KESKUSTELUT > RISTIKOT > HAKU HS 3093

11544. Haku HS 3093

Kysyvä2.5.2024 klo 13:51
Vasemmalla oleva Ota yhteyttä ei toimi (?), eikä vastaa. Siksi kysynkin muilta. Olen nyt tehnyt v. 2020:n HS-ristikoita vuoden alusta, jolloin en vielä ollut aloittanut tätä harrastusta. Heti kolmas HS 3093/17.1.2020 oli niin vaikea, että vastaavaa ei ole minun aikanani ollut. Erityisesti yksi tyhjä ruutu, johon 3 vk päästä annettiin ratkaisu SYMMETRIA hämäsi ja ihmetytti.

En ole vielä koskaan ennen nähnyt tällaista ratkaisua. Halusin etsiä keskustelut HS 3093:sta, mutta Hae-komento ei sellaista löydä! Tarkemmin etsien näyttäisi olevan gappi peräti 2018-2021 ajalta. Puuttuuko historia tuolta ajalta todella? Muistaako kukaan, puhuttiko tuo outo tyhjä ruutu? Vai onko se vain digilehdessä eri näköinen?
2. Jiikoo2.5.2024 klo 14:44
Enpäs löydä keskustelua minäkään, mutta tässäpä olisi tuo kyseinen ristikko tyhjänä:
https://aijaa.com/tP2kC0
3. Jiikoo2.5.2024 klo 14:58
Olen noihin aikoihin jo ratkonut HS:n ristikoita, mutta ratkaisuni eivät ole tallessa eikä reikäinen muistini yllä tuonne saakka. En myöskään äkkiä osaa erottaa ristikossa tyhjää vihjeruutua. Jos sellainen tosiaan on ja vastaukseksi annetaan SYMMETRIA, voinee vihjeruudun kuvitella kuvaavan kaksisulotteista tilaa, joka on kuin onkin symmetrinen neljän kuvitteellisen akselin suhteen (vaaka- ja pystysuuntainen puolittaja sekä lävistäjät nurkista nurkkiin). Vai olenkohan ihan pihalla?
4. Kysyvä2.5.2024 klo 15:25
Digilehdestä puuttuvat näköjään koordinaatit, mutta tuo tyhjä ruutu, joka siis onkin vihjeruutu(?), on kohdassa, jossa oikeassa laidassa harmaiden yläpuolella on joku pitkätukkainen japanilainen animehahmo ja siihen tulee alle AKAITO. Sitten se tyhjäksi jäävä ruutu ja sen alle SYMMETRIA. Risteävä kohta on aitakuva, AITATILA, sitten se tyhjä ruutu ja E. Outo vihje!

Jos Jiikoo ei myöskään löydä keskustelua HS 3093, täytyy mm. se puuttua. Ylläpito?
5. Ylläpito2.5.2024 klo 15:32
Täältä katosi keskusteluja taannoin, valitamme.
6. Jiikoo2.5.2024 klo 16:16
Laatijallamme on ollut silloin tällöin vähän vastaavanlaisia juttuja: tyhjäksi jätetty ruutu on saanut luvan esittää jotakin vähemmän herkästi mieleen juolahtavaa. Itse olen yrittänyt ratkoa näitä auliksia seitsemisen vuotta. Legendat jostakin varhaisemmilta ajoilta kertovat kuvavihjeestä, joka esitti tyhjää puistonpenkkiä. Siitä kerrotaan tulleen ratkaisulause ”näkymätön mies istuu puistonpenkillä” (jos muistan yhtään oikein). Ainakaan sitä en jaksa muistaa, olenko ratkonut tätä HS 3093 -ristikkoa ja kuinka olen siinä onnistunut.
7. iso S2.5.2024 klo 16:44
86. Jondalar 19.1.2020 klo 13:10
Tyhjä ruutu ei tässä tapauksessa ole tyhjä, sillä siinä on vihje. Ei tällä kertaa näkymätön mies istumassa puiston penkillä, vaan ruudun muoto muodostaa vihjeen.

[Jostakin syystä se kirottu suojateiden kyselijä ei suostu latautumaan koneellani kun käytän Firefoxia, mutta suostuu vaatimaan ruksauksia Avastin selaimella.]
8. Jondalar2.5.2024 klo 16:45
Minulla on mapissa kopio ratkaisustani ja tietenkin myös Ristikosta HS 3096, jossa oikea ratkaisu on. Oikein oli oivaltanut. Onhan tyhjä vihjeruutu symmetrinen. Vastakkaiset sivut samanmittaiset ja samansuuruiset.
9. Jondalar2.5.2024 klo 16:47
Kiitos, iso S!
10. Jiikoo2.5.2024 klo 17:46
Lainaus: 6. Jiikoo 2.5.2024 klo 16:16
”Ainakaan sitä en jaksa muistaa, olenko ratkonut tätä HS 3093 -ristikkoa ja kuinka olen siinä onnistunut.”

Eri säikeestä (iso S:n rekonstruktio säikeestä HS 3093:
”89. Jiikoo19.1.2020 klo 15:51
Pari ratkaisusanaa muutettuani sain kuin sainkin ristikkoni täyteen ja uskon selvittäneeni konnankoukut. Ilman tältä palstalta saatuja apuja olisin tuskin onnistunut. Kiitos kaunis monille teistä!”

Olen näköjään ratkoskellut tuolloin ollessani koiravahdissa tunturissa lankoni hiihtomajalla isäntäväen liehuessa maailmalla. Sekin koira on ehtinyt jo koirien tuonilmaisiin.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *