KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS VIIKONLOPPU 29.-30.6.2024

11598. IS Viikonloppu 29.-30.6.2024

Ylläpito28.6.2024 klo 10:04
Huomenna Keräsen ja Kärkkäisen kovis, arvio kolme miikka! Piiliksessä Henrik Lahtinen.
2. Joutilas29.6.2024 klo 23:18
Ihan mukava ristikko. Mielestäni ei ihan 3-, mutta ehkä 2+. Tosin oikea alakulma nosti vaikeutta minulla. Se olikin ristikon vaikein ja samalla antoisin osa. Ehkä erästä vihjeytystapaa pari liikaa. Hyvä olo ja mieli tästä jäi, joten pidän tätä oikein viihdyttävänä. Kiitokset molemmille; kuvien kanssa sai olla tarkkana.
3. Kuju30.6.2024 klo 11:32
Olen eri mieltä Joutilaan kanssa. Oli kyllä ainakin kolmemiikka. Oikea kulma alhaalla takkuili, mutta kyllä vasenta alakulmaa ja yläkulmaa joutui myös työläästi sommittelemaan. Välillä meinasi jo tulla untelo olo, mutta kun ei periksi antanut, niin valmista tuli.
4. pelaaja30.6.2024 klo 18:44
Ratkojakin saa kieroilla. Niinpä en koviksessa eräässä kohtaa kokeillutkaan laittaa sitä sanaa, mitä laatija kaiketi saattoi kuvitella minun varmasti kokeilevan. Se tepsi, hauskaa oli.
5. happonen30.6.2024 klo 22:12
Muuten aika suoraviivainen mutta vasen yläkulma ja oikea alanurkka olivat astetta hankalammat. Pääkuvan jujua piti pohtia pitkään mutta olihan sekin ihan selvä peli loppujen lopuksi.
6. Jaska1.7.2024 klo 18:54
Kovasti knopikas oli tosiaan kaakkoiskulma, kaakon paikka puolestaan helppo. Täyttö venähti todella hölmön virheeni havaitsemattomuuden johdosta täyskolmosen puolelle. Tajuamatta jäi vajavaisen (kun olen itsekin) ajoneuvon ratkaisusana. Yleisesti noin ysin kamaa.
7. happonen2.7.2024 klo 11:28
Ajoneuvon kuvaa tiirailin myös pitkään, mutta kyllä siitä ihan looginen sana löytyy. Taas näitä kuvia, joista pitää huomioida kaikki detaljit.
8. Kuju2.7.2024 klo 12:59
Niin, kuten happonen toteaa, kuvasta on vaikea tajuta mistä sanasta on kyse ja vaikka loppujen lopuksi tajusinkin, niin ainakaan minun yleistietoni ei riitä vakuuttumaan moisen yksityiskohdan merkityksellisyydestä.
9. Teräsmies2.7.2024 klo 14:32
Sivu 33:

asteisiin liittyvä: hepo
ka*a: saakka

Lainausmerkeissä oleva kieltä näyttävä suu: Romania.

En keksinyt näiden logiikkaa.
10. Ylläpito2.7.2024 klo 14:49
Sivu 33?
11. Teräsmies2.7.2024 klo 14:54
11598. IS Viikonloppu 29.-30.6.2024

Yritin lähettää viestin ensin nimimerkillä, joka oli anagrammi Teräsmies-sanasta, muttei se kelvannut. Miksiköhän ei?
12. Teräsmies2.7.2024 klo 14:57
Ristikko oli siis lehdessä IS, la 29.6.2024. Onko se eri lehti kuin IS Viikonloppu 29.-30.6.2024? En tiennyt.
13. Ylläpito2.7.2024 klo 15:01
Mikä tehtävä siinä oikeassa lehdessä?
14. Teräsmies2.7.2024 klo 15:02
Mantan valinta viikonvaihteeksi
15. Ylläpito2.7.2024 klo 15:11
Okei.

kala > salakka
kieli > romania
https://fi.wikipedia.org/wiki/Hepoasteet
16. Teräsmies2.7.2024 klo 15:24
Kiitos. Eihän ne niin vaikeita olleetkaan! Yksikössä olevalla haulla "hepo aste" ei löytynyt selitystä, vihje oli tosin monikossa.
17. Ylläpito2.7.2024 klo 17:15
Löytyy hepoasteet myös kielitoimistonsanakirja.fi
18. Juse2.7.2024 klo 19:33
Konsta Pylkkänen vedätti merenkäyntihistoriallaan Ukonkuivuuvaaran isäntää ja emäntää kaksin verroin Kari Väänäsen ohjaamassa Havukka-ahon ajatteija -elokuvassa (jakso 2, 30:28). :-)

https://areena.yle.fi/1-1990426
19. iso S3.7.2024 klo 12:28
Kuten usein silloin kun Mantan valinta on Leinosen laatima, se vaati melko paljon sekä tietoa että taitoa. Tällä kertaa ei kuitenkaan liikaa. Niinkin on käynyt.

Onnen tuoja ei tullut mieleen heti kolmantenakaan. Oli kyllä siellä jossakin muistin takanurkassa. Eikö olekin mielenkiintoista: kyseinen onnentuoja on joskus säädetty lailla pakolliseksi ja joskus lailla kielletty! Laki ei ole aina sama ja tuomiotkin vaihtelevat.

Koviskaan ei ollut ylivoimainen, vaikka oli paikoin yhtä mystinen kuin Jaskan kompassi.

Lainaus: 6. Jaska 1.7.2024 klo 18:54
Kovasti knopikas oli tosiaan kaakkoiskulma, kaakon paikka puolestaan helppo.

Tuota kuvittelisi bidenismiksi eli höperehtimiseksi, mutta kohteliaasti tulkitsen niin että kaakon paikka tarkoittaa kaakossa ollutta karttavihjettä. Silloin voin allekirjoittaa koko lausunnon. Yksikään oikean alakulman alakulman vaakasanoista ei tullut kakistelematta mieleen. Ylin niistä oli helpoimmin ymmärrettävä, alin seuraavaksi ja keskimmäiset viimeiseksi. Jaa, nythän huomaan että ristikossa oli länsilaidassa vihje kaakon paikka. Se on minulle hyvinkin tuttu juttu, ei tosin tullut pelkästä vihjeestä mieleen. Ajatus oli vielä kaakommassa, joten noin kolme kirjainta piti saada avuksi poikittaisista.

Yksi kohta sen sijaan ei osunut ollenkaan minun osaamisalueelleni. Niskavillani tuppaavat pörhistymään silloin kun ratkaisemiseksi vaaditaan vieraan kielen osaamista. Eikä siinä kaikki, poikittaisessa sanassa oli arvaamiseen pakottava piilokirjain. Tšekkiläisestä en ole koskaan kuulut enkä edes sen kotimaisiin vastineisiin ole käytännössä perehtynyt. Keskiksessä ja pehmiksessä vastaava kohta olisi minusta ilman muuta laatijan moka. Joko alue olisi ollut liian työläs korjattavaksi käytettävissä olevassa ajassa tai laatijalta olisi puuttunut ymmärrys siitä että kaikki eivät tiedä kaikkea mitä laatija sattuu tietämään. Koviksessa sopii odottaa ratkojalta tavallista laajempaa yleistietoa ja terävämpää hoksaamiskykyä. Tässä tapauksessa kyseessä on siis enemminkin vika täällä kuin siellä, mutta silti...

Tuosta huolimatta, Google siunasi arvatun piilokirjaimen, maaliin pääsin eikä jäänyt kitkerä maku suuhun. Yleisvaikutelma vahvasti plussan puolella.

Tuli mieleen maanantainen ongelma kuullun ymmärtämisessä. Lääkärisetä antoi minulle ohjeita terveelliseen elämään ja yksi niistä oli tupakoinnin lopettaminen. Totesin, että sitä en pysty tekemään, kun en ole koskaan aloittanutkaan. Lääkäri korosti että kannattaisi kuitenkin lopettaa. Selvensin että en ole koskaan polttanut. Lääkärin mielestä lopettaminen on silti terveellistä. Lopetin keskustelun aiheesta. Kielimuuri. Ehkä pitää nyt aloittaa että voin lopettaa, muuten on peli menetetty.
20. Kuju3.7.2024 klo 14:32
Iso S: eikös se kaakon paikka -vihje ollut pikemminkin lounaassa kuin kaakossa?
21. iso S3.7.2024 klo 20:53
Kuluttua, luepa uudelleen: lännessä. Kaakossakin oli eräässä mielessä paikallinen vihje.
22. iso S3.7.2024 klo 20:54
Automaattikorjaus hylki Kujua.
23. Jaska3.7.2024 klo 23:20
Kinan alkuunpistäjänä katson oikeudekseni tuomaroida sen tulokseksi tasapelin. Kiitän osallisia suuntaa antavasta ilmansuuntien semanttisesta pohdiskelusta,

Nykänen: pikemmin 2. (us. -kin liitepart:n vahvistamana) ennemmin, mieluummin, paremmin.

Lounas on kiistämättä lähempänä länttä kuin kaakko, joten Kujun määrittely on siltä kantilta selvästi parempi kuin kaakko.
24. Elva4.7.2024 klo 12:39
Minulta oli aikoinaan jäänyt kaakon kulma kesken, mutta nyt kun tartuin siihen uudestaan se selvisikin. Olin olllut hakoteillä sinisten kanssa, sillä ratkaisut niihin ei tullut aivan ekana mieleen. Kiva vihje oli PIKKUTAVAROILLE, joka tuli ymmärretyksi vasta kun sana oli valmiina risteävien ratkettua, ja silloinkin hetken miettimisen jälkeen.

Lahtisen piiliksestä jäi ymmärtämättä 11 vs, tai sitten keksimäni sana on väärä.
25. Jaska4.7.2024 klo 16:33
24. Vihje ei mielestäni ole erityisen konstikas, joten todennäköisemmin sanasi on väärä.
26. Elva4.7.2024 klo 17:29
24. 25. Ratkaisuni on paremman puutteessa PAHA, mikä ei kylläkään millään lailla viittaa ruhoon.
27. Jaska4.7.2024 klo 19:09
26. PAHA on siis väärin. Vokaalit ovat oikein. Ratkaisusana on substantiivi, mutta lisäksi eri sanaluokkaan kuuluva.
28. Elva4.7.2024 klo 21:12
27. Tuli sellainen sana mieleen kuin rapa. En tiedä mitä se tarkoittaa, mutta hämärästi muistan kuulleeni sanan rapamaha. Ei selvinnyt sana googlaamallakaan. Jollei siitä ole kyse, on vihje minulle liian hankala, kuten oikeastaan on vaikka tämä olisikin haettu sana.
29. Jaska4.7.2024 klo 21:21
28. Sana MÄTÄ ja ratkaisusana ovat myös imperatiiveja.
30. Elva4.7.2024 klo 22:14
29. Upea vihje meni täysin sivu suun. Muuten, eka sana jonka kirjoitin oli LAPA, koska se on ruhoa. Vaihdoin sen sitten mielestäni parempaan PAHA:aan.

Kiitos Jaska avusta,, vaikka olenkin sekä vähän nolo että täysin musertunut,
31. Jaska5.7.2024 klo 10:39
30. Sattuuhan noita itse kullekin. Itse olen viimeistään seuraavana aamuna täysin eheytynyt.
32. iso S5.7.2024 klo 11:53
Lainaus: 28. Elva 4.7.2024 klo 21:12
27. Tuli sellainen sana mieleen kuin rapa. En tiedä mitä se tarkoittaa, mutta hämärästi muistan kuulleeni sanan rapamaha. Ei selvinnyt sana googlaamallakaan.

Kuulostaa liki uskomattomalta, ettei Googlella löytynyt edes saari Ranskan Polynesiassa, joka tosin ei liity ristikkoon. Ei tullut mieleen kysyä Kielitoimiston sanakirjalta?

1. rapa
substantiivi kura, loka.
Rapa roiskuu.

2. rapa
substantiivi, harv. oluen t. kaljan sakka, mäski.

Rapamaha on Kieloselle tuntematon, mutta rapa­juoppo, rapa­kalja, rapa­keli, rapa­kivi, rapa­kunto ja rapa­kuntoinen tuttuja juttuja.
33. eol5.7.2024 klo 12:34
Rapamahan Nykysuomen sanakirja vahvistaa tarkoittavan märehtijöiden pötsiä (joka on märehtijän etumahoista ensimmäinen ja suurin).
34. Pike5.7.2024 klo 13:10
Rapamaha on kaikille maanviljelijöille ja meille lapsilleen ihan tuttu sana. Ovatkohan nykyihmiset niin vieraantuneita agraarikulttuurista, että sanastokin on jo ihan tuntematonta?
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *