KESKUSTELUT > MUUT AIHEET > GÖSTA SUNDQVIST

249. Gösta Sundqvist

Pena18.8.2003 klo 09:14
Kyllä nyt on suru puserossa. Eräs parhaimmista sanojen mestareista on poissa.

Osuvasti kirjoittaa arska eräässä toisessa chatissa:

"kuitenkin. Yksi eturivin sanoittaja/säveltäjä poissa. Hän teki biisejä joihin tavallinen suomalainen mies saattoi samaistua. *laulaa* "mä olen työpaikan sonni porsas sekä apina suu täynnä kuivaa heinää". Ja jatkaa. "ja ellu jäi sen taksin alle joka kääntyessään vasemmalle ei suuntamerkkiä näyttänyt vaikka väitti niin. Ne oli vaatimattomat hautajaiset itse samanlaiset tahtoisin, mä en tiedä mitä mä teen". Kuka nyt tekee biisejä joita voi kuunnella keskiolutkännissä klo 3aamuyöllä kyynelien valuessa poskille"

Niinpä. Arskakin oli kirjoittanut tuon klo 04.14.

Seuraavaksi ainakin mulle henkilökohtaisesti paras ja osuvin sanoitus. Sattumalta on myös ajankohtainen tänä päivänä.


Pohjois-Karjala
Leevi and the Leavings

(Gösta Sundqvist)

Minä halusin tavata Annelin
Sillä tiesin sen minua vielä etsivän
Eihän elämä paljoa antanut
Sateenkaari päättyi nakkikioskille
Ravintolan pöytään oksentaville naurettiin

oo-o-oo-o dam didi dam didi dam didi damdamdamdamdam
didi dam didi dam didi damdamdamdamdam

Minä lähden Pohjois-Karjalaan
Vaihdan farkut verkkarihousuun
Kotiseudulle Pohjois-Karjalaan
Juon kaljaa auringon nousuun

Sivukujilla elämän kulkien
Toivon onneni jostain vielä löytyvän
Enhän minäkään liikoja vaatisi
Jotakin jolla tarjoaisin illan
Elatusmaksut lottokupongilla kuittaisin

oo-o-oo-o dam didi dam didi dam didi damdamdamdamdam
didi dam didi dam didi damdamdamdamdam

Minä lähden Pohjois-Karjalaan
Vaihdan farkut verkkarihousuun
Kotiseudulle Pohjois-Karjalaan
Juon kaljaa auringon nousuun

Vaikka elämän sävelen hukkasin
Oman onneni sirpaleita säilytän
Sillä sinua kaltoin jos kohtelin
Olisin voinut vaikeampi olla
Yritin silti aina sovinnolla kuitenkin

oo-o-oo-o dam didi dam didi dam didi damdamdamdamdam
didi dam didi dam didi damdamdamdamdam

Minä lähden Pohjois-Karjalaan
Vaihdan farkut verkkarihousuun
Kotiseudulle Pohjois-Karjalaan
Juon kaljaa auringon nousuun

Minä lähden Pohjois-Karjalaan
Vaihdan farkut verkkarihousuun
Kotiseudulle Pohjois-Karjalaan
Juon kaljaa auringon nousuun

Tyttöni Pohjois-Karjalan

- - - - - - - - - - - - - - - - -

Rauhallista matkaa, Gösta. :'(

- - - - - - - - - - - - - - - - -

Gösta Sundqvistin muistoa kunnioittaen

Pena Porvoosta
2. Eki18.8.2003 klo 12:34
Oma kunnioitukseni käyköön ilmi huomisesta uutisristikosta.
3. terok18.8.2003 klo 14:04
Toiselta keskustelupalstalta kopioitu kommentti, joka jotenkin tuntui osuvan naulan kantaan:

Gösta Sundqvist oli nero. Ironista että hän kuoli samana päivänä Idi Aminin kanssa. Ehkä kosminen hyvän ja pahan tasapaino pysyy näin yllä...
4. Ani18.8.2003 klo 19:06
Eki, tuleeko jatkoa sarjalle KH ja GP?
5. Eki18.8.2003 klo 19:24
Läheltä liippaa, mutta yläkulmassa ei ole GS.
6. Tuomas L.19.8.2003 klo 09:30
Eipä paljon puuttunut, ettei Gösta poistunut keskuudestamme Leevin päivänä 18. elokuuta. Jotenkin se olisi sopinut miehen asenteeseen.
7. Hui hai19.8.2003 klo 10:57
Kun tässä kukaan muu ei ole kiinnittänyt asiaan huomiota niin mainitaan toinenkin edesmennyt laulajasuuruus, joka on myös poistunut keskuudestamme 16.8.
Kyseessähän on tietysti Elvis Aaron Presley.
8. jupejus19.8.2003 klo 11:03
Aaron on kirjoitettu Elviksen hautakiveen, vaikka oikea olisi kai Aron. Nimestä ollan oltu elinaikana tarkkoja, mutta hautakiven korjausta ei ole vaadittu. Sitä on pidetty yhtenä epäilyksen kohtaana, onko haudassa Elvis. (muistaakseni jotenkin noin se kummallisuus meni)
9. Eki19.8.2003 klo 11:13
Mistä päätellen sen pitäisi olla Aron???

Muistan Elviksen kuoleman hyvin. Olin maailman ehkä suurimman Elvis-fanin, Syrjäsen Ilen, kanssa samassa Isosaaren Raukin tuvassa. Olin sotkussa munkkia mässyttämässä, kun Ile ilmestyy synkkänä eteen ja toteaa: Elvis on kuallu! Pakko oli uskoa, kun ilmeen näki. Vuosi oli 1977.
10. OSui19.8.2003 klo 12:23
Göstalle jo muistomerkki!
Iltikseen sen teki Erkki.

Varsinaista pikasanataidetta jälleen kerran. Nopeaa reagointia, takana tietoa, ja runsaista teemasanoista huolimatta rima ylittyy hiuskarvankaan värähtämättä (paljasta huumoria).

Teemasanoissa on tietty ominaisuus, mitä ratkaisijat eivät voine olla huomaamatta. En halua pilata ratkaisemisen iloa sanomalla, mikä se on. Totean vain, että siinä liikutaan ns. harmaalla alueella. Joidenkin mielestä tämä piirre on hyväksyttävä, toisten mielestä ei. Mitä mieltä olette?

Pohjaksi oma mielipiteeni: en pidä sitä hyvänä yksittäisissä sanoissa. Mutta, kuten eräissä muissakin ns. sääntörikkomuksissa, teemaksi nostettuna asia muuttuu hyväksyttäväksi. Esimerkiksi taivutettuja sanoja ei saa olla irrallisina, mutta teemalauseissa ne ovat kieliopin mukaisesti käytettynä ok.
11. Titta19.8.2003 klo 13:03
No kukas se siinä kirjoittelee...?
12. Titta19.8.2003 klo 13:04
Ensin meinasi alkuun tulla hihhei, mutta pienen mietinnän jälkeen moinen riemunkiljahdus ei tuntunutkaan sopivalta tähän keskusteluun.
13. OSui harhaan19.8.2003 klo 13:17
Nyt teksti meni taas selkäytimestä näppäimille kulkematta aivojen kautta. Lähettäjän nimeksi piti tulla ihan jotain muuta. Vanhat tavat kuolevat hitaasti, vanhat lauluntekijät liiankin nopeasti. Käymään vaan tänne tullaan eikä olemaan, valitettavasti.
14. Pena19.8.2003 klo 13:47
Mun mielestä tosi hyvä, kiitos Eki. Rakas maakuntakin siellä. Ei tässä vaiheessa paljasteta tämän enempää. ;)

"Harmaa" alue tässä tapauksessa on mielestäni hyväksyttävää. Mutta entäs (huippu-)urheilussa?
Göstakin oli urheilumiehiä. "Urheilla"kin voi monella tavalla.

Pena Lieksasta.
15. Iso S19.8.2003 klo 14:11
Ekille Elviksen nimestä:

www.elvis.com/elvisology/faq/faq.asp?qid=11
kertoo seuraavaa (kaksoisveli-osuuksia editoitu pois):

Elvis' middle name, is it Aron or Aaron?

Either spelling is right and either spelling is wrong.

Elvis was named after his father, Vernon Elvis Presley, and Mr. Presley's good friend in Tupelo, Aaron Kennedy. Aron was the spelling the Presleys chose, apparently to make it similar to the middle name of Elvis' stillborn identical twin, Jesse Garon Presley.

Toward the end of his life, Elvis sought to change the spelling of his middle name to the traditional and biblical Aaron. In the process he learned that official state records had inexplicably listed it as Aaron, and not Aron as on his original birth records. Knowing Elvis' plans for his middle name, Aaron is the spelling his father chose for Elvis' tombstone, and it's the spelling his estate has designated as the official spelling when the middle name is used today.

Lyhyt suomennos: molemmat versiot ovat tavallaan oikein. Syntymätodistuksessa lukee Aron (yhtäläisyys kuolleena syntyneeseen kaksoisveljeen, Jesse/Jessie Garoniin). Virallisissa rekistereissä Aaron. Elvis halusi käyttää tätä pitempää (raamatullista) versiota. Siksi niin lukee myös hautakivessä ja perikuntakin haluaa käytettävän sitä.
16. Eki19.8.2003 klo 14:15
Tulipa tämäkin selväksi.
17. Matti19.8.2003 klo 19:18
Mielestäni tässä "harmaana alueena" kutsuttu juttu on teemasanoissa täysin hyväksyttävä, samoin kuin taivutetut ja 2-3 kirjaimiset sanat.

Aulis Lehdolla oli kerran yhtenä teemalauseena jonkun 100-vuotispäivä, vaakaan. Pystyyn tulkittiin merkit I:ksi ja O:ksi. Kun sen hiffasi, päivä oli taatusti pelastettu.
18. Ani19.8.2003 klo 21:35
Aika makee ristikko oli. Mutta miksi yksi vaakasuoraan ja kahdeksan pystysuoraan?
19. Eki19.8.2003 klo 22:02
Huomasin nopeasti, että vaikka sijoittaisi vain kaksi pitkää juttua vaakasuoraan, pystysuoria ei enää monta saisi. Noissa sanoissa kun ei kehtaa kirjaintakaan tai sen paikkaa vaihtaa.

Täytyy myöntää, että kesken laadinnan tuli liki epätoivon hetkiä.
20. Jouni19.8.2003 klo 22:21
Hieno siitä tuli, kertakaikkiaan. Kiva havaita, että ristikkoa on helppo käyttää tällä tavalla ikäänkuin kunnianosoituksen ilmaisemiseen. Suoran tekstin avulla se on jollain tavalla liian suoraviivaista, jos ymmärrätte mitä yritän tarkoittaa.
21. Helge19.8.2003 klo 23:52
Todella hieno ja tasokas kunnian osoitus Ekiltä!
Samassa lehdessä oli myös artikkeli, missä kerrottiin Göstan piiseistä. Sattuivat hyvin yhteen.
22. Pena20.8.2003 klo 12:29

Gösta Sundqvistin muisto-ohjelman ensimmäinen osa lähetetään Radio Suomessa keskiviikkona 20.8. klo 23-24. Toinen osa, kooste ohjelmasta Miten minusta tuli minä, lauantaina 23.8. alkaen klo 23.
23. Pena3.11.2006 klo 11:28
> - Täytyy elää täysipainoista elämää, sillä elämästäni ei tule pitkää, Gösta Sundqvist oli sanonut eräälle ystävälle.

Näin kertoo toimittaja Juha Partanen, joka on kirjoittanut nuoruuden ystävästään Göstasta muistelmateoksen.

Huilisti, laulaja, säveltäjä, sanoittaja, kirjoittaja, visualisti, tarinoiden kertoja Sundqvist menehtyi sydänkohtaukseen 46-vuotiaana kolme vuotta sitten heinäkuussa.

Partanen sai tiedon kuolemasta teksti-tv:n uutisista. Tieto oli järkyttävä yllätys, vaikka Gösta aivan viimeisiä vuosiaan lukuun ottamatta poltti paljon ja oli pitkään ylipainoinen.

Hänen ei tiedetty olevan sairas eikä hän tuhonnut itseään viinalla.

Kuitenkin Gösta itse näytti ounastelleen varhaista kuolemaa. Nuoruusvuosina Sundqvist harrasti jalkapalloa ja sittemmin balettitanssia. Hän päätti kuitenkin lopettaa sen huomattuaan sydänoireita balettitunnilla.

- Gösta vaan yhtäkkiä sanoi, että hän on lopettanut baletin, kun sydän jätti hypyssä lyönnin väliin, Partanen kertoo.

Sundqvst ja Partanen tutustuivat nuorina. He kävivät Etelä-Espoon yhteiskoulua ja Gösta pyysi Juhan bändiinsä. Partanen soitti bassoa. Gösta lauloi, soitti kitaraa ja huilua.

(Iltalehti)
24. Pena10.7.2017 klo 14:34
Gösta Sundqvistin musiikilliseen maailmaan ja ajankuvaan sukeltavat Leevi and The Leavingsin rumpali ja levyjä tuottanut Niklas Nylund sekä juontaja Olga Ketonen.

Radio Suomi tänään klo 18.03 - 21.00.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *