat tällä osaamisella tai osaamattomuudella siltä että 3- ei olisi ollut pahaa liioittelua.

Kuivasella on selvästi kykyä ja osaamista alalle, mutta ehkä pieni kourallinen rauhoittavia olisi paikallaan?

Muutamassa kohdassa teki mieli väittää vastaan. Esimerkiksi: miten lähellä toisiaan X:n ja Y:n pitää olla, että vihjeen lähellä X:ää ratkaisu voi kohtuudella olla Y? Kävelymatkan päässä? Niin lähellä että edestakainen matka taittuu talvikelissä välillä lataamatta useimmilla sähköautoilla?
14. Jaska26.2.2024 klo 12:54
"Lähellä" on venyvä käsite. Kahden objektin keskinäinen etäisyys täysin ilman venytystä on nolla. Ne ovat siinä tilanteessa kiinni toisissaan. Niin kuin Kuivasen ristikko ja minun kynäni ratkonnan aikana. Kun välillä nousin ja kävelin muutaman metrin karttakirjan luo, ristikko oli edelleen lähellä. Kohtapuoleen lähden lenkille, mikä tarkoittaa ongelmaa. Olenko sadan metrin päässä vielä lähellä ristikkoa? Entä kilometrin, kahden päässä? Oma pää on vielä sekaisin Kuivasen koukeroista. Se selvennee, kun en ole enää lähellä ristikkoa. Mutta kuinka monen kilometrin päästä olen kaukana?

Olisin välttänyt ahdistavan pohdinnan, jos Kuivanen olisi vihjeittänyt Y:n toisin, mieluusti heti aukeavalla koviskikalla. Tuskin sekään olisi auttanut ratkomaan ristikkoa2½-raamissa. Googlattavaa riitti, vaikka tietysti olisi pitänyt muistaa Anitan tissien lisäksi hänen aviomiehensä. Miinus myös ratkojalle. Mutta oliko 15 prosenttia erisnimiä sanastosta liikaa? Ja mikä määrä ei ole liikaa? Taas alkaa ahistaa...

Mainiot siniset ja muut pitkät sanat (kp yli 6) sekä seitsemän aukiota lykkäyttävät puolikkaan pisteen kasin perään. Ensi kerralla noustakoon sitten samalle kiitettävälle tasolle kuin esim. PuPe 1:n sivulla 25.
15. happonen26.2.2024 klo 15:32
Iso S: kirjoitinpa epämääräisesti. Kyllä tässä olisi vielä pari iteraatiota tarvittu sanoituksessa erisnimien ja muun eksotiikan vähentämiseksi, olettaen siis että pääkuvan lauseet ovat lukittuja. Ja tosiaan aika hankalaa noita olisi ollut tässä ristikossa muuttaa ilman että verbaali-iloittelu olisi kärsinyt.

Tuli mieleen muutama oma pöytälaatikkoon jäänyt laadintaprojekti, jossa ei vaan saanut riittävän hyvää sanastoa parin kompleksin ja ristikkoa dominoivan lauseen ympärille. Ehkä pitää kaivaa nuo naftaliinista ja koittaa, jos tällä kertaa tulisi valmista.
16. PM26.2.2024 klo 15:45
Mökkimatkallani ajan Akaan naapurikunnan naapurikunnan alueen läpi, joten ratkoessani tuo kohta avautui. Ylläpito kertoi vasemman reunan kuvan tehdyn epäselväksi tahallaan, varttuneet ja virttyneet silmäni eivät hahmottaneet paperilehden kuvasta mitään. Kohdan sain sitten täyteen vasta etsittyäni alueen henkilönimet tietolähteistä.

Koviksen lisäksi IS:n tarjonnan mainiosta ja monipuolisesta ratkontaviihdepaketista ratkottuina ovat nyt myös Ristis, Kääntis, Kryptis, Piilis ja Tavis, jonka viimeisinä avoimina olleet tavut äkkäsin hetki sitten. Taviksen lorun lopun muistan hieman toisin, lienee eri versioista kyse.
17. Elva27.2.2024 klo 20:07
Pidin paljon Kuivasen Koviksesta. Jostain syystä se sopi minulle mainiosti, joten ratkominen sujui sutjakkaasti. Ainoastaan muutama sana luoteessa tuotti vaikeuksia, mutta siniset toivat siihen helpotusta.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *