KESKUSTELUT > RISTIKOT > HS 3190

9935. HS 3190

Jiikoo26.11.2021 klo 09:31
Nyt on Lehto pannut pahan! Muiden päivämäärien tapahtumat selvisivät tuttuun tapaan ihan googlailemalla helpohkosti eivätkä niiden ympäristöjenkään sanat tuskaa tuottaneet, mutta 1971 ja 1981 tuntuvat sitten sitäkin ylivoimaisemmilta! Ratkojistakaan ei ole tällä kertaa isommin apuja löytyäkseen. Pakko ottaa aikalisä ja panna kahvinkeitin pulputtamaan.
2. Pike26.11.2021 klo 09:55
Semmoista se on, jos ei omista Vuosisatamme kronikkaa. Vaikka eihän sieltäkän aina kaikkea löydy. Nyt kuitenkaan ristikko ei ollut mielestäni ollenkaan paha. Ratkesi joutuisasti.
3. Aksu26.11.2021 klo 10:00
Kyllä tämä ratkesi ilman kronikkaa. Mutta yksi aikavirhe taitaa olla.
4. Uusi26.11.2021 klo 10:31
En omista kronikkaa, joten 1971 ja 1961 vielä kesken. Yhden aikavirheen minäkin mielestäni huomasin.
5. Jiikoo26.11.2021 klo 10:50
Kun korjasin teknokemian tuotteen FG18 oikealle pystyrivilleen, alkoivat palikat loksahdella paikoilleen eikä tyhjiä ruutuja jäänyt. Vuosisatamme kronikkaa en omista enkä taida näiden ristikoiden takia hankkiakaan. Vuoden 1981 tapahtumasta tarjoavat nettilähteeni päivämäärää 3.12. pvm:n 12.12. asemesta.
6. Jiikoo26.11.2021 klo 10:56
Tulkoon vielä todetuksi, että kun ratkaisusanani vihjeestä FG18 oli väärässä paikassa, olin saavinani erehdyttävästi vuoteen 1971 yhdistettävissä olevan sanan, joka johdatteli minua väkisinkin vauvanvaatteiden maailmaan. En olisi juuri voinut olla enempää pihalla!

:•)
7. Grüetzi26.11.2021 klo 11:56
Saksan joki on naapurissa. Seiväsmiehen synttäripäivä...
8. Rampe26.11.2021 klo 12:35
Seiväsmies näkyy syntyneen kuukautta myöhemmin, joten syntymävuosikin vaihtui näin joulukuun tapahtui-ristikossa.
Kaksi viimeistä harmaata tuottivat vaikeuksia siksikin, että lauseet olivat vähän kömpelöitä.
Seiväshyppääjälauseen viimeinen sana on ihan ok, mutta minä ihmettelin pitkään ennen kuin se minulle aukesi.
9. Jiikoo26.11.2021 klo 12:36
Grüetzi, samaa mieltä: Lehdon ”Saksan joki” virtaa (saksankielisen) Sveitsin alueella ja laskee Reiniin ennen Saksan rajaa – ainakin jos puhutaan minun ratkaisuuni tulleesta ”Saksan joesta”. Mutta nämähän ovat tälle suurpiirteisyyteen taipuvaiselle laatijalle pikkuasioita...
10. Jiikoo26.11.2021 klo 13:24
[Vielä tuosta ”saksalaisesta joesta”. Jouduin liki 40 vuotta sitten autoilemaan useinkin töiden takia Sveitsissä, mm. juuri kysytyn joen maisemissa. Viimeksi ajelin siellä päin 1989, sillä kertaa perheen kanssa ja ihan vapaalla ollen. Aikomuksemme oli ylittää Alpit Susten-solan kautta, mutta tie oli ylhäältä lumitilanteen johdosta suljettu (vaikka oli kesäkuu!). Piti muuttaa reittisuunnitelmaa ja ajaa Grimsel- ja Furka-solien kautta. Sillä reitillä nähtiin sekä Lehdon ”saksalaisen joen” eli Reiniin ja sitä kautta Pohjanmereen laskevan sveitsiläisen joen että Välimereen laskevan Rhônen alkulähdejäätiköt, hyvinkin lähellä toisiaan. Furkan kautta olimme kartanlukijani kanssa ajaneet jo ensimmäisellä yhteisellä Euroopan-autoturneellamme 1976.

Pitääpä poiketa tänään Myyrmannin Alkossa katsomassa, löytyykö sieltä yhä schwarzwaldilaista Kirschwasseria autenttisemman sveitsiläisen Kirschin korvikkeeksi. Lähi-Alkossani sitä ei ole. Huomenna on ollut puhe tunkea napaan kauden ensimmäinen juustofondueateria, ja sehän suorastaan vaatii digestiivikseen kirsikkaviinaa!]
11. lapatossu26.11.2021 klo 13:41
Seiväsmiehen syntymäpäivä on oikein myös Vuosisatamme kronikassa... lieneekö laatijan silmät eksyneet vahingossa viereiselle sivulle...
12. Jiikoo26.11.2021 klo 13:47
Seiväsmiehen syntymäpäivää en tullut ratkoessani tarkistaneeksi. Oli minullekin suuri idoli niihin aikoihin, kun katkoin ensimmäisiä itse vuoleskelemiani haapaseipäitä. Bambu- ja terässeipäisiin saakka ja paria hassua metriä korkeammalle en päässyt, lasi- ja hiilikuituvahvisteisista katapulteista puhumattakaan...
13. lapatossu26.11.2021 klo 14:57
Minäkin tarkistin vasta kun asiasta tuli puhetta...
14. Heppu26.11.2021 klo 17:00
Minullekin 1971 ja 1981 alueet työläät. Jos no20 torvi on ratkojissa oikein minulle jää mystiikaksi q17 kuvakummajainen.
15. Jiikoo26.11.2021 klo 17:38
Heppu, torvea en ole Ratkojista etsiskellyt, mutta risteävistä saamani ratkaisusana tuottaa kuva-Googlessa näkyville vastaavanlaisen torven. Q17 vaikuttaa olevan sitä, mitä olin pitkään uumoillutkin ja välillä hylännyt: suurin osa arkusta, sarkofagista tms., jonka sisällä (samoin suurin osa) käärinliinoihin kiedotusta (balsamoidusta?) ihmisruumiista. Kaikkea sitä kehdataankin ristikkoihin silpoa!
16. anna h26.11.2021 klo 17:55
Muuten valmis mutta piilokirjaimet 1981 -lauseessa, K ja R 22 puuttuvat. En ymmärrä yhtään mikä sana siihen tulisi kun mielestäni muut on oikein mitä olen pystysanoista saanut.
17. kaplas26.11.2021 klo 18:40
Heppu, etsipä näitä vähän pulskempina vaikkapa Armonlaaksosta. Viimeinen kirjain siis puuttuu
18. kaplas26.11.2021 klo 18:42
anna h, eka harmaa oli rooli***** , mutta muitakin kosolti!
19. Pekkatyttö26.11.2021 klo 18:46
Paljon virheitä laadinnassa
Ketkä tai mitkä ovat U-Å 12 ?
20. anna h26.11.2021 klo 18:48
kaplas, ymmärsinkin jo. Vaihdoin ääniä vihjeen vokaalin toiseen kun tarkistin nykäsestä että silläkin vokaalilla on ään-merkitys, vaikka minä en sitä tuntenut. Minulle ko. sana tarkoittaa eräänlaista juhlatapahtumaa mutta kun kerran tuo äänimerkitys myöskin on niin avautui tuo lausekin.
21. Pekkatyttö26.11.2021 klo 18:49
Siis missä noita naisnimiä on käytössä aulislandiassa vai
22. Eikka26.11.2021 klo 19:00
Lainaus: 19. Pekkatyttö 26.11.2021 klo 18:46
Paljon virheitä laadinnassaKetkä tai mitkä ovat U-Å 12 ?

Virheet ovat näköjään ratkonnassa eikä laadinnassa. Eikös tuo vihje, tässä tapauksessa ihan kaksinkertainen, ole ihan selvä? Tässä ristikossa oli harvinaisen paljon kahdella vihjeellä olevia kohtia. Ihan mukava tapa vähän helpottaa ratkaisua.
23. Eikka26.11.2021 klo 19:05
Taisi tulla oma ”ennätys”, kun tuntui, etten tunnista heti yhtään henkilöä. Onneksi Martti-vainaa pelasti tilanteen.

OP 12:n jonkinasteinen epätarkkuus oli jopa perusteltua. Aluksi en saanut kuvasta juurikaan selvää, mutta kun ensimmäinen kirjain tuli risteävästä, ratkaisu oli melko helppo.
24. Mallu26.11.2021 klo 19:12
Ratkojiin on ilmestynyt ristikkoon sopiva elokuva, jota en kyllä löydä muualta?
25. Pekkatyttö26.11.2021 klo 19:24
No kerro eikka missä maassa on kyseisen nimisiä ihmisiä
Ainakin kaksi pitää tietää
26. Pekkatyttö26.11.2021 klo 19:29
En tarkoita taiteilija nimiä
Ne eivät ole ristikoihin sopivia varsinkaan tuntemattomat
Ihmettelen laatijan puolusteluja
Antaa hänen tehdä se itse jos kykenee
Mielestäni hän on kykenemätön edes siihen
27. Pekkatyttö26.11.2021 klo 19:31
Ei vanhoilla meriiteillä ja itsensä toistamisella montaa hurraata saa
28. Eikka26.11.2021 klo 19:38
Lainaus: 25. Pekkatyttö 26.11.2021 klo 19:24
No kerro eikka missä maassa on kyseisen nimisiä ihmisiäAinakin kaksi pitää tietää

Kiitos kysymästä. Vaikkapa tuolta, joka harmaissakin on mainittu pitkällä ”kutsumanimellään”. Lienee väännös englanninkielisestä virallisesta nimestä. Virallinen suomenkielinen on vähän pidempi ja kaksiosainen. Kävin siellä 1989 ja ehkä se riittikin sitä kimallusta. Tyttöihin en siellä törmäillyt sellaisella intensiteetillä, että olisi sinunkauppoja tehty, joten ko. nimen taajuudesta ei omakohtaista kokemusta ole.
29. Pekkatyttö26.11.2021 klo 19:57
Onhan suomi pullollaan ihmisiä jotka katsovat turhapuroleffoja joka päivä joten se toistamisesta
30. Elva26.11.2021 klo 20:02
Ristikoita on nyt kasaantunut, kun muutamaan päivään ei ole löytynyt aikaa. Aloitin nyt Auliksella, ja pidinkin tästä paljon. Vaikeuttakin oli ihan tarpeeksi. 1981-lause on minulla melkoisen ontuva, vaikka sanat sinänsä ovat sopivat. Toisen sanan loppu ei istu.

Mallu, syötäpä Googleen B. Sathya ja saamasi filmin nimi.
31. tschau26.11.2021 klo 20:03
Täällä on jo useampikin maininnut virheistä vihjeissä. Omasta mielestäni (ja myös Wikipedian) 8:sta TAPAHTUI päivämäärästä 2 on väärin. Eli ainakin 25%.
32. Pekkatyttö26.11.2021 klo 20:09
Mielestäni laatijalla mieletön määrä ns virheitä kaikissa tekeleissään laittaa googlesta sanoja kun laatii niin huonosti tai yrittää ylittää kykynsä
Laatisi harvemmin niin laatukin voisi parantua
33. Hidas Käsi26.11.2021 klo 20:10
Valmistihan tämä lopulta järkevästi kun tajusin, että 1981 vihjeen ratkaisussa on kahden ekan harmaan välissä väliviiva!
34. Hidas Käsi26.11.2021 klo 20:11
Valmistuihan... sori, autocorrect
35. Jiikoo26.11.2021 klo 22:17
Täällä aina valitetaan, että kun Auliksella alkaa suksi tökkiä jonkin laatimukseen ratkaisusanaksi väkisinkin pyrkivän kryptisen kirjainyhdistelmän kohdalla, hän ratkaisee pulman laittamalla vihjeeksi ”naisnimi” tjsp. Niin tälläkin kertaa.

Kun olen nyt saanut pitkästä aikaa taas aijaa-kuvapalvelun pelittämään jotenkin, käytän kokeeksi sitä enkä jotakin toista vaihtoehtoa. Syötin tämänkertaisen ”naisnimen” (vihjeessä monikko ”naisnimiä”) Googleen. Kas! ainakin yksi nimenkantajaoletettu löytyi kuin löytyikin. Niinkin läheltä kuin Filippiineiltä. Kuvaruutukaappaus tässä linkissä:

https://aijaa.com/QK0N1w

Palstayhteisö lienee yhtä mieltä kanssani: sopii puhua jos ei naisesta niin ainakin naisoletetusta, tummista laseista ja suuvärkin edessä olevasta kahvinsuodatintötteröstä huolimatta.

Ei siis nimi naista pahenna, ellei Aulis nimeä!
36. Pekkatyttö26.11.2021 klo 22:48
Onko tämätuo aulis joku joulupukin reinkarnaatio joka käy juomassa genesaretinjärven atomikusta ja laatiii höpölöpö
Hs-ristikoita automaatiolla virheistä välittämättä hesarin siunauksella
37. Artsi27.11.2021 klo 00:05
Aloitin tämänkertaisen tapahtui ristikon illansuussa ennen saunaan menoa. Tanskalainen TV-sarja katkaisi ratkomiseen välissä jonka myötä ajatuskin harhaili. Lopulta sain valmiiksi. Tapahtui 2.12.1971 vihjeen loppuosan saaminen oikeaan muotoon teetätti töitä, mutta valmista tuli. Aulis Lehdolle oli sattunut virhe aikakin yhden vihjeen päivämäärän suhteen. Muuten kivaa ratkottavaa taas kerran.
38. Heppu27.11.2021 klo 00:25
Jiikoo, kaplas, kiitos makaabereista lisätiedoista. Sarkofagiongelma selvä, mutta nurinpäin oleva naisennaama nyt minulle tunnistamaton.
39. Elva27.11.2021 klo 00:46
Heppu, kreikkalaisen laivanvarustajan pitkäaikainen rakastettu.
40. PM27.11.2021 klo 08:54
Iltapimeällä eilen aloittaen ja nyt aamun hämärissä viimeistellen sain ratkontani "päätyyn asti" avuitta. Muutamia arvauksia toki viimeisten jäljellä olevien kirjainten löytämiseksi jouduin tekemään. Mielenkiintoisesti tapahtumat tulivat mieleen, kun risteävistä sanoista oli riittävästi kirjaimia avustamassa. Vuoden 1971 tapahtuman alueella vietin viikon talvella vajaa 5 vuotta sitten.
Tarkistuksissa virheitä on löytynyt vasta toiseksi vanhimman tapahtuman ja ´Saksan joki´ vihjeen kohdalla, laadinnan virheitä siis. Kuvan F20 naishenkilö on tunnistamatta, ratkomiseni uskon olevan siinä kuitenkin oikein.
41. Rampe27.11.2021 klo 09:10
Veikkaisin kuvan F20 naista tummaääniseksi ja varhaisella iällä alzheimeriin sairastuneeksi lahjakkaaksi laulajattareksi.
En kuitenkaan löytänyt kuvahausta vastaavanlaista kuvaa, joten en ihmettelisi jos olen väärässä.
Ratkaisusanani lienevät kuitenkin oikein.
42. Elva27.11.2021 klo 09:23
PM & Rampe, löysin kuvahaun kolmannelta rivilta, kun lisäsin sukunimen, muuten haku täyttyy myös Ruotsin samannimisellä artistilla. Mielestäni Suomen parhaita jazz-, blues- ja chansonllaulajia.
43. Rampe27.11.2021 klo 09:31
Kiitos, Elva.
Sieltähän tuo kuva lopulta löytyi!
44. PM27.11.2021 klo 10:02
Kiitos avusta! Hän oli todella hyvä alallaan!
45. Heppu27.11.2021 klo 11:30
Elva kiitos, on se tosiaan tuo Välimerellinen nainen. Outo kuva.
Olen F 20 kuvan laulajan suuri fani. Minulla on cd-kokoelma hänen kaikista levytyksistään. Häntä parempaa ei
alallaan ole Suomessa eikä paljon muuallakaan.
46. Jiikoo27.11.2021 klo 11:54
Yhdyn täysin täällä esitettyihin ylistäviin arvioihin kuvan F20 daamin laulutaiteesta. Harvinainen, helposti tunnistettava ääni, jossa on juuri sopivasti kauniin lämmintä rosoa. Lisäksi teknistä osaamista ja kielitaitoa vaikka muille jaettavaksi.

Sen sijaan monen korkealle arvostama laivanvarustajan lemmitty L20 ei ole suosikkini. Hänen sopraanonsa soi minun korvissani ruman raa'asti monissakin levytyksissä. Ehkäpä ne paremmat tallenteet ovat jääneet minulta kuulematta.

Lainaus: 10. Jiikoo 26.11.2021 klo 13:24
[Pitääpä poiketa tänään Myyrmannin Alkossa katsomassa, löytyykö sieltä yhä schwarzwaldilaista Kirschwasseria autenttisemman sveitsiläisen Kirschin korvikkeeksi. Lähi-Alkossani sitä ei ole. Huomenna on ollut puhe tunkea napaan kauden ensimmäinen juustofondueateria, ja sehän suorastaan vaatii digestiivikseen kirsikkaviinaa!]

[Ei löytynyt, eikä kuulemma löydy Alkon valikoimista lainkaan tällä hetkellä! Olisin tietysti voinut tarkistaa saatavuuden netistäkin, nyt eilisestä 8 000 askeleen viinakauppareissusta tuli vesiperä (kuntoilu-ulkoilua toki). Mikä ihme monopoliimme on mennyt: ottanut listoilleen kymmeniä ellei satoja erilaisia votkaversioita, mutta kehdannut jättää hedelmäviinojen (ja tässä nimenomaan kirsikkaviinan) vannoutuneet ystävät Mopen osille?!]
47. Mallu27.11.2021 klo 12:57
Kiito Elva. Avustasi huolimatta en saa elokuvan viimeistä kirjainta sopimaan.
48. Elva27.11.2021 klo 13:39
Mallu, jos filmi on oikea, se pitäisi löytyä ohjaajan nimellä. Ehkä risteävissä on jokin virhe?
49. pelaaja27.11.2021 klo 13:48
Sen elokuvan löysin ykskaks, kun laitoin hakuun 'ratkaisu movie'. Eihän minulla ollut aavistustakaan ohjaajasta.
50. Sarde27.11.2021 klo 14:00
Olisiko antaa vinkkiä, mitä kohdan RS-14 kuva mahtaa esittää?
51. Amatööri27.11.2021 klo 14:08
Minusta ruudun Å17 lisävihje 'paitanimi' on enempi väärä, koska sen mukaisesti
pitäisi sanan toiseksi viimeinen kirjain olla eri, kuin mikä luovutax-vihjeestä tulee.
Tai voihan joku nimetä tekemiään paitoja myös yhden kirjaimen erolla. Olenkohan
ymmärtänyt jotain väärin?
M-N12 on sen verran hämärä, että voisi ehkä hyväksyä joko pohjoisemman tai
eteläisemmän mahdollisuuden piilokirjaimen osalta...
52. Heikki-7827.11.2021 klo 14:51
Tämmöistä kommentoitavaa tähän mennessä löytynyt.
1.) Vihjepäivä 3.12.1931 lienee väärin. Wikin mukaan olisi 3.1.1932.
2.) Vihjepäivä 12.12.1981 lienee väärin, Wikin mukaan olisi 3.12.1981.
3.) U12: Tällaista naisnimeä ei netin mukaan vaikuta olevan olemassa.
4.) I18: Päästään tutustuun telugu-kiäliseen elokuvaan. Ei Oscareita toistaiseksi.
53. Amatööri27.11.2021 klo 15:03
Sarde, tutun eurooppalaiskaupungin vaakunaa, kun saat vaikka alkukirjaimen, niin
siitä edistyy.
54. iso S27.11.2021 klo 15:12
Tietoisku: elokuviin ja tv-sarjoihin (etenkin ulkomaisiin) liittyvissä asioissa imdb.com on käsittääkseni paras tietolähde. Mystinen kirjainyhdistelmä syntyy sanoista International Movie DataBase.

Jos tiedät elokuvan nimen, löydät sillä hakemalla ohjaajan ja näyttelijät.

Jos tiedät näyttelijän nimen, löydät sillä hakemalla elokuvat joissa näyttelijä esiintyy.

Jos tiedät ohjaajan nimen, löydät sillä hakemalla hänen ohjaamansa elokuvat.

Nimiä ei tarvitse välttämättä muistaa ja kirjoittaa ihan oikein, imdb tarjoaa lähelle osuvia vaihtoehtoja.

Kortmaisten elokuvien suhteen saattaa löytyä apu Elonetistä (elonet.finna.fi). Sen hakutoiminto on melko yllättävä. Jos haen esimerkiksi elokuvaa Maa on syntinen laulu, se kyllä tarjoaa juuri tuota elokuvaa ykkösvaihtoehtona, mutta ehdottaa myös elokuvia Laitakaupungin laulu, Milka, Syksyllä kaikki on toisin, Syntipukki, Kuudes käsky, Me, Punainen viiva ja Ryysyrannan Jooseppi ja monia muita. Ehkä niistä vähiten syntinen ja kauimpana etsitystä on Niko - lentäjän poika, jonka nimestä ja esittelytekstistä puuttuvat sanat maa, syntinen ja laulu. On siellä on, joten ei osuma ihan perusteeton ole!
55. Riku27.11.2021 klo 15:16
Olenko täysin pihalla, kun oletan F 20-kuvan matalaäänistä tarkoittavan ammattinimitystä eikä lainkaan henkilönimeä. Kun en tiedä ko. elokuvaa, täytynee arvata sanan 3. kirjain. Pohdin siivekkäitä vihjeen alapuolelle tulevaa sanaa. Onko se kuvassa oleva teksti vai .....? Mikä 'tilpehööri' siinä mahtaa olla? Å 17- vihjeen ratkaisusanan täytynee olla preesens- aikamuodossa. En tajua Joelia käsittelevän lauseen merkitystä. Kieltosanan siihen loppuun survaisen. Kyllä minua niin ihmetyttää nuo Lehdon lauserakenteet. Lienee laatijan vaikea ymmärtää kielemme perusrakenne. Toki aivan mainioita vihjeitä oli kosolti, kuten raitti, joustavuutes, olet ex ja ekara Oulua. Eipä ollut vaakunapuolikkaita eikä Intiaa koskevia sanoja arabiroistosta puhumattakaan. Ulkomaiset vaakunat joutaisivat myös poies. Kuulemisiin!
56. Sarde27.11.2021 klo 15:20
Amatööri, kiitos vinkistäsi!
57. Amatööri27.11.2021 klo 15:28
Heikki-78, Vihjepäivä 2) siinä on jekkua, kun saat lopun, huomaat miten 3) olisiko sinulla
jotain väärin, minulla tulee heti löytyvä nimi.
58. Elva27.11.2021 klo 15:35
Amatööri, Å17 paitoja on netissä kahdella vokaalilla, t-paidat näyttävät hyvin samanlaisilta, mutta vokaali on eri miehille ja naisille. MN12 tulkitsen ulkokuvan perusteella pohjoisen vaihtoehdoksi.
59. Elva27.11.2021 klo 15:51
U-Å 12:lle on mielestäni kolme vihjettä. Kun huomioin ne kaikki saan nimet joita en ole netistä löytänyt, jos huomioin vain sanan NAISNIMET löytyy netistä heti naisia kuvankin kanssa.
60. Heikki-7827.11.2021 klo 16:13
> Amatööri. 2) siinä on jekkua, kun saat lopun,
Ensimmäisen harmaan sanan jäljessä nuolen sisällä näkyy tavuviivamerkki ja sen perässä piste. Tämän tuoma mahdollinen jekku, ja ratkaisulauseen selkeä kokonaisuus ei silti aukene. Päivämäärä vaikuttaa väärältä.

> Amatööri. 3) olisiko sinulla jotain väärin, minulla tulee heti löytyvä nimi.
“Naisnimiä” lisäksi sama vihje on annettu toisella tavalla, johon kuuluu R + pari numerollista lipuketta. Jälkimmäinen vihje lukitsee se niin, että kirjaintakaan ei voi muuttaa, tai olla väärin. Tätä ratkaisun naisnimeä netti ei tunne.
61. Pekkatyttö27.11.2021 klo 17:00
Mitä tässä örvätään
Kenellä on nimi RHINNA kysyn vasn
62. Jiikoo27.11.2021 klo 17:55
Lainaus: 55. Riku 27.11.2021 klo 15:16
”Kyllä minua niin ihmetyttää nuo Lehdon lauserakenteet. Lienee laatijan vaikea ymmärtää kielemme perusrakenne.”

Uskon laatijan olevan varsin hyvin perillä kielemme perusrakenteesta.

Onko ratkojan puolestaan vaikea ymmärtää, että moitteettomien lauserakenteiden edellyttäminen tällaisten ”Tapahtui”-tyyppisten ristikoiden yhteydessä on jokseenkin kohtuutonta. Laadinnan jaloa taitoa en ole itse opetellut, mutta arvostan sitä, että laatija kykenee kehittelemään yhteen ristikkoon näinkin monta ratkaisusanarimpsua, jotka ovat vihjeisiin nähden edes varsin loogisia ja ymmärrettäviä. Ei niiden mielestäni tarvitsekaan olla kieliopin malliesimerkkejä.

Olen ja en ole Lehto-fani. Laatijamme väläyttelee kerta toisensa jälkeen mestarillisuuttaan antaakseen vastaavasti oikeutettuakin aihetta kritiikille vaimentamalla itsekritiikkinsä ja hyväksymällä tuotoksiinsa puolivillaisuuksia. Kaikesta näkee, että hän osaisi enemmän kuin mukavuudenhaluisuudessaan viitsii näyttää. Lähes jokaista Lehdon ristikkoa sopii oikeutetusti sekä ylistää että moittia.

Itse olen joka tapauksessa siinä määrin koukussa näihin, että odotan edelleen antaumuksella jokaisen viikon perjantaita ja jokaisen kuukauden ensimmäistä lauantaita. Ajanvietteessä saa puolestani olla pikku rosoisuuksiakin.
63. mara27.11.2021 klo 17:59
Kiitos taas HS ristikosta! 'Mitä tapahtui' - ristikot tekevät perjantaista nautinnollisen. Iso kirja vaan esiin, paitsi tällä kertaa ei kaikkea kertonut.
64. Pekkatyttö27.11.2021 klo 18:05
Kyllä venäläinen on kekseliäs kuin lehto saa volgan käyntiin vaikka imemällä pakoputkesta
Semmonen kekseliäs laatija saa ristikon vaikka väärentämällä soimaan
65. Eikka27.11.2021 klo 18:05
Lainaus: 60. Heikki-78 27.11.2021 klo 16:13
Amatööri. 2) siinä on jekkua, kun saat lopun,Ensimmäisen harmaan sanan jäljessä nuolen sisällä näkyy tavuviivamerkki ja sen perässä piste. Tämän tuoma mahdollinen jekku, ja ratkaisulauseen selkeä kokonaisuus ei silti aukene. Päivämäärä vaikuttaa väärältä.

En tiedä jekuista, minäkään en sellaista keksinyt, joka selittäisi tuon runsaan viikon heiton päivämäärässä. Lause sinänsä ihan ok ja ymmärrettävä, vaikkei ihan lauseen kriteerejä täytäkään. Sama pätee myös muihin.
66. Eikka27.11.2021 klo 18:13
Lainaus: 61. Pekkatyttö 27.11.2021 klo 17:00
Mitä tässä örvätäänKenellä on nimi RHINNA kysyn vasn

Esim. LinkedInistä löytyi tälle etunimelle vaikkapa seuraavat harvinaiset sukunimet: Meyer, Singh, Lee, Edwards ja Jones.
67. Pekkatyttö27.11.2021 klo 18:26
Sinähän Eikka fiksu mies(oletettavasti) olet
Ristikoitahan ratkotaan nenä ruudulla kas kun ratkaisu samalla kertaa kuin lastenristikoissa
Kyllä laatijanimimerkki aulislehto takaa laadinnan suahilisanontoja sekä kaikki muut höpötykset kunhan hesari lähettää shekin tenneriffalle joka viikko
Mutta mitä sillä on väliä en ole kateellinen mihin erkkojen eläkerasto varojaan tuhlaa ei ole minulta pois
68. Pekkatyttö27.11.2021 klo 18:30
Onko se laadukasta laadintaa että netistä löytyy kirjainyhdistelmä joka auttaa laatijan saamaan tekeleensä sinnepäin valmiiksi?
69. Pekkatyttö27.11.2021 klo 18:37
Kyllä kaikki huomaavat lehdon harrastavan kieliopillista prostituutiota joka saa useat ristikkoharrastajat tosi vihaiseksi
Suomenkieltä voi myös käyttää oikeinkin
70. Pekkatyttö27.11.2021 klo 18:43
Mikään ei ole vastenmieleisempi kuin uskonmies/nainen heille ei mahdu kuin yksi ajatus päähän ja se on oma ajatus kaikki muut ovat vääriä
Tätä edustaa aulislehto laatijana
71. Heikki-7827.11.2021 klo 18:52
> Kyllä laatijanimimerkki aulislehto takaa laadinnan suahilisanontoja sekä
> kaikki muut höpötykset kunhan hesari lähettää shekin tenneriffalle joka viikko

Häh, asuuko Aulislehto pysyvästi Teneriffalla vai?? Nyt kyllä iski aika kova kateus päälle.
Loskaviikon jälkeen -7 pakkasta, ja tästä vaan petrautuu joulua kohti.
Toivon tietenkin jonkinlaista pidempiaikaista, parin viikon sadetta ja koleata marraskuuta Teneriffalle, ihan vaan vaihtelun vuoksi, paikallisille ihmeteltäväksi.
72. Evastiina27.11.2021 klo 18:55
En saa rauhaa ennenkuin tiedän piilokirjaimet K22 ja R22. Olisiko joku sallittu vihje tarjolla?
73. Heikki-7827.11.2021 klo 18:56
"Onko se laadukasta laadintaa että netistä löytyy kirjainyhdistelmä joka
auttaa laatijan saamaan tekeleensä sinnepäin valmiiksi?"

Nuo ovat tosiaan sellaisia pikkasen noloja hätäpaikkoja. Kun vaikka 'blem' sana tarvitaan, että ristikko saadaan ylipäätään syntymään, niin sellainen sana hakukoneilla ettitään ja sinne tungetaan. Kyllä Teneriffan mies tämän verta kritiikkiä kestää:)
74. Heikki-7827.11.2021 klo 19:00
Lainaus: 72. Evastiina 27.11.2021 klo 18:55
En saa rauhaa ennenkuin tiedän piilokirjaimet K22 ja R22. Olisiko joku sallittu vihje tarjolla?

Vaikea kysymys. Itte kysyin Herman Niemeltä vastausta, ja sainkin jotain ehdotusta. Sen mukaan etenin, ja suomalainen sana syntyi. Mutta lauseenn kokonaisrakenne ei miellytä siltikään itteäni.
75. Pekkatyttö27.11.2021 klo 19:08
Kun hän pitää itseään jumalasta seuraavana en voin kuin ihmetellä tuota itsekkyyttä
Arroganttisuutta ja kaikkea häpeäisi muka uskovainen pthyi
76. Aksu27.11.2021 klo 19:09
Evastiina,
huomasitko, että "anna h" kyseli samaa ja keksi ratkaisun, kun muutti yhden pystysanan?
77. Evastiina27.11.2021 klo 19:09
Tulipahan jälleen todetuksi, kun kysyy, niin saa vastauksen itseltään. Eli on lopetettava turha tuijotus ja annettava aivoille aikaa.
78. Eikka27.11.2021 klo 19:43
Lainaus: 69. Pekkatyttö 27.11.2021 klo 18:37
Kyllä kaikki huomaavat lehdon harrastavan kieliopillista prostituutiota joka saa useat ristikkoharrastajat tosi vihaiseksi Suomenkieltä voi myös käyttää oikeinkin

Viimeisen lauseen(?) osalta olen samaa mieltä kanssasi. Miten tuo suomen kielen (pienellä alkukirjaimella ja erikseen) oikeellisuus onnistui itseltäsi?
79. Eikka27.11.2021 klo 19:45
Lainaus: 70. Pekkatyttö 27.11.2021 klo 18:43
Mikään ei ole vastenmieleisempi kuin uskonmies/nainen heille ei mahdu kuin yksi ajatus päähän ja se on oma ajatus kaikki muut ovat vääriä

Tästäkin on helppo olla samaa mieltä. Uskontoa ei tuohon tarvinne lisätä.
80. Pekkatyttö27.11.2021 klo 19:52
On se hienoa kun eikka ei ole muuta mielipidettä kuin samaa mielipidettä
Uskovaiset ovat maailman syöpä kaikki sodat ja riistot alkavat heistä ja niistä syntyvät kaiken pahan alku ja juuri riistolle
81. Rampe27.11.2021 klo 20:17
Pekkatyttö ei ole Lehdolle "tenneriffasta" kateellinen eikä enää tilaa Hesaria.
Silti on päättänyt häiritä joka ainoaa Lehdon ristikkoa käsittelevää säiettä.
82. Amatööri27.11.2021 klo 21:14
Tuossa toiseksi alimmassa tapahtumassa ei haetakaan kuolemisaikaa, vaan todetaan
tilanne yhdeksän päivää myöhemmin, ymmärtäisin. Viimeinen kahden kirjaimen sana
ilmaisee asian. Koko lause kyllä varsin kömpelö, mutta toisaalta kunnioitettavan ovela.
83. Eikka27.11.2021 klo 21:26
Lainaus: 82. Amatööri 27.11.2021 klo 21:14
Tuossa toiseksi alimmassa tapahtumassa ei haetakaan kuolemisaikaa, vaan todetaantilanne yhdeksän päivää myöhemmin, ymmärtäisin. Viimeinen kahden kirjaimen sanailmaisee asian. Koko lause kyllä varsin kömpelö, mutta toisaalta kunnioitettavan ovela.

Yleisesti puhutaan kai tapahtumaristikosta. Jotain siis tapahtuu aina ko. päivänä. Tuossa kohdassa, tuona päivänä, ei kirjaimellisesti tapahtunut mainittua asiaa. Eiköhän loogisempi selitys ole sama kuin toisessa harmaassa, siis huolimattomuus tai jostain syystä väärin kirjoitettu päivämäärä. Samalla logiikallahan voisi olla vaikkapa vihje 13.12.1917 ja ratkaisu ”Suomi itsenäinen”. Tai vaikkapa huominen päivämäärä ja ratkaisu ”Mauno Koivisto vainaa”:
84. anne27.11.2021 klo 21:39
muuten valmis mutta 2.12.1971 viimeinen 5 kirjaiminen sana ei selviä. Miettinyt koko päivän.
85. Heikki-7827.11.2021 klo 21:56
Lainaus: 84. anne 27.11.2021 klo 21:39
muuten valmis mutta 2.12.1971 viimeinen 5 kirjaiminen sana ei selviä. Miettinyt koko päivän.

Jos sait ensimmäisen sanan oikein, niin hae siitä lisätiedot Wikipediasta, niin myös se pvm merkitys todennäköisesti selviää.
86. Heikki-7827.11.2021 klo 22:00
Lainaus: 82. Amatööri 27.11.2021 klo 21:14
"Viimeinen kahden kirjaimen sanailmaisee asian. Koko lause kyllä varsin kömpelö, mutta toisaalta kunnioitettavan ovela."

No eipä tosiaan voi antaa mainesanaa, että kunnioitettavan ovela. Kun yksinkertaisen päivämäärän kirjoittaminen menee jo peffalleen.
87. lapatossu28.11.2021 klo 10:48
Vuoden 1981 päivämäärän virhe on kotoisin Vuosisatamme Kronikasta.
88. lapatossu28.11.2021 klo 10:57
Mistähän me täällä keskusteltaisiin, jos Lehto ei tekisi virheitä...
89. Leenanneli28.11.2021 klo 10:59
Osittain oli hankala. Kuvasta X17 en saa selvää ja koko se alue vielä puuttuu.
90. Eikka28.11.2021 klo 11:02
Lainaus: 89. Leenanneli 28.11.2021 klo 10:59
Osittain oli hankala. Kuvasta X17 en saa selvää ja koko se alue vielä puuttuu.

Jos kuvassa olevat kirjaimet näkyvät, et muuta tarvitse.
91. Leenanneli28.11.2021 klo 12:33
Kiitos Eikka, tsekkasin digilehdestä ja näin mitä kuva esittää. Ratkesi puuttuvat, joten täynnä.
92. Jiikoo28.11.2021 klo 12:57
[Hedelmätisleiden ystäville (10.) (46.): Sitä schwarzwaldilaista Schladererin Kirschwasseria löytyi kuin löytyikin kauppakeskus Kaaren Alkosta, eilinen fondueillallisemme oli pelastettu! Hamstrasin jemmaan toisemmankin putelin.]
93. TJV28.11.2021 klo 13:10
Oululaisella kaverillani oli tuo kronikka, johon hänkin toisinaan viittasi. Varmaankin sitä löytyy vielä antikvariaateista. Tapahtumat kun kuitenkin ovat yleisesti tunnettuja, olen pärjännyt sitä ilman.
94. lapatossu28.11.2021 klo 13:46
Niin, en tosiaankaan ostanut ko. kronikkaa sen ilmestyttyä, kun lehdissä oli arvosteluna 'kelvottoman paljon virheitä'. Vasta kun olin ryhtynyt ratkomaan näitä hesarin ristikoita törmäsin kronikkaan jollain kirpputoripöydällä. Maksoin siitä kokonaiset 5 euroa. Ja onhan siitä huvia, kun huomaa jonkin virheen, joka selvästi johtuu sen käytöstä. Ratkomiseen en sitä yleensä tarvitse.

Muuten, onko tuo O20 'Ääniä' vastaus jokin murresana? Olisin itse vihjeyttänyt tuon eri tavalla.
95. TJV28.11.2021 klo 14:23
Nykänen mainitsee kyllä tuon onomatopoeettisen verbin substantiivijohdannaisena (O20).
96. lapatossu28.11.2021 klo 14:38
Kiitos, TJV. Omasta mielestäni tuossa ei ole mitään onomatopoeettista, mutta ehkä ongelma on kuulijan korvassa.
Nykästä ei ole vielä löytynyt kirppiksiltä.
97. junamies28.11.2021 klo 14:44
Taidan jättää ristikon toistaiseksi rauhaan, kun kuulostaa olevan liian vaikea ainakin joillekin.
98. Oispa28.11.2021 klo 15:06
Lainaus: 96. lapatossu 28.11.2021 klo 14:
...Nykästä ei ole vielä löytynyt kirppiksiltä.

Löytyy kyllä www.tori.fi -sivuilta. Voi valita painovuoden ja jopa kansien värin.
99. pelaaja28.11.2021 klo 17:31
Mainostanko jo kolmannen kerran, että Nykänen löytyy nyt myös netistä. Voihan sen silti kirppikseltä ostaa, jos on mukavampaa selata kovakantisia.
100. Xxx28.11.2021 klo 18:19
Harmittaa kuinka tuhlasin aikaa väärän vihjeen takia. Kyse on ruudussa O 20 vihjeestä "ÄÄNIÄ". Vihjeen pitäisi olla "RUOKIA"(joita viedään esim. juuri synnyttäneelle tai tupaantuliaisiin). Mahdollisesti näitä syödessä voi syntyä niitä ääniä...
101. lapatossu28.11.2021 klo 18:20
Netti olisi kyllä parempi. Täytyykin etsiä, kiitti vinkistä.
102. Jiikoo28.11.2021 klo 18:51
Lainaus: 100. Xxx 28.11.2021 klo 18:19
”Harmittaa kuinka tuhlasin aikaa väärän vihjeen takia. Kyse on ruudussa O 20 vihjeestä "ÄÄNIÄ". Vihjeen pitäisi olla "RUOKIA"(joita viedään esim. juuri synnyttäneelle tai tupaantuliaisiin). Mahdollisesti näitä syödessä voi syntyä niitä ääniä...”

Kieltämättä vierastin vihjeen ja ratkaisusanan keskinäistä etäisyyttä minäkin. Jokin toinen ensimmäinen vokaali ratkaisusanassa ei olisi niinkään vierastuttanut.

Nuo ruokatuliaiset vastasyntyneen kotiin taitavat olla jonkinlaista itälainaa. Tämä sivustohan ei kyrilliikkaa tue, mutta venäjän syntyä = roditsja ja joulu = rozhdestvo saanevat kelvata paremman puutteessa translitteroinneiksi niille sanoille, joista tuon ratkaisusanan voisi olettaa juontuvan. En ole tarpeeksi onomatopoeetta osatakseni päätellä, syntyykö noita tuliaisia syötäessä ääntä ristikossa kysyttyyn malliin. Vihje voisi kyllä kovin mielellään olla toisenlainenkin.
103. Rampe28.11.2021 klo 19:45
Kyllä minulle O20 ÄÄNIÄ-vihjeen ratkaisusana ääniksi kelpaa.
Lapsuudessani ja nuoruudessani Kemin seuduilla sanottiin ainakin syysjään pitävän tuollaista ääntä, kun sitä pöljyyksissään piti mennä kokeilemaan.
Minulla ei ole käsitystä siitä, kuinka paikallinen tuo sana oli ja käytetäänkö sitä enää.
Ruokatuliaismerkitykasessä sana on minulle outo.
Jiikoon itälainoista sana muistuttaa eniten koti- tai synnyinmaata tarkoittavaa sanaa, mutta sen kanssa ei äänillä eikä varpajaislahjoilla ole mitään tekemistä.
104. Heikki-7828.11.2021 klo 20:49
Nautitaan nyt näistä Lehdon tekemisistä, kaikkine pulssia nostattavine virheinensäkin. Oikeakielisiä tarkistajia ei Espsanjasta löydy. Kun mittarissa on jo 67 v. niin ihan täyttä priimaa ei voi enää edellyttää. Hyvä että on edes tällasta. Ja että perjantaisin lehdestä ruudukko aina kuitenkin löytyy.
_https://www.hs.fi/ihmiset/art-2000003939936.html
105. Jiikoo28.11.2021 klo 21:06
Lainaus: 103. Rampe 28.11.2021 klo 19:45
”Jiikoon itälainoista sana muistuttaa eniten koti- tai synnyinmaata tarkoittavaa sanaa, mutta sen kanssa ei äänillä eikä varpajaislahjoilla ole mitään tekemistä.”

Synnyinmaalla ja syntymän johdosta annetuilla lahjoilla saattaa mielestäni olla jonkinmoista kielellistä yhteyttä keskenään, kulloisestakin kielestä riippumattakin. Synnyinmaa lienee venäjäksi rodina, joka vaikuttaa olevan ikään kuin samaa juurta kuin roditsja (= syntyä) ja rozhdestvo (joulu). Joulu ja syntymä lienevät monessakin kielessä sanana lähellä toisiaan elleivät peräti yksi ja sama sana.

Taisivat olla itäisen maan kolme viisasta miestä tai peräti kuningasta, jotka kirjallisen perimätiedon mukaan toivat noita ratkaisusanan mukaisia syntymälahjoja joskus ensimmäisen loppiaisen aikoihin erään vastasyntyneen vanhemmille... Mutta saattaahan se syysjääkin pitää senkaltaista rousketta, en mene kieltämään!
106. pelaaja28.11.2021 klo 21:46
Viittaan taas Nykäseen. Katsokaapa huviksenne sieltä, miten äänet ja vastasynnyttäneelle viedyt lahjat ovat siellä alekkain.
107. Ratkoja28.11.2021 klo 22:16
Lainaus: 105. Jiikoo 28.11.2021 klo 21:06
Ääntä lähtee myös varpajaisista, miksi ei siis myös O20 tapauksesta.

Muutoin tämänkertainen oli minulle tavallista haastavampi. Pyörähti enemmän tai vähemmän keskittyneenä useampi tunti. Mutta haastettahan sitä ollaan hakemassa.

Tämän palstan keskustelua seuratessa hieman ihmetyttää monet ristikon laatijaan kohdistuvat, jopa henkilökohtaisuuksiin menevät moitteet. Minusta HS-perjantairistikot ovat hyviä. Jos ne lakkaavat miellyttämästä, siirryn muihin harrastuksiin. Suosittelen.
108. Elva28.11.2021 klo 22:32
Heikki-78, kiitos vinkistä. Oli mielenkiintoinen artikkeli Auliksesta, vaikka oli yli 20 vuotta vanha. Olen lukenut hänestä aiemmin toisen Hesarin jutun, tässä oli täydentävää tietoa. Aikamoinen herra!
109. Jiikoo28.11.2021 klo 22:34
pelaaja, kiitos muistutuksesta! Hra Nykänen ei ole kuulunut tähän saakka tuttavuuksiini, mutta nyt sain aiheen ladata koneelleni tietyllä kirjaimella alkavan osan (pdf-muodossa). Perin hitaasti latautui langattomallani yhteydelläni, joka on muuten osoittautunut minulle tarpeeksi nopeaksi (lue: tarpeeksi kalliiksi). Siellähän nuo äänet ja lapsilykkylahjat todellakin ovat sulassa sovussa allekkain. Minäkin olin tottunut käyttämään muotoa ”alekkain”, mutta eräiden auktoriteettien (?) mukaan ”allekkain” on syystä tai toisesta suositeltavampi.

Toinen hra Nykänen oli ex-kotikunnassani vaikuttanut kirjakauppias, joka onnistui myymään minulle 1960-luvulla kirjan jos toisenkin, mikseipä myös kyniä, kumeja, vihkoja ja sen sellaisia. Koulunkäyntini edellytti vanhemmilta panostusta tuollaisiin. Tätä toista ”Nykästä” minun ei onneksi ole tarvinnut ostaa silloin eikä myöhemminkään.
110. iso S29.11.2021 klo 10:07
Lainaus: 101. lapatossu 28.11.2021 klo 18:20
Netti olisi kyllä parempi. Täytyykin etsiä, kiitti vinkistä.

Ehkä olet löytänyt, ehkä et. Ehkä joku vielä etsii. Nykänen löytyy kuutenan pdf-tiedostona osoitteesta
https://www.kotus.fi/sanakirjat/muut_sanakirjat/ny kysuomen_sanakirja_%281951-1961%29
Tiedostot voi ladata omalle koneelle tai avata selaimessa.
111. junamies29.11.2021 klo 12:06
Kyllä sitä rotinaa kuului tulipalopaikallakin. Ei ihme, että löytyy Nykäsestäkin.
112. Keltanokka29.11.2021 klo 14:18
Olisikohan 1981-harmaissa laatijalla tapahtunut pieni ajatusvirhe. Jos toiseen sanaan sijoittaisi 5. ja 6. kirjaimen väliin ännän, niin rivin ajatus olisi huomattavasti selkeämpi ja jopa "parempaa suomea".
113. Elva29.11.2021 klo 15:26
Keltanokka, kommentissani (30.) ihmettelin lausetta. Keksit hyvän ratkaisun.
114. Jykä29.11.2021 klo 15:56
O2? Yks kirjain puuttuu tai sitten monta. Tuleeko ratkaisusanasta normisana?
115. Jiikoo29.11.2021 klo 15:57
Keltanokka, lausehan olisi ilmiselvästi parempaa suomea siinäkin tapauksessa, että toisen sanan kolme viimeistä kirjainta olisivatkin kolmannen sanan lopussa, eikös vain? Tässä nyt laatija on joutunut risteävien sanojen pakottamana tyytymään tällaiseen kielellisesti onnahtavaan, joskin ymmärrettävissä olevaan ratkaisuun.

Lieneekö yksikään näistä tapahtumaristikoista ollut sellainen, ettei kielen moitteettomuuden varjelijoilla olisi ollut mitään huomauttamista? Laatija haluaa pitää kiinni tavoistaan ja tavaramerkeistään ja senhän on suorastaan pakko kostautua. Me ratkojat joudumme tyytymään siihen että näihin jää pakostakin luita ja karvoja syljeksittäväksi.
116. Jiikoo29.11.2021 klo 16:03
Jykä, näkyvissä on yksi kokonainen kirjain ja kaksi vajaata kirjainta. Mitähän nuo vajaat kirjaimet voisivat olla? Mitähän tuo kokonainen kirjain siinä kolmen kirjaimen kokonaisuudessa voisi edustaa?
117. Jykä29.11.2021 klo 17:24
Kiitti Jiikoo. Mulla oli sana oikein mutta mietin miksi k on vinossa ja jumitin siihen
118. Eikka29.11.2021 klo 17:30
Lainaus: 117. Jykä 29.11.2021 klo 17:24
Kiitti Jiikoo. Mulla oli sana oikein mutta mietin miksi k on vinossa ja jumitin siihen

Tuossa oli hyvä päivitys vanhaan, useasti käytettyyn vihjeeseen. Itse oletin, että ratkaisu muodostuisi k-kirjaimesta ja jostain vokaalialkuisesta sanasta. Lisäksi luulin, että kirjaimet olisivat aakkosjärjestyksessä (j, k, l).
119. Satu A29.11.2021 klo 19:12
Harmaat ratkaistu ja melkein muutkin, paitsi F18 alkava kuva täyttä hebreaa, samoin viereinen elokuva-lintu. Jotain vinkkiä jos saisin.
120. Eikka29.11.2021 klo 19:19
Lainaus: 119. Satu A 29.11.2021 klo 19:12
Harmaat ratkaistu ja melkein muutkin, paitsi F18 alkava kuva täyttä hebreaa, samoin viereinen elokuva-lintu. Jotain vinkkiä jos saisin.

Ei varmaankaan ole hepreaa, mutta eipä sitä tarvitse tietää, kun ratkaisu on kirjoitettu kuvaan.
Lintu sinulle lieneekin jo oikein, jos kerran risteävät on ratkaistu.
Elokuvasta ei oikein kehtaa kirjoittaa muuta vihjettä kuin, että onpa hyvä, ettei SIIVEKKÄITÄ ala v-kirjaimella.
121. Eikka29.11.2021 klo 19:48
Lainaus: 112. Keltanokka 29.11.2021 klo 14:18
Olisikohan 1981-harmaissa laatijalla tapahtunut pieni ajatusvirhe. Jos toiseen sanaan sijoittaisi 5. ja 6. kirjaimen väliin ännän, niin rivin ajatus olisi huomattavasti selkeämpi ja jopa "parempaa suomea".

Noissa harmaissa tuppaa olemaan hieman kieliopillisia puutteita, eikä niitä voi aina lauseiksi kutsua. Toisaalta se on niitä sopivasti vaikeuttava seikka ja muuten ne olisivat ehkä liian helposti arvattavissa.

Jos tuo olisi verbin sisältävä virke, lopputulos olisi selkeämpi 2. ja 3. sana väliin laitetulla pilkulla tai kaksoispisteellä. Nyt loppu töksähtää aika pahasti ja viimeinen sanakin on aika karua ammattislangia. Kaiken kaikkiaan tämä on harmaista heikkotasoisin, eikä vähiten päivämäärävirheen takia. ”Älä koskaan luota yhteen ainoaan lähteeseen” on edelleen hyvä tutkijan ohje, joka pätee kaikkeen faktantarkistukseen.
122. Johanna29.11.2021 klo 22:26
Tämä ristikko oli mahtava, koska kaikki vihjeet eivät auenneet ensimmäisenä päivänä. Kiitos Lehdolle.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *