KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS VIIKONLOPPU 13.-14.1.2024

11450. IS Viikonloppu 13.-14.1.2024

Ylläpito13.1.2024 klo 08:51
Tänään Skytän ja Kärkkäisen kolmonen.
2. Joutilas13.1.2024 klo 13:42
Oikein mukava ratkottava kaikkine juonineen. Vaikeustaso mielestäni 2½:n luokkaa. Pääkuvan toisesta lauseesta olen ehdottomasti samaa mieltä, mutta toisesta en olisi niinkään varma. :) Kiitokset Antti ja Heli.
3. Tilus13.1.2024 klo 14:20
Miten taas vaikein taso? Olisi hyvä huomioida "ei niin huippu" ratkojiakin.
4. Ylläpito13.1.2024 klo 14:30
Kaikkea tulee viikko viikolta ja aina ei osu oikeaan kaikkien osalta, kuten kakkosviestistä huomataan.
5. Jiikoo13.1.2024 klo 14:52
Eipä ole minun Kovikseni tämä, vaikka pari Skytän kolmosta olen joskus maaliin saakka saanutkin. Nyt tökkii jo alkumetreillä, ei oikein tahdo löytyä kohtaa, josta saisi ”varmoja” sanoja ristikkäin.

Parkkisen Piilis sentään toi balsamia haavoihin ratketessaan yllättävänkin mutkattomasti – ja Pehmiksellekin meiltä löytyy innokas ratkojansa!
6. Lauri Kultti13.1.2024 klo 16:55
Alkuun tosiaan tuntui pikemminkin olevan vaikeustasoa 2½, mutta jostain syystä molemmat alakulmat olivat huomattavan hankalia - vasen pidempään. Joutilasta pitää kyllä myötäillä aatoksissaan pääkuvan lauseista!
7. seurailija13.1.2024 klo 17:38
Onkohan teillä lauseet samoin päin? :-)
8. Kaapo14.1.2024 klo 10:20
Hieno ristikko!
9. Kuju14.1.2024 klo 16:30
Valmista tuli väkertäen, mutta "ASEMAN ESSIIVIT"-vihjeen liepeillä epävarmuutta/epäselvyyttä.
10. Jaska14.1.2024 klo 16:54
Täällä tuli valmista pitkälti pakertaen. Sitten lounaiskulmassa ei edes pakerrus auttanut. Otin käyttöön äänekkään ähellyksen, mikä herätti lähiavun huomion. Hän korjasi yhden virheen, ja kulma täyttyi saman tien. Ei siis taaskaan itsenäistä ratkaisua. Arvosana improbatur. Ristikko ei ollut Skytän parhaiden veroinen, mutta myönnetään ällä sinisten ansiosta.
11. happonen14.1.2024 klo 17:08
Kyllä tämän kolmoseksi luokittelisin. Aika tasaista runttausta oli ratkonta. Ei nyt mitään valtavia riemunkiljahduksia aiheuttaneita vihjeitä, mutta ihan hyvää kieroilua löytyi. Lounaisnurkkaa jumittelin minäkin loppuun asti.

Ja jos minulta kysytään, niin tätä vaikeustasoa saisi olla joka viikko. Jätetään ne kaksipuolikkaat muihin lehtiin :D
12. Kuju14.1.2024 klo 17:18
Vaikeustaso on eri asia kuin "hyvyys". Tässä(kin) Skytän ristikossa vaikeus perustui suureen määrään mahdollisia ratkaisuja "laaja-alaisiin" vihjeisiin. Pidän enemmän nerokkaista ja oivallusta edellyttävistä vihjeistä.
13. PM14.1.2024 klo 17:26
Pientä epäselvyyttä keskellä piirrosvihjeestä nelikirjaimisen ps sanan kanssa, lisäksi sama tilanne kuin Kujulla (9).
14. Lempi15.1.2024 klo 08:30
Parin päivän ajan aloin olla jo melko varma siitä, että ASEMAN ESSIIVIT vihjeessä ja ratkaisusanassa on ehkä parin kirjaimen virhejuttu, sen monikon vuoksi. Tänä aamuna sitten valkeni. Ei edelleenkään löytynyt sitä ensimmäistäkään virhettä. Täysin hyväksyttävä vihje ja ratkaisu.
15. PM15.1.2024 klo 18:54
Eilen (9) vihjeessä 'aseman essiivit' vallinnut epäselvyys poistui. Jatkuu kuitenkin vielä piirrosvihjeen tulkinnassa.
16. Lempi15.1.2024 klo 22:14
Minusta tässä ei ollut mitään epäselviä piirroksia. Puhut niin ympäripyöreästi, etten edes tiedä mihihkä ihme ps-kuvaan viittaat. Ja vaikka sen ehkä tarkennat, niin tuskin on lupa antaa mitään riittävästi asiaa auttavia vinkkejä tällä julkaisijan ylläpitämällä foorumilla.
17. happonen16.1.2024 klo 00:13
Essiivit oli mielestäni tämän ristikon parhaita vihjeitä. Onhan se ihan looginen kun lähestyy sitä oikealla tavalla. Mutta vastapainona oli kyllä melkoinen määrä ympäripyöreällä tavalla vaikeita vihjeitä, esimerkiksi vasemman alanurkan "taistoihin" tai jotain sinne päin. Tuon kun hoksasi niin tunnelmat olivat lähinnä että no joo, eihän tuo väärinkään ole.
18. isoäiti16.1.2024 klo 00:44
Minullekin kelpaisi tämän tason kolmonen vaikka joka viikko (happonen 11), mutta ei minulle tarvitse enää lisätä tehoa. Ratkominen oli oikein mukavaa ajanvietettä tälläkin kertaa. Kaapon sanoin (8): hieno ristikko.
19. PM16.1.2024 klo 08:23
Lempi (16), pyrin postauksillani vain kuvailemaan vaikutelmiani koviksesta ja sen ratkomisesta. Aikaisintaan vasta viikon kuluttua on keskustelu vihjeistä paikallaan. Lähes maaliin asti olen päässyt, laatijan kaksi tuttua piirrosmerkkiä käsittävä vihje tekstivihjeen 'mielen tila' alla odottaa vielä avautumistaan. Vaikeus on kolmostasoa.
20. Lempi16.1.2024 klo 09:52
Täällä 3.0-ristikkoon vieraimmalta tuntui vasemman alanurkan ”OI-” vihje. Se saattaa olla myös numeraalinen ”01-” –vihjekin. Molemmissa tapauksissa se sanaristikossa menee suomenkielestä liikaa englanninkieleen. Eikä tuommoisia ole täällä kotomaassa ollut ikinä käytössäkään.
21. iso S16.1.2024 klo 09:56
Isoäiti ei kaipaa lisää tehoa, mutta yksinkertainen isoisäpuoli sellaista tarvitsisi. Ristikko ei täyttynyt lounaasta, toisin kuin minä. Llisäteho viittaa meillä luultavasti eri suuntaan.

Aseman essiivit luulen ymmärtäväni, mutta vihje ei mielestäni täysin selitä ratkaisuani. Kummassa lienee vika, mutta kumpi on kumma, vihje vai minä? Voi tietysti olla molemmatkin.

Sanonnan mukaan pitäisi päästä vaikeuksien kautta voittoon, mutta minä pääsin vain niukasti ratkaisemattomaan. Ei se mitään, kun tarpeeksi usein pettyy niin siihen tottuu. Vielä en ole ihan täydellisesti tottunut, joten illalla yritys jatkunee. Yhden varman kun keksisi siihen ongelmalliseen nurkkaan niin siitä saisi luultavasti oleellisen tuen muille puuttuville sanoille. Näin kävi monessa kohtaa tässä ristikossa, paitsi että ne "varmat" olivat usein aneemisia arvauksia (vastakohta akateemiselle arvaukselle), mutta riittivät avittamaan poikittaisiin.
22. Jaska16.1.2024 klo 10:35
20. 3,0? Oikea arvio on 3,5. Se ilmoittaa ratkontaani kuluneen tuntimäärän, siis autettuna. Muuten se voisi olla tässä vaiheessa luokkaa 10+. Anglismeja ristikossa on 0,0 kpl.
23. Tuomas L.16.1.2024 klo 10:57
Vihjeellä OI- ei ole kyllä mitään tekemistä englannin kielen kanssa.
24. Joutilas16.1.2024 klo 11:00
20. Lempi, taidatpa "OI-" vihjeen kanssa olla ihan kuutamolla. :)
Minä ainakin sain siihen mielestäni ihan järkevän ratkaisun, missä mikään ei viitannut englanninkieleen.
25. isoäiti16.1.2024 klo 11:54
iso S, varmaan ymmärsit, etten kaipaa enää tason korotusta kolmosiinkaan, nykyinen riittää. Teho-ilmaisu oli vähän huono. Lisätehoa voin kyllä ratkontaani kaivata.
26. PM16.1.2024 klo 12:59
Vasta vastausajan päätyttyä olisi mielestäni aika postausten 23 ja 24 kaltaisille kommentoinneiile vihjeistä.
27. Joutilas16.1.2024 klo 14:16
26. PM, sitten olisi varmaan syytä kieltää kaikenlainen kommentointi ennen vastausajan umpeutumista, sillä vaikka kommentoisit kuinka ympäripyöreästi, niin jostain sieltä joku voi saada ahaa-elämyksen ja keksiä oikean ratkaisun johonkin vihjeeseen.....myös siinä tapauksessa, että kommentointisi olisi päin persvakoa. Ihmisen mieli vain on sellainen, että inspiraatioita saattaa (onneksi) syntyä ihan mistä vaan ja joskus (minulla kovin harvoin) ihan itsestään.
Ratkotaan ja kommentoidaan tosissaan, vaan ei vakavissaan. Kaikella ystävyydellä. :)
28. PM16.1.2024 klo 15:31
Ratkonnan tulisi perustua vain laatijan ristikkoon sijoittamiin vihjeisiin ennen vastausajan päättymistä. Ahaa-elämyksiä voi tulla eri suunnista, vaikkapa yöllä nähdyistä unista. Ylläpito toki toimii näissä asioissa moderaattorina ja seriffinä reagoi, jos on tarve.
29. Ylläpito16.1.2024 klo 15:57
Pohdittiin tuota ja tällä kertaa annettiin jäädä. Hienovaraista tämä kovisten kanssa on. Kiitos kaikille kommentoineille ja muistetaan, että ristikko on iloinen asia.
30. PM26.1.2024 klo 22:00
Ratkoessani jäi (19) kaksi piirrosmerkkiä vihjeessä avautumatta, piilokirjain puuttuu ps sanasta, joksi olisi tulossa AM?T. Vaakaan minulla on siinä MISSATA, PIIRROSMERKIT, ja URINAT. Olisiko vielä jollakulla muistissa, miten tuossa laatija on ajatellut? Anatomiaa en löytänyt.
31. Rampe26.1.2024 klo 22:14
PM,minä laitoin siihen AMIT, koska Ami voi olla naisen ja miehen nimi.
Mihin ihmeen vaakasanaan sait PIIRROSMERKIT?
Minulla siinä välissä on anismassat.
32. Jaska26.1.2024 klo 22:58
PM:llä ilmeinen oikosulku. Hyvin on Heli koiraan ja naaraan merkit piirtänyt. Näyttävät ihan painotyöltä.
33. PM27.1.2024 klo 10:41
Kiitos. Oikosulku todella eilen illalla, ANISMASSAT siinä on minullakin. Kutsuin noita kahta hyvin tuntemaani merkkiä piirrosmerkeiksi, koska arvelin niiden olevan piirrettyjä. Niitä ei tietääkseni näppäimistöltä löydy eikä kirjoittaen voi tuottaa. Siis M on minulta puuttumaan jäänyt piilokirjain
34. PM27.1.2024 klo 10:49
Tuota vihjettä en pidä kovin loogisena. Jos olisi koiraan merkki + naaraan merkki = AMIT, silloin olisi koiraan merkki = AMI ja naaraan merkki = AMI. Hieman kyseenalaista!
35. iso S27.1.2024 klo 11:08
Tulkintakysymys. Koiraan merkki ei mielestäni yleensä tarkoita jotakin tiettyä koirasta, vaan sukupuolta ja joissakin tapauksissa joukkoa tuon sukupuolen edustajia. Vastaavasti naaraan merkki. Näin ollen noilla kahdella merkillä vierekkäin aseteltuna voidaan ilmaista pienessä tilassa sama asia, jossa sanallinen vihje "miehiä ja naisia"vaatii paljon enemmän tilaa. Amit voivat olla miehiä ja naisia, kukin Ami tietysti kullakin hetkellä vain joko tai, joten miehiä tai naisia on kelvollinen vihje heille. Näin ajatellen en näe vihjeessä varsinaista vikaa. Lisäksi muistettakoon, että koviksen vihje ei aina ole vihje, se voi olla harhaute.

Parempi noin kuin se yhdistelmä, jossa ympyrästä sojottaa uroksen nuoli ja naaraan risti. Sellaisesta minulle tulee mieleen hermafrodiitti eli kaksineuvoinen. Siitä tulee mieleen: olisiko pelkkä ympyrä neuvoton?

Tarkkaan katsottuna kummankaan merkin rinkula ei ole täydellinen ympyrä, kuten se painotuotteena luultavasti olisi. Vaikuttaa minusta käsin piirretyltä. Eri asia on että se lienee talletettu Kärkkäisen kuva-arkistoon ja napataan sieltä tarpeen tullen.
36. Entinen29.1.2024 klo 16:54
Kääntis oli näin reilu kaksi viikkoa julkaisunsa jälkeen mukava ratkottava. Tehtävän erikoisuutena ja teemana ulos menevistä 20 sanasta 15:n vihjeenä on "Lintu": Kaikki linnut aivan selkeää suomen kieltä ilman ristikkofakkeja, tosin puolivälissä yksi kohta itsellä hieman jumitti ja oikeaa lintua piti hakea lähteistä. Lieneekö kyseisen tehtävän laadinta sitten teemansa takia eronnut miten paljon "normaalimpaan" Kääntiksen verrattuna?
37. Eki29.1.2024 klo 17:23
Kyllä tämä teema jo erosi aika lailla normaalista laadinna osalta. Sanasto on tosi tavallista lyhyempää, pitkät ovat erilainen haaste.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *