KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS VIIKONLOPPU 5.-7.1.2024

11438. IS Viikonloppu 5.-7.1.2024

Ylläpito4.1.2024 klo 00:58
Huomenna perjantaina Juha Hyvösen kolmosen arvoinen kovis!
2. Joutilas5.1.2024 klo 17:14
Taannoin joku ehdotti Ladaa vuoden autoksi ja myöhemmin joku toinen jopa kahden vuoden autoksi. Tästä innostuneena minä ehdotan Hyvösen kovista kahden vuoden vaikeimmaksi, tämän ja viime vuoden.
Pitkän aikaa luulin, että tämä jää kyllä minulta ratkomatta, mutta jotenkin se alkoi pienin nykäyksin aukenemaan. Mukavia, kinkkisiä koukkuja oli vaikka kuinka paljon. "Yllätysrikas puunhalaaja" oli hykerryttävä. Väritetty lause aivan huippua. Joulu on kerran vuodessa, mutta Juha Hyvösen ristikkoa ei taida kohdata edes vuosittain. Parempi edes harvoin, kuin ei silloinkaan; on nämä vaan niin hyviä. Sanomattakin selvää, että vaikeusarvio oikein.
Lämmin kiitos Juha Hyvöselle tästä hyytävän pakkaspäivän ratosta.
3. Ylläpito5.1.2024 klo 18:21
Pienenä paljastuksena. Hyvönen totesi tätä tilattaessa, että taitaa tehdä tällä kertaa enemmänkin kakspuolosen. Ei sitten hennonut...
4. Kuju5.1.2024 klo 19:19
Minulta jäi viime kertainen kakspuolikas ratkaisematta, vaikka piti olla NIIN helppo. Toivottavasti tämän kolmosen kanssa käy päinvastoin
5. Ylihilseen6.1.2024 klo 00:31
Niin kauan aikaa en ole IS-ristikoita ratkonut, että tuntisin nimeltä kaikkia laatijoita. Mutta noista yllä olevista täpinöistä päätelleen Hyvönen kai sitten on yksi sieltä vaikeimman pään kolmosristikoiden tekijöitä? Kuvittajaa ei ole mainittu, joten Hyvönen tiemmä myös kuvittaa itse ristikkonsa.
http://vintti.yle.fi/yle.fi/priima/node/323.html

Toinen vähän samanalaista vaikean ihmisen mainetta kantava taitaa olla Skyttä. Aika monella muulla vakiotekijällä tuntuu vaikeus useimmiten jäävän 2,5 ja 3- tasoille.
6. iso S6.1.2024 klo 10:09
Jos vakiotekijällä vaikeus "jää" alle kolmen, se johtuu laatijan armeliaisuudesta eikä siitä ettei pysty vaikeampaa tekemään. Kuka tahansa ns. oikea laatija pystyisi halutessaan rakentamaan sellaisen ristikon ettei sitä ratkaise kukaan muu kuin laatija itse - eikä ehkä hänkään enää vuoden kuluttua. Vaikeuden voi rakentaa hyvällä tai pahalla tavalla ja jokaisella laatijalla on jossakin määrin oma tyylinsä, jojka voi silittää kutakin ratkojaa myötäkarvaan tai vastakarvaan. Siksi täyttä ykimielisyyttä laaitjoiden suhteellisesta vaikeudesta ei ole eikä tule.

Hyvösen tyyliä voisi luonnehtia nerokkuuteen perustuvaksi. Ratkojan pitää osata ajatella vihjeitä eri näkökulmista ja löytää yllättäviä yhteyksiä. Voisi sanoa että ristikkomaailma mullistui silloin kun Sanasepossa julkaistiin Hyvösen laatima Notiisi, sanaleikki jo ristikon nimessä, ei helppo. Siihen ei tullut määräaikaan mennessä yhtään oikeaa ratkaisua. Nykyisin visaisten ratkojat ovat karaistuneempia, mutta siihen aikaan tuo oli melkoinen shokki.

Millainen on siis huonolla tavalla rakennettu vaikeus? Esimerkiksi se, että vihjeet ovat tyyliä "Titanicin radistin naapurin koira" eli vihje joka perustuu laatijan sattumalta saamaan tietoon ja on jokseenkin mahdoton muiden selvittää.

Kuten viestissä 5 mainitun linkin avulla selviää, Hyvänen laatii moniin lehtiin ja kaikissa ei haluta ylen vaikeita. Etevänä ja pätevänä kaverina Hyvönen hallitsee koko skaalan. Sitä saa mitä tilaa ja se ei ratkojan fiilinkiä pilaa jos vaikeusaste osuu omaan makuun. Muistettakoon, että ristikon vaikeus ei ole laadun mittari ja vaikeamman tekijä ei ole parempi laatija (tai voi olla, mutta ei siksi että ristikko on vaikea).

Kuvitellun huonon vihjeen suhteen voin auttaa alkuun. Jack Phillips oli Titanicin radisti. Naapurista ja naapurin koirasta minulla ei ole aavistustakaan.
7. ++juh6.1.2024 klo 23:08
6. iso S          6.1.2024 klo 10:09
"Siihen ei tullut määräaikaan mennessä yhtään oikeaa ratkaisua."
____________________

Ratkomuksia Notiisiin ei ollut tarkoituskaan tulla, koska ratkojien piti vain kertoa lyhyesti, mikä oli ristikon ylimääräinen "keskeinen juju". Sen oli hoksannut 8 % kaikista palkintokilpailuihin osallistuneista. Moni hoksaamatonkin kertoi saaneensa ristikon ratkottua, mutta jujua ei ollut ymmärretty. Joku oli lievästi pettynyt, kun ristikko ei ollutkaan niin vaikea kuin saatesanoissa oli hänen mielestään annettu ymmärtää.
8. Eki6.1.2024 klo 23:31
Ratkoin Notiisin yöjunassa matkalla pohjoiseen. Oli järisyttävä kokemus uudenlaisine vihjeineen ja keskeisen jujun takia. Ahaaelämysten runsaudensarvi.
9. Ylihilseen7.1.2024 klo 02:05
Täällä ne vanhat ristikkojäärät muistelee menneitä. Hiukan parempia ristikkobisneksen tekemisten aikoja....

Kyseisestä ristikosta itsestään ei tunnu olevan jäämistöjä enää katseltavissa. Tällainen mainosteksti asiasta vielä löytyy
http://www.kaapeli.fi/~sanas/ristikot/iisit/1995-1 -notiisi-info.html

Löytyy myös “Ekin” muistelma samasta junamatkasta 13 vuoden takaa.
(13.1.2011) “Muistan, kun ratkoin tämän yöjunassa Hesasta Lappiin. Vieläkin makustelen muutamien vihjeisen äkkäämistä. Ne asiat, jotka tässä olivat uusia, ovat nyt koviksissa arkipäivää.”
10. iso S7.1.2024 klo 10:17
Saattoipa aika mullata muistot. Meni sekaisin Hyvösen puurot ja Leinosen vellit.

Sehän oli Juha Leinonen joka takavuosina räväytti Sanaseppoon sen ristikon johon ei tullut yhtään oikeaa vastausta, jos nyt tällä kertaa muistan oikein. Notiisin olemuksen käänteentekevyyden sentään Eki vahvisti.
11. Jane7.1.2024 klo 11:40
Piilikset ovat intohimoni. Mutta "Paljastaako CV, mikä oli Nissan huone?" Vihjeen kanssa olen jumissa. Jo ratkotut vihjeet olen tarkistanut moneen kertaan. Löytyisikö täältä apuja eteenpäin?
12. Joutilas7.1.2024 klo 12:17
11. Jane, mainitsemasi piilis oli vuodenvaihteen lehdessä, ei tässä. Lisäksi vihjeessä on kyse Nisan huoneesta, ei Nissan huoneesta. Jo pelkkä CV paljastaa, mistä on kyse. Mainittakoon vielä, että Nisa lauloi aiheesta. :)
13. Jane7.1.2024 klo 12:31
Kiitos Joutilas! Iän puolesta olis pitänyt älytä tuo yhteys. Taisin saada ansioni mukaan, kun "Nisan olemiseen" juutuin. Ja pahoittelut, että väärän viikonlopun sivustolle päädyin häiriköimään.
14. Jiikoo7.1.2024 klo 13:22
Yritys tutustua Juha Hyvösen maailmaan sai minut toteamaan älyllisen kapasiteettini alimittaisuuden heti kättelyssä: montakaan sanaa en ole Koviksesta paperille saanut eikä niistä yksikään haiskahda varmalta.

Piti tyytyä Piilikseen ja vaihteeksi myös Tavikseen. Kummatkin täyttyivät, Piiliksen P10:een sain sanan, jonka merkitys haetussa muodossa ei ollut minulle tuttu. Tässä piti käyttää hyväksi Ratkojien jokerihakua: risteävistä 3 kirjainta ja piilokirjaimiksi jokerimerkki ?. Valinnanvaraa piisasi! En ehtinyt plarata aakkosissa pitkällekään, kun lamppu syttyi. Googlasin mieleeni ”ennen aikojaan” putkahtanutta vaihtoehtoa ja toden totta: sanalla tuntui todellakin olevan moinen sivumerkitys!

Kryptiksen jätin tällä(kin) kertaa väliin ja Pehmiksen otti halukkaasti ja menestyksellä ratkottavakseen kanssaeläjäni.
15. happonen7.1.2024 klo 15:33
Huhhuh. Olipahan todella laadukas avaus ristikkovuoteen 2024. Aivan loistavia, uniikkeja sanoja ja nerokkaita vihjeitä. Pääkuvan lause mainio ja sai hymyn huulille. Ei tämä nyt ihan pahis ollut mutta juuri sopivan vaikea ja palkitseva ristikko.

Verrattuna viime viikon varsin keskinkertaiseen Kuivasen ristikkoon ollaan kyllä ihan eri tasolla. Erityisen hyviä vihjeitä olivat LLOISMI ja YLLÄTYSRIKAS PUUNHALAAJA. Ja pariin juttuun kuten CIRO kaipaisi anatomiaa.
16. PM7.1.2024 klo 16:55
Lehden tehtävistä ratkottuina nyt Kryptis, Piilis, Tavis, Kääntis, Ristis ja Loppiaisristikko.

Koviksen ratkominen on edennyt hitaahkosti. Löytynyt on lupaavasti ja hymyä täälläkin aiheuttaen mm. pääkuvasta johtuva 3. sana sekä esim. vastaussana vihjeestä ´yllätysrikas puunhalaaja´, ja uskoisin näiden olevan oikein. Muilta osin koen vaikeusasteen olevan asteikon yläpuolella. Ratkontani eteneminen "jää nähtäväksi".
17. Ylihilseen7.1.2024 klo 18:29
Ne jotka eivät IS paperilehteä ostaneet pääsevät hekin vielä mukaan ratkomaan Loppiaisen ajan ristikoita ja tehtäviä.
https://www.is.fi

Onko tarkoituksellinen mainosjuttu vai onko IS-toimituksen mokaa, mutta koko IS Digilehti on tuosta ilmaiseksi klikattavissa auki, ja luettavissa.
18. Juha N7.1.2024 klo 20:35
Kiitän minäkin. Nautintoa alusta loppuun.
19. Kaapo8.1.2024 klo 12:29
Taisi olla vaikein ristikko, mitä olen ratkonut. Päälauseen tajuamiseen kului aikaa.

Yksi ruutu jäi tyhjäksi CIRO/Juuston "kanta".
20. Joutilas8.1.2024 klo 15:08
15. happonen ei tullut tuopittaneeksi Hyvöstä. Olisi mukava kuulla, montako meni ja ykkös-,kakkos-,keskari-, vai ihan A-vahvuutta? Ota vielä yksi bonus tuoppi, niin kyllä CIROkin aukenee (ellei ole jo auennut); et sinä siihen mitään anatomiaa tarvitse! :)
21. happonen8.1.2024 klo 15:44
Pahoittelut, jäi tuoppiluku kirjaamatta. Tässä korjaus, piti siis oikein tämän ristikon vuoksi lähteä käymään kuppilassa eilen. Olisikohan kaksi tuntia tähän mennyt ja kaksi varsin hitaasti nautittua tuoppia meni ratkoessa. Laseissa muistaakseni Sandels ja joku miedompi ale, jonka nimi pääsi unohtumaan. CIRO ei vieläkään auennut!
22. Jaska8.1.2024 klo 17:59
Toisin kuin happoselle, Hyvösen 6,26-pituinen superbi luomus oli minulle roimasti pahis. Minä näet katson ristikon ratkotuksi vasta laatijan kaikkien anatomisten aivoitusten auettua. Tässä se kävi tylsyneellä leikkuuveitsellä perin hitaasti. Taisi uusi kumitusennätyskin syntyä.

Allekirjoitan kaikki edeltävä kehut. Ani harvinaisia ovat ristikot, jotka ansaitsevat plussan kympin perään. Ainekset ovat nytkin kasassa. Ikävä kyllä sääntökirja torppaa kyseisen kunnian alkupiiloiselta.
23. happonen8.1.2024 klo 18:29
Tulihan se CIRO sieltä vihdoin. Kuten niin usein, lähestyin vihjettä kirjaimellisesti väärästä suunnasta. Pitäisi aina muistaa vaan kelata erilaiset vihjetyypit systemaattisesti läpi.
24. isoäiti8.1.2024 klo 19:18
Viikonloppuna ratkoin Hesarin perjantairistikon ja kuukausiliitteen tammikuun ristikon ja kyllästyin perin pohjin googlettamaan mitä erikoisimpia Turkin pikkukaupunkejä. Mikä nautinto, kun eilen illalla aloitin tämän koviksen! Hieno sanasto, taitavia harhautuksia, huumoria, yksinkertaisesti sanottuna: kiitos laatijalle!
25. PM9.1.2024 klo 11:54
Aiemman postaukseni (15) kovis-kommentteja täydennän hieman saatuani sanat kasaan. Kymmenkunta uutta sanaa tai sanan merkitystä paljastui ja ratkontaan käytin selvästi enemmän aikaa kuin IS:n viimeaikaisten kovisten kanssa. Samoin jouduin merkittävän paljon käyttämään eri tietolähteitä ja tiedon hakuja.

Muutamien vihjeden ja niille muodostuneiden vastaussanojen välinen yhteys on edelleen avoin.

Niinpä päätin kokeilla Mikrosoft´in CoPilot´ia puuttuvien yhteyksien löytämiseen. Kun kysyin puuttuvaa yhteyttä vihjeen ja vastaussanan välillä, järjestelmån vastaukset olivat muotoa "anteeksi en ymmärrä kysymystä.." tai "ei löytynyt yhteyttä ..", Tämä johtuu varmaankin siitä, että nuo yhteydet ovat uudehkoja hiljattain laatijan aivoissa syntyneitä eivätkä vielä ole levinneet kovin laajalle eri tietojärjestelmiin. Toivottavasti viikon kuluttua näistä yhteyksistä voisi jostakin saada tietoa.

Kokeilin myös, mitä CoPilot kertoo koviksen eräästä harvemmin esiintyvästä yhdyssanasta, jonka vihjeen yhteys vastaussanaan oli selvä. Tämän CoPIlot selitti oikein kuten odotinkin.

Kovista luonnehtivista kommenteista komppaan Jaskaa (22). Ekassa lauseessa "superb mutta pahis", kuitenkin "edeltävät kehut" ovat ansaitut.
26. Ritu14.1.2024 klo 08:34
Olin lukenut tämän säikeen kommentit ja etukäteispelkona oli, että nyt ei kyllä takuulla aukea tämä ristikko minulle. Ratkoin eilen töistä tulon jälkeen ensin pehmiksen ja jo senkin ratkeaminen oli tavallista tahmeampaa. Eli minkäänmoisia odotuksia sille, että pääsisin tässä edes alkuun, ei ollut.

Koin eilen kuitenkin erikoisen alun tätä ristikkoa aloittaessani. Keksin siihen ensimmäiseksi ratkaisusanaksi sanan, jonka merkitystä en tiennyt ja jouduin jopa googlaamaan, että merkitseekö se oikeasti jotain. Sana löytyi ja kolme saamaani risteävää vahvistavat olettamaani, että se on jopa oikeinkin.
Ja heti tuon jälkeen uskoni siihen, että ristikko onkin ratkaistavissani, muuttui oleellisesti. Neljä sanaa oli paikoillaan ja minä olin jo tohkeissani, että ristikko ratkeaa!
No osittain on ratkennutkin, mutta vielä enemmän on ratkaisematta. Tänään tälle tarjoutuu kuitenkin otollinen päivä muhia alitajunnassa, kun on työpäivä. Huomenna vapaapäivän koittaessa voi sitten yrittää selvitellä loppuja, kun on näin alkuun päästessä saanut ensiksi valettua uskoa itseensä.
27. Oipat27.1.2024 klo 19:08
2/24 = elokuut?????????????
2.3. = Heli ???????????????
10.1.10. = Jane ???????????
28. Rampe27.1.2024 klo 19:35
Oipat,
elokuu toistuu kaksi kertaa 24 kuukaudessa
helium ja litium ovat 2. ja 3. sijalla alkuainetaulukossa.
Janen ideaa en tajunnut ja odotan viisaampien selitystä.
29. Matias-Myyrä27.1.2024 klo 19:39
J = 10. kirjain
A = 1. kirjain
NE (neon) = 10. alkuaine
30. seurailija 21.2.2024 klo 14:39
Hyvösen ristikoista on ollut aiemmin anatomia. Onko tästä sitä tiedossa?
31. iso S7.2.2024 klo 14:11
Lainaus: 23. happonen 8.1.2024 klo 18:29
Tulihan se CIRO sieltä vihdoin. Kuten niin usein, lähestyin vihjettä kirjaimellisesti väärästä suunnasta. Pitäisi aina muistaa vaan kelata erilaiset vihjetyypit systemaattisesti läpi.

Sama vika. Ristikko jäi aikanaan pahasti vajaaksi, mutta nyt täyttelin sen julkaistuun ratkaisuun vahvasti tukeutuen. Sen jälkeenkin oli ymmärrys koetuksella.

Hyvönen on ankara herra, sekä ratkojalle että varsinkin itselleen. Kaikelle on olemassa järkevä selitys, jota ei välttämättä normaalijärjellä ja käytettävissä olevilla tiedoilla hoksaa.

Tuota Coreaa vääntelin monelta väärältä kantilta, kun ainoa tietämäni on Chick Corea. Facebook tietysti väittää tuntevansa kenet vain (Ciro Corea is on Facebook. Join Facebook to connect with Ciro Corea and others you may know.), mutta tuollaisen mahdollisesti mielikuvitusolennon käyttöön en uskonut Hyvösen alentuvan. Lopulta tajusin, että kyseessä lienee yksinkertainen kirjaimen vaihdos: siro - sorea.

Juuston "kanta" oli minulle hepreaa, kun en ole juuston tai muun pilaantuneen maidon ystävä. Luulen kuitenkin ymmärtäväni. Näkyy olevan monia juustoja joiden nimessä on Jack ja jack on liitin tai liittimen kanta.

Ford ennen oli minulle vaikea paikka. Olisin ymmärtänyt, jos vihje olisi ollut Fordin jälkeen tai edes Ford ennen tätä/tuota/häntä. Tuollaiseen vihjeeseen olin tarjoamassa kuusikirjaimista ratkaisua Leslie, koska Fordin alkuperäinen nimi on Leslie Lynch King Jr.

Viimeisenä löysin ymmärryksen pariin puusta tai -akana => Aaro. Eino Johannes Arohonka käytti kirjailijana nimimerkkiä Aaro Honka. Puu mikä puu. toinen puolikas vihjeestä kirkastuu kun riisuu alusta a:n: -kana => aro, arokana. Tarvittavat tiedot olivat olemassa, Aaro Hongan kirjoja olen aikoinaan lukenut ja arokanoja ristikoissa nähnyt, mutta tuosta vihjeestä en silti tällä järjellä olisi tolkkua saanut vaikka olisin vuoden keskittynyt pelkästään sen miettimiseen. Tarvisin pohjaksi ratkaisun ja sen jälkeen onnistui takaperin päättely.

Hyvönen on laadun takuu, mutta kaikki Hyvösen tuotanto ei sovi kaikille. Yhdeksän ihmistä kymmenestä uskoo olevansa keskivertoa fiksumpia, mutta pöljempikin ymmärtää että viisi heistä luulee väärin.
32. iso S7.2.2024 klo 14:28
Muuten, Jaskan laskupää on tainnut hämääntyä pahiksen lyömänä. Hän on nokkkelalla mutta virhealttiilla laskutavallaan saanut sanojen keskipituudeksi 6,26. Minun laskelmani mukaan sanoja on 110, niiden yhteispituus on 694 ja keskipituus on hiukan isompi, 6,3090909..., kahteen desimaaliin pyöristttynä 6,31.
33. eol7.2.2024 klo 14:43
Pari lisäystä iso S:n viestiin (31.):

Wikipedia: "Monterey Jack, lyhennettynä Jack, on valkoinen ja puolikova lehmänmaidosta valmistettu yhdysvaltalainen juusto."

pu(u)sta = a(a)ro
34. Jaska7.2.2024 klo 17:02
32. Kiitos korjauksesta. Näkyy olevan sekä vaaka- että pystysanojen pituus 348. Metodini päässälaskuosuus on tosiaan varsin virhealtis. Nokkkela se ei ole. iso S:n tapa on turvallisempi, jos laskee ensin kirjainmäärät riveittäin yhteen, merkkaaa välisummat paperille ja laskee loppusumman koneella.
35. Jaska7.2.2024 klo 17:04
.. loppusumman ja osamäärän...
36. iso S7.2.2024 klo 21:22
En minä mitään laskenut. Kirjoitin vaakarivit, kopioin Exceliin ja se generoi puolestani listan vaaka- ja pystysanista sekä laski sanojen lukumäärän ja keskipituuden. Kannattaa olla väleissä Excelin kanssa niin välttyy laskuvirheiltä.

Tietenkin on mahdollista että teen näppäilyvirheitä rivejä näpytellessä. Tiettävästi muutamia olen tehnyt tännekin. Sanalistasta ne paljastuvat aika luotettavasti nopealla läpilukemisella. Jos olen esimerkiksi sekoillut peräk?äisten vihjeruutujen määrässä, pystysanojen joukkoon syntyy alimittaisia ja hyvin outoja sanoja.
37. iso S7.2.2024 klo 21:26
Mitä tulikaan sanotuksi virheistä... kännykän näppäimistö ja nakkisormet on huono yhdistelmä, etenkin kun oikoluku unohtuu. Automaattista sanojen arvailua en pidä päällä, koska sen ajatukset kulkevat eri latua kuin minun.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *