KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS VIIKONLOPPU 27.-28.1.2024

11465. IS Viikonloppu 27.-28.1.2024

Ylläpito27.1.2024 klo 00:52
Tänään Ilmo Juhani Liljeroos ja Heli Kärkkäinen, veikkaus 3-. Piiliksessä Henrik lahtinen.
2. Joutilas27.1.2024 klo 13:42
Taas mukavan kinkkinen ratkottava. Vaikeusaste mielestäni suht kohdallaan. Monia kiperiä vihjeitä, mutta en nosta yhtäkään jalustalle, etten tule helpottaneeksi kenenkään ratkontaa. Selkeä ulkoasu. Tosin herätyskellon kuva vasemmassa reunassa ei minulle avautunut (ainakaan vielä), vaikka siihen mielestäni kelvollisen ratkaisun sainkin.
Kiitokset koko konkkaronkalle!
3. pelaaja27.1.2024 klo 15:21
Yllättävän nopeasti sain koviksen täytetyksi, vaan en ratkotuksi. 2 kysymysmerkkiä jäämässä kiusaamaan ja yhtä vaakasanaa pidensin omassa lehdessäni yli reunan.
4. PM27.1.2024 klo 15:59
Sain Koviksen täyteen nopeammin kuin odotin. Oli useita mainioita vihjeitä, hauskojakin, tuonnempana mahdollisesti niiden esiinnostoja. Hyvää työtä on tekijätiimi tehnyt. Vaikeusaste tuntuisi omakohtaisesti koettuna annettua alemmalta. Parissa kohdassa tosin on pieni oman ymmärryksen ja/tai tietouden vajaus haittaamassa yhteyden syntyä vihjeen ja ratkaisusanan välille. Uskon ratkoneeni kuitenkin oikein.
5. Mie27.1.2024 klo 17:04
Kuulostaa hyvältä! Tulee aina perjantaisin katsottua täältä että mikä Kovis on vuorossa.

Iltis kallistuu ikävä kyllä koko ajan lisää, ostettava se silti on, ihan vain Koviksen takia. Teen kyllä myös Piiliksen ja Taviksen.
6. Jiikoo27.1.2024 klo 22:20
SMS vilahti toimitukseen, vaikka Koviksen kolmesta ei-numeroidusta ruudusta kirjain yhä puuttuukin. Muilta osin ei niin hirveän aikarohmu, joten tuo miikka kolmosen perässä lienee oikeutettu.

Lahtisen Piilis vaikuttaa äkkiseltään pirullisemmalta kuin aikaisemmin tänään ratkomani saman tekijän tuotos Suomen Kuvalehdessä. Saapas nähdä, onko minusta tämän ratkojaksi!
7. Mh27.1.2024 klo 22:27
Onko vihjeessä "1876 kaupattu"vuosiluku oikein, vai olenko ihan kujalla?
8. Rampe27.1.2024 klo 22:28
Kovis sentään täyttyi, joskin tuoppeja kului huomattavasti enemmän kuin nim. happosen pari-kolme..
Alaspäin lähteviä sinisiä en oikein tajua. Syynä voi olla oma ratkontavirhe tai sittennuo ylimääräiset tuopit.
9. Rampe27.1.2024 klo 22:29
Mh, wikipedian mukaan et ole ihan kujalla.
10. Jiikoo27.1.2024 klo 22:32
Mh, minustakin luku 1867 tuntuu uskottavammalta kuin 1876. Uskon risteäviin sanoihini.
11. Tuomas L.27.1.2024 klo 22:36
Taitaa tosiaan olla tuossa kaupattu-vihjeessä vuosiluku väärin.
12. Jaska28.1.2024 klo 13:42
Tuskastuttavan selvästi yli merkityn vaikeusarvion venähti taas ratkonta. Hieman lohduttaa, että en ole tuntemuksineni yksin. Oletko kenties sinäkin tuskas tuttava? Ovatko rillisi huurussa? Putsaus saattaa auttaa.

Vuosilukulapsus ei ratkonnan tahdittomuutta kuitenkaan haitannut. Vihjeitys taattua IJL-laatua, sanasto OK, paitsi maksimipisteet torppaavalta keskipituudeltaan 5,6. Se on toki luokkaa hyvä. Kyllä tästä kaikkinensa ysin kehtaa antaa.
13. Kuju28.1.2024 klo 15:03
En ymmärrä mistä vuosilukuvihjeestä puhutte? En löydä sellaista.
14. Kuju28.1.2024 klo 15:06
Heti löytyi, olin sen jo ratkaissutkin vasemmmslla kädellä.
15. isoäiti28.1.2024 klo 15:08
Kuju, oikea reuna, "1876 kaupattu", vasemmalla vieressä punaisella vihje "intoa lisäten".
16. Jiikoo28.1.2024 klo 17:29
Lainaus: 6. Jiikoo 27.1.2024 klo 22:20
”Lahtisen Piilis vaikuttaa äkkiseltään pirullisemmalta kuin aikaisemmin tänään ratkomani saman tekijän tuotos Suomen Kuvalehdessä. Saapas nähdä, onko minusta tämän ratkojaksi!”

Huoli osoittautui aiheelliseksi. Kahteen ristikkäiseen sanaan (p15 ja v19) eivät yön yli nukkuminen ja tämänpäiväinen yli 20 km:n hiihtolenkki ole auttaneet. Koska v19 on piilokirjain, saisin unohtaa osallistumisen rahakisaan, mikäli Piilis olisi yhä palkintotehtävä. Pitäisiköhän kaivella suoratoistolähteistä kuunneltavakseen tuota Reijo Taipaletta tämän masennuksen lievittäjäksi? Omista ääniteaarteistoista ei löydy.
17. Joutilas28.1.2024 klo 18:32
16. Jiikoo, Voipi olla, ettei Reijo Taipaleen kuuntelu auta tähän pulmaan; tämä v19 on mielestäni yksi parhaista tässä mainiossa piilarissa.
Muuten, näin vaalien aikaan, olen perstuntumalta sitä mieltä, että laatijoiden suosikki on Li Andersson. :)
18. Jaska29.1.2024 klo 00:03
16. Piiliksen "luonnollinen" viittaa tässä tapauksessa botaaniseen.
19. Jiikoo29.1.2024 klo 01:16
Kiitos, Jaska! Tuntuu kuin nyt olisi selvinnyt. Jotakin tuohon suuntaan olin jo mietiskellytkin, samoin olin päätellyt että Reijo ja Taipale eivät välttämättä ole yksi ja sama henkilö. Pitäisiköhän hakea vielä varmistusta Seitsentähtiseltä ja Hiihtoniiloliitolta?

Muuan lähde väittää: ”??????????:n on todettu olevan lievän ja keskivaikean depression masennuksen hoidossa tehokkaampi kuin lumelääke ja yhtä tehokas kuin...”

Pitänee uskoa, vaikka tuollainen floran edustaja ei ole tullut tutuksi enkä ole uskaltanut koskaan mennä kallonkutistajien puheille kysymään, olisiko tarvetta saada vaikka diagnoosi, lähete, resepti, hoito-ohje tai vastaavaa. Väkisinkään ei ole viety.

Eipä ole ollut minulla kanttia tutustua tätä ennen tuohonkaan laitapuolen laulajaan. Kaikkea täällä oppiikin!
20. iso S29.1.2024 klo 10:14
Nyt ilmassa leijuu selvä paljastelun tuoksu. Se ei ole ehkä vakavaa, kun kyseessä ei ole palkintotehtävä. Olematon palautusaika voidaan katsoa päättyneeksi ja palautusajan päätyttyä ja parin päivän varoajan kuluttua on luvallinen paljastusten aika. Lauantaista maanantaihin on tuo pari päivää.

Ensi lukemalta harhauduin yhdistämään seitsentähtisen ihan väärään suuntaan, jossa vilkkuukin Pohjantähti. Se olisikin ollut yksilöivämpi vihje kuin annettu, jos se olisi ollut käytetty ja oikea. Hiihtoniilojen (yleisnimi) suunnassa muistin kello kilahti, varsinkin kun googlasin paljastavan vihjeen.

Hectoria erittäin vapaasti mukaillen:
Hän on ammatiltaan farmari ja aina viljelee,
lie isältänsä perinyt sen että hiihtelee.
21. Heppuhei29.1.2024 klo 11:43
Kaikki IS-viikonloppu lehdessä julkaistut, ratkaistavat tehtävät ovat pakotteiden alaista materiaalia. Mitään sellaisia tietoja tai peiteltyjäkään vinkkejä ei saa julkaista, jotka voisivat auttaa vastapuolta ratkaisemaan tehtävän.

Tämä ehdoton kielto ja pakote koskee myös niitä tehtäviä, joista ei ole rahallista palkkiota luvassa.
22. Jiikoo29.1.2024 klo 11:52
iso S (20.): en tosiaankaan osannut pitää rikettäni vakavana, koska IS:n punakynä on jo raakannut Piiliksen ulos palkintotehtävien joukosta. Muistaakseni itse Veikko Huovinen käytti kustantamostaan peitenimeä Seitsentähtinen. Samassa tallissa näkyy J. Vareksen isäkin vaikuttavan. Häneltä en ole tullut saamattomuuttani lukeneeksi mitään, Veikolta aikanaan aika paljonkin.

Heppuhei (21.): onkohan sinulla esittää mustaa valkoisella pakoiteväitteesi tueksi? Tämän palstan keskustelusäännöissä todetaan:

”6. Uudelleen vihjeittäminen ennen palautusajan päättymistä on ehdottomasti kiellettyä. HS-säikeissä muiden auttaminen on sallittua, mutta niissäkin järjellisissä rajoissa.”

Missä tuo vkl-Iltisten ei-palkintotehtävien ”palautusaika” on mainittu?
23. Heppuhei29.1.2024 klo 12:21
No mustaa ei ole tietenkään valkoisella näyttää. Mutta tää IS-Vkl tehtävien ratkonta on vähän niinkuin sotaa tai ainakin hiihtokilpailuja. Minkäänlainen omien voiteluohjeiden pienikin vuotaminen vastapuolelle on tuomittava asia. Täytyy vaan pysyä vaiti ja siinä omalla ladulla. Lykkiä 10 päivän ajan menemään sen minkä kykenee ja osaa. Sitten saa jo puhua, hiukan.
24. Macke29.1.2024 klo 16:01
"Nyt pitäisi kuitenkin saada palkintojen määrää nostettua reippaasti."

- - -

Palkintojen osalta olen taipumassa pessimismiin sikäli että rahapalkinnoista oltaneen luopumassa jossain vaiheessa tulevaisuudessa. Tilalle tullee jotain mainostuotekrääsää (hikipanta missä IS-logo ym.) tai valitsemasi lehden puolen vuoden tilaus.
25. happonen29.1.2024 klo 17:07
Sopivan vaikeaa askarreltavaa oli tämä ristikko. Olisiko sellainen puolentoista tuopin baarisessio ollut tämä. Vasemmalta oikealle vyöryi ratkonta pikkuhiljaa. Hyviä oivalluksia oli tarjolla eikä mitään varsinaisesti epäselvää. Laadukas luomus eikä tuo pieni erhe vuosiluvun kanssa haitannut.

Palkinnoista oma mielipiteeni on se, että ne ovat aika turhia - ainakin jos vastaaminen maksetaan joko puhelinlaskun tai postimerkin muodossa. Joskus aikanaan tuli aktiivisesti läheteltyä kortteja yms ja muutamasta PuPe:n parinkympin voitosta huolimatta homma tuotti ns turskaa pidemmällä aikavälillä. Ja tekstiviestillä lähetettävät avainsanat ovat ylipäätään huono idea, sillä työpuhelinliittymän käyttämisestä moisiin maksullisiin palveluihin tulee mussutusta.
26. PM29.1.2024 klo 19:37
Piilistä ratkoin eilen. Kävi mielessä, olisiko tämäntasoinen tehtävä SM-kilpailutehtävätasoa. Mene tiedä, itse en mene enkä tiedä.
Ratkontani päätyi ja eilen myös päättyi vs 19:n vastaussanan pohtimiseen, jolloin kävin läpi henkilöpohdintojakin. Ei kuitenkaan tullut sopivia mieleen kuten ei myöskään 'luonnollisen' merkitys. Ne ja samalla vastaussana avautuvat vasta äsken luettuani postaukset. Aikamoinen sanoilla leikittelijä on laatija.
27. Miramarita31.1.2024 klo 13:31
Minäkin ostan lauantain IS:n vain koviksen takia. Mukavasti pohdittavaa, vaikkakin joitakin merkillisyyksiä. Tuo Vise ei minulle auennut, ehkä muutaman päivän päästä?
28. seurailija 21.2.2024 klo 14:43
Minulla on digilehti. Erityisesti presidentin vaalien aikaan lehden artikkeleitakin on tullut luettua. Ilta-Sanomia pidetään melko luotettavana uutislehtenä. Arto Nybergistäkin luin TV-lehden artikkelin.Minulle IS siis ei ole pelkästään ristikkolehti.
29. iso S10.2.2024 klo 15:13


Lainaus: 27. Miramarita 31.1.2024 klo 13:31
Tuo Vise ei minulle auennut, ehkä muutaman päivän päästä?

Nyt on muutama päivä kulunut ja ratkaisut piti lähettä viimeistään viisi päivää sitten, joten ongelmakohtia voi aukoa.

Vise- ja sen ratkaisu tapit on lievästi harvinainen vihjetyyppi eli vokaalien vaihto. Se hämää, kun vihjeessä ja ratkaisussa on eri vokaalit. Vesi- ja tipat olisi ollut helppo, tämä ei niinkään. Ei tarvitse hävetä, aina ei raksuta.

Noin lohdutan samalla itseäni. Alareunassa on vihje -tilala ja siitä tulee sotata. Koska ristikossa on yksi virhe niin uskoin että siinä on toinenkin, eli vihjeen "olisi pitänyt" olla -tilata. Silloin parin sota -tila molempiin osapuoliin on lisätty samat kirjaimet t ja a. Nyt vesitippoja ja tappeja selittäessäni tajusin, että käyhän se noinkin, mutta vaikeammin hoksattavasti:. Molempiin osapuoliin lisätään sanan viimeinen tavu: ti-la+la, so-ta+ta. Harvoin käytetty temppu, mutta ennenkin nähty, luulen. Äly hoi, miksi jätit minut näin pitkäksi ajaksi?
30. iso S10.2.2024 klo 15:48
Eikä siinä kaikki järjenpuute. Oikeassa alanurkassa on vihje "ristikossa aika keskellä" ja siitä sain "ainoat". Ristikon keskipaikkeilta en kuitenkaan löydä mitään ainoaksi tulkittavaa, enkä keksi mitään ratkaisusanan selittävää rakennevihjetyyppiä.

Sen jotenkin ymmärtäisin jos ratkaisusana olisi hiaikala (pituus ei tietysti täsmää tähän ristikkoon) hila on ristikko ja aika on tuossa sanassa keskellä. Japanissa on Hiai Beach ja hiaikala on tietenkin sieltä ongittu kala!
31. Jaska10.2.2024 klo 16:24
Kyse on sanasta ristikko. Siis mikä tahansa ristikko.
32. iso S10.2.2024 klo 16:43
Olen kuullut semmoisen jutun ettäTuesday Weld oli aikoinaan Amerikan vastaus Brigitte Bardotille, mutta Weld ei ymmärtänyt kysymystä.

Minä en ymmärtänyt vastausta. Sanassa ristikko on aika keskellä stik, ei ainoat eikä edes joskus saati sitten ain' oat.

Pasila, ei Porilaisten marssia vaan rautalankaa, olkaa hyvä!
33. Tuomas L.10.2.2024 klo 16:55
Sanassa "ristikko" on yksi t, joka on siis sanan ainoa t. Se on 8-kirjaimisen sanan neljäs kirjain ja näin ollen jokseenkin keskellä samaa.
34. iso S10.2.2024 klo 21:52
No nyt kuuluu selvästi ja ymmärränkin, vaikka aika kiero tapaus onkin. Sitä samaa logiikkaa mukaillen jään odottamaan vihjettä ihan ristikon reunassa pelkästään => vaino.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *