KESKUSTELUT > MUUT AIHEET > MATEMATIIKAN OPETUS

11170. Matematiikan opetus

Elva26.2.2023 klo 21:06
Kun par’aikaa sattuneesta syystä suoritan kotonani julmaa tavaroiden karsimista, osui silmiini viime vuosisadan Suomen Kuvalehden tarina matematiikan opetuksesta. Kouluopetuksen ollessa jälleen otsikoissa, siteeraan Kyheröinen-otsikon alla olevaa tarinaa:

Kouluesimerkki:

1960-luku: ”Maanviljelijä myy kuorman tukkeja 1000 markalla. Hänen tuotantokustannuksensa ovat 4/5 hinnasta. Paljonko on hänen voittonsa?”

1970-luku (perinteinen matematiikka): ”Maanviljelijä myy kuorman tukkeja 1000 markalla. Hänen tuotantokustannuksensa on 4/5 hinnasta. Toisin sanoen 800 markkaa. Mikä on hänen voittonsa?”

1970-luku (uusi matematiikka): ”Maanviljelijä vaihtaa joukon L tukkeja joukkoon M rahaa. Joukossa M on 1000 alkiota, kukin niistä arvoltaan markan. Piirrä tuhat pistettä kuvaamaan joukkoa M. Joukko C eli tuotantokustannukset käsittää 200 pistettä vähemmän kuin joukko M. Erota joukko C joukon M osajoukoksi, ja vastaa seuraavaan kysymykseen: montako alkiota on voittoa tarkoittavassa joukossa P?”

1980-luku: ”Maanviljelijä myy kuorman tukkeja 1000 markalla. Hänen tuotantokustannuksensa ovat 800 markkaa ja voittonsa 200 markkaa. Tehtävä: alleviivaa luku 200.”

1990-luku: ”Maanviljelijä ansaitsee 200 markkaa kaatamalla suuren joukon kauniita luonnonpuita. Mitä mieltä olet tällaisesta tavasta hankkia rahaa? (Keskustelunaihe koko luokalle: Mitä kuvittelisit pikkulintujen ja oravien ajattelevan?).”

Tarina antaa mielestäni aihetta monenlaisille filosofoinneille. Tai sitten ei.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *