KESKUSTELUT > RISTIKOT > HS 3044

9976. HS 3044

Elva8.2.2019 klo 07:58
Onpa mainio ristikko. Ei mitään rutiiniratkontaa. Selvästi on nähty vaivaa. Yleensä harmaat ovat minulle hankalimmat, eivät nyt. Yleensä olen melko varma ratkaisuistani, nyt on useita epävarmoja kohtia. Kaksi sukunimeäkin ovat omia viritelmiäni. Mutta pidin kovasti.
2. Elva8.2.2019 klo 08:06
Unohtui sanoa, että on kaksi aukkoa, vasen yläkulma ja oikealla ylhäällä, mutta nyt täytyy poistua muihin hommiin.
3. Rampe8.2.2019 klo 08:47
En minäkään muuta nurinaa keksi kuin epäselvät (pienet) kuvat.
Vasen yläkulmakin varmistui kun sitä lampun vieressä suurennuslasilla katselin.
Tällä kertaa harmaat tavanomaista helpommat.
4. Uusi8.2.2019 klo 10:08
Vasen yläkulma minullakin kesken. Ja kuvat tosi haaleita ja osa pieniäkin
5. Uusi8.2.2019 klo 10:57
En tunnista yläkulmassa olevaa miestä, joten tähän jää
6. Potter8.2.2019 klo 11:12
Melko visainen oli, mutta mainio ristikko. Vasen yläkulma jäi viimeiseksi, mutta nyt sekin on selvitetty. Epäselviä kuvia kylläkin, mutta tässä digiversiossa on helppo suurentaa, joten se kyllä auttoi. Tuo "herätyskokouksessa" on ollut ennenkin.
7. Rampe8.2.2019 klo 11:15
Uusi,
miehellä on ansionsa laulujoutsenen suojelussa. Kirjoitti myös tunnetun satukirjan.
8. Elva8.2.2019 klo 14:06
Palasin taas ristikon pariin. Minulla on kolme ongelmaa. Vasen yläkulma, mielestäni minulla on mainiot pystysanat, mutta toisessa ja kolmannessa vaakasanassa ei ole järkeä. Vasen laita alhaalla, sama juttu, hyvät pystysanat mutta laivakuvalle outo vaakasana. Ylälaita oikealla, valkoraaminen neliö ei aukea minulle, joten en saa siihen kunnon sanaa. En kaipaa selvää vihjettä, etten veisi muilta keksimisen iloa, mutta ehkä jotain pientä....
9. Rampe8.2.2019 klo 14:21
Toinen vaaka ylhäältä liittyy siihen vaakunanpuolikkaaseen, kolmas on laulustakin tuttu murresana.
Laulusta tuttu on myös vaakunan paikka.
Laivakuvaan en saa itsekään kunnon sanaa.
10. Potter8.2.2019 klo 14:24
Elva, se laivakuvan sana on kyllä hiukan outo, olisiko murresana. Tarkoitatkohan neliöllä tuota, jossa on melko paljon mustaa. Muuta ei kai passaa vielä sanoa.
11. pelaaja8.2.2019 klo 14:39
Se laivan sana löytyy, kas, Nykäsestä. Se on siellä synonyyminä sanalle, jonka tavallinen suomalainen ko. kohtaan mieluummin kirjoittaisi.
12. POH8.2.2019 klo 14:48
Selkeä ja miellyttävä täytettävä ilman pikkupaikkakuntia yms. Laivakuvan ensimmäinen kirjain kai hyväksyttävä, kun arvovaltainen teos niin määrää.
Apuratkoja piti Ankkanurkanristikkoa sivulla A43 tällä kertaa helpohkona.
13. Elva8.2.2019 klo 15:11
Paljon kiitoksia kaikille auttajille. Yritän näillä eväin eteenpäin. Tsekkasin äsken ratkaisuni ristikossa 3041. Se oli virheetön! Harvinaista, yleensä minulla on jostain syystä yksi ainoa ruutu väärin (pimeä ruutu, ratkottu aikaisessa vaiheessa, eikä enää palattu siihen). Tällä kertaa minulla on lukuisia kohtia joista en ole täysin varma, joten lopputulos voi olla mitä tahansa.
14. Uusi8.2.2019 klo 15:20
Rampe
Kiitos. Nyt selvisi.
15. Elva8.2.2019 klo 16:03
Selvisipä yläkulma. Onko tyhmyyden huippu, että aina menee samaan halpaan? En epäile omia loistavia ratkaisusanojani, vaan etsin muita ulospääsykeinoja. No niin, nyt neliön kimppuun.
16. kaplas8.2.2019 klo 18:28
Hyvä ristikko! Jostain syystä pari oikean puoleista harmaata vielä haussa. No, sauna varmaan auttaa!
17. kaplas8.2.2019 klo 18:33
Elva, ei se tyhmyyttä ole. Olisiko havaintopsykologiaa?
18. Rampe8.2.2019 klo 18:39
Einstein taisi puhua jotain siitä, kun tehdään sama asia uudelleen ja uudelleen ja odotetaan joka kerralla eri tuloksia..
19. Mallu8.2.2019 klo 19:20
Onkohan keskiharmaiden alapuolella olevat pötkylät ainetta, vai puuttuukohan alkuperäistä palat?
20. Seitenvitonen8.2.2019 klo 20:11
Olisko oikeanpuoleisten harmaiden alapuolen esineen pystynimessä yksi kirjain väärin?
21. Heppu8.2.2019 klo 20:13
Mukava ristikko, niin helppo, että piti pidätellä ettei täyttyisi liian nopeasti. Ylhäällä oleva ison ihmismäärän alue harhautti ensin. Harmaiden sanat koko lailla perussuomea, mutta täytyy nostaa hattua miten AL nyhjäsee tyhjästä yhdeksän sanaa. Kerrankin ihan lunttaamatta.
Minkähän ikäiset noita lasten ristikoita pystyvät ratkomaan? Siinä oli kuitenkin muutama melko vaativa sana - ja kun tuntuu ettei nuo nuoret paljon synonyymejä osaa.
22. Leenanneli8.2.2019 klo 20:23
Aikalailla täynnä, puuttuu myös siitä Elvan mainitsemasta neliöstä oikealla ylhäällä piilokirjain. Vas ylhäällä myös puutos eli ne eläimet pystyyn. Ihan ookoo ratkottava.
23. Jiikoo8.2.2019 klo 21:06
Ei mikään yhden istunnon juttu. Täyttynyt hiljalleen pikku paloissa pitkin päivää. Kolmea kirjainta ja paria varmistusta vaille. Kuvien heikko painojälki ja ylimalkaisuus haittaavat, jälkimmäinen varmaan ihan tarkoituksella.

Ylärivin vetistelevänä emojin lounaispuolelle töherretty neliömäinen häkkyrä on edelleen arvoitus. Emojin itäpuolella hymyilevälle tähtöselle en ole löytänyt kuva-Googlella täysin vastaavaa kuvaa, ratkaisukonseptiini nyt valittuna kahdesta epäillystä nimestä toinen (tähtösestä vähän alaspäin on piirrosvihje, joka voi esittää lähes mitä tahansa, veikkaan flooraa pikemmin kuin faunaa). Yhtä mitäänsanomaton on viivapiirros samassa ruudussa vihjeen ÄÄNIÄ kanssa. Karttakuvan edessä parveilevalle porukalle en myöskään keksi ratkaisusanaa.

Monta uudelleenlämmitettyä kierrätysvihjettä, jotka kerran esitettynä riemastuttavat, toistettuna tuottavat blääh-ilmiön. Esimerkkinä vaikkapa tuo HERÄTYSKOKOUKSESSA?

Jättää taas kerran ambivalentin maun, täyttyypä tai ei.
24. korjaan8.2.2019 klo 21:08
vetistelevänä => vetistelevän
25. Elva8.2.2019 klo 23:00
Rampe 18. Mitä Einstein siihen sanoisi, että laivakuvan suhteen tulikin eri tulos?
26. Jiikoo8.2.2019 klo 23:55
Elva, en ole Rampe, mutta olin pettynyt tuosta Kielimiehestä tulevaan sanaan. Ei kuulu sanavarastooni. Sama kuva on esiintynyt x kertaa Auliksen ristikoissa ja myös tämänkertainen umpivieras ratkaisusana on niissä tainnut vilahtaa ennenkin.
27. PIENI HARMI9.2.2019 klo 08:26
Digilehden kuvien suurennus auttaa monesti. Ylärivin neliö on todella helppo ja sen jälkeen ymmärtää karttakuvankin.
28. -p-9.2.2019 klo 10:30
Jiikoon mainitsema hymyilevä tähtönen lienee Aino Suominen. Täysin vastaava kuva löytyy kyllä.
29. Potter9.2.2019 klo 10:36
-p-, jos on kysymys tuosta ylärivin naisesta, niin se on vanha tuttu Suomi-filmien näyttelijä.
30. -p-9.2.2019 klo 10:39
Potter, niin on, ja kuuluisa radiokasvo.
31. Rampe9.2.2019 klo 11:17
-p-, onko muita radiorooleja kuin Hanna Harvahammas?
32. Elva9.2.2019 klo 11:24
Nyt saa ristisanat odottaa jonkin aikaa. Uusin intohimoni on nimittäin synnyttänyt motkotusta ja valittelua ajankäyttöongelmistani. Kävin kylläkin ostamassa Iltasanomat, jossa kaksjapuolikas kovis, en vaan tiedä milloin pääsen sitä yrittämään. Nyt ryhdyn katsomaan aamulla tallennettua På spåret ohjelmaa (TV:n viihdyttävin tietokilpailu).
33. Jiikoo9.2.2019 klo 11:26
-p-, juuri samaan tulokseen olimme tulleet vaimoni kanssa. Hänellä jäävät TV1:n vanhat kotimaiset iltapäiväelokuvat vain harvoin katsomatta. Aluksi ehdimme epäillä toista Niskavuoren topakkaa emäntää.
34. Jaska9.2.2019 klo 11:34
Ota Elva ero. Löydät helposti tilalle muusta kuin ristikoista motkottavan.
35. Masa I9.2.2019 klo 11:56
Morjens !
Neliö ja se kuva 'ihmislaumasta' puuttuu muuten OK !
Niinpä , neliö varmaan helppo kun sen keksii, muttei tämä neliö.
36. spa9.2.2019 klo 12:10
Luulen ymmärtäneeni neliön ja jotenkin myös ääniä-vihjeen (jonka ratkaisusanaa en tosin ihan kakistelematta niele) kanssa samassa olevan piirroksen ja myös porukasta tulevan sanan muuten, mutta tarkoittaako se jotakin? Vai onkohan minulla jotakin väärin, mikä ei sinänsä haittaa, koska en näitä koskaan lähetä.
37. spa9.2.2019 klo 12:26
20. Seitenvitonen: niin minäkin ensin luulin, mutta ehkä se väärällä kirjaimella on useammin pellon laidalla (tai meressä, kuten SK5:ssa). Tosin ei sitä mielestäni oikealla kirjaimella olevaakaan taida enää usein pellolla näkyä, kun on kaiken maailman kultivaattorit ym.
38. Artsi9.2.2019 klo 12:49
Lainaus: 37. spa: Minäkin luulen ratkaisseeni kyseisen neliön sekä väkijoukkoa ja harhauttavaa karttaa kuvaavan vihjeen, mutta huomioni kiintyy vihjeeseen jossa - v kirjain. Olen kanssasi samaa mieltä, että väkijoukkoa kuvaavan vihjeen ratkaisuksi tulevan sanan viimeinen kirjain (vokaali) mietityttää. Googlasin oikein nyky-Suomen sanakirjasta ja senkin jälkeen mietityttää?

Muutoin hieno ristikko taas kerran.
39. kaitsu9.2.2019 klo 12:56
Kyllä hankalin hoksattava oli tuo synkkä neliö. Avautui lopulta vaalean reunansa ansiosta. Mitä oikean yläkulman ihmisryhmittymää kuvaavaan sanaan tulee, kyllä se on kieliopillisesti oikein.
40. anna h9.2.2019 klo 12:59
Mielestäni seitenvitonen on oikeassa, että ratkaisusanassa on yksi kirjain väärin, pellolla näkyvää en ymmärrä tässä. Samassa ruudukossa vihje sukunimi on minulla auki piilokirjaimen osalta, en keksi siihen mitään järkevää sukunimeä, täytyy vielä katsoa olenkohan jotain risteäviä ratkonut väärin.
41. Tuulitukka9.2.2019 klo 13:00
Tuntevatko kaikki muut tuon hieman tuimailmeisen nuorukaisen, joka on alaoikealla tiviiissä yhteydessä puolikkaaseen vaakunaan? On minulla siinä, tosin outo, sana, mutta mistäpäin tuo kaveri mahtaa olla ja mikä on harrasteensa?
42. Artsi9.2.2019 klo 13:08
Lainaus: 41. Tuulitukka: Kyllä, hän on kansainvälisestikin tunnettu artisti.
43. Artsi9.2.2019 klo 13:11
Lainaus: 39. kaitsu: Kyllä vaan se on kieliopillisesti oikein, mutta mietin sitä suhteessa vihjeeseen ( väkijoukko ja hämäävä kartta - v ).
44. Aku9.2.2019 klo 13:12
Lähellä osittain mustattua ja kehystettyä neliötä, samassa ruudussa vihjeen "aate alta" kanssa on outo kuva, jota en osaa tulkita. Se näyttää vaahteransiemenen siivekkeeltä, mutta ei sitä liene? Mikä ihme se siis on?
45. Aku9.2.2019 klo 13:24
Ko. kohtaan vaakasanaksi tarjoutuu vesistöihin liittyvä ongelma, mutta mielestäni yhteys kuvaan on aika tulkinnanvarainen.
46. anna h9.2.2019 klo 13:32
Aku, kuvassa on taas juttu josta puuttuu osa, katsopa vaikka vielä luupilla, kyllä sen hahmottaa kun näkee selvästi. Itsekin pääsin vasta tänään päivänvalossa teekmään tätä ristikkoa, Tuulitukalle, englantilainen rockmuusikko kyseessä. Itse olen vihdoin löytänyt kaipaamani sukunimen joten sweitenvitonen ja minä olimme vääärässä, esine oli oikein ja kai pellolta voi jotain tollaista sitten löytää. Peltomaailma vain minulle kovin vieras. Hankalimmaksi paikaksi koin myös tuon vasemman yläkulman.
47. -p-9.2.2019 klo 13:36
31. Rampe: "onko muita radiorooleja ..."

Eikö ollut sama rooli kuunnelmissa kuin elokuvissa. Ylen Areenastakin löytyy.
48. Pinkki9.2.2019 klo 14:25
Melkein musta neliö askarruttaa. Tuleeko ratkaisuksi kenties verbi?
49. Elva9.2.2019 klo 14:27
Ongelmat ratkenneet monella tasolla. Olen myös selvittänyt neliö- ja ihmisjoukkosanat. Kun ei ole Nykästä, en pysty varmistamaan ihmisratkaisun viimeistä kirjainta. Enkä edelleenkään täysin ymmärrä neliötä. Mutta olen (taas kerran)
täysin tyytyväinen ratkaisuihini. Molemmat sukunimet tosin ovat hyvin oudot. HS-digiversio on vetämässä ja tietokirjatäydennys vakavassa harkinnassa. Vakavasti otettava ratkoja ei nähtävästi pärjää ilman.
50. Aku9.2.2019 klo 14:36
Ongelma on jo klassiseksi muodostunut: ratkaisusanojen avulla usein ja vihdoin selviää, mitä vihjekuva esittää, eikä päinvastoin, kuten ehkä tavanomaisempaa olisi. En silti valita. Mukavaahan tämäkin on – vihjekuvien ratkominen!
51. PIENI HARMI9.2.2019 klo 14:38
Mustasta neliöstä vasen reuna puuttuu ja niin puuttuu sanastakin osa. Minä en ymmärrä vasemman reunan toiseksi ylintä sanaa.
52. -p-9.2.2019 klo 14:53
PIENI HARMI, katso viesti 9. Rampe. Vaakunan paikkakunta löytyy Potterin (!) piirikunnasta. Ja Osuuskaupan ravintola kenties myös teidän kylältä.
53. Jiikoo9.2.2019 klo 14:56
Lainaus: 51. PIENI HARMI 9.2.2019 klo 14:38
Minä en ymmärrä vasemman reunan toiseksi ylintä sanaa.

Vaikeahan niitä on jummartaa. Laatijamme on tunnetusti kovin mieltynyt heraldiikkaan ja pilkottuihin kuviin/sanoihin.
54. maia9.2.2019 klo 15:14
vinkk,vinkk Elsan alapuolelle???
55. Jiikoo9.2.2019 klo 15:14
Luulen nyt (lopultakin!) saaneeni kasaan puuttuneet kolme kirjainta (postaukseni 23.). En hihku riemusta vaan mietin taas kerran, pitäisikö skipata ratkaisun lähettäminen ja odottaa laatijalta parempaa perjantaipläjäystä. Kykyähän hänellä sellaisiin on, mutta halun puutetta sopinee välillä epäillä. Tällä kertaa mentiin mielestäni turhan kauas imaginaarialueelle ja suomen kielen sanaston marginaaliin.
56. Jiikoo9.2.2019 klo 15:19
maia, sellainen ponnahdusmekanismilla varustettu; taitaapa kuulua nykyisin peräti kiellettyihin kapistuksiin.
57. PIENI HARMI9.2.2019 klo 15:19
Kyllä minulla siis on ihan oikea sana. Haluaisin kuitenkin nähdä koko kuvan varmistukseksi, mutta hakuni ei tuota tulosta.
58. pelaaja9.2.2019 klo 15:29
Niin ne makuasiat vaihtelevat. Toisin kuin Jiikoo, minä tykkään kovasti tästä ristikosta. Monta kivaa ja yllättävääkin juttua tässä. Ei huono eikä hutaisemalla laadittu. Voin kyllä kuvitella, että paperilehdestä joitain kuvia on vaikea hahmottaa, jos ovat kovin haaleita tms.

PIENI HARMI, coat of arms + kaavailemasi paikkakunta
59. PIENI HARMI9.2.2019 klo 15:40
Kiitos pelaaja! Oikein oli.
60. maia9.2.2019 klo 17:43
tulihan ne kolme kirjainta harmaista aivosoluistani jee
61. jaskari9.2.2019 klo 18:06
Itkevänn emojin vieressä, ihmisjoukko ja siihen pitäisi pystyyn tulla jokin järkevä sana? Neliö vaaleine reunoineen voisi olla ainakin huonekalufirma, tai pillijuontia? Onko siinä ihmisjoukon vihjeessä -V?
62. vintilä9.2.2019 klo 18:25
Minusta tämä ristikko oli taas todella nautinnollinen täyteltävä (minähän en ratko, koska käytän Ratkojia). Sanastossa oli taas uutta ihmeteltävää ja pähkäiltävää, ei pelkästään niitä tuttuja Attoja, Ottoja ja Mattoja.
63. Marutzella9.2.2019 klo 18:29
Miinus V mitä on nyt ulkona..
64. Virkku9.2.2019 klo 18:37
Olipa visainen ristikko ratkottavana. Laatijamme oli tehnyt mielestäni todella hienoa työtä. Viimeiseksi jäi ylärivin ihmisjoukko ja raameissa oleva ruutu. Ihmetyttämään jäi oikeanpuoleisten harmaiden ylin sana. Moista sanaa ainakaan tuossa merkityksessa en ole tavannut aiemmin. Pystysanoista semmoinen kuitenkin tuli.
65. Pirliis9.2.2019 klo 18:47
Jaskari 61. Oikealla ylimpänä kuva mailman kartasta ja ihmisistä ja - v. Haetaan sanaa kaikille maailman ihmisille - v. Yläreunan neliötä ja sen sisällä olevaa vajaata mustaa aluetta käsitellään kuten vajanaista esim. vaakunaa.
66. Elva9.2.2019 klo 19:13
jaskari, ei ole huonekalufirma eikä pillinjuontia. Minäkin yritin vaikeimman kautta. Vihje on erinomainen ja yksinkertainen kunhan sen ensin keksii. Minulle kävi niin, että pakottamalla väänsin siihen oikean sanan, jonka jälkeen vihjekin avautui, en suosittele. Helpommalla pääset kun ensin keksit vihjeen. - V on olennainen osa toista vihjettä.
67. Q9.2.2019 klo 20:23
Elva siis pakottaa.. pillimehua joo
68. Rampe9.2.2019 klo 20:56
Elva,
ei kai se pillijuonti mikään huti ole. Vihje/ratkaisu on hyvä, mutta vaikea sitä olisi keksiä jos ei risteävistä tulisi apuja.
69. Elva9.2.2019 klo 21:20
Rampe, tottakai sana syntyi risteävistä + piilokirjaimesta. Yritin sovitella sanaksi varmaan kymmenen eri versiota risteäviä. Lopuksi olin tyytyväinen vaikka en vihjettä ensin tajunnutkaan. Lisäksi oli muutenkin helvetillinen päivä.
70. Elva9.2.2019 klo 21:47
Rampe, tajusinkin nyt mitä ajoit takaa. Minulla eivät aivot toimi tällä hetkellä, sorry.
71. pelaaja9.2.2019 klo 22:15
Pillipä hyvinkin.

Anteeksi kauhiasti mutta kun minua niin huvittaa tämän ristikkopuntaroinnin hauskimmat annit:
ambivalentti maku (kaksijakoinen, kaksin aina kaunihimpi, esim. gin + tonic), imaginaarialueelle (mielikuvituksen puolelle menty, Avatar), sanaston marginaali (vähäpätöinen, epäolennainen ellei peräti lopputulokseen vaikuttamaton ratkaisusanan valinta), ratkaisukonsepti (kirjallisen työn luonnos, alkutekijöissään oleva ratkomus).
Pitää ehdottaa laatijoille vierasperäissanaristikkoa. Innokkaita ratkojia löytyy.
72. Elva10.2.2019 klo 01:06
Uusi päivä, uudet voimat, parempi mieli,
Eiliseen vielä: minä näin verbini suurten vesimassojen voimakkaana liikkeenä, siksi täydellinen ymmärtämättömyys pillillenne.
73. Hesum10.2.2019 klo 02:34
Siinä maailma ja ihmisjoukon alalaidassa on -V. Tosin helkkarin huono V.
74. Hesum10.2.2019 klo 02:40
Mulla meni Maalaisliiton puolelle.
75. EMH10.2.2019 klo 10:31
Kartta Espanjasta ja Portugalista mietityttää, mitä siinä haetaan vastaukseksi?
76. Eppi10.2.2019 klo 11:24
Melkein valmis mutta alavasemman kielimies ja hänen alla oleva nainen mietityttää.
77. MSH10.2.2019 klo 11:43
EMH kokoa haetaan
78. Jiikoo10.2.2019 klo 12:11
Eppi, alavasemman kielimiehestä sain ratkaisusanan, jota minun kieleni ei tunne. Ratkojien mukaan mm. Nykänen tuntee. Nykäsenkään kanssa en ole tehnyt tuttavuutta ja tuskin haluankaan: Nykäsen parasta ennen -päiväys lienee jo takana päin.
79. Jiikoo10.2.2019 klo 12:24
Lainaus: 73. Hesum 10.2.2019 klo 02:34
Siinä maailma ja ihmisjoukon alalaidassa on -V. Tosin helkkarin huono V.

Huomasin tuon merkinnän -v vasta tänään, kun siitä erikseen mainitsit! Kiitos siitä. Ratkaisuani tämä ei muuta, varmistipahan vain. Saamani ratkaisusana tuo mieleen ihan omakohtaiset kokemukset (ihan vain kokeilumielessä) yli puolen vuosisadan takaa.
80. kaitsu10.2.2019 klo 15:54
Lainaus: 76. Eppi 10.2.2019 klo 11:24
Melkein valmis mutta alavasemman kielimies ja hänen alla oleva nainen mietityttää.

Outo, ehkä murresana (?) tuli minullekin kielimiehestä lähtevään vihjeeseen. Daami puolestaan on runoilija, jonka mukaan uudelleen nimettiin eräs Helsingissä sijaitseva puisto.
81. pelaaja10.2.2019 klo 16:21
Se alavasemman kielimiehen ratkaisu (minun ristikossani se tosin on alaoikealla) on sikäli metka juttu, että siitä jatkoon päässyt verbi lienee kuitenkin monelle tuttu. Eihän kai kukaan sano, että kielaisee kun tekee sitä, mitä tuo mies vempaimellaan näyttäisi olevan kykeneväinen tekemään.
82. Leenanneli10.2.2019 klo 18:08
Minulta tosiaan puuttui vain se neliö oik ylhäällä. Viimeinen kirjain siinä oli väärin kun en ollut huomannut vihjeen -v:tä. Luulin siitä kuvasta, että siinä on ihmiset katselemassa lumettomia rinteitä. Laitoin ratkaisuksi leuto, no sehän oli väärin. Kun sen korjasin oikeaksi, tajusin sen neliönkin.
83. vv10.2.2019 klo 19:19
onpa ratkaisuja!!! miksi kielimies on vaikea on ollut ennenkin
84. Jondalar10.2.2019 klo 19:49
Oikeassa alakulmassa minunkin lehdessäni Albert Einsteinin kuva on. Ja se kuva on tosiaan ollut Auliksen ristikossa lukemattomia kertoja, myös tällä samalla ratkaisulla. Kuvittelin siitä tulevan sanan olevan latinaa. mutta Nykäsen mukaan se on vain harvinaisempi nimitys kielestä. Yläkulman ikkunaruudun hoksasin myös aika nopeasti ja samalla ihmisjoukosta tulevan risteävän sanan, jolle löytyy Nykäsestä vahvistus. Tulihan sitä nuorena monet kerrat peltoja hankmottua.
85. Vesa10.2.2019 klo 20:59
Pimeitähähän me ollaan
86. samru11.2.2019 klo 09:38
Kuka/mikä tämä usein toistuva Nykänen on?
87. Jondalar11.2.2019 klo 10:15
Nykysuomen sanakirja, jossa on noin 200 000 hakusanaa.
88. kapa11.2.2019 klo 12:23
Ei millään tule mieleen alavasemman 7. rivin alassuin oleva mies, oliko suomalainen koomikko; ratkaisusanaksi aivan outo...
89. isoäiti11.2.2019 klo 12:50
Kapa! Tämä herra vahti uutterasti rahojamme ministeriössä. Nimestä jää viimeinen kirjain pois ja sitten tietysti nurinpäin.
90. kapa11.2.2019 klo 13:10
Kiitos, isoäiti; siihen tulikin väkisin se nimi, mutta en löydä hänestä sellaista kuvaa!
91. kapa11.2.2019 klo 13:16
Nyt löytyi kuva ko.herrasta - ehkä, mutta lehdessä kuva oli kyllä kuin Simo nuorena...
92. Nymasi12.2.2019 klo 08:06
Kiitos taas Pirliis ja Pelaaja ja moni muu, kyllä jäisi liian monta ruutua tyhjäksi ellei tätä kanavaa olisi. Säästän tämän tukitoimen viimeiseen hätään, sitten kun itsellä ei enää sytytä yhtään. Nyt on olen huokaillut viimeistä jumia: ylhäällä oikealla käsilaukkukuvan alla oleva kuva on ihan käsittämätön! Mikä sarvijaakko siinä mahtaa olla? Eikä ensimmäisestä risteävästä sanasta, pienestä miehen kasvokuvastakaan tule tolkkua, onkohan se "Nummelan delfiini?"
93. maia12.2.2019 klo 08:22
Nymasi...liittyy kyllä eläinkuntaan hahmoja on kaksi
94. Juho12.2.2019 klo 08:29
Nymasi, pari kahlaajalintua, naamakuvassa ei ole Nummelan delfiini, kova uimari kuitenkin.
95. iso S12.2.2019 klo 09:23
Juho, eivät käsittääkseni ole kahlaajia.
96. Nymasi12.2.2019 klo 09:55
Voi kiitos maia ja juho ja iso S! Nyt kun sanottiin niin heti näin että lintujahan siinä on :) En ole ikinä kuullutkaan tuon nimisestä linnusta mutta ratkojistakin se löytyi. Nyt olen tosi tyytyväinen. Olen kerran saanut 20 euron palkkion ja tuntui kuin olisin Nobelin saanut! Nyt pääsen taas jatkamaan viikon muita puuhia kunnes Aulis tekee uuden ristikon piinakseni.
97. Maikku12.2.2019 klo 12:55
Yksi epäselvyys vielä: lauseiden oikeanpuoleisten nuolten alla vaakaan kaksi "möykkyä" johon piilokirjaimeksi sopii kaksi vokaalia. Oletteko siihen laittaneet helpomman eli alkuaineen vai vaikeamman naisten "tarvikkeen"?
98. zanna12.2.2019 klo 17:03
Onko ylhäällä olevan valkoreunaisen neliön viimeinen kirjain m?
99. kaplas12.2.2019 klo 17:55
zanna, nope
100. zanna12.2.2019 klo 18:22
selvä kiitos
101. Mäxä12.2.2019 klo 20:52
Maikku 97:
Samaa olen pähkäillyt.
Mainittakoon kuitenkin, että kyseinen "naisten" tuotemerkki on oiva apu myös vanhemmalle miehellekin. ;)

Yleensä en muita kuin näitä Hesarin ristikoita ratko, koska ne vaan ovat niin kouukuttavia. Täytyy kuitenkin sanoa, että joskus painojälki on todella sellainen, että kuva ei toimi vihjeenä, vaan vasta ratkaisusana vihjaa, mitä vihjekuva saattaisi esittää. Ei välttämättä liity juuri tähän ristikkoon, tarkoitettu enemmän ihan yleisluontoiseksi kommentiksi.
102. Jondalar13.2.2019 klo 12:14
Hyvin havaittu, Maikku ja Mäxä. Kuvassa voisi olla kumpi tahansa. Laatijalta olisi aikamoinen konnankoukku, jos hän on piirtänyt vihjeeksi karkailusuojan. Pitäisikö kaiken varalta laittaa piilokirjaimeksi molemmat vaihtoehdot kauttaviivalla erotettuna? Sitä pitää miettiä. Olisin kuitenkin enemmän alkuaineen kannalla, mutta varmuus on paras, niin tapasi Sinuhekin sanoa.
103. pelaaja13.2.2019 klo 12:29
Jaahas. Ette ole tainneet koskaan ostaa 'karkailusuojia' :) Kovin näyttävät kuvassa kröpöläisiltä. Varmaankin käytössä virttyneet..
104. Jondalar13.2.2019 klo 12:56
Siltä se vähän haiskahtaa. Tai lattiakaivo on päässyt kuivumaan.
105. Jaska13.2.2019 klo 13:28
102. Kaptah
106. Seitenvitonen13.2.2019 klo 15:08
Yksi vaihtoehto Maikun (97) pohdintaan: kun kääntää lehden ylösalaisin, saa keskimmäiseksi vokaaliksi vielä kolmannen. Jos totta puhutaan, ölen Jondalarin ja useimman muun kannalla. Ja siitä keskialaoikealla kuvatusta esineestä sain kyllä oikean sanan, vaikka alempana vaakaan PELLOLLA - vihjeen oikea sana saattaa olla monelle vieras. Mukava, kun näkee tuttuja nimimerkkejä keskustelussa.
107. Seitenvitonen13.2.2019 klo 15:16
korjaus: tarkoitin tietysti piilokirjainta.
108. Mäxä13.2.2019 klo 16:41
Pelaaja 103:
Oletkos koskaan nähnyt miten kauniin röpyliäinen on kyseisen tuotteen housumalli, ihan kuin parasta pitsiä. ;)
109. Jondalar13.2.2019 klo 17:05
Jaska muistaa paremmin, sanoja taisi olla Sinuhen viisas ja uskollinen palvelija Kaptah.

En ihan tiedä, mitä esinettä Seiitenvitonen tarkoittaa, mutta tutkiessani kyseistä kohtaa haluan muuttaa ratkaisussani PELLOLLA ja SUKUNIMI risteävää kirjainta. Heinä pois ja tilalle työkalu. Vaakuna nurin, tapa värjätä ja puukko ovat pässin lihaa. Siltä tuntuu.
110. pelaaja13.2.2019 klo 18:09
Mäxä, sattumoisin olen nähnyt ja onneksi ovat tosi nättejä. Minusta ristikon räpäleet ovat silti paljon kapeammat kuin housujen vastaavat... Lieneekin parasta, että palataan asiaan muutaman vuoden kuluttua :)
111. Seitenvitonen13.2.2019 klo 18:27
Vielä niistä Maikun (97) "möykyistä: kääntäkää lehti ylösalaisin,katsokaa kuva, ja lukekaa vastaussana, joka on sama molempiin suuntiin. Oisko laatija vähän irroitellut! Jondalarille: just sen puukon viimeinen kirjain mietitytti. Tuttu minullekin se peltoesine. Ehkä ei kaikille.
112. Make13.2.2019 klo 20:08
Peltoesine on kätevä puutarhaviljelyssäkin, kun mukulat on vaossa, peitetty ja alkaa palstan viimeistely. Nykyään se äkeissä korvautuu usein varpajyrällä vetovastuksen pienentämiseksi.
113. Virkku14.2.2019 klo 10:36
Hyvää ystävänpäivää! Ristikko on ollut jo useita päiviä suljetussa kuoressa, mutta ei vielä postilaatikossa. Muutama kohta jäi kaivertamaan serauksella, että avasin kuoren.Se "kahden möykyn " juttu taitaa olla taas niitä arvailuksi meneviä. Oikeiden harmaiden ylin sana vaikuttaa niin kummalliselta, että pyytäisin vinkkiä. Toivottavasti joku on vielä kuulolla. Kate on ihan selvä, seraava verbimuodossa, lintuihin on vaihoehtoja ( nimi, säikähdykst jne.), miehen olen tunnistavanani, vaikkei hän kuvassa ole itsensä näköinen. Loput kirjaimet takuuvarmoja. Jokin mättää, tai on niitä nykässanoja.
114. Rampe14.2.2019 klo 12:13
Virkku,
kyllä minulla on siinä "konekivääriverbi". En saa siihen luontevasti mitään muutakaan sanaa.
115. Jondalar14.2.2019 klo 13:11
Siinä harmaassa sanassa tarvitaan vain kolmea eri kirjainta. Linnut ovat karkaamassa joltakin saalistajilta.
116. Arialisa14.2.2019 klo 13:14
Vasen ylälaita vielä vapaana, muut täytetty. Kontio? Onko -60-luvun sirkustirehtööri vai nuorempi versio?
Kissat, mikä kuvaa niitä? Freddie Mercuryn näköinen mies? Laeton mies? Juhannuskokko järvellä? Latva? 500 euron seteli? Johonkin jos saisi apua, Kiitos eukäteen!
117. Virkku14.2.2019 klo 13:45
Suurkiitos Rampe. Muuten kaikki risteävät pystyt olivat oikein, mutta nimen kaksi ensimmäistä kirjainta olivat väärin. Ihmekös, ettei hän kuvassa ollut itsensä näköinen. Arvaat varmaan keneksi häntä luulin. Nyt sana kunnossa. Siis miehen nimen, jäi sana pois.

Jondalar kiitos. Linnuista tuleva sana oli oikein. Kiitos varmistuksesta.
118. maia14.2.2019 klo 14:41
Arialiisa, ettei tulisi liian paljon autettua niin avitan kissojen kanssa sen verran että,mieti mitä niillä on päällä?
119. Kirsikka14.2.2019 klo 20:24
Kiitän suuresti ja nöyrästi: kielitermiä en ikipäivänä olis tajunnu ilman apuanne. Iloinen!
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *