KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS VIIKONLOPPU 27.-28.10.2018

9854. IS Viikonloppu 27.-28.10.2018

Joutilas27.10.2018 klo 12:43
Antti Skyttä/Heli Kärkkäinen Kovis/Vaikeusaste 3. Todella mukava ratkottava. Monia hyviä koukkuja oli ratkojan riesaksi/onneksi viritetty. Kovasti tykkäsin tästä. Vaikeusasteesta voidaan olla jälleen monta mieltä;minulla tämä menee asteikolle 2½,mutta selkeästi kovis ja erittäin laadukas sellainen,kuten näiltä tekijöiltä odottaa saattoikin. Kiitos!
2. Jiikoo27.10.2018 klo 19:20
Skyttä-kolmonen on jo lähtökohtaisesti minulle liikaa, pitänee nostaa käpälät pystyyn heti alkajaisiksi. Mutta olipa Ekiltä hieno piilis! 13-kirjaimisten juhlaa, ei todellakaan ratkennut liian helpolla.
3. O27.10.2018 klo 19:48
Peesaan pitkälti Joutilasta, mutta vaikeusaste oli mielestäni se 3.
Pääkuvasta tuli osuvat ja vih hauskat sanat. Paljon oli tarvetta kirjainteipillä, jotta tuli lopujen lopuksi vihjeet oikein ymmärretyiksi. Yksi monista hyvistä vihjeistä oli JAANA.

Kiitos Antti Skyttä ja Heli Kärkkäinen!
4. Tarja27.10.2018 klo 20:57
Reilun tunnin aherruksen jälkeen suunnilleen puolet koviksesta on tehtynä, joten en ainakaan helpoksi tätä luonnehtisi. Täytyy välillä pitää taukoa.
5. O27.10.2018 klo 22:31
4. Tarja.
Ei todellakaan ole helppo. Kello kahdeksan jälkeen olen ahertanut tätä ristikkoa ja pakko oli aina välillä laittaa pois.
Vaikeusastehan on 3.
6. anna h28.10.2018 klo 09:47
Jaana oli tosiaan yksi parhaista vihjeistä. Täyskolmonen minusta. Nyt aamulla ratkesi muutama kohta, ja nyt saa taas olla tyytyväinen, että kaikki tuli oivallettua, mielestäni oikein, koska kyssäreitä ei jäänyt. Kiitos Skyttä!
7. Tarja28.10.2018 klo 11:43
Kyllä oli koviksen oikea alakulma hankala, mutta täynnä on. Vaati yön yli nukkumisen.
Piilistä lähdin ratkomaan vähän epävarmana, kun tykkään enempi lyhyehköistä sanoista. Vaan oli sen verran hyvät vihjeet, että pitkätkin sanat ratkesivat.
8. Rampe28.10.2018 klo 15:01
Oikea alakulmakin teetti työtä mutta sen sain ratkotuksi.
" Mikkonen!" vihjeestä kiitokset.
Sen sijaan en ole vieläkään tajunnut mikä raapii, eikä leidini ole leidi wyllä eikä ilman.
9. Pike28.10.2018 klo 15:36
Ristiksessä pysty 8 "tutkii lintujen minua" - heh heh!
10. happonen29.10.2018 klo 11:04
Viihdyttävä kovis oli tämä. Vaikeusasteeltaan ei mielestäni ihan tiukimmasta päästä Antin IS-koviksista, ehkä jopa ihan lyhyen miinuksen laittaisin kolmosen perään. Nokkelat pääkuvalauseet, jotka avautuivat kyllä aika pian. Sen jälkeen ratkonta vyöryikin aika kitkatta kohti oikeaa alanurkkaa. Hyvät tunnelmat jäi tästä. Ja yksi allekirjoittaneelle uusi sanakin löytyi Michael-vihjeen takaa.
11. Rampe229.10.2018 klo 19:03
Mitä ihmettä Kryptiksen kuva esittää?
12. Jaska29.10.2018 klo 21:13
Kuva ei ole mitenkään epäselvä. Funtsaile siitä rauhassa ratkaisusanaa 5.11. asti. Vasta sen jälkeen on lupa paljastaa se täällä.
13. Jiikoo30.10.2018 klo 17:17
Epäilin (2.) Skyttä-kolmosen olevan minulle liikaa. Saattoipa ollakin, mutta sain kuin sainkin lopulta jokaiseen ruutuun kirjaimen ja olen jopa ymmärtävinäni saamieni ratkaisusanojen yhteydet vihjeisiin! Taisi olla ensimmäinen ratkaistuksi (?) saamani Skyttä – laatijavelho, jonka kieroon ajatusmaailmaan sisälle pääseminen on ollut minulle tähän saakka ylivoimaista. Ei ollut helppoa nytkään, mutta isot kiitokset tekijäkaksikolle joka tapauksessa!

Useamman päivän savottahan tästä sukeutui. Vähän päivässä, paljon viikossa...
14. K30.10.2018 klo 21:10
Edellistä kirjoittajaa lainaten aikamoinen savotta tämä ristikko tidella on! Minulta tulee jäämään vajaaksi, vaikka lähes täynnä on. Ei kyllä mieliristikko, kuitenkin muutama hieno vihje!
15. Kike3.11.2018 klo 18:13
Aloin vasta tänään tehdä Skytän viimeviikkoista kovista enkä voi kuin ihmetellä muutamia kohtia. Finglish/English tulee silmille erittäin huonona suomen kielenä. Eikö noin taitava laatija pysty tekemään ristikkoa vain suomalaisista sanoista?
Taitavia vihjeitä, niitäkin löytyy, ja suorastaan nautittavia, mutta jään kyllä ihmettelemään ...
16. Jaska3.11.2018 klo 18:52
On se sana ennenkin esiintynyt monta kertaa IS-ristikoissa kenenkään paheksumatta. Kike nyt virkistäväkö poikkeus?
17. Eki8.11.2018 klo 17:08
Anatomia on kyllä tulossa!
18. Tarja8.11.2018 klo 18:23
Jaska, on se sana varmaan esiintynyt perusmuodossa, mutta ainakaan minä en muista nähneeni taivutettuna. Tulee mieleen opiskeluajat, kun suomenruotsalaiset puhuivat tyyliin "har du det här moniste?" eli sekaisin suomea ja ruotsia. Ja mitä paheksumiseen tulee, niin ei tällä sivustolla uskalla juurikaan paheksua mitään, tai saa sellaisen ryöpyn kuraa niskaansa, että sen muistaa lopun ikäänsä.
19. Heljä-Maija8.11.2018 klo 22:17
Kielitoimiston sanakirja on mielestäni aika hyvä paikka tarkistaa, onko joku englannin- tai muunkielinen sana sinne siirtynyt. Sieltä löytyvät esim. buffet, gourmet, business yms. sekä niiden taivutukset, jotka ovatkin aikamoisia kummajaisia! Toki em. sanoille löytyvät myös suomen kieleen sopeutetut versiot bufetti, buffetti, gurmee ja bisnes sekä niiden järkevät taivutukset.
Vaikea olisi kuitenkaan laatijoilta edellyttää, että sanan pitäisi Kotuksesta löytyä. Ruokalajit moussaka ja musaka löytyvät, mussaka ei. Aloha ei löydy, ja esiintyy silti ristikoissa yhtenään.
Yritetään antaa laatijoille pieniä vapauksia, ja oikein kinkkisissä ehkä vähän suurempiakin! Kunhan ne pysyvät meidän ratkojien tajuttavissa.
20. Essi8.11.2018 klo 22:26
Tarja on ihan oikeassa. Pitää myötäillä vaan vaikka laatijat on ihan metsässä.
21. Heljä-Maija8.11.2018 klo 23:04
Essi, olisi mukava kuulla esimerkkejä metsässä olemisesta. Teen töitä koeratkojana ja joudun välillä antamaan rankkaakin palautetta. Kaikkea en varmasti huomaa, ja siksi olisi hyvä kuulla kaikkia mahdollisia havaintoja esim. siitä, että vihje ja ratkaisu eivät todellakaan kohtaa. Olen kiitollinen kaikista havainnoista!
22. Jaska8.11.2018 klo 23:15
Ei pidä myötäillä metsään eikä vain pihallekaan eksyneitä laatijoita. Parhaillekin voi sattua joskus oikaisua kaipaava virhe. Mitä enemmän tekee, sitä todennäköisempi on pienessä otannassa epätodennäköinen sattumus,

Staten taivuttaminen (jonka siis tein juuri itsekin) ratkaisulauseessa on mielestäni makuasia. Minusta se sopii ko. lauseeseen oivallisesti. Skytälle siitä puhtaat paperit. Nominatiivissa hyväksyttävyys on luonnollisesti selviö, onhan se esim. hakusanana tietosanakirjoissa.

Ratkojien mielipiteet ristikoista ovat eri asia kuin niiden mahdolliset virheet. Jos mielipiteensä esittää jyrkkään sävyyn, saattaa sen kommentointi nousta vuorostaan toiseen potenssiin. Sitten vain mittelemään sanan säilällä, kunnes toinen luovuttaa. Aina ei luovuta, mutta onneksi modella on valta puhaltaa peli poikki:)
23. Heljä-Maija8.11.2018 klo 23:38
Jaska, hyvin analysoitu. Koska state on jo tutuksi tullut ristikoista (vaikka Kotus ei sitä tunnekaan), olin myös valmis hyväksymään sen tässä. Mutta jos olisi kyseessä jonkun paikallislehden tai aikakausleheden hyvin helppo ristikko, asia olisi toinen.
24. Jukkis9.11.2018 klo 10:32
Siiskö sana "state" esiintyy tässä ristikossa? Jos näin, niin "jos olisi kyseessä jonkun paikallislehden tai aikakauslehden hyvin helppo ristikko", tuo sana aivan hyvin voisi olla nimenomaan siinä. Varmana olen tuon nähnyt monta kertaa ristikossa. Uskallan väittää, että Veijo Wirenin käyttämän ristikonlaatimistietokoneohjelman sanastossa tuo on mukana, sekä vihjesanana että ratkaisusanana. Ja uskallan myös väittää, että senkaltaisissa kolmen tähden vaikeissa ristikoissa, joita esim. Skyttä/Pitkälä/Anttila/Vuokila/Viitamäki etc. laatii, tätä sanaa ei yksittäisenä ratkaisusanana löydy. Jos oikein ymmärsin, niin tässä "state" oli pääkuvassa tulleessa lauseessa, mikä on ihan eri asia.

Voin olla väärässäkin. Jos minun osoitetaan olevan väärässä, hyväksyn sen, enkä kirjoita kahtakymmentä viestiä, joissa kerron niiden, jotka kertovat minun erehtyneen, olevan luolassa asuvia tuttisuuvauvoja.
25. Heljä-Maija9.11.2018 klo 20:49
Paikallis- ja aikakauslehdistä ratkovat helppoja ristikoita monet hyvin iäkkäät sukulaiseni, jotka eivät osaa sanaakaan englantia eivätkä muitakaan kieliä. Eivätkä omista tietokonetta. Siinä perusteluni.
26. Jukkis9.11.2018 klo 22:36
No, ratkoin taannoin helpon ristikon puutteessa Seutusanomat-lehden ristikkoa. Siinä oli ratkaisusanoina mm. PLAYBACK ja CRACK. Mutta ei minulla mitään erityistä täsmällistä tietoa tuosta STATE-sanasta ole, kunhan näppituntumalta höpisen.

Kiinnostaisi kuulla, minkälaisessa lauseessa STATE tässä ristikossa oli.
27. Heljä-Maija9.11.2018 klo 22:48
Pääkuvassa on kaunotar, jonka puhekuplassa teksti: "Olen osavaltioni kaunein."
Kuvasta lähtevät pääsana: Mississippiläismissi.
Kuvasta lähtevä päälause: Amerikatar syvän etelän statesta.
28. Heljä-Maija9.11.2018 klo 22:55
Samaisessa ristikossa on myös vihje CAT IN ENGLAND!! Nuo kaksi huutomerkkiä ovat siis vihjeessä. Vastaussana APET.
29. Kike9.11.2018 klo 23:12
Ohoh, mitä tapahtuukaan, kun uskaltaa sanoa hieman kehumisesta poikkeavaa mielipidettä. Kai sentään saa oman mielipiteensä sanoa, toistaiseksi? Vai pitäisikö sanoa opiniooni?
30. Tarja9.11.2018 klo 23:17
Minulla on käsissäni yksi Veijo Wirénin ristikkokirjoista. Se on menossa lahjaksi eräälle ikäihmiselle. Pikaisella silmäyksellä ainakin yhdessä ristikossa on vihje STATE. Siihen näyttäisi tulevan vastaukseksi OHIO. Joten ainakin vihjeen osalta Jukkiksen näppituntuma on oikea.
31. Heljä-Maija9.11.2018 klo 23:50
Ristikkorengistä löytyy myös: state engl. tila, asema + valtio
32. Jaska9.11.2018 klo 23:56
Kike, vastaus kysymykseesi löytyy viestistä 16. alkaen. Tapahtui siis vasta-argumentointia aiheesta, jonka itse aloitit. Viestejä ei ole poistettu, mistä voidaan päätellä, että oman mielipiteesi lisäksi myös siitä poikkeavat mielipiteet ovat sallittuja.

Kiva kun kevensit viestisi opinioonilla:)
33. Ritu10.11.2018 klo 08:57
En ole ratkonut kyseistä ristikkoa niin sen hyvyydestä tai huonoudesta osaltani no comments :).
Mutta minä kyllä ihastuin tuohon täällä Heljä-Maijan mainitsemaan pääkuvan sanaan MISSISSIPPILÄISMISSI. Ihan ässä ristikkosanaksi.

Tuo STATE on sana, jonka olen luullakseni painanut päähäni nimenomaan ristikoista. Tai se on tullut tavallista tutummaksi niistä.Taivutetussa muodossa kylläkin tosin ensimmäistä kertaa. Ehkä tuota kohtaa olisi pidemmän aikaa joutunut tsiigaamaan, että meniköhän kaikki oikein. Luulen, että vihjeessä mainittu osavaltio olisi antanut varmuuden, jos ja kun se ahaa-elämyksen hetki olisi koittanut.

Tätä keskustelua seurattuani, tuli mieleeni viime kesältä hieno Liljeroosin ristikko, jossa leikiteltiin pääkuvan vihjeissä kielillä ja sanojen ääntämisen kanssa. (hurrycane, josta Harry Kane muuhun pääkuvasta tulevien sanojen jatkeeksi.)
Kovis on kovis ja itse suon niissä kyllä laatijoille mahdollisuuden käyttää sanoilla leikittelyä vapaammin. Ei ne tietenkään aina miellytä, mutta enemmän kuin usein miellyttävät.
34. iso S10.11.2018 klo 10:54
Minäkin olen ihan ässä vaikka en kelpaa ristikkosanaksi.

Niinpä, koviksissa pitää laatijalle sallia enemmän vapauksia kuin lutuisen pehmeissä, mutta ratkojille pitää myös sallia vapaus olla jyrkästi eri tai samaa mieltä siitä, onko jokin vihjeen ja ratkaisun yhdistelmä aah, plääh vai nyyh. Minusta tuossa Englannin kissassa on karvan verran liikaa sitä Skytän kovasti kaipaamaa kurkottamista. Vähäisellä kielitaidollani kyllä ymmärrän että Englannissa(kin) kissa on lemmikki eli a pet, mutta ei totisesti tuo tule heti kolmantena vihjeestä mieleen eikä sanan muodostuttuakaan asiayhteys heti valkene. Tuollainen tee se itse -yhdyssanakin jakaa mielipiteitä. Lisäksi sopii ihmetellä, eikö muissa englanninkielisissä maissa kissoja pidetä lemmikkeinä? Eihän vihje sinänsä ole virheellinen, mutta harhauttava, kun johtaa siihen ajatukseen että esimerkiksi USA:ssa cat ei ole a pet. Yleistävämpi muoto, cat in English, hoitaisi tuon ongelman, mutta ei olisi varsinaisesti tosi.

Heljä-Maija ei varmaankaan tarkoittanut väittää etteikö helpoiksi tarkoitetuissa ristikoissa olisi koskaan ikinä milloinkaan käytetty sanaa state tai muita vastaavia, vaan sitä että ei pitäisi käyttää.

Veijo Wirenin ja Ristikkorengin käyttäminen perusteena ei toimi. Wiren tekee ristikoita omilla kriteereillään ja laatustandardeillaan. Muutamaan vuoteen en ole ratkonut yhtään VW-ristikkoa joten nykytasosta en tiedä, mutta kauan sitten lahjaksi saamani ristikkokirja ei todellakaan vakuuttanut. Ristikkorenki puolestaan ei ole opas laatijoille tyyliin "käytä näitä", vaan apuväline ratkojille tyyliin "näitä on käytetty tai saatetaan käyttää". Ristikkorenki ei ole kantaa siihen onko jonkin tietyn sanan käyttäminen hyvä vai huono asia. Laatija voi Ristikkorengin avulla löytää laatimukseensa sopivan sanan joka ei muuten tule mieleen, mutta harkinnan käyttäminen on sallittua ja joissakin tapauksissa ratkojia ajatellen erittäin suotavaa.

On ilmeistä, että Skyttä ei syyllisty harkinnan käyttämättä jättämiseen. Tietoa ja taitoa on niin että heikkopäistä hirvittää. Tuloksena on ristikoita joista jotkut tykkäävät, jotkut eivät, mutta mikäpä tässä maailmassa olisi sellaista mihin kaikki ihastuvat tai kaikki vihastuvat. Yksi on kuitenkin varmaa: kovikset ovat herkkua suhteellisen harvoille, eivät viihdettä massoille.
35. Jukkis10.11.2018 klo 11:48
Kolme pointtia.

1. Yhteydessä "jos olisi kyseessä jonkun paikallislehden tai aikakauslehden hyvin helppo ristikko" Veijo Wirenin käyttäminen perusteena toimii, koska hän laatii myös lehtiin helppoja ristikoita.

2. Se väite, että vihje-ratkaisupari CAT IN ENGLAND -> A PET johtaisi siihen ajatukseen että esimerkiksi USA:ssa cat ei ole a pet, huitelee minun loogisen ymmärryskykyni ylitse niin että raikuu.

3. Ei ole kolmatta pointtia.
36. Kike10.11.2018 klo 12:43
Tämähän oli ihan antoisa kokemus meikäläiselle. Saada aikaan keskustelua. Summa summarum, olen edelleen sitä mieltä, että englantilaisten sanojen käyttö suomalaisissa lauseissa on huonoa suomea silloin, kun meillä on myös oma hyvä vastine ko. sanoille. Se, onko sana esiintynyt kaksi vai kuusi kertaa aikaisemminkin ristikoissa, ei mielestäni asiaa muuta, englanti mikä englantia. Kun eka kerran asiasta kommentoin, tarkoitin myös, staten ohella, a cat in England -ilmaisua.
Kyllä ristikoiden ratkominen on sitten antoisaa.
37. Eki10.11.2018 klo 13:44
Antti Skyttä on kirjoittanut anatomiansa ennen tätä keskustelua.
38. Jukkis10.11.2018 klo 14:03
Vaikka en olekaan laatija, kuvittelen silti osaavani tätä asiaa myös laatijan kannalta miettiä. Siis olisi pitänyt sanan "statesta" sijaan laittaa tuohon "osavaltiosta". Siinä sanassa on 12 kirjainta kun toisessa on 8. En ole ristikkoa nähnyt, mutta yleensähän kai päälauseilla on tapana loppua ristikon reunaan. Eli muutos olisi ollut mahdoton ilman monen asian ihan uusiksi laittamista. En usko, että laatijalla on ollut lähtökohtanaan että "tähän pitää nyt saada lauseeseen englannin kieltä", vaan eiköhän ole mennyt niin, että lause on muotoutunut joistakin reunaehdoista ja laatija on todennut, että "kas, tuollaisella saan järkevästi tätä rakennettua, tällä mennään". Ja APET-sanan vihjettä miettiessään varmaankin ajatellut, että "mitähän uutta tähän sanaan nyt voisi keksiä, ahaa, laitanpas tuollaisen hupaisan". Ja laittaa sitten tuollaisen hauskan englannin ja suomen sekottamiseen perustuvan sanaleikin, vaikka luultavasti tietää, että urputustahan siitä seuraa. "Hyi, englantia, kaikki satavuotiaat ei osaa englantia, tämänkö takia isoisäni taisteli talvisodassa, ei saa olla englantia suomalaisessa ristikossa." Totta helkutassa saa joskus olla.
39. Jukkis10.11.2018 klo 14:04
Ai niin, tuolla anatomiassahan se ristikko on nähtävillä.
40. Tarja10.11.2018 klo 14:40
Lainaus: 19. Heljä-Maija 8.11.2018 klo 22:17
Yritetään antaa laatijoille pieniä vapauksia, ja oikein kinkkisissä ehkä vähän suurempiakin! Kunhan ne pysyvät meidän ratkojien tajuttavissa.

Kyllä laatijat ottavat vapauksia ihan ilman, että ratkoja kykenee siihen millään tavalla puuttumaan. Ihan sama, mitä ratkojat täällä tai muualla urputtavat, laatijat laativat kuten haluavat. Ratkoja sitten tajuaa tai ei, riippuen omista taidoistaan ja kokemuksistaan.
41. Heljä-Maija10.11.2018 klo 21:05
Tarja, koeratkoja pystyy puuttumaan. Juuri äsken koeratkoin ristikkoa, jossa oli tekemällä tehty sana, jota ei ole olemassakaan. Vain yhtä kirjainta muuttamalla tilalle syntyi ihan oikea sana. Toki muutos vaikutti risteäväänkin sanaan eli sitä ja kahta muutakin sanaa hieman muuttamalla lopputulos on ok. Aika helppoa oli korjata tuo laatijan lapsus.
42. pelaaja10.11.2018 klo 22:09
Mielenkiintoisen keskustelun ansiosta ratkoin tätä. Ihan totta, klikkasin ristikon auki ja onneksi siis osuin siihen silmät makuukamariasennossa anatomian ohittamisen takia eli rupesin hommiin ennen lunttaamista. Pelko pois Roosmarii tai kollegansa, koska olin Iisakista huomannut että Skyttä "osaa laatia myös ihmisille tarkoitettuja ristikoita". Tokihan ne ovat eri juttu kuin nämä IS-ristikot. Aika paljon ymmärsin mutta tuo CAT kyllä meni sinne jonnekin. Erään eksoottisen kouluaikaisen (a) pen palin ansiosta ajattelin, että ei kai, no näköjään, kyllä kai sit. En huutanut hurraata vaikka hauvani olikin hurmaava.

Voisin Tarjan "ihan samasta" kuitenkin olla sitä mieltä, että ainakin jotkut laatijat varmaan kuuntelevat ratkojiaan koeratkojien lisäksikin.
Tämä ei enää liity tuohon "ihan samaan" eli tietysti, jos vain kiitetään mielipahasta tai ratkaisun ymmärtämisen puutteesta huolimatta niin mitäs siinä voi tehdä. Joskushan jotkut vihjeet tai varsinkin niihin tulevat ratkaisut vaikuttavat kummallisilta. Oma vika, jos jää loppuelämäkseen ihmettelemään. On tää kyllä kauheeta tää ratkominen, etten sanoisi.
43. Tarja10.11.2018 klo 23:05
Mielipideasioissa on lähes aina kaksi puolta. Otetaan esimerkiksi nämä englanninkieliset sanat suomalaisissa ristikoissa. Urputtajiksi sanotaan niitä, jotka eivät niistä tykkää. Ja sitten ovat ne, joiden mielestä ne ovat oikeinkin sopivia vaikeisiin ristikoihin. Jos laatija niitä aina vain käyttää, voidaan tietysti sanoa, että kyllä, hän kuunteli ratkojia, eli niitä, jotka tykkäävät, että englanti sopii hyvin ristikoihin. Toisaalta voidaan myös ajatella, että itseasiassa laatija vain tekee niin kuin häntä itseään huvittaa, ja jättää urputtajien mielipiteen huomiotta. Jokainen on siis tavallaan oikeassa. Loppupeleissä laatija kuitenkin itse valitsee, kumpia hän kuuntelee, tai kuunteleeko kumpiakaan. Kun toisille kumartaa, niin toisille pyllistää. Halusi tai ei.
44. Zepe13.11.2018 klo 21:41
Piiliksessä moni kohta auki, mutta kysyn nyt vaikkapa tämän oikeaa ratkaisua:

10 vaakaan) Lossikahvilan valtasi törkeästi toisen maan väki. (13)

Omat ehdokkaani ratkaisukirjainten osalta: _ _ _ O _ L _ _ _ _ _ S _
45. Matias-Myyrä13.11.2018 klo 21:45
Sanon vain sen verran, että nuo kolme kirjainta sulla on ainakin oikein.
46. Tarja13.11.2018 klo 22:01
Sori, Myyrä, mutta minä kyllä auttaisin enemmän vihjaamalla, että anagrammailulla saattaisi ratkaisu löytyä.
47. Zepe13.11.2018 klo 22:30
Anagrammia osasin tuohon aikaisemminkin etsiä. Taas - kuten monesti yleensä - viestin jättämisen jälkeen lähtivät aukkokohdat avautumaan, ja oikeat ratkaisut löytyvät muutamassa tuokiossa itsenäisesti ja apuvälineitäkin käyttäen.
48. Tarja13.11.2018 klo 22:34
Hyvä niin :)
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *