KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS VIIKONLOPPU 6.-7.10.2018

9829. IS Viikonloppu 6.-7.10.2018

Eki5.10.2018 klo 08:58
Lavoniuksen paluu! Kaksi Heikin piirtämää, koviksen kakspuolosen laatinut Pallosen Teemu, pehmiksen meikäläinen.
2. Mie6.10.2018 klo 00:04
Kerrassaan mahtavaa!
3. Joutilas6.10.2018 klo 12:00
Mielestäni vaikeus 2- Pallosen koviksessa,eli liian helppo kovikseksi? Kiitokset kuitenkin laadusta ja selkeästä ulkoasusta.
4. Rampe6.10.2018 klo 14:23
En minä tätä minään 2- vaikeusasteen ristikkona osaa pitää.
Minulla kului aikaa hyvinkin se, mitä kakspuolosiin tapaa kulua. Hauska koiravihje vasemmassa ylänurkassa.
5. G6.10.2018 klo 16:47
Nyt tuskin naristaan kun tein pitkän sinisen aivan ekana. Ajanviete, ei aivojumppaa.
6. Funny6.10.2018 klo 19:03
Aivan, se sininen olikin helpointa tässä ristikossa.
7. Tuomas L.6.10.2018 klo 19:32
Ei tässä ristikossa mitään sinistä ole.

Muuten suhteellisen helpossa keskiksessä vasen alanurkka aukesi yllättävän hankalasti. Olin hakoteillä parin vihjeen ideasta.
8. Joutilas6.10.2018 klo 20:29
7. Tuomas L. minun lehdessä kuvassa on mielestäni sinistä,mutta "keskistä" en löydä mistään. Yläkulmassa lukee KOVIS/VAIKEUSASTE 2½. Tämä taitaa taas olla saivartelua,mutta kaikella ystävyydellä.
9. Tarja6.10.2018 klo 20:59
Minun lehdessäni pääkuvan tausta on vihreä ja pääkuvasanat tulevat keltaiselle pohjalle.
Olen sitä mieltä, että koviksessakaan ei aina tarvitse vääntää vaikeusruuvia äärimmilleen, ja silti ristikko voi olla nautittava. Tässä ristikossa moni hyvä vihje sai hymyn suupieliin, joten ratkominen oli mukavaa. Lisäksi nämä helpommat kovikset palvelevat erityisesti niitä, jotka ovat kovisuransa alkutaipaleella. Ilman näitä hyppäys pehmiksistä suoraan kolmosiin on melkoisen suuri.
Pehmiksessäkin oli niin kaunis pääkuva, että piti ratkoa ja katsoa, mitä sanoja laatija siitä on kehitellyt.
10. Jiikoo7.10.2018 klo 10:33
Minulle kovis vastasi hyvinkin rankkaustaan (2½). Ensimmäisenä päivänä en saanut ristikkoon montakaan sanaa; tänään se alkuun päästyäni sentään täyttyi kohtuullisella vauhdilla. Taidokas laatimus & toteutus!

Piiliskin jäi lauantaina kolmea sanaa vaille. Tänään otin nettiapuvälineet tuekseni ja sain kunnian tutustua mm. minulle entuudestaan tuntemattomaan vokalistiaateliseen. Ne kaksi muutakin sanaa löytyivät nyt helposti.
11. Joutilas7.10.2018 klo 10:51
9. Tarja,olen sinun taitavasta analysoinnista ihan samaa mieltä. Kuitenkin haluaisin,että lauantain kovis olisi todellinen KOVIS. Odotan sitä kuin lapsi joulua ja ainut syy minulle ostaa IS. Todellisia koviksia on perin vähän tarjolla ja jos lauantain kovis on liian helppo,niin kyllä minä kieltämättä vähän petyn,vaikka se olisi laadittu kuinka taitavasti tahansa. Ratkonnassa kehittymiseen on olemassa monia hyviä lehtiä,kuten esim. arki-IS,Passeli- ja Punainen Pelikaani sekä Iisakin Visainen. Tämä on vain minun vaatimaton mielipide ja tiedän ja ymmärrän,että monet ovat aivan toista mieltä. Eläköön ristisananvapaus! :-)
12. Jaska7.10.2018 klo 14:12
Kyllä ristikkopalstoilla vaatimattomiakin mielipiteitä suvaitaan. Eikä niiden aina pidä niin pilkuntarkkojakaan olla:)

Sitä vastoin itse ristikot ovat joskus enemmän tai vähemmän vaativia. Tämän puolikoviksen vaatimustaso vastasi ratkonta-ajallisesti omaa 2½-skaalaani. Tosin sen muuan erikoisuus eräällä ilmansuunnalla jätti minut epävarmuuden tilaan. Onko se sattumaa vai tarkoituksellista?
13. O7.10.2018 klo 19:24
Ehdottomasti näitä kakspuolpallosia pitää olla mukana, pahiksien vastapainoina. Nautiskellen täyttelin ja hymistelin monille hyville vihjeille.
(Tänä viikonloppuna tuli SK:n kolmetähtinen ja lisäksi HS Kuukausiliite, että tekemistä riitti.)

Kiitos Teemu Pallonen, Heikki Lavonius, P.A. Manninen!
14. Lars10.10.2018 klo 09:07
Oli pari muuttujaa matkass joten vasta eilen sain ristikon täyteen. Toistan jo useasti sanomaani: Minulle juuri sopiva vaikeustaso, ei täyty yhdellä istumalla mutta muutamalla istunnolla saan täyteen. Näissä tulee hyvin esiin se että kun jää jumiin ja pitää taukoa niin seuraavalla istumalla asiat selviää. Kiitos näistä ja mukava kun vaikeustaso ilmoitetaan ennakkoon, osaa olla menemättä ÄRRÄLLE kun kolmosia tarjolla. Kiitos.
15. Eki10.10.2018 klo 09:18
Pieni puffi jo tähän: ensi lauantaina Ilmon ja Helin kolmemiikka.
16. Tarja10.10.2018 klo 09:25
Jee!
17. Ritu12.10.2018 klo 19:25
Kiireisinä aikoina, kuten tänäänkin, mukanani kulkee käsilaukkumalliksi ristimäni ristikko, mahdollisia joutohetkiä varten. Nyt se oli nätisti pieneen kompaktiin kokoon Ilta-Sanomista taitellut ja irrotellut ristikkosivut.
Kiireiseen päivään sopi nopea hampurilaisateria, jonka jälkeistä pikku ähkyä ajattelin tasata ennen ulos auringonpaisteeseen siirtymistä ratkomalla Ekin laatiman pehmiksen.
Hesen hälinä, ajantaju ja kaikki katosi ympäriltä kun sen sisään sukelsin sanoja vääntelemään. Mulla ei ollut käsitystä monelta paikka sulkeutuu, joten kun tulin takaisin omasta ristikkokuplastani, jouduin varovasti katselemaan ympärilleni, että mitä ympärillä tapahtuu ja eihän paikkaa vaan oltu sulkemassa odottamalla mun poistumista. Onnekseni täys hulina oli vielä päällä.

Tuolla tarinallani halusin vain kertoa laatijalle sen, mikä suuri merkitys voi ristikolla olla kiireestä ja stressistä irti pääsemissä. Siis takuuvarma keino saada hetki omalle mielelle lepoa kaikesta muusta.

Tuon pehmiksen luokittelen itselleni kinkkiseksi helpoksi ristikoksi. Eki on laatijana niissä parhaimmillaan tai ainakin minä tykkään makustella niitä. Ratkesi ilman apuvälineitä, mutta mietittävää riitti joissain kohdin mulle ihan kiitettävästi. Niin paljon, että kun mun piti sinne ulos mennä auringonpaistetta ihaileen, niin taivas oli mennytkin jo pilveen . Voi Eki, minkä teki!:).
No, sainhan mä pitkään katsella pääkuvan kesäisen nättiä kuvaa.
18. Zepe13.10.2018 klo 14:31
Eipä ole tähänkään kovikseen kuin muutama sana (9 kpl) kertynyt. En ole varma, riittääkö mielenkiinto parin viikon päästä ilmestyvän ratkaisulehden ostoon (eikä täälläkään oikein jaksa ratkaisuja ruinata, koska foorumiympäristö / keskustelusävyjen monimutkaisuus tekevät omia temppujaan), joten voipi jäädä tämä ristikko osaltani selvittämättömäksi.

Ulkoasunsa osalta kovis on kuitenkin miellyttävä.

Vaikeusasteista muutama sana: tässä ketjussa mainittu tämän koviksen hieman helpompi ratkeavuus ei siis ainakaan omalla kohdallani päde, mutta yleistuntuma ristikosta on kuitenkin sellaisen, että oikean vireen sattuessa ratkaisu voi lähteä lentoon. Ehkä Teemu Pallosen vihjeissä ja ajatuksenkulussa on jotain, joka ei täysin oman oivalluskeskukseni kanssa kohtaa. Toki Teemunkin 2,5-tason kovikset ovat saaneet omissa ratkonnoissani ruutuihinsa useammat kirjaimet kuin vaikeamman pään kovikset.

Helpommista koviksista Erkki Vuokilan laatimukset ovat jollain tapaa omaan makuuni sopivampia, ja näiden kovisten ratkonta sujuu usein joutuisammin. Samalla tapaa myös Vuokilan piilosanat ovat usein osuneet omaan sanaleikkihermooni.
19. Tarja13.10.2018 klo 15:14
Omalta osaltani haluaisin rohkaista kyselemään täällä entistä enemmän, kaikesta huolimatta. Halukkaita vastaajia kyllä löytyy, eikä Piken ym. kaltaistensa kommenteista kannata välittää. En koe sitä missään nimessä ruinaamiseksi, jos joku itselleen vaikeita sanoja kysyy. Minusta se pitäisi olla nimenomaan yksi tämän sivuston tehtävistä niihin vastata. Ja useimmiten vastauksen saa tosi nopeastikin, kunhan palkintoristikon palautusaika on mennyt. Joten ei muuta kuin ongelmia tuottaneet vihjeet kysymysmerkillä varustettuna, niin kyllä joku vastaa. Tästä ristikosta 16.10. alkaen.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *