KESKUSTELUT > RISTIKOT > SK 5/19

9967. SK 5/19

Heljä-Maija1.2.2019 klo 00:14
Odotettu lehti tuli ja siinä oli Piilosana SM:n karsintatehtävä. Sillä siis alkuun ja samoin piti hoitaa alta pois Iisakin Ristikoiden ja Passelin Pelikaanin karsintatehtävät.

Sitten Ilmo Juhani Liljeroosin 3-tähtisen kimppuun. Heli Kärkkäisen toteutus oli laadukas kuten aina. Valmista tuli mutta yksi kohta pohditutti: Miten tuosta vihjeestä voi tulla tuollainen ratkaisusana? Aikani mietin, sitten keksin ja suorastaan räjähdin nauruun! Enpä muista, milloin olisi ristikon parissa ollut yhtä riemukas hetki, suuri kiitos tekijöille!
2. Jiikoo1.2.2019 klo 01:02
Odotettu oli lehti ja kivat tehtävät tosiaan! Piiliksen tein päivällä ensin. Aluksi tuntui yllättävän helpolta ollakseen SM-karsintatehtävä, mutta loppupuoli täyttyikin selvästi hitaammin ja yksi ratkaisusana jäi jopa vähän arveluttamaan. SK-palkintokilpailun kannalta tällä ei ole väliä, koska uskon kaikkien numeroitujen kirjainten olevan sentään oikein.

IJL***:n kimppuun ryhdyin illalla, mutta sitten piti panna lehti sivuun ja katsoa TV:stä Sergio Leonen yli 3½-tuntinen leffa. Siinä vaiheessa ristikko oli ylhäältä puoliväliin saakka täynnä mutta siitä alaspäin lähes tyhjä. Laadukas ja viihdyttävä laatimus, saanpa sitten täyteen tai en.
3. Eikka1.2.2019 klo 23:25
Sain tehdä töitä ihan loppuun asti, mutta onneksi mikään ratkaisu ei jäänyt askarruttamaan, vaan kaikki olivat ihan luontevia. Kunhan ne ensin löytyivät....
4. Eikka2.2.2019 klo 11:19
Sen verran komentoa takaisin, että SOIRI-vihjeeseen tuli ihan tuttu sana, mutta yhteyttä en keksi millään. Apuja on vaikea löytää, kun kaikkialla Soiri tiivistyy yhteen nuoreen mieheen, joka ei liittyne millään lailla minun saamaani sanaan.
5. Siru2.2.2019 klo 12:50
Kyseessä ei ole löytämäsi nuori mies. Ja tuskin tuo nuori mies on sellainen, johon tuo SOIRI viittaa!
6. Eikka3.2.2019 klo 14:12
Mihin tämän säikeen loppu hävisi?
7. TJV3.2.2019 klo 14:28
Ei mitään tietoa, mutta aavistelen, että joku on jatkanut paljastelua HS-säikeiden tyyliin. Siihen on saattanut asianosainen taho puuttua.
8. TU3.2.2019 klo 14:46
Semmää muistan, se Soiro omisti ton Rikun pubin. Siellä ja Härässä kävi näitä sanataitureita, kuten Sonnisen Veksi. Rakastin näitä satunnaisia kohtaamisia, kun viidessä minuutissa oppi enemmän, kuin koskaan.
9. Ylläpito3.2.2019 klo 15:00
Eikka: "Soirosta en tiedä, vihjeenä olevasta Soirista kirjoiteltiin sen verran, että mun mieleen ei tule muuta kuin yks urheilija ja hänen nimensä yhteyttä vastauksesi tulevaan xxxxx:n en keksi millään."

Eikka, ei saa sanoa, millainen sana vastaukseksi tulee!

Säikeen loppu katosi siksi, että siinä paljastettiin liikaa.
10. Eikka3.2.2019 klo 15:15
Ok, tulikohan tuossa nyt paljastettua liikaa? Joskus vaan tulee pähkäiltyä noita yhteyksiä, kun ratkaisusta ei mun mielestä ole juurikaan iloa, jollei itse ymmärrä ratkaisun perusteita. Täytynee odottaa vastausajan päättymiseen. Kuinkahan moni tälle palstalle kirjoittava lähettää kuukausiliitteen ratkaisun? Itse en ole koskaan.
11. Jiikoo4.2.2019 klo 00:09
IJL:n alapuoliskoon pitikin palata useampaan kertaan ennen kuin täyttyi. Hyvä että on muitakin kunnon haasteita kuin lumityöt!

Samalla tein tässä juuri ikävän havainnon: olen unohtanut lähettää edellisviikkoisen SK 4/2019:n tehtävien ratkaisut määräaikana! Ja kun nimenomaan SK on ollut minulle niin mieleinen ristikkofoorumi siksi, että ratkaisut voi postata avainkirjain-merkkijonoina sähköpostitse maksutta! Esimerkiksi IS:n jokainen tehtävä vaatii oman maksullisen tekstarinsa :•( Onnenkantamoisena tulleet rahapalkinnot tulevat siinä leikissä äkkiä syödyiksi!

Nyt ei passaa osallistumista suurin surmin unohtaa.
12. HT4.2.2019 klo 10:10
Lainaus: 11. Jiikoo 4.2.2019 klo 00:09
Esimerkiksi IS:n jokainen tehtävä vaatii oman maksullisen tekstarinsa :•(

Vastaukset voi lähettää Iltikseen samassa kuoressa maanantaina ("Vastaukset voi postittaa samassa kirjekuoressa"), samoin keskiviikkona tv-liitteen ristikkovastaukset ("Samassa kuoressa voi vastata useampaan tehtävään"). Jostain syystä viikonvaihteessa tämä ei käy.
13. PM4.2.2019 klo 10:59
Mainiot ratkoa kumpikin tehtävä!
Piilosanan jälkeen aloitin IJL:n eilen, kuitenkin jäi kesken, kunnes tänään viimeisetkin vihjeet aukenivat. Haasteita runsaasti oli, monipuolisia sanoja, joitakin detaljijuttujakin, muttei liikaa. Nauruun purskahdin Heljä-Maijan tavoin, jopa kahdesti.
On myös mielestäni hyvä, että ylläpito on hereillä ja poistaa paljastukset.
14. Jiikoo4.2.2019 klo 11:06
HT, kiitos valistuksesta!

Maanantain ja keskiviikon Iltikset eivät kuulu ostoslistalleni, joten tuolla vaihtoehdolla ei ole minulle juuri merkitystä.
Lisäksi kirjekuoren hinnan ja sen postitusmaksun summalla melkeinpä lähettää ne pari tekstariakin (kovis + piilis). Muihin tehtäviin ei innostukseni monestikaan riitä.

Maanantain ristikkoextrassa näkyy olevan arvokkaampia palkintoja tarjolla, mutta ristikot vaikuttavat niin helpoilta että arvontoihin tulee varmasti vastauksiakin kasapäin.
15. HT4.2.2019 klo 12:25
Jiikoo: maanantaina voi siis lähettää samassa kuoressa yhdeksän vastausta, keskiviikkona kuusi, eli aikamoisen halpaa huvia se on.

Mikään Iltiksen numero ei sanan varsinaisessa merkityksessä kuulu ostoslistalleni vaan tilaan digiversiota alle kympin kuukausihintaan. Toki ristikkojen tulostaminen niistä sekin maksaa jotain, mutta en oikein jaksa moisesta huolestua.
16. Jiikoo4.2.2019 klo 17:08
En ole jaksanut innostua minkään julkaisun digiversioista, vaikka olen PC-maailman tietokoneiden kotikäyttäjänä jo liki fossiili – neljäs vuosikymmen ja ties kuinka mones päätelaite menossa. Yhden tablettikoneen olen ostanut ja senkin akku nyykähti käytön puutteessa. Älypuhelin kelpaa minulle juuri ja juuri nettiselailuun, ellei fiksumpaa laitetta satu olemaan käsillä. Kameraksi se on toivottoman kömpelö ja suljintoiminto auttamattoman hidas, vaikka optiikan ja kennon ominaisuudet riittäisivätkin.

Paperille painettu lehti on mielestäni aivan ylivoimainen käyttöliittymä (ristikoitakin ajatellen). Tänä aamuna piti kuitenkin jo lähes huolestua, kun Hesari kopsahti tuulikaappiini vasta klo 8.35. Olisikohan vakikantaja liukastunut jäisillä kaduilla ja pihakäytävillä sairaalakuntoon ja sijaisen remmiin saanti vienyt aikaa?
17. Clas5.2.2019 klo 11:50
Jaa-a mikähän porukkaa on mahtanut naurattaa ristikon vihjeissä/vastauksissa, minuakun tuppaa vaan itkettämään!
18. spa5.2.2019 klo 12:32
Minuakin melkein itketti, kun tuntui, ettei alakerta ratkea, mutta suureksi hämmästyksekseni toisin kävi. Välillä olin jumissa, kun olin mielestäni keksinyt hienon ratkaisun vihjeelle "johdossa yleistä", mutta pielessähän se oli. Myöhemmin sitten nauratti varmaan sama kohta kuin muitakin, mutta SOIRI:lle en ole keksinyt kuin aika kaukaa haetun selityksen, ehkäpä joku kertoo jujun sitten, kun paljastus on sallittua.
19. Heljä-Maija8.2.2019 klo 09:01
ROISI > RIVO. Konsonantit vaihtavat paikkaa: SOIRI > VIRO
20. matts8.2.2019 klo 11:13
ROISI > RIVOn kautta minäkin tuon Viron olin ymmärtävinäni mutta monimutkaisemman kautta, jossa ei logiikka toiminut kunnolla. Noinhan se on pläkkiselvää.
21. spa8.2.2019 klo 11:52
Kiitos, Heljä-Maija! Minä olin ihan hakoteillä.
Huomasitteko muuten, että tässä ja SK4:n ristikossa oli sama ratkaisusana, joista kummallekin aika ovela vihje.
22. Zepe9.2.2019 klo 00:46
Piilosana SM -karsinnat ovat yhä käynnissä, ja siksi keskustelun pitänee olla melko varovaista.

Mietin kuitenkin, mahtaako SK 5/19:n piilosanan pysty-2:n vihjeestä puuttua jotain oleellista tekstiä, tai onko vihje muutoin jollain tapaa outo? Lienen saanut tuohon jokseenkin järkevän sanan, mutta sen yhteyttä vihjelauseeseen en pysty taustatyönkään myötä löytämään. Lieneekö kyseessä se karsintavihje, jonka on tarkoitus erotella jyvät akanoista?
23. Clas9.2.2019 klo 05:16
Jos pysty 2 tuntuu oudolta niin sitten se on todella hyvä vihje:-). Vinkkinä, vihjeestä ei puutu mitään, se on täydellinen piilosanavihje kuten SM-kisatehtävässä pitääkin olla.
24. Anna-Liisa9.2.2019 klo 14:23
Olen samaa mieltä Clasin kanssa. Tuotti se tosin paljon päänvaivaa, mutta ratkaisu on täysin looginen.
Se on vain palapeli, joka piti koota.
25. Clas9.2.2019 klo 18:34
Ei tuottanut päänvaivaa vaan kertalukemisellahan tuo selvisi kun kaikki vihjeet - niin kuin niitä piilosanoissa aina on - olivat niin helpot.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *