KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS VIIKONLOPPU 25.-26.3.2023

11191. IS Viikonloppu 25.-26.3.2023

Ylläpito24.3.2023 klo 11:31
Huomenna Vaalamon ja Kärkkäisen kovis, varmaan 3- on aika osuva, oveluuksia kyllä riittää niin sanoissa kuin kuvissakin!
2. Ylläpito24.3.2023 klo 13:07
Päädyttiin lopulta kolmoseen, siinä tienoilla se pyörii.
3. Mie24.3.2023 klo 22:37
Kuulostaa ainakin hyvältä!
4. Kuju25.3.2023 klo 16:17
Koillisnurkka on selätetty, mutta hankalalta ylipäätään tuntuu.
5. Jygge25.3.2023 klo 18:13
Aikas helppo 3. Ehkä kakkos tasoa
6. Joutilas25.3.2023 klo 18:35
Kyllä tämä helpohko oli muuten, mutta hyvin monet minulle vieraat nimet ja asiat vaikeuttivat melkoisesti. Ilman niitä tämä olisi ollut oikein mukava ratkottava, mutta kun en vaan tykkää siitä, että ristikon ratkaistakseen pitää kaivella tietoa eri lähteistä. Omaa tietämättömyyttään siitä pitää tietenkin syyttää. No, pakottaahan se selvittämään tuntemattomia asioita ja sitä tehden sivistämään itseään, mikäli haluaa saada ristikon täyteen. Kiitokset!
7. Pike26.3.2023 klo 08:27
Koillisnurkassa yksi vihje väärin, p.o. MARIITTA SISKO, eikä Maritta Sisko.
8. Jiikoo26.3.2023 klo 10:36
Botaniikasta olen opiskellut lähinnä ostrobotaniikkaa Töölönkadun ja Museokadun kulmilla ja niistäkin ajoista on kulunut puoli vuosisataa. Pääkuvan kasvien antimien kanssa teen mielihyvin tuttavuutta edelleen, mikä saattaa näkyä myös täällä kijroitteluni hrojahteluna silloin tällöin, ehkäpä eilisiltanakin.

Eilen en myöskään saanut tähän Vaalamo-Kärkkäiseen peittoa paljoakaan. Nyt freesimpänä olen saanut strategiset kirjaimet 1–9 kokoon, mielestäni jopa vankasti, mutta yläpuoliskon keskiosassa on rumia reikiä edelleen. Tähänastisen perusteella laatimus saa minulta kosolti kiitoksia mutta harjoitukseni saavat jatkua, toivottavasti päätyyn asti.
9. Keltanokka26.3.2023 klo 12:03
En antaisi vaikeusasteeksi kolmosta, koska olen ratkonut itselleni paljon haastavampia kakspuolikkaitakin. Aikaakin kului tällä kertaa vain nämä aamupäivän tunnit. Osaltaan tuo johtuu toki siitä, että kaikki siniset sanat aukenivat hetkessä, kun olin ratkaissut pystyrivin jälkimmäisen sanan kolme ensimmäistä kirjainta. Maittava aihe!

Mitähän ajanvietettä sitä sitten keksisi vältelläkseen suunnitellun siivouksen aloittamista!
10. Lempi26.3.2023 klo 17:09
Lainaus: 9. Keltanokka 26.3.2023 klo 12:03
"Osaltaan tuo johtuu toki siitä, että kaikki siniset sanat aukenivat hetkessä, kun olin ratkaissut pystyrivin jälkimmäisen sanan kolme ensimmäistä kirjainta. Maittava aihe!"

---
Taidat olla keltaisen nokkasi kanssa semmoinen asiaan vihkiytynyt enologi. Minulle kun nuo ei maistu, niin tuotti ihan normaalia ristikkotuskaa saada siniset sanat varmasti oikeiksi.
11. pelaaja26.3.2023 klo 17:30
Aijai. Vaalamo on minulle aina vaikea. Mutta nysse on siinä! Hauskaa.
Pike 7. Joo, taitaa olla niin.
12. Saarivaari26.3.2023 klo 20:13
Pitipä vähän kysyä verkosta, kun en ole värillisten asiantuntija... Tykkäyksiä laatijalle, töks - töks!
13. happonen27.3.2023 klo 11:21
Oli kyllä vaikeusasteeltaan hieman vaihteleva ristikko. Löytyi sekä oikein mukavia oivaltavia vihjeitä, että tympeämpiä nimiä ja muuta Tiedon Valtatien apuja kaivannutta tavaraa. Kun vihdoin hoksasin pääkuvan idean, niin loput ruudut tulivat täyteen aika nopeasti. Ja minullekaan tämä pääkuvan aihepiiri ei ollut ihan ominta aluetta, eli kesti kyllä jonkun aikaa ennen kuin lamppu syttyi.
14. Jaska27.3.2023 klo 13:57
Minä en koe Vaalamon enkä muidenkaan laatijoiden triviaaleja erisnimiä tympeiksi, ne kun ovat useimmiten välttämätön paha. Tässä niitä on kuitenkin liikaa, ja siksi muuten tyydyttävää sanastoa ei voi ällällä ylistää. Laatijan lohduksi totean, että vihjeen RISOVAT KIELTEN KÄYTTÄJIÄ uudisratkaisusana ei risonut minua lainkaan. Pari muutakin pitkää merkitään plussapuolelle.

Valitettavasti Vaalamo on laatinut ristikon ennen toissa lauantain lehden ilmestymistä. Ristikkoakatemiassa otsikolla Laatijan itsearviointi Antti Skyttä antaa omat top-10 vinkkinsä laatjoille. Kohdan 3 viimeinen lause: Pääkuvalauseeni päättyvät ristikon reunoille.

Muiden Sanarisin vakiolaatijoiden samaan hyvään käytäntöön tottuneena ja selviönä pitävänä yläsinisten töksähdys rivin puoliväliin ei minua ilahduttanut. Olikohan reunaan saakka jatkaminen aiheessa pitäytyen liian vaikeaa. Vaihtoehdoksi olisi käynyt pääkuvan sijoittaminen risitkon keskelle. Huono puoli olisi ollut hyvän pitkän sanan menetys. Annetaan synninpäästö.

Toivon kuitenkin Sanarisille laativien pitävän jatkossa Skytän suositusta itseään velvoittavan ohjeena.
15. happonen27.3.2023 klo 14:44
Mielenkiintoinen kommentti Jaskalta yllä. Minun mielestäni pääkuvalauseiden yltäminen ristikon reunoille ei ole ratkontakokemuksen kannalta aivan oleellisin juttu. Jos on oivaltavat ja vähemmän itsestäänselvät lauseet, niin eipä poikkeava layout isommin häiritse.

Toki huippuristikossa pitää olla kaikki elementit kohdallaan ja myös visuaalisen ulkoasun tasapainoinen. Eniten kyllä häiritsevät (lukuisat) turhan eksoottiset sanat, fakkisanat ja yleinen suttuisuus (eli käsin huonolla käsialalla / piirroksilla toteutetut ristikot).
16. Jiikoo27.3.2023 klo 15:16
Mielenkiintoista lukea kokeneiden kommentteja kriteereineen (lähinnä Jaska 14. Skyttä-suosituksineen)! Itse käyn hyvän matkaa kahdeksatta kymmentäni, mutta kovisratkojana olen korkeintaan varhaisnuori. En mitenkään osannut kaivata pidempiä pääkuvalauseita, kun tematiikka vielä helli makunystyröitäni. Onnistuin myös pääsemään päätyyn saakka, kuten edellä (8.) rohkenin toivoa.

Ekin piilis avautui eilen usean sanan verran pikavauhtia, mutta pian tuli myös tenkkapoo ja puolet tehtävästä jäi tälle päivälle. Loppu ratkesi kuitenkin tänään ihan kohtuuajassa ja tehtävästä jäi makoisa maku suuhun.

Yritin pitkästä aikaa myös Kultin Taviksen ratkontaa. Kylläpä tuntui tappiselta aloittaminenkin lännestä päin! Helppona en osaa pitää vieläkään: ylhäällä ja vasemmalla alhaalla on yhä vajausta hävettävän paljon. Jos ylipäänsä saan töhrittyä täyteen, on kyseessä kaikkea muuta kuin pikasuoritus.

Parempi puoliskoni sai Pehmiksensä täyteen vauhdikkaasti, tavan mukaan. Niinpä saan varmaan jatkaa vähien eläkeropojeni tuhlausta vkl-IS-ostoksiin ja vastaustekstareihin hänen suosiollisella siunauksellaan.
17. PM27.3.2023 klo 15:51
Lehden hankin vasta sunnuntai-iltana, jolloin myös aloittelin koviksen ratkontaa. Nyt ratkontani on valmis, ratkaisun lähettämistä vaille.

Ratkontani edistyi aluksi ripeähkösti ja ehdinkin ajatella, että saattaisin kokea vaikeusasteen annettua alempana. Helpoimmin avautuviin vihjeisiin taitaa kuitenkin vastaussanat löytyä ensin, vaikeampien ja etenkin tietopohjaisten vihjeiden jäädessä auki pitempään. Tässä oli useita tietovihjeitä ja niiden vastaussanoja oman tietoalueeni ulkopuolelta.

Päätin pitää tietolähteet sivussa ratkoessani, kuitenkin niin, että ollessani epävarma ratkomani vastaussanan suhteen sallin itselleni tarkistuksen, jottei väärä vastaussana jäisi hidasteeksi. Näin varmistui esim. ´pohjois-Chileä´ oikeaksi, kun vastaussanan olin risteävien avulla löytänyt.

Loppupeleissä kaakon ja lounaan alueilla jäi muutama sana haettaviksi tiedon lähteiltä, sillä mm. ´vieras herra´ oli sananmukaisesti vieras kuten myös Haber´in 50.. Enkä tiennyt mitä oli ennen Ansaa ja Inkeriä, nyt tiedän.

Mainioita vihjeitä oli paljolti, Jaskan (14) mainitseman lisäksi vaikkapa ´kulmissa tärkeä´ ja ´nietesa´.

Kokemani vaikeusaste? Taidanpa asettua annetun kannalle.
18. iso S27.3.2023 klo 17:20
Jos ristikossa on loistavat sanat ja pimeässä kiiluvat vihjeet niin en laske miinukseksi sitä että lauseita ei ole väenväkisin venytetty reunaan asti. Jos ajatus edellyttää tiettyjä ja tietynpituisia sanoja niin parempi jättää lyhyeksi kuin vesittää idea. Jos visuaalisuudelle annetaan ykkösprioriteetti niin pääkuva täytyy sijoittaa keskelle ja ristikon pitää olla symmetrinen kaikkien mahdollisten akselien suhteen, Akseli Touhula mukaan lukien. Jää perfektionistien ratkaistavaksi miten tämä toteutetaan, kun yleensä yläreunassa ja vasemmassa reunassa on vihjeitä, alareunassa ja oikeassa reunassa ei koko pituudelta.

Esimerkiksi viikko sitten julkaistussa Histiksessä pääkuvasta juontuvat "lauseet" alkavat milloin mistäkin, useimmat muualta kuin pääkuvasta, ja päättyvät mihin päättyvät. Siitä huolimatta ristikko edustaa mielestäni ristikkologian ylintä A-luokkaa eikä tulisi mieleenikään lähteä Pallosta visuaalisen virheen vuoksi tukistamaan. Sehän olisi tarvittaessa paljain käsin tehtävissä. Erääseen toiseen laatulaatijaan tarvittaisiin samanlaista apuvälinettä kuin Kekkoseen: pikilappua.

Ansan nimipäivä on 4.9. ja Inkerin 5.10., joten aritmeettisella sarjalla perustellen näitä ennen olisi pitänyt olla Neea, 3.8. Ei ollut, väärin laadittu?

Teema oli minulle vieras, siitäkin tiukka moite. Alimittaisen vaakalauseen toinen sana hahmottui risteävien avulla riittävästi ja silloin jostakin muistilokerosta kömpi esiin ensimmäinen sana. Pystylauseen toiseen sanaan hahmottelin ensin väärää ratkaisua, mutta se johti epätoivoon ja keksin korjata oikeaksi. Nyt muistilokerot pysyivät suljettuina, mutta Googlen avulla löytyi helposti ensimmäinen sana. Se pakotti vaihtamaan maapalloa kannattelevan ratkaisusanan ja niin lähitienookin aukesi.

Jonkin verran jäi kesken kun uni voitti. Perin vaatimattoman omakohtaisen kokemuksen alitajuisesti avittamana ratkesi viimeinen sana jonka ehdin kirjoittaa ennen silmien sulkumerkkiä. Tuskin ketään auttaa jos kerron että vasemmassa kädessäni "pitkä vaaksa" eli maksimietäisyys peukalon kärjestä nimettömän kärkeen on 7 milliä lyhyempi kuin oikeassa kädessä. Aikoinaan siitä meni pilalle tarkka kymmenen tuuman mitta. Jos joku vielä miettivä sai tästä apua niin huutakoon hep. Jos en kuule mitään niin omatuntoni on puhdas.

Koiranleuoille, Jaskaa nimeltä mainitsematta, korostan että kyllä vasen kätenikin on oikea, ei proteesi. Olen siis biologinen ihme, minulla on kaksi oikeaa kättä ja (näin on tanssikurssilla havaittu) kaksi vasenta jalkaa.
19. Jaska27.3.2023 klo 19:11
iso S löi pöytään histiskortin ottamatta huomioon, että minä pelasin eri peliä. Histis on teemaristikko, joka on sitä parempi, mitä enemmän siinä on teema-aineistoa. Etenkin teeman ollessa tietyn lajin kuuluisuudet olisi älytöntä edellyttää visuaalisuuden nimessä niitä sijoitettavan määrätyille paikoille. Histiksessä voi kuitenkin olla pelkkiä lauseita. Tänään Ekin kaikki lauseet päättyvät alareunaan. Ei ollut uutta eikä yllättävää.

Kovis ei ole varsinainen teemaristikko, vaikka Iltiksessä siinä on useimmiten pääkuvasta pääteltäviä/arvattavia teemasanoja ja -lauseita. Ne jatkukoot reunaan saakka jatkossakin.
20. eol27.3.2023 klo 21:49
Lainaus: 18. iso S 27.3.2023 klo 17:20
"Jos ristikossa on loistavat sanat ja pimeässä kiiluvat vihjeet niin en laske miinukseksi sitä että lauseita ei ole väenväkisin venytetty reunaan asti. Jos ajatus edellyttää tiettyjä ja tietynpituisia sanoja niin parempi jättää lyhyeksi kuin vesittää idea."

Olen suht pitkälti samaa mieltä. Jos pääkuvalauseissa on turhalta vaikuttavaa kökköyttä, niin niiden visuaalisesti esteettinen asettelu ei auta asiaa. Mutta jos lauseet ovat muutoinkin mainiot, niin se antaa vielä huomattavan lisäarvon ja on siten yksi osoitus laatijan taiturimaisuudesta.
21. Funny27.3.2023 klo 22:25
Kyllä kokenut laatija pystyy halutessaan sovittamaan lauseet reunaan asti niin, että ne eivät siitä huonone. Mutta eihän siihen mikään pakko ole. Sama juttu kuin laulujen loppusoinnuissa. Toisten mielestä riimien pitää olla kohdallaan, mutta jotkut eivät niin välitä.
22. Jaska27.3.2023 klo 22:36
Juuri tällaisia eolinkin arvostamia taitureita on Sanarisin laatijakunnassa. Ja toivottavasti pysyykin.
23. Pike28.3.2023 klo 08:44
Vain täydelliset tollot keskustelevat taas LAUSEISTA. Mistä hitosta te löydätte lauseita?
24. "Ei hajua"28.3.2023 klo 10:25
Lainaus: 23. Pike 28.3.2023 klo 08:44
Vain täydelliset tollot keskustelevat taas LAUSEISTA. Mistä hitosta te löydätte lauseita?

Todelliset älyköt sen sijaan keskustelevat huutamalla ja puuttumalla muiden keskusteluun, mieluiten kirosanoilla höystäen.
25. Funny28.3.2023 klo 10:32
Mutta Pikehän on oikeassa. Asiantuntevat ratkojat puhuvat "harmaista" ja "sinisistä" ym.
26. Tarja28.3.2023 klo 11:14
Kyllä ristikkoammattilaiset puhuvat yleisesti ratkaisulauseista. Tässä linkki yhteen Ristikkoakatemian tekstiin:
https://www.ristikkoakatemia.fi/is_palstat/160213a katemia.pdf
27. iso S28.3.2023 klo 11:21
Lainaus: 19. Jaska 27.3.2023 klo 19:11
iso S löi pöytään histiskortin ottamatta huomioon, että minä pelasin eri peliä.

Teemaristikko on ristikko vaikka Jaska mitä pelaisi. Skyttä ei sallinut poikkeuksia, vaan vaati laatijaa kehittämään itseään jos lauseet eivät jatku reunaan asti. Hän on kunniaylisanaseppo (nimitetty 2010) ja häntä meidän pitäisi kumartaman.

En ole eilisen teeren poika enkä pelaa mitään teerenpeliä, mutta olen edelleen sitä mieltä että tarvittaessa muut arvot saavat tarvittaessa jyrätä ristikoissa moiset visuaaliset hienoudet. Vanha totuus on että mikä tahansa ennakkoehto (kuten tuo lauseiden pituus) vaikuttaa muilta osin laatijan mahdollisuuksiin ja sitä kautta lisää enemmän tai vähemmän laadinnan vaikeusastetta. Kokeneet huippulaatijat pystyvät selviämään kunniakkaasti vaikeammistakin haasteista eikä juuri minkään tason laatijaa kompastuta niinkään lauseiden pituus vaan niiden määrä. Enemmän on kysymys lauseiden laadusta, joka saattaa joissakin tapauksissa kärsiä venyttämisestä. Sellaisessa tapauksissa on minun mielestäni parempi olla venyttämättä.

Jos joku esimerkiksi haluaisi kunnioittaa Skyttää hänelle osoitetulla ristikolla, ja miksipä ei haluaisi, niin mieleen saattaisi tulla kaksi "lausetta": "Antti Skyttä" ja "kunniaylisanaseppo". Pääkuvaksi tietysti kuva Skytän päästä. Jos nyt ristikon koko sattuisi olemaan sellainen että Skyttä on neljä kirjainta liian lyhyt niin pitäisikö ulkonäkösyistä täydentää lauseeksi "kas Antti Skyttä", "aah Antti Skyttä" tai jotakin vastaavaa? Minusta ei pitäisi.

Skyttä hyväksyisi Ekin lauseet, mutta parantamisen varaa jäi. Onni on täydellinen vasta sitten kun lauseet risteävät. Makuasia on, onko se kauniimman näköistä kuin tämä Ekin ryhdikäs raitapaitaversio. Laatijan kannalta risteävät lauseet ovat yleensä haasteelllisempia kuin kunnioittavan etäisyyden säilyttävät, mutta sehän on eri asia kuin visuaalinen vaikutelma.

Kun aikoinaan Aatami tai joku hänen jälkipolvelaisensa laati ensimmäisen ristikon, siinä ei todennäköisesti ollut pääkuvaa eikä itse asiassa mitään kuvaa. Joskus paljon myöhemmin pääkuva keksittiin ja idea oli yksinkertainen: piirrettiin esimerkiksi kuva kissasta ja siitä tuli ratkaisuksi kissa. Heureka, ratkojat riemastuivat, tämä on ennennäkemättömän hienoa! Kehitys kehittyi ja pääkuvasta saattoi lähteä useampia sanoja tai jopa lauseita. Niissä saattoi jopa olla jokin juju, ratkaisu ei ollutkaan itsestään selvä. Tähän suuntaan kehittymisen ääripäätä edustaa teemaristikko, jossa koko ristikon alueella on mahdollisimman paljon pääkuvan aiheeseen sovitettua sanastoa. Sepä taitoa vaatii ja tekniikkaa. Tulos voi olla todella hieno (laatija on pätevä) tai ratkojan kannalta kärsimys (laatija luulee olevansa pätevä).
28. Jiikoo28.3.2023 klo 11:33
Lainaus: 23. Pike 28.3.2023 klo 08:44
”Vain täydelliset tollot keskustelevat taas LAUSEISTA. Mistä hitosta te löydätte lauseita?”

En usko täydellistä tolloa olevan olemassakaan. On kuitenkin helppo havaita sellaisten yksilöiden olemassaolo, joiden emotionaalinen älykkyys on lähinnä nollatasoa ilmeisen korkeasta kognitiivisesta älykkyydestä huolimatta.
29. Funny28.3.2023 klo 11:59
Muistelen, että arvostettu kunniaylisanaseppomme esitti myös, että ristikossa pitäisi olla ainakin kaksi reunaan saakka ulottuvaa lausetta, jotka lisäksi risteävät keskenään.

Selvä se, laatijan ei kannata tunkea ristikkoon niin hankalia lauserykelmiä, että sanaston laatiminen ei tahdo onnistua. Kuitenkin kannattaa muistaa, että vaikeudet lisäävät luovuutta. Laatija ei pystykään aina käyttämään ensin mieleen juolahtavia sanoja, vaan hänen on otettava käyttöön useita aivosoluja selvitäkseen tehtävästä. Tällöin saamme mielenkiintoisempaa sanastoa.
30. iso S28.3.2023 klo 12:17
Tuohon risteämiseen viittasin, mutta ei tullut selväksi että se oli Skytän mielipide, ei minun.

Kaikenlainen tai ainakin monenlainen tavanomaisesta poikkeava ihastuttaa tai vihastuttaa ratkojaa.

Entäpä jos laatijalle tulee ensimmäiseksi mieleen maailman mielenkiintoisin sana, mutta sitä ei voikaan käyttää risteävien lauseiden vuoksi ja pitää selvitä tehtävästä vähemmän mielenkiintoisilla? Varmaan harmittaisi!
31. Funny28.3.2023 klo 12:27
Sen maailman mielenkiintoisimman sanan voi sitten säästää seuraavaan laatimukseen, käyttää sitä vaikka ristikon lähtökohtana.

Useinhan niin tehdäänkin. Välillä näkee, miten ristikossa on jokin todella merkilinen sana, mutta sen käyttöä voidaan puolustella sillä, että se on ollut lähtökohtana. Jos sen sijaan laatija olisi joutunut pakosta sellaisen sovittamaan, se olisi ollut ehkä täysin tuomittava, sääntöjen vastainen taikka ainakin paheksuttua "tuiterismia".
32. Ihme28.3.2023 klo 12:44
Lainaus: 23. Pike 28.3.2023 klo 08:44
Vain täydelliset tollot keskustelevat taas LAUSEISTA. Mistä hitosta te löydätte lauseita?

Aika rohkeaa kutsua Ristikkoakatemian väkeä (mm. Skyttä) täydellisiksi tolloiksi. Menikö ihan putkeen, Pike?
33. ”Ei hajua”28.3.2023 klo 13:12
Pikellä lirahtaa usein muuallekin kuin ”putkeen”…
34. Ihme28.3.2023 klo 13:20
Lainaus: 25. Funny 28.3.2023 klo 10:32
Mutta Pikehän on oikeassa.

Hävettääkö, Funny?
35. Jaska28.3.2023 klo 13:36
"Teemaristikko on ristikko vaikka mitä Jaska pelaisi." En ole ollut eri mieltä. Histis on teemaristikko. Uutisristikko on teemaristikko. Mirja Pihlajamäen ristikko on teemaristikko. Siinä pääkuvaan sointuvat ratkaisusanat on sijoitettu niille sopiviin ilman sen kummempia visualisointeja.

Ovatko kaikki toonattuja sanoja ja/tai lauseita sisältävät ristikot teemaristikkoja? Aiheellinen kysymys. Teema = aihe, joten hyväksytään rähjäämättä vastaus kyllä. Teemaa voi tietysti olla enemmän tai vähemmän. Vaalamolla on tällä kertaa pituusmitallisesti vähemmän kuin IS-koviksissa keskimäärin. Eniten sitä on ollut Toni Pitkälällä. Hänen kirjainteemasarjansa oli 29-osainen. Ylittämätön saavutus.

Ai niin, jos joku ei satu muistamaan. Tonin kaikki lauseet päättyivät ristikon reunaan.
36. Funny28.3.2023 klo 13:49
Jotkut näemmä ottivat todesta, että kehuin Pikeä.
37. Ylläpito28.3.2023 klo 13:54
https://www.sanasepot.fi/classic/julkaisut/termit. html

ratkaisulause: (mieluummin kuin: vastauslause) vihjeen perusteella keksittävä ratkaisusanojen sarja

Ratkaisulauseen ei tarvitse olla kieliopillinen lause.
38. Tarja28.3.2023 klo 13:56
Lainaus: 23. Pike 28.3.2023 klo 08:44
Vain täydelliset tollot keskustelevat taas LAUSEISTA. Mistä hitosta te löydätte lauseita?

Ei tarvitse mennä sen kauemmas kuin IS 18.3.2023, jossa Skyttä kirjoittaa Ristikkoakatemian palstalla:
"PääkuvaLAUSEENI ulottuvat koko ristikon alueelle. Näin ratkojalla kestää kauemmin selvittää lauseiden sisältö ja mielenkiinto säilyy. Pääkuvalauseeni päättyvät ristikon reunoille."
39. iso S29.3.2023 klo 13:48
Kun vänkäämään rupesin niin tämäkin vielä. Otetaan kolme esimerkkiä.

1. Pitkä ratkaisulause päättyy ristikon reunaan.
2. Melkein yhtä pitkän ratkaisulauseen ja ristikon reunan välissä on vihjeruutu.
3. Ei paljonkaan lyhyemmän ratkaisulauseen ja ristikon reunan välissä on vihjeruutu ja sanaruutu.

Mikä takaa että aina ja joka tapauksessa malli yhden sisällön selvittäminen kestää kauemmin kuin kakkosen ja kolmosen? Eikö vihjeellä, lauseen sisällöllä ja poikittaisilla sanoilla ole osaa eikä arpaa lauseen ratkaisemisessa? Reunaan asti ulottuminen on se taikatemppu joka lyö ratkojalle käsijarrun päälle, tai tässä tapaukserssa pikemminkin pääjarrun? Noin 60 vuotta olen ratkonut enkä vielä ollut itse tuota maagista ilmiötä hoksannut!

Olisiko kuitenkin niin että reunaan asti ulottuminen on ristikon ulkoiseen olemukseen liittyvä tyylikysymys ja sillä ei ole oikeasti mitään tekemistä ratkaisemisen helppouden tai vaikeuden kanssa? No, sen verran tietenkin, että pitemmällä lauseella tai sanalla on todennäköisesti enemmän risteäviä sanoja, jolloin apuja saa enemmän. Pitemmän ratkaiseminen taitaakin siis olla keskimäärin helpompaa, mutta tämä on keskiarvo eikä takaa mitään yksittäisen lauseen tai sanan osalta.
40. Jiikoo29.3.2023 klo 16:16
Nähdäkseni mm. alku-, ehto-, epäluottamus-, isku-, koru-, miete- ja vastalauseiden ei myöskään tarvitse olla mitään kieliopillisia lauseita.
41. Pike30.3.2023 klo 07:25
Jiikoo, ne ovat LAUSUMIA eivät kieliopin mukaisia LAUSEITA. Lauseessa pitää olla persoonamuotoinen verbi.
42. Pike30.3.2023 klo 07:33
Jiikoolle vielä, myös lausahdus tai tokaisu tms. voisi kuvata mainitsemiasi asioita, ja miksei ne joskus voivat olla myös lauseita, jos niihin sisältyy verbin persoonamuoto. Minä hyväksyn lauseeksi vain kieliopin määrittelemän lauseen. Niin tehkööt myös kaikki laatijat ja ratkojat.
43. Jiikoo30.3.2023 klo 08:18
Olemme saaneet lukea yliauktoriteetin lausunnon. Vastalauseet kielletty.
44. Puke30.3.2023 klo 08:50
Lainaus: 42. Pike 30.3.2023 klo 07:33
"..., ja miksei ne joskus voivat olla myös lauseita, ..."

Minä hylkään kieliopin vastaiset lauseet. Niin tehköön myös Pike.
45. Pythagoraan lause30.3.2023 klo 09:34
Lainaus: 42. Pike 30.3.2023 klo 07:33
Minä hyväksyn lauseeksi vain kieliopin määrittelemän lauseen. Niin tehkööt myös kaikki laatijat ja ratkojat.

Pieni muistutus:
Trolli on henkilö, jonka ensisijainen tarkoitus on ärsyttää ihmisiä, aiheuttaa ristiriitoja taikka peittää kirjoittajan puutteet käsiteltävänä olevan asian tuntemuksessa.
Trolleja motivoi trollauksen tuoma huomio ja sen aiheuttamat reaktiot. Trollien motivaatioita ovat ikävystyminen, huomionkipeys, pätemisen tarve, yksinäisyys, uteliaisuus, hallitsemisen halu, pahantahtoisuus, viha tiettyjä ihmisiä kohtaan, kosto.
Trolli on keskimääräistä enemmän sadistinen luonne ja persoonallisuushäiriöinen.
46. Epävarma30.3.2023 klo 09:57
VoisIko vain kirjoittaa PÄÄKUVASANA(T)? Eihän sekään yksiselitteinen ole tilanteessa, jossa pääkuvassa on tekstiä, mutta kuvaa kuitenkin kaikkia tilanteita.
47. Funny30.3.2023 klo 10:32
Ristikoilla on omat sääntönsä ja sanastonsa. Ylläpito tuolla (37.) selitti mitä ratkaisulauseella tarkoitetaan. Aiheesta epävarmojen ei tarvitse pohtia juttua enempää.
48. Pike30.3.2023 klo 13:15
Pohdinpa silti. Sanaristikkoseura Sanasepot voisi korjata termistöään vastaamaan oikeakielisyyttä. Mikä seuraa ylempi kielitieteen auktoriteetti on hyväksynyt muinaisaikaisen termistön? Kertokaa se minulle. Nim. Epävarma on aivan oikeassa. Todellakin voisi oikein hyvin kirjoittaa vain PÄÄKUVASANA(T). Suuret kiitokset Epävarmalle oivaltavasta ideasta. Toivoisin Sanaseppojen ja muidenkin ratkojien ja laatijoitten ottavan tuon mainiosti sopivan termin käyttöönsä!
49. Puke30.3.2023 klo 13:52
Lainaus: 48. Pike 30.3.2023 klo 13:15
"Pohdinpa silti."

Ei olisi kannattanut, sillä jälleen kerran paljastit vain typeryytesi.
50. Arska11.4.2023 klo 08:38
1-9?
51. isoäiti11.4.2023 klo 11:05
Artsi, ESSTEPAAN
52. Arska11.4.2023 klo 11:30
kiitos isoäiti, pitkään luulin että sanaristikoista ei tappeluja saa aikaan mutta olin väärässä. Esim. suomi24 palstoilla joku antaa vinkkejä mm. iltiksen ristikoihin ja joku ottaa pulttia siitä joka johtaa valtaviin taisteluihin ja toisten mollaamisiin. Uskomatonta.
53. isoäiti11.4.2023 klo 11:40
Kiitos, Arska, ettet mollannut minua, vaikka käytin sinusta väärää nimimerkkiä! Minusta laatijoiden työtä pitäisi kunnioittaa sen verran, että sovitusta vinkkien antamisen aikataulusta pidetään kiinni.
54. Arska12.4.2023 klo 12:08
Sain ennen aprillipäivää oitis?
55. Jaska12.4.2023 klo 12:43
54. Oitis on oikein. Vihje viittaa sanontaan "Nyt eikä viikon päästä." Lehden päivämäärä oli 25.3.
56. iso S12.4.2023 klo 13:38
Kumma juttu, sanonta ei ollut minulle tuttu. Ehkä olen sen joskus kuullut mutta ei ole rekisteröitynyt. Minulle tuttu on heti eikä viidestoista päivä, joka on aikaikkunaltaan venyvämpi ja jotensakin huvittava jos sitä erehtyy käyttämään 15. päivänä.

Google löytää selkeän eron sanontojen yleisyydelle:
""Nyt eikä viikon päästä": noin 132 osumaa
"heti eikä viidestoista päivä": noin 2000 osumaa

Tällä viestillä kasvatin absoluuttista eroa 2-1, mutta pienensin suhteellista eroa.
57. Arska12.4.2023 klo 13:56
Kiitos Jaska, en ollut moista kuullutkaan
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *