KESKUSTELUT > KETJUJEN KOOSTEET > MUUTAMA SANA MODEROINNISTA

9328. Muutama sana moderoinnista

Moderaattori10.7.2017 klo 22:06
Palstalle on laadittu uudet säännöt: http://www.sanaristikot.net/saannot/ .

Aloitan tänään palstan moderaattorina. Pyrin toteuttamaan palstan sääntöjä ja niiden henkeä. Epäasiallisia viestejä en muokkaa vaan poistan kokonaan. Poistoja en kommentoi mitenkään ja siksipä poiston syytä on turha palstalla tai sähköpostilla kysellä.

En osallistu keskusteluun, koska se aiheuttaa vain lisää kommentoitavaa. Viestien poistoja tai muokkauksia viesteihin on turha pyytää. Ylläpito ja moderaattori toimivat yhteistyössä. Meillä on selkeä työnjako. Minä pidän huolen palstan keskusteluista, Ylläpito huolehtii palstan tekniikasta ja muista ylläpidon asioista.

Järjestelyllä Ekille on tarkoitus antaa työrauha ristikoiden laatimiseen ja niiden hallinnointiin.

Moderaattori.

PS.

Tässä säikeessä vastailen noin kuukauden ajan yleisiin moderointia koskeviin kysymyksiin/mielipiteisiin. Elokuun alussa säie poistetaan. Tässäkään ketjussa en perustele yksittäisten viestien poistoja.
2. Täyttelijä11.7.2017 klo 07:36
Huomaako, että viesti tai viestejä on poistettu (asettuuko numerointi viestin poiston jälkeen oikein vai jääkö numeroita pois välistä)?
3. Tuomas L.11.7.2017 klo 10:41
Sääntöjen kohta 5 on mielestäni vähän kaksipiippuinen juttu. Yksiselitteiset painovirheet yms. on toki ihan järkevää ilmoittaa suoraan virhepalveluun, mutta toisaalta tarpeettomat virheilmoitukset myös lisäävät virhepalvelusta vastaavien työtä. Jos siis ristikossa vain epäilee virhettä, asiaa on minusta ihan hyvä kysyä täällä. (Ja viittaan tällä nyt lähinnä sellaisiin virheisiin, jotka olennaisesti vaikuttavat ratkontaan.)
4. J11.7.2017 klo 10:53
Sääntöjen kohtaa 2 on mahdoton varmistaa.
5. Tapio11.7.2017 klo 10:57
Jos siis epäilen virhettä, mutta en ole varma, onko virhettä, laitan tähän säikeeseen, enkä esim. Punainen Pelikaani 5/3017 -säikeeseen? (PuPe 4/2017 kohdallahan tein yhden väärän virheilmoituksen enkä ainostakaan oikeasti virheellistä kohtaa huomannut ennen kuin joku toinen kertoi, missä virhe oli).
6. Kaapo11.7.2017 klo 11:20
Kauan on pärjätty ilman moderointia. Hyvä me!
7. Eki11.7.2017 klo 11:28
Kaapon kommentti sai pohtimaan asiaa.

Olisihan täällä moderoitavaa ollut kautta vuosien, mutta mitä se olisi vaikuttanut, se on vaikeampi arvata. Eläkäämme siis tätä hetkeä ja koetetaan tehdä sivustosta viihdyttävä ja miellyttävä.
8. Tuomas L.11.7.2017 klo 11:32
Tapio aikoo näköjään olla ilonamme täällä vielä tuhat vuotta... (-:

Mutta siis, jos epäilee lehdessä virhettä, asiaa koskeva viesti sitä lehteä koskevaan säikeeseen. (Sanalla "täällä" tarkoitin tätä sivustoa enkä tätä säiettä.)
9. Jukkis11.7.2017 klo 12:54
Moderaattori voisi esimerkinomaisesti mainita muutaman viestin, joita ei täällä olisi, jos nyt käyttöön otetun kaltainen moderointi olisi viestin kirjoitushetkellä ollut käytössä.
10. matts11.7.2017 klo 13:39
"...tai sähköpostilla kysellä. " Miten voisikaan kun ei tiedä kuka moderaattori on.
Jukkikselle edelliseen löytyy vastaus avauksesta "En osallistu keskusteluun, koska se aiheuttaa vain lisää kommentoitavaa."

Ehkä tämä moderointi on hyväksi.
11. Jukkis11.7.2017 klo 13:44
No mitäs siellä avauksen lopussa lukee: "Tässä säikeessä vastailen noin kuukauden ajan yleisiin moderointia koskeviin kysymyksiin/mielipiteisiin."
12. Moderaattori11.7.2017 klo 14:45
Artikkeleissa uusi juttu: http://www.sanaristikot.net/artikkelit/?p1=moderoi nti

Muutama kommentti säikeen viesteihin.

Viesti 3 Tuomas L
"Jos siis ristikossa vain epäilee virhettä, asiaa on minusta ihan hyvä kysyä täällä. (Ja viittaan tällä nyt lähinnä sellaisiin virheisiin, jotka olennaisesti vaikuttavat ratkontaan.)"

Hyvä tarkennus. Sääntökohdassa 5. sanotaan myös: "Vältä ristikoiden laatijoiden virheillä mässäily." Tuo on pääsääntö. "Mässäilevät" jatkoviestit poistan kyllä.

Viesti 5 Tapio
"Jos siis epäilen virhettä, mutta en ole varma, onko virhettä, laitan tähän säikeeseen,..."

Tämän säikeen avausviestissä totean: "Elokuun alussa [tämä] säie poistetaan." Virhe-epäilyt nimenomaan ko. lehden säikeeseen.

Viesti 6 Kaapo

Hyvä te! Ihan oikeasti. Eipä taida olla Suomessa enää palstoja, joissa ei olisi moderointia. Joissain on jopa ennakkomoderointi, jossa viestit tarkistetaan ennen niiden julkaisua.

Viesti 10. matts
""...tai sähköpostilla kysellä. " Miten voisikaan kun ei tiedä kuka moderaattori on."

Kyse oli kylläkin Ekin sähköpostista. Yksi tarkoitushan on Ekin työrauhan parantaminen.

Moderaattori
13. Jukkis11.7.2017 klo 15:26
Ei tarvi vastata 9:ään. Esimerkki saatiin jo. OK.
14. TU11.7.2017 klo 15:44
Kysyisin ihan mielenkiinnosta, jotta osaan tulevaisuudessa valikoida oikean ilmaisutavan, että poistettiinko Tapion viesti ja minun vastaukseni siksi, että vastasin hiukka ärtyneesti Tapion hyvää tarkoittavaan opastukseen, vai koskien Tapion mainitsemaa palvelua?
15. Tapio11.7.2017 klo 17:13
Sama minuakin kiinnostaa. Omalta osaltani kommentti oli sikäli turha, että TU olikin seurannut lehteen liittyvää säiettä ja varmaan hän oli lukenut muiden arvioita tehtävistä. Itse otin omassa ratkontajärjestyksessäni huomioon erityisesti Jaskan kommentoinnin.

Kiitos moderoinnista. Olen syyllistynyt usein henkiseen laiskuuteen - kun tiedän, että palautusaika on aikoja sitten umpeutunut, tulee kysyttyä neuvoja liian herkästi. Näin kävi "9162. Iisakin ristikoiden vanhat albumit". Joskus vastaavissa tilanteissa sain ikävää palautetta. Kirjoitin, että uusimmat saa poistaa, mutta saavat ne ollakin - hävettäähän ne minua, mutta omapa on häpeäni.
16. Tyhmä11.7.2017 klo 17:35
No nyt se sitten alkoi tässäkin säikeessä, Tapion itseanalysointi! Luuletko, että kukaan on niistä kiinnostunut, jättäisit sepustuksesi vain silleen. Moderaattori voi tämän poistaa, mutta sainpahan kirjoitettua harmistukseni!
17. pelaaja11.7.2017 klo 17:42
Moderointi on oikein tervetullut, mieluinen uutuus täällä.
Kovin pian vain tämä säie poistetaan! Pelkään nimittäin, että eräätkin keskustelijat eivät tätä huomaa lukea. Niinpä sitten kun oma huonotapainen tai muuten vääränlainen kommentti on poistettu, syntynee lievästi ilmaistuna kyselyitä ja ihmettelyitä että mikä nyt on. No, silloinhan lukuläksynsä suorittanut kaveri saattaa viitata keskustelusääntöihin. Säännöissä ei kuitenkaan ilmaista syitä ja seurauksia yhtä napakasti ja tyhjentävästi kuin tämän säikeen alussa vaan neutraalisti, että palstan ylläpitäjällä on oikeus poistaa viestejä. No, voi se tietysti riittääkin, en kai minä tiedä.
Tämän säikeen aloitusteksti voisi silti olla hyvä alku- tai loppukaneetti keskustelusääntöihin. On se sen verran ytimekäs yksiselitteisyydessään, että minäkin ymmärsin.
18. Jukkis11.7.2017 klo 17:50
En minäkään tajua tuota "elokuun alussa säie poistetaan". Miksi tämä poistaa pitäisi? Ihan kummallista.
19. matts11.7.2017 klo 17:52
Voisko etusivulla olla maininta moderoinnista?
20. Moderaattori11.7.2017 klo 19:15
13. Jukkis "OK."

OK.

14. TU
"Kysyisin ihan mielenkiinnosta, jotta osaan tulevaisuudessa valikoida oikean ilmaisutavan, että poistettiinko Tapion viesti ja minun vastaukseni siksi, että vastasin hiukka ärtyneesti Tapion hyvää tarkoittavaan opastukseen, vai koskien Tapion mainitsemaa palvelua?"

JA

15. Tapio
"Sama minuakin kiinnostaa. Omalta osaltani kommentti oli sikäli turha, että TU olikin seurannut lehteen liittyvää säiettä ja varmaan hän oli lukenut muiden arvioita tehtävistä. Itse otin omassa ratkontajärjestyksessäni huomioon erityisesti Jaskan kommentoinnin."

Vastaan näihin samassa yhteydessä.

Koska tapion viesti oli turhaa selittelyä (olit jo aiemmin saanut vastauksen kysymykseesi). Sitten sen jälkeen Tapio yritti kertoa sinulle, missä järjestyksessä _sinun_ pitäisi alkaa ristikoita ratkoa.

Vastasit Tapion viestiin täysin asiallisesti (ehkä hieman ironisesti, joka on toki sallittua), mutta kun Tapion edeltävä viesti oli poistettu, niin sinun viestisi olisi näyttänyt naurettavalta ilman sitä. Siksi ne poistin molemmat. Tapion antamalla linkillä virhepalveluun ei ollut mitään tekemistä poiston kanssa.

17. pelaaja
"Moderointi on oikein tervetullut, mieluinen uutuus täällä.
Kovin pian vain tämä säie poistetaan!"

JA

18. Jukkis
"En minäkään tajua tuota "elokuun alussa säie poistetaan". Miksi tämä poistaa pitäisi? Ihan kummallista."

Kiitokset pelaaja kehuista (ainakin minä otan ne sellaisina) ja jukkikselle pointsit kummallistuksesta. Olkoon ketju pidempään. Mutta tästä en tee mitään poistojen selitysketjua.

Lukekaa säännöt, Moderoinnin sietämätön keveys-artikkeli ja tämän ketjun avausviesti ajatuksella. Kaikille kirjoitttamalleni löytyy niistä perusteet ja syyt.

19. matts
"Voisko etusivulla olla maininta moderoinnista?"

Minulla itselläni ei kaluunat sen lisäämisen riitä, mutta tieto on kyllä mennyt jo ylläpidolle. Minusta hyvä idea.

Olen ilmeisesti pehmennyt, kun näin selittelen. Voin selitellä lisää: Tämän palstan kirjoittajina ette ole tottuneet viestien moderointiin. Olette pehmentäneet kovan moderaattorin. Tämä ei kyllä kestä maailmaan tappiin asti.
21. TU11.7.2017 klo 19:28
Ok, mutta en kyllä esittänyt kysymystä mistään aiheesta, johon olisin mahdollisesti saanut vastauksen, eikä Tapiokaan esittänyt kysymyksiä, kunhan tapansa mukaan pyrki mestaroimaan, vielä jatkokommentissaan, jossa oletti minun saaneen ratkontajärjestykseen vinkkejä jo aiemmin. Ratkontajärjestys? Ihmeellinen ajatus.
22. Tapio11.7.2017 klo 19:36
Ihan järkevä ajatus. Ei kannata yrittää ratkoa ensin vaikeinta ristikkoa eikä peräkkäin vaikeita. Kannattaa rytmittää itselle sopivalla tavalla. Toisten kokemukset ristikoiden vaikeudesta voivat olla avuksi ja niistä voi ottaa vinkkejä. En minä minkään mestarointiin pyrkinyt enkä yrittänyt kertoa, missä järjestyksessä TU:n pitäisi ristikoita ratkaista. Kyse oli vain ja ainoastaan ystävällinen vinkki ottaa huomioon ristikot itseä aiemmin ratkoneiden kokemukset huomioon.

"Sitten sen jälkeen Tapio yritti kertoa sinulle, missä järjestyksessä _sinun_ pitäisi alkaa ristikoita ratkoa." oli aika outo tulkinta moderaattoriltakin - muistutti TU:n omaa tulkintaa ja kumpikin oli väärässä.
23. Moderaattori11.7.2017 klo 19:47
Vastaan heti, kun vielä satun olemaan paikalla.

Viesti 21
"Ok, mutta en kyllä esittänyt kysymystä mistään aiheesta, johon olisin mahdollisesti saanut vastauksen,... "

Tässä kysymyksesi. ja sait siihen myös vastauksen. Lue säie uudelleen.

Säikeessä: '9326. Vaikeat ristikkolehdet', viesti 42 kysyt:
"Ovatko Sanaseppojen ja Pupen ristikot värillisiä, edes joiltakin osin? Tykkään visuaalisuudesta, vaikka tykkään kovasti myös Heinolan hahmoista."
24. TU11.7.2017 klo 20:14
Arvoisa moderaattori. Tämä aiempi kysymykseni ei mitenkään liittynyt poistettuihin kommentteihin. Olin poistovaiheessa juuri tuolloin ostanut Pupen ja se ilahduttaa minua. Taidan ryhtyä tilaajaksi.
25. Ari11.7.2017 klo 20:15
Kohdan 9 sana "tai" pitäisi kai olla "ja"? (Sääntöjä kun kuitenkin luetaan kuin lakia eli pilkuntarkasti.)

Tuosta että moderaattori ei vastaa kysymyksiin tekemisistään ja kuitenkin tarkoitus on korvata ekin aiempaa tehtävää, on mielestäni toimimaton yhtälö. Ymmärrän toki ettei hän ihan kaikkea tule kommentoimaan, mutta kun jonkin kirjoittajan viesti poistetaan ja siitä sitten lähdetään kyselemään, miksi se on poistettu jos vastausta ei löydy keskustelusäännöistä, niin, tuleeko moderaattori myös päivittämään näitä sääntöjä aktiivisesti että mahdollinen vastaus aina löytyisi sieltä?
26. TU11.7.2017 klo 20:25
Tapsalle, kandee miettiä itse tykönänsä ratkaisustrategioita, eikä tyrkyttää muille, jotka saavat iloa ratkonnasta. Luovaa hommaa, kuten laadintakin.
27. Tapio11.7.2017 klo 21:18
Tarkoitus ei ollut tyrkyttää - itse tulee luettua muiden kokemuksia ja itse otan ne huomioon. Että on vaikea antaa jotain vinkiä ettei siitä närkästyttäisi.
28. TU11.7.2017 klo 21:30
Tapio, minkä ihmeen vuoksi tahdot antaa vinkkejä, kun kukaan ei ole pyytänyt?
29. Hannu11.7.2017 klo 21:37
Eikö sinun Tapio olisi yliaktiivisena persoonana parempi olla pyrkiä opettella maltillisempaa kommunikointia ja julkituloa näillä säikeillä? Saat paljon lokaa taitamattomuudestasi.
30. Tapio12.7.2017 klo 08:41
28. liittyen. Koska TU:lle PuPe on uusi tuttavuus, halusin antaa vähän vinkkiä ratkontaan.

29. liittyen. Tulee välillä innostuttua osallistumaan keskusteluihin liikaa. Ongelmani on aina ollut, etten osaa esittää näkökulmiani hienostuneesti vaan pikemminkin töksäyttäen.

Osallistuuko Eki nyt juuri lainkaan keskusteluun? http://www.sanaristikot.net/keskustelut/?id=9326#9 96459 oli Ekille tarkoitettu konkreettinen ja vakavasti otettavaksi tarkoitettu kommentti, johon toivoisin Ekin vastaavan.
31. Tapio12.7.2017 klo 13:20
Näemmä poistettu:

118. TapioLainaa12.7.2017 klo 13:06
Että minä niin mieleni pahoitin Lähteenmäen kännivihjeistä.

Mielestäni on ihan asiallista kritisoida kännäilyyn liittyvistä vihjeistä. Olen tosin aina pahastunut niistä, mutta nyt näemmä niistä ei saa edes pahastua - tai saa, mutta pahastumiset poistetaan.
32. Jukkis12.7.2017 klo 14:44
Hyvin toimittu moderaattorilta. Tiedetään jo, että olet moraalisesti huomattavasti korkeatasoisempi ihminen kuin ne laatijat, joiden ristikoissa on alkoholiin viittaavia vihjeitä ja sanoja. Sun ei tarvi ylevyyttäsi vähän väliä täällä julistaa.
33. matts12.7.2017 klo 15:09
Mutta sehän näppärää kun moderaattori poistaa viesti jostain niin lisää sitten sen poistetun uudestaan tänne moderaattorisäikeeseen.
34. tiipii12.7.2017 klo 15:12
Tapio hoitaa moderaattorin hommiakin....
35. pelaaja12.7.2017 klo 15:39
Että tämäkin säie muuttui tapio-säikeeksi? Alku oli hyvä ja kiva ja otsikon mukainen mutta sitten eilisiltana ykskaks tapahtui käänne ja nyt moderointi siis tarkoittaakin aktiivista keskustelua Tapion ratkontatavoista ja muista edesottamuksista. "Eihän tässä näin pitänyt käydä!"
36. Tapio12.7.2017 klo 15:50
33. Tiedän, että ei se pidemmän päälle toimi, mutta halusin vielä keskustelua, missä on ristikon vihjeiden arvostelemisen raja. Aika helposti se mielestäni ylittyi.
37. Moderaattori12.7.2017 klo 19:54
Lainaus: 36. Tapio 12.7.2017 klo 15:50
33. Tiedän, että ei se pidemmän päälle toimi, mutta halusin vielä keskustelua, missä on ristikon vihjeiden arvostelemisen raja. Aika helposti se mielestäni ylittyi.

Tapio, jos kuvittelet, että tuo oli poiston syy, niin olet totaalisen väärässä. Mutta jos se sinua helpottaa, niin kuvittele vaan.

Poistin viestisi, koska se oli samanlainen kuin lähes kaikki muutkin viestisi. Tyhjää täynnä! Ja väärässä paikassa. Täysin asiaankuulumaton typerä onelineri!
38. Tapio12.7.2017 klo 20:06
Jos minä en aidosti tykkää kännäilyvihjeistä, se on moderaattorin mielestä täyttä tyhjää. Okei, olen ilmaissut sen ennenkin. Tyyliseikat ylipäätänsä näemmä tabuja.

Poistui näemmä 9327. Kovisvihjeitä ratkojalle

Matin esimerkissä 5=fem, 6 = sex, 3 = tre - siis itse korvaukset ovat aina esimerkissä ruotsiksi, mutta yksi ratkaisusana liittyy Englantiin (Sussex), mutta korvauskieli on tässäkin ruotsiksi. Ainakaan matin esimerkissä yksikään korvaus ei ollut englanniksi (sus6 on englannin korvauksella SUSSIX).
39. Moderaattori12.7.2017 klo 20:22
Lainaus: 38. Tapio 12.7.2017 klo 20:06
"Okei, olen ilmaissut sen ennenkin."

Niin olet, _riittävän_ monta kertaa!

Taidat pitää muita palstalaisia ihan idiootteina, jotka ei kertasanomalla usko mitään. Sama trendi menee läpi koko viestihistoriasi, tarkistin asian edellis- ja viime yönä.

"Matin esimerkissä 5=fem, 6 = sex, 3 = tre - siis itse korvaukset ovat aina esimerkissä ruotsiksi, mutta yksi ratkaisusana liittyy Englantiin (Sussex), mutta korvauskieli on tässäkin ruotsiksi. Ainakaan matin esimerkissä yksikään korvaus ei ollut englanniksi (sus6 on englannin korvauksella SUSSIX)."

Ja tässä sama. Täydellinen itsestäänselvyys, ja missä ketjussa. KOVISVIHJEITÄ!

Niinpä, idioottejahan me muut palstalaiset olemmekin. Kiitos kun kerroit, kyllä meitä nyt hävettää.
40. Keila12.7.2017 klo 20:54
Ollaankohan nyt ihan tehtävän tasalla? Eki?
41. Tapio12.7.2017 klo 21:06
Eiköhän tämä ole puolin sun toisin järkevän toiminnan hakemista. Täytyy itse yrittää löytää sopiva linja.
42. O12.7.2017 klo 21:20
pelaaja 35.
Näin pääsi käymään, mutta eka oli vasta numero 5 ja jotain 8 kommenttia.
Aurinkoista ratkontakesää sinulle! :)
43. Tapio13.7.2017 klo 11:54
Voisiko moderoija ystävällisesti siivota http://www.sanaristikot.net/keskustelut/?id=9162 ainakin kommentin 42 lähtien (voisin kirjoittaa sen uusiksi), joskin 41 voi poistaa saman tien.
44. matts13.7.2017 klo 12:15
"Viestien poistoja tai muokkauksia viesteihin on turha pyytää. " lukee avauksessa, mitähän se tarkoittaa tapio?
45. Tapio13.7.2017 klo 12:16
En ymmärrä, mitä epäasiallista on tässä kommentissa (saman tapaisen laitoin vähän aiemmin):

"
57. TapioLainaa13.7.2017 klo 11:57
Vastaavia poistoja tehty muualle.

"Entäs tuo Veikeät vaikeat ristikot 2?
Oletteko testanneet? Ei lehtipisteessä, mutta tilattavissa.
"

Anun ristikoista on olemassa säie: http://www.sanaristikot.net/keskustelut/?id=8068.

Ymmärtääkseni kyse on samasta laatijasta.
"

Jos kyse on samasta laatijasta ja em. säikeessä on kokemuksia em. laatijan ristikoista, en ymmärrä, mitä epäasiallista siinä on. Aivan käsittämätön poisto moderoijalta.
46. Tapio13.7.2017 klo 12:20
Tuossa edellä "Vastaavia poistoja tehty muualle." ei kuulu tuohon sitaattiin.
47. matts13.7.2017 klo 12:24
Ymmärtääkseni moderaattori on tämän saitin kunkku, eikä hänen tarvitse perustella tekemisiään. Siihen on tapionkin tyydyttävä. Näytät kopiovan kaikki omat kirjoituksesi niin, että voit ne laittaa taas uudelleen jos ne poistetaan. Mitähän tällaisesta toiminnasta tulisi ajatella.
48. Tapio13.7.2017 klo 12:37
Kopioin viimeksi kirjoittamani, siltä varalta että poistetaan, koska minusta tuo poisto oli aivan käsittämätön. Vastasin ainoastaan nimimerkin "Vinoruutu" esittämään kysymykseen ja yritin muotoilla vastauksen täysin asialliseksi. Mielestäni moderaattorilla on nyt liipasinsormi vähän liian herkässä. En tehnyt mielestäni mitään sääntöjen vastaista. Mitä sääntöjen vastaista nimerkin "matts" mielestä kommentissa on? Näemmä on varauduttava, että vaikka kuinka yritän vastata neutraalisti ja ihan asiaan liittyen, siitä huolimatta viesti voidaan poistaa. Asian vierestä heitetyt kommentit voi poistaa - ehkä moderaattori ajatteli, että kirjoitin asian vierestä, mitä mielestäni en nimen omaisesti tehnyt.
49. Tyhmä13.7.2017 klo 12:57
NÄEMMÄ!! asia on varmaan niin, että sinulta tulee tekstiä liikaa ja joka väliin. Tämä kommenttini varmaan poistetaan, mutta ehkä Tapio ehtii tämän lukea, kun jatkuvasti päivystää täällä.
50. Tapio13.7.2017 klo 14:51
Linkitetyn säikeen laatu oli huono - laitoin kokemukseni nyt ilman linkkiä. huonolaatuiseen säikeeseen.
51. Tapio13.7.2017 klo 14:58
Vaikka siis itse kommentti oli ok, linkki johti sivulle, jnka kommentointi ei ollu kunnossa - tästä syystä nunkin mielestäni moderaattoi toimi oikein. Linkitys tavallaan pilasi itse säiettä.
52. Selitys13.7.2017 klo 17:35
Seli, seli, seli, seli, etc. Opettele jo tiivistämään
53. Tapio13.7.2017 klo 17:35
Äsköisessä tekstissä oli kirjoitusvirheitä, koska en ollut aina painanut tabletin pintaa riittävästi. Vähäisten kirjoitusvirheiden takia ei liene koskaan tarve laittaa uutta kommenttia?

Jos on tarve laittaa kommentti, joka liittyy vain osittain säikeen aiheeseen, miten tulee menetellä? Esim. jos kysyy sen lehden myyntiaikaa, jossa tehtävä on. Tällaiset kyselyt poistettiin. Tarvittaisiinko jonkinlainen yleisten kysymysten säie?
54. Rampe13.7.2017 klo 18:03
Tapio, tässä säikeessä on jo 16 viestiä sinulta ja muutama poistettu päälle.
Suosittelisin jotain muutakin harrastusta nettikirjoittelun lisäksi.
Esimerkiksi ristikot.
55. Kiikku13.7.2017 klo 18:53
Kysymyksesi Iltasanomien myyntiajoista, ei mitenkään liity yleisesti ratkontaan, ainoastaan pihiyteesi ja pänkkiyteesi. Minä, minä, seli, seli. Huoh!
56. pelaaja13.7.2017 klo 19:00
Enpä olisi ilmoisna ikänä uskonut, että joku kopioi itselleen viestinsä voidakseen lisätä ne tänne moderaattorin poistotoimenpiteen jälkeen..
Tapio pieni, älä vain nyt avaa semmoista yleisten kysymysten säiettä. Sinullahan on jo oma muutenkin.

[O, kiitos samoin! Ratkoskellaan ja puntaroidaankin välillä.]
57. Hannu13.7.2017 klo 21:28
Aivan uskomattomalta tuntuu tämä Tapion vieläkin jatkuva epäasiallinen ja sisältököyhä meuhkaaminen, joka kohdistuu nyt laatijoiden moittimisen sijaan Moderaattorin toimiin, kun Tapion itsensä kommentteja on poistettu, joita hän vielä jälkikäteen pääsee täällä säikeillä lisäilemään omiin kommentteihinsa. Ei tule mitään!

Ylläpito nosti kädet pystyyn Tapion edessä ja jos Moderaattorilla ei ole yhtään enempää Munaa, niin kyllä täältä väki kaikkoaa tällaisen menon myötä. Se on fakta ja moni on jo osallistumisen tänne jättänyt. Moderaattorilta voi odottaa ja vaatia tuloksia jätehuoltajana palstan yleisen siisteyden ja hyvinvoinnin vartijana.
58. Tapio13.7.2017 klo 21:58
Kun yrittämällä yritin laittaa asiallisen kommentin, halusin tietää, miksi se poistettiin. Lopulta luulen keksineeni syyn. Kun keksin, mitä pitää muuttaa, alun alkankin asiallisluonteista kommenttia ei poistettu.

Yritän ihan oikeasti asiallista kommentointia. Loin toisenkin kommentin uusiksi lyhentämällä sitä rajusti. On ihan oikeasti hankala tietää, miten täällä saa kirjoittaa ja miten ei.
59. matts13.7.2017 klo 22:25
tapio, ei se taida enää olla kiinni siitä mitä saa ja mitä ei saa kirjoittaa, etkö todella osaa vetää johtopäätöstä?
60. O13.7.2017 klo 22:25
Onko, kirjoitusmäärästäsi päätellen, ihan mitä vaan.
61. tiipii13.7.2017 klo 23:25
Taitaa tätä menoa moderaattorin homma olla 24/7 duuni. Kun poistetut kommentit ilmestyvät takaisin kuin bumerangi lisäkysymysten kanssa.

Minusta sivusto on toiminut kivasti sanaristikkoasioissa kaikki nämä vuodet. Onhan täällä ollut välillä myrskyäkin ja varmasti tämä on ollut välillä todella suurin riippakivi ylläpidolle. HH & KP nyt ainakin tulevat tapauksina mieleen saman tien. Kirjoituskieltojakin tainnut tulla ihan yhdellä kädellä laskettava määrä näiden vuosien aikana.

Eikös tässäkin tapauksessa olisi ollut mieluummin paikallaan pikkuinen huili (toki onhan tietenkin kirjastossakin koneita), kun ystävälliset pidä breikki kirjoitukset kaikuivat kuuroille korville. Yhden kirjoittajan takiahan tämä moderaattori käytännössä hommansa aloitti. Ja yhden kirjoittajan tekstejä moderoi ja opastaa parempaan kirjoitustyyliin. Kovin olen skeptinen, muuttuuko se tyyli, vaikka kuinka opastetaan.

Tietenkin on hauskaa nähdä, että hän on ristikoista kiinnostunut ja asialleen (liian) vihkiytynyt. Mutta nyt kaikki tämä into ja tarmo kanavoituu aivan väärällä tavalla!
62. kaplas13.7.2017 klo 23:33
tiipii,juuri näin!
63. Tapio14.7.2017 klo 07:37
Kun minun ja muiden kommentteja poistetaan näin herkästi, asiat kyllä ihan pakosta muuttuvat. Nostin muutaman kommentin takaisin saadakseni selville, mikä on ongelman ydin. Pari kommenttiani poistettin mielestäni todella herkästi, mutta arvelen keksineeni syyt. Toisen niistä laadin uudestaan, toista en. Yritän kirjoittaa nin, ettei kommentteja ole syytä poistaa eikä kirjoittaa uusiksi.
64. joskus14.7.2017 klo 07:44
Voisitko yrittää olla kirjoittamatta?
65. Rampe14.7.2017 klo 07:54
18/64 !
Se tekee 28 prosenttia. Ei tässä nyt asiaa miksikään muuta, että yrität muotoilla ajatuksiasi uusiksi.
Mielestäni jokaisella on oikeus tänne kirjoittaa, mutta näitä säikeitä ei ole tarkoitettu pelkästään sinun purkauksillesi. Ei kukaan enää ota tosissaan, vaikka kirjoittaisit asiaakin.
66. Tapio14.7.2017 klo 08:00
En hyväksy tässä suhteessa toisten komentelua. Voin kyllä yrittää jonkin verran vähentää kommentointia, mutta jos koen, että minulla on jotain kysyttävää, kysyn ja jos jos joku esittää kysymyksen, johon tiedän vastauksen, vastaan. Yleisluonteista rentoa kommentointia voin vähentää. Kun yritän tuoda esille mielestäni rakentavan kommentin, toivon että siihen suhtaudutaan asiallisesti.

Se, että moderaattori on herkästi poistanut kommentteja, tuo luottamusta myös siihen, että toisten epäasialliset kommentit poistetaan.
67. Täyttelijä14.7.2017 klo 08:37
Lainaus: 66. Tapio 14.7.2017 klo 08:00
"Kun yritän tuoda esille mielestäni rakentavan kommentin, toivon että siihen suhtaudutaan asiallisesti."

Et vieläkään ymmärrä, että historiasi täällä tekee tuosta lähes tulkoon mahdotonta.
68. Jukkis14.7.2017 klo 11:02
Eikö nyt vihdoin löytyisi saitin ohjelmiston koodaajalta viittä minuuttia tuon ärsyttävän bugin korjaamiseen? Keskustelusäikeiden listauksessa juuri nyt on ekana säie 9308 IS Viikonloppu 22.-25.6.2017, viimeisin viesti 14.7.17 klo 10:22. Lukija klo 10.45: Ahaa, tuoretta sisältöä. Ja sitten kun menee lukemaan, niin siellä viimeisin viesti on 7.7.17 klo 13:08. Moderointi on siis poistanut tuon tämänaamuisen kirjoituksen.

Kun kerta säikeen sisällön tulostava koodinpätkä osaa jättää poistetun viestin tulostamatta, niin miksi ihmeessä otsikot listaava koodinpätkä ottaa poistetun viestin mukaan määrittäessään uusimman viestin ajankohtaa?
69. Jukkis14.7.2017 klo 11:25
Spekuloin vastausta edellisen lopussa olevaan kysymykseen:

Kun joku kirjoittaa uuden viestin, niin sen sisältö menee tietokantaan A ja uusimman viestin kirjoittamisajankohta päivittyy tietokantaan B. Säikeiden otsikot listaava koodinpätkä katsoo uusimman viestin ajankohdan tästä tietokannasta B.

Kun moderaattori poistaa viestin, niin se poistuu tietokannasta A, mutta ei ole huomattu koodata niin, että tietokanta B päivittyisi samalla myös, eli poiston hoitava koodinpätkä menisi katsomaan tietokannasta A, mikä poiston jälkeen on siellä uusimman viestin ajankohta, joka sitten päivitetään tietokantaan B.

Mutta hämää se, että otsikkolistauksessa, jossa siis uusimman viestin aika on väärin, säikeen viestien lukumäärä on kuitenkin oikein. Että jotain epäjohdonmukaisuutta on siinä, miten noita tietoja tietokantoihin laitetaan ja miten niitä päivitetään ja miten niitä haetaan. Jos otsikot listaava koodi laskee säikeen viestien määrän tietokannasta A, niin miksi se ei samalla katso sieltä uusimman viestin ajankohtaa? Jos säikeen viestien määrää ylläpidetään tietokannassa B, eli samassa, jossa on uusimman viestin aika, niin miksi viestin poiston yhteydessä sinne päivittyy määrä, mutta ei aika?

Tämä on siis spekulaatiota perustuen siihen, kun mietin, miten itse tällaisen systeemin koodaisin php:llä ja vaikka MariaDB:llä. Voi mennä spekulaatio harhaan.
70. Tapio14.7.2017 klo 12:36
Siinä poistetussa kommentissa kommentoin Parkkisen piilistä. Yritin tehdä sen ihan asiallisesti, mutta kirjoitin loppuun hieman ylimääräistä, jotta joku ei ihmettelisi, miksi kommentoin piilosanaa.

Kirjoitin loppuun hakasulkeisiin, että dyykkasin lehden paperinkeräyslaatikosta, jotta joku ei ihmettelisi, mistä löysin tehtävän. Näemmä mitään ylimääräistä ei kommenttiin saa laittaa. Tai sitten moderaattori poisti kommentin, koska minä olin kommentin laittanut. Ilman muuta syytä kuin se, että lähettäjänä on "Tapio", moderaattori varmaan poistaa hetkenä päästä kommentin, jossa teen mielestäni yhden 100% asiallisen ehdotuksen - moderaattorin mielestä kun minä en saisi näemmä kirjoittaa mitään mistään.
71. Tyhmä14.7.2017 klo 12:56
"NÄEMMÄ" (!!!!!) -Tapio selostaa moderaattorin poistamia kommentteja! Ei NÄEMMÄ käsitä, ettei kommentteja an tarvita. Aikaisemmin todetun mukaisesti tämäkin säie on muuttunut Tapion sepustuksia käsittäväksi säikeeksi. Miten käy sitten, kun tämä koko säie poistetaan elokuun alussa, mihin T. sitten vuodatuksensa siirtää. Nyt on Eki saanut olla rauhassa, mutta moderaattorin kärsivällisyys on koetuksella. Tämäkin kommentti varmaan poistetaan, mutta uskon, että Tapio-herra tämän ehtii lukaista, koska palsta on nähtävästi hänellä koko ajan auki!
72. pekkatyttö14.7.2017 klo 13:04
Tapio eduskuntaan
73. Tapio14.7.2017 klo 13:15
Kai minulla on oikeus kommentoida kun noudatan täysin sääntöjä. Jos ihan asialliset kommenttini poistetaan, moderaattori kyllä tekee itse itselleen ylimääräistä työtä.
74. Täyttelijä14.7.2017 klo 17:35
Hattu pois päästä Moderaattorille - loistavaa työtä tänään(kin)!
75. Tapio14.7.2017 klo 17:47
Kun en laittanut kommenttiini mitään ylimääräistä, kommentti säilyi. Siinä mielessä tarkkaa työtä.

Joskus saattaisi tarvita pientä sivuhuomautusta käytännön syistä, mutta sitä ei nyt sallita.
76. TJV14.7.2017 klo 19:08
Jukkiksen 68:n kysymys on ihmetyttänyt minuakin. Toisaalta tämän vuoden puolella näin säikeen tai pari pompanneena mukaan uusimpien joukkoon, ilman mitään uutta päiväystä.
77. TU14.7.2017 klo 19:10
Huomasin Iisakki-säikeessä, että Piken kommentit Kinseyn vinkkipyyntöön poistettu. Huomioni kiinnitti seikka, että vinkkipyyntöä ei poistettu, vaikka se on säännöissä kielletty, paitsi HS-säikeillä.
78. TJV14.7.2017 klo 19:14
76:sta puuttui maininta, että ne olivat monen vuoden takaisia säikeitä.
79. Tapio14.7.2017 klo 19:21
TU:n kommenttiin liittyen. Ennen varsinaista moderointia ylläpito on poistanut ennenaikaisia vinkkejä ainakin PuPe-säikeistä. Ilman muuta vinkkipyyntö olisi pitänyt poistaa.

Kerran itse asiassa kuukauden yllätys -ristikoista kun paljastin, että vitsinä on Z-kirjain.

TJV:lle - merkitystä on vain viimeisen kommentin luomalla päivityksellä. Oikein vanhojen säikeiden kohdalla kyse voi olla myös spam-kategorian kommenteista, joita ylläpito aika ajoin on joutunut siivoamaan.

Ihan hyvä omalta kohdaltani tämä moderointi on ollut - pitää kiinnittää joka seikkaan huomioon (myös siihen, minne mahdollinen linkki johtaa).
80. Moderaattori14.7.2017 klo 19:46
Lukekaapa sääntökohta no. 6 uudelleen.

Voihan ne kaikkikin lukea ei siitä ainakaan haittaa ole!
81. Jukkis14.7.2017 klo 20:05
Sääntökohdan 6 eka virke parannettuna: " Uudelleen vihjeittäminen ja uudelleen vihjeittämisen mankuminen ennen palautusajan päättymistä on ehdottomasti kiellettyä."

Mankumisen paikalle toki joku neutraalimpikin sana käy. Vaikka "ruikuttaminen".
82. Tapio14.7.2017 klo 20:18
Jukkis on siinä mielessä mielestäni oikeassa, että ruinaaminen voi johtaa jonkun antamaan vinkin, vaikka ei pitäisi.
Olen joskus SK-säikeissä tuonut esille vihjeen, jota en ymmärtänyt. Kirjoitin vielä jopa että siihen tulee vastata vasta myöhemmin, mutta joku otti sen vinkin ruinaamisena. "pyytäminen" olisi kaiketi neutraalein ilmaisu.
83. Hannu14.7.2017 klo 20:40
Muistui mieleen nimimerkki "huhun" tTapiolle antamat neuvot netiketistä aiemmin keväällä.

Liekö säie ollut Rampen aloittama Siionin lehti tai joku Metakeskustelu, en jaksa kaivaa tai linkitellä niitä, mutta tTapion kannattaisi kerrata "huhun" ohjeistamat neuvot ja lopettaa tämä jatkuva tyhjästä ruikutus ja itsensä esillä pitäminen, koska tämä on jo aivan kerrassaan järjetöntä!

Siellä säikeessä tTapio sinulle todetaan entisen moderaattorin toimesta, että "Sinä olet palstan ainoa Ankeuttaja".

Mieti ja pohdi niitä sanoja!
84. Tapio14.7.2017 klo 20:53
Ks 66.
85. Hannu14.7.2017 klo 21:02
Kyllä sinä tTapio uskottavuutesi olet menettänyt. Sympatiaa ja kanssakommentointia ei heru enää moneltakaan säikeeläiseltä, saati entisiltä säikeeläisiltä.
86. pelaaja14.7.2017 klo 21:11
80-82: Se se vaan on sillä lailla, että kaikki harrastelijat eivät tiedä mitä 'uudelleen vihjeittäminen' tarkoittaa!
Vähän kuin "saiskos vihjeen", vaikka ristikko on vihjeitä pullollaan. (Tapio, kyse ei ole nyt sellaisesta pullosta...) Eräät kuvavihjeet eräissä ristikoissa tosin voivat olla niin epäselviä, että vihjeen kysyminen voi olla paikallaan.

Mutta vau, nyt pääsen kuittaamaan Hannulle: Hannu 14.7.2017 klo 20.40 "Liekö säie ollut Rampen aloittama Siionin lehti tai joku Metakeskustelu, en jaksa kaivaa tai linkitellä niitä"
=> 'Hannu voi kyllä itse vaivautua selvitystyöhön... Kaikki ovat tallessa ja löydettävissä.'
Että helpotti! + :)
87. Tapio14.7.2017 klo 21:29
Pelaajalle. Itse olen kirjoittanut lisävihjeestä. Uudelleenvihjeistys itse asiassa tarkoittaa mielestäni kokonaan uuden vihjeen antamista. Lisävihje voi olla vinkki vihjetyypistä. Hyvinkin pieni lisävihje voi auttaa merkittävästi - kokemusta SK-säikeistä on yllin kyllin. Joku kerran vinkkasi, että sanaluokka vaihtuu - spoilasi kerran yhden vihjeen pohdinnan.
Ennen ratkaisuajan päättymistä ei kannattaisi edes kirjoittaa vihjettä näkyville. Jos epäilee virhettä voi yrittää kuvailla, missä kohtaa tehtävää vihje esiintyy, jotta lisävihjettä ei tulisi, mutta ristikon edessään näkevät, tietävät, mistä on kyse.

Oikein epäselvän kuvavihjeen kohdalla ehkä voi jotain kysyä. Jos kyseessä on päivänselvä faktavirhe, sen voi kertoa. PuPe:n kohdalla ne tulevat virhepalveluun, mutta SK:lle ei ole virhepalvelua. Jos esim. SK:ssa olisi ollut vihje OLI LINTSILLÄ ja ratkaisusana olisi HURVELI, keskusteluissa olisi mielestäni voinut kertoa, että vihjeen olisi pitänyt olla "OLI SÄRKÄNNIEMELLÄ" (Hurveli oli 1994-2001 Särkänniemen huvipuistossa).

Tarkentaisin tähän tapaan.

" Lisävihjeiden antaminen tai niiden pyytäminen ennen palautusajan päättymistä on ehdottomasti kiellettyä. Vihjeiden kirjoittaminen keskusteluun ei ole suotavaa, ellei ole kyse varmuudella virheellisestä vihjeestä."
88. Tyhmä14.7.2017 klo 21:35
Kyllä tämä on yhtä tapiota vaan!!!!
89. Tapio15.7.2017 klo 15:27
Tuossa tarkennusehdotuksessa loppu liikaa. Voihan vihjeitä kehua. Täten voi kertoa, mitkä olivat vaikeita. Olennaista on, että kummassakaan tapauksessa ei aleta kuvaamaan, miksi vihje oli hyvä/vaikea.
90. kaplas15.7.2017 klo 17:30
Vitsi: Jos Tapio olisi trolli, olisi kyllä supertrolli!
91. Täyttelijä15.7.2017 klo 17:52
Tälle säikeelle on tullut vahingossa väärä nimi. Pitäisi olla "Muutama sana Tapiolta".
92. Hannu15.7.2017 klo 21:54
Lainaus: 86. pelaaja 14.7.2017 klo 21:11
"...Mutta vau, nyt pääsen kuittaamaan Hannulle: Hannu 14.7.2017 klo 20.40 "Liekö säie ollut Rampen aloittama Siionin lehti tai joku Metakeskustelu, en jaksa kaivaa tai linkitellä niitä" => 'Hannu voi kyllä itse vaivautua selvitystyöhön... Kaikki ovat tallessa ja löydettävissä.' Että helpotti! + :)"

Mutta VAU, vaivauduin selvitystyöhön ja molemmista säikeistä löytyy "huhun" ohjeita ja pahoittelen syvästi kommentointiani pelaaja, jos olen sillä Sinulle moisen "trauman" tai kuittaamisen syyn aiheuttanut. Tarkoitukseni ei ole kyllä ollut moinen. Toisaalta ajattelen, että tein varmaan päivän hyvän työn pelastaessani Sinun päivän, että Sinua todella helpotti purkautua ja tuoda mieltä kalvamaan jäänyt minusta johtuva tunne ilmi...no hard feelings :-)

Tuohon moderointiin, että miksi tämän säikeenkin annetaan muodostua samananlaiseksi tapion pitkiksi yksinpuheluiksi ja selittelyiksi ja puolusteluiksi omista kommenteistaan kuin monet muutkin säikeet, jotka hän on itse aloittanut tai joihin hän on osallistunut ja sitä kautta pilannut ja karkottanut osallistujat? Nimenomaan siitä häntä on tuloksetta ohjeistettu ties kuinka monesti ja saman menon annetaan vaan jatkua. Vähemmän tapioa riitäisi -ohje ei vain tunnu millään perille menevän. Keskustelijaksihan hänestä ei ole, vaikka hän rakentavia keskusteluja ristikoista peräänkuuluttaa. Samaa asiaa toistava inttäjä ei ole rakentava keskustelija, vaan esille tavalla tai toisella pyrkivä naiivi ja narsistinen persoona. Ehkä hän siitä saa kiksejä, mutta kun nyt on palstalle jätehuoltaja saatu, niin hanskat käteen ja siivoamaan.
93. Tapio15.7.2017 klo 22:12
On sentään hyvä, että kärkeät kommentit jäävät pääsääntöisesti tähän säikeeseen. Haittapuolena se, että ihan normaalit ristkoiden ratkomiseen liityvät kommentitkin saattavat hävitä. Toivottavasti kaikki asettuu jossakin vaiheessa.
94. Tapio15.7.2017 klo 22:22
Tälle sivustolle normaali ristikonratkonnassa tulevien ongelmien käsittely täytynee PuPen osalta ehkä varmuuden vuoksi tehdä kirjastossa eri nimimerkillä, silä ei ole mitään varmuutta, että saisin omalla nimimerkilläniPuPe-säikeisiin kuuluvan normaali ongelmien käsittelyn.
95. Tuttu15.7.2017 klo 23:04
Minulle riitti!
96. Tapio16.7.2017 klo 09:11
Pelkoni liittyy 9162. Iisakin ristikoiden vanhat albumit poistettuihin kommentteihin. Ensimmäinen poistettu kommentti oli tyypillinen neuvon kyseleminen. Lopulta kävi ilmi, että olin tehnyt yhden sanan kohdalla ratkontavirheen. Sellaisia aina joskus tulee ja se sallittakoon, joskin jos kyseessä olisi ollut palkintoristikko, jonka aikoisin lähettää postitse, olisin ilman tältä sivustolta saatavia neuvoja jossakin vaiheessa korjannut tekemäni ratkontavirheen. Myönnettäköön, että muutama turha lause tuli kirjoitettua, mutta todella herkästi moderaattori poisti sinänsä tälle sivustolle kuuluvan kommenttijakson.

Moderaattori pakottaa kyllä lyhentämään kommentteja, mutta on hirveän vaikea arvioida, mikä on moderaattorin mielestä liikaa laitettu. Koska asia tuli selväksi, 9162 poistettua jaksoa kukaan ei jää kaipaamaan, mutta jos PuPe-säikeessä tavallinen ongelmakohtien kysely vaikeutuu kohtuuttomasti, koen senkin ongelmaksi.

9332. Iltalehden ristikot moderaattori ei puolestaan poistanut kommenttia 4 (5 olisi pitänyt saman tien poistaa, ettei olisi jäänyt orvoksi). 9332 kaltaisia HS-säikeitä tulee todella paljon ja niiden aloittajina on usein tietyt ratkojat.

Mielestäni sekä moderaattorilla että tälle sivustolle kirjoittajilla oikean linjan löytyminen on hakusessa. Sivusto olisi kaivannut moderointia ajat sitten, osan omien kirjoittelujeni, mutta mm. KP, meiju, Lefa, Pike jne. nimimerkkien tekstien poistamiseksi. HS säikeiden erityiskohtelu on lähtökohtaisesti ongelmallista. Muutamia Auliksen ristikoita ratkoneena ymmärrä kuitenkin ainakin sen, että pyydetään apua siihen, mitä epäselvä kuva ylipäätänsä esittää.
97. J16.7.2017 klo 09:23
Ei vielä tainnut tulla mitään kannanottoa, että miten tätä sääntökohtaa voisi noudattaa:
"2. Valitse nimimerkki, jota kukaan muu ei sivustolla käytä."

Onko jossain lista käytössä olevista nimimerkeistä? Itsekin on tullut palstahistorian aikana useampaa erilaista kirjainyhdistelmää käytettyä, joskus koko nimeäkin.
98. iso S16.7.2017 klo 13:12
Jukkiksen listat säikeiden otsikoista ja käytetyistä nimimerkeistä löytyvät osoitteesta
http://drzf55.angelfire.com/listoja.html
Listat eivät ole ihan reaaliajassa: "Mukana keskustelusäikeet 1 - 9108, viestit 23.12.2016 klo 13:25 asti."
Sieltä voi kuitenkin tsekata ettei astu jonkun veteraanin varpaille.

Myöhemmin mukaan tulleita voi varmistella hakuammunnalla eli lukemalla tuoreita säikeitä.

Varmempi konsti on säikeen alussa "vasemmassa kaistassa" olevan haun käyttäminen.Jos nimimerkiksi mielii jotain kovin tavanomaista, saa varautua siihen että osumia tulee paljon ja ne eivät ole nimimerkkejä. Jonkin verran huteja pystyy rajaamaan sillä että laittaa hakuun mukaan vuosiluvun 2017. Silloin mukaan pääsevät vain ne säikeet joihin on kirjoitettu tänä vuonna.
99. Tyhmä16.7.2017 klo 19:38
Nyt olisi moderaattorille töitä HS2961-säikeellä. Siellä Pike taas kirjoittelee asiattomasti!
100. Hohhelihoijaa16.7.2017 klo 19:47
Tämähän on kohta, kuin Pohjois-Koreassa, ilmiantomeininkiä oikein.
101. Tyhmä16.7.2017 klo 20:17
Ettei vain olisi edellinen Hohhelihoijaa itse Pike, kun niin huolestui kommentistani. Se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa! Moderaattori on niin uusi toimija, etteivät hänen silmiinsä Piken aikaisemmat tölväykset ole sattuneet. Nyt olisi hyvä tilaisuus siistiä säikeitä Pikenkin asiattomista solvauksista!
102. Hohhelihoijaa16.7.2017 klo 20:33
Tyhmälle: Kannattaa pidättäytyä turhista spekulaatioista nimimerkkien suhteen ja miettiä omaa ilmaisuaan.
103. Tyhmä16.7.2017 klo 20:40
Otan neuvosta vaarin nimimerkkispekulaatioiden suhteen.
104. Tapio17.7.2017 klo 15:44
Näemmä moderaattori on heittäytynyt kiusantekijäksi -pahempi kuin kukaan aikaisempi.

Jos laitan 100% säikeekeen aiheeseen liittyvän kommentin, joka on täysin asiallinen, moderaattori poistaa sen vain siksi, että lähettäjän kohdalla lukee "Tapio". Moderaattori ehkä pakottaa minun vaihtamaan nimerkkiä - on sitten aika iso työ miettiä jokainen vuesti niin, ettei minua tunnisteta.

Eihän ksi moderaattorin tehtäväksi ole määrätty minun kiusaaminen?
105. Tapio17.7.2017 klo 15:53
No kun moderaattori haluaa estää minulta täysin asiallisen kommentoinnin, kai Täyttelijä jne.ovat nyt tyyvtyväisiä? Äsköiseen tuli paljon kirjoitusvirheitä, kun otti niin paljon pannuun tuo moderaattorin kiusanteko.
106. Tapio17.7.2017 klo 16:05
Moderaattori sitten voisi kertoa, onko minun asiallisten kommettieni poistaminen pysyvä ilimiö vai onko moderaattori saanut tehtäväkseen poistaa kaikki kommenttini tietyltä ajalta?
107. matts17.7.2017 klo 16:10
Miksiköhän tänne moderaattori palkattiin, muistaako Tapio?
108. joskus17.7.2017 klo 16:20
ad 106: Moderaattori sanoo ensimmäisessä osuudessaan, että hän ei osallistu keskusteluun. Hyvä niin.
109. Tapio17.7.2017 klo 16:25
107 liittyen. Matts siis sitä mieltä, että vaikka esitän 100% asiallisen ja säikeeseen liittyvän kommentin, sen saa poistaa vain siksi, että lähettäjänä on "Tapio". Kiitti vaan tuostakin asenteesta.
110. Jukkis17.7.2017 klo 16:30
"Miksiköhän tänne moderaattori palkattiin..."

Tuskin poistamaan ihan asiallisia vanhan ristikon vihje-vastaus -pareihin liittyviä ihmettelyjä ja vastauksia niihin ihmettelyihin.

"Moderaattori sanoo ensimmäisessä osuudessaan..."

että "Tässä säikeessä vastailen noin kuukauden ajan yleisiin moderointia koskeviin kysymyksiin/mielipiteisiin".
111. Ari17.7.2017 klo 16:48
...mutta jos lukisitte tämän säikeen alustuksen tekstin KOKONAAN loppuun asti, ei tarvitsisi kysellä perusteluita yksittäisten viestien poistoista.

Eikä nimimerkin vaihtaminen auta mitään, pahentaa vain tilannetta. Sillä ylläpito kyllä näkee ip-osoitteet mistä on lähetetty ja voi tehdä niistä päätelmiä, yhdessä moderaattorin kanssa. Mahdollisesti moderaattori näkee ne myös suoraan kysymättä ylläpidolta.

Eiköhän sellainen huilitauko auttaisi parhaiten asiaa? (Mitä teit ennen kuin tulit näille sivustoille, oliko sinulla elämää, voisiko jatkaa siitä ilman näitä sivuja, jos ne vain aiheuttavat tuskaa?) Ihan ystävällisenä vinkkinä vaan.
112. Tapio17.7.2017 klo 16:52
Mielestäni nykyisellään ihan jokaiselle osallistujalle tulee ongelmaksi se, missä määrin saa esittää kritiikkiä. Luin äsken "Pari sanaa ristikoista", jossa on s-postin kautta tullutta palautetta - tuskin kukaan uskaltaa tällä sivustolla esittää sellaista kritiikkiä, jota s-postin kautta esitetään.

En itse P.M.:n tapaista kohtaa nostaisi esille, mutta jonkinlainen järkevä tapa mielipiteen osoittamiseen tulisi olla. Mielestäni moderaattorin tehtävä on puuttua vain silloin kun keskustelun sävy menee epäasialliseksi. Rakentava kritiikki ja vihjeiden logiikan selvittely pitäisi sallia.
113. Joonas17.7.2017 klo 17:06
Tämähän on ihan mahotonta. Järjetöntä jauhamista turhanpäiväisyyksistä. Täytelkää ristikoita kevyellä mielellä. Mikä se tämä tämmöinen Tapio on ajatuksineen.
114. Moderaattori17.7.2017 klo 17:17
Pieni poikkeama tilastoihin. Tapio/tapio voi itsekseen näitä tutkailla.

Vuosi..............2012
Viestit yht.....92753
tapio.................407
Prosentteina....0,44%

Vuosi...............2013
Viestit yht......70528
tapio..................542
Prosentteina....0,77%

Vuosi..............2014
Viestit yht.....55072
tapio.................805
Prosentteina....1,46%

Vuosi...............2015
Viestit yht.......49989
tapio.................1888
Prosentteina....3,78%

Vuosi..............2016
Viestit yht.....48354
tapio...............2644
Prosentteina....5,47%

Vuosi..............2017
Viestit yht.....19903
Tapio/tapio......1601....(tapio 1115)
Prosentteina....8,04%


Minusta tämä kehityskaari on pelottava. Tapio, sinulle on moni kirjoittaja kertonut, mistä heidän mielestään kenkä puristaa. Sinä kirjoittelet ns. nollaviestejä, joilla suurimmalle osalle lukijoista/kirjoittajista ei ole mitään muuta merkitystä kuin se, että ne ärsyttävat heitä suunnattomasti.

Sinä olet monessa ketjussa vedonnut siihen, että sinulla on _oikeus_ kirjoittaa. Olet kuitenkin unohtanut, että sinulla on myös velvollisuus harkita mitä postaat. Kovin montaa ymmärtäjää saati puolustajaa sinulla ei enää palstalla ole.

Moderaattorilla on oikeus poistaa viestejä palstalta harkintansa mukaan. Se, että on oikeus sisältää myös sen vastuu-aspektin. Moderaattorilla on vastuu siitä, että mahdollisimman moni lukija/kirjoittaja tuntee viihtyvänsä palstalla. Kuten varmasti olet huomannut, moni on jo ilmoittanut sen, että palstasta on tullut epäviihtyisä. Syyksi he ovat nimenneet nimimerkki tapio/Tapion. Onpa usea ilmoittanut lähtevänsä kokonaan pois.

Viestisi ovat myös olleet viime aikoina hyvin lyhyitä ja niitä on ollut montakin onelineriä peräkkäin. Se kertoo siitä, että et suuremmin harkitse mitä kirjoitat, kunhan roiskaiset jotain ja sitten huomaat, että jotain jäi puuttumaan ja roiskaiset uudelleen. Tuollainen käytös ei sovi millekään palstalle. Sinua on käsitelty täällä silkkihansikkain.

Minulla itselläni on lehmän hermot (olen kuullut), mutta muut ovat jo aikoja sitten hermostuneet. Tilanne on nyt sellainen, että koska et itse pysty rajoittamaan roiskauksiasi, täytyy moderaattorin niitä suitsia. Tästä lähtien kun kirjoitat (jos vielä aiot jatkaa), niin harkitse tarkkaan mitä haluat sanoa ja sano se. Viestit saavat olla pitkiäkin, mutta niiden täytyy olla harkittuja ja sisältää asiaa. Pelkät roiskeet ja typot eivät tästä eteenpäin enää palstalla pysy.

(Tiedän, että tuo tilasto-osuus on yhtä mössöä, kuten aina.)
115. Tapio17.7.2017 klo 18:08
HS-säikellä kysellään neuvoa ristikkopulmiin. Tämä on ihan normaalia tällä sivustolla. Moderaattori tulkitsee ihan asiaan kuuluvan neuvon pyynnön asiattomaksi vain siksi, että minä sen kirjoitan. Normaali neuvon pyyntö ei ole roiskaisua vaan harkittu pyyntö. Näemmä jos tulee ratkontavirhe ja joku siitä oikaisee, se on hirveän väärin.

Poistettu viesti 9320. Lapsille soveltuvia ristikoita? oli ehkä siksi asiallinen, että alkuperäisen viestin lähettäjä ei taida enää olla kiinnostunut asiasta.
116. Tapio17.7.2017 klo 18:10
Onko minun moderaattorin mukaan pakko asioida jatkossa kirjaston koneella, jotta voi asialliset neuvonpynnöt hoitaa. Sallisiko operaattori ainakin PuPe 4/2017 hoitaa omalla nimimerkilläni vai pitääkö operaattorin mielestä minun hoitaa kommentointi kirjastossa eri nimimerkillä?
117. Tapio17.7.2017 klo 18:53
Moderaattorille tiedoksi, että jätin kommentoimatta 9334. SK 28/2017, koska minulla ei ollut muiden kommentointiin erityistä lisättävää. Voin jättää vastaavia pois muualtakin, mutta jos HS-säikeissä saa kysellä jopa palkintoristikoista, voin kai jatkossa kysyä samaan tapaan ratkaisun lähettämisajan ylittäneistä ristikoista ilman, että ei tarvitse joka kerta pelätä, että poistaako moderaattori kommentin vai ei. Kun moderaattori kerran sotki 9162. Iisakin ristikoiden vanhat albumit keskustelua, voisi hän aiheuttamansa sotkunkin siivota. Poistakoon sitten 42 kommentista lähtien kaiken. Onneksi 2/2016 lehdestä enää yksi ristikko ratkomatta. Jos siinä tulee ongelmia, voisiko ne käsitellä?
118. Joonas17.7.2017 klo 18:57
Voi hyvänen aika sentään !
119. TU17.7.2017 klo 19:02
Tapio, nyt rauhoitu. Ei todella ole moderaattorin toivomaa viestintää, että kerrot jättäneesi kommentoimatta ja viittaat jatkuvasti kirjastoon ja uuden nimimerkin käyttöön. Ota nyt rauhallisesti vaan.
120. TU17.7.2017 klo 19:05
Minäkin hämmästelen hieman kärkkäyttä poistaa viestejä joissakin tapauksissa.
121. pelaaja17.7.2017 klo 19:12
3. persoonassa esitettyä: Vähän surullista lukea tuollaista hätää omasta "asemasta". Tapiohan luotsasi sen sinnikkyydellään, välittämättä pätkääkään kritiikistä. Moni muu olisi lopettanut hetsillään. Itse muistan hermostuneeni eniten siitä, miten vähättelevästi silloinen tapio suhtautui yli 80-vuotiaitten ratkontakykyihin. Sittemmin kävi ilmi, että hän peilasikin iäkkäitä ratkojia isäänsä..

On Tapiolla asiaakin mukana kyselyissä ja ne kyselyt ovat saattaneet auttaa muitakin eteenpäin. Muunnos sinä-muotoon: en keksi miksi et lue ajatuksella sitä, mitä sinusta sanotaan? (Tai keksin mutten kehtaa sanoa.) Runsas tunti sitten sait nähtäväksesi hurjan kehityskaaresi sun muuta. Ja nyt kuitenkin laitoit 2 uutta viestiä 2 minuutin välein ja kolmannenkin nopeasti? Et noteeraa ollenkaan? Koska katsot, että sinun ei tarvitse? On kai minullakin hurja tausta mutta jotain edes kuvittelen saaneeni loppumaan käymättä kirjastossa.. HS-säikeisiin vertaaminen on yhtä tyhjän kanssa - ensinnäkin, koska et ratko niitä (vaikka olitkin laskenut, kuka ne useimmiten nykysellään on avannut..) ja koska ei siellä enää muutenkaan paljon kommentoida eli kysellä ja vastailla.

Eiku tää olikin moderointiin liittyvä säie, sori.

[Fanipostia Hannulle: on se niin ok :)]
122. Tyhmä17.7.2017 klo 19:17
Ei kai Tapio voi olettaa, että näillä sivustoilla vastataan hänen kymmeniin ja satoihin vanhoihin (esim. vanhat 2016 ristikot) ristikkoihin liittyviin kysymyksin. Jos et pysty ratkaisemaan, jätä siihen. Ei kai ole tarkoitus, että sinun ajanvietteeksesi täyttämiin jo ajat sitten vanhentuneisiin ristikkoihin voisit täällä jatkuvasti kysellä vihjeitä. Sitä paitsi olet nyt niin täydellisesti pilannut nimimerkkisi, ettei kukaan enää näe aiheelliseksi vastata kysymyksiisi. Ihmiset ovat väsyneet ja kyllästyneet kommentteisiisi. Tosin kommenttejasi ei ole pakko lukea, mutta kun täällä ei paljon muita kommentteja määrätyillä säikeillä enää ole. HS-säikeet ovat puhtaat sinusta!
123. Täyttelijä17.7.2017 klo 19:36
Aika karmaisevaa luettavaa nuo tilastot. Vuosittaisten viestien määrä on puolittunut ja samalla nettikiusatun viestien määrä on noussut sekä suhteelisesti että absoluuttisesti.

Moderaattori - pysy lujana ja siivoa palsta sellaiseksi, että täällä viihtyy.

pelaajan viesti on asiaa - miksi nettikiusattu ei ota onkeensa hänelle niin monen suulla sanottua. Siinä saattaa huomata olevansa yksin hiekkalaatikolla tai sitten siellä ollenkaan.
124. Rampe17.7.2017 klo 19:36
Tapio,
tähän säikeeseen olet näköjään saanut vain 39 viestiä sensuurin läpi. Nyt äkkiä kirjastoon!
125. Jukkis17.7.2017 klo 19:45
Minä mielelläni mietin Tapion ja muiden tänne laittamia vanhojenkin ristikkojen ratkomisongelmia. Ja niihin mielelläni vastaan, jos osaan. Vaikka välillä olenkin hermostunut Tapion tyyliin ja hänen samoja asioita toistaviin filosofointeihinsa ja sanonut aika tylystikin.

Mikä on parasta ristikkokeskustelua:

1. "Oli ristikossa vihje X, josta tuli Y. En keksi yhteyttä, keksiikö joku muu?"
2. "Oli lehdessä ristikko, ratkoin sen. Kiitos laatijalle."
3. "Tässä palkintoristikossa on vihje X, jota en keksi. Saisko vihjeen, mielellään heti, ettei palautusaika ehdi mennä umpeen."

Noita 2:n kaltaisia tyhjänpäiväisiä roiskaisuja (moderaattorin termi) ja 3:n kaltaisia (lähinnä HS-ristikoihin liittyviä) vinkumisia täällä riittää. Jos jotain pitäisi moderoida, niin ne. Ei vaan, ei tietenkään niitäkään, kuten ei myöskään 1:n kaltaisia, vaikka olisivatkin Tapion kirjoittamia. Eikös ristikoiden idea ole siinä, että pitää keksiä vihjeestä sana, siksi minusta vihjeen ja sanan välisen yhteyden ihmettely on erittäin OK hommaa.
126. TU17.7.2017 klo 19:59
Hyvä Jukkis. Itsekin olen miettinyt noita ja kiintoisaa. Minusta Tapiolla voi mainiosti olla omia säikeitä, enkä ymmärrä, että miksi sinne pitää mennä julistamaan, miten sietämätöntä. Rauhaa vain kaikille ja Tapio kun ei hätistele Ekiä, niin mitä välii?
127. matts17.7.2017 klo 20:32
Tu:lle
Olisiko sinusta ok, että me kaikki perustaisimme omia säikeitä jokaiselle lehdelle josta ristikoita ratkomme. Ja lisäksi omien mielipiteidemne metakeskustelusäikeitä. Jos on ok niin eiköhän sitten aloiteta, minulla on mökillä vanhoja Seuroja ja taidan perustaa säikeitä vuosikertojen mukaan niistä.
128. Jukkis17.7.2017 klo 20:36
Jos tosiaan ne Seuran ristikot on niin vaikeita, että et niitä osaa täyttää vaan pitää kysellä, niin senkun vaan. Ristikoistahan täällä on tarkoitus keskustella, ja mikäs sen parempi ristikkoihin liittyvä aihe kuin epäselviksi jääneet kohdat.
129. TU17.7.2017 klo 21:02
Matts, ei haittaa, tilaa on. Täällä voi valita, että mitä säikeitä seuraa. Minusta olisi mukavaa antaa muutenkin tilaa ihmisille ja heidän ajatuksilleen. Meitä ihmisiä on montaa sorttia ja hyvä niin.
130. matts17.7.2017 klo 21:11
Jukkilselle:
Lähinnä ajattelin etsiä niistä vanhoista Seurojen ristikoista virheitä ja epäloogisuuksia ja tuoda ne teidän kaikkien tiedoksi ja opiksi otettavaksi.
131. O17.7.2017 klo 21:12
129.
Kyllä voi valita, mutta ainoa missä Tapio/tapio nimeä ei ole, on toistaiseksi HS-ristikot.
(Tämä ei ole kehoitus Tapiolle.)
132. Tapio17.7.2017 klo 21:22
"mutta ainoa missä Tapio/tapio nimeä ei ole, " ei kyllä pidä paikkaansa, joten O voisi pysyä totuudessa
133. Tyhmä17.7.2017 klo 21:34
Tilastosta vielä: Sitä mukaa kuin keskustelijoiden viestit ovat vähentyneet Tapion vuestit ovat lisääntyneet. Onko tässä jokin yhteys, ts. Tapio on karkottanut keskustelijoita tasaisesti jo useita vuosia? Tässäpä olisi hyvä tutkimusaihe jollekin opiskelijalle. Saattaa olla muitakin syitä, mutta kun kehitys on noin silmiinpistävä. Tapiolle puolustukseksi syynä saattaa olla kyllä lehden levikinkin lasku, eikä HS-ristikoiden ratkojia ole enää entiseen malliin.
134. Tapio17.7.2017 klo 21:35
Olen pyrkinyt osallistumaan vain keskusteluihin, jotka liittyvät lehtiin, jonka ristikoita ratkon. Hieman ulkopuolelta olivat

9326. Vaikeat ristikkolehdet

9327. Kovisvihjeitä ratkojalle

9329. japanilaisia tai kiinalaisia ristikoita

mutta en arvannut, että noistakin tuli haloota. Täytyy näemmä pidättäytyä kokonaan yleisistä keskustelusäikeistä. Olen koonnut monen lehden käsittelyjä samoihin säikeisiin, että säikeitä olisi vähemmän.

mattsilta "Seurojen ristikoista virheitä ja epäloogisuuksia" oli vanhojen asioiden kaivelemista - matts tietää, etten ole ristikoiden vihjeitä viime aikoina juuri asiattomasti arvostellut. matts voisi tuon vanhojen kaivelun lopettaa.
135. Tapio17.7.2017 klo 21:36
Yksi syy ongelmiin on myös ilkeät kommentit, joihin en ole malttanut olla vastaamatta.
136. matts17.7.2017 klo 21:38
En ota ohjeita Tapiolta.
137. Tyhmä17.7.2017 klo 21:41
Tapio, NÄEMMÄ oletko miettinyt, mikä on niiden ilkeiden kommenttien syy?
138. Tapio17.7.2017 klo 21:55
Ainakin on ollut vain vinoilua ja tahallista ärsyttämistä.

Mutta jotta tilanne olisi järkevämpi kaikkien kannalta, olisi parempi, että yleisillä keskusteluilla käyttäisin eri nimimerkkiä (esim. niissä, mitkä edellä mainitsin) ja itse aloittamissa ristikkosäikeissä nykyistä (kuten esim. 9162. Iisakin ristikoiden vanhat albumit).

Miksi ihmeessä pitää puuttua esim. säikeeseen 9162 ilman varsinaista asiaa? Tein säikeen, koska Iisakin ristikot 2/2016 ei kukaan ollut luonut. Jos olisi ollut ennestään, säiettä ei oltaisi tarvittu.

Mutta jos ratkon satunnaisesti IS viikonloppuristikoita, säännöllisesti SK:n ristikoita, olisiko niissä sitten kolmas nimimerkki tarpeen, etten olisi ärsyttävä.

Olen yrittämällä yrittänyt olla ärsyttämättä, mutta sekään ei tunnut toimivan.
139. Tapio18.7.2017 klo 07:41
Jotkut nyt korostavat, että HS-säikeet ovat puhtaat minusta. En ratko niitä, joten en osallistu säikeisiinkään. Koska ongelmat liyvät paljon henkilöseikkoihin, ei minusta olisi juuri apua kenellekään.

Olen yrittänyt keskittää omat HS-säikeiden kaltaiset kyselyni muutamiin säikeisiin. Erittäin suuri määrä turhista kommenteista on johtunut siitä, etttä eräisiin aloittamiini säikeisiin on tultu vain kiusaamaan. Jos ei rakentavasti ole haluttu auttaa, miksi on ollut tarpeen tulla vain keljuilemaan?

Myönnän, että olen joitakin asioita ärsyttävästi toistanut. Joidenkin vihjeiden käsittely mennyt ylipitkäksi, koska olen halunnut käsitellä niitä liian perinpohjaisesti.

Pahoittelen ennen kaikkea SK-säikeissä edellä mainittua, sillä niistä ovat monet kiinnostunet. Muutaman kerran on tullut osallistuttua asiattomasti IS viikonloppu säikeisiin, mutta olen itse kokenut huomattavasti enemmän epäasiallista säikeisiin osallistumista - ,itseään kovastikin fiksuiksi mainostavilta henkilöiltä.
140. Täyttelijä18.7.2017 klo 07:49
Keskustelusäännöissä on yhdeksän kohtaa. Jos siinä on liikaa muistettavaa, voisi vaikka opetella säännöt yksi ja kaksi ulkoa - vaikkapa jankaten.

Sinänsä kirjastosta kirjoittaminen (omalla nimimerkillä) on jopa kannatettava ajatus. Matkalla kirjastoon voi miettiä tarkkaan mitä aikoo kirjoittaa ja ehkäpä teksti tiivistyy ja hioutuu sinne kävellessä tai pyöräillessä. Etuna on myös se, että kirjasto on joskus suljettu ;-)
141. Tapio18.7.2017 klo 08:27
Olen kyllä ne moneen kertaan lukenut ja pyysin edellä poikkeusta sääntöön no 2.
142. Tyhmä18.7.2017 klo 09:41
Kuule, Tapio, moderaattorihan ei ala sinulle vastailemaan antamalla lupaa toisen nimimerkin käyttöön. Tee nyt ihan itse päätöksesi!
143. Ari18.7.2017 klo 09:45
Tapio, jos tämän jälkeen alkaisi esim. nimimerkki Salina kirjoittamaan samoista asioista joita nyt olet käsitellyt ja sinä lopetat omalla nimimerkilläsi siellä keskustelun, luuletko etteivät palstalaiset huomaa mitään yhteyttä? Eiköhän vain olekin parasta vain käyttää samaa nimimerkkiä kaiken aikaa.
144. Tapio18.7.2017 klo 10:50
Ideanahan olisi, että eri säikeissä eri nimimerkit. Niissä, joissa eri, pyrkisin eri tyyliin ja käsittelisin eri asioita. Ennen kaikkea kyse olisi eri nimimerkin käyttö yleisissä säikeissä, joissa ei käsitellä mitään tiettyä ristikkoa.

9326. Vaikeat ristikkolehdet harmitti kun tein mielestäni rakentavan ehdotuksen, keskustelu pysähtyi. Jos olisin laittanut eri nimimerkillä, näin tuskin olisi käynyt.

"
67. TäyttelijäLainaa14.7.2017 klo 08:37
Lainaus: 66. Tapio 14.7.2017 klo 08:00
"Kun yritän tuoda esille mielestäni rakentavan kommentin, toivon että siihen suhtaudutaan asiallisesti."

Et vieläkään ymmärrä, että historiasi täällä tekee tuosta lähes tulkoon mahdotonta.
"

Tuo nyt valitettavasti toteutui. Jos yleisillä säikeillä olisi eri nimimerkki, noin ei kävisi.

PuPe-säikeissä varmaan syytä käyttää entistä nimimerkkiä, mutta voin niissä vähentää yleistä kommentointia (eli säikeille tyypillistä yksittäisten ristikoiden vaikeusasteen arviointia tai muuta yleisluonteista yksittäisen ristikon arviointia).

HS-tyyppisiä säikeitä tulee satunnaisesti milloin mistäkin ristikosta - mielestäni omalta osalta on kaikkien etu, että pyrin keskittämään HS-tyyppistä ristikoiden käsittelyä muutamiin säikeisiin. HS-tyyppisissä säikeissäni pyydän moderaattoria lopettamaan asiallisten kommenttien poiston.

SK-säikeissä yleisluonteiset luonnehdinnat olisi tarpeen käyttää eri nimimerkkiä - näissä olisi toki oltava erityisen tarkkana.
145. Tyhmä18.7.2017 klo 11:03
Hyvänen aika, LOPETA JO!!! Tämä moderointisäie on nyt taas lähes pelkästään Tapiota!!!!!!
146. Ari18.7.2017 klo 11:04
Tuo kuulostaa sellaiselta sillisalaatilta, että huomaat kohta että valkopukuiset tulee sinut hakemaan kun pää ei enää pysy kasassa.
147. O18.7.2017 klo 11:21
Vastaus 132 ja 134.

Maakuntalehdet 4 9173 yli 50 kommenttia.
Iltalehdeti (ristikon avaus, joka jäi tyngäksi) 9332 vain 4 kommettia.
IS-viikonloppu 22-25.6.2017 9308 n. 15 kommenttia.

Vihjeiden logiikka Avun nettiristikoissa 7158 avauksesi. Pääsin n. 400 kommenttiin, enempää en jaksanut.
Se siitä tottuuvesta.
148. Moderaattori18.7.2017 klo 11:26
Tapio, ennen kuin päätät tehdä jotain noin typerää, viimeinen varoituksen sana.

Usean eri nikin käyttö samanaikaisesti on pahimpia nettirikoksia, joita voi keskustelupalstalla tehdä! Siitä on aina ja kaikilla asiallisilla palstoilla seurauksena kirjoituskielto _kaikille_ multinikeille, myös sille alkuperäiselle!
149. Tapio18.7.2017 klo 11:37
Koska ihan rakentaviksi tarkoitetut kommentit yleissäikeillä eivät johda mihinkään, niitä tuskin enää kannattaa laittaa.

Toivon nyt kuitenkin ymmärrystä HS-säikeissä tyyppisille kommenteille, jotka olen pyrkinyt kasaamaan muutamiin säikeisiin sen mukaan, mikä taho on vastuussa käsitellyistä ristikoista (Sanaris, Iltalehti jne.). Voisin tietenkin koota kaikki HS-tyyppiset kommenttini ristikoista, joista muut eivät ole aloittaneet keskustelua, yhteen säikeeseen, esim. "Vanhat tehtävät X". Sinne voisi sitten laittaa sikin sokin Iisakkia, vanhaa PuPe:a, maakuntalehtiä jne. Ihan kuka vaan voisi heittää sekalaista kyselyä, jos ei halua uutta säiettä avata. Noiden muutamien säiden tarkoituksena oli vähentää tarvetta avata uusia säikeitä ja voin tämän tarpeen laittaa aivan minimiinkin.

Maakuntalehtikommentoinnin lopetin, koska säikeessä ei ollut halukkuutta vastata ongelmakohtiin.
150. kaplas18.7.2017 klo 13:37
Kyllähän tämä alkaa olla aika surullista luettavaa.
151. Ville18.7.2017 klo 13:51
ollut jo pitkään...
152. Täyttelijä18.7.2017 klo 14:18
Kertoo jotain palstasta tai moderoinnin tarpeesta/tarpeettomuudesta, että tämä säie on kerännyt kahdeksassa päivässä yli 150 viestiä. Se tekee melkein 20 viestiä päivässä.

Melkein tekisi mieli pyytää poistamaan tämä säie, jotta keskustelu voisi keskittyä palstan oikeisiin aiheisiin - eikä siihen mitä kukakin saa tehdä tai olla tekemättä.

Moderaattori tekee omaa työtään taustalla eikä ole tilivelvollinen kenellekään kirjoittajalle.
153. matts18.7.2017 klo 14:27
Säie poistetaan elokuun alussa, kts. avaus.
154. happonen18.7.2017 klo 15:16
Moderoinnille on selvästi tarvetta - kiitokset tähän tehtävään ryhtyneelle henkilölle.

En usko tämän uudistuksen kuitenkaan ratkaisevan palstan ongelmia, vaan tarvittaisiin radikaalimpia toimenpiteitä. Mielestäni ongelman ydin on teknologialähtöinen - nettihäiriköintiä kun tulee olemaan aina ja sen torjumiseksi pitää myös keskustelufoorumin softan taipua erilaisiin toimintoihin. Tämä foorumi on ominaisuuksiltaan yksinkertainen ja osittain siksi mahdollistaa muutamien nimimerkkien ei-toivotun käytöksen.

Tyypillisesti toimivasta foorumista löytyvät mielestäni mm. seuraavat ominaisuudet:

-Vain rekisteröityneet käyttäjät saavat postata
-Jokaisen postauksen / käyttäjän ip-osoite logataan
-Löytyy useita moderaattoreja, jotka tarvittaessa osallistuvat aktiivisesti keskusteluun
-Moderaattori saa poistaa viestejä ja yleensä jättää poistetun viestin "tyhjänä" + "hylkäyskommentilla" näkyviin
-Moderaattori voi laittaa käyttäjän haluamakseen ajaksi "jäähylle" (ts. ko käyttäjä ei saa postata mitään)
-Moderaattori voi sulkea tietyn käyttäjätunnuksen pysyvästi
-Moderaattori voi blokata tietyn IP-osoitteen pysyvästi (ei välttämättä hyvä idea, saman IP-osoitteen takana voi olla enemmänkin käyttäjiä)
-Yksittäinen käyttäjä voi asettaa toisen käyttäjän "ignoreen" eli kyseisen henkilön viestejä ei näytetä ollenkaan kun lukee jotain säiettä
-Käyttäjien väliset yksityisviestit ovat mahdollisia - tämä yleensä vähentää riitelyä julkisissa keskusteluissa

Ymmärrän, että resurssit tämän foorumin pyörittämiseen ovat rajalliset. Mutta minusta aika on ajanut nykyisen alustan ohi - nuo yllämainitut ominaisuudet löytyvät useimmista (ilmaisistakin) foorumiohjelmistoista. Valinnan varaa kyllä riittää: https://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_Intern et_forum_software

Ei tätä hommaa kannata ajatella tehtäväksi vain yhden häirikön vuoksi, vaan ylipäätään foorumin käytettävyyden, laadun ja yhteisöllisyyden parantamiseksi.
155. Tapio18.7.2017 klo 17:33
Tarkoituksenani ei ole häiriköidä. Kiitos tältä päivältä asiallisesta kommentoinnista eräällä säikeellä. :-)
156. pelaaja18.7.2017 klo 19:56
Joku semmonen hömppäsäie ristikkopuolellakin voisi olla, jossa saisi purkaa johonkin tiettyyn ristikkoon liittymätöntä mutta silti ristikkomaailmasta aiheutuvaa sanomisen tarvetta. Niinkuin esim. nyt - jos tämä ei olisi moderaattorisäie - sanoisin Tyhmälle kommentistaan (133) "eikä HS-ristikoiden ratkojia ole enää entiseen malliin", että uskoisin ratkojia riittävän mutta kommentoinnit (lue: kyselyt ja vastaamiset) ovat vähentyneet, koska ko. ristikoitten vihjeet ja ratkaisut luetteloidaan Ratkojiin aina pe-la ja se kummallisuus on tavoittanut erään osan Suomen kansalaisista ja niinpä moni neuvonantaja lienee sen takia menettänyt virkansa. Tätä en siis sanonut.

Täällä on jossain jokin semmoinen "Kysy, niin sinulle vastataan -säie" mutta ei aavistustakaan enää, mikä se on nimeltään. Vuosia sitten kysyin siellä, noteerataankohan HS-ristikot koviksina vai millaisina. Muistaakseni n. 2 vuoden kuluttua siitä iso S vastasi, että riippuu vähän siitä, keneltä kysyy. Voi, ihana :)

matts 153, katsopa kommentti 20.
happonen 154, "ihan hieno yhteisöllisyysajatus" mutta aanailen, että vähentäisi yleisöä tai paremminkin kirjoituksia ja sitä myöten yleisöä?
157. Hannu18.7.2017 klo 20:03
Tuossa IS-arki 3 -säikeessä oli hetken nimimerkin Hannu lähettämä kommentti, jonka moderaattori on nyt poistanut. Itse olen käyttänyt etunimeäni ja samaa nikkiä vuosikausia ja kerran aiemmin on sama nikki kommentoinut olematta kuitenkaan minä, josta huomautinkin. Jälkeen tuli mieleen, että olisiko se Hannu ollut kaimani ristikonlaatija Salokangas, koska keskustelu koski jotakin tiettyä ristikkoa. Olenkohan minä ottanut jo ennestään täällä olleen nikin, joka ei kuitenkaan kommentoi vuosittain, vai onko tämä "uusi Hannu" ihan tuore tapaus?

Eli minä Hannu olen kuitenkin se, joka on kommentoinut mm. tässä säikeessä ja tätä ennen viimeksi eilen klo 20.01 viimeisintä IS-Viikonloppukovista, ja eri Hannu oli IS-arki 3 -kommentin takana. Pitänee selvitellä ilmeisesti nikkihistoriaa?

Joskus joku kirjoitteli myös nimimerkillä Jukkis olematta kuitenkaan se Jukkis, joka täällä tunnetaan ja jonka Jukkis joutui myös itse oikaisemaan. Harmillista. Kai tämä tuli kuitenkin nyt oikeaan säikeeseen, kun moderoija ip-osoitteet kuitenkin tarkistaa ja näkee.
158. Tapio18.7.2017 klo 20:05
Mitä yhteisöllisyyteen tulee, jakaisin minäkin mielelläni neuvoja muille samaan tapaan kuin sain tänään muilta. Meinasin niin tehdä "9298. Iisakki 6/2017", mutta peruin, koska kommentti varmaankin poistettaisiin hetken päästä eivätkä Iisakkilaiset minun avustani taitaisi välittää. Minusta Iisakin ristikoiden Albumi 2/2016 oli vallan mainio kokonaisuus - Alf Simbergin ristikko oli vaikea (usko meinasi loppua kyllä kesken), mutta sainpas selätettyä. Olisi ollut vain kiva, jos Alfin ristikoiden pulmia olisi voinut pohtia muiden saman laatijan ristikoita ratkoneiden kanssa.
159. iso S18.7.2017 klo 20:33
Tällä kertaa vastaan nopeammin, vaikka ei edes kysytty. Erinomainen tämän vuoden uutuus, hakutoiminto, paljasti että pelaajan tarkoittama säie on 2704. Oikaisuja ja lisäkysymyksiä.

Kysymys esitettiin 10.4.2009 klo 20:12 ja tarkoin sitä harkittuani vastasin 22.6.2011 klo 17:10.

Salaliittoteorioihin taipuvainen aistisi sellaista että minusta tehdään syntipukkia, kun vastaaminen kesti noin kauan. En minä, vaan vieräytän vastuun muille: eivät ole vastanneet vieläkään!
160. Hm.18.7.2017 klo 20:44
Selkeästi Tapio etsii jutusteluseuraa ja mielellään kertoo omista näkemyksistään, muille opiksi. Hm. Tapio, tiivistä, tiivistämisestä päästyäsikin. Kirjoita ensin paprulle, nuku yön yli ja sitten mieti taas. Sitten kirjoitat vasta.
161. pelaaja18.7.2017 klo 21:07
Kiitos vaan iso S, salaliiton uhri, taas monen vuoden jälkeen. Meni tuon erinomaisen hakutoiminnon käyttö täällä ensin umpitummeluksiin. Enkä sitä paitsi edes näköjään käyttänyt silloin sanaa 'kovis', joten brittitutkimussäikeen 9337 innoittamana kyllä toivon pitkäkestoisempaa muistia. Lyhytkestoisen muistan muutenkin.
162. Tapio18.7.2017 klo 21:14
Tuo 2704 on osastossa "Muut aiheet" - vastaava täälläkin olisi hyvä ja jotain - melko tyhjääkin - pitäisi aina välillä siihen laittaa, ettei huku.
163. Ari18.7.2017 klo 21:31
Ei ne mihinkään huku. Laittakaa tärkeimpien säikeiden osoitteet laitteenne kirjanmerkkeihin tai suosikkeihin jos ette niitä muuten löydä. Jos jokaiseen säikeeseen joka haluttaisiin olevan ensimmäisellä luettelosivulla laitettaisiin sen vuoksi viestejä että pysyvät pinnalla, siitähän sekasotku ja turhien viestien vyöry tulisi ja hommia ennenkaikkea moderaattorille.
164. Jukkis18.7.2017 klo 21:32
Tiäksä Tapio, sä annat tässä nyt taas oikein hyvän esimerkin siitä, miksi sun jutut on koettu niin ärsyttäviksi, että tämä moderointi piti kehittää. Kirjoitit "Oikaisuja ja lisäkysymyksiä" säikeeseen jotain, jotta sait sen nousemaan esille. Ja nyt sitten kirjoitit tänne tuon edellisen, eli käytännössä toistat sen, joka kävi jo selväksi. Kun kaikki kyllä huomasi, että se säie tuolla on ja sen numero on 2704 ja se on "Muut aiheet" -osastossa ja että sinä sinne kirjoitit. Ja jos joku ei huomannut, niin mitä sitten?

Ei ole eka kerta, kun kirjoittelet samaa asiaa ympäriinsä moneen säikeeseen, ihan kuin sinulla olisi kova huoli, ettei asia nyt vaan mene joltakulta ohi, että laitanpa moneen paikkaan, että varmaan huomataan.

Ja jos menee entiseen mallin, niin vastaat tähän selittäen kolmanteen kertaan sen, minkä jo kahteen kertaan selitit. Ja lopetat vastauksesi "Pitää jatkossa...".
165. Tapio18.7.2017 klo 21:45
En heti huomannut sen menneen toiseen osastoon. Kun huomasin, ehdotin tähän ryhmään vastaavaa uutta säiettä.
166. Tyhmä18.7.2017 klo 21:46
Kappas!
167. Täyttelijä18.7.2017 klo 22:05
Anteeksi, voisiko kokeilla sellaista, että nettikiusatun viestit poistettaisiin vaikka viikon ajan suoralta kädeltä moderoimatta sen kummemmin? Tätä Ylläpito ehdotteli varsin vakavasti taannoin mutta nettikiusattu ei siihen suostunut (viisi tuntia pysyi poissa).
168. O18.7.2017 klo 22:14
Jukkis 164.

Kiitos, että paljastit tuon. En olisi uskonut, että tuollaista voi tehdä.
169. Tapio18.7.2017 klo 22:28
167 En ole tänään kovin monelle säikeelle osallistunut.Voin jatkossakin osallistua lähinnä aloittamilleni säikeille.
170. Täyttelijä18.7.2017 klo 22:48
Pahoittelut nettikiusattu, mitäs jos pysyttelisit poissa sen viikon ajan. Se tarkoittaa ihan aikuisten oikeasti sitä, että et kirjoita viikon aikana yhtään viestiä tälle palstalle - luuletko, että pystyisit siihen?
171. HM18.7.2017 klo 22:59
Monenlaisia riippuvuuksia on, ja nykyään suositellaankin "somepaastoa" esimerkiksi viikoksi tai kuukaudeksi. Olisitko, Tapio, valmis kokeilemaan ensin yhtä vuorokautta ja sitten vaikka viikkoakin ilman Sanaristikot.net -kommentointia? Ratko ristikoita ja nauti kesästä ihan muuten vaan!
172. Tyhmä18.7.2017 klo 23:40
On tultu siihen pisteeseen, että tämänkin säikeen voidaan katsoa pyörineen lähes täysin Tapion ympärillä.

Toinen huomio on se, että Tapio on nimennyt itsensä nettikiusatuksi. Asiahan on ihan päin vastoin. Ylläpidolle Tapion kirjoittelu kävi niin raskaaksi, ettei enää jaksanut. Myös muita sivustolle kirjoittelijoita Tapion selvitykset ovat ärsyttäneet, minkä vuoksi vastakommentit ovat olleet kovia. Siispä Tapio voi katsoa peiliin kiusaamisasiassa.

Kolmas kysymys on, miksi niitä yleissäikeitä täytyy avata niin monta, siinähän avaajakin sekoaa, mille säikeelle kommentti nyt pitikin kirjoittaa.
173. Ari19.7.2017 klo 06:36
Mikä on yleissäie?
Jos tarkoitetaan sellaista mikä käsittelee muita asioita kuin ristikoita, niille on olemassa ihan oma alue nimeltään Muut aiheet. Ei aleta sekoittamaan ihan koko sivustoa sentään, kiitos.
174. Tapio19.7.2017 klo 07:31
Ristkoista yleissäie käsitelee ristikoita yleisellä tasolla. Ristikon ratkontoja käsiteltäessä voi tulla tarve ns. reunahuomautuksiin, joita ei kuitenkaan olisi hyvä käsitellä säikeessä, mutta kuitenkin ristikkoja käsittelevässä ryhmässä. Toki jos linkittää Muut aiheet ryhmän yleissäikeeseen, asia kai hoituisi niinkin.

172.Tyhmälle. Varsinkin vanhojen PuPe-lehtien ongelmia kysyessäni sain erittäin ilkeää nettikiusausta. Koska em. nimimerkki ei sitä tiedä, hän ei niihin osallistunut. Nykyisissä kärkkäissä kommenteissa syytä kyllä katsoa peiliinkin.

Ehdotin, että en kirjoittaisi muihin säikeisiin kuin itse aloittamiini ja niissäkin tarkoitan vain HS-säikeiden kaltaisia säikeitä. Tähänkään ei ollut tarkoitus vastata, mutta kun vastaustausta pyydettiin, vastasin.

Muiden aloittamiin ei kannatakaan - moderaattori poistaa sinänsä asiallisetkin kommentit. Poisti viimeksi yhden asiallisen HS-tyyppisestä säikeestäkin kun se oli vain fiiliskommentti. Säikeen ilmapiiri oli hyvä - ketä haittaa sellainen kommentointi?
175. iso S19.7.2017 klo 13:15
Katselin Jukkiksen päivittämiä tilastoja. Paljon olen näppäimistö(j)ä kuluttanut näiden 14 vuoden aikana. Kaikkien viestien osalta pidän vielä hallussani viestien määrässä 10. sijaa enkä usko että vielä tänä vuonna putoan enemmän kuin 1-2 sijaa. Varsinaisella ristikkopuolella (Ei-ketju -viestit) olen neljäntenä ja teoriassa nousen vuoden 2019 lopussa kolmanneksi, koska sattuneesta syystä RA (r.i.p) ei voi pronssitilaansa puolustaa.

Pahana peikkona minulla on on tapio/Tapio, joka on varsin lyhyessä ajassa (minun uraani verrattuna) noussut kantaani. Nykyvauhti on selvästi minua kovempi, mutta asemani kolmanneksi suurimpana aktiivihäirikkönä ei ole välttämättä silti heti uhattuna. Stubbin tyyliin kolme pointtia:

1: tapio on alkanut käyttää isoa alkukirjainta ja Jukkiksen tilastossa eri kirjoitusasut ovat (ymmärrettävästi) erikseen. Tapio on 487 viestillään pitkällä takamatkalla ja tapio on jämähtänyt nykyiseen lukemaansa, jota kasvattaa vain satunnainen näppihäiriö.

2: kuviota hämmentämään on ilmestynyt moderaattori. Toistaiseksi tämä uusi mahtitekijä on jarruttanut vahvimmin tapio/Tapiota.

3: minulla on esittää suojakseni sellainen valtakirja, jollaista ei kaikilla ole. Eki kirjoitti 23.3.2006 klo 13:29:
"Iso S jaksaa. Mahtava suoritus, kiitän syvästi ja annan ikuisen oikeuden kirjoittaa tänne ja tehdä koosteita. ;)"

Insinööri yrittää löytää ratkaisun jokaiseen ongelmaan ja filosofi pyrkii löytämään ongelman jokaisesta ratkaisusta. Minä en ole insinööri, joten minua huolestuttaa toiset kolme pointtia:

1: onko kirjoitusoikeus sidottu koosteiden tekemiseen - minähän olen jäänyt koostamisesta eläkkeelle.

2: valtakirja oikeuttaa kirjoittamiseen, mutta ei takaa kirjoitusten koskemattomuutta.

3: moderaattorilla on oikeus poistaa mitään selittelemättä mitkä tahansa viestit, joten tuon valtuutuksen sisältävä viestikin saattaa salaperäisesti kadota.

Varmuuden välttämiseksi korostan, että osittaisesta faktapitoisuudesta huolimatta tämä on minulle tyypillistä vaikeaselkoista huumoria, joka ei aina muille aukea. Oikeasti en ole sitä mieltä että kirjoitusten määrä olisi sellaisenaan mikään arvo. Sisältö on se millä arvostus hankitaan. Katsotaan, miten äijän käy!
176. Tapio19.7.2017 klo 13:36
Pieni pyyntö Iso S:lle. Iso S, kun huomaat, että säie on väärässä osastossa, voisiko sinä jatkossa pyytää moderaattoria siirtämään aiheen oikeaan osastoon?

252. värit kuuluisi selvästi Muut aiheet -osastoon. Kun säie luotiin, kyseistä osastoa ei ehkä ollut olemassa.
177. Moderaattori19.7.2017 klo 13:56
Tapio, lopeta _HETI_ tuo mestaroiminen!!!

Sinulla ei ole mitään asiaa ohjeistaa ketään tai pyytää ketään tekemään mitään! On se kumma kun aikuinen mies ei ymmärrä näin yksinkertaista asiaa!

Sinä olet palstalla samassa asemassa kuin kaikki muutkin häiriköt, jopa huonommassa! Sanoin, että minulla on lehmän hermot, mutta kyllä nekin jossain vaiheessa ylivirittyvät, ja silloin meno onkin suuremmoista! Sinun nikkisi elämänlanka on nyt hyvin ohut palstalla.

Kaiken sen jälkeen mitä olet tehnyt, kukaan muu kuin sinä tuskin edes asiaa ihmettelee. Multinikkeilyä, Moderaattorin, Ylläpidon ja Ekin yli kävelyä. Palstalla on tehokas hallinto, joka kyllä osaa itsenäisesti kukin hoitaa oman tonttinsa tarvitsematta palstahäiriköltä minkäänlaista ohjeistusta. Ja nyt vielä alat ohjeistaa palstan pitkäaikaista kirjoittajaa, sanoisin jopa tukipylvästä. Joten OLE jo HILJAA!!!

Ja jos tähän jatkoksi tulee sinulta jotain selittelyä, se on siinä sitten!

MIETIPÄ SITÄ!!!!!!!!!!!!!!
178. iso S19.7.2017 klo 16:12
Juu. Turhan työn tekeminen on... no, turhaa ja historian uusiksi kirjoittaminen on juuri sitä. Nuo vanhat säikeet ovat siellä missä ovat ja useimmat niistä lepäävät unohduksen rauhassa. Kukaan ei siitä hyödy, jos joku tuhlaa aikaansa niiden jakamiseen vuohiin ja lampaisiin.

Jos nyt sitten jokin vanha säie putkahtaa esiin "väärässä osastossa" niin se on vain merkki siitä että tuo säie kiinnostaa ainakin jotakuta, nimittäin putkauttajaa. Se voi kiinnostaa muitakin. Pelkkä säikeen otsikko yleensä riittää kertomaan, onko se mahdollisesti itseä kiinnostava. Sen yli voi hypätä, jos heti haistaa että tämähän on hömppää, hyi, en koske. Jos on epävarma, ei se kauan kestä kun varovasti avaa ja vähän kurkistaa mistä on kysymys. Ihminen saattaa kiinnostua uusista asioista, jos uskaltaa ulos vakioympyröistään. Ei se voi olla sen kamalampaa kuin lukea viestejä "en tiedä aionko joskus mutta tulee toisinaan sanottua vaikka sitten kohta huomaan että ei se niin ollutkaan mutta eihän se ollut edes virhe kun se oli tahaton ja oikeasti se johtui tabletista ja tuokin vaihtoehto kävi mielessä mutta meni pois kun kävin kirjastossa ja on niin hikikin!"
179. Moderaattori19.7.2017 klo 16:31
Iso Kiitos Iso S. Päiväni parani huomattavasti tuon lopun loistavan parodian ansiosta. Luin sen Moderaattorskallekin ääneen ja häneltä pissat tuli housuun.

PS: Minne saan lähettää laskun langattomasta näppiksestä? Paikallinen Honkkari myy näitä 29,50€.
180. Tapio19.7.2017 klo 17:29
Ajattelin nyt laittaa tällä hetkellä tavallisiin säikeisiin vain Vanhoja Iisakin ristikoiden albumien osalta. Voisko moderaattori sen verran relata, että ei poista ihan muiden lukijoiden hyödyksi tarkoitettuja yleisluonteista vertailua ja kuvailua lehdestä. Tuntuu hassulta, että minun täytyy pyytää säilyttämään asiallinen kommentti.
181. TU19.7.2017 klo 17:39
Tapio, tuntuuko sinusta siltä, että lukijat täällä eivät oikein tule toimeen, ilman että laitat omia yleishyödyllisiä vertailujasi ja lehtien kuvailujasi tänne?
182. Moderaattori19.7.2017 klo 17:49
Tapio. Et sitten uskonut.

Tasan kahteen viikkoon yhtään viestiäsi ei julkaista. Panna päättyy Ke 02.08.2017 klo 17:29!
183. Jondalar19.7.2017 klo 17:58
Iso S on kirjoituksissaan aivan huikea sanataituri. Hänen tekstiään on aina ollut nautinto lukea. Se on sujuvaa, älykästä, humoristista ja hyväntahtoista. Pahasti hän ei sano koskaan.

Tapio oli mielestäni jonkinlainen feikki. Sumutti porukkaa kirjoituksillaan ja oli siinä mielessä melko taitava. Istukoon nyt sitten pannassaan.
184. iso S19.7.2017 klo 18:03
Moderaattori, ei kestä. Lontoonkieliset kai sanoisivat, että It's all in a day's work. Minä suomenkielisenä totean että tuottaa iloa olla naurettava, vaikka edes muille. Yksi suorituspiste kuitenkin, jos alan vakavissani suunnitella uranvaihtoa naistennaurattajaksi.

PS ei nyt täydellisellä varmuudella hahmotu, mutta asiayhteyden huomioiden annan vastaisen varalle ilmaisen neuvon (sellainen on aina hintansa arvoinen): näppiksiä ei kannata säilyttää housuissa. Vahinko ei tule kello kaulassa, mutta voi tulla näppis taskussa. Silloin ei ole laskun lähettämisen paikka vaan peiliin katsomisen. Puhumattakaan housujen vaihtamisesta. .
185. Eki19.7.2017 klo 18:08
Jos saan sivun perustajana ja pitkään kaikesta vaienneena esittää kainon toiveen.

Unohdetaan mikä-hänen-nimensä-nyt-olikaan kahdeksi viikoksi! Viimeiset vuodet, viimeiset kuukaudet ja etenkin viimeiset päivät ovat olleet aika järkyttäviä yllekirjoittaneellekin. Kaikki tuntuu pyörivän vain yhden henkilön ympärillä eikä sivustossa ole enää mitään ylpeyden arvoista.

Otetaan taas ristikoista kukin irti se, mitä me itse haluamme ja jutellaan niistä tai vaietaan, jos ei huvita keskustella. Yritetään löytää se vanha ilo tähän hommaan!
186. tiipii19.7.2017 klo 18:16
Kannatan, hyvä väliintulo!
187. kaplas19.7.2017 klo 18:26
Perjantaina taas HS. Ja muut tietysti myös,niitä odotellessa!
188. Mie22.7.2017 klo 00:24
Onpas tiukat säännöt, uskaltaako tänne enää kirjoittaakaan jos pitää oikein miettiä onko viesti "lähettämisen arvoinen".

Mässäily -sanan käyttäminen on melko, noh, raflaavaa.

Mitä tuohon Tapioon tulee, en usko että hän on mitenkään tarkoituksella ärsyttävä, tuntuu aidosti pyrkivän parempaan mutta on sen verran erikoinen persoona ettei oivalla punaista lankaa. Melko kovaa tekstiä saa osakseen. Luin muutaman säikeen ja aikamoista tulvaa kieltämättä mutta ei liene paha ihminen kuitenkaan, kova kohtelu ei ole ehkä asiallista.

Tänne tuntuu kirjoittavan toinenkin mie mutta pienellä alkukirjaimella, ja samalla koneella voi olla monta käyttäjää jne. Toivon ettei täällä ole mitään mielivaltaista tai liipasinherkkää moderointia jos sellainen on ylipäätään tarpeen. Ei kai ristikkotouhu ole ihan niin vakavaa? Minulle ainakin aivojumppaa ja ajanvietettä, hyvällä fiiliksellä, ei otsa kurtussa.
189. Tapio2.8.2017 klo 17:39
En koskaan saavuttanut sitä tavoitetta, että entistä avoimemmin olisi voinut käsitellä ratkonnassa esille tulevia ongelmia ja rohkaista muitakin enemmän ottamaan esille ratkontakysymyksiä. HS-säikeiden tapaan muissa säikeissä saisi olla enemmän rentoa toisen jeesaamista (toki täysin kunnioittaen sitä, että ei jeesata ennen ratkaisun lähettämisajan päättymistä).

En itse enää juuri koskaan tarvitse tämän sivuston ratkojien apua saadakseni jonkin ristikon ratkaistua (itse asiassa minulla on tällä hetkellä lokerikossa vain yksi ristikko, joka on kesken ja jossa voisin tarvita apua). Vaikka saan ristikot loppuun asti ratkottua, niihin jää kohtia, joita en hoksaa. Olisi kiva ymmärtää kaikki vihjeet ja auttaa myös muita ymmärtämään ristikkovihjeet.
190. pelaaja2.8.2017 klo 18:32
:(
191. Tapio2.8.2017 klo 18:48
Yritin kahdessa säikeessä ehdottaa, että minäkin voisin puolestani yrittää pohtia toisten ristikko-ongelmia, mutta kommentit poistettiin.
192. Tapio3.8.2017 klo 07:07
En nyt tiedä, mitä saan kirjoittaa? Moderaattori tuntuu jatkavan kirjoituskieltoa yli ilmoittamansa ajan. Moderaattori siis käytännössä kielsi minulta seuraavanlaiset kommentit "nikkikertoimen" perusteella ilman mitään muuta perustetta kuin nikki:

* nimimerkki Tapio ei saa rohkaista toisia ratkojia tuomaan esille ongelmiaan
* nimimerkki Tapio ei saa ehdottaa, että hän pohtisi toisten ongelmia eikä hän saa pyytää tuomaan vihje-ratkaisusanapareja näytille

Säännöt saisi kirjoittaa ainakin osittain uusiksi.
”1. Kirjoita viestisi lyhyesti ja napakasti, älä jaarittele, älä jankkaa. Lue teksti huolellisesti ennen lähettämistä ja mieti vielä kerran, onko se lähettämisen arvoinen. ”

Tuossa muutama kohta kohdistettu vain minulle – muut saavat jaaritella nimittäin ja ei muiden kovinkaan paljon tarvitse välittää, onko viesti lähettämisen arvoinen kuin minun. Mutta kun teksti on noin kohdistettu minulle, kaikille tulee luettavaksi aika ikävänsävyisesti muotoiltu teksti. Teksti ei ole loppuun asti harkittu (myös muualla loppuun asti harkitsemattomia tekstimuotoiluja, joista on aiemmin huomautettu).

Moderaattori sallii mielestäni jossakin määrin vihjeiden lisävihjeistystä.isävinkillisiä kommentteja ei aina poisteta:

http://www.sanaristikot.net/keskustelut/?id=9306

”happonen Lainaa30.7.2017 klo 21:49
… mitä "kännäävän ilta" - ruudussa olevat keltaiset tavarat olivat ja löytyihän niillekin järkevä ratkaisusana - luulin kyllä erheellisesti niitä pitkään kaulimiksi. ”

Tuossa on lisävinkki EI KAULIMIA – jos joku toinen luulee kyseessä olevan kaulimia, apu on merkittävä. Kyseessä on suoranainen uudelleen vihjeistäminen. Kyse käytännössä siitä, että tavaroiden välissä olisi suluissa teksti (EI KAULIMIA) - kyse on ihan oikeasti suoranaisesta uudelleen vihjeistämisestä.
193. Moderaattori3.8.2017 klo 09:37
Verbi on vihjeittää ei vihjeistää. "Set phrase", niin sanoakseni.

Poistin ne, koska ne olivat väärissä säikeissä. Vaikka olet sääntöihin seikkaperäisesti tutkimalla tutustunut niin kuitenkin tämä (4. Kirjoita viestisi oikeaan säikeeseen. Muista pysyä säikeen otsikon aiheessa.) on sinulta ilmeisesti vahingossa jäänyt huomaamatta.
194. Eki3.8.2017 klo 11:30
Spoileri tulevasta Punaisen riimipiiliksestä.

Sensorilta tuli tieto:
vain tiettyyn rajaan venyy sieto. (10)
195. Tapio3.8.2017 klo 17:22
193. "Poistin ne, koska ne olivat väärissä säikeissä" - tuota en ymmärrä. Toisessa kyse oli siitä, että halusin tarjoutua auttamaan PuPe 4/2017 liittyvissä ongelmakohdissa. Toisessa kyse oli siitä, että tarjouduin auttamaan ratkomaan jäljelle jääneitä ongelmakohtia Iisakin ristikot 6/2017 lehdessä. Mielestäni pysyin asiassa.

Toki lisäsin kommentteihin omakohtaisen näkökulman, mitä minä itse olisin pyytänyt vastaavanlaisessa tilanteessa, toiseen

"Jos minulla olisi tämän Iisakin tehtävistä hoksaamattomia vihjeitä, haluaisin ne yhdessä toisten kanssa käsitellä. "

Oliko se sitten moderaattorin mielestä liikaa? Eikö täällä hieman saa ottaa persoonakohtaistakin näkökulmaan - näemmä minä en saa sellaista lisätä. Minun on näemmä TODELLA vaikea näemmä kirjoittaa moderaattorin hyväksymällä tavalla. En usko, että kenenkään muun kohdalla moderaattori olisi poistanut tuonkaltaisen lisäyksen, mikä meni aavistuksen verran aiheesta sivuun. Kokeillaan sitten ilman lisäystä se Iisakin kommentti.

PuPe-kommenttia en osaa muotoilla niin, että moderaattori sen hyväksyisi.
196. Tuttu3.8.2017 klo 19:22
Tätäkö tämä nyt sitten taas on!! Tapio , Tapio!!
197. Täyttelijä3.8.2017 klo 20:17
Nettikiusattu varmaan ajatteli, parin viikon jälkeen voi jatkaa kuten ennenkin - NOT.
198. Moderaattori4.8.2017 klo 12:29
Lainaus: 195. Tapio 3.8.2017 klo 17:22
****************
193. "Poistin ne, koska ne olivat väärissä säikeissä" - tuota en ymmärrä. Toisessa kyse oli siitä, että halusin tarjoutua auttamaan PuPe 4/2017 liittyvissä ongelmakohdissa. Toisessa kyse oli siitä, että tarjouduin auttamaan ratkomaan jäljelle jääneitä ongelmakohtia Iisakin ristikot 6/2017 lehdessä. Mielestäni pysyin asiassa.Toki lisäsin kommentteihin omakohtaisen näkökulman, mitä minä itse olisin pyytänyt vastaavanlaisessa tilanteessa, toiseen"Jos minulla olisi tämän Iisakin tehtävistä hoksaamattomia vihjeitä, haluaisin ne yhdessä toisten kanssa käsitellä. "Oliko se sitten moderaattorin mielestä liikaa? Eikö täällä hieman saa ottaa persoonakohtaistakin näkökulmaan - näemmä minä en saa sellaista lisätä. Minun on näemmä TODELLA vaikea näemmä kirjoittaa moderaattorin hyväksymällä tavalla. En usko, että kenenkään muun kohdalla moderaattori olisi poistanut tuonkaltaisen lisäyksen, mikä meni aavistuksen verran aiheesta sivuun. Kokeillaan sitten ilman lisäystä se Iisakin kommentti.PuPe-kommenttia en osaa muotoilla niin, että moderaattori sen hyväksyisi.
****************

Tässä ovat molemmat kirjoittamasi ja poistamani viestit:

---------------

Punainen Pelikaani 4/2017

141. Tapio 2.8.2017 klo 17:30

TU:lle. Toivon, että tuot esille ongelmakohtasi. Jos olisin TU:n asemassa, haluaisin selvittää kaikki ongelmakohdat yhdessä tälle sivustolle kirjoittavien kanssa. Vanhojen PuPe-lehtien kohdalla tein joskus niin, että kun mielessä oli johonkin vihjeeseen monta vaihtoehtoa, kysyin, olisiko joku vaihtoehdoista oikea tai olivatko kaikki väärin. Näin yhteen kohtaan ei tarvinnut jumiutua hyvin pitkäksi aikaa. Näin pääsin nopeammin ja paremmin sisälle PuPeihin. TU voi toimia aivan toisella tapaa eikä halua tuon kaltaista apua. Toivon ystävällistä auttamismieltä aivan jokaiselta, jotta jokainen saisi sen avun, jonka hän haluaa. Koska olen itse saanut apua, ainakin minä haluan auttaa pääsemään sisälle PuPeihin siltä osin kuin osaan auttaa (itseltänikin jää PuPe:ssa aina muutama vihje hoksaamatta tai en ole varma, ymmärsinkö vihjeen oikein).

---------------

Iisakki 6/2017

7. Tapio 2.8.2017 klo 17:42

Olen ratkonut Iisakin ristikoita, mutta en juuri tämän lehden ristikoita, mutta voisin mahdollisesti auttaa, jos happonen, maikki ja Ulla kertoisivat sekä vihjeet että niiden ratkaisusanat (ratkaisusanoista ainakin kirjainten lukumäärä ja risteävien avulla saadut kirjaimet siten, että tuntemattoman kirjaimen kohdalle laitetaan jokin välimerkki, esim. piste tai alaviiva (_)). Jos minulla olisi tämän Iisakin tehtävistä hoksaamattomia vihjeitä, haluaisin ne yhdessä toisten kanssa käsitellä.

---------------

Perustelisitko nyt ystävällisesti, miten nuo liittyvät säikeitten aiheeseen?

Minusta eivät mitenkään!
199. joskus4.8.2017 klo 14:38
Moderaattori totesi ensimmäisessä puheenvuorossaan, että hän ei osallistu keskusteluun. Nyt hänkin on mennyt Tapion halpaan. Jospa nuo Tapion tulevat ja PYYDETYT perustelut poistettaisiin, niin että vain moderaattori ne näkee, toivoo nimimerkki "yksi monien puolesta"
200. Jukkis4.8.2017 klo 14:54
Kuinkahan mones kerta on, kun joku tuo tuolta moderaattorin ekasta viestistä leikepäydän kautta tämän:

"Tässä säikeessä vastailen noin kuukauden ajan yleisiin moderointia koskeviin kysymyksiin/mielipiteisiin."
201. Tuttu4.8.2017 klo 14:56
Lainaus: 194. Eki 3.8.2017 klo 11:30
Spoileri tulevasta Punaisen riimipiiliksestä.Sensorilta tuli tieto:vain tiettyyn rajaan venyy sieto. (10)

Yllläoleva liittynee juuri tähän säikeeseen!? Ylläpitäjän ja moderaattorin sekä säikeen ja sivuston lukijoiden ja kommentoijien sietokyky on rajallinen, liika on aina liikaa.
202. Tapio4.8.2017 klo 15:03
Erityisesti PuPe-säikeissä on tapana käsitellä ongelmakohtia sen jälkeen kun lehden lähetysaika on mennyt umpeen. Kerroin sen, miten itse olen pyytänyt apua onglmakohtien käsittelyyn ikään kuin esimerkkinä TU:lle nodattokoon hän sitä tai ei. Tosi 4/2017 suhteen tuo oli etukäteisilmoitus.


Myös Iisakki-säikeissä käsitellään ongelmakohtia. Halusin vain tarjota apua.

Yksi sivuston päätehtävistä on tarjota toisille ratkojille ratkonta-apua. Ertyisen paljon avunpyyntöjä on HS-säikeissä - vieläpä palkintorisikoille.

Mieledtäni poistetut kommentit liittyivät säikeen aiheeseen.
203. Täyttelijä4.8.2017 klo 15:54
Lainaus: 202. Tapio 4.8.2017 klo 15:03
"Yksi sivuston päätehtävistä on tarjota toisille ratkojille ratkonta-apua."

Mistä sinä olet tämän keksinyt/päättänyt sivuston päätehtäväksi?
204. Tapio4.8.2017 klo 15:58
Ainakin HS-säikeissä sitä harrastetaan paljon ja jonkin verran muuallakin.
205. Tuttu4.8.2017 klo 16:36
MIKSI Tapio väenväkisin tahtoo neuvoa muita ratkojia!! Etkö muista tässäkin säikeessä erään ratkojan toteamusta, että oma oivallus on parasta. Tapio vain jauhaa kommentistansa toiseen, että haluaa opastaa muita!!!!
206. Tapio4.8.2017 klo 16:59
Jos itse olisin TU:n asemassa tai Iisakin ristikoiden ratkojien asemassa siinä, että joitakin kohtia jäi ymmärtämättä, haluaisin muilta apua ongelmakohtien selvittelyyn. Olisin vastavuoroisesti valmis auttamaan muita.

Hyvin moni hlö on pyytämässä apua ja se on ihan ok, jos ei pyydetä palkintoristikon ratkaisemiseen, mutta osalle tälle sivustolle osallistuneista se ei tunnu olevan ok. Minusta tuntuu, että suuri ristiriita syntyi siitä, että toisten mielestä avun pyytäminen on raukkamaista. Minusta ei, jos kun päämääränä on ymmärtää paremmin ristikoiden logiikkaa. Avun pyytäjät ovat aina saaneet joiltakin epäystävällistä kohtelua.
207. pelaaja4.8.2017 klo 17:44
Onko Tapion pakko vetää yksi nimimerkki nyt noin härskisti ja toistuvasti ikäänkuin esimerkiksi kaikille? "Jos itse olisin XX:n asemassa jne." Vastenmielistä! Minullakin on pari kohtaa eräässä vanhassa ristikossa vielä ymmärtämättä mutta en takuulla uskalla kysyä niihin selitystä niin kauan kuin päivystät täällä.
"Sivuston päätehtävä" tuotti myös ylimääräistä epätoivoa. Tiedän kyllä, että sinunlaiseesi valeupseeriin tehoaa vain täysi hiljaisuus mutta soin vielä tämän purkauksen itselleni. Enkä ole edes helpottunut purkauksestani, joten sori muille tämän säikeen lukijoille.
208. Jukkis4.8.2017 klo 17:48
Minä en ole koskaan saanut epäystävällistä kohtelua kun olen kysellyt epäselviksi jääneitä asioita.

Sinä olet tässä parin päivän aikana pian kymmenen kertaa toistanut tuon saman asian, että haluat auttaa. Älä enää toista sitä vaikka joku sen kymmenennen kerran siitä sinulle jotain änkkää. Sen sijaan seuraa keskusteluja ja jos joku kysyy asiaa, johon osaat vastata, niin vastaa. Ja kun vastaat niin älä siihen vastaukseen ymppää niitä samoja ylimääräisiä fikosofointeja, jotka olet tänne ties kuinka moneen kertaan laittanut.

Ja jos joku ei kysy, niin älä rupea jankkaamaan, että mikset kysy.
209. Tapio4.8.2017 klo 18:14
Eikö me millään voitaisi saada tätä tilannetta muuttumaan

"207. pelaajaLainaa4.8.2017 klo 17:44

Minullakin on pari kohtaa eräässä vanhassa ristikossa vielä ymmärtämättä mutta en takuulla uskalla kysyä niihin selitystä niin kauan kuin päivystät täällä.
"

Minä en ainakaan ole toisen ratkojan kysymyksiin suhtautunut ilkeästi - ja pelaaja tietää, että tavoitteeni on juuri päinvastainen. Tosin viimeksi tyrkytin apua, mikä sekään ei ole hyvä. Eikö pelaaja ja minä olla aika samassa asemassa - ristikoihin jää kohtia, joiden logiikka ei hoksaa ja joihin haluaisi muilta apuja. Olen itse huomannut, että joskus hoksaan sellaisia, joita toinen ei hoksaa ja joku toinen hoksaa, mitä itse en hoksaa. Olisi kiva, jos ilman mitään kenkkuiluja ongelmakohtia voisi käsitellä. Ks. http://www.sanaristikot.net/keskustelut/?id=1766&a lku=150
210. Täyttelijä4.8.2017 klo 18:26
Lainaus: 209. Tapio 4.8.2017 klo 18:14
"Eikö me millään voitaisi saada tätä tilannetta muuttumaan."

Mitäpä jos tilanne on vuosien mittaan ajautunut sellaiseksi, että monikaan ei halua olla sinun kanssasi juurikaan missään tekemisissä? Miten muutat näiden henkilöiden mielen? Kaikkien et ehkä mitenkään, joidenkin ehkä Jukkiksen ohjeilla.
211. Tapio4.8.2017 klo 19:47
61. HöhLainaa4.8.2017 klo 19:35
Ja Tapio pyytelee vaikeita ristikoita mutta ei tajua noita vihjeitä? Just!

Juuri tämänkaltaisen kommentit johtivat suuriin ongelmiin. Niitä näemmä jatkossakin pitää ainakin jonkin aikaa sietää.
212. Jukkis4.8.2017 klo 20:35
Tuollaiset mihinkään ongelmiin johda kun ei niistä mitään välitä.
213. Tuttu4.8.2017 klo 20:36
Ei tämä pääty ikinä!! Onneksi säie kohta lopetetaan!!
214. Tapio6.8.2017 klo 10:55
Juuri siksi laitan nyt yhden kommentin tähän:

"75. TäyttelijäLainaa5.8.2017 klo 22:03
Lainaus: 74. Tapio 5.8.2017 klo 20:11
"Ristikot olivat kyllä ihan kivoja ja kekseliäitäkin, mutta eivät sitä, mitä etukäteen odotin vaikeustason suhteen."

Nettikiusattu, yllä olevaan kiteytyy aika tyhjentävästi se miksi monet ovat nettikiusattuvastaisia. Itsehän noita ei tajua mutta muille alkaa riittää.
"

En todellakaan ajatellut kommenttini olevan ärsyttävä, koska se oli vain rehellinen totuus. Joku eräässä Iisakin ristikoissa ehdotti ostamaan Iisakin ristikoiden klassikot. Sain vaikutelman, että niissä olisi runsaasti haastavia tehtäviä, mutta sellaisia olikin vain n. 20% tehtävistä. Näemmä ei kannata olla rehellinen. Kaiketi Täyttelijä odottaa enemmän positiivisuutta, yritetään. Pitäisikö sitten vain vaieta, jos on kriittistä kommentoitavaa.
215. Tuokin6.8.2017 klo 12:17
Oli aivan turha postaus tapiolta, koska saman sisältöisiä on ollut kymmeniä!
216. Ylläpito6.8.2017 klo 12:21
Ja Tuokin on sääntöjenvastainen nimimerkki.
217. Täyttelijä6.8.2017 klo 12:41
@214

Väännetään vielä rautalangasta kuvitteellinen mutta niin toden tuntuinen viesti nettikiusatulta.

"PuPe xx/20xx oli tosi hyvä lehti ja ristikot hyvin tehtyjä mutta siinä oli neljä virhettä edellisen numeron kolmen sijasta."

Huomaatko nyt?
218. Tapio6.8.2017 klo 13:39
Ovathan kommentit saman kaltaisia, vaikka koskevatkin eri lehtiä. Eihän mikään lehti ole täydellinen, joten pikkuseikat saisi unohtaa - klassikkokokoelman suhteen ei ollut kyse kuitenkaan ihan pikku seikasta. Vanhoja albumeja löytää kirppiksiltä.
219. pelaaja6.8.2017 klo 15:14
Pitää varmaan tulostaa tämä hauska ja vireänä pitävä säie kokonaisuudessaan seinälle muistutukseksi ja tositteeksi siitä, mitä moderointi tarkoittaa. Totesin kyllä tuolla (eri näyttöjen kokoerotkaan eivät taida vaikuttaa asiaan) ½ metriä ylempänä, että se näyttää tarkoittavan keskustelua Tapion edesottamuksista. Siltä se näyttää aina vaan enemmän, joten tieto tarkoituksineen on kasaantunut vaikkei olekaan lisääntynyt. Toisaalta sen takia nimityksen voisikin muuttaa moderisoinniksi.
Yli 200 viestiä, joista Tapiolta vain runsaat 60. Muitten lähettämissä viesteissä mainitaan tapio, Tapio tai tTapio sekä uusimpana muttei kivoimpana nettikiusattu useaan kertaan eli yhteensä varmaan satoja kertoja.
Lyhyen alun jälkeenTapiottomia kommentteja muutama löytyy, kun oikein hakee. On se aika veitikka. Tosin Tapio totesi kommentissaan 209, että hän ja minä ollaan aika samassa asemassa. Sen perusteella minäkin olisin veitikka mutta emmänyt tiedä. Tai voin tietääkin mutta en. Tapio, älä oikaise toteamusta - tiedän kyllä että tää todeksiottamattomaksi tarkoitettu vitsahdus on irrotettu asiayhteydestä. Poliitikoilta opittua.
220. kaplas6.8.2017 klo 15:41
Vanitas vanitatum. Toisaalta: mitäs läksit
(näitä lukemaan kaplas)
221. matts6.8.2017 klo 19:09
... et omnia vanitas!
222. Seitenvitonen6.8.2017 klo 19:54
..helkkari (suom.huom.)
223. Tuttu6.8.2017 klo 20:26
Todella tämä kaikki on turhaa, pelkkää Tapiota koko säie, joutaisi jo pois!!
224. Tapio10.8.2017 klo 08:36
Joo.Olen kirjoitelut liikaa, kun olen ollut työttömänä, mutta viime aikoina olen ollut töissä. Harmitaa, että moderaattori ei ole reagoinut juuri millään lailla saamaansa kritiikkiin säännöistä - monet kaipaavat asiallisemmin kirjoitettuja sääntöjä (ja yhteen kohtaan tarkennusta).

Nimimerkkien Tapio, Mie, pelaaja ja Jukkis kritiikki ohitettu.
225. Tuttu10.8.2017 klo 09:31
Onnea Tapiolle, kun olet saanut töitä!
226. Moderaattori10.8.2017 klo 09:51
Säännöt on kirjoitettu juuri noin kuin ne on kirjoitettu, tarkoituksella. Vrt. ison kirjan käskyt. Liiallinen selittely käskyissä tekee niistä turhia. Nyt on varaa tulkita ;-).

Kaksi päivää ja sitten tämä ketju häipyy, lauantaina siis, ottakaa talteen jos kuvittelette siitä iloa saavanne. Samalla poistuu ainakin yksi muu ketju.

Lauantain jälkeen moderoinnista keskustelu päättyy kokonaan. On turha lisäillä arvosteluja mihinkään ketjuun, ne kaikki poistetaan heti.
227. pelaaja10.8.2017 klo 13:04
Sitä ennen ehdin ihmetellä, että, oho, mitä Tapio tuolla sääntöjä koskevan kritiikin ohittamisella tarkoittaa? Ihan nimimerkkejä luettelee? En minä ainakaan tiedä kritisoineeni sääntöjä? Enkä erään toisenkaan luetteloon ympätyn tiedä sitä tehneen. Heinäkuussa sanoin jotain, että tämän säikeen napakka alkuteksti sopisi sääntöosioonkin lisättäväksi. Tapio on nyt sit vaan hyvä ja lukee koko säikeen uudelleen. Tabletilta sitä ei kannata lukea, koska tablettihan tunnetusti aiheuttaa virheitä......
228. joskus10.8.2017 klo 14:17
Kiitos moderaattorille; asiat ovat korjaantuneet aika tavalla.
229. Tapio10.8.2017 klo 21:11
Pelaalla kritiikki löytyy kommentista no 86. Tarkistin tuon, jos tulee epäselvyyttä. Pelaaja on näemmä unohtanut kritisoineensa - eikä näemmä huomannut jonkun muunkaan luettelemani kritiikkejä.
230. pelaaja10.8.2017 klo 21:25
Voi kulta pieni. Se EI ollut kritiikkiä sääntöjä kohtaan, vaan ironiaa saiskos-vihjeen-kysymyksiin. Okei, piirrän rautalangalla. Laatija laittaa ristikkoon vihjeet. Kysymys 'saiskos vihjeen' tuo auttamatta mieleen, että ratkojalla on tyhjä kohta ristikossaan. Voi h......................i!
231. Hannu10.8.2017 klo 21:44
Vaikuttaa taas siltä, että tTapiolla alkaa keittämään yli. Tämähän on tuttua ennestään. Joko sulla tapio työt taas loppu kun on aikaa päivystää jatkuvasti?
232. Tapio10.8.2017 klo 22:11
Ymmärsin, että pelaaja kaipasi selvempää sanamuotoa, mitä minä kaipasin, sillä "uudelleen vihjeistäminen" on aika oudon tuntuinen ilmaisu ja hyvinkin tulkinnallinen (tulkinnallinen kaiketi tarkoituksella). Jukkis kuten minäkin kaipasimme samaan sääntökohtaan tarkennusta. Mie kanssa oli minä täysin samaa mieltä.

Ei minulla keitä ylitse ja yritän selvitä sääntöjen kanssa, vaikka en tekstimuotoiluja pidäkään eräiden sääntökohtien kohdalla onnistuneina, kuten eivät eräät muutkaan niitä pidä.
233. O10.8.2017 klo 22:26
pelaaja.
Olen tottunut tapaasi kirjoittaa. Erinomainen ironiasi, huumorintajusi etc on joltakin mennyt nyt yli...
Ymmärrän sinua!
234. Ari11.8.2017 klo 11:04
Voisiko tämän säikeen siirtää Ketjujen koosteet-osastoon esim. 1 vrk:n ajaksi ennen poistoa, että kerkeäisi näkemään viimeisetkin viestit ennen poistamista?
235. Ylläpito11.8.2017 klo 11:05
Tämmöistäkin on pohdittu.
236. Tuttu11.8.2017 klo 11:34
Moderaattori on tehnyt hyvää työtä poistaessaan asiattomuudet tältä palstalta! Muut kuin tämä säie ovat ihan ok, keskustelua yleensä itse po. ristikosta. Mutta tämä säie on turhimpia asioita maailmassa, pääasiassa erään ratkojan yksinpuhelua ja muiden tämän saman ratkojan aikaansaannosten setvimistä! Kun ajattelee, mitä maailmassa tapahtuu ja sitten lukee tämän säikeen tyhjänpäiväistä tekstiä, ei voi muuta kuin ihmetellä, miten jollakin on aikaa ja tahtoa tällaiseen. Hyvä, kun loppuu!
237. Tapio11.8.2017 klo 17:39
On tässä yritetty sentään keskustella sivuston säännöistäkin. Mielestäni nimimerkki Höh ainakin jossakin määrin piikittelyiksi tarkoitettuja viestejä on jätetty.

Eniten itse asiassa jäi kiusaamaan kohta 6. Sen "Uudelleen vihjeittäminen" ongelma ei ole vain sanamuodossa, vaan tulkinnallisuudessa:

"
Mitäpä siihen meinaatte, olisiko epäsuora vinkki paikallaan.
"

Jokus saattaa tulkita, että eihän pieni epäsuora vinkki ole mitään uudelleen vihjeittämistä - uudeelleen vihjeittämisessähän pitäisi antaa selvä uusi vihje. Tuossa muodossa vinkkien kinuamista ennen ratkaisun lähettämistä on vaikea estää.
238. Tuttu11.8.2017 klo 18:05
Edellä olevaa juuri tarkoitin!!
239. Ylläpito11.8.2017 klo 20:15
Keskustelu moderoinnista on päättynyt. Tästä eteenpäin siitä ei ole sellaista kommentoitavaa, joka jäisi kauaksi aikaa paikalleen. Se on melkein kaikkien mielestä hyvä asia.