KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS VIIKONLOPPU 5.-7.1.2018

9501. IS Viikonloppu 5.-7.1.2018

Pr5.1.2018 klo 12:48
Loppiaisviikonlopun numero ilmestyi jo. Koviksena on Keräsen kolmonen Kärkkäisen kuvituksella. Laatu on priimaa, tietenkin! Mukavaa loppiaista!
2. anna h6.1.2018 klo 11:22
Eipä ole vielä kuulunut kommentteja tästä mukavasta ja sopivan visaisesta ristikkokoviksesta. Oli kiva ratkoa, olin jo yhtä ristikkosanaa odottanut tulevaksi ristikoihin ja nyt se sitten tuli, on sen verran hankala kirjoitettava, että vaatii harjoitusta tai tarkistuksen. Pari minulle outoa sanaa tuli myös, mutta uskon niiden olevan oikein. Rattoisasti meni perjantai-ilta, kiitos tekijöille!
3. Pr6.1.2018 klo 12:43
anna h, jaan mielipiteesi. Sainhan minäkin sen jo eilen täyteen, mutta en viitsinyt olla yksin äänessä. Se mainitsemasi ristikkosana tuli minun eteeni jo toistamiseen, enkä tainnut edes luntata ortografian suhteen. Muutamaa sanaa minäkin vähän hämmästelin, mutta yhtään kysymysmerkkiä ei jäänyt. Viimeksi aukesi kovin kryptinen vihje oo. Kiitän minäkin!
4. Joutilas6.1.2018 klo 15:15
Tämän höperön piti kuukkelilta udella turhan monta sanaa,mikä ei tietenkään ole laatijan vika,vaan ratkojan olematon yleissivistys aiheuttaa ammottavan tietovajeen. Kaiken kaikkiaan mukava,viihdyttävä ja pähkäilyttävä sanoitus. Siinäkin mielessä hyvä ristikko,ettei ratkettuaan jäänyt mikään kohta ymmärtämättömänä mietityttämään;eli kaikki ymmärretty ja toivottavasti vieläpä oikein. Kiitos!
5. Masa I6.1.2018 klo 17:01
Morjens !
Vaikka tykkään enemmän 2½ niin menee joskus 3:kin.
Tosin ylhäällä aukkoja,mutta pikku hiljaa hyvää tulee.
Mulle myös toistamiseen tuo talvinen 'ristikkosana' !
6. O6.1.2018 klo 19:44
Rattoisasti meni perjantai ja lauataikin. Paljon jouduin korjailemaan ns varmoja. Mukava tunne tuli, kun vihdoinkin sain ristikon täytettyä. :)

Kiitos Jari Keränen ja Heli Kärkkäinen!
7. tuula x6.1.2018 klo 19:52
Vietin minäkin viihdyttävän perjantai-illan ko. ristikon kimpussa. Muuten tuli täyteen suht kivuttomasti, mutta oikea yläkulma tekee tenää vieläkin. Ehkäpä se siitä vielä aukeaa.

Myöskään vihje oo ei ole vielä selvinnyt minulle ratkaisusanan pystysuorista sanoista muodostumisesta huolimatta.

Tämän talven keskipiste- sanan oikeinkirjoituksen opettelin jo ajat sitten, koska arvelin sitä jossain kuitenkin tarvittavan. Niinkuin kävikin.

Mukava ristikko oli tämäkin.
8. Tarja6.1.2018 klo 21:20
Oikea yläkulma minullakin täyttyi viimeisenä. Ei ihan yhtä vaikea ristikko ollut (luojan kiitos) kuin joulukovis. Mutta pohdittavaa riitti ihan kiitettävästi tässäkin. Monta hauskaa vihjettä jätti hyvän mielen. Kiitos.
9. tuula x7.1.2018 klo 10:26
Tulihan se oikea yläkulmakin selätettyä, kun korjasin ensin oman virheeni vihjeessä "sillan takana". Loppu täyttyikin sitten kuin itsestään.

Valaistuminen tuli myös vihjeeseen oo. Loppujen lopuksi aika helppo vihje, kun sen oikein vain osasi tulkita.

Nautin todellakin suuresti näistä pähkäilysessioista. Seuraavaa kovista odotellessa kiitos tästä.
10. Masa I7.1.2018 klo 21:24
Morjens !
Sama täällä : sillan takana alkuosa uusiksi,niin oikea yläkulma ratkesi ja vielä googlasin kansikuvapojan.
Vielä ihmetyttää vihje VERKKOA KÄYTTÄEN.
11. HM7.1.2018 klo 23:35
Saattoi vähän apuakin olla siitä toteamuksesta SILLAN TAKANA- ratkaisun vaihtamisesta. SAUNOJAn piilokirjain varmaan selviää huomenna.
Nautittava ristikko oli, kiitos Jari ja kaima!
12. isoäiti8.1.2018 klo 03:35
HM! Arvelen, että saunoja-vihjeen piilokirjain on jo sinulle selvinnyt. Jos ei, saattaa risteävissä olla pientä korjattavaa.f
13. isoäiti8.1.2018 klo 03:37
F lipsahti tekstin loppuun ihan omia aikojaan!
14. HM8.1.2018 klo 11:04
Ratkesi helposti, kun korjasin yhden logiikkavirheeni!
15. happonen9.1.2018 klo 10:58
Ihan hyvät tunnelmat jäivät tästä ristikosta. Jäi jumittamaan parista kohdasta kun ratkoin sitä päivän päätteeksi, mutta aamulla aukesivat oikea yläkulma ja pari muuta aukkoa. Oli jokunen aika eksoottinen sana, joita piti kyllä tarkistella eri lähteistä. Kuten moni muukin, niin tarjosin "SILLAN TAKANA"-vihjeeseen aluksi jotain virheellistä sanaa.
16. Rampe10.1.2018 klo 09:46
Ei mennyt yhdeltä istumalta tämä(kään) Keräsen kovis, vaan jätti ratkottavaa seuraavaksikin päiväksi.
Minulle vaikein osuus oli vasemman reunan keskivaiheilla, osaksi puutteellisen yleissivistyksenikin takia.
Monia ratkojalle mukavan ahaa-elämyksen tuottavia ratkaisuja. Mielestäni yksi "skytismikin" joukossa, vaikka Keräsen ristikosta onkin kyse.
Kun tuula.x ( 9 ) mainitsi "oo-vihjeen" kirkastumisesta, keksin sen itsekin puolessa minuutissa vaikkei kommentissa ollut pientäkään vinkkiä.
Sitä ennen olin asiaa ihmetellyt puolitoista päivää. Mikähän siinäkin on?
17. Ylläpito16.1.2018 klo 17:34
Anatomia luettavissa.
18. Tapio24.1.2018 klo 16:21
Vähän jälkijunassa yritän ratkoa

En löytänyt, kuka on tuottelias MHC, CL-alkuin sukunimi.

En halua vielä turvautua anatomiaan, joten tuon voisi kertoa.
19. Rampe24.1.2018 klo 16:51
Clark.
20. Tapio24.1.2018 klo 17:03
Katsoin netistä - minulle täysin tuntematon, kuten arvelinkin. Vähän nopeuttaa ratkontaa, kun ei tarvitse kokeilla jokaista CL-alkuista viisikirjaimista nimeä. Kiitti.
21. Tapio24.1.2018 klo 17:36
Oikein kiva ristikko minustakin. Kun keksin, että oikealle tulee talvioiympialaispaikkakunta, kulma ratkesi helposti. Piti kyllä tarkistaa, miten PY... kirjoitetaan.

CLAYT – Clay Allison pokkarisarjan lännen sankari - tuo oli taas sitä samaa sarjaa kuin "tuottelias MHC", joka itselleni totaalisen mahdoton ymmärtää - Clay ja MHC eivät kuulu vaimonikaan kirjallisuustuntemukseen, koska skene väärä
RAMINA – korttipeli, jossa vihjeen korteilla R muodossa AMI eli R AMINA - olisi pitänyt muistaa testata skytismi; jos olisi palkintoristikko, olisin miettinyt pidempään ja olisin todennäköisesti hoksannut, mutta tuli välitön tarve tarkistaa anatomiasta.
22. Rampe24.1.2018 klo 18:11
RAMINA oli se Keräsen skytismi, johon viestissä 16 viittasin. Tästä vihjetyypistä minä pidän. Toisaalta nyt tulee käänneltyä tavuja sellaisissakin vihjeissä missä siihen ei olisi tarvetta.
23. Tapio24.1.2018 klo 18:16
Viimeksi Skytän ristikossa oli kaksi skytismiä, joista toisen heti hoksasin. Usein niitä pitää pohtia pidempään ja jos ei pohdi, jäävät huomaamatta ja vihjeitä vain ihmettelee. Jos PuPe 6/2017 en olisi jälkikäteen pohtinut kunnolla vihjeitä, eräs skytismi olisi jäänyt huomaamatta. Pitkät skytismit ovat minulle hankalia.
24. Tapio24.1.2018 klo 18:18
Tulkitsinko oikein, että Rampelle sama kirjallisuusvihje kuin itselle oli hankala

"Minulle vaikein osuus oli vasemman reunan keskivaiheilla, osaksi puutteellisen yleissivistyksenikin takia."

Löysikö googlella henkilön vain tuliko hlö esille risteävien kautta?
25. Tarja24.1.2018 klo 18:31
Mary Higgins Clark on ehdottomasti yksi suosikkikirjailijani, jännityksen kuningattareksikin mainittu. Olen lukenut kaikki hänen suomennetut teoksensa, varmaan liki 40 kpl. Oli mukavaa löytää hänet ristikosta.
26. Rampe24.1.2018 klo 20:47
Kyllä minulle olivat ennalta outoja Mary Higgins Clark kuten Clay Allisonkin. Kirjailijan jonkun romaanin olen saattanut lukea joskus.
Jossain elämäni vaiheessa luin kirjaston dekkarihyllyn lähes läpi, Maigretit moneenkin kertaan.
27. Tapio25.1.2018 klo 09:05
Löysitkö googlella?

KOAMITEILLA suhteen menin harhautukseen - sana tuntui viittaavan vuoristoon. Mitä Keräsen skytismeihin tulee, vihjeen ja ratkaisusanan välillä on sisällöllinen yhteys. Usein skytismi on vain sitä, että kerrotaan kirjainmuutos, mutta vihjeellä ja ratkaisusanalla ei ole sisällöllisesti liittymäkohtaa.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *