KESKUSTELUT > RISTIKOT > HS 3029

9853. HS 3029

Ultsi26.10.2018 klo 08:41
Helppo kuten tapahtumaristikot aina.Tuntemattomia bändejä ,Ikean huonekaluja ja paikkakuntia joutuu aina Googlella varmistamaan.Harmaat kyllä mun ikäpolvelle selviä ilman apujakin.Täynnä on vaikka aamukahvi vasta juotu.
2. Potter26.10.2018 klo 10:19
Noita bändejä ja videopelihahmoja vaikea löytää, mutta antaapa olla toistaiseksi. Muuten oikein mukava, ja tosiaan meidän ikäpolvelle tutuhkoja asioita nuo harmaat.
3. tuffa Porist26.10.2018 klo 10:34
Samaa mieltä edellisten kanssa, samat auki
kuin Potterilla.
4. Uusi26.10.2018 klo 10:36
Samaa mieltä edellisten kanssa. Bändin satuin löytämään. Videopelihahmo saa jäädä toistaiseksi. Ihan mukava ristikko.
5. Alvik26.10.2018 klo 11:13
Mukavia nämä tapahtui-ristikot. Tosin helpohkoja. Omat kirjoitusvirheet haittaaavat toisinaan. Alkaa vissiin ukko vanheta. Nytkin tuossa 1958 tapauksessa ensimmäisessä sanassa oli kirjoitusvirhe Oulu-vihjeestä. Kun pidin
tauon niin heti iski silmään kirjoitusvirhe ja tapaus ratkesi.
Joku toivoi viime viikolla anagrammi- ristikoita. Niin toivon minäkin.
6. Jonna26.10.2018 klo 12:49
Miun maun mukainen. Uukkun-vihjeen piilokirjainta mietin.
7. Pähkinänsärkijä26.10.2018 klo 13:37
Huolimaton ja siksi harhaanjohtava vihje/ratkaisupari: ylhäällä @-merkin sisältävän kuvavihjeen olisi pitänyt tuottaa verbi ratkaisusanaksi (5 alas). Halutun ratkaisun vihje olisi kuvannut merkin kuvan perään, ei sisään.

Muutenkin taas vähän tylsä tehtävä ”munattomine” naisnimi-, sukunimi-, oulua-, intiaa-, bändi- ym. höttövihjeineen ja iänikuisten, mitä hyvänsä tarkoittaa voivien kuvien toistoineen. Ensi vilkaisu ristikkoon jo tympäisi.

Maksetaanko miehelle tästä?
8. Sakarias26.10.2018 klo 14:03
V. 1928 -rivin viimeinen sana tuntuu oudolta. Ei kai näin sanota. Vai olenko väärässä ?
9. Unabomber26.10.2018 klo 15:04
En ymmärrä Pähkinänsärkijän kritiikkiä. Aulis laatii Suomen parhaat ristikot. Täynnä taas.
10. Potter26.10.2018 klo 15:33
Unabomber, samat ajatukset näistä auliksista.
11. Elva26.10.2018 klo 15:50
Outoihin Intiaa- ja naisnimi-ratkaisusanoihin en löydä vahvistusta, muuten ok.
12. 40000026.10.2018 klo 16:49
Kiitos kannanotostanne Unabomber ja Potter. Aina löytyy oksan ottajia, jos on kuusen kaatajia.
13. Jiikoo26.10.2018 klo 16:55
Täällähän on näköjään saatu ristikko ratkotuksi jo ennen kuin itse ehdin aloittaakaan, onnittelut ripeämmille! Itse sain ruudukon aamulla vasta puolilleen, sitten oli ohjelmassa pihatöitä, talvirenkaiden vaihtoa ja sen sellaista. Nyt ristikkoni tuli lopulta täyteen, mutta laatimus jätti ilmeisistä ansioistaan huolimatta joissakin kohdissa vähän keskenkäyneen sivumaun. Kompetenssini ei periaatteessa oikeuttaisi arvostelemaan; tulkoon silti sanotuksi, ettei minulta heru täyttä kymppiä. Lehdolta on nähty parempaakin. Kiitos kelvollisesta ajanvietteestä joka tapauksessa!
14. Rampe26.10.2018 klo 17:07
Pähkinänsärkijä (7), toimii se noinkin. Sivuovikin piirretään auton sivuun eikä perään. Toki verbikin käy tuohon vihjekuvaan.
15. reyo26.10.2018 klo 17:19
Kyllä se on uukkuun-vihje mistä puristaa
16. Elva26.10.2018 klo 17:33
reyo
Vihjeeksi: vihje on uukkun.
17. Jarmo26.10.2018 klo 18:22
Onko Ikean baaripöytä ruma?
18. Potter26.10.2018 klo 18:35
Jarmo, no ei ihan.
19. Hemppa26.10.2018 klo 19:34
Tuntuu siltä, että jotkut näitä Lehdon ristikkoja arvostelevat ovat niitä liian kauan ratkoneet, Mikä tahansa homma, jos sitä tekee liian kauan alkaa tuntumaan puulta. Itse olen näitä ratkonut ainakin 20 vuotta ja aina ne vaan kiinnostavat samalla lailla,kuin ennenkin.
20. Elva26.10.2018 klo 19:55
Hemppa, uskon että olet hyvinkin oikeassa. Minä taas olen ratkonut näitä vasta muutamia kuukausia ja olen kovasti tykästynyt, varsinkin normimalliin. Ja tämä vihje/mielipidesaitti on todella kiva.
21. reyo26.10.2018 klo 20:11
Lainaus: 16. Elva : vihje on uukkun.
Kiitos tästä. En olisi sitä varmaan itse huomannut.
22. Jondalar26.10.2018 klo 20:31
Olen ratkonut Hesarista Auliksen ristikoita jo noin 34 vuotta ja tykkään niistä edelleen. Pienet kommellukset eivät aiheuta minkäänlaisia vatsanväänteitä. Jos joku ei jostakin tykkää, niin eikö olisi viisaampaa olla osallistumatta, kuin haukkua toisen työ maan rakoon.
23. Uusi26.10.2018 klo 20:44
Minä olen myös ratkonut yli 30 v näitä ristikoita, ja aina vaan odotan perjantai Hesarin ristikkoa, sekä kuukausiliitteen ristikkoa
24. Maija26.10.2018 klo 21:40
Minäkin kuulun perjantain Hesarin ostajiin juuri ristikon vuoksi. Kyllä oli mukava nytkin ratkoa!
25. Jiikoo26.10.2018 klo 22:10
Olen liki noviisi näissä ympyröissä: ratkonut HS:n kk-liitteen ristikoita muutaman vuoden ja näitä perjantaisia vasta vajaat kaksi vuotta, alle 100 kpl. Joukossa voi hyvinkin olla myös väärin ratkaistuja tapauksia. Vasta yksi kaksikymppinen kotiutettu, postimerkkeihin kulunut moninkertainen rahamäärä. Tämä ei ole tietenkään laatijan vika vaan päinvastoin osoitus siitä, että kiinnostuneita ratkojia riittää!

Minäkin tunnustan pitäväni Lehdon ristikoista niin paljon, että odottamalla odotan näitä perjantaisia sessioita. Totean silti näiden olevan (IMHO) ikioma lajinsa ristikkomaailmassa; toisten laatimat säännöt eivät Lehtoa pidättele! Niinpä ratkojaparka joutuu monesti venyttämään ymmärryksensä rajoja tuottaakseen laatijan tavoitteleman ratkaisusanan.

Nettiavusteiden käyttötarve (-pakko) on näissä krooninen vitsaus. On enemmän kuin vaikea uskoa kenenkään yleissivistyksen riittävän kaikkiin näiden ristikoiden edellyttämiin mitäänsanomattomuuserisnimiin. Tämä on tietenkin pakko hyväksyä, mutta ei ole mitenkään omiaan nostamaan laatijan arvostusta.

Ikävä sanoa, mutta minun(kin) ymmärtääkseni meritoitunut oldtimer-laatijavelho päästää itsensä hankalissa kohdissa liian monesti liian helpolla ja tuloksena on riemastuttavan oivalluksen asemesta plääh-elämys.
26. Jiikoo26.10.2018 klo 22:12
Korjaus äskeiseen: olenhan minä saanut näistä ”lehtolapsista” kaksikin kaksikymppistä – ensimmäisen kk-liitteen ristikosta ja toisen näistä perjantaijutuista...
27. [O]26.10.2018 klo 22:22
[Hei Jondalar 22.
Sama minulla, eli noin 30 vuotta olen näitä ratkonnut.
Olen samaa mieltä siitä, että kannattaa olla ratkomatta näitä ristikoita, jos ei löydä mitään hyvää näistä, vaan jo
"Ensi vilkaisu ristikkoon jo tympäisi."
Olenkin aiemmin ehdottanut, että vaihtaisi vaikka Koviksiin!

Kaikille tutuille hyvää viikonloppua!]
28. Uusi26.10.2018 klo 22:22
Aikoinaan noin 30 v. sitten ei ollut nettiavusteiden käyttömahdollisuuttakaan, joten aika pitkälti ristikko ratkaistiin omin avuin. Karttakirja oli joskus tarpeen , tai tietosanakirja. Usein tein ristikkoa kesämökillä , lentokoneessa , junassa jne , ja kyllä ne vaan aika hyvin täyteen tuli. Eli vihjeetkin oli erilaisia. Piti enemmänkin keksiä.
29. HT26.10.2018 klo 22:30
Lainaus: 8. Sakarias 26.10.2018 klo 14:03
V. 1928 -rivin viimeinen sana tuntuu oudolta. Ei kai näin sanota. Vai olenko väärässä ?

Kielitoimiston sanakirjan mukaan sana on OK.
30. Jiikoo26.10.2018 klo 23:18
Lainaus: 8. Sakarias 26.10.2018 klo 14:03

Onhan näitä yleisemmän muodon rinnakkaismuotoja muitakin: laahaantua, raahaantua, riehaantua, harhaantua, turhaantua, jauhaantua, ajaantua, hajaantua, nuhjaantua, niljaantua...
31. Twiga26.10.2018 klo 23:22
Hello ratkojakumppanit. Komppaan monien näistä ristikoista pitävien kommentteja. Kauan näitä ollaan täytelty - mullakin kokemusta jo pitkälti, pienenä tyttösenä kotona alkanut homma. Jos joku ei jostain ristikosta pidä, niin miksi ihmeessä sitä pitää väkisin täyttää? Ja siitä julkisesti valittaa? Jos ja kun mä en syö jugurttia ja varsinkin banaanijugurtin pelkkä hajukin on mun mielestäni oksettava, niin en kai mä siitä Valiolle tai somessa valita. Moni syö sitä herkkuna. Ja siis on toki monia muitakin hyviä ristikkoja, tänään törmäsin vierailulla viimeksi, kun yhdessä täyteltiin. Yllätyin positiivisesti, en lue aikakauslehtiä tai kyseistä lehteä yleensä. Olen välillä täytellyt vanhempien arkistoista löytyneitä vanhoja Auliksen ristikkoja (säästelty tuleville kesälomille, napattu esim. duunipaikan hesarista hautumaan pitkälle talteen, kun oma jo saman tien täytettty). Niissäpähän löytyykin todellakin visaisia, ja ihan turhaan etsiä mistään Ratkojista apuja... aika kinkkisiä vääntöjä, kaikin puolin. Aarteita. Niin kuin ovat nämäkin. Vähän erilaisia. Maailma muuttuu.
32. Twiga26.10.2018 klo 23:28
Öh, onkohan teillä nyt jotain risteävissä väärin 8, 29 ja 30? Ihan täysin järkevä suomalainen verbi kyseiseen vulkaaniseen tapahtumaan vastauksena, ei tarvinne ihmetellä...?
33. Pekkatyttö26.10.2018 klo 23:38
Kylää nykyiset ”Aulikset” maistuu bigmaceilta
34. Twiga26.10.2018 klo 23:51
Niin, no maailma muuttuu, ja me sen mukana, haluttiinpa sitä tai ei. Itse en vahingossakaan vedä mitään mäkkärikamaa, starbuckseja tms, mutta ymmärrä kyllä niihin kamoihin kyllästymisen sekä siihen muottiin :-D. Silti nuokin jenkkiketjut vain leviävät ja leviävät... HuoH. Mun mielestä sama homma on vallalla kaikkialla. Mutta Aulis ja muut hyviä ristikoita tekevät suomalaiset ovat monet tehneet pitkän työn ja antaneet monille monenmoista arvoitusta eteen ja hoksaamista palkkiona. Arvostan. Upeaa vapaa-ajan viettoa verrattuna kaikkiin Viidakon tähtösiin ja Unelmien poikamiehiin, Huutokauppakeisareihin, Teiniäiteihin ja ties mihin täysin käsittämättömiin formaatteihin, joihin Suomessakin uskotaan, eli niille on jossain oltava suuri yleisö. Riittää, kun lukee TV-ohjelmatiedot, ja varsinkin mainoskanavien hommat, että osaa olla ihmeissään tarjonnasta... Että keille se tarjonta niinku on tarkoitettu? Ejjymmarra? Ei kai tämä kansa nyt ihan niiiiiin dämiä voi olla, ei voi. Ei ole.
35. Twiga27.10.2018 klo 00:02
Korjaan vielä vastaustani 32. Imperfektistä puhuin siis. :-) Nyt vielä koiruudet pikapisuille ja tutimaan. Hyvää viikonloppua kaikille kanssaratkojille, tämä palsta on kiva.
36. ca.27.10.2018 klo 08:47
Huokailen H-kirjaimen kohdalla, jossa vaakaan T+kuva+T. Ihan väkisin syntyy sana, jota ei tunne edes Nykänen.
37. helepohko27.10.2018 klo 08:55
ca. sukunimenä näyttäisi kelpaavan
38. tuffa Porist27.10.2018 klo 08:56
En löydä sukunimeä, joka on H:n kohdalla sulasta oikealle (huomasin nyt vasta).
39. tuffa Porist27.10.2018 klo 09:02
Sori, löytyi, mulla oli sulasta väärä muoto!
40. Jarmo27.10.2018 klo 09:27
Baaripöydän 3.?
41. Jarmo27.10.2018 klo 09:29
Baaripöydän 2. Puuttuu
42. Rampe27.10.2018 klo 09:40
Baaripöydän 2. ja 3. kirjain muodostavat huoltoasemaketjun nimen lyhyessä muodossaan.
(mikäli enää voi huoltoasemista puhua)
43. museovaari27.10.2018 klo 11:57
Kas kun vuoden 1918 marraskuulta löytynyt mitään mainittavaa tapausta.
44. Jiikoo27.10.2018 klo 12:06
museovaari: Hermanni ei ollut saanut vielä pantua toimeksi marraskuulla 1918!
Jarmo: baaripöydän kaimapaikka ei ole IKEAn perustajan syntymäkunnassa, vaan reilut kolme peninkulmaa eli ”ruotsalaismailia” (mil) siitä luoteeseen päin.
45. Jooseppi27.10.2018 klo 12:19
Alarivin oikean puoleinen henkilö ? Minkä alan henkilöstä on kyse ?
46. Elva27.10.2018 klo 12:40
Jooseppi
Kyseessä on kirjailija.
47. Rampe27.10.2018 klo 13:02
Jikoo, tuo ensimmäinen päivämäärä oli Hermannin hyvän rätinkipään ansiota.
48. Jiikoo27.10.2018 klo 17:28
Lainaus: 44. Jiikoo 27.10.2018 klo 12:06
Jarmo: baaripöydän kaimapaikka ei ole IKEAn perustajan syntymäkunnassa, vaan reilut kolme peninkulmaa eli ”ruotsalaismailia” (mil) siitä luoteeseen päin.

Huomaan kirjoittaneeni läpiä päähäni; piti kirjoittamani kolmeKYMMENTÄ peninkulmaa! Minut saa kierittää tervassa ja höyhenissä sekä vetää kölin alitse.
49. Sakarias27.10.2018 klo 19:13
8, 29, 30 ja 32 : Vulkaanisen toiminnan ilmaiseminen varmaan onnistuu saadulla verbillä ja tulee täysin ymmarretyksi ja hyväksytyksi. Itse miellän verbin kuitenkin paremmin lankakerän tai sauman yhteyteen ja vulkaaniseen toimintaan hiukan eri version. Mutta molempi parempi.
50. pelaaja27.10.2018 klo 20:48
Ylempänä löytyviin filosofointeihin lisäykseksi vielä, että sitten kun A. Lehto jää eläkkeelle tai muuten vaan lopettaa HS-laadinnan niin muuttuu varmasti myös HS-ratkojiensa "se jokin" kommentointineen päivineen. Lehtoahan ei voi verrata muihin laatijoihin oikein millään tasolla. Tosi erikoinen mies niin hyvässä kuin pahassa. Hän on saanut aikaan myös, miten sen sanoisin, yhtä vertaamattoman ratkojaporukkansa.

Pähkinänsärkijän tympäisyjä kritisoinneille voisin sanoa, että jos lehti kerta tulee tilattuna ja kun haluaa ratkoa sen ristikon, niin onhan se tympeää, jos siitä ei tykkää ja saahan sen kertoa. Julkeasti olen kuitenkin ihan eri mieltä @-kuvasta. Minusta se sopii just noin, kuin nappi sitä varten paitaan tai miesten alushousuihin tehtyyn viiltoon.
51. kaplas27.10.2018 klo 21:20
Millaistahan terapiaa sitä ratkojana sitten tarvitsee,kun ne Lehdon eläkepäivät koittavat!:D
52. Jaska28.10.2018 klo 11:04
Terapiaa on tarjolla muilla ristikkoareenoilla. Tällä sivustolla uskallan mainita ainakin IIlta-Sanomat, Pelikaanit ja Sanasepon. Useiden huippulaatijoiden joukosta saattaa hyvinkin löytyä Lehdon tyydyttävästi korvaava suosikki.
53. Make28.10.2018 klo 11:15
Paljon pitää jo nyt tukeutua hakukoneisiin näitä ristikoita ratkaistessa. Luulenpa, että HS tutkiikin jo mahdollisuutta käyttää tekoälylaatijoita tulevaisuudessa Lehdon jälkeen. Toivottavasti se aika on vielä kaukana.
54. kaplas28.10.2018 klo 11:27
Kiitokset Jaska,Make. Hiukan minulla myös itseironiaa: lehtoihin kun on tottunut totaalisesti.:)
55. Jondalar28.10.2018 klo 14:23
Olen jo niin kiintynyt Helsingin Sanomiin, että aamukahvi ilman Hesaria nokan alla tuntuisi teeskentelyltä. Tämä lehti kun on tullut kotiin kannettuna aina vuodesta 1972 lähtien. Perjantaita ilman Auliksen ristikkoa ei uskalla edes kuvitella. Se olisi maailmanlopun alkuräjähdys.

Aivan alussa en osannut laittaa Auliksen ristikkoihin kuin muutamia T-kirjaimia, mutta vähitellen olen oppinut. Toivottavasti tätä iloa riittää meille vielä hamaan tulevaisuuteen.
56. Aslakki28.10.2018 klo 15:36
Jondalarin kanssa aloimme lukea Hesaria samana vuonna ja myös tietenkin ratkomaan ristikoita. En muista oliko Lehto heti silloin alussa laatijana mutta taisi tulla sen vuosikymmenen lopulla. Kyllä hänen ristikkoaan todellakin aina odottaa niin perjantaina kuin kerran kuukaudessa lauantaina. Ne ovat aivan vertaansa vailla kun niitä vertaa joihinkin tympeän kuivahkoihin IS:n Koviksen toteutuksiin, joissa vihjeet ovat lähes kaikki kirjoitettuja (mm Pitkälä pari viikkoa sitten). Jos Lehto pääsisi niitä toteuttamaan niin paljon mielenkiintoisempia niistä tulisi. Tietenkin toteuttajille, Lavoniukselle, Pitkälälle ym on helpompi ja nopeampi kun sutaisee vihjeet kirjoitettuna kuin että lähtee etsimään kuvia, piirroksia ym niinkuin Lehto tekisi ja saisi tietenkin siinäkin aikamoisen moiteryöpyn niskaansa. Aikaahan tuollaisella toteutussysteemillä säästyy todella paljon.
Eikä nuo Koviksetkaan ainakaan minulla ratkea ilman Googlen apua.
En ymmärrä miksi nämä purnaajat näitä kuitenkin innokkaasti ratkovat ja antavat kommentteja heti ilmestymispäivänä kun valittavana on vaikka kuinka paljon erilaisia ristikkolehtiä. Siirtykää niiden pariin ja nauttikaa niiden erinomaisuudesta.
Sanasepoissa muutamat laatijat ja toteuttajat yrittävät panostaa myös kuviin ja piirroksiin, mutta eivät läheskään kaikki Jotkut laatijat ovat ainakin minulle melko tuntemattomia, joten uskon että he aikaa myöten kehittyvät ja tulevat tutuimmiksi.
Onkohan TAM innokkaana Koviksien ratkojana kanssani yhtään samaa mieltä minun em purkauksestani.
57. vintilä28.10.2018 klo 17:49
Kyllä nämä Lehdon ristikot ovat mieluisimpia ratkottavia. Sanasto on monimuotoista ja vihjeet vekkuleita (voisi kutsua vaikka Aulismiksi). Minua ei haittaa, jos kaikki ei ole ihan vimpan päälle. Annan pilkkujen olla ihan omassa rauhassaan.
58. Jondalar28.10.2018 klo 18:50
Kiitos Aslakki, hyvin kirjoitit. Olen toisinaan silmäillyt kovisristikoita ja tullut siihen tulokseen, että ne ovat aivan liian umpikieroja minulle. Monet tykkäävät haasteesta saada ne ratkaistuksi ja riemu on tietysti sitä suurempi mitä vaikeamman pulman saa selätetyksi.
Suuri kunnioitukseni kovisten laatijoille ja ratkaisijoille. Heitä voi pitää ristikkomaailman aatelisina.
59. Jaska28.10.2018 klo 21:45
Hetkinen, Lehto-fanit. Miksi nostitte esiin juuri kovikset? Useimmissa lehdissä, myös minun mainitsemissani, valtaosa ristikoista on muita kuin koviksia. Kyllä niistäkin saattaa etsivä löytää Lehdon korvaajan. Valitettavasti niistäkään ei löydy sitä Aslakin ihannoimaa HS:n kuvavihjeiden tavanomaista, harvoin tyydyttävää, usein ala-arvoista suttupainojälkeä. Ei myöskään Lehdon kehnonpuoleista käsivaratekstausta.

Jos muut ristikot eivät kerta kaikkiaan kelpaa, täytyy vain toivottaa Lehdolle vielä pitkään jatkuvaa tuotteliaisuutta ilman epäsanoja. Kyllä hän peruskapasiteetiltaan on lähes parhaiden laatijoiden veroinen.
60. Leenanneli29.10.2018 klo 08:46
Pari ongelmakohtaa jäi. Yksi toi -foni eli piilokirjain ja uittaa ja suojia. Toi exit ei taida olla se mikä yleensä. Mutta näitä vielä pohdiskelen.
61. Jiikoo29.10.2018 klo 09:45
Leenanneli, vähän jatsahtava -foni kyseessä. Suojia on tavattu vesistöjen varsilla. Siellä saattoivat uittojätkien ohella huhkia pyykkärieukotkin. Kirjainten E, X. I ja T tilalla voisivat olla monet muutkin kirjaimet. Helpottuiko liiaksi?
62. Leenanneli29.10.2018 klo 11:10
Jiikoo, suojia ajattelin juuri tuon, mutta uittaa vaatii vielä miettimistä. Ja toisenkin kanssa samoilla linjoilla. Kiitos!
63. Leenanneli29.10.2018 klo 11:54
Just just. Eihän sitä nää metsää puilta kun tekee virheitä. Oli 28.11.1968 kolmas sana väärin, joten se hankaloitti. Nyt ratkastu.
64. Timpe29.10.2018 klo 16:22
Mukava ratkaistava, enemmän oivalluksen iloa, vähemmän googlattavaa. Mutta aina yksi piilokirjain ja yleensä suttuisesta kuvasta: alarivin toinen kuva vasemmalta. Vihjatkaa nyt vähän, hyvät ihmiset.
65. Aksu29.10.2018 klo 17:01
Timpe,
ihmiskasvot on kuvassa ja Elva kertoi jo ammatinkin.
66. pelaaja29.10.2018 klo 20:03
Jondalar, ostapa joskus Punainen Pelikaani. 18.10. ilmestynyttä lehteä ei välttämättä enää joka kioskista löydy mutta seuraava tulee 14.12. Joulu on tänä vuonna ihanan pitkä ja jos sinulla vaikka silloin liikenee aikaa ristikoille HS:n lisäksi niin olen ihan varma, että tykkäät. Aikaa ratkomisiin on suotu reippaasti ennen seuraavan lehden ilmestymistä. Jos ostat, älä aloita loppusivuilta :) Miten minusta tuntuu, että ko. lehti on tehty mittatilaustyönä sinullekin.
67. Jondalar29.10.2018 klo 20:19
Kiitos, Ystäväni pelaaja. Kyllä varmasti kannattaa kokeilla. Eipä ole tullut aikoihin ratkottua muita kuin Hesarin ristikoita, silmäiltyä vain. Työpaikalla minulta kysyttiin kerran, mitä harrastuksia minulla on. Kerroin, että Hesarin ristikot ja keilailu. Keilaamassa käyn kaksi kertaa viikossa. Tietokoneella pelailen kyllä sanapeliä. Voisin tosiaan ostaa itselleni joululahjaksi Punaisen Pelikaanin.
68. kaplas29.10.2018 klo 20:29
Laitanpa minäkin lusikkani soppaan. Aikoinaan opettelin täyttämään Lehdon ristikoita.
Pidin itseäni mestariratkojana. Liityin Zanazeppoihin ja sieltä otin rehvakkaasti esille kovimman
ristikon, 3 tähteä.
Lopputulos 2 t-kirjainta ja suunnaton nöyryys!
69. Leenanneli29.10.2018 klo 20:31
Pelaaja, kumpi on parempi Punainen pelikaani vai Iisakin ristikot? Oon ratkonut vaan jälkimmäistä, tosin nykyisin harvemmin, niin huomasin, että alkaa olla jo liian vaikea.
70. pelaaja29.10.2018 klo 21:08
Leenanneli, molempia olen ratkoskellut ja molemmilla on puolensa. Teräviä laatijoita kummassakin. Aina kannattaa kokeilla ja ihmetellä ja arvioida. Iisakki sanoo, että visaisten ystäville mutta kaikki lehden ristikot eivät ole visaisia. Pu-Pe sanoo, että helpoista tosi vaikeisiin. Se on totta mutta kukapa käskee kaiken osaamaan.
71. Maia30.10.2018 klo 14:40
Lyhyesti...onko alakuvassa ”kukka”???
72. tuffa Porist30.10.2018 klo 14:48
Maia 71, on.
73. Maia30.10.2018 klo 15:12
Kiitos!!
74. TAM1.11.2018 klo 20:47
SAMAA MIELTÄ ASLAKIN KANSSA
75. Ananias7.11.2018 klo 13:54
Oikea ylänurkka kangertaa.
Mikä lie tämäkin emoji?
Auton merkkikään ei tunnu mallaavan säätilavaihteluiden kanssa.
76. kapa7.11.2018 klo 14:13
Ananias, olisiko se emoji vain kuvaus jonkun reaktiosta...
77. Ananias7.11.2018 klo 15:44
kapa:
Jeskamandeera!
Jolloinka emojin vastaukseksi muodostuisikin neulan synonyymi.
Now I can see - I am not a robot.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *