KESKUSTELUT > RISTIKOT > SK 47/2021

9934. SK 47/2021

Jiikoo26.11.2021 klo 01:05
Otin lehden kouraani vasta illansuussa. Parkkispiilis ekaksi, siitä jäi p4 hauduteltavaksi käydessäni IJL:n kimppuun. Hänen sanaleikkisyydestään ja Heli Kärkkäisen ilmeikkäästä taiteesta sainkin nauttia näin aamuyöhön saakka. Piiliksen viimeinen sana ratkesi, ristikossa yksi piilokirjain vielä kangertaa. Ne 15 tärkeintä kirjainta sentään koossa.

Jännä juttu: kun arrakkisoftaan (www.arrak.fi) syöttää nimen ILMO JUHANI LILJEROOS, saa sen kirjaimet sieltä ulos vaikkapa järjestyksessä ”JANOISILLE ROHJO LIMU”. Kun taas syötteenä käyttää näitä sanoja, ei softa tunnu Ilmon nimeä löytävän. Eikö liene tarpeeksi tunnettu hahmo vai enkö vain jaksanut kahlata tuloksia läpi?

Kiitettävän kivat tehtävät tälläkin kertaa!
2. Matti26.11.2021 klo 01:40
En oikein pitänyt piilosanasta - liikaa anagrammeja. Peräti 7 olin laskevinani. Kyllähän niitäkin pitää olla, ei siinä mitään, mutta ihannemäärä on 1 - 2. Siis tämä on minun mielipiteeni.
3. Clas26.11.2021 klo 07:01
Matti, vihjeesi on ehkä turhan avulias.
4. Yussuf26.11.2021 klo 08:14
Helpoin piilis ikinä.
5. TKu26.11.2021 klo 20:34
Piilis oli minulle hankala. En sano vaikea, koska kyllähän tuo ratkesi illan mittaan, mutta sellainen mukava ratkaisemisen imu jäi puuttumaan. Väkisin piti vääntää. Ainoa hyvänmielenhyrinä syntyi V11:n ratkettua.

Ristikkoa en usko ratkaisevani. Muutaman sanan pusersin, osittain Googlen avulla, ja totesin, että antaa olla, kun ei taito riitä. Olen tainnut yhden SK:n kolmitähtisen onnistua ratkomaan, ja sekin oli selvästi helpompi, sillä isommat haasteet olivat vasta loppupuolella.
6. Elva27.11.2021 klo 00:09
Ilmo Juhani jaksoi jälleen olla ihana. Erittäin viihdyttävän ja täynnä kekseliäitä vihjeitä olevan ristikon olivat laatineet yhdessä Heli Kärkkäisen kanssa. Olin kovin otettu määrätyistä huippuosuuksista. Lukemattomissa kohdissa oli ankaraa funtsimista, mutta selvitin lopulta kaiken muun paitsi yhden vihjeen. Sen ratkaisusanaan (viisikirjaiminen) oli risteävien lisäksi vain yksi piilokirjain, johon mielestäni ei käynyt kuin yksi kirjain, joten sanani on oletettavasti oikein. Todella mieltä ylentävää ratkontaa.

Antti Parkkisen piilosanakin vei oman aikansa. Siinä oli useita hienoja vihjeitä, V15 taisi vaatia eniten pohdintaa.

Kiitokset kaikille laatijoille.
7. Anna-Liisa28.11.2021 klo 15:13
Vs 10 oli hauska! Ei ihan helppo.
8. Elva j28.11.2021 klo 17:38
Keksin eilen (6.) mainitsemani vihjeen jujun. Se oli helpoimpia vihjeitä, mutta jos ratkaisuideani lähtee väärään suuntaan, on liian usein kova työ saada ajatukset uusille urille.
9. Elva28.11.2021 klo 17:47
Mistähän nimeni perään tupsahti j?
10. Clas29.11.2021 klo 16:56
Elva, oletko ollut konsonattiostoksilla?
11. Jiikoo29.11.2021 klo 17:46
Elva ja Clas, menisikö konsonaatiskelun puolelle, jos tuohon vielä yhden ääntiön vääntäisi? :•)
12. Heppu29.11.2021 klo 20:09
Oli kyllä kolme plus minulle mutta kun sattui joutoaikaa kipristelin pikkuhiljaa täyteen. Faktavihjeet piti täyttää pohjalle mutta kun niissäkin yön kuumuudessa oli vaihtoehtoja, ei ollut helppoa. Boström ja siihen risteävä ”huone” jäi ymmärtämättä. Pallon alla saisi loogisen ratkaisun, mutta ei oikein rimmaa kuori -vihjeeseen. Hämyisiä vihjeitä riitti.
13. Jiikoo29.11.2021 klo 21:16
[Lainaus: 11. Jiikoo 29.11.2021 klo 17:46
Elva ja Clas, menisikö konsonaatiskelun puolelle, jos tuohon vielä yhden ääntiön vääntäisi? :•)

Takavuosina Suomen soittoruokaloissa esiintyi huomattavan paljon puolalaisia musikantteja. Sellaistakin taidettiin väittää, ettei vokalisteista ole mihinkään, jos heidän omaa kieltään pitää laulaa. Siihen tarvitaan konsonantisteja!]
14. Pike30.11.2021 klo 08:33
Ristikko oli mielestäni erittäin hyvä - pitkästä aikaa. Oli ovelia harhautuksia ja kielitaidostakin oli ratkojalle hyötyä
15. Pike30.11.2021 klo 09:13
Ota tästä puuttuva piste..
16. Uudehko30.11.2021 klo 19:57
Heppu, laita Googleen saamasi nimi ja elokuvamusiikki.
17. lapatossu30.11.2021 klo 20:13
Tartuin lehteen vasta tänään, erittäin hauska ja oivaltava ristikko ja kerrassaan mainio piilosana. Kiitokset laatijoille!
18. PM1.12.2021 klo 12:47
Eilisiltana vasta pääsin ratkomaan. Piiliksen sainkin läpi yhdellä istunnolla. Ps2:n piilokirjaimiin tarvitsin tosin lähdetietoa, kun ensin arvasin nuo kirjaimet väärin. Viimeisenä löytyi vs10:n vastaussana.

Ristikonkin aloitin illalla, mutta siinä oli siksi paljon varsin mehukasta haasteellisuutta, että melko paljon jäi tälle aamulle. Hyvin laadittujen pääkuvien mainioiden ilmaisujenkin löytyminen otti aikansa. Alaosa jäi viimeiseksi, varmaankin siellä esiintyvien henkilönimien takia. Osuivatpa nekin sitten kohdalleen, ilman lähdetietoja jopa. Harmi kyllä, tarkistus osoitti yhden kirjainvirheen lounaassa.

Oli hienot tehtävät. Ja kiinnostavaa löi lukea ristikon syntymisestä ryhmätyönä. Pääosin etätyönä, arvelisin?!?
19. Heppu2.12.2021 klo 11:06
Lainaus: 16. Uudehko 30.11.2021 klo 19:57
Heppu, laita Googleen saamasi nimi ja elokuvamusiikki.
Näinhän se huone löytyy. Ehkä joku avaa Boströmin etymologian kun vastausaika täyttyy.
20. Jiikoo2.12.2021 klo 11:55
Heppu, ei liene liian suuri synti jos kerron löytäneeni (tai ainakin luulen löytäneeni) Boströmin etymologian kirjoittamalla Googleen kaksi sanaa. Toinen niistä oli saamani ratkaisusana ja toinen – yllätys, yllätys – Boström.

On minulla ollut kelpo työkaverikin nimeltä Boström, mutta häneen en tätä kautta törmännyt. Terkkuja kuitenkin!
21. Heppu2.12.2021 klo 15:44
Minulla näköjään googleallergiaa. Intuitiivisesti yhdistin kyllä oikeaan henkilöön kun se nimi siihen pukkautui.
22. Eikka2.12.2021 klo 18:13
Leffamusa-vihje oli kuin syöttö lapaan: kuuntelin juuri ko. vihjettä. Sitten alkoi aikamoinen taival. Kivikkoinen sellainen, mutta täytyy sanoa, että tämä oli ehdottomasti yksi parhaista ristikoista, jonka olen ratkaissut. Pääkuvat vain pieneltä osin pääteltävissä, mutta sitten ketsuppipulloilmiö... Mutta vain tältä osin. Etelä ratkesi melko hyvin, mutta luoteiskulman kanssa sai ahertaa ihan tosissaan. Loppujen lopuksi melko vähillä ulkoisilla avuilla täyteen.
23. Tunari4.12.2021 klo 12:07
Olen saanut ristikon liki valmiiksi, mikä on harvinaista kun kyseessä on kolmetähtinen. Kahta vihjettä en tajua millään: -sura ja turvaa. Saisko pientä vihjettä…
24. Elva4.12.2021 klo 12:18
Tunari, TURVAA on suomalainen laitos, SURA:an lisäät sekä vihjeeseen että ratkaisusanaan sopivaan kohtaan kirjaimen.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *