KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS VIIKONLOPPU 10.-11.2.2024

11474. IS Viikonloppu 10.-11.2.2024

Ylläpito9.2.2024 klo 10:49
Huomenna Kari Vaalamon ja Heli Kärkkäisen kolmoskovis, Vaalamon tapaan helppojakin vihjeitä on, mutta töyssyjä on tiessä varmasti.
2. Kuju9.2.2024 klo 19:46
Pääasia, ettei ole Skyttän 3-tuotos.
3. Lauri Kultti10.2.2024 klo 17:28
Juuri, kuten ylläpito antoi ymmärtää. Alkuun tuntui luonnottoman helpolta, mutta sitten tulivat ne töyssyt, jotka kyllä asettuivat kivasti kohdilleen. Ja töyssyjen myötä jäi varsin positiivinen fiilis!
4. Oikaisija10.2.2024 klo 18:17
Kuvittaja Heli Kärkkäinen on varmaankin lukenut Karin U-kirjaimen V-kirjaimena vihjeessä VIROLAINEN ON PISTE PERÄSSÄ VT:N KIRJE.
Vihjehän tietenkin pitäisi olla VIROLAINEN ON PISTE PERÄSSÄ UT:N KIRJE.
5. Ylläpito11.2.2024 klo 08:44
Karin ohjeessa on VT.
6. Joutilas11.2.2024 klo 09:17
Vaikka ristikossa oli paljon helppoja kohtia, niin todellista vaikeuttakin löytyi ja pitkän aikaa luulin, että Vaalamo on ymmärtänyt väärin minun kykyni ratkoa ristikoita. Olin niin jumissa, että piti pitää monta taukoa ja nukkua yön ylikin. Aamulla sitten selkeni ja saatoin todeta Vaalamon mitoittaneen ristikon kuitenkin kykyjeni mukaiseksi.
Yksi vihje pääkuvan alla ei tänä päivänä enää liene validi???
Kiitokset kauniit!
7. pelaaja11.2.2024 klo 09:31
Minun ratkomiskykyni Vaalamo ON ymmärtänyt väärin eli mitoitus ei mennyt niin sopivasti kuin Joutilaalla. Muuten sujui ratkonta ihanasti mutta kahdessa kohtaa joudun nostamaan kädet pystyyn. Annan nyt itselleni vielä aikaa vaikka luulen, etten selviä niistä kahdesta ongelmasta omin avuin.
8. Kaapo11.2.2024 klo 11:11
Olipas kinkkinen ratkottava. Kehtaako siitä edes urputtaa, että viini lasissa on kovin tummaa.
9. Tuomas L.11.2.2024 klo 11:32
Oli kyllä aika jännä ratkottava. Aika nopeasti sain kiinni tärkeästä langanpäästä, mutta muutama kohta tässä askarrutti pitkään, varsinkin lounaisosassa. Pääkuvalauseen ensimmäinen sana vähän mietityttää, mutta kaipa noinkin voi ajatella.
10. isoäiti11.2.2024 klo 12:30
Työvoitto saatu melkoisen aherruksen avulla. Lounaaseen käytin aikaa varmaan saman verran kuin muuhun ristikkoon yhteensä, jostakin syystä se ei ollut avautua millään. Mahtaakohan minulla olla pääkuvalauseen eka sana oikein, kun minusta se on ihan selvä? Vrt. Tuomas L. (9)
11. eol11.2.2024 klo 14:06
Lainaus: 10. isoäiti 11.2.2024 klo 12:30
"Mahtaakohan minulla olla pääkuvalauseen eka sana oikein, kun minusta se on ihan selvä? Vrt. Tuomas L. (9)"

Minustakaan pääkuvalauseen ensimmäisessä sanassa ei ole mitään kyseenalaista.
12. anna h11.2.2024 klo 14:37
Olipa kiva, yllätyksellinen ristikko.
13. Joutilas11.2.2024 klo 14:52
Näin vaalipäivänä annan ääneni Tuomas L:n (9.) tulkinnalle pääkuvalauseen ensimmäisestä sanasta.
14. happonen11.2.2024 klo 14:59
Melkoinen tietovisa oli tämä ristikko. Apuvälineisiin piti turvautua aika monta kertaa kun ei yleissivistys riittänyt. Kolmostasoa ilman muuta ja ihan hyvät tunnelmat jäi ristikosta. Pääkuvan lauseet avautuivat vasta ihan loppumetreillä, joka on aina hyvä homma. Epäselvyyksiä ei jäänyt ja moneen ruutuun tuli ensin tarjottua vääriä kirjaimia
15. PM11.2.2024 klo 16:01
Kovis on varsin tietovihjepitoinen. Muutama kirjain näyttäisi jäävän puuttumaan lounaasta ja pääkuvan oikealta puolelta. Töyssyjä siis minulle hieman yli hilseen.
Muutoin komppaan Oikaisijan kommenttia (4) ja Joutilaan (6) postauksen loppukommentteja yhdestä vihjeestä pääkuvan alla ja kiitoksista!
Muista tehtävistä on jo ratkottuina Piilis, jossa viimeisenä löytyi vihjeen ps4 vastaussana, ja Kryptis. Kryptiksissä on vihjesanan kirjainten vaihtelu tervetullut käytäntö, muitakin kuin yleisimpiä kirjaimia mieluusti!
16. Jaska11.2.2024 klo 18:14
Vaalamon toistaiseksi paras ja samalla vaikein IS-kovis, mutta helpompi kuin pari muuta alkuvuoden täyskolmosta. Kiitettävä, mutta ei kuitenkaan täyden kympin kamaa subjektiivisesta näkökulmastani = muutamalle sanalle sen yhden virheellisen vihjeen lisäksi tarjolla parempiakin. Tietopuolisuus ei ollut liiallista. Karttuipa omakin varanto yhdellä nimellä.

Pääkuvasanaa kummeksuneilla saattaa olla sama virhe, joka minullakin ensin oli. Ei muuta kuin jatkamaan harjoituksia:)
17. happonen11.2.2024 klo 18:59
Kyllä pääkuvan lause oli mielestäni ns selvää pässinlihaa. Jouduin kyllä ihan loppuun asti taistelemaan parin sanan kanssa että siitä tuli tolkullinen.
18. Tuomas L.11.2.2024 klo 19:43
No, yksi kohta löytyi, jossa olen ehkä ratkaissut kajden sanan osalta väärin. Saattaisi selittää pääkuvalauseen. Toinen ratkaisusana on nyt parempi kuin ensin, toinen välttämättä ei.
19. Tuomas L.11.2.2024 klo 19:44
(Kahden)
20. anna h11.2.2024 klo 20:38
Tuomas L. Epäilen että et ole ratkonut oikein jos pääkuvan lause ei ole selvä sinulle.
21. JS12.2.2024 klo 17:59
Yläriville tuli kyllä sopiva, aiheeseen liittyvä sana mutta eihän sillä ole mitään tekemistä piirroksen kalojen peräevän kanssa?
Entäpä pääministerilät?
Muuten ”yhtä” vaille valmis. Ei löydy ei.
22. Pokkinen12.2.2024 klo 19:38
JS:niitä peräeviä minäkin ihmettelen.
Oikaisija: kyllä se varmaankin on VT eikä UT.
Kaapo: minustakin viini on tummaa. Jos kuva ei sitten tarkoita viiniä yleiskäsitteenä.
Vielä puuttuu lounaasta ja luoteesta pari kirjainta.
Tsemppiä!
23. Jiikoo12.2.2024 klo 23:20
Pääsin ihmeen nopeasti ihmeen pitkälle, mutta sitten iski osaamattomuus. Luulin jo pelin menetetyksi, mutta onneksi taisin olla väärässä. Kaikki ruudut olen nyt saanut täytetyiksi ja ratkaisusanan 1–9 kirjaimet tuntuvat varmoilta. Negatiivista se, että apuneuvoitta homma olisi jäänyt auttamatta kesken – jos näin paradoksaalinen ilmaisu sallitaan!
24. Jussi13.2.2024 klo 10:18
Mitä ovat
Monin mutkin
Kuusta
-SEV
25. Ylläpito13.2.2024 klo 10:29
Ei mitään vinkkejä ennen vastausajan päättymistä, sori Jussi.
26. pelaaja14.2.2024 klo 10:19
Hitaanlainen kehitys mutta nysse on siinä. Hoitokeinona ristikon siirtäminen lepotilaan. Nyt uusi katsaus ja simsalabim! Voittajan on taas helppo hymyillä. Aplodit Vaalamolle.
27. Lempi14.2.2024 klo 22:47
Ristikoitten ratkojat ovat enemmän sellaisia tutusta ja koetusta tykkääviä konservatiiveja, kuin vapaamielisiä liberaaleja jotka sallivat kaikenlaisen. Ei haluta radikaalisti muuttaa ainakaan hyvin toimivia järjestelmiä. Tässä ristikossa avattiin pikkuruinen ovi kokonaan uudenlaisiin sanaristikon sääntöjen malleihin.

Laajeneeko tämä tästä? Niin että se on sellaisenaan parin vuoden kuluttua hyväksyttyä (ja haluttua??) ristikon ratkonnan valtavirtaa. Otetaan alan uutena laajennuksena käyttöön paljon helpomman tasoisissakin ristikoissa.
28. Jaska14.2.2024 klo 22:59
Kyllä se ovi on jo aikoja sitten koviksissa avattu.
29. Jiikoo14.2.2024 klo 23:48
Variatio delectat, sanoivat kuulemma antiikin roomalaiset ja sanovat vissiin latinistit vieläkin. Mikäpä ettei.
30. Jounila16.2.2024 klo 16:29
Lainaus: 4. Oikaisija 10.2.2024 klo 18:17

"...Vihjehän tietenkin pitäisi olla VIROLAINEN ON PISTE PERÄSSÄ UT:N KIRJE.

Näin se minusta myös kuuluisi olla.
31. Ana Ristinen1.3.2024 klo 15:03
Huomasin ikäväkseni, etten saanut tätä RISTI-sanatehtävää ihan valmiiksi ratkottua. Vasen alakulma kenkkuilee. Joskus näinkin. Sanokeepa viisaammat mitä tulee sinisille riveille, niin saan lopultakin sielulleni rauhan.
32. Rampe1.3.2024 klo 15:14
"Viisi kertaa oikeassa ratkaisussa" ja "kaksi tasapeliä".
Ihan alalaidassa olevan viiden ruudun sinisen haluaisin tietää itsekin!
33. Jiikoo1.3.2024 klo 15:21
Lainaus: 32. Rampe 1.3.2024 klo 15:14
”Ihan alalaidassa olevan viiden ruudun sinisen haluaisin tietää itsekin!”

+SANA

Sen kanssa risteävin' pystyyn HAKA+, PAISKOA, OSIN ja ETELÄATTIKA. Näin minulla, oikeaa ratkaisua en ole nähnyt.
34. Ana Ristinen1.3.2024 klo 15:37
Kiitos Rampe ja Jiikoo! Nyt voin jatkaa uusia haasteita kohti.
35. Rampe1.3.2024 klo 15:40
Kiitos,Jiikoo! Kyllä sen täytyy olla oikea ratkaisu. Ihmettelen, kun olen jättänyt sen vajaaksi, vaikka muualla nuo + -ansat huomasinkin.
36. iso S3.3.2024 klo 13:17
Minulta jäi aikoinaan moinen ristiretki tajuamatta. Olin kai luutunut sääntöuskovaiseksi: yksi kirjain per ruutu, jos ei ole vihjeruutu. Muuten, julkaistussa ratkaisussa noissa kolmessa ruudussa ei ole plussa vaan ristiässän symboli. Tiukan tulkinnan mukaan plussan rustanneet ovat siis ratkoneet väärin, mutta en usko että siitä sakotetaan.

Ylös sain matkailijoista jotenkuten vihjeeseen sopivan sanan kuutilastot. Varmaankin joku jossakin seuraa turistien kuukausittaista määrää. Ensimmäinen ja kolmas poikittainen olivat käsittämätöntä huttua, mutta niiden pohtiminen jäi tulemattomaan aikaan. Mistäpä sen tietää millaisissa sanahirviöissä voi olla monia mutkia ja mitä esimerkiksi Intian teillä liikkuu. Lyhyeksi pystysanaksi tuli ekat, olivathan vasemman eli ensimmäisen ristikon ruudut korostetusti selkeämmät kuis sen toisen.

Vasemman alakulman "ratkaisin" kylmästi laatimalla. Sain sanojen ahti, haka+ ja +sana sijaan asti, sakki ja ihana. Oletin että asti VOISI olla jonkin minulle tuntemattoman logon päistään typistetty osa. Sakki tai saksi eivät millään opilla liittyneet ismiin, mutta sehän voi olla vain tietämättönyyttäni. Se ihana on makuasia, keskenään risteytyvät ristit voivat olla jonkun mielestä ylen ihana näky.

Olihan siinä punnertamista, ihme että pääsin noinkin lähelle. Kunniakkaasti laadittu, mutta osui riittämättömän ratkojan käsiin. Nautin enemmän kuvituksesta.

Selvyyden vuoksi: en ole kieltämässä tällaista kikkailua ja sääntöjen ohittamista (onhan siellä se porsaanreikä 21). Yllätykset voivat olla piristäviä. Mieluummin kuitenkin niin että norminvastaisissa sanoissa ei ole piilokirjaimia ja niiiden poikittaisten vihjeet eivät ole äärimmilleen kiristettyjä. Tässä suhteessa toiveeni ovat erilaiset kuin ultramasokisteilla.
37. iso S3.3.2024 klo 13:20
Ai niin, unohtui, olihan siellä koillisessa vielä se ristikkoaita.
38. Tuomas L.3.3.2024 klo 19:31
Ihmettelin tuolla ketjun alkupuolella pääkuvalauseen ensimmäistä sanaa, koska minulla oli alkuperäisessä ratkaisussani vain neljä ristisymbolia. Mietin, oliko tarkoitettu, että tuo pääkuvassa oleva risti oli se viides. Kommenteista kävi kuitenkin ilmi, että noita ristejä on tosiaan viidessä ratkaisuruudussa, ja löysinkin sitten sen viidennen.

Minulla oli siis oikealla ylhäällä ensin HAVUT ja TEKOAITA; onhan tuollainen verkkoaita tekoaita verrattuna esimerkiksi kuusiaitaan. Olisikohan tämä potentiaalinen duaali hylättävä, koska se ei pidä yhtä pääkuvalauseen kanssa?
39. iso S4.3.2024 klo 11:28
Samat sanat minullakin oli koillisessa.

Viides risti jäi minulta mainitsematta eli lasiristi/hanuristi. Viisihän tarvitaan, että lause "viisi kertaa oikeassa ristikossa" olisi totta. Sitä en en tullut syvällisemmin ihmetelleeksi, ajattelin vain että jotakin ristikossa varmaan on viidesti. Minä sain tuohon kohtaan lasit (vastaa vihjettä amorfisesta massasta suunnilleen yhtä hyvin kuin lasiristi) ja hanut. En mitään Velipuolikuun tyylisiä pääsiäishanuja ajatellut, mutta löysin mm. tämän: "tässä Laihian Hanut harjoituksissa museolla! Upeaa kuunneltavaa!" Tuntui sopivan vihjeeseen soittaa. Hiukan päätäni pyörittelin, mutta pidin uskottavana. Ruskeasilmäinenkin voi olla sinisilmäinen ja vasenkätinen voi olla oikeamielinen silloinkin kun on väärässä.
40. pelaaja4.3.2024 klo 11:44
Minulla oli TAKOAITA. Takoaitoja myydään takoaitoina, joten se ei herättänyt mitään semmoista epäilystä että siihen olisi pitänyt saada risti. Havuristi taas ei käy miellen vieressäkään, koska HAVUT sopi hyvin. Näin ollen viidettä laatijan kertomaa paikkaa hain muualta.
41. Kuukkeli4.3.2024 klo 12:47
Kun googlaa havuristi, tulee useita tuloksia, erityisesti heraldiikasta. Samoin lasiristi hakuna tuottaa monia esimerkkejä mm. koruista. Joten ei niissä mitään väkinäisyyttä ole.
42. Kuukkeli4.3.2024 klo 18:48
Tässä aiemmin oli siis kommentti, jossa joku syytti noita kahta sanaa väkinäisiksi. Jostakin syystä se kommentti poistettiin.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *