KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS VIIKONLOPPU 20.-21.11.2021

9929. IS viikonloppu 20.-21.11.2021

K20.11.2021 klo 11:21
Ketkä ovat laatijat? Onko aihetta lähteä R:lle?
2. Ylläpito20.11.2021 klo 11:42
Aivan, Keräsen ja Lavoniuksen 3-.
3. Jiikoo20.11.2021 klo 13:44
Kävin jo R:llä. Ihan lupaavanoloinen kolmemiikka! Vasemmasta yläkulmasta olen jo saanut alkuun ja hajasanaehdokkaita olen tökkinyt sinne tänne.

[R-kioskilla käyntiin voi ja kannattaa yhdistää vähän itsensä ruumiillista rääkkäystäkin ristikoiden ratkonnan ja vatsapainon vastapainoksi. Ainakin minä olen siinä iässä, ettei kunto voi enää kohentua, mutta sen rapistumista voi yrittää hidastaa. Kävin tänään R-reissullani nousemassa (ainakin paikallisesti) tunnetut Malminkartanon 2-hydroksipropaanihapporappuset, 347 askelmaa / 56 nousumetriä. Aika rannekellon sekuntiviisarin mukaan tasan 3 minuuttia. Tänä vuonna uusitut portaat ovat harvajakoisemmat kuin entiset, joissa oli 426 askelmaa. Ne selvitin pari vuotta sitten ajassa 2 min 42 s. Näissä uusissa on kahden askelman ahnehtiminen kerralla liian rankkaa minunlaiselleni, juoksuaskelista puhumattakaan. Monet muutamaa vuosikymmentä nuoremmat kipaisevat tuon koitoksen alle minuuttiin, mutta minun on toki ihan turha verrata itseäni urheilijoihin.]
4. happonen20.11.2021 klo 14:52
Kolmetuoppinen eli hankalahko. Pari vihjettä jäi ihmetyttämään
5. Joutilas20.11.2021 klo 16:03
Muutamissa kohdin Keränen oli jotenkin ihmeellisesti harhautunut aivan eri maailmoihin, kuin minä. ;)
Ristikko oli mielestäni 2½:n luokkaa, paitsi keski-itä, mikä pani tosissaan miettimään. Laatimus kaikkinensa oli oikein viihdyttävä ja mukava ratkoa. Kysymysmerkkejä, eikä epäselvyyksiä jäänyt ja vain yhden asian jouduin tarkastamaan
Googlesta, eli omillaan tuli toimeen. Kiitokset J.K./H.K.
6. Kaapo20.11.2021 klo 16:43
Keräsen paras tähän mennessä.

Piiliksen vihjeissä on yhden kirjaimen virhe. T po S
7. Elva20.11.2021 klo 18:48
Erinomainen Piilis ja Tavis. Taviksessa oli useita hankalia kohtia, viimeisenä täyttyi oikea alakulma. Piiliskin oli tavallista haastavampi. Ihmettelinkin vähän Kaapon mainitsemaa sanaa, mutta piiliksissähän on usein hämäyksiä, joten eipä jäänyt mieleen. Nyt kun palasin asiaan, niin mielestäni Kaapo on oikeassa.

Ristikko jää ensi viikkoon.
8. Elva20.11.2021 klo 20:08
Vähän vilkaisin ristikkoani, jonka olin arvioinut hyvin haastavaksi, ja siirtänyt ensi viikkoon. Ja niin vaan syntyi jo aloittamaani ristikkoon sana toisensa jälkeen, kunnes tuli valmiiksi. Suuri apu oli sinisistä lauseista. Yksi alalaidan ratkaisu jäi ymmärtämättä. Kun pääsin vauhtiin, niin ristikko osoittautui hyvin viihdyttäväksi. Kiitos laatijoille!
9. Tarja20.11.2021 klo 20:32
"vähän vilkaisin ja tuli valmiiksi"
Vau! Minulla vaati kyllä enemmänkin kuin vähäisen vilkaisun. Mutta kaikkine kierouksineen hieno ristikko.
10. Elva20.11.2021 klo 21:20
Tarja, olin muotoillut lauseen huolimattomasti. Tarkoitus oli sanoa, että vaikka olin aiemmin kirjoittanut siirtäväni (7.) ratkontani ensi viikkoon, niin vilkaistuani ristikkoa, innostuinkin siitä uudestaan.
11. Ola21.11.2021 klo 17:33
Taas tuo isä leipoo lasten kanssa!!
12. isoäiti21.11.2021 klo 21:37
Teetti töitä ihan kolmemiikan edestä. Useassa kohdassa piti kumittaa ennen kuin järkevä kokonaisuus syntyi. Ja miten helpolta ristikko nyt ratkottuna tuntuu!
13. Jaska22.11.2021 klo 12:01
Minusta tuntuu edelleen kolmemiikalta, kun 2½-ylärajan 2h ylitys oli melkein ½h. Sinänsä järkevien ratkaisusanojen kumitukseen johtavia seisokkeja oli täälläkin. Ja korjatutkin olivat järkeviä. Sanasto kokonaisuutena niin ikään piskuista säröä lukuun ottamatta OK, mutta ei murehdita sitä sen enempää. Vihjeitys pitkälti asiapitoista vailla erityisen kutkuttavia kompia. Joukkoon mahtui yksi huvittava paradoksaalinen ja yksi tod.näk. sama käsittämätön vihje kuin happosella.

Visuaalisesti miellyttyvän pääkuvan vastapainoksi ruudukkoa vaivaa lievä ahtaus. Keskipituus jäi harmittavan täpärästi alle hyvän rajan 5,50. Menköön nyt tämän kerran huomautuksella ja jääköön miikka ysin perään vetämättä.
14. PM22.11.2021 klo 12:50
Pääkuvan alapuolen alue ratkesi nopeasti, muualla hitaammin, hitain alue kaakko ja etelä keskellä. Siellä vielä piilokirjain mietityttää, olisi siihen kyllä vaihtoehto, mutta sen vaatima muutos toiseen sanaan tekisi sen vihjeen vaikeammaksi käsittää. Lienee sama kohta kuin Elvan (8) jo toteama?
Piiliksen ja Kryptiksen ratkoin koviksen ratkomisen tauoilla. Piiliksessä etenkin pitkät ps sanat olivat osuvia.
15. Arska5.12.2021 klo 12:26
1-9?
16. Elva5.12.2021 klo 13:53
Arska, NERUSMIES.
17. Arska5.12.2021 klo 14:21
Kiitos Elva
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *