KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS VIIKONLOPPU 23.-26.12.2021

9962. IS Viikonloppu 23.-26.12.2021

Ylläpito22.12.2021 klo 08:55
Jo huomenna Toni Pitkälän ja Antti Viitamäen yhteisteos, kolme tähteä, vuoden vaikein? Muuten aika perinteistä. Isosta jättipalkintoristikosta ei meillä ole tietoa.
2. MÖNNI22.12.2021 klo 16:25
Jaa Pitkälä! Valovuosia siitä kun oin täälä ollut. Lehti on haettava pakerrettavaksi joulun ajaksi. Kiitos ja hyvää rauhan juhlaa.
3. Joutilas23.12.2021 klo 14:40
Arvasin, että kun nämä veijarit yhdistävät aivoituksensa, niin syntyy erittäin pahaa...siis hyvää jälkeä. Yksittäisenä vihjeenä nostan esiin vaikkapa tämän; "Ladyn moikkaus sekaisin (raamattua)". Ei tämä ihan niin paha ollut, kuin ajattelin. PuPe:ssa kaksikon ristikko on ainakin minulle paljon vaikeampi. Siinä riittää kinkun ohella järsittävää koko jouluksi, josko sekään riittää.
Kaikki ratkaisut olivat ymmärrettäviä ja selkenivät ihan omin avuin. Ainoastaan "Metsästäjä" oli minulle outo ilmestys ja piti tarkastaa. Ei mitään kikkailuja, vaan selkeää ratkontaa ansoja avaten. Kiitokset parivaljakolle!
4. Elva24.12.2021 klo 01:01
Tavis, Piilis ja Ristis olivat kaikki joulun kunniaksi erikoisen erinomaisia. Piiliksessa tosin yksi vaakaratkaisuni on hieman omituiselta kuulostava. Joko se on näppärästi keksitty, tai sitten se on väärin.

Kovis jää joulun jälkeiseksi.

Toivotan Ylläpidolle ja kaikille kanssaratkojille oikein Hyvää Joulua!
5. matts24.12.2021 klo 06:49
Elva 4
Taitaa olla väärin se vaakasana, koska kaikki kyseiset ovat ihan normaaleja sanoja - ei mitään omituista.
6. Pekka Harne25.12.2021 klo 09:32
Olipa kaikessa kiperyydessään nautittava ristikko! Ensimmäiseksi avautui oikea alakulma, viimeiseksi ratkesi vasen alakulma.
7. happonen25.12.2021 klo 11:31
Oho, nyt pitää lähteä lehteä etsimään! Melkoinen joululahja tiedossa.
8. Eugen25.12.2021 klo 12:02
Piiliksen 1 alas askarruttaa, miten vihjeen alku liittyy vastaukseen?
9. Rampe25.12.2021 klo 12:39
Eugen, se alku ja varsinkin ensimmäinen sana liittyy oleelisesti vastaukseen.
10. Eugen25.12.2021 klo 13:34
Lainaus: 9. Rampe 25.12.2021 klo 12:39
Eugen, se alku ja varsinkin ensimmäinen sana liittyy oleelisesti vastaukseen.

Kiitos Rampe, ei vaan aukene. Yleensä IS-piilikset täyttyvät, mutta nyt puuttuu tämä yksi… vaakasanat ovat oikein.
11. Portteri25.12.2021 klo 13:53
Hikee pukkaa viitamäes. Tähä mennessä oikea laita tehtynä. Omaan tasooni nähden pidän tätä jo saavutuksena.
12. Pike25.12.2021 klo 14:36
Ihana kovis! Vihjeet olivat vaativia, eivätkä vastaussanatkaan olleet niitä tavallisimpia. Tällaisia toivoisin lisää!
13. PM25.12.2021 klo 19:01
Koviksen ratkontani on lähtenyt perin hitaasti etenemään, vasta kaakosta jonkin matkaa täynnä. Siispä välillä Piilis, jonka sainkin ratkotuksi yhdellä istunnolla ilman epäselvyyksiä.
14. Lauri Kultti25.12.2021 klo 20:30
Oikea laita (noin kolmasosa ristikon leveydestä) täyttyi niin nopeasti mustekynällä, että ehdin jo ajatella näiden mestarilaatijoiden olleen turhankin leppoisalla tuulella ristikkoa laatiessaan. Mutta mukavasti vierähti kuitenkin pitkälle toisen vuorokauden puolelle (toki kaikenlaisten joulukiireiden ohella!) ja lyijykynällä. Heti kun näin laatijakaksikon nimet, tiesin että ainakin joiltain osin joulu on pelastettu. Kiitos laatijoille!
15. Kuju26.12.2021 klo 00:12
Eka sana,joka heti aukesi, oli se ensimmäiset joululahjat. Sitten täyttyi koko kaakkoneljännes ripeästi. Siitä sitten alhaalta vasemmalle ja yläosa ristikosta (eli noin puolet) on vielä tyhjää. Jatketaan huomenna.
16. PM26.12.2021 klo 00:12
Kovis alkoi illan kuluessa lopulta täyttyä, vastapäivään vyöryttäen, viimeisenä lounaan alue. Oli tuhtia tavaraa loppuun asti. Ratkomistani IS:n koviksista varmaankin muutaman tiukimman joukossa!
Välillä kun takkusi sain ratkotuksi Kryptiksen.
17. JPR26.12.2021 klo 10:33
Leinosen joululakanaa olen kahvilla käydessäni hiljalleen rakennellut ja mielestäni se on sangen sopiva näin joulunpyhiksi eli kiitos laatijalle.

Oikean laidan puolivälissä on vihje: Ukrainaa pienempi, se ei aukea minulle vaan yhtä kirjainta puuttuu. Voisiko joku ystävällinen johdattaa minut jäljille?
18. Tuomas L.26.12.2021 klo 11:14
Yhdyn omasta puolestani tehtävän saamiin kiitoksiin. Parempaa joululahjaa tuskin voi sanaseppo toivoa. Olen samaa mieltä, että oikea puoli oli vasenta helpompi. Viimeisenä selvinnyt kohta minulla oli alhaalla keskellä, hankalia esimerkiksi IHASTUTTAA! ja YLI RAJAN.
19. Elvs26.12.2021 klo 12:00
Olen samaa mieltä JPR:n kanssa, Juha Leinosen lakana on todellakin erinomainen pyhäpäivien ristikko. Ei mahdottoman vaikea, muttei läpikirjoitettavakaan. Pidän myös paljon Leinosen vihjeityksestä. Mielestäni UKRAINAA PIENEMPI ratkaisusanassa on pieni epätarkkuus sanan merkityksessä. Googlaus selventää asiaa.

Aloittelen vasta Koviksen ratkontaa. Vasta kaakon kulmaus on valmiina ja mietin juuri sopivasti alareunan vihjettä IHASTUTTAVA!, kun luin Tuomas L.:n kommentin sanasta. Päätinkin jatkaa ratkomista oikeata reunaa ylöspäin.
20. Elva26.12.2021 klo 12:02
Nimimerkki po. Elva.
21. Ritu26.12.2021 klo 13:08
Tänään vasta pääsin aloittamaan. Tässä vaiheessa paikoillaan muutama t-kirjain ja yksi nelikirjaiminen sana. Mutta tämän luokan kovikset vaativat minulta aina melkoisesti sulatteluaikaa. Sitä vaan lukee vihjeitä läpi, välillä pysähtyen miettimään pidemmäksikin aikaa ja taas palaten aiemmin mietinnän kohteina olleisiin vihjeisiin, että jos vaikka seitsemännellä tai seitsemännellätoista kertaa tulisi jotain uutta mieleen. Joskus tulee, useimmiten ei. Mutta vaikka saisi muutamankin sanan päivän aikana keksittyä, niin on se aina vaan niin palkitsevaa ja mielihyvähormoneita tuottavaa, kun tietää, että silloin on aina hypännyt riman yli ennätyskorkeudesta.
22. Jaska26.12.2021 klo 13:14
Pitkälä/Viitamäki tuli nujerrettua normaalin täyskolmosen puitteissa. Vuoden vaikein se ei ollut. Kaakkoiskulman helpohkon aloitusalueen jälkeen vauhti odotetusti tasaantui tavanomaiseksi kovisähellykseksi, josta joulun hengen vastaiset varsinaiset tortyyrielementit puuttuivat.

Totutun IS-viikonlopun kovissapluunan pääkuvan ja sinisten puuttuminen ynnä ruudukon tavallista hieman isompi 18x24-koko tuotti ratkottavaa 116 sanan verran. se on aivan OK, vaihtelu virkistää. Sanaston pituuskärjessä toisiaan risteävillä 18- ja 17-kirjaimisilla upea ristikkoensiesiintyminen. Niistä ropisee roimasti plussia. Kaksi 13-kirjaimista ehkä niin ikään ensikertalaisia. Keskipituus ilman suuria aukioita 6,09.

Silmiinpistämätöntä ristikossa ovat hankalat rakennevihjeet. Sanasepon jutusta päätellen jarrumiehenä on saattanut olla Viitamäki. Muun tyyppistä kiltimpää knoppailua etsivä kyllä löytää. Hyvien vihjeitten kärkeen kiri MIES PILAAVAN alussa. Kyllä Pitkälä tietää?! Huonoja ei tietenkään ollut, mutta Raamattu-helpotuksen olisi sensorina jättänyt pois. Jätti vähän tarpeettoman anteeksipyytelyn makua. Toki täyttä pistepottia hievauttamatta.
23. Tuomas L.26.12.2021 klo 14:51
Vihjeet siis oikeasti IHASTUTTAVA! ja YLITTÄÄ RAJAN. Tässä tapauksessa asialla ei tosin ollut suurta merkitystä.
24. Kuju26.12.2021 klo 15:45
Minullakin puuttuu vain ylittää rajan ja ihastuttava sekä sitten se kalan kuvavihje alemmalla rivillä. Mutta ratkaisusana on koossa.
25. Ritu26.12.2021 klo 20:05
Minulla on harvoin mahdollisuutta omistautua koko päivää ristikoille. Tänään on ollut. Tosin monen tunnin omistautumisesta tälle ristikoille ei syntynyt sen valmiimpaa kuin kaistale ristikon oikeaa reunaa ja muutama sana keskelle. Oikea laita kyllä aukeni sillä tavoin, että voin olla melko varma, että ratkomukseni on siltä osin oikein. Koville ottaa pahisvaljakon Pitkälä & Viitamäki laatimus.
Ratkontani aikana tv:n saksankielisellä musiikkikanavalla minulla ehti mennä n. 70 musiikkivideota. Kyseessä oli kanavan TOP 100 lista. Välillä olin niin keskittynyt ristikkoon, että osa meni varmasti korvien ohi vaikka taustalla soivatkin. Tässä vaiheessa ristikko on syytä laittaa hautumaan ja ehkä päivän musiikkiannoskin riittää.
26. Jiikoo26.12.2021 klo 23:12
Herrat Pitkälä ja Viitamäki ovat saaneet olla minulta jokseenkin rauhassa, olen arvioinut heidän ristikkojensa olevan kykyjeni ulottumattomissa. Nyt kuitenkin pääsi käymään niin, että heidän yhteiskoviksessaan on minulla kirjain jokaisessa ruudussa ja minulla on jonkinmoinen luottamus siihen, että ainakin avainkirjaimet 1–9 ovat peräti oikeita! Ihmeiden aika ei ole vielä ohi.
27. Portteri27.12.2021 klo 01:55
Ratkes koko kovis. Eka tän tason kovis jonka sain ratkottua. Tosin ehkä ne "3-" on enemmä oma juttu. Tässä ristikossa eniten pidin "erisnimien" vähäisyydestä.
28. Ritu27.12.2021 klo 10:01
Voi minnuu! Mitä toopeus-päivää oon eilen viettänytkään. Tänään aamusta kun otin ristikon käteeni, niin sytytuslankaa ei tarvinnut kauaa lämmitellä. Olin eilen niin hakoteillä monen vihjeen kanssa. Selviä vihjeitä, joiden merkitys vei minut aina pohtimaan jotain väärää vaihtoehtoa. Yhtäkin vihjettä manasin mielessäni, että se antaa etua joillekin. Antoihan se totta vieköön etua niille, jotka osas käyttää älliään!
Nyt ei ole enää kuin vasen alakulma vielä paikoin kirjaimia vailla. Nyt on jo niin toivorikas mieli, että sekin vielä aukeaa. Tänään on 10 tuntia töissä aikaa sulatella tuota nurkkaa. Hieno ja paljon aivotyötä vaativa kovis!
29. isoäiti27.12.2021 klo 13:08
Odotin tämän ratkontaa kuin lapsenlapset joulupukkia: yhtä kärsimättömästi. Eilen pääsin viimein ristikon kimppuun ja tänä aamuna vihdoin vasen alanurkkakin aukesi. Kiitos tekijöille, kärsimätön odotukseni palkittiin upealla ristikolla!
30. JPR27.12.2021 klo 16:56
Hieno ristikko johon todellakin tarvitsin apuja mutta sen en anna häiritä. Kiitokset laatijoille!
31. Elva28.12.2021 klo 08:42
Yöllä sain ristikon valmiiksi. Oikea puolisko eteni tyydyttävää vauhtia, ylälaita keskeltä luoteiskulmaan asti tuotti vaikeuksia ja lounaiskulman kanssa tuhersin pitkään. Upeita vihjeitä oli riittämiin, muutamia kysymyksiä tosin jäi. Laatijoille kiitokset!
32. Ritu29.12.2021 klo 10:59
Minun äherrykseni tämän koviksen osalta päättyi vasta nyt. Vasta kun raaskin luopua yhdestä jo laittamastani varmasta ratkaisusanasta. Niin hyvä kuin se omasta mielestäni olikin, niin laatijakaksikko ei sitä tähän ristikkoonsa kelpuuttanut. Tuhersin niin kauan vasemman laidan keskellä, että jos ei vihjeiden avautuminen olisi tuntunut missään, niin olisin harmitellut käyttämääni aikaa siihen. Mutta ei tarvinnut harmitella.
Enemmänkin ihmettelin sitä, että miten saattoi olla, etten noitakaan aiemmin oivaltanut!
Ja kun tästä ristikosta jäi yltäkylläisen hyvä ristikkofiilis päälle eikä traumoja syntynyt, niin annetaan laatijakaksikolle kiitos ja kehotus pysyä valitsemallaan ristikkouralla.
33. Rampe30.12.2021 klo 23:47
Pakko nostaa kädet pystyyn! Vasemmasta alakulmasta en saa mitään tolkkua, en edes siihen liittyvästä kuvasta!
En enää edes haaveile keksiväni mitään, vaan alistun siihen, että tiistaina kyselen.
Sikäli epätasanien ristikko (ainakin minulle), että muu osa ristikosta ratkesi aika helposti.
Tässä sitten tuli järkeni raja vastaan!
Lajitoverieni kommenteista päätellen tulen tiistaina ihmettelemään omaa tyhmyyttäni.
34. Jaska30.12.2021 klo 23:54
Kunnioitettavaa itsehillintää. Minä tapaan sadatella vastaavassa tilanteessa.
35. PM31.12.2021 klo 09:11
Rampe (33), vielä kannattaa yrittää. Ratkonnan tauko, aivot jatkavat pohdintaa, tauon jälkeen yhdenkin puuttuneen sanan löytäminen edistää ratkontaa. On omaa kokemusta tästä, ja olen ollut huomaavinani muillakin vastaavaa.
36. Rampe31.12.2021 klo 11:04
PM, yhdenkin puuttuvan sanan löytäminen saattaisi ratkaista koko ristikon. Näin on minulle usein käynyt.
Nyt kuitenkin verryttelen Auliksilla ja uudella IS-koviksella, katsotaan sitten.
37. MÖNNI31.12.2021 klo 11:09
33., 35. Joo ei kannata luovuttaa. Ei ole tämä ylivoimainen eikä ollenkaan niin paha kuin ensi alkuun tuntui. Monesti on todettu tänne avautumisen jälkeen, että kas kummaa, heti sen jälkeen aukesi jotakin ja ratkonta eteni.
38. Ritu31.12.2021 klo 11:30
Minulla hidasti oman ratkontani edistymistä tuolla vasemmassa alalaidassa se, että olin laittanut yhdestä piirrosvihjeestä kaksi ratkaisusanaa. Sitten vielä kun olin löytänyt sen niin varman ratkaisusanan toiseen vihjeeseen, joka meni ristiin hyvin tämän ylimääräisen ratkaisusanan kanssa niin missäs muualla sitä oli kuin täysin umpikujassa etenemisen suhteen.
No jos hakee positiivisuuden kautta, niin sain kokea kaksi ylimääräistä ahaa-elämystä. Sillä kyllähän noiden ensiksi keksimieni ratkaisusanojen oivaltaminen aiheutti sillä hetkellä yhtä suuren ilon kuin myöhemmin oikeidenkin. Hyviä kun olivat molemmat! :)
39. happonen31.12.2021 klo 22:25
Panttasin tätä viikon verran ja tänään vihdoin ratkoin. Oli kyllä erinomainen - yhtään sanaa tai vihjettä ei jäänyt hampaankoloon. Muutama aivan timanttinen sana ja vihjeissä oli kyllä vältetty rakennevihjeet tehokkaasti (vaikka en niitä itse paheksukaan). Oliko vuoden vaikein, enpä tiedä? Oikea puolikas ei mielestäni ollut mitään pahisosastoa, mutta vasen laita palkitsi ja vaati tuumaustauon. Näitä lisää!
40. Zepe1.1.2022 klo 11:57
Ylläpitäjälle: onko ristikosta tulossa Ristikon anatomia -artikkelia?
41. Ylläpito1.1.2022 klo 13:25
Ei ole tiedossamme. Tekijät vastannevat kun huomaavat kysymyksen.
42. Elva2.1.2022 klo 12:10
Ylläpito, numeroiko laatija vai joku toimituksesta ristikoiden vastauskirjaimet? Variaatio on nimittäin suuri, välillä saa suurta apua numeroinnista. Koskaan en ole huomannut, että numeroinnissa olisi haettu knoppikohtia, mikä mielestäni ei välttämättä olisi huono idea.

Koska piilikset eivät ole palkintotehtäviä kysyisin vähän ennakkoon minua ihmetyttäneestä (4.) vs 12:sta. Mietin pääni puhki, ja paras mitä keksin oli AJANTASAISTAA, mikä tuntuu kovin oudolta. Ainakaan Nykänen ei tätä tunne.
43. Ylläpito2.1.2022 klo 12:19
Kyllä ajantasaistaa on Kielosessa.

Sanaris tekee avainsanat itse, Mantan ristikoista emme tiedä.
44. Elva2.1.2022 klo 12:34
Ylläpito, kiitos. Epäilin nimittäin että ajantasaistaa on oma väännökseni.
45. Matias-Myyrä2.1.2022 klo 12:59
AJANTASAISTAA löytyy Nykäsestäkin osasta Uudissanat vuodelta 1979. Niissä alkuperäisissä osissa sitä ei vielä ollut.
46. Elva4.1.2022 klo 10:54
Minulle jäi tästä hienosta ristikosta eräs kysymys. Vihje: EI MUUTA!, minulla on ratkaisusanana OPTIOTON, enkä ymmärrä yhteyttä. Tiedän mikä on optio, ja käsitän että joku lausuu nämä sanat ja pystyn jopa kuvittelemaan mahdollisen tilanteen, mutta se tuntuu hyvin haetulta. Löytyisikö selitys?
47. Elias4.1.2022 klo 11:36
Hän ei saa muuta..kun ei ole optioa ..vai pitääkö sanoa optiota eli on optiotkin.. Kai...
48. Elias4.1.2022 klo 11:37
Piti olla...OPTIOTON...
49. Elva4.1.2022 klo 11:46
Kiitos Elias selityksestä, kait sitten vihje vaan on käsitettävä hyvin väljäksi.
50. Rampe4.1.2022 klo 12:37
No, Ollila ja Lilius saivat aikoinaan helposti palkan päälle tavallisen palkansaajan tuhannen vuoden palkan.
Jos se raha olisi jäänyt tulematta, olisi heille varmaan tullut "eikö muuta?"-olo.
Mutta koska älyni ei riitä ratkoman vasenta alakulmaa, pyytäisin apuja.
Mikä tulee esim. vihjeeseen VIE MATKALLE?
51. Juse4.1.2022 klo 12:48
Vihjeeksi Rampelle, että ratkaisu muuttaa tajunnan tilaa.
52. Rampe4.1.2022 klo 14:29
Ei auta minun tajunnan tilaani.
Voisiko johonkin saada suoran vastauksen, esimerkiksi tuon ruskeatakkisen naiskuvan vastaussanan?
53. Elva4.1.2022 klo 14:34
Rampe, HAPSUT.
54. Rampe4.1.2022 klo 14:37
Kiitos, Elva!
55. Elva4.1.2022 klo 14:40
Rampelle vielä selvennykseksi, että takin rinnuksissa erottuvat melko heikosti hapsuja.
56. Rampe4.1.2022 klo 16:48
Kyllä minä ne huomasin jo aiemmin, mutta en uskonut siihen sanaan. Mutta olisi pitänyt, sitä kautta selvisi tajunnanlaajentajakin.
57. Jiikoo4.1.2022 klo 23:06
1–9 = HIGGSIDIS. Vai kuinka?
58. Elva5.1.2022 klo 00:46
Jiikoo, sama täällä.
59. Eric5.1.2022 klo 17:16
Olen yleensä maanantaisen keskiksen ratkoja...tämä tuntui aluksi mahdottomalta...panin lehden kerran jo "keräykseen", mutta otin takaisin ja yritin ...kovan pinnistyksen jälkeen sain sen ratkaistua,vaikka siihen menin aikaa...olipa kiva tunne...en olekaan ihan huono...
60. Portteri6.1.2022 klo 02:18
Mistä toi ladyn moikkaus sekaisin (haggai) syntyi..
61. Portteri6.1.2022 klo 02:19
Ja ny ny samantie välähti hi+gaga?
62. VO9.1.2022 klo 10:56
Kuvittelen saaneeni koviksen valmiiksi, mutta yhtä en ymmärrä. Vasen ylänurkka SAATTAA ILMAN SI.... siihen tuli etta, onko oikein ja miksi?

Alussa taas ihan mahdottoman tuntuinen, mutta sana pari päivässä tahdilla lähti sujumaan. Kiitos tekijöille!
63. Tuomas L.9.1.2022 klo 11:09
Oikea sana on ETOA.
64. Elva9.1.2022 klo 11:11
VO, sinulla on virhe TEHDÄ TAPETTIA-ratkaisussa.
65. VO9.1.2022 klo 12:14
Kiitos, nimpä tietenkin!
66. Pike9.1.2022 klo 15:05
...nimpä nim...
67. Marja1.2.2022 klo 16:35
Toi piilis ei sit ratkee millään. Kauheesti en oo näitä ennen tehny… 6., 7. ja 9 ei sit millään ratkea… olisko vinkkejä/ratkaisuita/apuja…
68. Rampe1.2.2022 klo 17:18
Marja, 6. huvittavia ovat metkat jonka sisään tungetaan esine joka pitäisi ylittää vaikka hipoen.

7. Viides on aakkosten viides kirjain.
9. Suuri on vaatekoon kirjain, hätähuuto on avunpyyntö, tuhatkertainen K ja mielikuvitus öistä aivojen tuotetta.
69. Marja1.2.2022 klo 21:47
Kiitos. Nyt olikin sitten 11 väärin :-(
70. Marja2.2.2022 klo 07:40
Nyt ratkesi sekin! Kiitos kovasti avusta. Olipa onni että löysin tämän foorumin kun muuten olis lehti pyöriny varmaan ens jouluun tossa pöydällä.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *