KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS VIIKONLOPPU 16.-18.4.2022

10111. IS Viikonloppu 16.-18.4.2022

Ylläpito15.4.2022 klo 09:07
Huomenna Pallosen/Lavoniuksen kakspuolonen jännällä pääkuvalauserakenteella.

Viikon päästä ehkä tosi mieluinen yllätys! Saa arvata, mutta emme paljasta.
2. Joutilas15.4.2022 klo 19:12
Arvaan/toivon, että viikon päästä meitä ilahduttaa itse Team Katalin?
3. Ylläpito15.4.2022 klo 19:36
Valitettavasti ei se. Tämä ainoana paljastuksena.
4. Pekka Harne16.4.2022 klo 10:17
Itse Toni Pitkälä?
5. Joutilas16.4.2022 klo 14:19
Ei voi, kuin ihailla ja ihastella näiden mestareiden taitoa ja juonikkuutta. Ei nuo keltaiset varmaan ihan helpolla ole syntynyt. Yhden uuden sanan opin jälleen kerran. Arvioitu vaikeusaste osui mielestäni nappiin. Nautittavuudesta jälleen maksimit. Kiitokset keväiset!
6. Elva16.4.2022 klo 17:09
Todella upea ristikko! Minulla meni enemmän aikaa koilliskulmaan kuin muuhun yhteensä. Epätoivon puolella jo kävin, mutta sitten aukesi.

Kovasti kiitoksia hauskoista hetkistä, ja vähän epätoivostakin.
7. Pike16.4.2022 klo 17:20
Mökkimatkalla pelkääjän paikalla täyttelin (45 min). Oli aika iisi ratkottava. Oli muuten lunta mökin ympärillä yli polven ja järvessä paksu jää. Ei innostanut vielä mökkeilemään.
8. Batman16.4.2022 klo 22:19
Lainaus: 7. Pike 16.4.2022 klo 17:20
Mökkimatkalla pelkääjän paikalla täyttelin (45 min). Oli aika iisi ratkottava. Oli muuten lunta mökin ympärillä yli polven ja järvessä paksu jää. Ei innostanut vielä mökkeilemään.

Noloa itsekehua - taas Pikeltä. Tuli hieman oksennusta suuhun.
9. Pike17.4.2022 klo 07:18
Batman ei liene vielä päässyt alkua pitemmälle tuossa ristikossa, kun niin käy kateeksi. Jätin sanomatta, että oli tässä ristikossa muutama yllättäväkin vihje, esimerkiksi OMENAN PÄÄLLÄ, FORDIN VIRTALUKKOON ja oikeassa yläkulmassa oleva lehmän kuva. Muuten vihjeet olivat aika tavanomaisia.
10. Kaapo17.4.2022 klo 11:13
KEITTÄÄ on kinkkinen mulle.
11. Ritu17.4.2022 klo 11:38
Minä voin tunnustaa, että en ole päässyt vielä alkua pidemmälle. Mutta alku oli mukava kokemus. Nimittäin lehden hankkiminen. Soitin eilen päivällä töistä lähikauppaani kysyäkseni sen aukioloaikaa. Huokaisin helpotuksesta, kun minulle kerrottiin, että sulkevat ovensa vasta klo 22. Oma työpäiväni venyikin yli sen mitä ajattelin ja klo oli varmaan sen 22 kun avasin vielä tuon lähikauppani oven. Myyjä oli jo vetänyt verhot kylmätiskien eteen ja valmisteli selvästi liikkeen sulkemista. Mutta kuinka hyvä mieli itselleni jäikään, että vaikka hänen päivänsä varmasti parilla minuutilla venyi yli sulkemisajan, niin palvelu oli silti erittäin ystävällistä. Sain lehteni ja hyvän mielen kaupan päälle.
Ja tänään on luvattu, että aurinkoinen sää hellii ratkojaa, ratkesipa ristikko tai ei.

Tuohon ylläpidon ilmoittamaan ensi viikon yllätykseen minäkin olisin arvannut Pitkälän Tonia. Jostain kumman syystä näen jo verkkokalvoillani siintävän Tonin piirtämien ja "tavaramerkiksi" muodostuneiden hahmojen päitä.
12. Jaska17.4.2022 klo 11:46
Yleensä kakspuolosissakin on jokunen knoppivihje, joten Pallosellakaan ne eivät minua yllättäneet. Hän on taitava niitä virittämään. Niin kuin moni muukin laatija. Kaksi mainituista kolmesta vaati useita useita risteäviä auetakseen. Samoin tietysti pääkuvasanat, vaikka valmiina olivat taas kiusallisen helppoja...

Triviaaleilta hyvin välttyneestä sanastosta kärkeen nousevat upeat 14- ja 15-kirjaimiset ristikkouutuudet. Pari muutakin vaikutti ennennäkemättömältä. Keskipituus valio 6,18. Pallotus päällisin puolin kohdallaan kuten myös päällysmies arvosanana.
13. Elva17.4.2022 klo 17:45
Juha Leinosen Jättiristikko oli aivan mahtava. Jouduin toki tsekkaamaan lukuiset minulle oudot ratkaisusanat, toivottavasti edes muutamat jäävät muistiin. Sopivan kivaa pääsiäispyhän ratkomista, ei liian haastavaa, eikä liian läpikirjoitettavaa. Olen myös tykästynyt hänen miniatyyripiirroksiinsa jotka ovat pienuudestaan huolimatta uskomattoman tarkkoja.

Taviksen kanssa vierähti myös sopivasti aikaa, oli melko haastava. Ekin piilis oli myös mainio, erikoisesti viehätti P 6 sekä P 11, jonka sanan keksin ennen kuin olin selvittänyt idean.
14. happonen17.4.2022 klo 17:56
Mielenkiinnolla aloin ratkomaan tätä kun ensimmäisenä kiinnitin huomion neljään vierekkäiseen pääkuvan lauseeseen / sanaan. Tällainen setti on laatijalle potentiaalisen hankala ja mietin, että kuinkahan Pallonen on selvinnyt tästä ilman eksoottisempia sanoja...?

Hyvinhän mestari oli tämän laatinut ja oliko tarkoituksella tehty ristikko niin, että ratkonta päättyisi keltaisiin ruutuihin? Ainakin minä jouduin ensi kairaamaan auki vasemman ja oikean laidan.

Yhdessä keltaisessa on vähän oudompi sana, joka tuotti lopussa vielä tuskaa. Mutta kokonaisuutena oikein tyylipuhdas kaksipuolikas, josta ei jäänyt mitään epäselvää tai hampaankoloon. Kiitokset tästä.
15. Kaapo17.4.2022 klo 18:06
KEITTÄÄ on siis kaikille muille selvä? Eli minulla on virhe.
16. happonen17.4.2022 klo 18:33
Ei tuossa keittelyn ratkaisussa ole mielestäni mitään kummallista. Mieti tuota verbiä vähän laajemmassa kontekstissa, on aika monta muutakin syyttää keittää kuin valmistaa aamukahvit.
17. Ritu17.4.2022 klo 19:26
Minä olen tämän kakspuolikkaan kanssa vielä ihan kiipelissä. Alkuun en meinannut päästä mistään. Ei vaan raksuttanut. Sitten vihdoin sain ensimmäiset sanat vasempaan alakulmaan. Jotain häikkää sinne vieläkin jäi ja luulen kahden ratkaisusanan osalta olevani siellä vielä pahasti metsässä.
Nopeuttaakseni ratkontaani, päätin googlettaa yhden tietopohjaisen vihjeen. Mutta mitä vielä! Siihen löytämäni ratkaisusana hidasti matkantekoa entisestään. Valitsin siihen väärän nimen. Mutta aikaa meni ennen kuin tajusin erheeni ja luovuin hakemastani nimestä, kun risteävät sanat alkoivat hangoitella vastaan.
Miten yksinkertaisen helpot sanat siihen loppujen lopuksi tulivatkaan!
No kyllähän se minun pitäisi jo tietää, kun ristikon laatijana mainitaan Pallonen. Voi miten lempeällä tavalla hän osaakaan nöyryyttää ratkojapoloista!
Ristikkoni on vielä pahasti kesken, mutta sen ratkomista on oikeasti ilo jatkaa.
18. Jiikoo17.4.2022 klo 22:16
Olen todennut ennenkin, että nämä Pallosen 2½-rankatut ovat minulle usein kolmosen väärtejä. Pätee nytkin, alkuun pääsy oli hankalaa ja töitä jäi toisemmallekin päivälle. Täyteen tuli lopulta, joskaan en osaa olla ihan tyytyväinen vihoviimeiseksi jääneeseen koillisnurkkaani. Tekstarina juuri lähettämäni avainsana 1–9 lienee sentään kelvollinen.
19. PM18.4.2022 klo 08:38
Todella miellyttävä ristikko, jonka edellä jo esitetyistä ansioista on helppo olla samaa mieltä. Ihailtavaa sanasommittelua! Vihjeitys, pienessäkin tilassa usein, tuki mainiosti laatijan luomia sanarakenteita.

Harvemmin esiintyvät erisnimetkin oli sijoitettu juuri niin kuin ilman apuja ratkova toivoo, mahdollisiksi ratkoa risteävien avulla eikä piilokirjaimia. Uusia yleissanoja opin kolme kappaletta.

Suuren osan ristikkoa sain ratkotuksi jo eilen, ilman apuja, yhdellä kirjainvirheellä ja yhtä piilokirjainta vaille. Tähän aamuun jäi työläin alue, minullakin koilliskulma. Alueen pisin ps sana oli pitkään ehdolla, mutta kun jumittuminen jatkui, hain apuja lähdetiedoista. Taas kerran sama tuttu havainto, ratkottuna alue näyttää paljon helpommalta kuin ennen ratkontaa.

Piilis ratkottuna jo eilen, tämän aamun ratkontoja Tavis ja Kryptis. Jokainen tarjosi mietittävää, onneksi en käyttänyt kuulakärkikynää. Ristis ja Kääntis jo odottavat vuoroaan.
20. Tuulitukka18.4.2022 klo 09:10
Kai tätä palstaa lukee tällaiset korkeintaan noin vaikeustaso 2:een yltävätkin. Teille juttelen tässä, en koviksen ratkaisseille, jotkut ovat kovin taitavia, joku jopa pöyhkeä. Tänä aamuna on ollut nautinto ratkoa Juha Leinosen jättiristikkoa. Juha on tuonut juhlajättiksissään ennenkin mukavia tuntemuksia. Ratkojat on ollut kaverinani, eikä se ole iloani vähentänyt.
21. Ritu18.4.2022 klo 09:14
Minulla tais loppua järki kesken. En ole saanut kuin kolme sanaa lisää ristikkoon eilisen jälkeen. Nekin epävarmoja. Eilen täyttyi vasen puoli lähes kokonaan. Sekin saamen ratkottua kokonaan, kun googlaan yhden nimen. Keltaisista en ole saanut ratkottua mitään. Yhyy!
Siirryn helpompien pariin välillä.
22. Jiikoo18.4.2022 klo 11:23
Tämä aamupäivä on mennyt Leinos-aukeaman parissa. 9 avainkirjaimen pötkö löytyi jo jonkin aikaa sitten, mutta jokaiseen ruutuun piti saada kirjain ennen tekstarin lähettämistä. Yksi avainkirjain meni vaihtoonkin. Leinosmaisen sivistävä luomus – monipuolinen sanasto! Oikeaa pääsiäisherkkua.

Ekin Piilis jäi eilen kolmea sanaa vajaaksi, pitänee yrittää jatkaa. On ihan paikallaan, että näin pitkinä pyhinä saadaan keskimääräistä vaativampia juttuja pakerrettavaksi.
23. Kuju18.4.2022 klo 13:50
Minulle ei koillinen tökkinyt kovinkaan pahasti. Ihan luontevia sanoja siellä. Mukava tuo lehmävihjeestä lähtevä sana.

Vielä tökkii sen sijaan keskellä ristikkoa, jossa vajaa kymmenen kirjainta uupuu. Ratkaisusana sen sijaan on kyllä hallussa.
24. Kuju18.4.2022 klo 14:51
Täyteen tuli. Keskitason vasempaan laitaan tuli viimeinen kirjain. KAAVIT-vihje hämäsi pitkään, samoin keltaiselle alueelle keskelle tuli yksi opittu uusi sana. Kyllä tämä minulle ainakin 3- oli. Monet kaksi ja puolikkaat ratkeavat kertaistumalta tunnissa parissa. Tämä vaati useamman parin tunnin session ja paljon pakertelua.
25. Ritu18.4.2022 klo 17:36
Mielenkiintoista miten ristikoiden kautta saa lisäväriä elämään. Kaksi päivää ulkona auringonpaisteessa ratkoessa kämmenselät ranteeseen asti ovat kuin eri paria muusta kädestä. Pitkään on Pallosen kovista saanut miettiä, jonka vaikeusaste meni minulla ääripäähän asteikolla visainen, visaisempi, "yks Pallonen".
Ja vieläkin puuttuu kirjaimia ja oikeasta yläreunasta enemmänkin. Uudelleen pääsin tänään liikkeelle tuolta oikeasta alakulmasta. Erästä pitkää ratkaisusanaa ihmettelin pitkään ja googlauskaan ei selvittänyt asiaa. Tai auttoi, sen avulla törmäsin vain yhden kirjaimen erolla toiseen sanaan. Ja kun tarpeeksi mietin niin yhteys tuohon uuteen vahingossa löytämääni sanaan löytyi. Vihje oli vaan niin pirullisen kiero. Sen ratkeaminen oli kyllä hieno hetki.

Pääkuvasta oikealta lähtevä ensimmäinen reunimmainen keltainen pystysana näytti kuvassa minulta kaikkea muulta kuin tuolta ristikkoon tulevalta ratkaisusanalta. Heikkopäistä kun hirvittää korkeat paikat.Tosin tuossa minulla mahdollisesti vielä jotain väärinkin. Minulla kun on tuloillaan kaksi samaa nelikirjaimista ratkaisusanaa, ja kumpaistakaan en osaa vielä yhdistää vihjeisiinsä. Ja toinen noista sanoista on risteävä pystykeltaisten kanssa.Mutta kuten sanoin, suurella todennäköisyydellä jommassa kummassa kohtaa minulla on jotain väärin.

Vaikeutta on kyllä minulle ollut riittämiin. Useammankin ratkaisusanan kohdalla on joutunut miettimään, että miksi se siihen tulee vai tuleeko ollenkaan. Kunnes se ihana "klik" saa aina yhteyden vihjeeseen valkenemaan. Ei siis ratkennut minulla kahtenakaan päivänä. Ehkä kolmas päivä on tässäkin ratkaiseva. Uskotaan siihen.
26. Mies19.4.2022 klo 11:06
Kryptiksen vihjesana?
27. Elva19.4.2022 klo 12:18
Mies, KENNOT.
28. Jaska19.4.2022 klo 12:19
Missä ne useimmat munat makaavat?
29. K19.4.2022 klo 23:10
Lainaus: 1. Ylläpito 15.4.2022 klo 09:07
…….

Viikon päästä ehkä tosi mieluinen yllätys! Saa arvata, mutta emme paljasta.

Arvaan (ja toivon) Brigitta Kalpa!!
30. Amatööri21.4.2022 klo 10:22
Jostain syystä minulta eivät ratkaisut mene tekstiviestinä annettuun numeroon.
31. Ritu21.4.2022 klo 11:32
Viimeksi 40 min sitten lähetin kyseiseen numeroon viestin ja ainakin minulla viesti lähti normaalisti.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *