KESKUSTELUT > RISTIKOT > SK 11/2018

9577. SK 11/2018

Jiikoo15.3.2018 klo 16:32
Yksi selvästi työläyttä lisäävä muutos entiseen käytäntöön: Sanaris otti vastaan sekä ristikko- että piilisvastauksen yhdellä ja samalla sähköpostiviestillä, Suomen Kuvalehti vaatii kummastakin erilliset viestit, joiden aihekentässä eri otsikko.

Laatijakaksikko Vuokila/Kärkkäinen oli tehnyt taas oikein laadukkaan kaksitähtisen, kiitokset!

Keräsen piiliksissä saan silloin tällöin käypiä (ja todennäköisesti oikeitakin) ratkaisusanoja ymmärtämättä täysin tapaa, jolla vihjeestä ratkaisuun päästään. Niin nytkin. Lisäksi sain kahdesta vihjeestä kaksikin mielestäni kelvollista ratkaisusanaa, joista minun oli valittava se todennäköisesti haettu, koska numeroidut alkukirjaimet olivat molemmissa piilokirjaimia. Näistä mietityttää ennen kaikkea vihjeestä pysty-14 tulevan ratkaisusanan kirjoitustapa – kyseessä ilmeinen lainaväännös, joka ei kuulu omaan sanavarastooni oikein millään alkukirjaimella.
2. Tapio15.3.2018 klo 16:39
Laitoin viimeksi samaan s-postiin molempien tehtävien vastaukset laittamalla väliin sanan "ja" ja sain vahvistuspostin.
3. Jiikoo15.3.2018 klo 16:46
Tapio, kiitos tiedosta!
4. Jiikoo15.3.2018 klo 17:00
Palaan vielä aloituksessa mainitsemaani vihjeeseen pysty-14: googlailtuani eri alkukirjaimella varustetuilla sanavaihtoehdoilla olin tulevinani siihen tulokseen, että Väinö Ruuska saisi olla mieluummin Wäinö Ruuska.

Kotuksen sivuilla ilmeinen haettu ratkaisusana esiintyy englannista sellaisenaan lainattuna lainasanana, ilman päätettä, jonka suomalainen suu siihen herkästi lisää. Piilismaakari tuon päätteen näköjään lisää kirjoitettuun tekstiinkin.
5. Saarivaari16.3.2018 klo 10:09
Kumpi mahtaa kelvata oikeaan ratkaisuun, v vai w? Uskoisiko googletustuloksiin?
6. Täyttelijä16.3.2018 klo 10:36
Oikea vastaus on tietenkin se mikä siitä vihjeestä tulee. Eriasia on sitten onko se kieliopillisesti oikein.
7. HHS16.3.2018 klo 16:34
Kysyisin, onko kukaan SK-ristikon ratkaisun tekstiviestitse palauttanut saanut joskus palkinnon? Minä EN KERTAAKAAN !!!!, vaikka yhteen aikaan ihan säännöllisesti lähettelin viestit. Nyt en enää lähetä minkään ristikon ratkaisuja, kun olen turhautunut turhaan työhön.
8. Eki16.3.2018 klo 16:39
Tähän mennessä arponeena voin kertoa, etä tekstiviesteille on mennyt voittoja.
9. Jiikoo16.3.2018 klo 16:42
Täyttelijän linjoilla. Meilasin vastaukseeni V:n, vaikka sitä tuossa yhteydessä vieroksunkin.

HHS: Olen käyttänyt SK:n kilpatehtävien vastauskanavana muutaman vuoden ajan sähköpostia, ahkerastikin. Vastaus on ollut samaa muotoa kuin tekstiviestitse lähetetyissäkin. Olen saanut ristikoista yhden tai kaksi palkintoa, piilosanoista yhden.

Tapauksessa IS olen käyttänyt tekstiviestejä, koska sähköposti ei ole siellä käytettävissä. Vajaan vuoden satunnaisilla yrityksillä olen onnistunut kotiuttamaan yhden voiton.

Meitä vastaajia on niin paljon, että saanen olla tyytyväinen tuohonkin menestykseen.
10. Tapio16.3.2018 klo 16:57
Olen SK:sta saanut yhden voiton. IS ei osallistuminen ole mielestäni mielekästä (paitsi jos on erikoispalkinto), koska varma tappio tiedossa, mitä voi päätellä Jiikoon kommentista.
11. HHS16.3.2018 klo 16:57
Kiitos Ekille ja Jiikoolle vastauksista! Nyt on varmaan vielä selvyyden vuoksi kerrottava, ettei elämä nyt yhdestä kaksikymppisestä ole kiinni! Olisi vain joskus ihan mukavaa onnistua arvonnoissa, kun koskaan ei onnistu muissakaan arpajaisissa. Lisäksi saisi vähän takaisin puhelinoperaattorille menneitä euroja!
12. Tapio16.3.2018 klo 17:22
Suurin palkinto kai osallistujilla on nähdä oma nimensä palkinnon saajissa.
13. O16.3.2018 klo 18:39
Pääkuvasta mukava sana. Rentouttava kaksitähtinen kaikenkaikkiaan. Yksi parhaista LUOTETTAVIN?

Kiitos Erkki Vuokila ja Heli Kärkkäinen!
14. Tapio17.3.2018 klo 13:14
O:n mainitsema pääkuva oli hauska. Hieman turhan paljon nimivihjeitä miun makuuni.

Yläosassa luontevia pitkiä hyviä ratkaisusanoja.
15. Tapio17.3.2018 klo 14:21
Piiliksen P 14 rartkaisusana tulee laittaa vihjeen antamien vinkkien perusteella, jolloin epäselvyyttä ei tule, vaan vihje on 100% johdonmukainen ja yksiselitteinen. Piilovihjeet on keksittävissä, mutta V 12 minulle vähän tökkii.
16. Anna-Liisa19.3.2018 klo 23:39
Tapio, kyllä V 12 on suomenkielessä ihan varteenotettu sana.
17. Tapio20.3.2018 klo 07:47
Tarkoitin vihjeen muodostamisen tökkimistä, en ratkaisusanan.
18. iso S20.3.2018 klo 08:40
Monta kertaa olen onnistunut hillitsemään itseni, esimerkiksi 17.3.2018 klo 14:21. Nyt aamu-unisena ei käsijarru pidä ja täytyy vetää vastapalloon kun on niin mehukkaat syötöt. Pakinaa pukkaa.

Olen joskus yrittänyt ratkoa ristikkoa ilman poikittaisten sanojen ja vihjeiden apua, pelkän intuition, vilkkaan mielikuvituksen ja tablettien varassa. Silloin on usein tuntunut siltä että vihjeet eivät ole 100% johdonmukaisia ja yksiselitteisiä. Ihan kuin laatijalla olisi virheellisesti ollut mielessä aivan eri ratkaisusanat. Tämä tunne on paljon harvinaisempi silloin kun ratkon vihjeiden antamien vinkkien perusteella.

Vihjeen muodostamisen tökkimistä en ole päässyt kokeilemaan. Laatija on jo vihjeen muodostanut, joten tökkimisyritys edellyttäisi aikamatkailua.
19. Tapio20.3.2018 klo 13:21
Vähän epätarkkaa kirjoitteluni kieltämättä välillä on, mutta en nyt tässä yhteydessä voi tarkentaa, mitä tarkoitan "rartkaisusana tulee laittaa vihjeen antamien vinkkien perusteella".

Vihjeen logiikan pienoisesta tökkimisestä toisessa kohtaa siis kyse, mutta ei niin suuresta, että sitä kannattaisi hirveästi analysoida.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *