KESKUSTELUT > RISTIKOT > HS KUUKAUSILIITE HELMIKUU

9971. HS kuukausiliite helmikuu

Elva2.2.2019 klo 06:25
Heräsin aikaisin, ajattelin vähän vilkaista, jäinkin kiinni. Valmis, kivaa keskitasoa.
2. Uusi2.2.2019 klo 07:30
Elva
Sama täällä. Muutamassa kohtaa ensimmäinen ajatus vei hakoteille. Hyvä niin, piti vähän miettiä.
3. Potter2.2.2019 klo 09:56
Roopella oli mukava pankki. Sopiva ristikko näin lauantai-aamuksi.
4. tuffa Porist2.2.2019 klo 13:57
Muuten klaari, mutta pari sanaa vasemmassa yläkulmassa ihmetyttää...
5. Potter2.2.2019 klo 14:36
tuffa Porist, ne pari vaakasanaa ovatkin vähän vieraita, mutta pystysanoista ne selviävät.
6. Tapsa2.2.2019 klo 15:06
Arojänis ja mitä niitä on.
7. Tapsa2.2.2019 klo 15:07
Vasemmassa yläkulmassa ollaan asian ytimessä!
8. Tapsa2.2.2019 klo 15:31
Ja alhaalla ei ole nalle vaan apina. Lisäksi Raimo on suorastaan vegetatiivisessa tilassa!
9. Uusi2.2.2019 klo 15:32
Roopen pankki vielä mietityttää.
10. Juuso2.2.2019 klo 16:12
Roopen pankki on hyvä.
11. Rampe2.2.2019 klo 16:44
Roopen pankki oli akuankkojen suomenkielisissä versioissa ainakin 80-luvun loppupuolella.
Nuorimmat lapset jotka voivat sitä vitsiä ymmärtää, alkavat olla nelissäkymmenissä Suomen pankkikriisin seurauksien takia.
Julkkiksille on ollut eräänlainen kunnia-asia päästä nimenmuunnoksina Aku Ankan suomennoksiin. Tuskinpa pankkikaan asiasta nokkiinsa otti.
12. mimma2.2.2019 klo 20:08
Vasen yläkulma kolmas vaaka aukeni, kun mieheni on Karkkilasta. Kaikesta on hyötyä, kun tekee ristikoita. Vuosia olen tuota murresanaa pitänyt hassuna, nyt tarvitsin.
.
13. Make2.2.2019 klo 20:31
Mimma: "Vuosia olen tuota murresanaa pitänyt hassuna..."

Saman sanan sain pystysanojen ansiosta, mutta ei minusta tuo vihjekuva oikein aidolta "tavaralta" näytä. Ennemminkin lienee joku ravintolakokkien viritelmä -liian makealtakin näyttää. Arvaan toki, että maassa on monenkirjavia nautiskelijoita.
Aikoinaan 60-luvulla eräänä kesänä serkkupoika ruotsinmaalta oli kylässä käymässä ja tuota tarjottiin ruokapöydässä.
Isäni kysyi, maistuuko, johon poika vastasi, että hyvää on. Ilme kertoi muuta ja aikaa syöntiurakassa kului pitkä tovi.
14. Rampe2.2.2019 klo 20:57
Huuhaa Innanenkin lauloi aikoinaan "Niin köyhä ja karu oli onnemme maa, silloin syötiin vain pärettä ja ........." .
Tuota murreversiota kyseisestä herkusta en kyllä koskaan ole kuullut. Aika vaikeasti vääntyy suomalaisen suussa.
15. Eikka3.2.2019 klo 10:29
Loppuun asti sai vääntää. Vasen yläkulma jäi viimeiseksi ja oli kyllä hankala, vaikka 1., 3. ja 5. pystyyn olivat ilmiselviä ja helppoja. Tai juuri siksi.
16. cb3.2.2019 klo 10:57
Olen kai sokea, kun en näe mitä pääkuvasta hiukan lounaaseen helakkeen viereinen kuva esittää.
17. Eikka3.2.2019 klo 11:07
Ei tarvitsekaan tietää mitä se esittää, vaan minkälaisia????
18. Leenanneli3.2.2019 klo 11:15
Mulla puuttui cb:n mainitsemasta se viimeinen kirjain. Jos se sana on monikko, niin etunimi on mulle vieras. Mutta olkoon, on valmis enkä lähetä tätäkään, ratkonta pääasia.
19. kaplas3.2.2019 klo 11:56
Helpohko tällä kertaa.. Uutta oppii..
20. cb3.2.2019 klo 12:09
Kiitos Eikka! Sitähän minäkin, mutta kun tuo ”Masa” vähän mietitytti:)
21. Seitenvitonen3.2.2019 klo 12:11
Vasemman reunan ROOPELLA -vihjeen loppuosaan saimme jo useammalta nimimerkiltä vastauksen. Ei hyvä!
22. Liisu3.2.2019 klo 12:50
Mikähän töhry mahtaa olla oikeassa reunassa hatun alla, ei kyllä saa mitään tolkkua.
23. Seitenvitonen3.2.2019 klo 13:26
Liisu,
Jos tarkoitit töhryllä "karttakuvaa" hatun kuvasta lounaaseen, on se minunkin mielestäni hutoi. Vihjeenä voisin sanoa, että olen syntyisin keskimmäisen epämääräisen läntin länsirannalta.
24. ahaa3.2.2019 klo 13:32
Alhaalla, hallitsi sanan vasemmallapuolella harottaa joku, lintuko vai kala..
25. Eikka3.2.2019 klo 14:11
Lainaus: 13. Make 2.2.2019 klo 20:31
Mimma: "Vuosia olen tuota murresanaa pitänyt hassuna..."Saman sanan sain pystysanojen ansiosta, mutta ei minusta tuo vihjekuva oikein aidolta "tavaralta" näytä. Ennemminkin lienee joku ravintolakokkien viritelmä -liian makealtakin näyttää. Arvaan toki, että maassa on monenkirjavia nautiskelijoita.Aikoinaan 60-luvulla eräänä kesänä serkkupoika ruotsinmaalta oli kylässä käymässä ja tuota tarjottiin ruokapöydässä.Isäni kysyi, maistuuko, johon poika vastasi, että hyvää on. Ilme kertoi muuta ja aikaa syöntiurakassa kului pitkä tovi.

Googlesta tuo kuva löytyy ko. reseptin kanssa.
26. Anni3.2.2019 klo 15:00
Muuten on valmis mutta en löydä sopivaa sanaa, vasen alakulma vasaralla naputtaminen tai edes se tornien tuho.
27. vintilä3.2.2019 klo 15:56
Anni, millainen uutinen tuo tornien tuho oli?
28. Leenanneli3.2.2019 klo 17:37
Nyt vasta tajusin, mitä se sininen kuvaa helakkeen oik puolella. Hah. Näin sen ämpärinä. Siksi en tajunnut yhteyttä.
29. Elva3.2.2019 klo 17:40
Seitenvitonen,
Mielestäni kuva, josta ilmenee synnyinpaikkasi on erinäisistä syistä vihjeenä vallan mainio. Olenkin yrittänyt plaseerata ko. paikkaa tarkempaan karttaan. Sopiiko, että palaan arvelujeni kera 14.2 jälkeen. Voihan myös olla, että olen täysin hakoteillä.
30. ahaa3.2.2019 klo 19:22
Lintu se lienee aukealla merellä..
31. Riku4.2.2019 klo 16:08
Mikä on tuo Pääkuvasta oikealle - Yuri? Jos se päättyy
- tus- loppuun, en ole löytänyt oikeaa sanaa. Koko neliö
on jokseenkin epäselvä. Ja oikea alakulma - mitä ovat
moiset kuviot? Naudat lienee lahdattavia. Ikkunallinen
kottero ei myöskään sano mitään. Lehdolla kaiketi
ääntämisongelmia ' been' suhteen, arojussin p kelpaa
ihmeukkoon. Ei kovin häävillä vihjeillä laadittu tekele!!!!
32. Rampe4.2.2019 klo 17:16
Yuri on entinen jalkapalloilija ja jalkapallovalmentaja, -tus-loppuinen.
En oikein ymmärttänyt mihin tarvitset beetä ihmeukossa tai "Argentiinan pustassa".
Minulle molemmat kelpaavat kovalla peellä.
33. EMH4.2.2019 klo 17:16
Millaista naputtamasta lienee tuo vasemman alakulman vasarointi?
34. Rampe4.2.2019 klo 17:51
EMH, naputtaminen panisi koiran älähtämään.
35. Eikka4.2.2019 klo 18:02
Lainaus: 34. Rampe 4.2.2019 klo 17:51
EMH, naputtaminen panisi koiran älähtämään.

Toi oli hyvä:)
Toivottavasti ylläpito ei sensuroi.
36. Jiikoo4.2.2019 klo 20:07
Tätä kuukautisliiteristikkoa en osannut pitää helppona! Tuoreeltaan se jäi melkoisesti vajaaksi, täyteen sain sen vasta nyt ja etten vain olisi samalla kartuttanut myös sanavarastoani! Tältä palstaltakin löytyi vähän apuja.

Pääkuvasta koilliseen on jonkinlainen puinen kookas astia ja siinä olen näkevinäni tikku-ukkoja. Mikähän mahtaa tehdä ratkaisusanan toiseksi kirjaimeksi sen, minkä siihen olen vaakasuoraan risteävästä saanut? Hyväksyttäköön silti, koska Aulis on Aulis.
37. HT4.2.2019 klo 21:06
Mahtaako tuo valaista yhtään:

https://aijaa.com/dBsmCm
38. Jiikoo4.2.2019 klo 23:52
HT, kiitos yrityksestä! Suunnilleen yhtä utuiseksi jäi näkymä kuin suurennuslasilla paperilehdestä katsottaessa.
39. Mörö5.2.2019 klo 07:16
Lainaus: 36. Jiikoo 4.2.2019 klo 20:07
Hyväksyttäköön silti, koska Aulis on Aulis.

Samasta syystä jätän ko. laatijan ristikot nykyään koskematta. Koska Aulis on Aulis.
Voi olla, että jollekin on hauskaa haastetta selvitellä suttuisien kuvien, käsittämättömien karttojen ja ihmeellisten alku- ja loppupiilojen arvoituksia. Minun hermoni menivät Auliksen tyyliin jo vuosia sitten. Rajansa kaikella.
40. Elva5.2.2019 klo 08:16
Te, jotka ette pidä Aulis Lehdon ristikoista, miksi tulette pilaamaan muiden iloa?
41. Jiikoo5.2.2019 klo 09:30
Elva, eikös täälläkin vallitse sananvapaus? Itse toivotan kaikki näkemykset tervetulleiksi. Aulis Lehdon ristikkotuotanto on mielestäni toisaalta nerokkaan ansiokasta, toisaalta joskus hämmästyttävää limboilua. Se todellakin siis ansaitsee niin ruusuja kuin risujakin. Annan miehen osaamiselle arvoa ja ratkon näitä lehtolapsia viikko viikolta ja kuukausi kuukaudelta intohimoisen mielelläni, mutta kyllä niissä kritisoitavaakin riittää yllin kyllin! Tuntuu kuin Lehto menisi välillä mukavuudenhaluisuuttaan ja rutinoituneisuuttaan yli siitä missä aita on matalin; kunnianhimo ja viitseliäisyys ei riitä enää kaikkien yksityiskohtien hiomiseen.

Takavuosien Lehdoista minulla ei ole sinänsä kokemusta. Pidin näitä luomuksia aikaisemmin osaamiseeni nähden mahdottomina. Ensimmäisen kk-liitteen Lehtoni ratkoin vasta muuta vuosi sitten ja perjantaijuttuja ratkon vasta kolmatta vuotta. Kummaltakin osa-alueelta on napsahtanut vasta yksi kaksikymppinen, joten rahamielessä olen pahanpäiväisesti miinuksella.
42. iso S5.2.2019 klo 09:31
Eivät ne Hesarin ristikot koskaan mitään pehmiksiä ole. Jos joku muuta väittää, on oman erinomaisuutensa ja ylimielisyytensä sokaisema tai suuri satiirikko. Kuitenkin olen sitä mieltä, että (kovia) kokeneelle Hesari-ratkojalle tämä oli vapaalla Aulis-asteikolla sieltä kevyemmästä päästä. Metkuihin ja ennestään tuttuihin juttuihin (mm. pitkästä aikaa järisi 1911) tottumattomalle tilanne voi olla ihan toisenlainen. Pääkuvan tienoo oli totutusti vaikein paikka, kun Yuri oli minulle tuntematon suuruus ja pari kuvaa ei hahmottunut printistä kunnolla.

Loppujen lopuksi auttoi yksi kokemuksen opettama juttu: Järjettömän tiheään pakattu pääkuvasta lähevä tieto on usein käsittämättömän hyvin aseteltu pääkuvasta ilmenevään järjestykseen. Siitä Aulikselle pisteet, tavaramerkiksi muodostuneesta tunkemisesta ei niinkään, koska juuri se on omiaan aiheuttamaan mokomien Yurien ja Intian kylien käyttötarpeen. Tällä kertaa Googlea tarvitsin vain Yurin turhaan etsimiseen muutaman poikittaisen avulla sekä muodostuneen nimen vahvistamiseen sitten kun kaikki poikittaiset loksahtivat oikealta tuntuvaan muotoon.
43. kaplas5.2.2019 klo 10:29
Näin on.
44. Mörö5.2.2019 klo 11:09
Lainaus: 41. Jiikoo 5.2.2019 klo 09:30
Tuntuu kuin Lehto menisi välillä mukavuudenhaluisuuttaan ja rutinoituneisuuttaan yli siitä missä aita on matalin; kunnianhimo ja viitseliäisyys ei riitä enää kaikkien yksityiskohtien hiomiseen.

Juuri näin. Omat kokemukseni ovat lähinnä Iisakin ristikoista, joissa Auliksen aita on nykyään todella valitettavan matala.
45. Elva5.2.2019 klo 11:47
Tottakai vallitsee sananvapaus ja minusta on mielenkiintoista seurata ja ottaa osaa mielipiteidenvaihtoon. Ymmärrän myös, että nämä ristikot herättävät paljon epätoivon ja kiukun tunteita, joita myös vapaasti tuuletetaan. Mutta olen olettanut, että näiden ristikoiden ratkojat myös pitävät niistä. Miksi muuten ratkoa? En tarkoittanutkaan kommentillani heitä.
iso S, minä en ainakaan ole väittänyt näitä pehmiksiksi. Haastavuutensa vuoksihan näitä on niin kivaa ratkoa. Olen myös hyvin perillä omasta rajallisuudestani.
46. Jaska5.2.2019 klo 12:24
Elva iskee asian ytimeen. Miksi Lehdon laatimuksiin tympääntyneet eivät lopeta niiden ratkontaa? Vuosien kokemuksella heidän pitäisi tietää, että muutosta ei ole tulossa. Vaikka täällä kuinka rutistaisiin. Silti perusteltu negatiivinenkin arvostelu on sananvapauden nimissä sallittua, niin kuin Elvakin toteaa.
47. Uuge5.2.2019 klo 12:29
Elva: "Mutta olen olettanut, että näiden ristikoiden ratkojat myös pitävät niistä." Kyllä näistä monista kommenteista voi lukea, että ei pelkästään pidetä, mutta ollaan koukussa.

Sananvapaus kunniaan!
48. Johanna5.2.2019 klo 13:26
Ratkaisu tulee risteävistä, mutta olisi mukava tietää minkä ajan naisia hiuskoristeineen on hän vasemmalla viidennellä rivillä ylhäältä. En samaa kuvaa onnistu kuvahaulla löytämään.
49. Elva5.2.2019 klo 13:45
Johanna, runoilija on syntynyt 1907 ja kuva on hääkuva, joten siitäpä pitää päätellä.
50. Eikka5.2.2019 klo 15:03
Lainaus: 46. Jaska 5.2.2019 klo 12:24
Elva iskee asian ytimeen. Miksi Lehdon laatimuksiin tympääntyneet eivät lopeta niiden ratkontaa? Vuosien kokemuksella heidän pitäisi tietää, että muutosta ei ole tulossa. Vaikka täällä kuinka rutistaisiin. Silti perusteltu negatiivinenkin arvostelu on sananvapauden nimissä sallittua, niin kuin Elvakin toteaa.

Miksi en vain lopeta vaikkapa Lehdon ristikoiden laadintaa? Siksi, että maksan vuosittain aika monta sataa euroa HS:n ja SK:n tilauksista ja voin tilaajana esittää kritiikkiä maksamistani tuotteista, myös ristikoista.

Itse en juurikaan kiinnitä huomiota siihen kuka ristikon on laatinut, HS:n kk-liitteen osalta on valitettavasti todettava, että jos ei edes suurennuslasilla saa kuvasta selvää, niin ristikoiden varsinainen idea jää toiseksi.

Käsittääkseni ristikot laaditaan siten, että ratkaisut tulevat ensin ja sitten tehdään vihjeet. Näin on täysin laatijan vastuulla minkälainen ja miten selkeä vihje on. Aiemminkin mainitut suttuiset tai mikroskooppiset kuvat tai epämääräiset (rasteri)kartat kertovat lähinnä laatijan vaivannäön puutteesta.
51. minä5.2.2019 klo 17:59
Ristikkojen laatimisen ja ratkaisemisen kannalta "ratkojat"-tietokanta on turmiollinen. Laatijat hakevat sieltä sanoja. Sanojen lisäämiseen ei ole minkäänlaista kontrollia. Siellä on tolkuttomasti virheitä. Ainakin selitys tulisi olla pakollinen.
52. Eki5.2.2019 klo 18:01
Laatijat hakevat sieltä sanoja? Voiko yleistää? Muuten olen samaa mieltä.
53. Elva5.2.2019 klo 18:27
Ratkojissa olisi jo parannus, jos sanan lisääjä pystyisi saman tien poistamaan väärin kirjoittamansa sanan ilman erillistä rekisteröintiä. Tämän toiminnon puuttuminen saattaa olla selityksenä lukuisille kirjoitusvirheille.
54. pelaaja5.2.2019 klo 19:41
Ymmärrän Eikan ja erään toisenkin mielipahan siitä, että kun maksaa maltaita ja muita ohranjyviä Hesarista ja päälle päätteeksi vielä tykkää ratkoa ristikoita, niin harmittaa jos lehden ristikon tyyli ei ole itselle sopiva. Mutta sen ratkomatta jättäminenkään ei tunnu sopivalta. Siinähän sekin sivu jäisi hyödyntämättä. Ymmärrän myös, jos tilaa Hesarin verkko- tai viikonloppuversion pelkästään ristikon takia. Ehkä itse kuulun jälkimmäiseen porukkaan, ehkä en.
Se, ettei ratkoja kiinnitä huomiota laatijan nimeen, on sitten taas itselleni iso kummastuksen aihe.

Ai, laatijatko muka nappaisivat sanoja Ratkojat.fi:stä? Pahalta tuntuu, jos niin on. Mutta tottahan laatijoissakin voi olla myyriä yhtä lailla kuin ratkojissa. Toivon sellaisille laatijoille sen virheelliseksi todetun sanan valitsemista.

Ratkojat.fi kaikkinensa on meikäläiselle jäänyt mysteeriksi. Puljun nimi on siis Ratkojat.fi (tai myös .net) mutta en kaikista perusteluista huolimatta ole vieläkään ymmärtänyt, että miten ratkaisujen kopiointi liittyy ratkomiseen? Toki olen itsekin tehnyt sinne pistokokeita. Joku nimiluettelo voisi ollakin ok mutta kun niissäkin on siellä virheitä. Ja ihan käsittämättömät määrät oikeita ja vääriä versioita joillekin tosi helpoilta vaikuttaville vihjeille. Mitä tästä opimme? En kehtaa sanoa.

Joku joskus kirjoitti, että Lehto on varmaan ottanut tuon sanan Ratkojat.fi:stä. Höppön pöppö. Ei hän varmastikaan syötä kertakäyttövihjeensä ratkaisua yhtään mihinkään, vaan sen tekee se mysteerinen joku.
55. iso S5.2.2019 klo 19:43
Elva, en kohdistanut sanojani keneenkään erityisesti ja erityisesti en sinuun. Tulkoon todetuksi, että minulla on ilmeisesti pitempi kokemus HS-ristikoista ja niistä täällä käydyistä keskusteluista, joten muistan sellaisia asioita joita et ole nähnytkään. Tässä muutamia helposti löytyviä esimerkkejä "meidän yhteiseltä ajaltamme":

HS 3043:
"Pari huomiota helponlaisesta tehtävästä"
"Ristikko oli mulle sopivan keskihelppo"

HS 3041:
"helpohko muttei toki valmis"

HS 3039:
"Kopsasin Viikko-Hesarin digiversiosta. Helppo."
"Helpohko oli"
"Kiva ristikko, helpohko."
" Muuten kyllä helpohkolta tuntui."
"Jihuu, helpoin ikinä."

HS 3036:
"Onpa kinkkinen tälla kertaa. Mitäs valittelin taannoin et oli helppo."

Minun sanastossani helppo ja pehmis tarkoittavat samaa asiaa, paitsi silloin kun muistetaan mainita tai asiayhteydestä selviää että oli kirjoittajalle helppo. Pehmis eli melkein kaikkien ratkojen mielestä helppo on sellainen että maineestaan tarkka kovisten ystävä ei sellaiseen käsiään likaa, joten sellaisilla ei ole tuoretta kokemusta oikeasti helposta. Muistettakoon, että pehmiskin on joillekin ensi kertaa ristikkoa ratkovalle liian kova pala, kun ei ole mitään käsitystä alan kirjoitetuista ja kirjoittamattomista säännöistä.

Esimerkki: löysin kerran jostakin odostushuoneesta vähän aloitetun helpon ristikon, johon oli saatu vajaat 10 sanaa, niistä noin puolet väärin. Yhdessä kohdassa oli vihjeenä kuva kanasta ja sen takana olevasta munasta. Toivorikas ratkoja oli kirjoittanut ratkaisuksi "munii". Ajattelin, että joku tässä nyt oikeasti munii. Homma helpottuu, jos joku aikaisemmin ratkonut ensin .vähän selittää.

Noissa hakutekstillä "help" löytyneissä lausunnoissa ei käytetä sanaa pehmis eikä kategorisesti väitetä, että ristikko olisi objektiivisesti (kaikille) helppo, vaan lähinnä viitattiin omaan taitotasoon liittyvään kokemukseen. Yhdelle ristikko voi jopa olla helppo vaikka ei saa sitä valmiiksi!
56. Eikka5.2.2019 klo 20:04
Lainaus: 54. pelaaja 5.2.2019 klo 19:41
Ymmärrän Eikan ja erään toisenkin mielipahan siitä, että kun maksaa maltaita ja muita ohranjyviä Hesarista ja päälle päätteeksi vielä tykkää ratkoa ristikoita, niin harmittaa jos lehden ristikon tyyli ei ole itselle sopiva. Mutta sen ratkomatta jättäminenkään ei tunnu sopivalta. Siinähän sekin sivu jäisi hyödyntämättä.

Eipä tässä mitään mielipahaa meikäläisen osalta. Ilmaisinpahan vain mielipiteeni. Enkä myöskään puhunut minkään lehden tyylistä, kun olen sellaiseen kiinnittänyt yhtä vähän huomiota kuin laatijan nimeen. Eipä se paranna suttuisten kuvien tilannetta millään lailla, jos huomaa laatijan olevan jonkun tietyn.

Kumpaakaan lehteä en ole tilannut ristikoiden vuoksi, mutta aina ne tulee tehtyä. Varsinaisen Hesarin digilehtineen olentietysti tilannut vain ja ainoastaan miniristikoiden vuoksi :)

Ratkojien huonoin puoli on mielestäni se, että jos sivuston olemmassaolo vaikeuttaa ristikoita eli laatijat tekevät yhä hankalampia ristikoita, kun niitä oletettavasti ratkotaan Ratkojien avulla. Hankaluudella tarkoitan tässä yhä ”keinotekoisempia” sanoja, murteellisia ilmaisuja slangisanoja jne. Mielestäni ne eivät edelleenkään kuulu ristikoihin, varsinkaan, jos asiaa ei mitenkään ilmaista.
57. Uuge5.2.2019 klo 22:46
Miniristikkohan on ilmainen kaikille.
58. Eikka6.2.2019 klo 07:46
Lainaus: 57. Uuge 5.2.2019 klo 22:46
Miniristikkohan on ilmainen kaikille.

Joo, mutta niiden kulut (Ekin palkkiot) ovat niin mittavia, että olen maksanut tilaajamaksun. Lehtiä en avaakaan, vaan teen niistä kulkutunneleita kotiini.
59. km6.2.2019 klo 09:37
Vasen yläkulma tökkii.Neljäs pysty,haetaanko tukkalaitteelle sanaa?Järisi 1911 alapuolen kuva? Naisihminen siinä jotain puuhastelee.
60. Elva6.2.2019 klo 10:59
km, ei haeta tukkalaitteelle sanaa, eikä järise kuva.
61. Ananias8.2.2019 klo 15:05
Seitenvitonen: Oletko kenties Kurkijoen miehiä?
62. Seitenvitonen8.2.2019 klo 16:38
Ananias,

Maihinousupaikkani oli Käkisalmen mlk. Taidat olla lähtöisin saman meren rannalta?
63. Ananias11.2.2019 klo 16:32
Seitenvitonen
En minä, mutta isä kyllä.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *