KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS VIIKONLOPPU 5.-6.8.2023

11307. IS Viikonloppu 5.-6.8.2023

Ylläpito4.8.2023 klo 08:23
Huomenna Pallonen/Kärkkäinen 2½.
2. Joutilas5.8.2023 klo 11:59
Vaikeusarvio kohdillaan, eikä edes helpoin 2½. Aika takkuista oli pieniä ryöpsähdyksiä lukuunottamatta. Yksittäisistä vihjeistä mieleeni tarttui "tässä e". Kiitokset viihteestä!
3. Kuju5.8.2023 klo 21:30
Meni täyteen nopeasti (noin tunti). Mutta selvä kovis kuitenkin. Alkuun pääseminen hankalaa ja googlailuakin joutui harjoittamaan.
4. happonen6.8.2023 klo 19:13
Olipahan laadukas ristikko. Erinomainen sanoitus ja miellyttävän tasavaikea. Toista tuoppia ehdin aloitella kun ruudut olivat täynnä eli selvä kaksipuolikas. Pari juttua piti varmistaa Tiedon Valtatieltä.
5. Jaska7.8.2023 klo 12:24
Silmä lepäsi heti esittelyssä Pallosen laveilla lakeuksilla. Kuusi reuna-aukioa + kaksi keskellä, keskipituus 6,44, pääkuvan sijoituskin virkistävä. Vakuuttavaa taas kerran. Taataluokan triviaaleista aseptisesti vapaalle sanastolle maittavine uutuuksineen niin ikään täydet pojot. Vuoden paras täyttyi tämän vuoden kärkiajassa, mutta ei se minua liiemmin häirinnyt.
6. Justiina8.8.2023 klo 08:03
Aluksi tuntui, että en keksi sanaakaan, mutta kohtapa alkoi ratketa ihan sutjakkaasti ja olikin mukavasti laadittu ristikko. Viimeisenä herätti hämmennystä, kun olin vihjeen "vaalea?" ratkaisusanaan laittanut väärän alkukirjaimen...mutta onneksi oikea löytyi.
7. isoäiti8.8.2023 klo 10:44
Justiina, samoin kävi minulle vihjeen "vaalea" kanssa. Hetken katselin kuivaamatonta hämmästyneenä! Tahallinen vai tahaton jekku laatijalta?
8. Kuju8.8.2023 klo 18:58
Eihän sitä oikeasti tiedä kumpaa kirjainta laatija on siihen tarkoittanut, kun molemmat sopivat yhtä hyvin eikä kyseessä ole numeroitu avainkirjain.
9. Jaska8.8.2023 klo 20:50
:-)
10. Jiikoo9.8.2023 klo 23:16
Enpäs päässyt viikonloppuna edes kunnolla alkuun, 2½ tuntui rankkaajien pilanteolta. Loput kirjaimet (3/4 tai silleen) vyöryivät nyt keskellä viikkoa paikoilleen ihmeen luonnikkaasti. Palkitseva laaturistikko, hyvä kun en antanut periksi!

Tuo KUIVAAMATON ei ratkettuaan hätkäyttänyt mitenkään, mutta nyt kommentteja luettuani kekkasin senkin toisen vaihtoehdon ja suupielet taisivat hieman nytkähtää ;o)
11. Ritu10.8.2023 klo 10:26
Minulla oli vähän sama kuin Jiikoolla. Alku oli hankalaa eikä ratkonta juurikaan helpottunut loppua kohti mentäessäkään.
Oma aloituskohtani osui sattumoisin paikkaan, joka oli kuin minulle tehty! Sen jälkeen yritin sitkeänä jatkaa, mutta heräsin toissa yönä puolittain istuvasta asennosta vieläkin melko tyhjä ristikko sylissäni. Eilen olisikin töissä saanut olla maski haukotteluani peittämässä.
Nyt ristikko on kuitenkin ratkaistu ja ehdin viime yönä nukkumaankin, ettei enää tänään tarvi mennä töihin silmät ristissä.
Ristikossa oli minulle vähän oudompaa tietoa mukana. Sanoihin pääsi risteävien avulla kuitenkin sen verran käsiksi, että googlettamalla oli helppo varmistaa loput.
Luin Kujun (8.) kommentin, enkä ollut kyseistä kohtaa vielä silloin ratkaissut, joten luulin sen ensin viittaavan erääseen piilokirjaimeen, johon mielestäni sopii kaksikin eri kirjainta.

Hyviä hämäyksiä muutamissa vihjeissä. Vievät aluksi ajatukset kummasti väärille poluille, mutta loivat niitä takuuvarmoja oivalluksen hetkiä pinnistelyn lomaan.
Vaikeustason suhteen pallottaisin tai tuopittaisin tämän tosi visaiseksi. Sitä se oli minulle mukavalla tavalla päästyäni vihdoin maaliin.
12. Libero13.8.2023 klo 21:06
Oli ilo saada tällainen ristikko ratkottavaksi keskiyön parhaassa vireystilassa. Kiitos!

Vihjeen Voi tuuli ratkaisusana oli itselleni vieras. Sen sijaan tapailin koko joukon muita 7-kirjaimisia sanoja. Miten niitä riittikin? Hauskasti vaivaannuttanut yksityiskohta jää mieleen. Sen kierrättäminen kahviseurassa saattaa tuottaa lisää vastausvaihtoehtoja kysymykseen: ”Mitä kaikkea tuuli voi?”

Oikean alaneljänneksen aukio ja sen kanssa ristenneet pystysanat olivat loistavia. Maantieteellinen vaakasana auttoi alkuun. Se oli hieno ristikkosana.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *